Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (II. 13.) önkormányzati rendeletének indokolása

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 14

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Általános indokolás

INDOKOLÁS

Kőszeg Város Önkormányzata

2021. évi költségvetésének elfogadásához

Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete alapján az önkormányzat 2021. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:

A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság újraindítása és az ország működőképességének megőrzése áll. A gazdaság teljesítményének általános visszaesése és a COVID helyzetben hozott kormányzati intézkedések következtében az Önkormányzati helyi adó bevételei és átengedett bevételei jelentősen csökkennek. A Kulturális szféra munkajogi átszervezése 2020. november 01-jén megtörtént. A 6 %-os béremelést megkapták az ott dolgozók. A 2021. évben a minimálbér, valamint a garantált bérminimum emelése február 01-től lett bevezetve.

Központi forrásból származó bevételek:

A 2021. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható. Minden bevétel kötött felhasználású, tételesen kimutatott elszámolással kell a felhasználásukat bizonyítani.

Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2019. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik.

Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.

A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 2020.évhez képest emelkedett és jelentős összeget tesz ki (47 623 000 Ft), mely települési támogatásokra, a Kőszegi Szociális Gondozási Központ által ellátott szociális, gyermekvédelmi gyermekjóléti feladatokra bölcsődei ellátásra, valamint gyermekétkeztetésre használható fel.

Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat az önkormányzat iparűzési adóerő-képessége alapján kiegészítik vagy éppen elvonással ún. szolidaritási hozzájárulással terhelik. Kőszeg kiegészítésben részesül, mivel az iparűzési adóerőképesség 20.298.- Ft/lakos, így szolidaritási hozzájárulási fizetési kötelezettség nem terheli az Önkormányzatot Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020.évi XC. törvény 2. melléklet II/56. pontja alapján.

A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (67 026 960 Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (84 410 434 Ft), amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összegnél magasabb mértékű. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatnak a kiadások 4 %-át kell hozzátennie (kb. 10 millió Ft-ot), ugyanakkor ez is elszámolható a szociális feladatokra kapott egyéb támogatás terhére.

A tartózkodás utáni idegenforgalmi adót az önkormányzatok a veszélyhelyzet idején nem szedhetik be, így a bevételhez forintonként 1 Ft támogatás sem kapcsolódik. Helyette a szállásadók által bevallott vendégéjszaka után az államtól lehet igényelni a szállásadók által meg nem fizetett idegenforgalmi adó megtérítését.

A gépjárműadó bevétel 2020. évtől teljes összegben az állami költségvetést illetti, 2021-től pedig ezt a bevételt már közvetlenül a NAV szedi be.

Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évinél magasabb összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján - 1 251 Ft/fő helyett 2 170 Ft/fő - összesen 24 955 000 Ft összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évinél 69 000 Ft-tal alacsonyabb összegű (32 300 000 Ft).

Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában lévő intézmények közül a Kőszegi Szociális Gondozási Központ illetve a Meseváros Óvoda és Bölcsőde feladataira igényelt állami támogatás 461 914 460 Ft. A költségvetés tartalmazza az intézmények normatíva feletti állami támogatásának átadását is a feladatellátási megállapodásnak megfelelően megosztva.

Az eredeti előirányzatként megállapított központi támogatások a minimálbér emelkedésének fedezetét a kulturális szférában tartalmazzák.

A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál a Magyarország 2021. évi költségvetéséről szóló 2020.évi CX. törvény 2. melléklete szerint a működési támogatás összege elismert dolgozónként 25 000 Ft-tal emelkedett (5.475.000.-Ft/létszám), az elismerhető dolgozói létszám számítása nem változott, továbbra is csak a Hivatalhoz tartozó települések száma és a Nemzetiségek száma jelent többlet szorzó elismerést. Nem rendelkezik a költségvetési törvény arra vonatkozóan külön többlet számítással, hogy adott Hivatal csak az adott települési Önkormányzat és a Polgármesteri vagy Közös Önkormányzati Hivatal gazdálkodását és igazgatását látja el és intézményrendszerét úgynevezett GAMESZ-be szervezi ki vagy intézményrendszere gazdálkodási feladatait is maga látja el.

A tervezett feladatok finanszírozása:

A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozása során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. A szakmai dolgozók bértámogatása a pedagógusok esetében minimális csökkenést tartalmaz. Az óvodaműködtetési támogatást (gyermeklétszámok után igényelhető) jelentősen megemelték. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. A bölcsődék esetében 2018-tól a támogatási rendszer hasonlóképen működik, mint az óvodáknál. A Bölcsőde üzemeltetése kiegészítő önkormányzati támogatással finanszírozható. Emellett nemzetiségi pótlék is beépült a támogatások körébe.

A működés bevételi forrásai:

A működési saját bevételek az előző évihez képest jelentősen nem növekednek. A gyermekétkeztetés térítési díjai 2021. évtől minimálisan emelkednek. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ működési bevételei sem emelkednek jelentősen.

A költségvetési működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a tervezett adóbevétel 406 650 000 Ft, amely 130 000 000 Ft-tal marad el a 2020. évi tervhez képest. A gépjármú súlyadó nélkül számított elmaradás 98 000 000 Ft.

A működési kiadások tervezése:

Az Önkormányzat számára elsődleges cél az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatások színvonalának és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.

A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.

Ebben az évben rendkívüli kiadásnak tekinthető, hogy az Intézményeinknél 12 fő lesz jubileumi jogosult, erre 14 688 915 Ft-ot kell kifizetni a járulékokkal együtt. Ez az összeg beépítésre került az Intézmények költségvetésébe.

2020. évben intézményátszervezéseket hajtottunk végre az intézményrendszer még gazdaságosabb és hatékonyabb legyen. működése érdekében. Összevontunk a Központi Óvoda és Bölcsőde Többcélú Közoktatási Intézményt és az Újvárosi Óvodát, jogutódként a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde komplex intézményként működik tovább. A beíratott gyermeklétszám ismeretében 1 óvodai csoportot megszüntettünk. Egyesítettük 2021. január 01-től a Kőszegi Városi Múzeumot és a Chernel Kálmán Városi Könyvtárat, mely Kőszegi Városi Múzeum és Könyvtár néven él tovább. 2021-ben várhatóan a levéltár működtetése is az Intézmény feladataihoz fog kapcsolódni. A levéltárral kibővített intézményhez történő hozzájárulás összege a terv szerint 5 181 054 Ft-tal haladja meg az elmúlt évi összeget. Elmondható, hogy az átszervezések pozitív gazdasági hatással is bírtak.

2021-ben időközi választást is kell tartani Kőszegen, mivel képviselőtársunk Kiss Zoltán egészségi okokra hivatkozva lemondott a mandátumáról. A veszélyhelyzet feloldásáig nem lehet kitűzni a választásokat, így ennek időpontja még nem ismert. Ehhez az Állam támogatást nem biztosít, ezt saját erőből kell megoldania az Önkormányzatnak a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatallal történő megállapodás kötésével. Időközi választás csak a Helyi Választási Irodán keresztül bonyolítható.

Az SZSZB tagjainak, jegyzőkönyvvezetőknek, a HVB tagjainak valamint a HVI dolgozóinak juttatásai és járulékai valamint a szavazólapok és választási értesítők nyomtatása és az egyéb dokumentumok elkészítése várhatóan egy szavazókörre vetítve 2 000 000 Ft-ot tesz ki. Erre a költségvetésben a forrást biztosítani kell.

A működési kiadások között szerepel több, már elnyert pályázat is. Itt elsősorban az építéssel járó beruházások fordított ÁFA összegei szerepelnek, melyek dologi jellegű kiadásnak minősülnek. Továbbá a közbeszerzési díjak és egyéb eljárási költségek is a dologi kiadások részét képezi.

2020. év és a 2021. év a pályázatok megvalósításának éve. A projektek között olyan jelentős fejlesztések vannak, mint a 2020. év végén utak felújítására és parkoló építésére kapott 2 805 000 000 Ft-ból megvalósítható fejlesztések, 2020. év végén kapott 800 000 000 Ft-ból új temető megvalósítása. Tovább folytatódnak a megkezdett beruházások, mint az intermodális csomópont kialakítása, a Hivatal épületének energetikai korszerűsítése, a Bölcsőde fejlesztése, a Dózsa György utca felújítása, a Turisztikai pályázat, a Zöld Városka pályázat, a Gyógyító Klíma pályázat, az Alpannónia projekt és az ERASMUS projektek, illetve az előkészítés alatt álló „Csapadékvíz 2” pályázat.

A TOP-5.2.1 Helyi foglalkoztatási együttműködés pályázathoz (Foglalkoztatási paktum) 2017. év elején megérkezett előfinanszírozásként a támogatás összege. A projekt 2020. december 31-én lezárult, de a decemberre jutó bérek és azok járulékai a 2021. évi költségvetésben jelennek meg.

A személyi juttatásoknál a központi bértábla szerinti bérek nem emelkedtek, a kulturális intézmények dolgozóinak foglalkoztatási jogviszonya munkaviszonnyá való változása és a kötelező 6%-os béremelésük valamint a minimálbér 2021. február 01-től való változása miatt a személyi juttatások változtak. A pedagógusok illetményemelkedését, valamint a pedagógus munkát közvetlenül segítők béremelését (ezeket ágazati jogszabályok tartalmazzák) valamint a kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat a tervezésnél figyelembe vettük.

Az alapilletmények előirányzatának tervezése 100%-on történt (kivétel a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal, ahol a tervezése 95%-on történt), nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, a pótlékok köre nem bővült.

A köztisztviselők illetményalapja 2021-es évre az 35/2020.(XII.01.) számú Önkormányzati rendelet alapján 46.380 Ft. A közös hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal, illetve a minimálbér emelkedésével számoltunk.

A képviselői tiszteletdíjakra vonatkozóan a COVID veszélyhelyzet fennállásáig a külső bizottsági tagok tiszteletdíjának megszüntetését és a képviselői és bizottsági tagok tiszteletdíjának megfelezését javaslom.

A munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 15,5 %.

A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatokra a Kft. részére 2021. évre 179 991 523 Ft került beépítésre, amely közel 36,7 M Ft-tal alacsonyabb a 2020.évi 216 657 270 Ft-nál. Ugyanakkor a Kft. éves költségvetése nem változik, de az utakkal és a játszótéri eszközök felújításával kapcsolatosan a felhalmozási kiadásokhoz került 36,7 M Ft beépítésre. Az előterjesztéshez csatoljuk a Kft. által részletesen, feladatonként kidolgozott 2021. évi díjakat.

A dologi kiadások között nem emelkedtek a vásárolt élelmezés kiadásai, mivel az étkezők száma az elmúlt évihez képest lecsökkent, a szolgáltató általános nyersanyagnorma emelését a képviselőtestület elfogadta 2020. október 29-én. Ezeket figyelembe véve fogadta el a 10 %-os nyersanyagnorma emelést. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagnorma összegével, valamint a szolgáltatóval megkötött szerződés szerinti rezsiköltséggel számoltuk a kiadásokat.

A 2021. évi költségvetést a fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes elvekkel terveztük.

Az ellátottak pénzbeli juttatásait (a tavalyihoz képest - 1 450 000 Ft-tal) 30 550 000 Ft összegben terveztük. Ezen kiadások elszámolhatóak a települési önkormányzatok egyéb szociális feladatainak támogatása terhére.

A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatási összegei a kérelmeket, a megkötött feladat átvállalási és együttműködési megállapodásokat, illetve az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve kerültek megállapításra. Az önkormányzati saját bevételek várható visszaesése miatt a szervezetek támogatása és a polgármesteri keret a tavaly eredeti szinthez képest 75%-on kerültek tervezésre. A jubiláló szervezetek évfordulós rendezvényeinek támogatása is tervezésre került.

A Tűzoltóság támogatása és a Nemzetiségi Önkormányzatok támogatása nem csökkent, a Natúrpark egyesület támogatása a TDM megállapodásban foglalt szélső értékeke között, a tavalyinál alacsonyabb összegben került tervezésre.

Az év közbeni váratlan események kezelésére 5 000 000 Ft összegű vis maior tartalék került elkülönítésre. A 2019. decemberében bekövetkezett vis Maior esemény helyreállítási kiadásai is a 2021. évet terheli. Költségvetésünkben biztosítottuk ezt a forrást. A pályázaton 10 680 000 Ft-ot nyertünk támogatásként, amit 30%-os önrész biztosításával kell megvalósítani.

A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek (tulajdoni lap másolatok, értékbecslések, telekalakítások, energetikai tanúsítványok) fedezetére 3 000 000 Ft összeget tartalmaz a költségvetés, ezen felül 1 000 000 Ft tartalékot képeztünk. A Vagyonbiztosítás összegét a megvalósult jelentős fejlesztésekhez igazodva 3 000 000 Ft éves összegre kell emelni, a megvalósult projekteknél a biztosításba be kell venni az új fejlesztéseket. Az egészségházban a veszélyhelyzetben a szakrendelések működési intenzitása változó, de a megállapodás szerint a szakrendelést fenn kell tartani és a vesztséget az Önkormányzatnak kell kifizetnie. Erre ebben az évben 18 000 000 Ft-ot terveztünk.

A fejlesztési költségvetés tervezésének fő szempontjai és célkitűzése a már elnyert támogatások maradéktalan felhasználása és a támogatási célok megvalósítása. A további tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított. A KRAFT forrás utófinanszírozása miatt nem kizárt, hogy éven belüli áthidaló hitel igénybevételére lesz szükség.

A fejlesztések összege 4 078 193 452 FT, melyek között szerepel:

TOP-7.1.1-16-H-ERFA-2020-00568 "Zöld Városka" projekt

(33 337 535 Ft)

TOP-1.2.1-16-VS1-2017-00003 "Turisztika" projekt

(80 462 976 Ft)

TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épület energetika pályázatból

(103 431 069 Ft)

ATHU-064 VELOREGIO

(3 363 858 Ft)

TOP-1.1.1-1-VS1-208-00003 "Ipari Park fejlesztése" projektből

(53 171 350 Ft)

TOP-1.4.1-19-VS1-2019-00001 "Bölcsőde bővítése" projektből

(65 794 623 Ft)

Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése (SUMP)

(319 077 531 Ft)

Belterületi útépítések BMÖGF/1004-1/2020

(965 715 301 Ft)

Belterületi útfelújítások BMÖGF/1004-1/2020

(1 554 787 168 Ft)

Temető létesítése BMÖGF/1005-1/2020

(592 269 921 Ft)

Szent Lénárd utca BMÖFT/334-10/2020. Támogatói okirat szerinti

(53 953 999 Ft)

Dózsa György utca felújítása BMÖGF/604-2/2020. pályázatból

(92 595 796 Ft)

VIS MAIOR támfal helyreállítása

(17 748 272 Ft)

Birkózó munkacsarnok projekt

(vállalt önrész 3 500 000 Ft)

Ezen összegek elkülönített számlán rendelkezésre állnak, a költségvetésbe beépítésre kerültek.

A fenti támogatások maradványai képezik a felhalmozási bevételek 91,5 %-át. A fentieken túl 11 700 971 Ft összegben számoltunk kölcsön törlesztéssel. Azonban a vagyonhasznosítási bevételek (91 600 000 Ft) teljesítése rendkívül fontos, mert a bevételek teljesítése elengedhetetlen a költségvetési egyensúly megőrzéséhez. További feladatok csak ezen bevételek többletteljesítése után állíthatók be a költségvetésbe.

Az egyéb felhalmozási célú kiadások között került tervezésre a Kőszegi Városüzemeltető Kft-val elvégzendő korszerűsítési és felújítási valamint a játszótér felújítási feladatok 47 100 000 Ft értékben. A Kft-val áll szándékunkban elvégeztetni a pályázati forrásokból nem finanszírozott, de szükséges egyéb korszerűsítési és felújítási munkálatokat.

Itt került tervezésre a Kőszegfalvi Sportegyesület TAO önerő támogatása 1 600 000 Ft összegben.

A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen a mellékeltben találhatóak.

A költségvetéssel egy időben szükséges elfogadnia az önkormányzat középtávú tervét is a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletek értékéről. A korábbi években elfogadott középtávú tervezéshez képest a 2021-2023. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:

A 2021-2023. évre vonatkozó – előző évben elfogadott – adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk, a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, valamint az előző év teljesítési adatait alapján állapítottuk meg a főbb keretszámokat. A helyi adók esetén a COVID helyzet következményeként az Önkormányzatokat ért adóelvonási intézkedések miatt a helyi adó bevételek csökkennek az előző évek középtávú tervezésben szerepeltetett bevételek összegéhez képest, így a tervezett helyi adó bevétel minden évben csökkentésre került a 2022-2024. évi középtávú tervezésben. Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlyát úgy lehetett fenntartani, hogy minimális összegű tartalék képzésére volt lehetőségünk. A váratlan előre nem látható kiadások fedezésére nagyon csekély tartalékkeret áll rendelkezésünkre. Ahhoz, hogy a rendelettervezetben szereplő keretösszegek tarthatóak legyenek nagyon szoros és fegyelmezett gazdálkodásra van szükség a 2021. évben.

Kőszeg, 2021. február 09.

Básthy Béla s. k.

polgármester