Kőszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete 16/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi költségvetés teljesítéséről

Hatályos: 2021. 05. 29

a 2020. évi költségvetés teljesítéséről

Általános indokolás

INDOKOLÁS

Kőszeg Város Önkormányzata gazdálkodásának

2020. évi teljesítéséről

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete az 1/2020. (II. 14.) számú rendeletével fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetését hiány tervezése nélkül.

Bevételi források és azok tejesítése

Az önkormányzat 2020. évi bevételeit – kiemelt előirányzatok, és rovatrend szerinti bontásban – az 1. melléklet tartalmazza.

Működési célú költségvetési bevételek

1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről

Központilag szabályozott működési bevételek (jogcímenként a 2. mellékletben) teljesítése összességében 100 %-os, a támogatások a törvény szerinti ütemezésben, illetve visszaigénylések alapján érkeznek.

Az államháztartáson belülről kapott egyéb működési célú támogatások teljesítése 63,06 %-os. Ezek az összegek főként elnyert pályázatok támogatását, közfoglalkoztatás támogatását, a Kőszegi Szociális Gondozási Központ esetén az önkormányzatok állami támogatáson felüli hozzájárulását és az NEAK támogatást tartalmazzák.

2. Közhatalmi bevételek

A helyi adó és az egyéb közhatalmi bevételek teljesítése 100 %-os, az adóbevételek szeptember 15-ig befizetésre kerültek. A tervezett bevételek a tervezetthez időarányosan teljesültek.

3. Működési bevételek teljesülése 92,24%-os.

A bevételek alakulását intézményenként a 3. melléklet tartalmazza. Az intézményeknél főként a művelődési központ és a múzeum bevételei szezonális jellegűek. Ugyanakkor az önkormányzat esetében a működési bevételek teljesülése 83,89 %-os; ez főként a gyermekétkeztetés térítési díjait, a közterület használati díjakat, az ingatlan használati megállapodások alapján továbbszámlázott közüzemi díjakat, a Vasi Víz Zrt. részére számlázott rendszerhasználati díjat, biztosító által fizetett kártérítéseket, rekreációs földhasználati díjat, valamint az I. negyedévig az általános forgalmi adó visszatérítéseket foglalja magában.

4. Működési célú átvett pénzeszközök között a Kőszeg Város Önkormányzata által nyitott koronavírus adományvonalra érkezett összeg 2 504 607 Ft, köztemetés megtérítése 208 025 Ft, ERASMUS projektre érkezett 2 025 600 Ft, az Erdészeti elavult haszonbérletre 330 086 Ft, a VÁR biztosítási kártérítése 150 000 Ft, valamint 15 000 Ft szakszervezeti üdülési hozzájárulás szerepel.

Összességében a működési célú költségvetési bevételek időarányos teljesítést (100 %) mutatnak.

Felhalmozási célú költségvetési bevételek (címenként részletesen a 4. mellékletben)

5. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

Az államháztartáson belülről felhalmozási céllal kapott támogatások az alábbiakat tartalmazzák:

Velem Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalhoz utalt összege 198 561 Ft

Bozsok Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalhoz utalt összege 132 374 Ft

Peresznye Óvodához utalt összege 304 800 Ft

Horvátzsidány Óvodához utalt összege 1 066 000 Ft

Zártkerti mintaprogram támogatási maradványa 2 420 408 Ft

Bölcsőde pályázat támogatása 119 671 838 Ft

TOP-2.1.2-15 Városmajor Kraft forrás 210 650 060 Ft

TOP-2.1.3-15 Csapadékvíz Kraft forrás 100 398 821 Ft

Déli Városrész Kraft forrás 67 293 243 Ft

Dózsa György utca felújításának támogatása 50 000 000 Ft

Szent Lénárd utca Petőfi tér felújításának támogatása 40 000 000 Ft

Veloregio pályázat támogatása 1 858 346 Ft

Alpannonia projekt támogatása 1 150 268 Ft

Vár érdekeltségnövelő 346 000 Ft

Belterületi utak támogatása 2 805 000 000 Ft

Új temető építése 800 000 000 Ft

Ez előzőekben felsorolt támogatások mind az önkormányzatnál realizálódtak, az intézményeknek ilyen jogcímen bevétele nem keletkezett.

6. Felhalmozási bevételek

A vagyonhasznosítási bevételek összességében a év végére időarányos alatti teljesülést mutatnak. A vagyonhasznosításból 4 861 320 bevétel folyt be, a bérlakás értékesítésből 29 560 000 Ft, gépjármű értékesítésből 1 700 000 Ft és képviselői laptop értékesítésből nettó 23 622 Ft összegű bevétele keletkezett az önkormányzatnak (63,56 %-os teljesítést jelent).

7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

Itt a különböző kölcsönök és részletfizetések szerepelnek, a teljesítés 82,39 %-os. A kölcsöntörlesztések közül a munkáltatói kölcsöntörlesztés (100 %) teljesítése. A bérlakás törlesztése az év végére 73,74 %. A lakástámogatások törlesztése az év végére 100 %.

Összességében a felhalmozási költségvetési bevételek a fentiekben részletezett okokból időarányos feletti (94,08 %-os) teljesítést mutatnak.

Finanszírozási bevételek

Jelenleg folyószámla hitelkerettel az önkormányzat nem rendelkezik és egyéb külső forrás bevonására sem került sor.

A belső finanszírozás bevételeiben az előző évi maradvány igénybevétele szerepel.

Összességében az önkormányzat és intézményei 2020. évi bevételei 7 669 848 865 Ft-ot tettek ki, a teljesítés aránya 94,54%.

Kiadások alakulása

Az önkormányzat 2020. évi kiadásait – kiemelt előirányzatok, és rovatrend szerinti bontásban – az 1. melléklet, intézményenkénti bontásban a 3. melléklet, a fejlesztési kiadásokat tételenként az 5. melléklet tartalmazza.

Működési célú költségvetési kiadások

8. A működési célú kiadási előirányzatok (személyi juttatások, munkaadói járulékok, dologi kiadások, ellátottak juttatásai, egyéb működési célú kiadások) mindegyike némileg időarányos alatti teljesítést mutat önkormányzati szintre összesítve. Az ellátottak pénzbeli juttatásainak teljesülése 98,57 %-os, mely a lakosságnak juttatott települési támogatásokat foglalja magában.

Az egyéb működési kiadások közül legjelentősebb összeget az intézményeknek továbbított központi bevételek teszik ki, ezek teljesítése 100 % körüli. Összességében a működési célú költségvetési kiadások teljesítése 81,07 %-os.

Felhalmozási célú költségvetési kiadások (címenként részletesen az 5. mellékletben)

9. Beruházások és felújítások

A fejlesztési kiadások (5. melléklet) az év végére 34,52 %-os szinten teljesültek. Elindult a Bölcsőde fejlesztése is, erre 27 055 599 Ft-ot költöttünk. A zártkerti mintaprogram befejeződött, 11 643 765 Ft-ot költöttünk. A Veloregio projekt is elindult 23 265 487 Ft-ot költöttünk.

A munkálatok részben befejeződtek a városmajor projektben 269 742 426 Ft-ot költöttünk rá. A TOP 2.1.3-15. Csapadékvíz munkák folynak, erre 87 361 750 Ft-ot költöttünk, itt a Kraft forrás utófinanszírozása miatt megelőlegezés történt. A TOP-3.1.1-15 Déli Városrész munkái is folytatódtak erre 88 824 323 Ft-ot költöttünk. A Hivatal épületenergetikai munkálatai is elindultak, erre 82 921 710 Ft-ot költöttünk.

A TOP-1.2.1-16 Turisztika pályázat munkálatai is folytatódnak, erre 90 154 111 Ft-ot költöttünk.

A TOP 2.1.3-15.-VSI-2016 az Ipari park fejlesztése is elindult, 22 621 670 Ft-ot költöttünk. Az alpannonia projekt is befejeződött, melyre 18 538 770 Ft-ot költöttünk. Az intézményeknél az engedélyezett beszerzések, a működéshez szükséges kis értékű eszközök beszerzése és a TOP-os projektek beruházásai valósultak meg 19 202 860 Ft összegben.

A felújítások között a Felsővárosi óvodában a kazáncsere 3 178 450 Ft értékben, a Várnál a TOP-7.1.1-16-H-ERFA projektnél tervezett Lovagterem festése 1 593 139 Ft értékben, a Múzeumnál a tervezett központifűtés és kiállítótér felújítási munkálatai 900 000 Ft értékben valósultak meg, az Újvárosi óvodában 102 550 Ft-ot és a Könyvtárban 633 122 Ft-ot költöttek kisebb javításokra, az olvasókert kialakítása is elkezdődött, 3 631 882 Ft-ot költöttek rá.

10. Egyéb felhalmozási célú kiadások között a Veloregio projekt hazai megelőlegezés visszautalása 861 345 Ft és a Bajcsy utca támogatási maradványának visszautalása történt 47 625 Ft értékben.

Államháztartáson kívülre juttatott egyéb felhalmozási célú támogatások között polgármesteri döntés alapján a Kőszegfalvi SE részére nyújtott 927 644 Ft támogatás és a Munkaszolgálatosok emlékhelyhez történő hozzájárulása szerepel, 1 200 000 Ft.

Összességében a felhalmozási célú költségvetési kiadások a fentiekben részletezett okokból időarányos alatti (51,67 %) teljesítést mutatnak.

Finanszírozási kiadások

A finanszírozási kiadások (34 526 720 Ft) között az előző év végén kapott központi támogatás előlegének elszámolása szerepel.

Önkormányzati szinten a kiadások évi teljesülése időarányos alatti (37,48 %-os), főként a felhalmozási célú előirányzatok teljesítési aránya miatt.

A vagyon alakulása:

A mérleg főösszege, ezzel összességében az önkormányzat vagyona 11 606 775 927 Ft-ról 15 488 250 156 Ft-ra emelkedett.

A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközöknél 430 933 887 Ft növekedés következett be. Ennek elsődleges indoka, hogy az év folyamán folytatódott a vagyonkataszter ellenőrzése, karbantartása, melynek folyamán több ingatlan került felvezetésre a mai piaci értéken a könyvekben. A nyilvántartott befejezetlen beruházások értéke ugyancsak növekedést mutatott.

A befektetett pénzügyi eszközök értékének állománya nem változott (209 420 200 Ft).

A pénzeszközök állománya 3 281 432 690 Ft-tal nőtt. A 2020. év végi záró pénzkészlet (4 664 515 206 Ft) a 2021. évi állami támogatás megelőlegezéseként kapott 40 477 592 Ft-ot.

A követelések állománya emelkedett (12 283 256 Ft), ennek fő oka az IPA adófeltöltési kötelezettség miatt keletkezett.

A követelés jellegű sajátos elszámolások között az adott előlegek és a forgótőke elszámolása szerepel.

Az egyéb sajátos eszközoldali elszámolások összege 367 016 438 Ft, mely az általános forgalmi adó elszámolásokat tartalmazza.

A kötelezettségek állománya (101 612 525 Ft) 22 531 863 Ft-tal csökkent. A költségvetési évben esedékes illetve az évet követően esedékes kötelezettségek állománya a 2020. év végén fennálló, de 2020-ra áthúzódó számlákból adódik, valamint tartalmazza a 2021. évi állami támogatás előlegének visszafizetését is. A kötelezettség jellegű sajátos elszámolások főként a kapott előlegeket tartalmazzák, ebből legnagyobb tételt a helyi adó túlfizetések teszik ki.

A passzív időbeli elhatárolások összege 4 472 506 072 Ft az év végén, ez a felhalmozási célú TOP és egyéb projektek elhatárolását tartalmazza.

Fentiekből adódóan a mérleg szerinti eredmény önkormányzati szinten 513 050 597 Ft, így a saját tőke állománya összességében ugyanennyivel emelkedett.

Maradvány változása, alakulása:

Önkormányzati szinten a tárgyévi képződött maradvány 4 629 667 148 Ft, a maradvány tartalmazza többek között a 2021. évi állami támogatás megelőlegezéseként megkapott 40 477 592 Ft-ot, pályázathoz kapcsolódóan az alábbi pénzmaradványok keletkeztek:

Szent Lénárd utca Petőfi tér felújítására kapott
támogatás és önerő 39 587 900 Ft

VELOREGIO projektre kapott támogatás
maradványa 7 855 340 Ft

TOP-2.1.2-15 Városmajor 1 339 495 Ft

TOP-2.1.3-15 Csapadékvíz 1 682 531 Ft

TOP-3.1.1-15 Déli Városrész 7 158 525 Ft

TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épület energetikai
projekt 24 301 834 Ft

TOP-3.1.1-15 Kőszegfalvi Kerékpárút 2 750 639 Ft

TOP-1.1.1-16 Ipari Park 66 739 992 Ft

ERASMUS Pályázat 2 040 750 Ft

TOP-1.2.1-16 Turisztika 147 180 261 FtTOP-5.3.1-16 Helyi identitás 24 121 827 Ft

Városkörnyéki közösségi közlekedés (SUMP) kapott
támogatás maradványa 352 820 074 Ft

Alpannonia projekt kapott támogatás maradványa
5 036 693 Ft

TOP-5.2.1 Helyi foglalkoztatási Paktum maradványa
898 660 FtTOP-1.4.1-2019 Bölcsőde fejlesztése 87 193 957 FtDózsa utca felújítása 43 912 275 FtBelterületi utak felújítása 2 804 744 000 FtÚj temető építése 799 998 000 Ft

A maradvány intézményenkénti alakulását a
6. melléklet, a maradványt terhelő kötelezettségeket
és a felhasználást a 7. melléklet részletezi.

A Chernel Kálmán Városi Könyvtár 2020.év végével megszűnt beolvadt a Kőszegi Városi Múzeumba. Maradványa nincs.

A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház 2020. évi maradványa 71 047 342 Ft. elsősorban a pályázatra elnyert támogatás fel nem használása és a dologi kiadások megtakarításából keletkezett. A szabad maradvány összege 38 305 491 Ft az Intézménytől elvonásra kerülne.

A Kőszegi Városi Múzeum 2020. évi képződött maradványa 2 632 652 Ft, amely egyrészt az időszakosan be nem töltött álláshelyek miatt megtakarított bérből, illetve dologi megtakarításból adódik. A maradvány az Intézménytől elvonásra kerülne.

A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal képződött maradványa 12 318 074 Ft, amely főként tartósan betöltetlen álláshelyekből, több kolléga táppénze, illetve a hivatalban jelentkező fluktuáció miatt keletkezett 12 318 074 Ft az Intézménytől elvonásra kerülne.

A Kőszegi Szociális Gondozási Központ képződött maradványa 31 056 022 Ft, amely főként tartósan betöltetlen álláshelyekből, több kolléga huzamosabb idejű táppénze miatt keletkezett. A maradvány összege az Intézménytől elvonásra kerülne.

A Meseváros Óvoda és Bölcsőde és tagintézményei valamint a megszűnt Újvárosi Óvoda képződött maradványa 18 045 619 Ft, amely 7. számú melléklet alapján tagintézményenként részletezett. A maradványból a Horvátzsidányi tagóvodától (3 649 554 Ft) a Peresznyei telephely óvodától (1 095 976 Ft) és a Velemi tagóvodától (2 666 884 Ft) maradvány nem vonható el, azokról a fenntartó Önkormányzatokkal egyeztetve az Intézménynél maradhatnak, vagy a feladatellátási szerződés alapján visszautalásra kerülnek. Kőszeg álltal fenntartott óvodáktól az 8 962 210 Ft elvonásra kerülne, a székhely intézményben a Gyesről korábban visszaérkező dolgozó szabadidő megváltásának bér és járulékára 1 670 995 ft-ot javaslok otthagyni.

A 2021. évi költségvetésbe 4 530 699 852 Ft maradvány került betervezésre, a 2020. évi tényleges maradványhoz képest felül lett tervezve. Az önkormányzat keletkezett maradványa 4 494 567 439 Ft volt. A kötelezettségvállalással terhelt maradvány összege 4 492 361 886 Ft, amelyet már tartalmaz a 2021. évi költségvetés. A 36 132 413 Ft elmaradt maradvány az Önkormányzati Intézményektől terven felüli visszavonásból (13 274 449 Ft) és a pályázati előkészítő keret csökkentéséből (22 857 964 Ft) kerülne visszavonásra. 2021-ben az Önkormányzat többletbevételéből az előkészítő keret később visszatöltésre fog kerülni.

Összegezve az önkormányzat 2020. évi gazdálkodását, a bevételek teljesülése (7 669 848 765 Ft) elegendő forrást biztosított a kiadások teljesítéséhez (3 040 181 617 Ft).

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.

Kőszeg, 2021. május 21.

Básthy Béla s. k.

polgármester