Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 25/1997. (IX.23.) önkormányzati rendelete
Önkormányzati biztos kirendeléséről és működéséről
Hatályos: 2004. 02. 11- 2017. 01. 29Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 25/1997. (IX.23.) önkormányzati rendelete
Önkormányzati biztos kirendeléséről és működéséről
2004-02-11-tól 2017-01-30-ig
Dombóvár Város Önkormányzatának Képviselőtestülete az államháztartásról szóló többször módosított – 1992. évi XXXVIII. törvény 98.§.(b) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a költségvetési szervek tervezésének, gazdálkodásának, beszámolásának rendszeréről szóló, a 212/1996.(XII.23) Kormány rendelettel módosított 156/1995.(XII.26.) Kormány rendelet 44/D.§-ban előírtak szerint önkormányzati biztos kirendeléséről és működésük szabályozásáról az alábbi rendeletet alkotja:
1. §
Önkormányzati biztost kell kirendelni a felügyelet alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert, az esedékességet követő 30 napon túli tartozásállománya meghaladja a tárgyévi éves eredeti költségvetési kiadási előirányzatának 10%-át, vagy összege meghaladja a 15 millió forintot.
2. §
Az önkormányzati biztos kirendelését kezdeményezheti a Képviselő-testületnél:
a) Pénzügyi Bizottság
b) Polgármester
c) Jegyző a Polgármesteren keresztül
d) A Képviselő-testület által megbízott könyvvizsgáló
e) a költségvetési szerv vezetője
3. §
Az önkormányzati biztosnak jelölhető személyeket a Képviselő-testület nyilvános pályázat alapján választja ki.
4. §
(1) Önkormányzati biztos lehet az a büntetlen előéletű magyar állampolgár, aki felsőfokú pénzügyi, számviteli iskolai végzettséggel és a kijelölés évét megelőző 10 évben legalább 5 éve költségvetési gyakorlattal rendelkezik.
(2) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek közül a Képviselő-testület döntése alapján a Polgármester bízza meg.
Az önkormányzati biztos megbízásának tényét és a megbízott személy nevét közzé kell tenni.
(3) Önkormányzati biztosként nem jelölhető ki:
a) aki az adott költségvetési szerv dolgozója,
b) aki a kijelölést megelőző 3 évben az adott költségvetési szerv dolgozója volt,
c) aki rendszeres és tartós megbízási vagy vállalkozási jogviszonyban áll, vagy állt a kirendelést megelőző 3 évben az adott költségvetési szervnél,
d) aki az 1.§-ban megállapított tartozásállomány jogosultjai tekintetében családi kapcsolat, üzleti érdekeltség vagy munkavégzésre irányuló jogviszony miatt érintett,
e) a költségvetési szerv vezetőjének, gazdasági vezetőjének vagy dolgozójának a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 685.§-ának b.) pontja szerint hozzátartozója, e minőségének fennállása alatt, illetve annak megszűnésétől számított 3 évig.
(4) Az önkormányzati biztost megillető havi megbízási díj összegét, a költségelszámolás rendjét és az abba bevonható költségek körét a megbízási szerződés tartalmazza. A havi megbízási díj összege nem lehet kevesebb, mint azon költségvetési szerv vezetőjének havi illetménye, ahová az önkormányzati biztost kirendelték.
(5) Az önkormányzati biztos kijelölésével összefüggő kiadás – az önkormányzati biztos kezdeményezésére felbontott, megszüntetett módosított szerződésekkel összefüggésben keletkező, költségvetési szervet terhelő kiadásokat kivéve – amennyiben az intézmény költségvetéséből nem fedezhető – a városi önkormányzatot terheli.
5. §
Az önkormányzati biztossal megbízási szerződést kell kötni, és megbízólevéllel kell ellátni.
A megbízólevélnek tartalmaznia kell:
a) a költségvetési szerv megnevezését, székhelyét,
b) a megbízás időtartamát
c) az önkormányzati biztos feladatait, jogkörét.
6. §
(1) Az önkormányzati biztos jogosult a gazdálkodással összefüggésben:
a) a költségvetési szerv vezetőitől és valamennyi dolgozójától írásbeli és szóbeli tájékoztatás kérni,
b) a költségvetési szerv valamennyi okmányába betekinteni, arról másolatot, kivonatot készíttetni,
c) a költségvetési szerv valamennyi helyiségébe belépni,
d) rögzíteni a kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés és érvényesítés megbízásának időtartama alatti eljárás szabályait,
e) a kötelezettségvállalás, az utalványozás ellenjegyzését megtagadni, ha azzal nem ért egyet,
f) szakértőt igénybe venni.
(2) Az önkormányzati biztos köteles:
a) megbízásának időpontjától kezdve figyelemmel kísérni a költségvetési szerv gazdálkodását, a jogszabályokban előírt feladatainak ellátását,
b) feltárni azokat az okokat, amelyek a tartós fizetésképtelenséghez vezettek,
c) a tartozásállomány felszámolására, a gazdálkodás egyensúlyának biztosítására, a követelések behajtására, ezek ütemezésére intézkedéseket kezdeményezni oly módon, hogy azok az alaptevékenység ellátását ne akadályozzák,
d) intézkedési tervet kidolgozni – a költségvetési szervvel, illetve a Polgármesteri Hivatallal együttműködve – a gazdálkodás, feladatellátás hosszabb távú ésszerűsítésére,
e) a c.) pontban foglaltak megvalósítása érdekében részt venni a Polgármesteri Hivatal kijelölt képviselőjével a követelések jogosultjaival folytatott egyeztető tárgyalásokon,
f) kezdeményezni a költségvetési szerv vezetőjének, valamint gazdasági vezetőjének a munkából való felfüggesztését, illetve felmentését, ha megállapítja, hogy a tartozásállomány nevezetteknek felróható okok miatt jött létre,
g) a titoktartási kötelezettségre vonatkozó szabályok betartására.
(3) A költségvetési szerv vezetője köteles az önkormányzati biztos (1) bekezdésben foglalt jogai teljesítését elősegíteni, részére biztosítani:
a) az épületbe, helyiségbe való bejutást,
b) irodahelyiséget, a munkavégzés személyi (ügyviteli alkalmazott) és tárgyi feltételeit (kommunikációs, irodai eszközök).
7. §
Az önkormányzati biztos tevékenységéről a Polgármesternek és a Pénzügyi Bizottságnak havonta – munkájának költségvetési szerv általi akadályoztatása esetén soron kívül – beszámol.
A beszámolóban számot kell adni a megtett intézkedésekről, a tartozásállomány, a kintlévőségek alakulásáról, illetve javaslatot tenni a hatáskörén kívül tartozó intézkedésekre.
Haladéktalanul köteles tájékoztatni a Polgármestert és a Pénzügyi Bizottságot a helyi önkormányzat adósságrendezési eljárásról szóló 19896. évi XXV. tv. 5.§. (1) bekezdésében foglalt helyzet fennállása esetén.
8. §
(1) Az önkormányzati biztos megbízásának megszüntetésére – a megbízási szerződésben meghatározott időtartam letelte előtt – akkor kerülhet sor, ha
a) a költségvetési szervnek a szokásos, illetve szerződésekben (megállapodásokban) foglalt fizetési határidőkön belüli tartozásállományon felül egyéb tartozása nincs,
b) működése a költségvetési szerv gazdálkodásában javulást nem eredményezett az önkormányzati biztosra felróható okok miatt, vagy
c) a költségvetési szerv pénzügyi helyzete az önkormányzati biztos közreműködésével nem javítható.
(2) A Pénzügyi Bizottság:
a) az (1) bekezdés b.) pontjában foglalt esetben új önkormányzati biztos kijelölésére tesz javaslatot,
b) az (1) bekezdés c.) pontja szerinti esetben intézkedést kezdeményez a Képviselő-testületnél a költségvetési szerv pénzügyi helyzetének javítására, átszervezésére, illetve a költségvetési szerv megszüntetésére.
9. §
(1) A költségvetési szervek az általuk elismert, esedékességet követő 30-60 napon túli tartozásállományról havonta, a tárgyhót követő 5-ig kötelesek adatot szolgáltatni a Polgármesteri Hivatalnak.
Az adatszolgáltatás tartalmazza valamennyi követelésre vonatkozóan a tartozás időtartamát, összegét.
(2) A költségvetési szervek vezetői kötelesek önkormányzati biztos kirendelését kezdeményezni, ha elismert tartozásállományuk meghaladja az 1.§.-ban rögzített mértéket.
10. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lét hatályban.
Frellerné dr. Kovács Anna jegyző távollétében
Tóth Attila sk. Dr. Radochayné dr. Molnár Zsuzsanna sk.
polgármester aljegyző