Celldömölk Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2022. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2023. 05. 31

Celldömölk Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

2023.05.31.
az önkormányzat 2022. évi költségvetésének végrehajtásáról
Általános indokolás
Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § alapján a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.
Az Áht. 91. § (2) alapján a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell bemutatni:
a) a 24. § (4) bekezdése szerinti mérlegeket, kimutatásokat azzal, hogy az előirányzat felhasználási terven a pénzeszközök változásának bemutatását kell érteni,
b) a helyi önkormányzat adósságának állományát lejárat, a Gst. 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyletek, bel- és külföldi irányú kötelezettségek szerinti bontásban,
c) a vagyonkimutatást, és
d) a helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását.
Részletes indokolás
Az 1–12. §-hoz és az 1–30. melléklethez
A Képviselő-testület a pénzügyi terv főösszegét 2022-ben 3.338.216 e Ft-ban állapította meg.
A 2022. évi pénzügyi rendeletet év közben többször módosítottuk a Magyar Államkincstártól kapott előirányzat közlőknek megfelelően, Celldömölk Város Önkormányzata által pályázatokon nyert támogatások és a beruházások összegeivel, valamint a Képviselő-testület döntései, és az intézményvezetők saját hatáskörű előirányzat módosításai miatt is változott az eredeti előirányzat.
A végső módosítás során a főösszeg 3.847.198 e Ft-ra lett módosítva.
A bevételi előirányzat 3.431.775 e Ft, a kiadási 3.046.509 e Ft összegben teljesült. A 2022. évi bevételek meghaladták a 2022. évi kiadásokat.
A Magyar Államkincstár felé elszámolt az önkormányzat a 2022. évi feladatalapú finanszírozással, az elszámolás eredményeként 4.224.496 Ft jár önkormányzatunknak (részleteiben ld. 2. melléklet).
Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása 1.501.580 Ft
Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása 1.867.370 Ft
Intézményi gyermekétkeztetés támogatása 864.096 Ft
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése -8.550 Ft
Összesen: 4.224.496 Ft
Az Ukrajnában kialakult fegyveres konfliktussal összefüggésben felmerült önkormányzati kiadások ellentételezésére kapott támogatásból visszafizetési kötelezettség 394.281 Ft.
Összességében tehát az önkormányzat tőketartozása összesen 403.131 Ft, az önkormányzatot megillető pótlólagos támogatás pedig 4.233.046 Ft.
Önkormányzati feladatellátás általános értékelése:
2022. évben az intézményhálózatot az alábbi intézmények alkotják:
Önállóan működő és gazdálkodó intézmény:
Celldömölki Közös Önkormányzati Hivatal
Az önkormányzat által fenntartott önállóan működő intézmények:
Városgondnokság
Kemenesaljai Művelődési központ és Könyvtár
Kemenes Vulkánpark
Az intézményfenntartó Társulás által fenntartott intézmények, melyeknek Celldömölk Város Önkormányzata a gesztor önkormányzata:
Városi Óvoda
Népjóléti Szolgálat
Népjóléti Szolgálat és Városi Óvoda költségvetése 2021-ben is a fenntartó társulások költségvetésében szerepelt.
Az önkormányzat 2022. évi zárszámadásában is csak a Városi Óvodát és a Népjóléti Szolgálatot fenntartó társulásoknak nyújtott támogatásértékű működési célú pénzeszközátadás (állami feladatalapú finanszírozás átadása mellett a működési hiány finanszírozása) jelenik meg. Az intézmények saját működési bevételei és működési kiadásai nem növelik az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegét. A két intézmény létszám előirányzatai a társulás költségvetési határozatában szerepelnek, összesen mintegy 200 főt tesznek ki.
BEVÉTELI FORRÁSOK ÉS AZOK TELJESÜLÉSE
A 2022. évi pénzügyi terv teljesítésének elemzésnél a tény oszlop adatát viszonyítjuk a módosított előirányzathoz.
Az önkormányzat költségvetési bevételei 89%-os teljesítést mutatnak. A finanszírozási bevételek 94%-ban teljesültek.
A bevételek összesen 89%-os teljesítést mutatnak.
Az 1. számú mellékletben a bevételeket vettük számításba.
Az önkormányzatok működési támogatása (feladatalapú finanszírozás)
A költségvetési támogatások előirányzata 100%-ban teljesült.
A pénzügyi rendeletmódosításban a pénzügyi teljesítés szintjére emeltük az előirányzatokat a MÁK előirányzat közlőinek megfelelően.
Az eredeti előirányzat és a teljesítés között 243.412 e Ft a különbség, aminek összetevői a következők:
Feladatalapú finanszírozás többlete 41.012 e Ft
Szociális ágazati és egészségügyi pótlék 92.896 e Ft
Ukrán menekültek támogatása 7.186 e Ft
Kieső iparűzési adó ellentételezésére 86.221 e Ft
2021. évi elszámolásból származó bevétel 4.398 e Ft
Rendkívüli önkormányzati támogatás 11.699 e Ft
Részleteiben és intézményenkénti bontásban ld. 2. és 3. számú melléklet
Elvonások, befizetések
Az önkormányzatnak 2022. évben a Hivatal maradványának elvonásából 7.649 Ft, a Városi Óvoda maradványának elvonásából 4.547 e Ft, a Népjóléti Szolgálat maradványának elvonásából 15.013 e Ft, a KMKK maradványának elvonásából 8.655 e Ft bevétele származott.
Egyéb működési célú támogatások
Államháztartáson belülről:
A módosított előirányzat 87%-ra teljesült. Az eredeti és a módosított előirányzat közötti 39.327 e Ft-os különbözet összetevői:
Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központjától a közfoglalkoztatottak és nyári diákmunkások bérének és járulékának fedezete 22.364 e Ft
TOP projektek működési kiadásaihoz biztosított pályázati pénz 15.773 e Ft
Országgyűlési választás és népszavazás támogatása 7.034 e Ft
Népszámláláshoz nyújtott támogatás 10.879 e Ft
Ostffyasszonyfa időközi választáshoz 1.144 e Ft
Nemzeti Kulturális Alap támogatása 8.000 e Ft
Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől -26.750 e Ft
EEM bérfejlesztési támogatás 883 e Ft
Államháztartáson kívülről:
Eredeti előirányzat nem került tervezésre, a3.266 e Ft-os tény adat összetevői a következők:
Adventi díszvilágítás támogatása 2.362 e Ft
ART Mozi működtetésének támogatása 254 e Ft
Virágos vasútállomás 150 e Ft
Weöres Sándor Országos Diákszínjátszó Találkozóra 500 e Ft
Felhalmozási célú támogatások
Államháztartáson belülről:
Az Önkormányzat felhalmozási célú támogatásai 41%-ban teljesültek.
Az alábbi projektekhez kapcsolódóan támogatás lehívás betervezésre került, de pénz az önkormányzat folyószámlájára, elkülönített számlákra nem érkezett:
- Vasparipán a vulkánhoz
- Önkormányzati épületek energetikai fejlesztése
Adóbevételek
A helyi adóbevételek a módosított előirányzathoz képest 112%-ra teljesültek.
Iparűzési adó:
Az iparűzési adó mértéke 2001. óta 2%, mely megegyezik a törvény által szabályozott maximális mértékkel. 2022. évre vonatkozóan - a koronavírus járvánnyal összefüggésben - a kis- és középvállalkozásoknak 1% iparűzési adót kellett fizetni.
Iparűzési adóból a 2022. évi módosított előirányzat 568.000 e Ft, a teljesülés 603.324.068 Ft. A vállalkozások 2021. évi túlfizetése 121.934.385 Ft, a 2022. évi túlfizetés 87.949.215 Ft, a könyvelésre kerülő összeg 637.309.238 Ft (603.324.068 Ft+121.934.385-87.949.215).
Az állami kiegészítés 87.398 e Ft.
Magánszemélyek kommunális adója:
Az adómérték 2017. január 1-jén emelkedett. A lakások, mint első adótárgy után az adómérték 7.000 Ft, a második és további lakás után 6.000 Ft, a zártkerti építmény után 6.000 Ft, az egyéb adótárgyak után 7.000 Ft a kivetett adó. Az adózók és az adótárgyak számában az előző évhez viszonyítva lényeges változás nem történt. Ezen adónemből 32 millió forintot terveztünk a költségvetésben. Ténylegesen befolyt 32.507.750 Ft. A kommunális adó könyvelésre kerülő összege 32.536.796 Ft. Az előző időszaki túlfizetésekkel (562.110 Ft) és a tárgyévi túlfizetésekkel (533.064 Ft) korrigálásra került a befolyt összeg (32.507.750+562.110-533.064=32.536.796).
Idegenforgalmi adó:
Az adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 2017. január 1-től 500 Ft. Nyilvántartásunkban 11 adóalany szerepel. 2022-ben a ténylegesen befolyt összeg 19.994.146 Ft volt, a könyvelésre kerülő összeg 19.989.146 Ft. Az előző időszaki túlfizetésekkel (300 Ft) és a tárgyévi túlfizetésekkel (5.300 Ft) korrigálásra került a befolyt összeg (19.994.146+300-5.300).
Talajterhelési díj:
Talajterhelési díjat azoknak a fogyasztóknak kell fizetni, akik nem kötöttek rá a város szennyvízcsatornájára. 2012. február 1. naptól a talajterhelési díj mértéke 1800 Ft/m3.Városunkban 44 fő talajterhelési díj fizetésre kötelezett adott bevallást. A tervezett 1.000.000 Ft-ból 1.217.942 Ft teljesült.
Az egyéb közhatalmi bevételek összetevői a következők:
Talajterhelési díj 1.218 e Ft
Környezetvédelmi bírság 158 e Ft
Szabálysértési bírság 153 e Ft
Egyéb bírság 1.216 e Ft
Összesen: 2.745 e Ft
Működési bevételek
Az intézményi működési bevételek előirányzata 100%-ban teljesült, az önkormányzattal, mint költségvetési szervvel együtt a teljesülés 87%-os.
Az önkormányzat bevételei között a vagyon üzemeltetéséből származó bevételek mellett a közterület foglalások, földbérletek, esküvői szolgáltatási díjak és egyéb működési bevételek kerültek megtervezésre és lekönyvelésre. Az önkormányzat bevételeiben jelennek meg továbbá az áfa visszaigénylés bevételei.
Az ellátási díjak 980 e Ft összegben a Városgondnokságnál kerültek megtervezésre. A Kővágóőrsi táborozók által fizetett díjak tényadata 1.037 e Ft.
Az intézményvezetők első és második féléves saját hatáskörű előirányzat módosításaikat a képviselő-testület elé terjesztették.
Az egyes intézmények bevételeinek teljesüléséről az intézményi szöveges beszámolók részletesen tájékoztatnak.
Az önkormányzati vagyon üzemeltetésének bevételei az alábbiak szerint alakultak:

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

Tény

Vulkán Gyógy- és Élményfürdő Üzemeltető Kft. bérleti díja

44.606.004 Ft

44.606.004 Ft

44.606.004 Ft

Vasivíz Zrt. 2021. II. félévi szennyvízközmű

12.662.165 Ft

12.662.165 Ft

12.662.165 Ft

Vasivíz Zrt. 2022. I. félévi szennyvízközmű

12.193.232 Ft

12.193.232 Ft

11.941.043 Ft

2021. II. félévi víziközmű használati díj különbözet

116.134 Ft

116.134 Ft

116.134 Ft

VÁRA pályázat többlet önereje miatti előreszámlázás

17.903.950 Ft

14.097.598 Ft

Összesen:

69.577.535 Ft

87.481.485 Ft

83.422.944 Ft

Ingatlanok, egyéb tárgyi eszközök értékesítése
A módosított előirányzathoz viszonyítva a teljesülés 133%.
Ingatlan értékesítések:
Vevő Helyrajzi szám/cím Összeg
Komáromi Zsolt 2913/20 hrsz. 864.540 Ft
Komáromi Szilárd 2909/8. hrsz. 198.375 Ft
Kiss Friderika 2909/11. hrsz. 251.376 Ft
Császár Dávid 2909/10. hrsz. 254.646 Ft
Tamás Vanessza, majd Borsodi József 2909/12. hrsz. 472.441 Ft
Pipics Roland 3843. hrsz. 14.000.000 Ft
Bajner Péter 0116/82 és 83 hrsz. 5.582.000 Ft
Varga Margit Ilona Mikes u. 18. 13.400.000 Ft
Vékony Róbert Sági u. 10. 6.300.000 Ft
Kemenesi Nóra, Baráth Csaba 1500/3. hrsz. 5.019.000 Ft
Varga Péter 257/2. hrsz. 5.209.449 Ft
Lendvai Gábor garázs 2.500.000 Ft
Kovács Ramóna, Kovács Ernő Dr. Géfin tér 7. 11.111.111 Ft
Molnár Éva Dr. Géfin tér 2. 9.800.000 Ft
Nemes Balázs 1323/1. hrsz. 5.555.555 Ft
Nemes Balázs 1337/1. hrsz. 2.750.000 Ft
Pipics Roland 3841/1 és 2. hrsz. 900.000 Ft
Összesen: 84.168.493 Ft
Tárgyi eszköz értékesítések: 3.149.607 Ft. A Városgondnokság értékesítette a tulajdonában lévő következő gépjárműveket:
KIA K2500 típusú 787.402 Ft-ért
Renault Kangoo típusú 2.362.205 Ft-ért
A költségvetési bevételek
A költségvetési bevételek összesen 89%-ra teljesültek.
Államháztartáson belüli megelőlegezés
2022. december utolsó napjaiban a MÁK országszerte az önkormányzatoknak a bérek kifizetéséhez előleget biztosított. Celldömölk Város Önkormányzatának a decemberi bérek kifizetéséhez 47.147 e Ft előleg érkezett, amit 2023-ban kellett visszafizetni.
Pénzmaradványok igénybevétele
Az önkormányzatnak a 2021. évi pénzmaradványa 100%-ban felhasználásra került 2022-ben 370.036 e Ft összegben.
Finanszírozási bevételek
A finanszírozási műveletek bevétele összességében 94%-ban teljesült.
KIADÁSOK ALAKULÁSA
A tárgyévi kiadások előirányzata mindösszesen 79%-ban teljesült. Az egyes intézmények kiadásainak teljesüléséről az intézményi szöveges beszámolók részletesen tájékoztatnak.
Személyi juttatások
A személyi juttatások előirányzata 94%-ban teljesült.
Munkaadókat terhelő járulékok
A munkaadókat terhelő járulékok 89%-ban teljesültek.
Dologi kiadások
A dologi kiadások 83%-ban teljesültek. Az intézmények takarékosan gazdálkodtak, illetve a működési bevételi többletükből saját hatáskörben tudtak előirányzatot átcsoportosítani.
Az önkormányzatnál a 81%-os alacsony teljesítés okai:
* A beruházásokhoz kapcsolódó előzetesen felszámított ÁFA majd akkor fog jelentkezni, mikor a beruházási számlák kiegyenlítésre kerülnek.
* Az egyéb szolgáltatások eredeti előirányzata 126.485 e Ft, a módosított előirányzat 152.269 e Ft, a teljesítés 98.465 e Ft, melynek oka, hogy a betervezett csatorna-mosatás elmaradt. Ennek következményeként a működési célú előzetesen felszámított ÁFA 38.538 e Ft-os módosított előirányzatából 31.999 e Ft teljesült.
Ellátottak pénzbeli juttatásai
Összesen 9.590 e Ft kifizetés történt. Az ellátottak juttatásairól a 13. melléklet tájékoztat. A teljesítés az előirányzat 71%-a volt.
Elvonások, befizetések
Az eredeti és a módosított előirányzat közötti eltérés – 16.304 e Ft - összetevői:
Közös Önkormányzati Hivatal 2021. évi szabad maradványának elvonása 7.649 e Ft
Kemenesaljai Művelődési Központ és Könyvtár 2021. évi szabad maradványának elvonása 8.655 e Ft
Működési célú támogatások nyújtása
Államháztartáson belülre
A társulás által fenntartott óvodába bejáró gyerekek buszközlekedésének támogatása csak átfut az önkormányzat költségvetésén, Tokorcs és Nemeskocs Község Önkormányzatának kerül továbbutalásra.
A Roma Nemzetiségi Önkormányzat 1.000 e Ft támogatást kapott 2022-ben.
Az intézményfenntartó társulásoknak a feladatalapú finanszírozás átadása mellett a működési hiány finanszírozása és az ügyeleti ellátás díjának befizetése jelentkezik.
848.634 e Ft volt ezen a jogcímen a kifizetés, ami a következő tételekből áll össze:
- ügyeleti díj 3.102 e Ft
- bankköltség 130 e Ft
- feladatalapú finanszírozás és egyéb központi támogatás óvoda 332.848 e Ft
- óvoda „finanszírozása” 7.974 e Ft
- feladatalapú finanszírozás és egyéb központi támogatás Népjóléti Sz. 622.419 e Ft
- Népjóléti Szolgálat „finanszírozása” 20.668 e Ft
Összesen: 987.141 e Ft
Az utalások jelentősen emelik az önkormányzat tranzakciós költségeit, azonban csak utalással történhet a feladatalapú finanszírozás átadása.
Államháztartáson kívülre
A támogatott egyesületek mellett az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok veszteségpótlása is ezen a soron szerepel. A teljesülés 96%-os.
Beruházások
2022-ben a tervezett beruházások kiadási előirányzata 43%-ban teljesült. A beruházásokról a 16. melléklet tájékoztat részletesen.
A Közös Önkormányzati Hivatalnál 98%-os, a KMKK-nál, a Vulkán Parknál a teljesülés 100%-os, a Városgondnokságnál 56%-os.
Az önkormányzat beruházási kiadásai 42%-ra teljesültek, melynek oka a Vasparipán a vulkánhoz projekt kivitelezésének áthúzódása 2023. évre.
Az önkormányzati épületek energetikai fejlesztése projekt pedig nem is fog megvalósulni.
Felújítások
A tervezett felújításoknak 67%-a teljesült.
Az ivóvíz és szennyvíz rekonstrukciós keretből a kifizetések azért teljesültek alul, mert a Vasivíz Zrt. nem végzett annyi rekonstrukciót, mint a tervezett volt.
A Ság hegyen leszakadt út (Borbarát körúton) felújítása 2022-ben nem kezdődött meg.
A Hollóssy téri önkormányzati tulajdonú épület tetőfelújítása 2023-ban fog megvalósulni.
Tartalékok
A tartalékok módosított előirányzata 47.147 e Ft volt, a tény 0 Ft.
Költségvetési kiadások
Az önkormányzat költségvetési kiadásai 79%-ban teljesültek.
Hitelek törlesztése
A gimnázium tetőfelújítására felvett hitelt 2022-ben 4.200 e Ft összegben törlesztettük. A P+R parkoló építéséhez igénybevett 20 millió Ft-os kölcsön 2022. évi törlesztő részletét 2.500 e Ft, a fogorvosi rendelők és védőnői szolgálat felújításához igénybevett 25 millió Ft-os hitel törlesztő részletét 3.125 e Ft összegben átutaltuk az OTP Bank Nyrt-nek.
Államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése
Az államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése 40.768 e Ft összegben megtörtént.
Finanszírozási kiadások
A finanszírozási kiadások az intézményfinanszírozások vonatkozásában 100%-ban realizálódtak.
A kiadások összesen: a módosított előirányzat 79%-a teljesült.
A továbbiakban az intézményvezetők beszámolója következik:
Celldömölki Közös Önkormányzati Hivatal
A Celldömölki Közös Önkormányzati Hivatal 2022-ben Celldömölk Város Önkormányzata mellett Mersevát Község Önkormányzata, Mesteri Község Önkormányzata, Nemeskocs Község Önkormányzata és Ostffyasszonyfa Község Önkormányzata hivatali ügyeit látta el. A Pénzügyi Irodán belül külön munkacsoport, a községgazdálkodási csoport pénzügyi ügyintézői 1-1 község pénzügyi ügyintézését látják el, külön könyvelője van minden településnek. A jegyző és az aljegyző valamennyi település ügyeivel foglalkozik, továbbá a Műszaki irodának is plusz feladatokat jelentettek a pályázatok volumene miatt a csatlakozott települések.
Celldömölk Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 236/2014. (XI.26.) sz. határozata alapján 6 millió Ft dologi kiadás kerül lakosságszám arányosan elosztásra a négy település között. A települések a hozzájárulást megfizették.
További működési célú átvett pénzként jelentkezett a Munkaügyi Központtól a nyári diákmunka támogatásához biztosított 196 e Ft, az országgyűlési választás és népszavazás lebonyolításához kapott 7.034 e Ft, az ostffyasszonyfai időközi választáshoz kapott 1.144 e Ft és a KSH 2022. évi népszámlálásához kapott 10.879 e Ft, mindösszesen 25.253 e Ft.
Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel 160 e Ft összegben a Vasparipán a vulkánhoz projekthez kapcsolódóan érkezett.
Feladatalapú finanszírozást 189.144 e Ft összegben kaptunk a Hivatal fenntartására.
A saját működési bevétel 1.272.337 Ft volt, melyből a szolgáltatások ellenértéke 20.000 Ft, a közvetített szolgáltatások értéke 1.034.056 Ft, a kiszámlázott ÁFA 217.674 Ft, a kamatbevétel 607 Ft volt.
Az előző évi pénzmaradvány felhasználás 8.374 e Ft volt.
2022. december 31-én a hivatal álláshelyeinek száma az alábbiak szerint alakult:
39 fő teljes munkaidőben foglalkoztatott szakalkalmazott, 4 fő részmunkaidőben foglalkoztatott szakalkalmazott (átszámítva 2 fő) és 3 fő technikai dolgozó.
A Képviselő-testület a 87/2021.(XI.24.) számú határozatában engedélyezte a megváltozott munkaképességű személyek költségvetési rendeletben meghatározott létszám feletti foglalkoztatását, mely a hivatal esetén 3 fő.
A béren jelentkező megtakarítás okai: a polgármester személyi titkári üres álláshely később és részben került betöltésre, illetve a tartós táppénz. TOP projektekhez kapcsolódó kifizetések áthúzódása.
A dologi kiadásokon főként a takarékosságnak és részben a TOP pályázatokhoz kapcsolódó kifizetések 2023. évre áthúzódása miatt sikerült 3.041 e Ft megtakarítást elérni. A készletbeszerzésen 325 e Ft, a kommunikációs szolgáltatásokon 218 e Ft, a szolgáltatási kiadásokon 1.499 e Ft, a kiküldetésen, reklám- és propagandakiadásokon 2 e Ft, a különféle befizetéséken és egyéb dologi kiadásokon (ÁFA) 997 e Ft volt a különbség a módosított előirányzat és a tény adat között.
Beruházásra saját erőből 2.442 e Ft összegben nyílott lehetőség 2022. évben. Vírusirtó programokat, laptopokat, notebook-ot, vadkamerákat, kávéfőzőt vásároltunk.
A Hivatal 2022. évi maradványa 5.504.690 Ft volt, amiből 4.213.040 Ft kötelezettséggel terhelt, a szabad maradvány 1.291.650 e Ft, amit az önkormányzat elvon 2023-ban.
VÁROSGONDNOKSÁG
Az Intézményünk körültekintően megtervezett költségvetéssel indította a 2022-es évet, amelyet a nagymértékű energia árak emelkedése jelentősen befolyásolt.
A Városgondnokság létszáma a 2022-évben az alábbiak szerint alakult:
Létszámunk folyamatosan csökken, munkavállalót nehéz találni az alacsony fizetések miatt.
A hiányzó szakembereket nyugdíjas, illetve megbízási szerződéses munkavállalókkal próbáljuk pótolni.
2 fő munkavállaló nyugdíjba vonult: Varga Istvánné kertész
Vánkos Gyula asztalos
1 fő más munkáltatóhoz ment: Horváth László kertészeti vezető
1 fő saját vállalkozást indított: Sebestyén Sándor traktoros
1 fő elhalálozott: Gyűrűsi Sándor festő
2 fő munkavállaló érkezett: Smidéliusz Sándor asztalos
Erős Tamás gépkocsivezető, aki 2022. december 13-án áthelyezésre került a Városi Óvodához.
Az irányításban 1 fő dolgozónk - Hartmann József – 2022. februárban tartós táppénzre került, egész évben nem dolgozott.
Az irodai létszámban változás nem volt.
A közalkalmazotti átlagos statisztikai létszám: 25 fő.
Rehabilitációs foglalkoztatottak éves átlagmutatója: 2 fő.
A személyi juttatások 89%-ra teljesültek, ez abból adódik, hogy a táppénzes napok száma több volt, mint a 2021-es évben, illetve az üres álláshelyek nem kerültek betöltésre.
A fentiek miatt a járulékok kiadása pedig csak 92%-ra teljesült.

Megnevezés

Eredeti
előirányzat

Módosított
előirányzat

Tény

%
eredetihez

%
módosítotthoz

Kiadások

személyi juttatások

116 378 000 Ft

140 499 133 Ft

124 654 070 Ft

107,11%

88,72%

járulékok

14 535 000 Ft

16 416 341 Ft

15 118 101 Ft

104,01%

92,09%

Közfoglalkoztatás:
A 2022-es évben a Hosszútávú közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatottak létszámát a Munkaügyi Központ csökkentette. A Városgondnokság így csak 14 fő foglalkoztatására köthetett hatósági szerződést.
A közfoglalkoztatottak munkája fontos a város fenntartásához, és hozzájárul a költségvetés bérköltségének csökkentéséhez.
Elmondható, hogy a jelenleg közfoglalkoztatásban foglalkoztatott személyek már évek óta dolgoznak az Intézményünkben, már ők is tudják a napi feladatainkat.
A Városgondnokságnál lévő üres közfoglalkoztatott álláshelyekre más önkormányzati intézményben szükséges munkavállalót is alkalmaztunk, alkalmazunk.
Közfoglalkoztatás átlagos statisztikai létszám: 14 fő.
A Munkaügyi Központtól erre a célra kapott támogatás 17.588.137 forint.
Városgondnokság irodaháza, telephelye
A 2020-as évben elkezdett fűtéskorszerűsítés a Városgondnokság épületében befejeződött. Beépítésre került egy új gázkazán, a füstelvezető kémény a szabványoknak megfelelően kibélelésre került, a beruházás értéke: 4.410.954 Ft. Folyamatosan figyeltük a gázfogyasztásunkat, az új kazánnak is köszönhetően kevesebb volt. Az energia megtakarítás érdekében az épület alsó szintjét lezártuk, 2 fő dolgozónkat az emeleti szintre költöztettük. Ez a lépés szintén megtakarítást jelentett.
A Városgondnokság Temesvár utcai telephelyén található műhelyeket a gázfűtésről lekapcsoltuk. Vásároltunk még a nagy áremelkedés előtt 3 db nagy teljesítményű kandallót összesen 623.700 Ft értékben, amelyeket a műhelyekbe, illetve a kertészetbe állítottunk be. A kéményeket felülvizsgáltattuk és a hiányosságaikat pótoltuk. A kitermelt fával fűtöttek a kollégák. Ez szintén jelentős gázmegtakarítást eredményezett.
Kertészetünkbe szintén fa tüzelésű kályhát használtunk a fűtéshez, ez sajnos azt eredményezi, hogy az idei évben saját virágpalánták nem lesznek, csak téli átteleltetés volt.
A Városgondnokság könyviteli szolgáltatást nyújt a Celldömölki Média Nonprofit Közhasznú Kft.-nek, a Ság Hegy Térsége Turisztikai Egyesületnek, valamint a Cell-Park Szociális Szövetkezetnek.
A szolgáltatás 84,89%-ban teljesült, oka a kft. és az Egyesület nem egyenlítette ki a számlákat az év végéig.
2015-ben született meg Horváth Ferenc gépész (fürdő alkalmazottja) munkahelyi balesetében az ítélet, amely a Városgondnokságra nézve hátrányos.
Havi járadékot kell fizetni 38.730 forintot minden hónapban, valamint 56.765 forint baleseti ellátás megtérítésre kötelezték a Városgondnokságot Horváth Ferenc élete végéig. Ez az összeg az Egészségbiztosítási Alapot illeti meg, amely minden évben emelkedik.
A Városgondnokság feladata volt 2022. december 13-ig a gyermekétkeztetés keretében az ételszállítás az óvodák részére, Koptik úti óvoda, Vörösmarty úti óvoda, Alsósági óvoda, valamint a Hajnalcsillag Ev. óvoda.
Beszerzéseink:
Az Intézménynek az ellátandó feladatai sokrétűek és folyamatosan bővülnek. Ahhoz, hogy a munkákat és feladatokat el tudjuk látni elengedhetetlen a munkagépek, munkaeszközök gépjárművek folyamatos cseréje és korszerűsítése.
A 2022-es évben kisebb beszerzések történtek, leginkább csak a bérlakásokban a meghibásodott berendezések kerültek megvásárlásra, illetve az elromlott, elhasználódott kisgépek.
Az ételszállító autó cseréjét sikerült megoldani, vásároltunk egy Renault Kangoo típusi gépkocsit, vételára: 2.733.407 Ft. amelyet a Városi Óvoda az év végén a Városgondnokságtól megvásárolt.

Egyéb tárgyi eszközök beszerzése

12 999 722 Ft

Autó

2 340 910 Ft

Fűnyíró

67 521 Ft

Elektromos bontókalapács (pénzmaradvány)

247 028 Ft

Kandalló 8 kW (2 db)

431 200 Ft

Kandalló 6 kW

192 500 Ft

Renault Kangoo (Városi óvodának értékesítve 2022.12.13)

2 733 407 Ft

Kályha 5 kW (6 db)

318 545 Ft

Pelenkázó szekrény (Szív pince)

59 990 Ft

Szerszámtartó faház (TOP 5.2.1-15-US1-2016-00001)

553 990 Ft

Motorfűrész (TOP 5.2.1-15-US1-2016-00001)

57 690 Ft

Stihl fűkasza (TOP 5.2.1-15-US1-2016-00001)

284 990 Ft

Fűnyíró (TOP 5.2.1-15-US1-2016-00001)

78 900 Ft

Notebook

160 690 Ft

Teraszhősugárzó

67 480 Ft

Forralt bor készítő

52 290 Ft

Haier villanybojler 30 l (2 db)

84 600 Ft

Haier villanybojler 80 l (2 db)

141 400 Ft

Hajdú villanybojler 5 l (2 db)

119 600 Ft

Hajdú villanybojler

142 300 Ft

Ariston villanybojler 10 l

44 100 Ft

Ariston villanybojler 120 l

142 150 Ft

Szivattyú

92 000 Ft

Gázkazán

4 410 954 Ft

Hűtőszekrény (TOP 5.2.1-15-US1-2016-00001)

175 487 Ft

A gépjárművek, munkagépek munkaeszközök számának növekedése megnövelte az üzemanyag fogyasztásunkat, és vele az üzemanyag költségeket is.
2021. év. 19.119 l 8.450.942 Ft
2022. év. 21.783 l 11.643.204 Ft
Ingatlankezelés:
A Városgondnokság fő feladata az ingatlankezelés, bérbeadás.
A lakbérbefizetések a következők szerint teljesültek:

Megnevezés

2022. terv

Tény

%

Bevételek

Szociális lakbér

27 325 000 Ft

26 912 339 Ft

98,49%

Költségelvű lakbér

18 536 000 Ft

19 244 587 Ft

103,82%

Egyéb bérlemények

9 882 000 Ft

10 105 127 Ft

102,26%

Önkormányzati ingatlanok (lakás + egyéb bérlemény) bérlőinek tartozása a tárgyév végén 17.738.638 forint, ez 1.146.006 forinttal nőtt a 2021-es évhez képest.
Sajnos az elmúlt évek gazdasági helyzete miatt a nem fizető bérlők száma nőtt, illetve a már nem fizetők tovább halmozták a tartozásukat.
A Városgondnokság és az Önkormányzat lépéseket tett, és átadta a 100.000 Ft feletti tartozók névsorát az ügyvédi irodának.
A költségelvű lakások bérleti díj növekedését pedig a licites lakások bérbeadása növelte meg, ugyanis licitet nem tervezünk.
Egyéb bérlemények bevételét a plusz bérbeadások növelték (Dr. Géfin tér 10. útépítő irodát béreltek).
2018 év-ben elkezdődött az Önkormányzati lakások felújítása, főleg nyílászárók cseréje, fűtés korszerűsítés. A felújításra, korszerűsítésre minden évben elkülönített összeg, bruttó 10.000.000 Ft áll rendelkezésre.
Ebből az összegből 2022-es évben 5.593.867 Ft-ot használtunk fel. A fel nem használt összeg a 2023-as évben kiegészítve ismételten rendelkezésre áll.
Folytatódott az Április utcai lakások korszerűsítése (wc kialakítás, melegvíz kiépítés).
Azokban az ingatlanokban, ahol a magántulajdonosok vannak többségben és működik a társasház, elindultak a felújítások. A közös költség fizetésével és a felvett hitelek törlesztéséből adódó többletkiadásokat a Tulajdonos vállalja, (Önkormányzat) a Városgondnokság a közös költségbe építve fizeti. A fizetendő közös költség évről évre nő, 2022-ben: 14.469.793 Ft.
Közterületek, gondozása tisztántartása:
A hómentes tél nagyban megkönnyítette a téli munkánkat, viszont az elhúzódó hideg tavaszi idő a tavaszi munkákat hátráltatta.
2021 őszén elültetésre került 9.000 db tulipánhagyma, amelyből 2.500 db új vásárlás volt, ára: 127.953 Ft, valamint 9.400 db árvácska. Bekerülési költsége: 1.503.680 Ft.
Az enyhe tél után száraz tavasz következett, amely a tavaszi virágok kiültetését nagymértékben megnehezítette. Május hónapban 7.000 db vásárolt, és kb.1.500 - 2.000 db saját termesztésű tavaszi virágpalánta került a földbe, értéke 1.365.250 Ft.
2022. őszén elültetésre került ismételten 7.500 db tulipán hagyma, új vásárlás 3.000 db, költsége: 240.000 Ft.
Árvácska 7.300 db költsége: 1.180.800 Ft.
Az ültetés után az ágyások öntözése nagy kihívás, mert nem állt rendelkezésre megfelelő eszközpark, nincs kiépítve az öntözéshez szükséges vezetékhálózat, és nincs munkavállaló sem.
A következő években a zöldterületek öntözését célszerű lenne megoldani, hisz egyre kevesebb a csapadék, valamint munkavállaló, aki ezt a feladatot elvégezze.
A füves területek karbantartását már korán el kellett kezdeni. A Városgondnokság az elmúlt években végrehajtott eszközbeszerzéseinek köszönhetően a fűnyírási feladatokat majdnem 100%-ban el tudta látni. Fennakadást csak a kézi fűnyírás illetve a kézi kapálás elvégzése okozott a tavaszi hónapokban. Folyamatosan nő azon területek nagysága, ahol a Városgondnokságnak fűnyírást és kézi gyommentesítési feladatokat kell végeznie.
Az őszi lomb eltakarítása a lombszívónak köszönhetően gyorsan és hatékonyan folyt, kb. 3.000 m3 lombhulladékot gyűjtöttünk össze.
A kertészeti tevékenység, területgondozás 98,85%-ban teljesült.
A 2022-es évben is jelentős mennyiségű illegális hulladékot, autógumit és veszélyes hulladékot kellett összeszedni és elszállíttatani.
Az összegyűjtött gumikat Marcaliba szállíttattuk el, költsége: 444.500 Ft.
Az illegális kommunális hulladékot a ZALAISPA szállította el a Zalabéri lerakóba, költsége: 723.900 Ft.
A veszélyes hulladékot két lerakóba szállítottuk el összesen: 137.999 Ft.
Telephelyeink
Nyilvános illemhely:
A 2019-es évtől az illemhely automatikus beléptető rendszerrel működik. Sajnálatos módon a 2022-es évben is többszőr megrongálták. A téli hónapokban csak a piac napokon működött a megnövekedett távhő díjak miatt.
Az illemhely takarítását nyugdíjas munkavállaló végzi.
Az illemhely 2022. évi bevétele: 853.560 Ft.
Az illemhely 2022. évi kiadása: 400.926 Ft.
Sportlétesítmények
Alsósági Sportcsarnok:
A kiadás oldalon továbbra is megjelenik költség, mert a megállapodás szerint a karbantartási feladatokat a Városgondnokság látja el.
2022 évben felhasznált összeg: 417.782 Ft.
Városi Sportcsarnok:
A Városi Sportcsarnok üzemeltetését 100%-ban átvette a Szombathelyi Szakképzési Centrum 2022. szeptember 01-től.
A bérbeadás nem a Városgondnokság feladata.
A tervezett bevétel: 6.053.453 Ft, tényleges bevétel: 5.625.657 Ft.
A bevétel nagyobb része, 4.523.338 forint a szakosztályok TAO támogatásoknak köszönhető bérleti díjból tevődik össze.
Kiadás: 2.680.159 forint volt. Az átadás mellett a Képviselő testület azért döntött mert a megemelkedett rezsiköltségeket nem tudtuk volna fizetni. A betervezett kiadási költségeket már szeptemberig felhasználtuk.
CVSE-Swietelsky Aréna:
Az Aréna tetőszerkezetének javítása megtörtént, költsége a tulajdonost terhelte.
A csarnok kihasználtsága délutáni és az esti órákban 100%-os. A Városi Iskola a 2021-2022-es tanévben csak 2021. október 01-től vette bérbe 2022. április 30-ig.
A csarnokban 2 fő takarító dolgozik.
Bevétele: 12.716.000 forint
Kiadása: 13.232.720 forint.
A kiadási oldal megemelkedett összegét a távhő és a villanyáram díjainak drasztikus emelkedése okozta, a közüzemi díjakra: 6.665.622 Ft terveztünk.
Opál Asztalitenisz Csarnok:
A csarnok a 2022-évben folyamatosan üzemelt. Az üzemeltetésről, karbantartásról és a takarításáról a Városgondnokság gondoskodik. A takarító megbízási szerződéses munkavállaló.
Bevétel: 62.992 forint
Kiadás: 6.104.043 forint
Az alul teljesített bevételt az okozta, hogy a 2022-es bérleti díj összege 2023-ban lett kiszámlázva, és kiegyenlítve, amely a 2023-as év bevételeként jelenik meg.
A magas kiadási oldal, az elszabadult energia áraknak köszönhető.
CVSE labdarugó pályák, műfüves pályák:
Bevétel: 296.134 forint
Kiadás: 3.383.206 forint,
A 2022-es évben nagyobb beruházás és karbantartást a Városgondnokság nem végzett a nehéz anyagi helyzet miatt, a kiadási oldal szintén a magas energia árakat tükrözi.
Kassa utcai teniszpálya:
A tenisz szakosztály a CVSE szakosztálya lett, amely fenntartása a Városgondnokság feladata.
Bevétele az eladott bérletekből adódik: 148.031 forint.
Kiadási oldalon jelenik meg a pálya fenntartását megbízási szerződéssel foglalkoztatott munkavállaló, díja: 15.000 Ft/hó
Balatonrendesi üdülőtábor:
A 2022-es évben 8 turnusban történt táboroztatás, ebből 4 héten keresztül a celldömölki iskolások pihentek.
A táborban nagyobb felújítási munka nem történt, csak a folyamatos javítási feladatokat látja el a Gondnok.
Bevétel: 5.407.834 forint
Kiadás: 7.900.137 forint
A negatív táborzárást a megnövekedett élelmiszer árak, illetve az alacsony tábordíjak eredményezték.
A piacok tervezett bevétele: 9.726.000 forint
A piacok bevétele: 6.809.583 forint
Kiadása: 2.632.984 forint

2022. terv

Tény

%

Lomis piac

5 550 000 Ft

3 330 000 Ft

60,00%

Városi piac

4 186 000 Ft

3 479 583 Ft

83,12%

A piacok működése még nem állt helyre, illetve elmaradtak az árusok. A megnövekedett üzemanyag árak miatt a távolabbról érkező árusok elmaradtak, mert nem éri meg nekik az utazás. Ez a városi piac bevételén látszik meg.
A lomis piac bérlője két számláját csak 2023-as év elején egyenlítette ki.
Köztemető üzemeltetése, egyházi fenntartású temetők karbantartása:
A temetők teljes karbantartását Városgondnokság látja el, a szemét elszállításának költségeit Intézményünk egyenlíti ki.
Szerződés szerint a fenntartás költségeinek egy része továbbszámlázásra kerül az egyházak felé.
A sírhelymegváltás, valamint a ravatalhasználatra 1.319.000 Ft bevételt terveztünk.
A bevétel 1.869.020 Ft lett, amely a szolgáltatási díjak emelésének, több halálozásnak, illetve a ravatalhasználatnak köszönhető. Teljesülés 141,70%-os.
2022-es évben elkészült ismételten két urnafal, valamint a temetőben lévő murvás utak felújítása is megtörtént.
Konténeres hulladékszállítás:
2022-es évben a hulladékszállításból adódó tervezett bevétel: 9.176.000 Ft, tény 10.455.972 Ft lett, 113,95 %-ban teljesült.
Egész évben folyamatos igény mutatkozott a hulladékszállításra, illetve 2 céges folyamatos szállítási szerződést sikerült kötnünk.
A Fenntartó által megrendelt és egyéb, szerződéses munkák:
Az intézmény feladata a játszótéri elemek folyamatos karbantartása, szabványosítása. Az ellenőrzéseken, felülvizsgálatokon feltárt hiányosságokat folyamatosan javítjuk, megszüntetjük.
Celldömölkön található 2 db szökőkút, működtetésük a Városgondnokság feladata. Folyamatos karbantartást igényel mind a vízfelület mind pedig a gépészeti rész. A javítási munkát igyekszik a Városgondnokság saját szakembereivel megoldani, de a nagy felújítási munkákat külső vállalkozó végzi. A megdrágult villamos energia miatt csökkentett üzemmódban üzemelt.
Alvállalkozó igénybevételével a Bajcsy Zs. utca keleti oldalán új betonos járda kiépítése is megtörtént, beruházás értéke: 3.192.546 Ft.
Felújítottuk a Béke utca 6 szám alatti épületet, amely egy része a Népjóléti Szolgálat Idősek Klubja, másik része pedig Önkormányzati tulajdon. Megújult a homlokzat és új járda épült.
A Mozgáskorlátozottak által használt Erzsébet királyné u. 2 szám alatti ingatlanban is végeztünk felújítási munkákat, ajtók cseréjét, festést, udvar kialakítását, valamint új rámpát építtettünk, értéke 650.956 Ft.
A 2022-es év nagyon sok és sokrétű munkát adott a Városgondnokságnak. A mindennapi feladatok mellett szerződéses munkákat is el kellett végezni.
Az Önkormányzat által megvásárolt Ság hegyi területeket vadkerítés kialakításával kerítettük be. Akácoszlopokat állítottunk le és vadhálót, illetve szöges drótót feszítettünk ki.
A bekerített területen 30 db gyümölcsfát ültettünk el, illetve előkészítettük a szőlőtelepítést.
Az elültetett növények további gondozása is feladatunk volt.
Részt vettünk a Ság hegyi Info Pont kiviteli munkáiban, területrendezés, füvesítés, parkolók kialakítása, térkövezés.
Vállalkozói szerződés keretében kialakítottuk Celldömölk belvárosában két helyen a Dr. Géfin téren és a Hollósy téren kerékpáros pihenőhelyet és közösségi teret.
A terek kialakításával együtt megújult 2 db kút is, amelyeknél szintén közreműködött a Városgondnokság.
Nagy feladatot jelentett Intézményünknek a Ság hegyi Pincék felújítása, melyet szintén Vállalkozói szerződés keretében végeztünk el.
A pincék felújítása mellett elvégeztük a közösségi tér kialakítását.
A felhasznált anyagokat és eszközöket a Városgondnokság szerezte és vásárolta meg.
Kihívás volt, hisz a 2022-es évben emelkedtek legjobban az építési anyagok. A magas anyagárak mellett sikerült a rendelkezésre álló összegből megvalósítani a beruházást, köszönhetően a Városgondnokság szakembereinek.
A Városgondnokság mindezek mellett pályázott a VárosFa program keretében 55 fa ültetésére.
Mind az 55 fát elültettük, gyarapítva a város zöld területét.
A 2022-es évben zártuk a TOP-5.2.1.15 Leromlott városi területek rehabilitációja című projektet.
A program keretében oktatásokat tartottunk az ott lakók számára kiskert és udvar gondozásból.
Segítettünk környezetük rendbetartását.
Az Adventi díszkivilágítást is elkészítette a Városgondnokság, amely költségét a városban működő vállalkozások, illetve lakók ajánlották fel.
A mindennapi munkák mellett állandó feladatot jelentett a rendezvények lebonyolításában való közreműködés. A programok helyszíneire szállítottuk az eszközöket, állítottuk a faházakat sátrakat. A hétvégi rendezvények után már szombat, vasárnap reggel a Városgondnokság szedte a szemetet és takarította a helyszínt.
Összeségében elmondható, hogy a Városgondnokság 2022-es éve munkában, feladatokban gazdag volt, ugyanakkor a gazdálkodásában megfontolt és spórolós.
A Fenntartó által előírt szigorításokat betartotta és betartatta.
A szigorú gazdálkodásnak és a Felügyeleti szervtől kapott pótelőirányzatnak (5.886.250 Ft) köszönhetően a működése folyamatos és biztonságos volt.

Megnevezés

Eredeti
előirányzat

Módosított
előirányzat

Tény

%
eredetihez

%
módosítotthoz

Kiadások

dologi kiadások

221 369 000 Ft

283 841 325 Ft

241 661 279 Ft

109,17%

85,14%

KEMENESALJAI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT ÉS KÖNYVTÁR
A Kemenesaljai Művelődési Központ és Könyvtár integrált közművelődési és közgyűjteményi intézmény, költségvetési szerv. Intézményegységei: a Kemenesaljai Művelődési Központ a KMKK Art Mozival, valamint a Kresznerics Ferenc Könyvtár.
Az intézmény működésének személyi feltételei:
A teljes munkaidőre vetített alkalmazotti létszám a közművelődési intézményegységben 10 fő, a könyvtári intézményegységen 5 fő.
Az intézményben 2 fő közfoglalkoztatott munkatárs dolgozott.
A Kemenesaljai Művelődési Központ és KMKK Art Mozi közművelődési alapfeladatait kiegészítve más kulturális szolgáltató tevékenységekkel, jó színvonalon pályázati lehetőségeit kihasználva valósítja meg.
Az intézményegységhez tartozó 31 kisközösség (klub, szakkör, tanfolyam) szakmai munkája tovább erősödött. Új közösségek is alakultak: baba-mama klub, baba-jóga csoport, gyermek és felnőtt zumba tánccsoportok, aerobic klub, zenit-tánciskola, társastánc klub, örömtánc-csoport. A művelődési központ továbbra is szakmai segítséget nyújt a székhelyén bejegyzett 7 civil szervezetnek, valamint helyet biztosít a Nyugdíjas Vasutasok Egyesülete helyi szervezetének, az Együtt Celldömölk Városért Egyesületnek, a Cselekvő Összefogással Celldömölkért Egyesületnek, a Lokomotív Horgász Egyesületnek, a városi polgárőrségnek. A Soltis Lajos Színháznak nemcsak információs irodája van a művelődési központ épületében, hanem valamennyi nagyrendezvényét is a művelődési központban valósítja meg a színház, illetve rendszeresen próbákat is tart az intézményben. Az intézményben folyó közösségi élet meghatározó tényezői azok a csoportok, melyek bérleti díj ellenében használói a termeknek: az egészséges életmódot népszerűsítők, az alternatív gyógyászat képviselői, gyógytorna, mentálhigiénés tanfolyamok, szakmai tréningek.
Az intézmény valamennyi városi nagyrendezvényt és kiemelt programot meg tudta szervezni: Magyar Kultúra Napja, Tulipánfesztivál, Majális, az Alsósági Tavaszi Napok, Kráterhangverseny – fúvószenekarok találkozója, Dömölki Napok, Kráterkoncert – Ataru Taiko dobszínház, az Izsákfai Falunap, a Kemencés Fesztivál, a Sághegyi Szüreti Napok. A nemzeti ünnepekről és a helyi jeles napokról is a korábbi hagyományoknak megfelelően a városi emlékhelyeken, illetve a művelődési központ színháztermében zajlottak az ünnepi programok.
A 2022-es év a jubileumok éve volt a városban: Bárdos Fesztivál, Ádám Jenő Zenei Alapfokú Művészeti Iskola, a Kemenesaljai Művelődési Központ és Könyvtár, a Kemenesalja Néptánccsoport és a Balatonrendesi Gyermektábor.
A színházbérletes előadások helyett gyermekek részére 4, felnőtteknek 2 előadás valósult meg.
Az intézmény különböző szervezetek, intézmények rendezvényeinek megvalósításához és megszervezéséhez nyújtott szakmai segítséget, illetve biztosított helyet: a Kemenesaljai Baráti Kör vezetőségi ülései, állásbörzék, a Vöröskereszt helyi szervezetének versenyei, megyei véradó napok, egyesületi közgyűlések.
Kilenc kiállítás valósulhatott meg az év folyamán: Zongor László grafikus, Zongor Gábor festőművész, Királyné Török Enikő festő, Orbán János festő, G. Szabó Pálma és Göcsey József festőművészek, 50 év – 50 kép dokumentumkiállítás a KMKK 50 évéről, Süle Ferenc emlékkiállítás, 50 éves a Kemenesalja Néptánccsoport jubileumi kiállítás.
Celldömölkön és Kemenesalja kistelepülésein a tájoló program az Ultraviolák Bábcsoporttal, a Kemenesi Bábműhely pedig a Tücsök Bábcsoport interaktív előadásaival szerveződött.
Nyáron 7 tematikus táborban vehettek részt a gyermekek (olvasó, tesz-vesz, bábos, foci, néptánc, „Nagy vagy!” táborok).
A KMKK Art Mozi működése a teltházas premier bemutatóinak és a 3D technikának köszönhetően sikeres volt azokban az időszakokban, amikor a mozi nyitva tarthatott. A filmes rendezvények közül a Totál Plán Független Filmesek Fesztiválját hagyományosan nagy érdeklődés kísérte. A mozi szakmai működését erősítették a különböző filmes napok (Európai Art Mozi Nap, a Magyar Rajzfilm Napja), a filmklub vetítései (6 alkalom) és a hozzá kapcsolódó szakértők által irányított beszélgetések, valamint a különböző korosztályoknak (óvodások, diákok, nyugdíjasok) zajlottak külön vetítések.
A művelődési központban valamennyi közösségi program, kiscsoportos foglalkozás, tematikus program, művészeti csoportok próbái, előadások és előadássorozatok november 22-ig a tervezetteknek megfelelően a KMKK épületében valósultak meg. 31 rendszeresen működő közösség, 58 közösségi rendezvény (fesztivál, ünnepség, műsor, előadás, színház, koncert, kiállítás), 7 ismeretterjesztő program és 1350 kulturális szolgáltatás valósult meg. A látogatói létszám 19.380 fő.
Az energiaárak drasztikus emelkedése miatt 2022. november 22-től az intézmény bezárását rendelte el Celldömölk Város Önkormányzata. A közösségi házban kulturális információs szolgáltató iroda és könyvtári kölcsönzési hely került kialakításra. A közösségek működése a város különböző intézményeiben folytatódott tovább. Az év végén az adventi gyertyagyújtások összefogásával, megszervezésével zárult a Kemenesaljai Művelődési Központ és Könyvtár szakmai tevékenysége.
A szakmai munka továbbra is kiegészült a helyi médiával (tv, újság) való együttműködéssel, valamint a különböző online oldalak által nyújtott lehetőségek maximális kihasználásával (programszervezés, közönségtoborzás, kommunikáció és kapcsolatépítés más intézményekkel és szervezetekkel).
Folyamatosan készültek és kerültek beadásra a szakmai pályázatok, a már elbírált pályázatok mindegyike sikeres volt, közel 21 millió Ft támogatási összeggel.
A Kemenesaljai művelődési Központ és Könyvtár Kresznerics Ferenc Könyvtára 2022 évi beszámolójához szöveges indoklás a megadott szempontok szerint:
A teljes munkaidőre vetített alkalmazotti létszám az időszak végén a központi könyvtárban 5 fő, amelyből 5 fő szakalkalmazott.
Állománygyarapodás: dokumentumok

Állomány

Vásárolt dokumentumok

Ajándék ill. átleltározott dokumentumok

Összesen

db

E Ft

db

E Ft

db

E Ft

Helyi

1230

3227

61

301

1291

3528

Ellátóközpont

1364

3098

6

42

1370

3140

Egyedi nyilvántartásba véve:

2661

6668

Az év folyamán állománygyarapodás vonatkozásában a központi (normatív) finanszírozású, Vas Megyei Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer, illetve a települési kulturális normatíva könyvtári állománygyarapításra fordítandó keretéből biztosított saját intézményi vásárlásból fedezte a beszerzéseket. A vonzáskörzetbe tartozó községi könyvtárak ezen felül 5-8 folyóiratra kaptak központi forrásból előfizetést mintegy 2 millió Ft értékben, a városi könyvtár nyomtatott kurrens folyóiratainak beszerzési értéke 2022-ben megközelítette az 1,7 millió forintot.
Az olvasószolgálat 2022. évi legfontosabb forgalmi mutatói

Gyermekkönyvtár

Felnőtt részleg

Összesen

Regisztrált használók száma (fő)

472

839

1311

Könyvtárhasználat száma (fő)
Személyes + távhasználat

3906

374563

378469

Kölcsönzött és helyben használt dokumentumok száma (db)

11440

57984

69494

Internethasználat száma (óra)

1895

1289

3184

Könyvtárközi kölcsönzések száma

435

A legfontosabb mutatók alapján megállapítható, hogy a használati adatok időarányosan megfelelnek a korábbi esztendők mutatóinak. Természetesen a számok bizonyos mértékig visszatükrözik az energiakrízis okozta kényszerű kapacitáscsökkentés időszakát.
A könyvtárban több évtizedes hagyománya van a digitalizálásnak. 2022-ben újabb 6 dokumentum került feldolgozásra és lett közzétéve az immár 456 forrást tartalmazó Kemenesaljai Digitális Könyvtárban (http://www.cellbibl.hu/index.php/kemenesaljai-digitalis-konyvtar). Az elektronikus gyűjteményben 40.000 oldalnyi helyismereti vonatkozású anyag vált közkinccsé. A YouTube csatorna tovább bővült:
(https://www.youtube.com/channel/UCpAW960kfn6z54MOtDUDL7A)
A könyvtár gyűjteményében megtalálható az Új Kemenesalja valamennyi száma 1989-től 2022-ig. A használat mértékét tovább generálja az egyes tartalmi egységek integrációjának erősítése a belső hivatkozási kapcsolatok kiaknázása révén.
A szolgáltatási filozófiát jelzi, hogy olyan exkluzív tartalmakkal erősödött a kínálat, mint a könyvtár területén korlátlanul elérhető, több, mint 47 millió oldal tudományos és kulturális tartalmat (pl. legújabban a Vas Népe és elődei 1949-től 2019-ig tartó időszakát) biztosító Arcanum Digitális Tudománytár. Ugyancsak a szolgáltatásban szerepel az Akadémiai Kiadó távoli elérhetőséget is biztosító MERSZ Okoskönyvtára, amely a tudományos könyvkiadás magyarországi zászlóshajója.
A könyvtár támogatásával kéthetente tartja rendszeres összejöveteleit a Pro Urbe-díjas Honismereti Munkaközösség, valamint havonta a Családfakutatók Klubja. Sokrétű nyitott foglalkozásaik közül kiemelendő Ilon Gábor előadása Kemenesalja régészeti örökségéről, illetve Prófusz György prezentációja a dömölki romtemplom 3D makettjének elkészítéséről.
A könyvtári rendezvények sorában ízelítőként emlékezetes élményt nyújtott Korzenszky Richárd Költészet Napja alkalmából tartott műsora, illetve Novotny Zoltán sportújságíró közönségtalálkozóval egybekötött könyvbemutatója.
A Kemenesalja egészét lefedő, 26 település könyvtári ellátását biztosító községi könyvtári ellátórendszeri szolgáltatás keretében 2022 során 65 alkalommal 2272 kötet került ki több mint 5,5 millió Ft értékben és az állományforgatás során 12 alkalommal 1493 kötet került vissza.
A könyvtár arculatához hozzátartozik a Németh Tibor könyvtárvezető több évtizedes munkájával épített "Magyar Életrajzi Kalauz" reprezentatív nemzeti digitális névkataszter. A Magyar Nemzeti Névtérrel együttműködésben épülő legteljesebb magyar életrajzi adattár 2022 végén több mint 500.000 személy mintegy 4 millió adatát tartalmazta 1050 forrás 1211 kötetének 486455 oldaláról (http://mabi.hu/forrasjegyzek/).
A statisztikai adatok alapján a járványügyi helyzettel terhelt 2021-es évhez viszonyítva jelentősen nőtt a nyitvatartási napok száma és emelkedett a regisztrált, az aktív használók, a helyben használatok és kölcsönzött dokumentumok száma, de természetesen így is elmaradva a pandémiás időszak előtti használati mutatókhoz képest. Az elemzések alapján dinamikusan emelkedett közösségi (Facebook) oldal igénybevételének mértéke, amely 2022-ben átlépte az 1000 fős követői határt.
A Kemenesaljai Művelődési Központ és Könyvtár gazdálkodási feltételei
Bevételi források és kiadások:
Az éves előirányzathoz képest a működési bevételek az átvett pénzeszközökkel együtt jól teljesültek. Az intézményi szolgáltatások – mozi jegybevétel, terem bérbeadása stb. az év végi bezárás ellenére jól alakultak, többletbevétellel zárult az év.
A dolgozók 20%-os béremelése pályázati támogatásként realizálódott az intézmény költségvetésében. Megtakarítást jelentett, hogy az üres álláshelyek betöltetlenek maradtak.
A működési kiadásokban megtakarítást jelentett az intézmény év végi bezárása. A takarékos gazdálkodásnak és a sikeres pályázati tevékenységnek köszönhetően az intézmény jelentős pénzmaradvánnyal zárta az évet. Ezen összeg egy részéből valósulnak meg a folyamatban lévő pályázatok, valamint az aktuális felújítási munkák az épületben.
A Berzsenyi Dániel Könyvtár égisze alatt működő Vas Megyei Könyvtári Szolgáltató Rendszer keretein belül a normatív finanszírozásnak köszönhetően stabilan biztosított az állománygyarapításra fordítható keret és a szakmai költségek (pl. SZIKLA-21 integrált könyvtári rendszer éves előfizetési díja + SMS-küldési rendszer) is e központi forrásból kerültek kiegyenlítésre. A rendelkezésre álló források racionális felhasználásával a számok tükrében, valamint a visszajelzések alapján a viszonylag szűkös lehetőségek ellenére is vonzó dokumentum- és programválasztékot kaptak a felhasználók.
KEMENES VULKÁN PARK
2022-ben a Kemenes Vulkán Park egész éves nyitvatartással tudott működni. A látogatóközpont kiállításának bemutatása mellett számos más programot kínáltunk a celldömölki óvodáknak és iskoláknak, a látogatóknak, turistáknak
A Kemenes Vulkán Parkban 5 fő, szakmai munkakörben 4 fő, technikai alkalmazottként 1 fő dolgozott 2022-ben, az intézményben 2 üres álláshely volt, amelyeket nem töltöttünk be. A fenntartó engedélyével a főszezonban nyugdíjasfoglalkoztatással végezhettük a munkánkat, biztosítva így, hogy a tárlat- és vezetések, túravezetések, más programok is teljes körűen megvalósulhattak. Az intézményben 1 fő közfoglalkoztatott munkatárs dolgozott az adott időszakban, mivel a Vulkánpark üzemelteti az Őrségi Nemzeti Park tulajdonában lévő Sághegyi Múzeumot, működtetését a közfoglalkoztatott munkatárs látta el. Helyettesítőként szintén nyugdíjas foglalkoztatással biztosítjuk a teljes nyitvatartást.
Részt vettünk a Múzeumok Éjszakája programon, meghirdettük és értékeltük a „Nyerj Ingyenes osztálykirándulást Celldömölkre 2022” elnevezésű versenyünket.
Programokkal részt vettünk a Beporzók napja országos környezetvédelmi akcióban, előadást szerveztünk a világ vulkánjairól.
A helyi óvodásoknak és általános iskolásoknak környezeti szemléletformálást célozva rendeztünk programokat, foglalkozásokat, amelyek a Fenntarthatósági héthez kapcsolódtak.
A Kemenes Vulkán Park 2022. évi látogatószáma a következőképpen alakult:

Január

Február

Március

Április

Május

Június

2020

118

159

47

0

0

211

2021

643

1.923

2022

129

282

767

930

1.189

1.515

Július

Augusztus

Szeptember

Október

November

December

Év
összesen

2020

1.905

2.521

942

898

29

0

6.830

2021

1.904

2.328

984

1.141

321

131

9.332

2022

1.695

1.341

502

960

204

268

9.782

A statisztikából látszik, hogy a családok körében (2.948 látogató) a legnépszerűbb az intézmény, de mind a felnőtt (2.316 látogató) és a nyugdíjas korosztály (1.025 látogató) szívesen jön hozzánk. A csoportos és egyéni látogatók aránya mintegy egyharmad/kétharmad:
3175 fő csoportos, 6607 fő egyéni látogatóként érkezett.
Továbbra is sokan érkeznek iskolai kirándulások keretében, azonban az adatokból látszik, hogy a covid okozta tiltások miatt a szeptemberi osztálykirándulók száma csökkent.
A látogatók körében 1885 fő számára vezettünk tárlatot, 239 fő számára tartottunk foglalkozásokat. A látogatók számán felül 396 fő számára vezettünk túrákat a Ság hegyre.
A Sághegyi Múzeum látogatóinak száma 1.781 fő volt.
Bevételi források és azok időarányos teljesülése
A tervezett működési célú támogatások 92,23%-.ban, a működési bevételek 100%-ban teljesültek.
A Munkaügyi Központtól átvett pénzösszeg 1.291.025 Ft
közfoglalkoztatás keretében: 1.141.025 Ft
diákmunka keretében: 150.000 Ft
TOP Négy évszak pályázat: 7.868.030 Ft
TOP Környezeti fenntarthatósági pályázat: 5.000.000 Ft
TOP Vulkánság pályázat: 224.955 Ft
Kiadások időarányos teljesülése
Személyi juttatások 97,23% -a teljesült.
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 99,35%-a teljesült
Dologi kiadások 77,11% -a teljesült.
Beruházások: 100%

Április

Létra

80 501,-

Május

Digitális mikroszkóp

91 920,-

Szeptember

EPSON projector (TOP Vulkánság projekt)

690 000,-

NÉPJÓLÉTI SZOLGÁLAT
Az intézmény szociális alap és szakellátást, gyermekjóléti szolgáltatást, gyermekek napközbeni ellátását, valamint védőnői és házi gyermekorvosi szolgáltatást biztosított 2022. évben. Április hónaptól kezdődően a Fenntartó döntése értelmében az intézmény feladatellátása kiegészült a házi gyermekorvosi alapellátással. Ennek eredményeképpen nevezett időponttól kezdve a Népjóléti Szolgálat koordinálási és feladatirányítási hatáskörébe tartozik a házi gyermekorvosi rendelők működtetése és feladatellátásának szervezése.
2022. év február hónapjában a Vas Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámügyi Osztálya tett ellenőrzést az intézmény szociális alapellátásai vonatkozásában. A kontroll célja a szolgáltatások szabályszerű működésének ellenőrzése volt. A vizsgálat módszere helyszíni ellenőrzés a bekért iratanyagok alapján. A kontroll során megállapításra került, hogy a szolgáltatások a hatályos jogszabályokban és a szolgáltatói nyilvántartásban foglaltaknak megfelelően működnek. Mindemellett a Hatóság összevont vizsgálatot folytatott le a Vas Megyei Kormányhivatal Sárvári Járási Hivatal Népegészségügyi Osztályával. A szemlék hiányosságokat nem tártak fel az alapellátások működésével kapcsolatban.
2022. év március hónap folyamán a Vas Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámügyi Osztálya ellenőrzést végzett a Népjóléti szolgálat Család-és Gyermekjóléti Központjában, valamint a Család- és Gyermekjóléti Szolgálatánál. A kontroll célja a szolgáltatások szabályszerű működésének ellenőrzése volt. A vizsgálat módszere helyszíni ellenőrzés a bekért iratanyagok alapján. A Népjóléti Szolgálat gyermekvédelmi feladatokat és gyermekjóléti szolgáltatásokat ellátó részlegeinek kontrollja során megállapításra került, hogy az ellátások a hatályos jogszabályokban és a szolgáltatói nyilvántartásban foglaltaknak megfelelően működnek. Az ellenőrzés során hiányosságok nem kerültek feltárásra.
Tárgyév június hónapjában a Vas Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámügyi Osztálya ellenőrzés alá vonta az intézmény Bölcsődéjét. A kontroll célja a Bölcsőde működési feltételeinek vizsgálata volt. A Hatóság vizsgálati módszere az intézményi alapdokumentumok meglétének ellenőrzése, valamint interjú a bölcsődevezetővel és a kisgyermeknevelőkkel. A Népjóléti Szolgálat Bölcsődéjének szemléje során megállapításra került, hogy a szolgáltatás a hatályos jogszabályokban és a szolgáltatói nyilvántartásban foglaltaknak megfelelően működik.
Mindemellett a Hatóság összevont vizsgálatot folytatott le a Vas Megyei Kormányhivatal Sárvári Járási Hivatal Népegészségügyi Osztályával. A szemlék hiányosságokat nem tártak fel a Bölcsőde működésével kapcsolatban.
Szintén június hónapban végzett ellenőrzést intézményünk Bölcsődéjében a Vas Megyei Kormányhivatal Celldömölki Járási Hivatalának Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Osztálya. A kontroll célja a Hatóság által előjegyzett terv szerinti élelmiszer-biztonsági ellenőrzés volt. A hatóság által hiányosság nem került megállapításra.
A Gyermekorvosi körzetek vonatkozásában a Vas Megyei Kormányhivatal Sárvári Járási Hivatal végzett ellenőrzést 2022. év júniusában. A kontroll tárgya a házi gyermekorvosi szolgálatokban foglalkoztatott ápolók ápolásszakmai felügyeleti ellenőrzése volt. A hatóság a vizsgálat során szakmai munkát érintő hiányosságokat nem állapított meg. A feltárt nem megfelelősségek - melyek elsősorban technikai jellegűek voltak (pl.: cégtábla jól látható helyre történő kihelyezése, intézmény felelősségbiztosítási szerződésének kibővítése) - azonnal javításra kerültek. Gyermekorvosi körzetek vonatkozásában a Vas Megyei Kormányhivatal Sárvári Járási Hivatal Népegészségügyi Osztálya személyi és tárgyi feltételek vonatkozásában is végzett ellenőrzést 2022. év szeptember hónapban. A hatóság a vizsgálat során hiányosságokat nem tárt fel.
A Szociális konyha esetében a Vas Megyei Kormányhivatal Sárvári Járási Hivatalának Népegészségügyi Osztálya 2022. október hónapban végzett vizsgálatot a diétás ételkészítés feltételeinek vonatkozásában. A kontroll módszere a diétás közétkeztetés 2022. évi felmérésre vonatkozó kérdőívének kitöltése a kontrollt végző személy közreműködésével. Az ellenőrzés hiányosságot nem talált a szociális konyha működése során.
2022. év október hónapja során a Vas Megyei Kormányhivatal Sárvári Járási Hivatalának Népegészségügyi Osztálya kontroll alá vonta intézményünk szakápolási tevékenységét végző bentlakásos intézményi részlegeinket. A vizsgálat célja a szakápolás szakmai ellenőrzése, személyi és tárgyi feltételeinek a megléte, valamint a dokumentáció vezetés megfelelősége. A hatósági szemle sikeresen zárult, hiányosságokat nem állapított meg.
Bevételi források és azok teljesítése:
Működési bevételeink: 100%-os a teljesítés a módosított előirányzatokhoz képest.
Eredeti előirányzat: 248.934.572 Ft, módosított előirányzat: 308.615.728 Ft, teljesítés: 307.823.777 Ft
Működési bevételeink a következőkből állnak:
Szolgáltatások ellenértéke (vendégétkezés): 100%-os a teljesítés a módosított előirányzatokhoz képest.
Eredeti előirányzat: 70.524.560 Ft, módosított előirányzat: 77.693.326 Ft, teljesítés: 77.610.006 Ft
2017. augusztus 1-jétől a Markusovszky Egyetemi Oktatókórházzal kötött megállapodás értelmében a Népjóléti Szolgálat biztosítja a kórházi betegélelmezés feladatellátását is (Celldömölk, Intaháza). A szerződés a határozott idő lejártát követően 2022. augusztusában ismételten meghosszabbításra került 2024. július 31-ig.
Közvetített szolgáltatások ellenértéke: 95%, mely a közüzemi szolgáltatások továbbszámlázását foglalja magában a Bölcsőde és a II. sz. Idősek Klubja, fogorvosok, Mea-Gold és a bentlakásos intézmények esetében az ellátottak gyógyszereit.
Eredeti előirányzat: 4.756.242 Ft, módosított előirányzat: 7.071.888 Ft, teljesítés: 6.703.253 Ft
Intézményi ellátási díjak: magukba foglalják az ellátottak által befizetett személyi térítési díjakat, gondozási térítési díjakat
Eredeti előirányzat: 103.726.088 Ft, módosított előirányzat: 119.274.972 Ft, teljesítés: 119.076.633 Ft
A fenti adatok alapján elmondható, hogy tervezett bevételek 100%-ra teljesültek a módosított előirányzathoz képest.
Áfa bevételek:
Eredeti előirányzat: 28.288.682 Ft, módosított előirányzat: 31.921.856 Ft, teljesítés: 31.780.201 Ft
Az Áfa bevételek 100%-ra teljesültek a módosított előirányzathoz képest.
Áfa visszatérítése
Eredeti előirányzat: 639.000 Ft, módosított előirányzat: 1.532.000 Ft, teljesítés: 1.532.000 Ft
Az Áfa visszatérítése 100%-ra teljesült a módosított előirányzathoz képest.
Biztosító által fizetett kártérítés:
Módosított előirányzat: 467.779 Ft, teljesítés: 467.779 Ft
Egyéb működési bevételek:
Módosított előirányzat: 71.883 Ft, teljesítés: 71.881 Ft
Egyéb tárgyi eszközök értékesítése:
Módosított előirányzat: 2.150.000 Ft, teljesítés: 2.150.000 Ft
Egyéb működési célú civil szervezetektől átvett pénzeszközök:
Gyógyító Angyal Alapítvány:
Módosított előirányzat: 721.223 Ft, teljesítés: 721.223 Ft
Egyéb felhalmozási célú civil szervezetektől átvett pénzeszközök:
Magyar Szocialista Párt:
Módosított előirányzat: 150.000 Ft, teljesítés:150.000 Ft
Bevételi forrásaink még a működési célú támogatás értékű bevételek:
OEP finanszírozás (Védőnők, Házi gyermekorvosok)
Eredeti előirányzat: 41.000.000 Ft, módosított előirányzat: 66.167.500 Ft, teljesítés: 66.167.500 Ft
Az OEP finanszírozás 100%-ra teljesült a módosított előirányzathoz képest.
Munkaügyi Központtól munkaerő támogatásként átvett pénzeszköz közfoglalkoztatottakra
Módosított előirányzat: 1.392.040 Ft, teljesítés: 1.392.040 Ft
Pénzmaradvány igénybevétele 15.890.523 Ft
Finanszírozási bevételünk
Irányító szervi támogatás
Eredeti előirányzat: 538.546.938 Ft, módosított előirányzat: 661.979.492 Ft, teljesítés: 661.979.492 Ft
Irányító szervi támogatás a módosított előirányzathoz képest 100%-ra teljesült.
Működési kiadások alakulása:
Eredeti előirányzat: 787.481.510 Ft, módosított előirányzat: 970.595.220 Ft, teljesítés: 968.811.453 Ft
A működési kiadások összességében 99,82 %-ra teljesültek a módosított előirányzathoz képest.
Személyi juttatások:
Eredeti előirányzat: 476.546.831 Ft, módosított előirányzat: 555.088.832 Ft, teljesítés: 554.801.597,-Ft
A teljesítés 99,95%-ra valósult meg a módosított előirányzathoz képest.
Munkaadókat terhelő járulékok és Szocho:
Eredeti előirányzat: 62.174.921 Ft, módosított előirányzat: 73.248.207 Ft, teljesítés: 73.247.921 Ft
A teljesítés 100%-ra valósult meg a módosított előirányzathoz képest.
Dologi kiadások:
Eredeti előirányzat: 247.247.188 Ft, módosított előirányzat: 308.366.398 Ft, teljesítés: 306.870.152 Ft
A teljesítés 99,51%-ra valósult meg a módosított előirányzathoz képest.
Elvonások (pénzmaradvány):
Módosított előirányzat: 15.012.840 Ft, teljesítés: 15.012.840 Ft
A teljesítés 100%-ra valósult meg a módosított előirányzathoz képest.
Felhalmozási (fejlesztési) kiadások (beruházás):
Eredeti előirányzat: 685.800 Ft, módosított előirányzat: 17.248.015 Ft, teljesítés: 17.248.015 Ft
A teljesítés 100%-ra valósult meg a módosított előirányzathoz képest.
Felhalmozási (fejlesztési) kiadások (felújítás):
Eredeti előirányzat: 826.770 Ft, módosított előirányzat: 1.630.928 Ft, teljesítés: 1.630.928 Ft
A teljesítés 100%-ra valósult meg a módosított előirányzathoz képest.
Az intézmény gazdálkodását 2022. év elején a házi gyermekorvosi alapellátás, mint új feladatellátás szervezése, dokumentációs hátterének lebonyolítása, valamint a szolgáltatáshoz kapcsolódó intézményi költségvetésben nem tervezett költségei nehezítették meg. Az év második felében pedig az energiaárak szabályozásával kapcsolatos rendelkezések tették még bizonytalanabbá és nehezebben tervezhetőbbé az intézmény működését. Az ezzel összefüggésben mind központilag, mind pedig helyileg kiadott irányelveknek, rendelkezéseknek Szolgálatunk igyekszik eleget tenni. Tekintettel arra, hogy mindezek rendkívül magas összegű kiadásokat és ezzel együtt a megtakarítás szervezése érdekében óriási erőfeszítést és egyes területektől megvonásokat rónak a szervezetre.
2022. év intézményi ráfordításai
Figyelemmel az intézmény komplexitására a tárgyi feltételeink javítása folyamatos igénnyel jelentkezik részlegeinkben. A fent leírtakat szem előtt tartva szervezetünk elsősorban kisértékű tárgyi eszközök beszerzését kezdeményezte. Ezek a beszerzések legfőképpen a részlegek eszközkészletének korszerűsítését, tárgyi feltételeinek megújítását célozták annak érdekében, hogy a mindennapos használatban lévő, elhasználódott eszközök megújulhassanak. A ráfordítások túlnyomó részét a bentlakásos intézményi részlegek eszközeinek korszerűsítése igényli. Mindez a nagyfokú használat és igénybevétel miatt bekövetkező amortizációval magyarázható.
Nagyobb értékű és a költségvetés készítésénél nem tervezett beruházás az időskorúak tartós ellátását nyújtó Idősek Otthona II. részlegben zajlott. Itt szükséges volt a meglévő 2 db Viessmann típusú gázkazán, fűtési csővezetékek, szerelvények elbontása és helyette 2 db új Riello Condexa PRO 70 típusú 70 kW-os kondenzációs kazán beépítése, gázvezetéki rendszerre illesztése, szabályozásuknak kialakítása, garanciális beüzemelése, új égéstermék-elvezető rendszer kiépítése, valamint villanyszerelési munkálatok elvégzése, illetve a beüzemeléshez és nyilvántartásban vételhez szükséges dokumentáció elkészítése. A berendezés biztosítja az intézményi részleg melegvíz ellátását, valamint fűtését az idősek számára az év minden napján. Az eszközre fordított összeg fele (7.987.878,- Ft) az intézmény 2022. évi költségvetését terhelte. A teljes összeg (13.360.055,- Ft) fennmaradó részét a 2023. évi költségvetés terhére kértük betervezni, tekintettel arra a tényre, hogy a kivitelezés is csak ebben az évben valósult meg. A berendezés, illetve a munkálatok megrendelése, valamint az előleg kifizetése szükséges volt a 2022. év során, tekintve azt a tényt, hogy az árajánlat érvényessége hatályát vesztette volna, annak kiállítását követő 14 napon belül, melynek következtében a kazánberendezés cseréje még magasabb áron tudott volna csak megvalósulni.
Az Idősek Otthona II. részlegben a közösségi tér vonatkozásában a költségvetési tárgyaláson elhangzottak és betervezett költségek alapján az intézmény a Városgondoksággal kötött vállalkozási szerződésben szereplő rendelkezéseknek megfelelően, a közösségi tér előtetővel való lefedését valósítatta meg.
A Népjóléti Szolgálat Bölcsődéjében április hónapban váratlan kiadásként jelentkezett a 2 db napellenző motor javíttatása annak amortizációja okán. Az intézmény számára ez magasabb összegű kiadást eredményezett, mely a költségvetésbe nem került betervezésre. Az intézményi részlegben július hónapban a vihar megrongálta az egyik napellenzőt. Ennek javíttatása az intézmény költségvetését a biztosító általi finanszírozás okán nem terhelte.
A bölcsődei részleg esetében szintén akut problémaként jelentkezett szeptember hónapban a kazánberendezés meghibásodása, melynek javíttatása szintén nem tervezett kiadásként jelentkezett a költségvetésben. Az ÉPGÉP Kft., mint megbízóval kötött vállalkozási szerződés alapján a berendezés kicserélésre és az új kazán beüzemelésre került. A berendezés karbantartását ezt követően a Vasilángtechnika Kft. látja el.
A Szociális Konyha esetében elmondható, hogy a betegélelmezésre vonatkozó szerződésben, illetve hatályos jogszabályban meghatározott nyersanyagérték(norma), - nettó 550 Ft – tekintetében túllépés mutatkozik. Ennek okai egyrészt a nyersanyagárak progresszív emelkedése, másrészt a fekvőbeteg-gyógyintézeti étkeztetésre vonatkozó 37/2014. (IV.30.) rendeletben foglalt szigorú előírások betartása. Intézményünk mindent megtesz annak érdekében, hogy kiadásait optimalizálja és megfeleljen a jogszabályban meghatározott részletes feltételeknek, továbbá szerződéses kötelezettségeinek. A Markusovzsky Egyetemi Oktatókórházzal kötött betegélelmezési szerződés 2022. augusztus 01-jétől ismételten megkötésre került határozott időtartamra (2024. július 31-ig). A szerződéshosszabbítás alkalmával az intézmény az előzőekben leírtakra hivatkozva élt azzal a lehetősséggel, hogy a szolgáltatásnyújtásért kért díjat megemelje. Így a korábbi (2021. évi) szerződés annyiban módosult, hogy az abban meghatározott nettó 1.450,- Ftos ár - melyet a Markusovszky Egyetemi Oktatókórház fizet Szolgálatunk számára - nettó 1.641,- Ft-ra emelkedett.
Az intézmény gépjárműparkjának a korszerűsítése is szükségessé vált. Eladásra került egy Renault Trafic típusú jármű (Támogató Szolgálat szállítási feladatait látta el korábban Sümeg térségében). A döntés meghozatalát a több százezer futott kilométer mellett a gépjármű állapota és a korszerűsítésre fordítandó magas kiadási költségek tették indokolttá. A Népjóléti Szolgálat az autó vételárából vásárolt egy használt, de jó állapotban lévő gépjárművet, mely szociális étkeztetés szakfeladaton ételszállítási feladatok ellátásában kerül igénybevételre. Ezen túlmenően intézményünk 2022. augusztus hónap folyamán értékesítette a képviselő-testület hozzájárulását követően Renault Kangoo típusú gépjárművét is, melynek elsődleges oka a fentiekben is említésre került állapot és a korszerűsítésre fordítandó magas kiadási költségek. A gépjármű vételárát intézményünk a későbbiekben felmerülő problémák – mind műszaki, mind karbantartási - kiküszöbölésére fordította.
A Népjóléti Szolgálat konzorciumi partnerként részt vesz a nyertes TOP-5.2.1-15 Társadalmi együttműködés erősítését szolgáló helyi szintű komplex programok Celldömölkön projektben. A pályázat a segítő hálózat munkájára épülve, pozitív gyakorlat kiépítését teszi lehetővé. Emellé társul egy élhetőbb környezet kialakítását és az ott élők számára a szabadidő eltöltésére alternatívák megmutatását célzó program.
A bérek és a járulékok tekintetében a következő megtakarítási formákat eszközöltük: az intézményből nyugdíjba vonulók tekintetében a közalkalmazottak munkavégzés alóli felmentésük időtartama alatt a dolgozók helyettesítését belső átszervezéssel oldjuk meg, a bentlakásos intézmények kivételével. Ezekben a részlegekben a folyamatos munkarend miatt ily módon átszervezéssel nem eszközölhető a helyettesítés. A többi részleg esetében a sétáló időre a fenntartónak nem kell dupla bért finanszíroznia. A CSED/GYED idejét töltő dolgozók helyére, amennyiben az a munkaszervezés szempontjából megoldható, átszervezéssel kerül a helyettesítés megoldásra.
A megbízási díjakban jelentkező többletkiadás a nyugdíjaskorú dolgozók visszafoglalkoztatásából adódik. Elsősorban házi segítségnyújtás szakfeladaton jelent problémát a nyugdíjba vonuló dolgozók utánpótlása, illetve a dolgozók folyamatos keresőképtelenségének idejére történő helyettesítés megoldása. A nyugdíjba vonult dolgozók, valamint a CSED/GYED miatti távollétét töltő dolgozó esetében az utánpótlását intézményünk így más módon nem tudta megoldani, mint megbízási szerződéssel történő visszafoglalkoztatással a 2022. év folyamán.
Az üres állás helyekre a Munkaügyi Központ által meghirdetett foglalkoztatási/közfoglalkoztatási támogatások alapján 1 fő közfoglalkoztatását vettük igénybe 2022. áprilisától kezdődően. A dolgozó szerződése 2019. szeptemberétől folytatólagosan megkötésre került központ-házi segítségnyújtás szakfeladaton szociális étkeztetés-vendégétkeztetés szakfeladaton, karbantartó munkakörben. A Népjóléti Szolgálat a közfoglalkoztatásban rejlő lehetőségeket igyekszik a lehető legmaximálisabban kihasználni és ahol ez lehetséges ott igénybe venni ezt a támogatási formát továbbra is.
CELLDÖMÖLKI VÁROSI ÓVODA
A Celldömölki Városi Óvoda 2022. évben egy székhelyóvodával és két tagóvodával, összesen 12 csoporttal működött.
Részlegek:
- Koptik úti Székhelyóvoda: 4 csoport
- Vörösmarty úti Tagóvoda: 5 csoport
- Alsósági Tagóvoda: 3 csoport
- Alsósági főzőkonyha
- Celldömölki főzőkonyha
Beíratott gyermekek létszámának alakulása:
2022. augusztus 31-én 2022. október 01-én
Koptik úti Óvoda: 105 fő 95 fő
Vörösmarty úti Tagóvoda: 121 fő 109 fő
Alsósági Tagóvoda: 63 fő 60 fő
Óvodánk 2022. első félévében 16 fő sajátos nevelési igényű gyermeket látott el.
Ezen gyermekek fejlesztését logopédus, gyógypedagógus, fejlesztő óvodapedagógus segítségével oldottuk meg.
A bejáró gyermek száma a 2022/2023-as nevelési év elején 25 fő.
Intézményünk mindhárom óvodája élelmezését továbbra is a Városi Óvoda Alsósági főzőkonyhája látta el.
Működési célú bevételek: (közfog) 257.724 Ft
Bevételi források és azok teljesítése
Működési bevételek:
- Szolgáltatások ellenértéke 100 %
- Ellátási díjak 100 %
- Közvetített szolgáltatások 100 %
- Egyéb működési bevételek 100 %
- Összesen: 100 %
Finanszírozási bevételek:
Előző évi maradvány igénybevétele: 100 %
Központi, irányító szervi támogatás: 99,46 %
Kiadások alakulása – működési és fejlesztési kiadások
- Személyi juttatások 99,50 %
- Járulékok 97,36 %
- Dologi kiadások 98,92 %
- Egyéb működési c. kiadások (elvonás) 100 %
- Beruházások 100 %
- Összesen: 99,17 %
Beruházások:

Számítógép, nyomtató

261 090

Polcos szekrény (Koptik óvoda)

51 900

Csővázas szék (celli konyha-ebédlő)

333 000

Mélyhűtő láda (sági konyha)

142 900

Autó (Óvoda melegítő konyha)

3 000 000

Monitor (Koptik óvoda)

49 800

Xerox nyomtató (sági óvoda)

99 000

Asus notebook

255 900

Hűtőládák 2 db (sági főzőkonyha)

200 890

Mosogatógép (celli konyha)

1 600 200

5 994 680

Dolgozói létszám (2022.12.31.):
Közalkalmazott: 61 fő
Rehab foglalkoztatott: 4 fő
Összegzés, javaslat a 2022. évi maradványra vonatkozóan
Összességében megállapítható, hogy a 2022. évi gazdálkodás végső számai a költségvetéshez és a módosított előirányzathoz képest jelentős eltérést mutatnak, az indokok részletesen leírásra kerültek. A bevételek 89%-ra, a kiadások 79%-ra teljesültek.
Az Ávr 155. § (2) alapján az államháztartás önkormányzati alrendszerébe tartozó költségvetési szerv költségvetési maradványát az irányító szerv a zárszámadási rendeletével, határozatával egy időben állapítja meg, és - szükség esetén - módosítja költségvetési rendeletét, határozatát. A maradvány kimutatást a 21. és a 22. melléklet tartalmazza.
A maradvány számítását az új Számviteli törvény alapján a Magyar Államkincstár tájékoztatásának megfelelően végeztük el.
Az intézményeknél az alábbi szabad pénzmaradványok keletkeztek, melyek a 2022. évi költségvetés javára elvonhatók:
Celldömölki Közös Önkormányzati Hivatal 1.291.650 Ft
Városgondnokság 16.228.477 Ft
Kemenes Vulkán Park 833.360 Ft
Összesen: 18.353.487 Ft
A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 11. §-a (1) bekezdése alapján a költségvetési szerv vezetője köteles a Korm. rendelet 1. melléklet szerinti nyilatkozatban értékelni a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének minőségét. A helyi önkormányzati költségvetési szerv vezetője a nyilatkozatot az éves költségvetési beszámolóval együtt küldi meg az irányító szerv vezetőjének. A vezetői nyilatkozatokat csatolom jelen előterjesztéshez.
A Magyar Államkincstár Áht. 68/B. § (1) bekezdése szerinti ellenőrzése keretében elkészített jelentéseket a Képviselő-testület elé kell terjeszteni. A Magyar Államkincstár 2 alkalommal végzett ellenőrzést.
Az első ellenőrzés dokumentum alapú felülvizsgálat volt.
A MÁK a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény IX. fejezetéből származó támogatások igénylése évközi módosítása megalapozottságának hatósági ellenőrzését a rendelkezésre álló iratok és saját nyilvántartásai alapján 2022. június 28. napján kezdte meg és 2022. július 6-án fejezte be. A hatósági ellenőrzés során az alábbi feladatmutatókhoz kapcsolódó támogatás felülvizsgálatára került sor: 1.2.1. Óvodaműködtetési támogatás jogcím (2021/2022 tanév), 1.2.5. Az óvodában foglalkoztatott pedagógusok nevelőmunkáját közvetlenül segítők átlagbéralapú támogatása jogcím.
A mutatószámokat megalapozottnak tartották, eltérést nem állapítottak meg.
A második ellenőrzés szintén dokumentum alapú felülvizsgálat volt és célja annak megállapítása volt, hogy az Önkormányzat központi költségvetésből származó – a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvényben meghatározott – támogatásai 2021. évi elszámolása megalapozott-e, megfelel-e a vonatkozó jogszabályi előírásoknak az alábbi jogcím vonatkozásában:
2021. évi Kvtv. 2. melléklet 1.3.2.4. pont: Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása – Házi segítségnyújtás.
Megállapították, hogy személyi gondozás jogcímen az Önkormányzat 63.409.950 Ft támogatásra volt jogosult, szociális segítés jogcímen 100.000 Ft támogatásra, amely az Önkormányzat 2021. évi elszámolásában szereplő támogatási összeggel megegyezik, Eltérés megállapítására nem került sor.
A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdése alapján a költségvetési szerv vezetője köteles a Korm. rendelet 1. melléklet szerinti nyilatkozatban értékelni a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének minőségét. A (2) bekezdésben pedig rögzítésre került, hogy a költségvetési szerv vezetője a nyilatkozatot az éves költségvetési beszámolóval együtt küldi meg az irányító szervnek.