Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2015. (II.20.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról
Hatályos: 2018. 06. 01- 2018. 10. 31Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2015. (II.20.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról
2018-06-01-tól 2018-10-31-ig
Dombóvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32.§ (1) b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45 §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1.§
(1) A rendelet hatálya Dombóvár város közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.
(2) A rendelet meghatározza a Dombóvári Egyesített Humán Szolgáltató Intézmény szociális ellátásokkal kapcsolatos feladatkörét.
(3)[1] Az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül adósságkezelési szolgáltatás vonatkozásában a rendelet hatálya kiterjed azokra a személyekre is, akik Dombóvár Város Önkormányzata tulajdonában álló, de nem Dombóvár város közigazgatási területén található önkormányzati bérlakásban bejelentett lakóhellyel rendelkeznek.
2. Szociális ellátások
2.§
(1) A képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint települési támogatást, rendkívüli települési támogatást, valamint a köztemetés költségeinek a megtérítése alóli mentesítést (a továbbiakban együtt: szociális ellátások) állapít meg.
(2) A képviselő-testület az Szt. 45. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezése alapján települési támogatást nyújt az alábbi ellátások formájában:
a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez (a továbbiakban: lakásfenntartási támogatás),
c) a fűtés költségeihez szociális célú tűzifa támogatás formájában,
b) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó adósságot felhalmozó személyek részére (a továbbiakban: adósságkezelési szolgáltatás),
d) a távhővel fűtött lakások fűtési költségmegosztóval való felszereléséhez,
e) az utazási költségekhez,
f) az iskolakezdés költségeihez,
g)[2] szennyvízcsatorna rákötés költségeinek támogatása,
h)[3] a bentlakásos idősotthoni ellátottak támogatása,
i) [4]lakásbérleti szerződések közjegyzői okiratba foglalásának támogatása,
j) [5]egészségügyi prevenciót szolgáló védőoltások költségének megtérítése támogatás,
k) [6]gyermek születésének támogatása,
l)[7] újrakezdési települési támogatás,
m)[8] települési támogatás nyílászáró cseréjére.
(3) A képviselő-testület az Szt. 45. § (3) és (4) bekezdései alapján rendkívüli települési támogatást nyújt a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy részére.
(4) A képviselő-testület az Szt. 48. § alapján a köztemetés költségeinek megtérítése alól mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt.
(5)[9] A képviselő-testület évente a tárgyévi költségvetés terhére pályázatot hirdethet hátrányos helyzetű dombóvári lakosok részére kedvezményes üdülési lehetőség igénybevételére, melynek feltételeit a képviselő-testület határozatban állapítja meg.
3.A szociális ellátás hatásköri szabályai
[10]3.§
A képviselő-testület a szociális ellátásokkal kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza át, kivéve az idősek karácsonyi támogatását.
4.Az ellátások megállapításának szabályai
4.§
(1) A szociális ellátások iránti kérelmeket a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálatán kell előterjeszteni.
(2) A szociális ellátások iránti kérelmeket, amennyiben e rendelet másképp nem rendelkezik, évközben folyamatosan lehet benyújtani.
(3) A kérelem elbírálásához a kérelmezőnek az adott szociális ellátási formára vonatkozó, e rendelet függeléke szerinti kérelmet, nyilatkozatot kell benyújtania. Az egyes ellátások igényléséhez felhasználható nyomtatványok e rendelet szerint
a) lakásfenntartási támogatáshoz 1. függelék szerinti kérelem,
b) szociális célú tűzifa támogatáshoz 2. függelék szerinti kérelem,
c) adósságkezelési szolgáltatáshoz 3. függelék szerinti kérelem,
d) a távhővel fűtött lakások fűtési költségmegosztóval való felszereléséhez 4. függelék szerinti kérelem,
e) az utazási költségekhez 5. függelék szerinti kérelem,
f) az iskolakezdés költségeihez 6. függelék szerinti kérelem,
g) rendkívüli települési támogatáshoz 7. függelék szerinti kérelem,
h) köztemetés költségei alóli mentesítéshez 8. függelék szerinti kérelem,
i) vagyonnyilatkozat 9. függelékben,
j)[11] szennyvízcsatorna rákötés költségeinek támogatásához 11. számú függelék szerinti kérelem,
k)[12] a bentlakásos idősotthoni ellátottak támogatásához 12. számú függelék szerinti kérelem,
l) [13]lakásbérleti szerződések közjegyzői okiratba foglalásának támogatáshoz a 13. számú függelék szerinti kérelem,
n) [14]egészségügyi prevenciót szolgáló védőoltások költségének megtérítése támogatáshoz a 14. számú függelék szerinti kérelem,
m) [15]gyermek születésének támogatáshoz a 15. számú függelék szerinti kérelem,
o)[16] újrakezdési települési támogatásához 16. számú függelék szerinti kérelem.
(4)[17]
(5) A kérelem elbírálásához a havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó jövedelmét, a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve a vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell igazolni.
(6) A jövedelem igazolható
a) a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolással,
b) munkanélküli ellátásról a munkaügyi kirendeltség által a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátásról kiadott igazolással,
c) társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a folyósító szerv által kiadott igazolással, vagy
d) vállalkozó esetében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiadott igazolással, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.
(7)[18] Ha az ügyfél a Dombóvári Egyesített Humán Szolgáltató Intézményt keresi meg, úgy ez az intézmény köteles bármely ellátási forma igényléséhez segítséget nyújtani.
5. Az ellátások folyósításának és ellenőrzésének szabályai
5.§
(1) A szociális ellátások megállapításának szabályszerűségét legalább félévente ellenőrizni kell. Az ellenőrzés szúrópróbaszerűen a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítására irányuló eljárások legalább 5%-ára terjed ki, a kérelem felvételétől az eljárás befejezéséig a munkafolyamat minden részletére.
(2) Az ellenőrzésről feljegyzést kell készíteni, amelyben meg kell határozni az esetleges hibák kijavításának határidejét és annak felelősét. Az ügyintézőknek a hibák kijavításáról az ellenőrzést követő 15 napon belül írásos visszajelentési kötelezettségük van.
(3) Az ezzel megbízott belső szervezeti egység ügyintézője a havi utalás előtt a szociális ellátások tekintetében az illetékes szociális ügyintézőkkel egyeztetést végez.
(4) A szociális ellátások utalása minden hónap 5. napjáig történik, kivéve az adósságcsökkentési támogatás utalását, melyet az adós önrészének igazolt megfizetését követően, minden hónap 20. napjáig kell utalni.
(5) A jegyző által kijelölt személy az ezzel megbízott belső szervezeti egység által kiutalásra kerülő szociális ellátások szakmai teljesítését a havi utalás során minden esetben igazolja.
(6) Az ellenőrzéskor talált hibákat az utalás előtt azonnal, de legkésőbb három napon belül ki kell javítani.
(7) Amennyiben a szociális ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, vagy annak gyanúja merül fel, hogy a jogosult az ellátást nem rendeltetésének megfelelően használja fel, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni, majd ezt követően az ellátást haladéktalanul felül kell vizsgálni.
II. Fejezet
Települési támogatások
6. Lakásfenntartási támogatás
6.§
(1) A képviselő-testület települési támogatásként a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez lakásfenntartási támogatás nyújt.
(2) A lakásfenntartási támogatás az áram-, a víz- és a gázfogyasztás, a távhő-szolgáltatás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a közös költséghez (a továbbiakban együtt: rezsiköltség) elsősorban természetbeni ellátásként nyújtott támogatás.
(3) A lakásfenntartási támogatást elsősorban azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
(4)[19] Lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy főre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és háztartás tagjai számának a hányadosával.
(5) A lakásfenntartási támogatás összege havonta
a) 2500,-Ft, ha a háztartás összjövedelme és a rezsiköltség aránya nem haladja meg a háztartás összjövedelmének a 25 %-át,
b) 3500,-Ft, ha a háztartás összjövedelme és a rezsiköltség aránya meghaladja a a háztartás összjövedelmének a 25 %-át, de annak 40 %-át nem éri el,
c) 5000,-Ft, ha a háztartás összjövedelme és a rezsiköltség aránya meghaladja a háztartás összjövedelmének a 40 %-át,
de nem lehet több, mint azon tényleges havi rezsiköltség, amit a jogosult közüzemi számlával igazolt.
(6) A lakásfenntartási támogatás iránt benyújtott kérelemhez mellékelni kell
a) a háztartás tényleges havi rezsiköltségét, különösen az áram-, víz- és gázfogyasztás, távhő-szolgáltatás, csatornahasználat, szemétszállítás díja, a lakbér vagy albérleti díj, a közös költség összegét igazoló, a kérelem benyújtását megelőző, egy hónapnál nem régebbi számlákat, bizonylatokat,
b) a lakás használatának jogcímét alátámasztó iratot, így különösen tulajdoni lapot, bérleti szerződést, lízing szerződést, használati szerződést, lakáshasználatot megállapító jogerős bírósági határozatot, továbbá
c) a háztartás tagjaira vonatkozó vagyonnyilatkozatot.
(7) A lakásfenntartási támogatás a kérelem benyújtását követő hónaptól kezdődően, az adott év december 31. napjáig állapítható meg.
(8) A lakásfenntartási támogatás folyósítása a kérelem benyújtását követő hónaptól kezdődően a szolgáltató felé történik, és annak összegét a támogatással érintett költség tekintetében a szolgáltató írja jóvá.
(9) Azon jogosultak esetében, akinél előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék működik, a lakásfenntartási támogatást, vagy annak egy részét elsősorban erre a számlára, természetben, a készülék működtetését lehetővé tévő formában kell nyújtani.
(10) Amennyiben a jogosult azon közüzemi számláján, amelyre a lakásfenntarási támogatás folyósítása történik, túlfizetés keletkezik, a túlfizetés összege a jogosultat illeti meg, azt részére a szolgáltató kifizetheti.
(11) A lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekintetni a társbérletet, és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(12) Nem jogosult lakásfenntartási támogatásra
a) az a személy, vagy az akinek a háztartásában élő személy önkormányzati bérlakásban élő jogcím nélküli lakáshasználó,
b) az a személy, vagy az akinek a háztartásában élő személy szociális célú tűzifa támogatásban részesül, a támogatás idejére,
c)[20]
d) az az aktív korú személy vagy az akinek a háztartásában élő személy álláskeresőként, illetve munkanélküliként munkahely keresés céljából nem működik együtt a Tolna Megyei Kormányhivatal Dombóvári Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltségével.
(13) A lakásfenntartási támogatást és annak folyósítását meg kell szüntetni
a) ha a jogosult lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik, vagy
b) ha a jogosult elhalálozott, vagy
c) ha a jogosult, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi vagy vagyoni viszonyaiban a lakásfenntartási támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő változás következik be,
a változás hónapját követő hónaptól.
(14) A jogosult a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálatát.
7.Szociális célú tűzifa támogatás
7.§
(1) A képviselő-testület települési támogatásként szociális célú tűzifa támogatást biztosíthat önkormányzati tulajdonú ingatlanról kitermelt, tűzifaként hasznosítható faállomány összmennyisége erejéig természetbeni ellátás formájában.
(2) Szociális célú tűzifa támogatásra jogosult az a személy
a) aki a lakásának fűtését fatüzelésre alkalmas tüzelőberendezéssel biztosítja,
b) a családjában két vagy ennél több gyermeket nevel,
c) a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át, továbbá
d) a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(3) A (2) bekezdés c) pontjában foglalt egy főre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és háztartás tagjai számának a hányadosával.
(4)[21] Különös méltánylást érdemlő esetben az a személy is részesíthető szociális célú tűzifa támogatásban, aki a (2) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, de a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át. E bekezdés alkalmazásában különös méltánylást érdemlő eset az olyan esemény vagy élethelyzet amelyre tekintettel a kérelem elutasítása az eset körülményeit mérlegelve rendkívül méltánytalan lenne, különösen a fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, munkanélküliség, tartós jövedelemromlás, elemi kár, egyéb rendkívüli élethelyzet vagy létfenntartást veszélyeztető körülmény megléte, bekövetkezése. A különös méltánylást érdemlő körülményt igazolni kell.
(5) A szociális célú tűzifa támogatás iránti kérelmeket augusztus 1-től március 31-éig lehet benyújtani, melyhez mellékelni kell a háztartás tagjaira vonatkozó vagyonnyilatkozatot is.
(6) A szociális célú tűzifa támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg évente legfeljebb kettő alkalommal
a) a (2) bekezdés szerinti esetben alkalmanként legfeljebb 2 m3,
b) a (4) bekezdés szerinti esetben alkalmanként legfeljebb 1 m3
tűzifa mennyiségig.
(7) A 6.§ (12) b) pontja tekintetében 1 m3 szociális célú tűzifa egy havi ellátásnak minősül.
(8) A tűzifa házhozszállításáról a támogatásra jogosult személy köteles gondoskodni.
[22](9) Krízishelyzet esetén, különös méltánylást érdemlő esetben a polgármester egyedi döntéssel meghatározott mennyiségű tűzifasegélyt állapíthat meg az arra rászorulónak úgy, hogy azt az érintett kérésére vagy az ügyben eljáró hatóságok jelzése alapján a rászoruló személy lakóhelyére kell szállítani az önkormányzat költségén. Krízishelyzetnek minősül különösen az, ha az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság a hidegre való tekintettel meteorológiai riasztást ad ki.
8. Adósságkezelési szolgáltatás
8.§
(1) A képviselő-testület települési támogatásként adósságkezelési szolgáltatást nyújt, melynek célja a közüzemi szolgáltatókkal való együttműködésen keresztül a lakosság adósságterheinek enyhítése, az adósságok felhalmozódásának megelőzése. Az adósságkezelési szolgáltatás lakhatást segítő ellátás, amely a lakhatással kapcsolatban felhalmozódott hátralékok kezelésével valósul meg.
(2) Az adósságkezelési szolgáltatás adósságkezelési tanácsadásból és adósságcsökkentési támogatásból áll.
(3)[23] A képviselő-testület az adósságkezelési tanácsadást a Dombóvári Egyesített Humán Szolgáltató Intézmény (7200 Dombóvár, Kinizsi u. 37.) útján biztosítja.
(4)[24] Az adósságkezelési szolgáltatás iránti kérelmeket folyamatosan lehet benyújtani a Dombóvári Egyesített Humán Szolgáltató Intézménynél működő adósságkezelési tanácsadóhoz.
(5) A kérelemnek tartalmaznia kell a támogatást kérő nyilatkozatát
a)[25] lakásban tartózkodásának jogcíméről,
b) a kérelmezővel közös háztartásban élők számáról,
c) a háztartás tagjainak jövedelméről,
d) a háztartás tagjainak vagyonáról,
e) azon adósságának jogcíméről és összegéről, amelynek kezelését kéri,
r) arról, hogy vállalja az adósság és az adósságcsökkentési támogatás közötti különbözet önrészként történő megfizetését,
g) arról, hogy vállalja az adósságkezelési tanácsadáson való részvételt, továbbá
h) a kérelmező hozzájáruló nyilatkozatát személyes adatai kezeléséhez.
(6) Az adósságkezelési szolgáltatás iránti kérelemhez csatolni kell
a) a hitelező (közüzemi szolgáltató, társasházi közös képviselő) által kiállított iratot az adósság jogcíméről és összegéről, vagy a közüzemi szolgáltatás kikapcsolásának tényéről,
b) a háztartásban élő tanköteles gyermek, valamint a nappali tagozaton felsőfokú tanulmányokat folytató nagykorú gyermek esetében iskolalátogatási igazolást, amely utóbbi esetében tartalmazza a folyósított ösztöndíjat is,
c) munkanélküli esetén a Munkaügyi Kirendeltség által kiállított igazolást a regisztrálás tényéről és a folyósított ellátásról,
d)[26]
e)[27]
f)[28]
(7) A (6) bekezdésben foglalt iratok igényléséhez, beszerzéséhez az adósságkezelési tanácsadó az adós kérelmére segítséget nyújt.
(8) Az adósságkezelési tanácsadó a kérelmező életkörülményeiről, vagyoni viszonyairól részletes helyszíni környezettanulmányt készít, melynek célja annak megállapítása, hogy az adósságkezelési szolgáltatásba történő bevonással a kérelmező fizetőképessége helyreállítható-e.
(9) Amennyiben az adós az adósságcsökkentési támogatás jogosultsági feltételeinek megfelel, köteles az adósságkezelési tanácsadáson való részvételre megállapodást kötni, és annak megfelelően az adósságkezelési tanácsadáson részt venni.
(10) Az adósságkezelési tanácsadó az adósságkezelési tanácsadás keretében, az alábbi feladatokat látja el
a) tájékoztatja az adóst az adósságkezelés formáiról, feltételeiről,
b) az adós hozzájárulásával megvizsgálja az adós háztartásának gazdálkodását, fizetési kapacitását és készségét, ennek alapján javaslatot tesz az adósságcsökkentési támogatás folyósításának ütemezésére,
c) az adósság rendezésének feltételeiről az adóssal írásbeli megállapodást (a továbbiakban: adósságkezelési megállapodás) köt,
d) az adósságkezelés időtartama alatt az adóssal rendszeres kapcsolatot tart és szükség szerint, de legalább havonta egy személyes találkozás útján folyamatosan figyelemmel kíséri az adósságkezelési megállapodásban foglaltak betartását,
e) szükség esetén kezdeményezi az adósságcsökkentési támogatásra vonatkozó döntés módosítását,
f) adósonként nyilvántartja az adósságkezelésbe bevont hátralékok, valamint a teljesített adósságtörlesztés összegét.
(11) Amennyiben az adós az adósságcsökkentési támogatás jogosultsági feltételeinek megfelel, az adósságkezelési tanácsadó a kérelem benyújtását követő 30 napon belül
a) a kérelmet,
b) az (5) bekezdésben meghatározott nyilatkozatokat,
c) a (6) bekezdésben meghatározott igazolásokat,
d) a környezettanulmányt,
e) az adósságkezelési megállapodást, valamint
f) az adósságkezelési tanácsadó javaslatát az adósságcsökkentési támogatás összegére és folyósításának ütemezésére
továbbítja a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálatának.
(12) A benyújtott iratok alapján 15 napon belül dönteni kell az adósságcsökkentési támogatásra való jogosultságról, a támogatás összegéről és folyósításának ütemezéséről.
(13) Adósságcsökkentési támogatásra az a személy jogosult,
a) akinek
aa) az összes adóssága meghaladja az ötvenezer forintot, és akinek a (16) bekezdésben meghatározott adósságtípusok közül fennálló tartozása legfeljebb hat havi, vagy
ab) a közüzemi díjtartozása miatt a szolgáltatást kikapcsolták, továbbá
b)[29] akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedülálló esetén 250 %-át, és sem a kérelmező, sem a vele együtt élő személy nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal, valamint
c)[30]
d) aki vállalja az adósság és az adósságcsökkentési támogatás közötti különbözet önrészként történő megfizetését.
(13a)[31] Amennyiben a kérelmező az adósságcsökkentési támogatás (13) a) aa) alpontjában foglaltak kivételével valamennyi e rendeletben foglalt feltételnek megfelel, a polgármester különös méltánylást érdemlő esetben dönthet úgy, hogy a támogatást megadja akkor is, ha a kérelmező a (16) bekezdésben meghatározott adósságtípusok közül fennálló tartozása hat hónapon túli.
(13b)[32] A (13a) bekezdésben foglalt esetben különös méltánylást érdemlő körülménynek minősül az, ha a kérelmező esetében a lakhatással kapcsolatban felhalmozott hátralékai miatt a lakhatási lehetősége elvesztésének a veszélye áll fenn. Ezt a körülményt a kérelmezőnek igazolnia kell.
(14) Az adósságcsökkentési támogatás mértéke legfeljebb az összes adósság 75 %-a, összege legfeljebb 100.000,- Ft.
(15) Az adósságcsökkentési támogatás vissza nem térítendő szociális támogatásnak minősül.
(16) Az adósságcsökkentési támogatásba bevonható adósság típusok
a) vezetékes gázdíj-tartozás, melynek az adósságcsökkentési támogatás megállapítása során figyelembe vehető összege legfeljebb 60.000,-Ft,
b) áramdíjtartozás, melynek az adósságcsökkentési támogatás megállapítása során figyelembe vehető összege legfeljebb 60.000,-Ft,
c)[33] víz- és csatornahasználati díjtartozás, melynek az adósságcsökkentési támogatás megállapítása során figyelembe vehető összege legfeljebb 25.000,- Ft,
d) szemétszállítási díjtartozás, melynek az adósságcsökkentési támogatás megállapítása során figyelembe vehető összege legfeljebb 10.000,- Ft,
e) közös költség hátralék, melynek az adósságcsökkentési támogatás megállapítása során figyelembe vehető összege legfeljebb 10.000,- Ft,
f) lakbérhátralék, melynek az adósságcsökkentési támogatás megállapítása során figyelembe vehető összege legfeljebb 100.000,- Ft
g) távhő-szolgáltatási díjtartozás, melynek az adósságcsökkentési támogatás megállapítása során figyelembe vehető összege legfeljebb 60.000,- Ft.
(17) Amennyiben a kezelendő adósságok együttes összege meghaladja a (14) bekezdésben megállapított összeget, akkor ahhoz az adósságtípushoz kell a támagotást nyújtani, amely a leginkább veszélyezteti az adós lakhatási feltételeit, ennek megállapítása során figyelembe kell venni az adósságkezelési tanácsadó javaslatát.
(18) A támogatás az adós vállalásától függően nyújtható
a) egy összegben, vagy
b) legfeljebb 12 havi részletben.
(19) Az adósságcsökkentési támogatás folyósításának időtartama megegyezik az adós által a (18) bekezdésben foglaltaknak megfelelően vállalt önrész megfizetésének időtartamával. Az adósságcsökkentési támogatás egy összegben történő kifizetésére kizárólag az önrész megfizetését követően kerülhet sor.
(20) Az adósságcsökkentési támogatás havi részletének a kifizetésére kizárólag az adott havi önrész igazolt megfizetését követően kerülhet sor. Az adósnak az önrész megfizetéséről szóló igazolást minden hónap 10. napjáig be kell mutatnia adósságkezelési tanácsadónak, aki a hónap 15. napjáig erről értesíti a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálatát.
(21) Amennyiben a kezelendő adósság részben vagy egészben vezetékes gázdíj- vagy áramdíjtartozásból áll, a támogatás további feltétele, hogy az adósnál előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék kerüljön felszerelésre. Az adósságcsökkentési támogatás folyósítása az előrefizetős mérőóra felszerelését követően kezdődhet meg úgy, hogy az adósságcsökkentési támogatást vagy annak meghatározott részét a készülék működtetését lehetővé tévő formában természetben kell nyújtani.
(22) Méltányosságból engedélyezhető, hogy az adósságcsökkentési támogatás folyósítása megkezdődjön, abban az esetben ha az előrefizetős mérőkészülék felszerelése a szolgáltató késlekedése miatt nem történt meg.
(23) Az adósságkezelési szolgáltatás időtartama alatt az adós köteles együttműködni az adósságkezelési tanácsadóval. Az együttműködés során az adós köteles
a) hozzájárulni az adósságára vonatkozó adatok és információk tanácsadó általi megismeréséhez és nyilvántartásához,
b) aktívan közreműködni az adósságkezelési megállapodás kidolgozásában,
c) az adósságkezelési megállapodásban foglaltak szerint, de havonta legalább egy alkalommal a tanácsadóval személyesen találkozni és tájékoztatni az adósságkezelési megállapodásban foglaltak végrehajtásáról,
d) az adósságcsökkentési támogatásról szóló jogerős határozat birtokában a hitelezővel szerződést kötni a tartozása megfizetéséről, továbbá
e) az adósságkezelési szolgáltatás időtartama alatt a körülményeiben bekövetkezett változásról az adósságkezelési tanácsadót 15 napon belül tájékoztatni.
(24) Az adósságcsökkentési támogatás tovább nem folyósítható, és a kifizetett összeget vissza kell téríteni, ha a jogosult
a) az adósságkezelési tanácsadást nem veszi igénybe,
b) az adósságkezelési tanácsadóval nem működik együtt,
c) az általa választott adósságtörlesztés egyhavi részletét nem teljesíti, vagy
d) az adósságkezelési szolgáltatás igénybevételének időtartama alatt a lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségének egy hónapig nem tesz eleget.
(25) Az adósságcsökkentési támogatás a (24) bekezdésben foglaltak szerinti megszüntetésétől számított 36 hónapon belül ismételten nem állapítható meg.
(26) Ugyanazon személy vagy háztartásának tagja az adósságkezelési szolgáltatás lezárásától – ide nem értve a (24) bekezdés szerinti megszüntetést – számított 24 hónapon belül adósságkezelési szolgáltatásban ismételten nem részesülhet.
9. A távhővel fűtött lakások fűtési költségmegosztóval való felszerelésének támogatása
9.§
(1) A képviselő-testület települési támogatást nyújt a távhővel fűtött lakások fűtési költségmegosztóval való felszereléséhez. A támogatás célja a távhővel ellátott épületek lakásonkénti hőfogyasztásának mérésére alkalmas eszközök felszerelésének, beszerelésének elősegítése a fűtéskorszerűsítés érdekében.
(2) Az (1) bekezdésében foglalt támogatás a távhővel fűtött lakásnak a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet 17/A. § 4. pontja szerinti fűtési költségmegosztóval (a továbbiakban: fűtési költségmegosztó) való felszerelésével kapcsolatban felmerülő, számlával igazolt költségek után lakásonként egy alkalommal pénzbeli ellátás formájában adható. A támogatás az önkormányzat költségvetésében erre a célra elkülönített előirányzat erejéig a kérelmek benyújtásának időpontja szerinti sorrendben adható.
(3) Az (1) bekezdésében foglalt támogatásra az a személy jogosult, aki megfelel a lakásfenntartási támogatásra való jogosultság feltételeinek.
(4) Az (1) bekezdésében foglalt támogatásban a lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője részesülhet, ha lakóhelye vagy tartózkodási helye az érintett lakásban van.
(5) Az (1) bekezdésében foglalt támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek számától.
(6) Az (1) bekezdésben foglalt támogatás iránti kérelemhez csatolni kell
a) a lakás fűtési költségmegosztóval való felszerelésével kapcsolatban felmerült számlák eredeti példányát,
b) a lakóépület tulajdonosi közösségét képviselő nyilatkozatát a fűtési költségmegosztó felszerelésével kapcsolatban felmerült költségekről, amennyiben annak beszerzése nem lakásonként, hanem a tulajdonosi közösség részéről közösen történt, valamint
c) a távhőszolgáltató igazolását arról, hogy a lakásban a fűtési díjmegosztási arányok meghatározása fűtési költségmegosztók alkalmazásával történik.
(7) Az (1) bekezdésben foglalt támogatás összege a fűtési költségmegosztó beszerzésével, beszerelésével vagy beépítésével kapcsolatban felmerült összes költség 50%-a, de legfeljebb
a) 15.000,-Ft a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet 17/A. § 4. pontjának a) és b) alpontja szerinti fűtési költségmegosztó esetén,
b) 150.000,-Ft a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet 17/A. § 4. pontjának c) alpontja szerinti fűtési költségmegosztó esetén.
[34]9/A. Szennyvízcsatorna rákötés költségeinek támogatása
9/A. §
(1) A képviselő-testület települési támogatást nyújt szennyvízcsatorna rákötés megvalósításának költségeihez. A támogatás célja a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára történő rákötés elősegítése.
(2) Az (1) bekezdésében foglalt támogatás számlával igazolt költségek után ingatlanonként egy alkalommal pénzbeli ellátás formájában adható. A támogatás az önkormányzat költségvetésében erre a célra elkülönített előirányzat erejéig a kérelmek benyújtásának időpontja szerinti sorrendben adható.
(3) A szennyvízcsatorna rákötés megvalósításának költségeihez támogatásra jogosult a kérelmező abban az esetben, ha
a) a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedülálló esetén 300%-át, és sem a kérelmező, sem a vele együtt élő személy nem rendelkezik az Sztv. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal,
b) a kérelemben megjelölt ingatlannak legalább 50% tulajdoni hányad arányában tulajdonosa, vagy haszonélvezője,
c) a kérelemben megjelölt ingatlanban állandó bejelentett lakcímmel rendelkezik,
d) nyilatkozik arról, hogy a kérelemben megjelölt ingatlanban életvitelszerűen él.
(4) Az (1) bekezdésében foglalt támogatás ugyanazon ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg.
(5) A szennyvízcsatorna rákötés megvalósításának költségeihez támogatásra benyújtott kérelemhez mellékelni kell a kivitelező által adott árajánlatot.
(6)[35] A megállapított támogatás (8) bekezdés szerinti része a kivitelező részére kerül átutalásra, a munka elvégzését követően, az önkormányzat nevére kiállított számla ellenében, melyen fel kell tüntetni a kivitelezés helyét is.
(7) A rákötés megvalósulását a DRV Zrt. igazolja, mely igazolást csatolni kell a támogatás kifizetési kérelméhez.
(8) A támogatás mértéke a szennyvízcsatorna rákötés költségeinek 80%-áig terjedhet, de legfeljebb 60.000,-Ft összegben állapítható meg.
(8a)[36]A (8) bekezdésben foglalt támogatási összegen felül a jogosult a DRV Zrt. részére fizetendő szakfelügyeleti díj megfizetésére is jogosulttá válik, mely összeget a kivitelezés elvégzését követően az Önkormányzat a DRV Zrt. részére átutalással fizet meg.
(9) A kérelemben foglaltak vagy a kivitelezés ellenőrzésére az eljárás során helyszíni szemle végezhető.
[37]9/B. A bentlakásos idősotthoni ellátottak támogatása
9/B. §
(1) A képviselő-testület települési támogatást nyújt a szociálisan rászoruló bentlakásos idősotthoni ellátott személy (a továbbiakban: ellátott) részére. A támogatás célja az ellátott jövedelmének kiegészítésével az idősotthoni ellátásra való jogosultság biztosítása.
(2) Az (1) bekezdésében foglalt támogatás pénzbeli ellátás formájában a kérelem benyújtását követő hónaptól kezdődően legfeljebb 1 év határozott időre kerül megállapításra.
(3) A bentlakásos időotthoni ellátott települési támogatásra jogosult abban az esetben, ha
- [38]a havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 425%-át,
- nincs az ellátott tartására köteles és képes személy (Szt. 114. §),
- az ellátott vagy a térítési díj fizetésére köteles személy nem rendelkezik jelzálogjoggal terhelhető ingatlanvagyonnal,
- igazolja, hogy Dombóvár Város Önkormányzata fenntartásában működő bentlakásos idősotthonban vesz igénybe intézményi ellátást.
(4) A bentlakásos idősotthoni ellátott települési támogatásra benyújtott kérelméhez mellékelni kell az intézményvezető igazolását arról, hogy a (3) b) és c) pontja tekintetében a szükséges jövedelemvizsgálatot elvégezte.
(5) A támogatás megszüntetésre kerül, ha az ellátott jogosultsági feltételi már nem állnak fenn.
(6) A megállapított támogatás az ellátást nyújtó intézmény részére havonta kerül átutalásra.
(7) Az ellátást nyújtó intézmény vezetője az ellátott intézményi jogviszonyának a megszűnését követő 5 napon belül köteles azt a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálatán bejelenteni.
(8)[39] A támogatás mértéke az ellátott havi jövedelmének 80%-a és az intézményi térítési díj különbségének megfelelő összeg, de havi összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
[40]9/C. A lakásbérleti szerződések közjegyzői okiratba foglalásának támogatása
9/C. §
(1) A képviselő-testület települési támogatást nyújt az önkormányzat tulajdonában álló lakásbérleti jogát elnyert szociálisan rászoruló személy részére. A támogatás célja a lakásbérleti szerződés közjegyzői okiratba foglalása díjának a támogatása.
(2) Az (1) bekezdésében foglalt támogatás számlával igazolt költségek után egyszeri pénzbeli ellátás formájában kerül megállapításra.
(3) A lakásbérleti szerződés közjegyzői okiratba foglalásának támogatására a kérelmező abban az esetben jogosult, ha
a) a családjában – a vele jogszerűen együtt költöző családtagokat számítva – az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetén 300 %-át,
b) sem a kérelmező, sem a vele együtt költöző személyek nem rendelkeznek a Sztv. 4. § b) pontjában meghatározott vagyonnal.
c) igazolja, hogy Dombóvár Város Önkormányzata tulajdonában álló bérlakás bérbe vételére jogosult lett.
(4) A lakásbérleti szerződés közjegyzői okiratba foglalása támogatására a kérelmet a lakásbérleti jogra való jogosultság megszerzéséről szóló értesítés kézhezvételétől számított 5 napon belül lehet benyújtani. Amennyiben az igazolás határidőben nem kerül benyújtásra vagy jogosultsági feltételek már nem állnak fenn, a támogatás nem állapítható meg.
(5) A megállapított támogatás a közjegyzői részére kerül átutalásra, az okiratnak a kérelmező részéről történő aláírását követően, az Önkormányzat nevére kiállított számla ellenében. A számlán fel kell tüntetni a jogosult nevét és a bérelt ingatlan címét.
(6) A támogatás mértéke:
a) szociális bérlakásokra jogosultak, illetve a fogyatékosok lakóotthonában található lakóegység bérleti jogára jogosultak esetében a közjegyzői díj 100 %-a,
b) fecskeházi és piaci alapon bérbe adható lakások bérleti jogára jogosultak esetén a közjegyzői díj 50 %-a.
[41]9/D Egészségügyi prevenciót szolgáló védőoltások költségének megtérítése
9/D. §
(1) A képviselő-testület egészségügyi prevenció érdekében támogatást nyújt a
a) pneumococcus baktérium által okozott fertőzések elleni térítésköteles védőoltás beszerzéséhez,
b) a meningococcus baktérium által okozott fertőző agyhártyagyulladás és szepszis elleni térítésköteles védőoltás beszerzéséhez.
(2) Az (1) bekezdésében foglalt támogatás számlával igazolt költségek után egyszeri pénzbeli ellátás formájában kerül megállapításra.
(3) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott védőoltásra az a felnőtt jogosult, aki
a) betöltötte a 65. életévét,
b) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át.
(4) Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott védőoltásra az a gyermek jogosult, aki
a) a kérelem benyújtásának évében tölti be a 14. életévét,
b) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át.
(5) A támogatás csak akkor állapítható meg, ha a (3) vagy (4) pontban foglalt jogosult kérelméhez csatolja az
a) orvosi igazolást arról, hogy számára a védőoltás beadható,
b) gyógyszertári számlát, mely igazolja a védőoltás költségeit,
c) orvosi igazolást arról, hogy a védőoltást megkapta.
(6) A támogatás összege a védőoltás gyógyszertári számlával igazolt árának 100 %-a, de legfeljebb 17.000,-Ft.
(7) A támogatás egy személy részére csak egy alkalommal állapítható meg.
(8) A támogatás az Önkormányzati Hivatal pénztárában kerül kifizetésre készpénzben
a) az (1) bekezdés a) pontjában foglalt védőoltás esetén a jogosult részére, az
b) az (1) bekezdés b) pontjában foglalt védőoltás esetén a jogosult törvényes képviselője részére.
[42]9/E Újrakezdési települési támogatás
9/E. §
(1) A képviselő-testület települési támogatást nyújt a szociálisan rászoruló szegregált vagy szegregációval veszélyeztetett területen élő családok költözésének támogatására (a továbbiakban: újrakezdési támogatás). Szegregált vagy szegregációval veszélyeztetett területnek minősül az Integrált Településfejlesztési Stratégiában akként meghatározott településrész.
(2) Az (1) bekezdésében foglalt újrakezdési támogatás pénzbeli ellátás formájában egy család részére egy alkalommal kerül megállapításra.
(3) Az újrakezdési támogatásra a család abban az esetben jogosult, ha
a) igazolja, hogy a családtagok lakó- vagy tartózkodási helye a kérelem benyújtásakor és az azt megelőző egy évben az elhagyni kívánt ingatlanba van bejelentve,
b) családban leglább három kiskorú gyermeket nevelnek, és
c) a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 150 %-át, és
d)
da) a család tulajdonában lévő ingatlan értékesítését adásvételi szerződéssel vagy előszerződéssel igazolja, vagy
db) a lakásbérleti szerződés felmondását a bérbeadó részéről kiállított okirattal igazolja,
e) szegregátumba nem tartozó területen lévő ingatlanra vonatkozó vételi szándékát adásvételi szerződéssel vagy előszerződéssel igazolja.
(4) Az újrakezdési támogatásra benyújtott kérelméhez mellékelni kell
a) a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozóan a család jövedelemigazolását,
b) a család tulajdonában lévő ingatlan értékesítésére vonatkozó adásvételi szerződést vagy előszerződést,
c) a lakásbérleti szerződés felmondására vonatkozó okiratot a bérbeadó részéről,
d) szegregátumba nem tartozó területen lévő ingatlanra vonatkozó adásvételi vagy adásvételi előszerződést,
e) a családtagok lakcímkártyájának másolatát.
(5) Az újrakezdési támogatás összege
a) felnőtt személy részére az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-a,
b) 18. életévét be nem töltött kiskorú részére az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a.
(6) Az újrakezdési támogatás összege egy család esetében nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.
(7) Az újrakezdési támogatás összegének kifizetése a kérelmező nyilatkozata szerint készpénzben vagy a kérelmező nevére szóló folyószámlára utalással történik.
[43]9/F. Települési támogatás nyílászáró cseréjére
9/F. §
(1) A képviselő-testület települési támogatást nyújt a szociálisan rászoruló természetes személyeknek a tulajdonukban álló ingatlan utcafronti nyílászáróinak cseréjére.
(2) Az (1) bekezdésében foglalt települési támogatás pénzbeli ellátás formájában, egy kérelmező részére egy alkalommal kerül megállapításra és ugyanazon ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg.
(3) A támogatásra a kérelmező abban az esetben jogosult, ha
a) igazolja, hogy lakó- vagy tartózkodási helye a kérelem benyújtásakor és az azt megelőző egy évben a felújítani kívánt ingatlanba van bejelentve,
b)a kérelemben megjelölt ingatlannak legalább 50% tulajdoni hányad arányában tulajdonosa,
c) nyilatkozik arról, hogy a kérelemben megjelölt ingatlanban életvitelszerűen él,
d) az ingatlan Dombóvár Város közigazgatási területének a képviselő-testület által kijelölt, környezeti zajnak fokozottan kitett részében fekszik,
e) az ingatlanban lakók vonatkozásában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 350%-át.
(4) A kérelméhez mellékelni kell
a) a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozóan a felújítani kívánt ingatlanban élők jövedelemigazolását,
b) a kérelmező lakcímkártyájának másolatát,
c) a kérelmező azzal kapcsolatos nyilatkozatát, hogy a kérelemben megjelölt ingatlanban életvitelszerűen él,
d) a tervezett nyílászáró-cserével kapcsolatos árajánlatot.
(5) A nyílászáró cseréjének indokoltságát a jegyző ellenőrzi.
(6) A támogatás mértéke a beruházás költségeinek 80%-áig terjedhet, de legfeljebb ingatlanonként 130.000,-Ft összegben állapítható meg.
(7) A támogatás kifizetésének feltétele, hogy a kivitelezés elvégzése a jegyző által igazolt legyen.
(8) A megállapított támogatás (6) bekezdés szerinti része a kivitelező részére kerül átutalásra, a munka elvégzését követően, az önkormányzat nevére kiállított számla ellenében, melyen fel kell tüntetni a kivitelezés helyét is.
(9) A kérelemben foglaltak vagy a kivitelezés ellenőrzésére az eljárás során helyszíni szemle végezhető.
10. Utazási támogatás
10. §
(1) A képviselő-testület települési támogatásként utazási költségtérítést nyújt a Dombóvár város közigazgatási területéhez tartozó külterületi lakott területeken (különösen Mászlony, Szilfás, Kiskonda, Szarvasd, Nagykonda) állandó lakcímmel rendelkező azon személy részére, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, és Dombóváron orvos által igazoltan egészségügyi ellátásban részesült. Az utazási költségtérítés mértéke, a jogosult lakcíme és Dombóvár közötti utazásra fordított költség 90%-a.
(2) Az utazási költségtérítés iránti kérelem az egészségügyi ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül nyújtható be a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálatán.
(3) Az utazási költségtérítést kérelmezőnek igazolnia kell az egészségügyi ellátás igénybevételét, és csatolnia kell az utazást igazoló menetjegyét, valamint a kérelemben feltüntetett jövedelmek valódiságának igazolására szolgáló iratokat.
(4) Amennyiben az egészségügyi ellátást 16 éven aluli gyermek veszi igénybe, az (1) bekezdés szerinti költségtérítésre a kísérője is jogosult, ha megjelenését az orvos igazolja.
(5) Nem jár utazási költségtérítés annak, aki más jogcímen díjmentes utazásra jogosult.
11.§
(1) A képviselő-testület települési támogatásként utazási támogatást nyújt, természetbeni ellátásként autóbuszbérlet formájában annak a személynek, akinek 3 éven aluli gyermeke van, terhességi-gyermekágyi segélyt, gyermekgondozási segélyt vagy gyermekgondozási díjat kap és egyéb jövedelemmel nem rendelkezik.
(2) Az utazási támogatás mértéke megegyezik az önkormányzat által beszerzett buszbérlet ára, és a kérelmező által fizetendő 1.000.-Ft saját erő különbségével.
(3) Az utazási támogatás feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át.
(4) Utazási támogatás csak a dombóvári helyi tömegközlekedési eszköz igénybevételéhez adható.
(5) Az utazási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell:
a) a terhességi-gyermekágyi segélyben, vagy gyermekgondozási díjban részesülő személy esetében az ellátásról a kifizetőhely által kiállított igazolást,
b) a család jövedelemigazolását,
c) nyilatkozatot arról, hogy a kérelmező az (1) bekezdésben foglalt ellátások mellett egyéb jövedelemmel nem rendelkezik, valamint
d) a kérelmezővel élő gyermek személyazonosságát, életkorát és lakcímét igazoló iratot.
(6) Az utazási támogatás iránti kérelmet bármely hónap 15. napjáig nyújtható be. Támogatás a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától három hónap időtartamra állapítható meg. Az autóbuszbérletet minden hónap 5. napjáig lehet átvenni a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálatán. A határidő elmulasztása a támogatás megszűnését vonja maga után.
(7) A kérelmező a jogosultság fennállásában bekövetkező változást 15 napon belül köteles bejelenteni. Amennyiben ezt elmulasztja, a változás bekövetkezése napjáig visszamenőleg köteles az autóbuszbérlet árát visszafizetni.
[44]11/A. §
(1) A képviselő-testület települési támogatásként utazási költségtérítést nyújt a Dombóvár város közigazgatási területéhez tartozó kül- és belterületi lakott területeken – különösen Mászlony, Szilfás, Kiskonda, Szarvasd, Nagykonda pusztán – lakóhellyel rendelkező azon szülő részére
a) akinek a gyermeke dombóvári köznevelési intézménybe helyközi autóbuszjárattal jár, és
b) a szülő vállalja, hogy a gyermeket az intézménybe és onnan haza kíséri, továbbá a
c) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, valamint
d) a gyermek utaztatása más szervezett módon nem megoldott.
(2) A kérelemhez csatolni kell a köznevelési intézmény 30 napnál nem régebbi igazolását arról, hogy az intézménnyel a jogviszony a kérelem beadásakor fennáll.
(3) Az utazási támogatás mértéke megegyezik az önkormányzat által a szülő részére beszerzett buszbérlet árával.
(4) Az utazási támogatás iránti kérelem adott hónap 15. napjáig nyújtható be. Támogatás a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától három hónap időtartamra állapítható meg. Az autóbuszbérletet minden hónap 5. napjáig lehet átvenni a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálatán. A határidő elmulasztása a támogatás megszűnését vonja maga után.
(5) A kérelmező a jogosultság fennállásában bekövetkező változást 15 napon belül köteles bejelenteni. Amennyiben ezt elmulasztja, a változás bekövetkezése napjáig visszamenőleg köteles az autóbuszbérlet árát visszafizetni.
11. Iskolakezdési támogatás
12.§
(1) A Képviselőtestület települési támogatásként évente egy alkalommal iskolakezdési támogatást nyújt. Iskolakezdési támogatásra jogosult Iskolai Erzsébet-utalvány formájában az a szülő, nevelőszülő, gyám, aki a köznevelési intézménybe járó gyermekre való tekintettel rendszeres gyermekvédelmi támogatásra nem jogosult, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.
(2) Az iskolakezdési támogatás iránti kérelmet a tárgyév július 1. napját követően szeptember 30. napjáig lehet benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a köznevelési intézmény 30 napnál nem régebbi igazolását arról, hogy az intézménnyel a jogviszony a kérelem beadásakor fennáll.
(3) Az iskolakezdési támogatás összege gyermekenként 6.000,- Ft.
12. Rendkívüli települési támogatás
13.§
(1) A képviselő-testület rendkívüli települési támogatásban részesítheti azokat a személyeket, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról nem tudnak gondoskodni, vagy a (4) bekezdésben meghatározott alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(2) A rendkívüli települési támogatást elsősorban természetbeni ellátásként Erzsébet-utalvány vagy Start-munkaprogram keretében megtermelt termény formájában kell nyújtani, szükség szerint azonban készpénzben is nyújtható.
(3) Létfenntartást veszélyeztető körülmények, különösen
a) a kérelmező időszakosan vagy tartósan létfenntartási, megélhetési gondokkal küzd,
b) a kérelmező havi gyógyszerköltsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 30%-át és ezt saját névre kiállított igazolással, recepttel igazolja;
c) a kérelmező nyugdíjazása igazoltan 30 napnál régebb óta folyamatban van, és ellátásban nem részesül.
(4) Alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadásnak minősül
a) betegséghez;
b) halálesethez;
c) elemi kár, különösen a jégeső, az árvíz, a belvíz, a fagy, a homokverés, az aszály, a hó-, a jég- és a széltörés, a vihar, a földrengés, valamint a természeti vagy a biológiai eredetű tűz elhárításához;
d) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához;
e) iskoláztatáshoz;
f) a gyermek fogadásának előkészítéséhez;
g) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz;
h) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez
kapcsolódó kiadás.
(5) Rendkívüli települési támogatásban – a (10) bekezdésben szabályozott, halálesethez kapcsolódóan kért támogatás kivételével – az a jogosult részesíthető, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át.
(5a)[45] A halálesethez kapcsolódóan kért rendkívüli települési támogatás kivételével nem jogosult rendkívüli települési támogatásra az az aktív korú személy vagy az, akinek a háztartásában élő személy álláskeresőként, illetve munkanélküliként munkahely keresés céljából nem működik együtt a Tolna Megyei Kormányhivatal Dombóvári Járási Hivatalának Foglalkoztatási Osztályával.
(6) Rendkívüli települési támogatás egy naptári évben egy család tagjai részére legfeljebb négy alkalommal adható, az első és második alkalommal 5.000,-Ft összegben, a harmadik és a negyedik alkalommal 4.000,-Ft összegben állapítható meg.
(7) Annak a jogosultnak, aki a 3.§ (a) bekezdésére hivatkozással létfenntartási gondja enyhítésére kéri a rendkívüli települési támogatást, a támogatás a (6) bekezdésben foglaltak szerint kéthavonta Erzsébet-utalvány formájában nyújtható.
(8) Rendkívüli települési támogatásként a tárgyévben egy alkalommal külön kérelem benyújtása nélkül jogosult a Start-munkaprogram keretében megtermelt terményekből álló, a jogosultak számára tekintettel összeállított élelmiszercsomagra az, aki a tárgyévben legalább egy alkalommal készpénzben vagy Erzsébet-utalvány formájában rendkívüli települési támogatásban részesült. A termények betakarítását követően a polgármester határozza meg, hogy a tárgyév mely napjáig rendkívüli települési támogatásban részesülők jogosultak élelmiszercsomagra. A jogosultakat értesíteni kell az élelmiszercsomag átvételnek időpontjáról és helyszínéről, az átvételt dokumentálni kell.
(9) A rendkívüli települési támogatás kivételes méltánylást érdemlő esetben évi egy alkalommal akkor is megállapítható, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, de nem éri el annak 200%-át. Kivételes méltánylást érdemlő esetnek a (3) és (4) bekezdésben szabályozott körülmények, valamint 8 napon túl gyógyuló baleset, gyógyászati segédeszköz beszerzése minősülnek, amely állapotok fennállását orvosi igazolással, zárójelentéssel kell igazolni.
(10)[46] A halálesethez kapcsolódóan kért rendkívüli települési támogatásban az részesíthető, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedülálló esetén 300 %-át. A kérelem a temetést követő 30. napig nyújtható be.
(11)[47] Az elhunyt személy eltemettetésének költségihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás összege 40.000,-Ft.
(12) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a kérelemben feltüntetett jövedelmek valódiságának igazolására szolgáló iratokat, valamint az alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadás felmerülését igazoló iratokat.
(13)[48] A Képviselőtestület a gyermek születése esetén jelentkező többletkiadások miatt rendkívüli természetbeli települési támogatást nyújt a gyermek szülője részére. A természetbeli települési támogatásként gyermekenként legfeljebb 3000 Ft értékű babakelengye nyújtható, amely babagondozási termékeket és egy darab Dombóvár város logójával ellátott rugdalózót tartalmaz. A természetbeni juttatást a gyermeket gondozó védőnő a gyermek születését követő egy hónapon belül adja át a szülő részére. A támogatás egy gyermek jogán csak egyik szülő részére állapítható meg.
(14)[49] A Képviselő-testület a gyermek születése esetén jelentkező többletkiadások miatt rendkívüli pénzbeli települési támogatást nyújt a gyermek szülője részére. A pénzbeli települési támogatás összege gyermekenként 20.000,- Ft készpénz, amely egy gyermek jogán csak egyik szülő részére állapítható meg és az önkormányzati hivatal házipénztárában kerül kifizetésre. A települési támogatás megállapításának feltétele, hogy a kérelmező és házastársa vagy élettársa a kérelem benyújtásakor és az azt megelőző egy évben dombóvári lakóhellyel rendelkezzen. A kérelem a születést követő 30. napig nyújtható be.
(15)[50] A képviselő-testület évente a tárgyévei költségvetés terhére a 80. életévét betöltött személyek részére rendkívüli települési támogatásként karácsonyi támogatás természetbeni ellátást állapíthat meg. A természetbeni ellátás évente egyszer hivatalból állapítható meg, melynek értékét a költségvetési rendeletben elkülönített keret alapján állapítja meg a Képviselőtestület.
III. Fejezet
Köztemetés
14. §
(1) A köztemetést a képviselő-testület az Szt. 48. §-ában meghatározott feltételek szerint nyújtja.
(2) A köztemetés költségeinek részben vagy egészben történő megtérítése alól mentesíthető az eltemettetésre köteles személyt, ha
a) az eltemettetett személy után nincs a temetés költségeit elérő hagyaték,és
b) a kötelezett családjában az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200%-át nem haladja meg és
c) vagyonnal nem rendelkezik.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
13. Hatálybalépés
15.§
Ez a rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.
14. Átmeneti rendelkezések
16.§
(1) A 2015 március 1-jét megelőző kezdő időponttal megállapított lakásfenntartási támogatásban részesülő személy a jogosultság határozatban megállapított időtartama alatt egyidejűleg nem részesülhet jelen rendelet alapján megállapított lakásfenntartási támogatásban.
(2) A 2015 március 1-jét megelőző kezdő időponttal megállapított adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személy a jogosultság határozatban megállapított időtartama alatt egyidejűleg nem részesülhet jelen rendelet alapján megállapított lakásfenntartási támogatásban és adósságkezelési szolgáltatásban.
(3) A jelen rendelet 14.§ szakaszában foglalt rendkívüli települési támogatás megállapítása során figyelembe kell venni, hogy a jogosult, illetve a jogosult családtagja 2015. január 1. és február 28. között hány alkalommal részesült önkormányzati segély támogatásban.
(4) A 2015. március 1-jén folyamatban lévő önkormányzati segély ügyekre a jelen rendelet 14. §-ában foglalt rendkívüli települési támogatásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni, azok 2015. március 1-től rendkívüli települési támogatás ellátásnak minősülnek.
(5) A 2015. március 1-jén folyamatban lévő szociális célú tűzifa támogatás ügyekre a jelen rendelet 8. §-ában foglalt települési támogatásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni, azok 2015. március 1-től települési támogatás ellátásnak minősülnek.
(6) A 2015. március 1-jén folyamatban lévő távhővel fűtött lakások fűtési költségmegosztóval való felszerelésének támogatása iránt indított ügyekre a jelen rendelet 10. §-ában foglalt települési támogatásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni, azok 2015. március 1-től települési támogatás ellátásnak minősülnek.
(7) A 2015. március 1-jén folyamatban lévő utazási támogatás és utazási költségtérítés iránt indított ügyekre a jelen rendelet 11-12. §-ában foglalt települési támogatásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni, azok 2015. március 1-től települési támogatás ellátásnak minősülnek.
(8)[51] A 2017. október 1. napja előtt megállapított bentlakásos idősotthoni ellátottak települési támogatására való jogosultságot és a támogatás összegét a polgármester 30 napon belül felülvizsgálja és a települési támogatást 2017. október 1-jétől a 48/2017. (IX. 29.) önkormányzati rendelettel megállapított 9/B. § (3) bekezdés a) pontjában és (8) bekezdésében foglaltaknak megfelelően állapítja meg.
(9)[52] A bentlakásos idősotthoni ellátottak települési támogatására vonatkozó 2018. március 1-től hatályos szabályokat a hatálybalépést követően benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.
(10)[53] A 9/A. § (8a) bekezdésben foglalt szakfelügyeleti díj megfizetésére vonatkozó rendelkezést a folyamatban lévő ügyekben alkalmazni kell.
15. Hatályon kívül helyező rendelkezés
17.§
A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátások megállapításáról, folyósításának és ellenőrzésének szabályairól szóló 21/2006. (V.1.) rendelete.
Szabó Loránd Dr.Letenyei Róbert
polgármester jegyző
Beiktatta a 36/2017. (V. 29.) R., hatályba lép: 2017. június 1.
Beiktatta a 36/2017. (V. 29.) R., hatályba lép: 2017. június 1.
Beiktatta a 25/2018. (V. 31.) R., hatályba lép: 2018. június 1.
Beiktatta a 36/2017. (V. 29.) R., hatályba lép: 2017. június 1.
Beiktatta a 36/2017. (V. 29.) R., hatályba lép: 2017. június 1.
Beiktatta a 36/2017. (V. 29.) R., hatályba lép: 2017. június 1.
Hatályon kívül helyezte a 36/2017. (V. 29.) R., a hatályvesztés napja: 2017. júnus 1.
A bekezdés első mondatát kiegészítette a 48/2017. (IX. 29.) R., hatályba lép: 2017. október 1.
Beiktatta az 1/2017. (I. 13.) R., hatályba lép: 2017. január 14.
Hatályon kívül helyezte a 36/2017. (V. 29.) R., a hatályvesztés napja: 2017. júnus 1.
Beiktatta a 20/2017. (II. 27.) R., hatályba lép: 2017. március 1.
Beiktatta a 20/2017. (II. 27.) R., hatályba lép: 2017. március 1.
Módosította a 48/2017. (IX. 29.) R., hatályba lép: 2017. október 1.
Beiktatta a 36/2017. (V. 29.) R., hatályba lép: 2017. június 1.
Beiktatta a 36/2017. (V. 29.) R., hatályba lép: 2017. június 1.
Módosította a 36/2017. (V. 29.) R. hatályba lép: 2017. június 1., 48/2017. (IX. 29.) R., hatályba lép: 2017. október 1.
Módosította a 36/2017. (V. 29.) R. hatályba lép: 2017. június 1.
Beiktatta a 36/2017. (V. 29.) R., hatályba lép: 2017. június 1.
Beiktatta a 36/2017. (V. 29.) R., hatályba lép: 2017. június 1., módosította a 48/2017. (IX. 29.) R., hatályba lép: 2017. október 1.