Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2013. (II.15.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

Hatályos: 2013. 10. 01

Sárvár város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés b) és h) pontjaiban, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1.  A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, költségvetési egyenleg


1.§.


(1)A képviselő-testület a 2013. évi költségvetése

költségvetési bevételeit

2.911.387

e Ft-ban,

költségvetési kiadásait

3.409.983

e Ft-ban,

költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét

- 498.596

e Ft-ban,

bevételi főösszegét

3.409.983

e Ft-ban,

kiadási főösszegét

3.409.983

e Ft-ban

állapítja meg.


(2)A képviselő-testület az (1) bekezdés szerinti – 498.596 e Ft összegű költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét – mely 143.197 e Ft összegben működési, 355.399 e Ft összegben felhalmozási célú – az előző két évben képződött pénzmaradvány 498.596 e Ft összegű igénybevételével finanszírozza.


(3)   Az (1) bekezdés szerinti bevételi és kiadási főösszeg előirányzat-csoportonkénti összegeit az 1. melléklet szerint határozza meg.

2.  Költségvetési bevételek


2.§.


(1)Az önkormányzat 2013. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti összetételét a 2. melléklet alapján határozza meg.


(2)A képviselő-testület a működési bevételek összegét 2.263.182 e Ft-ban, a felhalmozási bevételek összegét pedig 1.130.220 e Ft-ban állapítja meg.


(3)Az (1) bekezdésben megállapított bevételeket önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő intézményenként a 2.  a - b.,  a költségvetési szervek 2013. évi állami és önkormányzati támogatását a 3. melléklet alapján határozza meg.

3.  Költségvetési kiadások


3.§.


(1)Az önkormányzat 2013. évi működési költségvetési előirányzatait a képviselő-testület a következők szerint határozza meg:


működési kiadások előirányzata összesen:

1.930.543

e Ft,

ebből:



    -  személyi jellegű kiadások:

601.268

e Ft,

    -  munkáltatót terhelő járulékok:

159.267

e Ft,

    -  dologi kiadások:

957.184

e Ft,

    -  egyéb működési kiadások

212.824

e Ft.

     

(2) A képviselő-testület a 2013. évi költségvetés kiemelt kiadási előirányzatait önállóan működő, valamint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervenkénti az 4., kötelező, önként vállalt, valamint állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 4. a. melléklet szerint fogadja el.


(3) Az önkormányzat 2013. évi egyéb működési és felhalmozási kiadásait az 5.,  a társadalom-, szociálpolitikai és egyéb társadalombiztosítási juttatásokat a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.


4.§.


(1)Az önkormányzat 2013. évi felhalmozási költségvetési előirányzatait a képviselő-testület a következők szerint határozza meg:


felhalmozási kiadások előirányzata összesen:

1.106.248

e Ft,

   

ebből:



- beruházások előirányzata:

742.797

e Ft,

     - felújítások előirányzata:

277.660

e Ft,

  •      - egyéb felhalmozási kiadások:

85.791

e Ft.


(2) A képviselő-testület a beruházásokat feladatonként, címenként a 7. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


(3) A képviselő-testület a felújítási előirányzatokat címenként a 8. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.

5.§.


A képviselő-testület a kölcsönök 2013. évi előirányzatát 101.565 e Ft-ban hagyja jóvá, melyből:


szociális célú rövid lejáratú kölcsönök:

1.565

e Ft,

hosszú lejáratú felhalmozási célú tagi kölcsön

100.000

e Ft.


4.  Általános és céltartalékok


6.§.


(1)A képviselő-testület a 2013. évi költségvetésében 10.226 e Ft általános tartalékot, 7.378 e Ft működési és 85.625 e Ft összegű felhalmozási céltartalékot állapít meg. A céltartalék feladatonkénti részletezését a költségvetési rendelet 9. mellékletében foglaltak szerint fogadja el.


(2)A képviselő-testület az általános tartalék felhasználásáról történő döntést a polgármester hatáskörébe ruházza át.


(3)A képviselő-testület a céltartalékként kezelt önkormányzati és intézményi feladatok ellátásához szükséges eszközbeszerzési keretösszeg (9. melléklet működési célú céltartalék 1. pont) előirányzatának felhasználásáról való döntést a Humán Erőforrás Bizottság hatáskörébe ruházza át.


(4) A jubileumi jutalmak kifizetésére tervezett céltartalék a felmerülés időpontjában az intézményeknél a Városgazdálkodáson keresztül benyújtott igénylés, illetve a Polgármesteri Hivatal igénylése alapján használható fel.


(5) A képviselő-testület a céltartalékok között a „játszóterek karbantartására”, az „önkormányzati bérlakások felújítási keretére”, a „Városgazdálkodás épülete tetőszerkezetének karbantartására, korszerűsítésére, külső homlokzat műemléki renoválására,” az „Alkotmány u. 7. fsz.3. szám alatti szolgálati lakás felújítására”  valamint a „Nádasdy-Vár felújítási keretére” (9. melléklet működési célú céltartalék 3-6. és felhalmozási célú céltartalék 1. pont) tervezett előirányzatának felhasználásáról való döntést a polgármester hatáskörébe ruházza át.


(6) A képviselő-testület a céltartalékok között az ”intézmények épület, építmény-felújítási és karbantartási alapjának” (9. melléklet felhalmozási célú céltartalék 2. pont) felhasználásról való döntést a Gazdasági, Városfejlesztési és Közbeszerzési Bizottság hatáskörébe ruházza át.


(7) A (2)-(6) bekezdésben foglaltak alapján hozott döntésekről a Rendelet módosításával egyidejűleg a képviselő-testületnek be kell számolni.

7.§.


Az önkormányzat a költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban a 10. melléklet szerint hagyja jóvá. 

8.§.


Az önkormányzat 2013. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a 11. melléklet szerint állapítja meg.

9.§.


(1)  A képviselő-testület az önkormányzat több éves kihatással járó feladatait éves bontásban a 12. melléklet szerint fogadja el.


(2)A képviselő-testület a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló 2013. évi kötelezettségeit 150.000 e Ft összegben hagyja jóvá. A fennálló hitelek állományát (összetétel és lejárat szerinti bontásban a 13., a kibocsátott kötvényállományát lejárat szerint a 14., a kezességvállalásból fennálló kötelezettségeket lejárat szerint a 15., a 2013. évi adósságszolgálati kiadásokat a 16. melléklet szerint fogadja el.


(3)Az önkormányzat részvényeinek, részesedéseinek, tartós és rövid távú megtakarításainak (lekötött betéteinek) állományát a 17. melléklet szerint határozza meg.

10.§.


Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeinek kiadásainak alakulását a képviselő-testület a 18. melléklet alapján állapítja meg.

5. Költségvetési létszámkeret


11.§.


(1)A képviselő-testület az önkormányzat összesített létszámkeretét 243 főben, a 2013. december 31-i tervezett záró létszámát 260 főben, a közfoglalkoztatottak tervezett létszámát 21 főben határozza meg.


(2) A képviselő-testület a létszámkeretet az önállóan működő, valamint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervenkénti bontásban a 4. melléklet szerint állapítja meg.

6. Közvetett támogatások


12.§.


A képviselő-testület a 2013. évi közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, illetve összege szerinti részletezettséggel - a vonatkozó jogszabályok szerint- a 17-18. mellékletek alapján hagyja jóvá.

7. A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok


13.§.


(1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.


(2) A képviselő-testület felhatalmazza az önkormányzati költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.


(3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

14.§.


(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról e Rendelet 15. §. (1) - (6) bekezdéseiben és a 16. §-ban foglalt kivételekkel a képviselő-testület dönt.


(2) Ehhez kapcsolódóan a képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább négy alkalommal – a II. negyedévben, a III. negyedévben az I. félévi gazdálkodásról szóló beszámolóval, a IV. negyedévben a háromnegyedéves beszámolóval együtt, valamint tárgyévet követő évben legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig – december 31-i hatállyal - módosítja a Rendeletét.

15.§.


(1)A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (2) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.


(2)Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az Áht. végrehajtási rendelete 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.


(3)Az Áht. végrehajtási rendelete 35.§. (10) bekezdése szerint az önkormányzati költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 1.000 e Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják. E §. alkalmazásában többletbevétel a költségvetési szerv intézményi működési bevételei és felhalmozási bevételei kiemelt előirányzatának eredeti előirányzatán felül pénzügyileg teljesült összeg.


(4)Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján - a Gazdasági, Városfejlesztési és Közbeszerzési Bizottság dönt.


(5)A költségvetési szervek az államháztartáson belülről kapott működési és felhalmozási célú támogatásokat, valamint az államháztartáson kívülről átvett működési és felhalmozási pénzeszközöket – a kapcsolódó célnak megfelelően – saját hatáskörben felhasználhatják.


(6)Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.


(7)A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó módosításokat kötelesek a felügyeleti szervnek 60 napon belül beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.


(8)A képviselő-testület a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokkal a Rendeletet a 14.§. (2) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.

16.§.


(1)A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra esetenként és intézményenként vagy feladatonként 6.000 e Ft összeg erejéig.


(2)A képviselő-testület az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak előirányzat-módosítási és a kiadásai előirányzatok közötti átcsoportosítási jogát esetenként és intézményenként vagy feladatonként 8.000 e Ft összeg erejéig a Gazdasági, Városfejlesztési és Közbeszerzési Bizottságra ruházza át.


(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglalt előirányzat-módosításról és átcsoportosításról a Rendelet módosításával egyidejűleg a képviselő-testületnek be kell számolni, melyekkel a képviselő-testület a Rendeletet a 14. §. (2) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.

17.§.


(1) Az önállóan működő, valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet.


(2) A megüresedett álláshelyek betöltésére a polgármesterrel történő előzetes egyezetés után kerülhet sor.

Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

18.§.


(1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.


(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.


(3) Az állami támogatásokat megalapozó adatok évközi változásáról tárgyév április 10-éig, június 10-éig, október 10-éig a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős Gazdasági és Városfejlesztési Iroda vezetője részére adatot szolgáltatni.


(4) A költségvetési szervek vezetői felelősek a az állami támogatásokat megalapozó adatok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, az elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek az elszámolások alapját képező nyilvántartásokat, dokumentumokat naprakészen vezetni.

19.§.


(1) A képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt e Rendelet 20. §. (1) – (6) bekezdéseiben foglalt előírások mellett.


(2) Az önállóan működő, valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek közhasznú, kiemelten közhasznú alapítványokat, és civil szervezeteket nem támogathatnak.


(3) A képviselő-testület a működési célú végleges támogatások között a városi nagy-rendezvények, a társadalmi szervezetek és rendezvényeik, a kiállítások és kiadványok, a sportfeladatok támogatására elnyerhető keretösszeg (5. melléklet 1-7. sorszámok) felosztását az Humán Erőforrás Bizottság hatáskörébe ruházza át.


(4) A képviselő-testület a működési célú végleges támogatások között az egyéb civil szervezetek és egyéb feladatok támogatására jóváhagyott keretösszeg (5. melléklet 8. sorszám) felhasználását a polgármester hatáskörébe ruházza át.


(5) A képviselő-testület a működési célú végleges támogatások között az egyházak támogatására jóváhagyott előirányzat (5. melléklet 9. sorszám) felhasználásáról való döntést a Gazdasági, Városfejlesztési és Közbeszerzési Bizottság hatáskörébe ruházza át.

20.§.


(1)Az előző § szerinti támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel/magányszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester megállapodást köt a támogatás céljáról, a támogatott tevékenységről, a támogatás összegéről, a felhasználás határidejéről, a rendelkezésre bocsátásnak (folyósításnak) módjáról, feltételeiről, ütemezéséről, az elszámolási kötelezettség szabályairól, valamint a jogosulatlanul igénybevett támogatás visszafizetési rendjéről.


(2)A megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet/magánszemély írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, eleget tett az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 30.§-ában előírt kötelezettségének, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.


(3)A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.


(4)Amennyiben a támogatott az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles egyösszegben visszafizetni.


(5)A 5. melléklet 1-7., és 9. pontjában felsorolt támogatások felhasználásáról a támogatott legkésőbb a költségvetési évet követő március 31-ig köteles a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni, csatolva a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatát.


(6)Amennyiben a támogatott az elszámolási kötelezettségnek nem tesz eleget, illetve nem tudja hitelt érdemlően igazolni az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 30.§-ában előírt kötelezettség teljesítését, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhet.

8.  A gazdálkodásra vonatkozó egyéb szabályok


21.§.


Az önkormányzat felújítási kiadásai között az utak, járdák felújítására, ehhez kapcsolódó tervezési, közbeszerzési, műszaki ellenőrzési kiadásokra tervezett keretösszeg felhasználásához a megvalósítandó célok, feladatok meghatározását a képviselő-testület a Gazdasági, Városfejlesztési és Közbeszerzési Bizottságra ruházza át.

22.§.


(1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.


(2) Az önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt.

23.§.


A képviselő-testület az önkormányzati költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a Polgármesteri Hivatalt bízza meg.

24.§.


A képviselő-testület 2013. évi könyvvizsgálói teendők ellátásával a KLIRING Kft-t bízza meg, a megbízási díj a Polgármesteri Hivatal költségvetésében megtervezésre került.

25.§.


(1)Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást elegendő kétévenként végrehajtani. A következő leltározást 2013. évben december 31-i fordulónappal el kell végezni.


(2)Kötelező a megszűnés napjával azonos fordulónappal a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.

9. Finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok


26.§.


(1)A képviselő-testület felhatalmazza polgármestert az önkormányzat számláin lévő átmenetileg szabad pénzeszközök

-             elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezésére,

-             államilag garantált forgatási célú értékpapírok vásárlására.


(2)Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek az (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a féléves- és az éves beszámoló keretében a képviselő-testületet tájékoztatni kell.

10.  Pénzellátás szabályai


27.§.


(1)Az önkormányzat intézményeinek pénzellátását a polgármesteri hivatal kincstári finanszírozásban, időarányosan biztosítja az előirányzat-felhasználási terv figyelembevételével. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia. E szabálytól eltérni csak a beruházások, és felújítások esetén lehet, a hozzá kapcsolódó bevételek realizálásának ismeretében.


(2)Az önkormányzati költségvetési szervek részére a feladatellátáshoz évközben egyszeri jelleggel jóváhagyott támogatásokat a polgármesteri hivatal a jóváhagyást követő 8 napon belül egy összegben folyósítja.


(3)A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy egyedi kérelmek alapján az intézményeknek folyósítandó éves költségvetési támogatás előirányzatának időben előre hozott finanszírozását engedélyezze, amennyiben a kiadáshoz szükséges bevétel az Önkormányzat költségvetési elszámolási számláján rendelkezésre áll. Az ebből jelentkező túl-, illetve alulfinanszírozást az következő havi, de legkésőbb a december havi támogatás utalásánál rendezni kell.


(4)  A meghatározott célra kapott állami támogatás, valamint a támogatás értékű bevétel az összeg címzettjének számlájára érkezést követően továbbutalható.

11.  Átmeneti rendelkezések


28.§.


(1)Az Áht. 25.§. (4) alapján az átmeneti gazdálkodásról szóló 32/2012. (XII.17.) önkormányzati rendelet alapján a polgármester és az intézmények vezetői jogosultak voltak az önkormányzat költségvetését megillető bevételek beszedésére és a rendeletben meghatározott kiadások teljesítésére.


(2)Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a költségvetési rendeletbe beépültek.


(3)A költségvetési rendelet hatálybalépésének napján az átmeneti gazdálkodásról szóló 32/2012. (XII.17.) számú önkormányzati rendelet hatályát veszti.

12. Vegyes és záró rendelkezések


29.§.


(1) Ezen önkormányzati rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2013. január 1. napjától kell alkalmazni.


(2) A sportról szóló 40/2001. (XI. 27.) számú önkormányzati rendelet 1. mellékletének első mondatában megállapított sportcélú alaptámogatás mértéke 2013. évben 19 millió Ft.




Sárvár, 2013. február  14.





 (:Kondora István :)                                                                    (:Dr. Szijártó Valéria :)

     polgármester                                                                                        jegyző    







Kihirdetve. 2013. február 15-én.


Sárvár, 2013. február 15.


                                                                                                    (:Dr. Szijártó Valéria :)

       jegyző