Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2016. (II.17.) önkormányzati rendelete

Dombóvár Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 10. 01- 2016. 12. 21

Dombóvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Dombóvár Város Önkormányzata Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya
1. §


(1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre terjed ki.


(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.


A költségvetés bevételei és kiadásai
2. §
[1]


(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat és a költségvetési szervei együttes 2016. évi

1. költségvetésének főösszegét: 3.330.204 ezer Ft-ban
2. bevételi főösszegét: 2.610.565 ezer Ft-ban
    ezen belül:
2.1. a működési célú bevételt 2.270.207 ezer Ft-ban
2.2. a felhalmozási célú bevételt 340.358 ezer Ft-ban
3. kiadási főösszegét: 2.993.311 ezer Ft-ban
    ezen belül:
3.1. a működési célú kiadásokat 2.445.768 ezer Ft-ban
ebből:
3.1.1. személyi jellegű kiadásokat 675.014 ezer Ft-ban
3.1.2. munkaadókat terh. jár-okat és szoc. hozz. adót 178.375 ezer Ft-ban
3.1.3. dologi jellegű kiadásokat 837.351 ezer Ft-ban
3.1.4. ellátottak pénzbeli juttatásait 37.995 ezer Ft-ban
3.1.5. egyéb működési célú kiadásokat 719.033 ezer Ft-ban
3.2. a felhalmozási célú kiadásokat 547.543 ezer Ft-ban
 ebből:
3.2.1. a beruházások összegét 124.302 ezer Ft-ban
3.2.2. a felújítások összegét 262.370 ezer Ft-ban
3.2.3. egyéb felhalmozási célú kiadásokat 160.871 ezer Ft-ban
4. a költségvetési létszámkeretét 250,0 főben
5. költségvetési hiányt 382.746 ezer Ft-ban
    ezen belül:
5.1. a felhalmozási célú hiányt 207.185 ezer Ft-ban
5.2. a működési célú hiányt 175.561 ezer Ft-ban
állapítja meg.
6. A finanszírozási műveleteken belül
6.1. a hitelfelvétel összegét 375.596 ezer Ft-ban
6.1.1. ebből a felhalmozási célú hitelfelvételt 89.160 ezer Ft-ban
6.2. a hiteltörlesztés, kötvény tőketörlesztés összegét 286.436 ezer Ft-ban
6.2.1. ebből a felhalmozási célú törlesztést 0 ezer Ft-ban
6.3. előző év felhasználható pénzmaradványát 293.586 ezer Ft-ban
6.3.1. ebből a felhalmozási célú pénzmaradványt 250.769 ezer Ft-ban
határozza meg.



3. §


(1) A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított bevételi főösszeg részletezését kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint hagyja jóvá.


(2) A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított kiadási főösszeg részletezését kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.


(3) A Képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként a 2. melléklet szerint állapítja meg.


(4) A Képviselő-testület a fejlesztési kiadásokat feladatonként a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.


(5)[2] A Képviselő-testület az önkormányzat felhalmozási céltartalékát 144.289 eFt, működési céltartalékát 1.000 eFt, általános tartalékát 0 eFt összegben határozza meg. A Képviselő-testület dönt a felhalmozási céltartalék, a működési céltartalék, valamint az általános tartalék felhasználásáról.


(6) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a 4. melléklet tartalmazza.


(7) A Képviselő-testület az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.


(8) A Képviselő-testület a 2016. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről készített előirányzat felhasználási tervet a 8. melléklet szerint fogadja el.


(9) A Képviselő-testület az Európai Uniós támogatással megvalósuló programok kiadásait és bevételeit a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.


4. §


(1) A vagyonhasznosításból származó, a tervezett előirányzatot meghaladó bevételből év közben általános tartalékot kell képezni.


(2) A bevételi források növelése érdekében a Képviselő-testület elrendeli a korábban értékesítésre kijelölt ingatlanok, egyéb vagyonrészek eladásához szükséges intézkedések megtételét, a pályázati lehetőségek felkutatását és igénybevételét.


(3) Az előző évi pénzmaradvány - az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások kivételével - a felülvizsgálat, illetve a Képviselő-testület jóváhagyását követően használható fel.


5. §


(1) A Képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban az 5. és 6. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


(2) Az (1) bekezdésben a későbbi évekre jóváhagyott előirányzatokon belül a Polgármester kötelezettséget vállalhat.


6. §


(1) A költségvetési rendelet alapján támogatott szervezetek és magánszemélyek a részükre céljelleggel - nem szociális ellátásként - juttatott összegről írásban elszámolnak. A 2016. évben támogatottak részére az elszámolás teljesítéséig támogatás nem folyósítható. A támogatás jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a felhasználót visszafizetési kötelezettség terheli.


(2) A költségvetési rendelet alapján árubeszerzési, építési beruházási, illetve szolgáltatás megrendelési célra juttatott támogatások felhasználását a közbeszerzési törvény alkalmazásához kell kötni.


(3) A támogatások nyújtásánál az Áht. rendelkezéseit figyelembe kell venni, a közzétételre vonatkozóan a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló önkormányzati rendelet rendelkezései az irányadók.


7. §


(1) A Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal 2016. évi költségvetési keretében garantálja a Képviselő-testület a képviselőtestület hivatala köztisztviselői és ügykezelői közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről szóló önkormányzati rendeletben felsorolt juttatások tárgyévi kifizethetőségét.
A juttatásokra a 9. melléklet szerinti keretet biztosítja. A kereten belül az egyes juttatások közötti átcsoportosítást a szükségleteknek megfelelően a munkáltatói jogokat gyakorló jegyző végzi el.


A 2016. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
8. §


(1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszám keretek között átcsoportosítást a Képviselő-testület engedélyezhet.


(2) A Képviselő-testület az Áht. 34. § (2) bekezdése alapján felhatalmazza a polgármestert, hogy 5 millió Ft összeghatárig a bevételi és kiadási előirányzatokat módosítsa, a kiadási előirányzatok között átcsoportosítást végezzen. Az átcsoportosításról a döntést követően a Képviselő-testület ülésén be kell számolni.


(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy utólagos beszámolás mellett 2016. évben a 2. melléklet szerint meghatározott keret terhére kötelezettséget vállaljon.


(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a központi céljellegű előirányzatok saját hatáskörben történő felosztására, melyről a Polgármester a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja. A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a két képviselő-testületi ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan, az SZMSZ-ben meghatározott, képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben döntsön.


(5) Az éves költségvetés jóváhagyásakor meghatározott egyes kiadási előirányzatok utólagos előirányzat-módosítással túlléphetők. Ezek azonban csak olyan előirányzatok lehetnek, amelyek esetében törvényben, kormányrendeletben megállapított támogatásra, ellátásra vonatkozó többletjogosultság eredményezhet előirányzatot meghaladó kiadást.


(6) A költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület negyedévente dönt.


(7) Ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik, a Polgármester pótköltségvetési rendeletet terjeszt a Képviselő-testület elé.


(8) Államháztartáson kívüli forrás önkormányzat részére történő átvételéről

a) a polgármester dönt
- amennyiben az átvett pénzeszköz felhasználásának célja megállapodásban rögzítésre kerül és az nem jelent az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást
- amennyiben annak átvétele az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást nem jelent.

b) amennyiben annak átvétele az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást jelent, a kötelezettségvállalás összegétől függően:
- 1 millió Ft értékhatárig a polgármester
- 1 millió Ft felett – 5 millió Ft értékhatárig a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
- 5 millió Ft értékhatár felett a Képviselő-testület dönt.


(9)  Államháztartáson kívülre forrás önkormányzat által történő átadására kizárólag költségvetési előirányzat rendelkezésre állása esetén lehetséges. A költségvetési rendeletben rendelkezésre álló előirányzat terhére történő kifizetésekről a polgármesteri keret terhére a polgármester, egyéb keret felosztásáról a Képviselő-testület dönt.


A gazdálkodás rendje
9. §


(1) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség és kifizetés a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható, kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket és járandóságokat, továbbá a letéti kezelésben történő kiadásokat. Tárgyéven túli fizetési kötelezettség – kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős döntésen alapuló kötelezettségeket – csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható.


(2) A képviselő-testület által jóváhagyott éves kereten belül átmeneti likviditási hitelt a Polgármester az általa felhatalmazott személy ellenjegyzésével vehet fel.


(3) Az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről a Polgármester, illetve az általa felhatalmazott személy dönt.


(4) Az új induló beruházások, felújítások körében a közbeszerzési értékhatár felett a 2015. évi CXLIII. törvény és az önkormányzat közbeszerzési szabályzatának előírásait kell alkalmazni.


(5) A költségvetési szervek – nettósított – költségvetési támogatását 1/12 szerinti ütemezésben biztosítja a Képviselő-testület. Ettől eltérni csak a beruházások és felújítások esetén, illetve a költségvetési szerv kérése alapján az utalványozásra jogosultak döntése alapján lehet.


10. §


(1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetés alapján a jogszabályokban meghatározott feltételek mellett gazdálkodnak.
A költségvetési szervek a feladataik bővítésére vonatkozó kérelmeket csak az önköltség számítási szabályzataik alapján elkészített költségszámítással együtt terjeszthetik elő.


(2) A költségvetési szervek a jóváhagyott előirányzatokon belül – beleértve a létszámkeretet is - kötelesek gazdálkodni.


(3) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét csak a Képviselő-testület előirányzat módosítása után használhatja fel. Előző évi pénzmaradványával a Képviselő-testület jóváhagyása után intézményi hatáskörű előirányzat módosítás után rendelkezhet. Többletbevétel miatt előirányzat módosítás csak akkor lehetséges, ha a költségvetés bevételi előirányzataként tervezett összeg már befolyt. A bevételi előirányzatok elmaradása esetén a kiadási előirányzatok zárolására, illetve törlésére kerül sor.
A kiemelt előirányzatokat a költségvetési szerv csak a Képviselő-testület engedélye után módosíthatja.
Az előirányzat-módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő év(ek)ben nem járhat.


(4) Tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és a kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el. Tárgyéven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható.
A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia.


(5) A költségvetési szervek beruházásaira az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendelet előírásait kell alkalmazni.


(6) A költségvetési szervek – a gazdálkodási jogkör szerinti besorolásuktól függetlenül – a részükre jóváhagyott, illetve módosított személyi juttatások és létszám-előirányzattal – a jogszabályi előírások figyelembevételével – önállóan gazdálkodnak.


(7) A költségvetési szerv szellemi és anyagi infrastruktúráját magáncélra igénybe vevő számára a költségvetési szerv köteles térítést előírni a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével.

Amennyiben a költségvetési szerv az alaptevékenysége ellátásához kapcsolódóan meghatározott feladat ellátására eseti bevételhez jut, vagy támogatásban részesül, a támogatás összegét úgy kell megállapítani, illetve az eseti bevétel beszedésével összefüggésben ténylegesen felmerült költségeket úgy kell megosztani, hogy a támogatás, illetve az eseti bevétel fedezetet nyújtson a felmerült közvetlen és közvetett költségekre is. Vállalkozási tevékenység esetén az amortizációt is fedeznie kell a bevételnek. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét belső szabályzatban kell rögzíteni.


(8) A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátáshoz a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatban épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéséért, a belső ellenőrzés megszervezéséért és működéséért. A kötelezettségvállalást és ellenjegyzést a 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 45-60.§ alapján kell végrehajtani. A vezető köteles kialakítani, működtetni és fejleszteni a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés rendszerét a pénzügyminiszter által közzétett módszertani útmutató alapján, köteles elkészíteni a költségvetési szerv ellenőrzési nyomvonalát.


(9) A költségvetési szervek bankszámlájukat az OTP Bank Nyrt. Dombóvári Fiókjánál vezetik, más banknál bankszámlát nem nyithatnak.


(10) Az önkormányzat és a költségvetési szervek pénzeszközei terhére végzett kifizetéskor a készpénzkímélő fizetési módot kell előnyben részesíteni.
    Készpénz kifizetéssel teljesíthető:
    - társadalom- és szociálpolitikai juttatások,
    - ellátottak pénzbeli juttatásai, költőpénz biztosítása,
    - kiküldetési, reprezentációs kiadások,
    - szolgáltatási kiadások 50 eFt összeghatárig,
    - készlet és tárgyi eszköz beszerzés 50 eFt összeghatárig,
    - városi rendezvényeken az előadók készpénzes kifizetését a polgármester egyedileg engedélyezheti,
   - egyéb kifizetések esetén a polgármester az ellenjegyzésre jogosultak egyetértésével járulhat hozzá a készpénzes kifizetéshez.


(11) A költségvetési szervek az általuk elismert, esedékességet követő 30-60 napon túli tartozás állományról havonta, a tárgyhót követő 5-ig kötelesek adatot szolgáltatni a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatalnak. Az adatszolgáltatás tartalmazza valamennyi követelésre vonatkozóan a tartozás időtartamát, összegét.
A költségvetési szervek vezetői kötelesek önkormányzati biztos kinevezését kezdeményezni, ha elismert, az esedékességet követő 30 napon túli tartozás állománya meghaladja a tárgyévi éves eredeti költségvetési kiadási előirányzatának 10%-át, vagy összege meghaladja a 15 millió forintot.


(12) A költségvetési szervek az állami támogatás alapját képező mutatószámokról kötelesek az elszámoláshoz szükséges naprakész nyilvántartást vezetni. A költségvetési szerveknél feladatelmaradásnak kell tekinteni a költségvetési előirányzatok jóváhagyásakor alapul vett tervezett ellátotti létszám és a tényleges ellátotti átlaglétszám különbözetét, amennyiben a teljesítés elmarad a tervezett létszámtól. A létszámkülönbözet és a költségvetési törvényben rögzített 1 mutatószámra jutó normatív támogatás teljes összegét kell feladatelmaradásnak tekinteni. Az így számított összeggel a költségvetési szerv a zárszámadás keretében elszámol az önkormányzattal.


(13) Az önkormányzat pótlékok esetén a mindenkori alsó határnak megfelelő előirányzatot biztosítja a költségvetési szerveknek. Az intézményvezető és az önállóan működő költségvetési szerv vezetője, a gazdasági vezető fegyelmileg felelős, hogy a saját költségvetése ismeretében a munkáltató saját hatáskörében engedélyezhető pótlékokat, megbízási díjakat, egyéb kifizetéseket csak olyan mértékben állapítson meg, melyet a költségvetéséből fedezni tud.


(14) A Képviselő-testület a köztisztviselőket és a polgármestert megillető cafetéria juttatás éves keretét bruttó 200.000Ft/fő összegben állapítja meg.


(15) A Képviselő-testület a költségvetési szervek ellenőrzését a 543/2015. (XII.17.) Kt. határozat szerint rendeli el.


(16) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Európai Uniós támogatások iránt benyújtott pályázatokhoz a vonatkozó jogszabály alapján saját forrás kiegészítése érdekében támogatási igényt nyújtson be.


(17) Az egyes költségvetési szerveknél a jutalmazásra, teljesítményösztönzésre kifizethető együttes összege az egységes rovatrend K1101 törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzatának 4 %-át nem haladhatja meg.


(18) A költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. A szerződéskötésre és a díj kifizetésre az Áht. végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 51. § (2) bekezdése rendelkezéseit kell alkalmazni.


Záró rendelkezések
11. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerülnek.


                                           Szabó Loránd                            dr. Letenyei Róbert
                                           polgármester                                     jegyző

[1]

Módosította a 32/2016. (VI. 30.) R., hatályba lép: 2016. július 1., 41/2016. (IX. 30.) R., hatályba lép: 2016. október 1.

[2]

Módosította a 32/2016. (VI. 30.) R., hatályba lép: 2016. július 1., 41/2016. (IX. 30.) R., hatályba lép: 2016. október 1.