Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 40/2001. (XI.22.) önkormányzati rendelete
a sportról
Hatályos: 2017. 02. 17- 2019. 12. 12Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 40/2001. (XI.22.) önkormányzati rendelete
a sportról
2017-02-17-tól 2019-12-12-ig
Sárvár város Önkormányzati Képviselő-testülete /továbbiakban: önkormányzat/ a Sportról szóló 2000. évi CXLV törvény /továbbiakban: Tv/ 61. §-ában kapott felhatalmazás alapján a helyi sporttevékenység részletes feladatairól és kötelezettségeiről, valamint a költségvetésből sportra fordítandó összeg rendeltetéséről és felosztásának szabályairól az alábbi rendeletet /továbbiakban: sportrendelet/ alkotja.
Általános rendelkezések
1.§.
/1/ Sárvár város Önkormányzata kinyilvánítja, hogy a sportoláshoz való joggyakorlását közérdeknek, a sporttevékenység támogatását közcélnak tartja.
A sportolást, olyan értékhordozó közösségi tevékenységnek tekinti, amely a lakosság életminőségét javítja, ezért fontosnak tartja anyagi lehetőségei függvényében a fokozott önkormányzati feladatvállalást és annak megvalósításában résztvevő intézmények, színterek és szervezetek támogatását.
/2/ Az önkormányzat – mindenkori lehetőségei szerint – feladatának tekinti:
a./ fiatalok számára az alapvető sportolási képességek megszerzéséhez a közoktatási intézményekben a tanulók szervezett formában való rendszeres testedzéshez, sporttevékenységhez szükséges feltételek biztosítását,
b./ a lakosság széles rétegei számára a sportolási és rekreációs lehetőségek hozzáférhetővé és vonzóvá tételét,
c./ az átlagosnál tehetségesebb sportolók számára a sporttevékenység javítása lehetőségének megteremtését, a kiemelkedő teljesítmények elismerését,
d./ a sporttevékenység ellátásához szükséges intézményi háttér és infrastruktúra megteremtésének elősegítését, a már meglévő létesítmények fenntartását és fejlesztését,
e./ a prioritásokhoz, tradíciókhoz és teljesítményekhez igazodó sportfinanszírozás megvalósítását.
A sportrendelet célja
2.§.
A sportrendelet célja, hogy az önkormányzat:
a./ hosszútávú sportkoncepció alapján a helyi társadalom sport iránti igényeinek figyelembevételével, a helyi hagyományok, lehetőségek és sajátosságok alapján egységes alapelvek szerint határozza meg az általa támogatott sporttevékenységek körét, azok ellátásának módját és feltételeit, a szakmai és finanszírozási alapelveket, továbbá, hogy jogszabályi keretet teremtsen a támogatás igénylésének és elosztásának,
b./ meghatározza az önkormányzat kötelező és önként vállalt sportfeladatait.
A rendelet hatálya
3.§.
/1/ E sportrendelet hatálya kiterjed
a./ a helyi sporttevékenység megvalósításában résztvevő állampolgárokra,
b./ az önkormányzat közoktatási intézményeire, azok működtetőire,
c./ az önkormányzat tulajdonában lévő sportlétesítményekre, azok működtetésében résztvevő sportszervezetekre, sportvállalkozásokra.
/2/[1] E sportrendelet hatálya nem terjed ki a sportszervezetek számára a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 22/C.§-a alapján megítélt támogatás felhasználásához kapcsolódó önrész összegéhez nyújtott önkormányzati támogatásokra.
Az önkormányzat kötelező és önként vállalt sportfeladatai
4.§.
/1/ Sárvár város Önkormányzata kötelező feladata illetékességi területén a helyi sporttevékenység támogatása.
Ennek formái különösen:
a./ a sport hosszú távú fejlesztési céljainak megfelelő helyi sportkoncepció meghatározása és megvalósítása
b./ a sporttal foglalkozó helyi szervekkel való együttműködés,
c./ az önkormányzat tulajdonában álló sportlétesítmények fenntartása és működtetése,
d./ az önkormányzati iskola sporttevékenység feltételeinek megteremtése.
/2/ az önkormányzat a kötelező feladatai mellett a helyi sporttevékenységet – anyagi lehetőségeitől függően – elsősorban a következő módon támogatja:
a./ a tulajdonában álló sportlétesítmények fejlesztésével,
b./ jogszabályban meghatározott nemzeti sportszabvány alapján új sportlétesítmények építésével,
c./ a szabadidősport-feltételeinek fejlesztésével,
d./ a gyermek-és ifjúsági sport az utánpótlás-nevelés, a nők és a családok sportjának, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok és fogyatékosok sportjának, illetve a tömeges részvétellel zajló sportrendezvények lebonyolításának segítségével,
e./ a város adottságainak megfelelő részvétellel a nemzetközi sportkapcsolatokban.
Az önkormányzat sportfeladat ellátásának szervezeti keretei
5.§.
/1/ Az önkormányzat a 4.§. /1-2./ bekezdésében meghatározott feladatait intézményein, valamint sportszervezeteken, sportági szakszövetségeken – esetenként együttműködési megállapodásokon – keresztül látja el.
/2/ Az önkormányzat sportfeladatainak ellátásában együtt kíván működni.
a./ intézményeivel
b./ sportszervezetekkel
c./ sportági szakszövetségekkel, sportbizottságokkal
d./ sportfeladatot is ellátó civil szervezetekkel
e./ egyházakkal
f./ kisebbségi önkormányzattal.
/3/ A /2/ bekezdésben megjelölt intézményekkel, szervezetekkel a város sportfeladatainak teljesítése érdekében az önkormányzat sport megállapodáson alapuló szerződéses kapcsolatot létesíthet.
/4/ A /3/ bekezdésben meghatározott sport-megállapodás megkötéséről a képviselő-testület dönt.
A sporttevékenység irányítása és ellenőrzése
6.§.
/1/ [2]A Tv. és a jelen sportrendelet által meghatározott sport-feladatokkal kapcsolatos feladat és hatásköröket a képviselő-testület, illetve átruházott hatáskörben a Humán Erőforrás Bizottság /a továbbiakban: Bizottság/ gyakorolja.
/2/ Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak ellátását a Bizottságra ruházza át:
a./ döntés a városi sportegyesületek önkormányzati alaptámogatásának mértékéről a sportrendelet 1. számú melléklete alapján,
b./ az önkormányzati támogatás felhasználásának ellenőrzését a sportegyesületeknél,
c./ az önkormányzat tulajdonában lévő sportlétesítmények hasznosításának figyelemmel kísérését,
e./ szakmai vélemény nyilvánítását – önkormányzati hatáskörbe tartozó – oktatási, sport- és testnevelési kérdésekben,
f./ sportrendezvények kezdeményezését.
/3/ A képviselő-testület a Sport-szakmai Előkészítő Testület feladatát az alábbiakban határozza meg:
a./ [3]
b./
c./
d./
e./
/4/[4] A Sárvári Közös Önkormányzati Hivatal Humánpolitikai Irodája /a továbbiakban: Humánpolitikai Iroda/ éves sport eseménynaptárt készít, figyelemmel kíséri és segíti annak megvalósulását.
A sporttevékenység finanszírozása
7.§.
/1/ Az önkormányzat a sporttal kapcsolatos kötelező és önként vállalt feladatait költségvetéséből finanszírozza. Ennek forrása a központi költségvetésből származó normatív állami hozzájárulás, az önkormányzat saját bevétele, a központosított előirányzatból származó összeg és az elkülönített állami pénzalapokból, valamint a különböző alapítványokból pályázati úton elnyerhető támogatás.
/2/ Az önkormányzat a központi költségvetésből finanszírozott pályázatokhoz a szükséges önrészt a mindenkori éves költségvetésben határozza meg.
/3/[5] Az önkormányzat éves költségvetésben állapítja meg a sportcélú támogatás összegét. A támogatási összeg az éves költségvetés keretein belül növelhető.
/4/[6] Az önkormányzat sportfeladatai ellátása érdekében biztosítja a tulajdonában és az intézmények, valamint a Sárvári Közös Önkormányzati Hivatal használatában lévő sportlétesítmények, fenntartásának és működésének pénzügyi fedezetét. A sportszervezetek, valamint a sportági szakszövetségek használatában lévő sportlétesítmények költségeit a képviselő-testület szerződésben a használó sportszervezetre, a sportági szakszövetségre ruházhatja át.
/5/ A sportcélú támogatás nyújtása pénzben és természetben történhet.
/6/ Az önkormányzat a költségvetésben meghatározott sportcélú támogatás 80%-át a versenysport támogatására fordítja.
A sportegyesületeknek nyújtandó alaptámogatás százalékos megoszlását a sportrendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
/7/ Az oktatási intézmények a sportrendezvényeinek pénzügyi fedezetét a normatív állami támogatásból kell biztosítani. A működéshez az önkormányzat az éves sportcélú támogatási keret 10%-a erejéig nyújt támogatást.
/8/ Az önkormányzat a kötelező és önként vállalt szabadidősport feladatainak ellátásában közreműködő városi sportszervezeteknek az éves sportcélú támogatási keret 10%-át biztosítja.
Sporttevékenység pályázati úton történő támogatása
8.§.
/1/ Az önkormányzat a sportrendeletben meghatározott feladatokat ellátó, sárvári székhelyű azon városi sportegyesületek, diák- és szabadidősport egyesületeket, sportszövetségeket, sportcélú alapítványokat, sportközösségeket, amelyek pályázati úton pénzbeni, vagy természetbeni alaptámogatásban részesítheti, a sportrendelt 1. számú mellékletében meghatározott összegben.
/2/ A pályázat kiírása és elbírálására a Bizottság jogosult.
/3/ A pályázat a tárgyév január 20-ig a Humánpolitikai Irodánál lehet benyújtani.
/4/ A pályázatnak tartalmaznia kell:
a./ a pályázati célt és a megvalósításához szükséges módszereket,
b./ a pályázati cél megvalósításához szükséges költségvetést,
c./ a jelentősebb események felsorolását,
d./ a bírósági bejegyzés számát,
e./ a sportszervezet bankszámlaszámát,
f./ a sportszervezet képviselőjének nyilatkozatát arról, hogy a sportszervezetnek köztartozása nincs.
g./[7] a pályázathoz csatolni kell a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény szerinti összeférhetetlenség, illetve érintettség fennállásáról, vagy hiányáról szóló nyilatkozatot.
/5/[8] A bizottság az önkormányzat éves költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotását követő első ülésen dönt.
A támogatás összegét a Sárvári Közös Önkormányzati Hivatal Gazdasági és Városfejlesztései Irodája két összegben /március 31-ig, illetve augusztus 31-ig/ utalja a pályázó számlájára.
A bizottság által megállapított támogatás kiutalása támogatási szerződés alapján történhet.[9]
/6/ A megállapított sportcélú támogatás kizárólag működési kiadásokra és létesítmény-fenntartási célokra fordítható.
Amennyiben a pénzeszközátvevő sportszervezet az átvett támogatást, vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatás igényléséhez valótlan adatot szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.[10]
/7/ A pályázó a támogatási összeg felhasználásáról köteles a költségvetési évet követő január 31-ig írásbeli beszámolót készíteni a Bizottság[11] részére.
/8/[12] A képviselő-testület a városi sportszervezeteket a Bizottság, illetve a Gazdasági, Városfejlesztési és Közbeszerzési Bizottság javaslata alapján évi egyszeri kiegészítő támogatásban részesítheti.
/9/ Az önkormányzat nem támogatja azokat a sportszervezeteket, sportvállalkozásokat:
a./ amelyek tevékenységüket nem Sárvár közigazgatási területén fejtik ki,
b./ amelyeknek köztartozása van,
c./ amelyek az önkormányzati támogatásról nem számoltak el, vagy a támogatást nem rendeltetés szerint használták fel.
Eredményesség támogatása
9.§.
/1/ E rendelet alkalmazásában eredményesség:
a./ a magasabb osztályba jutást jelentő bajnoki helyezés elérése, vagy az 1-3. helyezés megszerzése felnőtt és utánpótlás kategóriában egyaránt.
b./ diákolimpiai versenyeken egyéni és csapat sportágakban az országos döntőbe jutást eredményező szereplés és ott az 1-10. helyezés valamelyikének megszerzése.
/2/ Az eredményességi támogatás megállapításáról a képviselő-testület a bizottság javaslata alapján dönt.
/3/ Az eredményességi támogatás forrása az éves költségvetésben az önkormányzat anyagi lehetőségei függvényében az e célra biztosított összeg.
Kiemelkedő sportteljesítmény elismerése
10. §.
/1/ A „Jó tanuló – jó sportoló” és az „Év sportolója” elismerést /oklevelet és tárgyjutalmat/ ünnepélyes keretek között a polgármester adja át.
/2/ Az oklevelet a polgármester és a Sport-szakmai Előkészítő Testület elnöke aláírja.
Záró rendelkezések
11.§.
E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, rendelkezéseit 2002. január 1-től kell alkalmazni.
Sárvár, 2001. november 22.
/:Dr. Dénes Tibor:/ /:Dr. Szijártó Valéria:/
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2001. november 23.
/:Dr. Szijártó Valéria:/
jegyző
1. számú melléklet
a sportról szóló 40/2001.(XI.22.) számú önkormányzati rendelethez
A sportszervek sportcélú alaptámogatása
A sportcélú támogatás 80%-ának megosztása a versenysportban érintett sportszervezetek között.
Sportszervezetek és szakosztályok A megállapítható támogatás
a támogatási összeg %-ban
1. Sárvári Futball Club
- labdarúgás 50 %
2. Sárvári Kinizsi SE
- női kézilabda
- teke
- tájfutás
- atlétika
- birkózás[13]
- labdarúgás 19 %
3. Flextronics Kosárlabda és Szabadidő Club
- kosárlabda 12 %
4. Sárvári Sakk Club
- sakk
- petanque 9 %
5. Rábasömjéni Torna Club[14]
- labdarúgás 4 %
- Sárvári Amatőr Kosarasok Klubja
- kosárlabda 6 %
A rendelet szövegébe iktatta az 5/2017. (II.16.) Ör. 1.§-a. Hatályos: 2017.02.17-től
Módosította a 19/2013. (VI.28.) Ör. 5.§ (4) bekezdése. Hatályos: 2013.06.29-től.
Az a./-e./ pontokat hatályon kívül helyezte a 48/2008. /XII.19./ számú önkormányzati rendelet, hatályát vesztette 2008.december 19-én.
Módosította a 19/2013. (VI.28.) Ör. 5.§ (2) bekezdése. Hatályos: 2013.06.29-től
Módosította a 12/2008. /II.14./ számú önkormányzati rendelet. Hatályos: 2008.02.15-től
Módosította a 19/2013. (VI.28.) Ör. 5.§ (1) bekezdése. Hatályos: 2013.06.29-től.
E pontot megállapította a 33/2009. /XI.19./ számú önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2009. november 19. napjától
Módosította a 19/2013. (VI.28.) Ör. 5.§ (3) bekezdése. Hatályos: 2013.06.29-től.
E mondatot megállapította a 33/2009. /XI.19./ számú önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos 2009. november 19. napjától.
E mondatot megállapította a 33/2009. /XI.19./ számú önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos 2009. november 19. napjától
A kijelölt bizottságot módosította a 33/2009. /XI.19./ számú önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos 2009. november 19. napjától.
Módosította a 19/2013. (VI.28.) Ör. (5) bekezdése. Hatályos: 2013.06.29-től.
A rendelet mellékletének 2. pontját módosította az 5/2017. (II.16.) Ör. 2.§ (1) bekezdése. Hatályos: 2017.02.17-től.
A rendelet mellékletének 5. pontját módosította az 5/2017. (II.16.) Ör. 2.§ (2) bekezdése. Hatályos: 2017.02.17-től.