Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.)

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2013. 08. 01- 2014. 11. 06



Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének


7/2013. (III.22.) önkormányzati rendelete


Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról



Gencsapáti Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Szervezeti és Működési Szabályzat megalkotásával meg kívánja teremteni polgárai érdekeit szolgáló önkormányzati és közigazgatási munka feltételeit, az önkormányzati döntések során az egységes elvek, és elvárások szerinti előkészítését, biztosítani kívánja a széles nyilvánosságon alapuló demokratikus hatalomgyakorlás alapvető feltételeit.

Fentiekre tekintettel Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikkének (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:



I. Fejezet


Általános rendelkezések


1. §


(1)

Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Gencsapáti Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)


(2)

Az Önkormányzat székhelye: 9721 Gencsapáti, Hunyadi út 229.


(3)

Az Önkormányzat illetékességi területe: Gencsapáti község közigazgatási terjed ki.


(4)

A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő, a képviselő-testület tagjainak névsorát a Rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.


(5)

Az Önkormányzat és szervei által használt hivatalos kör alakú pecsét közepén a Magyar Köztársaság címere található, a köríven a „Gencsapáti Község Önkormányzata”, „Gencsapáti Község Polgármestere”, „Gencsapáti Polgármesteri Hivatala” és „Gencsapáti Község Jegyzője” felirat található.

A bélyegzőket sorszámmal kell ellátni, azokról lenyomatukkal és a használó megjelölésével a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet. A pecsétek, bélyegzők készítésének, használatának rendjéről belső szabályzatot kell készíteni.


(6)

Az Önkormányzat pecsétjét kell használni:


a)

A Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv hitelesítésére


b)

A Képviselő-testület által adományozott elismeréseken, okleveleken,


c)

önkormányzati ügyek során.


(7)

A Képviselő-testület hivatalának hivatalos elnevezése: Gencsapáti Polgármesteri Hivatal.



2. §


A település hagyományaihoz igazodva az Önkormányzat helyi ünnepeknek és egyéb rendezvénynek tekinti


o

a Hősök Napját, május utolsó vasárnapján,


o

az Idősek Napját, december hóban,


o

a Pünkösdi Vigasságokat, pünkösd napján,


o

a Falunapot.



3. §


(1)

Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. Használatuk rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

(2)

A helyi kitüntetések és elismerő címek alapításának és adományozásának joga a Képviselő-testületet illeti meg. A helyi kitüntetések és elismerő címek alapításának és adományozásának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.



Az Önkormányzat feladatai és azok ellátásában résztvevők


4. §


(1)

Az Önkormányzat ellátja az Mötv. és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat. Az önkormányzati szakfeladatrendet jelen rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.

Az Önkormányzat önként vállalt feladatait jelen rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.


(2)

Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A Képviselő-testület szervei: a polgármester, a Képviselő-testület bizottsága, a Polgármesteri Hivatal, és a jegyző.


(3)

A Képviselő-testület az 1. számú mellékletben szereplő feladat- és hatásköreit a polgármesterre ruházza át.


(4)

A Pénzügyi, Ellenőrző és Civil kapcsolatok Bizottság feladat- és hatásköreit jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza. 1


(5)

A Képviselő-testület feladatainak eredményes ellátása érdekében – a kölcsönös érdekek alapján – együttműködik a megyei önkormányzattal, más települési önkormányzatokkal, önkormányzati szövetségekkel és civil szervezetekkel.



II. Fejezet


A Képviselő-testületi anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok


Előterjesztés


5. §


(1)

A Képviselő-testület ülésére előterjesztést szóban vagy írásban lehet megtenni.

(2)

A testületi ülésre, napirendi pont előterjesztésére jogosult: a polgármester, a képviselő, a jegyző, a Hivatal szakügyintézője, illetve a polgármester, illetve a Képviselő-testület Bizottsága által felkért szakértő. 1

(3)

A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztés lehet:


a)

az éves munkatervben előirányzott, vagy aktuális feladatból következő, érdemi döntést igénylő javaslat,


b)

tájékoztató vagy beszámoló jellegű anyag

(4)

Az előterjesztést, a Képviselő-testület ülésének időpontját megelőzően legalább 10 nappal a polgármesternek és ezzel egyidejűleg a jegyzőnek kell benyújtani.

6. §


(1)

Az előterjesztésre vonatkozó rendelkezéseket értelemszerűen alkalmazni kell a beszámolóra és a tájékoztatóra is, amennyiben annak előterjesztése írásban történik.

(2)

Az írásbeli előterjesztés főbb részei:


a)

az első részben ismertetni kell 

  • az előterjesztés címét, tárgyát,
  • ismertetni kell a téma előzményeit (testületi megállapítások, hozott testületi határozatok),
  • a kérdést szabályozó jogszabályokat,
  • a javaslat költségvetési hatásait,
  • mindazon körülményeket, tényeket, melyek lehetővé teszik megalapozott döntés meghozatalát.


b)

a második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza, a végrehajtásért felelős megnevezésével és a határidő megjelölésével.


(3)

Kizárólag írásbeli előterjesztés alapján kerülhet a Képviselő-testület elé:


o

éves költségvetés,


o

éves költségvetés végrehajtásának első félévi, háromnegyed évi végrehajtásáról szóló tájékoztató,


o

zárszámadás,


o

településrendezési terv,


o

jelentősebb fejlesztéseknél a beruházási program,


o

önkormányzati tulajdonnal, vagyonnal összefüggő döntések,


o

intézmények alapítása, átszervezése, megszüntetése ügyében,


o

rendeletek tervezete.



Sürgősségi indítvány


7. §


(1)

A képviselő-testület tagjai, bizottság és a jegyző javaslatot tehetnek előterjesztés, vagy önálló indítvány sürgős tárgyalására. A sürgősségi javaslatot indokolni kell.

A sürgősségi indítvány esetében jelen rendelet 6. §-ában foglalt előírásokat értelemszerűen alkalmazni kell.

(2)

A sürgősségi indítványt legkésőbb a testületi ülést megelőző napon 12 óráig a polgármesternél – és ezzel egyidejűleg a jegyzőnek megküldve – lehet benyújtani.



Beszámoló


8. §


(1)

A beszámoló a Képviselő-testület feladat és hatáskörébe tartozó valamely megtett intézkedésről, elvégzett vizsgálatról, vagy valamely önkormányzati szerv tevékenységéről szóló jelentés. Különösen:


a)

önkormányzati hatáskör gyakorlását érintő ügyben;


b)

a Képviselő-testületi határozat(ok) végrehajtásáról;


c)

az interpellációk kivizsgálásának eredményéről;


d)

a Képviselő-testület és szervei működésérét érintő ügyről;


e)

az önkormányzati feladatot ellátó szervezet tevékenységéről


f)

amit jogszabályok a képviselő-testület előtti beszámolás körébe utalnak.


(2)

A beszámoló benyújtására a polgármester, bizottság, a jegyző, továbbá jogszabály alapján beszámolásra kötelezett jogosult. 1

(3)

A beszámoló elfogadásáról a Képviselő-testület határozatot hoz.



Tájékoztató


9. §


(1)

A tájékoztató olyan szóban, illetve írásban közölt információ, adat, tény, megállapítás Képviselő-testület elé terjesztése, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát elősegítik, illetve alátámasztják.

Tájékoztató benyújtására jogosult polgármester, bizottság, a jegyző, továbbá a jogszabály alapján tájékoztatásra kötelezett személy, vagy szerv. 1

(2)

Tájékoztató formájában kell a képviselő-testület elé terjeszteni:


a)

jogszabályok ismertetését,


b)

az Önkormányzat költségvetési mérlegére vonatkozó adatokat,


c)

a képviselő-testület és szervei működésére vonatkozó adatokat.


(3)

A tájékoztató elfogadásáról a Képviselő-testület határozatot hoz.



Interpelláció, kérdés


10. §


(1)

Interpelláció a polgármesterhez és a jegyzőhöz intézett, intézkedést igénylő vagy véleménynyilvánító kérdés, amelyben a képviselő önkormányzati feladat-és hatáskörbe tartozó ügyben problémát vet fel, illetve valamilyen mulasztásra, helytelen gyakorlatra hívja fel a figyelmet.


(2)

Az interpellációt írásban, legkésőbb az ülés előtt 2 nappal kell benyújtani a polgármesterhez. Az interpellációnak tartalmaznia kell a képviselő nevét, az interpelláció tárgyát és címzettjét.  


(3)

Az interpelláció címzettje a választ az ülésen szóban, vagy az ülést követő 15 napon belül írásban adja meg. Az írásban adott választ valamennyi képviselőnek meg kell küldeni. A szóbeli válasz elfogadásáról ugyanazon az ülésen, az írásbeli válasz elfogadásáról az interpelláló a soron következő ülésen nyilatkozik. A válasz el nem fogadása esetén képviselő-testület egyszerű többséggel vita nélkül határoz.


(4)

Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő-testület nem fogadta el, további vizsgálat javaslattétel céljából a polgármester vagy a jegyző elé utalja. A kivizsgálást követően a javaslatot a következő rendes ülésen a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.


(5)

Ismételt el nem fogadás esetén a polgármester javaslatára a Képviselő-testület dönt az interpelláló által felvetett kérdés lezárásának módjáról.





11. §


(1)

Kérdésnek minden olyan a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz önkormányzati ügyekben intézett felvilágosítás-kérés, amely nem minősül interpellációnak.

(2)

A napirendi előtti kérdést írásban, legkésőbb az ülés előtt 2 nappal kell benyújtani a polgármesterhez.


(3)

A kérdésre a kérdezett a napirendi pontok tárgyalása előtt köteles válaszolni.

Indokolt esetben a válaszadás az ülést követő 15 napon belül írásban is történhet.

A választ a következő rendes testületi ülésen ismertetni kell, amennyiben a kérdés feltevője, vagy a válaszadó kéri. A Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem dönt.



III. Fejezet

A Képviselő-testület működése


Munkaterv


12. §


(1)

A Képviselő-testület – a polgármester előterjesztése alapján – éves munkatervet készít.

(2)

A munkatervet – legkésőbb a tárgyév első ülésén kell előterjeszteni és jóváhagyni.


(3)

A munkatervnek tartalmaznia kell:


a)

a tárgyidőszak főbb feladatait,


b)

az ülések tervezett időpontját, az előre látható napirendeket,


c)

a közmeghallgatás és a lakossági fórum témáját, tervezett időpontját.



A Képviselő-testület ülése


13. §


(1)

A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatást, illetve ünnepi ülést tart.

(2)

A Képviselő-testület állami ünnepek, jeles évfordulók, jubileumok, kitüntetések, díjak átadása alkalmából ünnepi ülést tart. Az ünnepi ülés összehívására, levezetésére a szerinti rendes és rendkívüli ülésére vonatkozó szabályokat nem kell alkalmazni.



Alakuló ülés


14. §


(1)

Az alakuló ülésen


a)

a Választási Bizottság elnöke átadja a polgármester és a képviselők megbízólevelét, a polgármester és a képviselők a Választási Bizottság elnöke előtt esküt tesznek,


b)

a Képviselő-testület meghozza az Mötv. 43. § (3) bekezdésében meghatározott döntéseket.


(2)

Az alakuló ülésre egyebekben a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kel megfelelően alkalmazni.



Rendes ülés


15. §


(1)

A képviselő-testület rendes ülést az éves munkaterv szerint, minden hónap második, esetleg harmadik csütörtökén tartja, és lehetőség szerint a következő testületi ülés időpontjáról az előző rendes ülésen megállapodik.

A polgármester a testület ülését indokolt esetben a munkatervtől eltérő időszakban is összehívhatja.

(2)

A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti a testület ülését.



Rendkívüli ülés


16. §


(1)

A polgármester indokolt esetben – a munkatervben nem szereplő – rendkívüli ülést is összehívhat. Rendkívüli esetben a rendkívüli ülés telefonon és elektronikus úton is összehívható az értesítés kézbesítését követő napra, a napirend megjelölésével.


(2)

A polgármester a Képviselő-testület ülését köteles összehívni a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.

(3)

A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesternél – és ezzel egyidejűleg a jegyzőnek megküldve – kell előterjeszteni, az előterjesztésekre vonatkozó rendelkezések figyelembe vételével. 

(4)

A rendkívüli ülés írásos meghívója megegyezik a rendes ülésre küldött meghívó tartalmával, azzal az eltéréssel, hogy interpellációk, kérdések és egyebek napirendi pont nem szerepel a napirendi javaslatban.

(5)

A rendkívüli ülés vezetése a rendes ülés vezetésére vonatkozó szabályok szerint történik.



A Képviselő-testület összehívása


17. §


(1)

A Képviselő-testület meghívóját a tervezett írásbeli előterjesztésekkel együtt legalább 5 nappal a Képviselő-testület ülése előtt kell kézbesíteni.

A kézbesítés nyomtatott formában és elektronikus úton történik a képviselő által megjelölt postai vagy elektronikus kézbesítési címre.

(2)

A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett írásbeli előterjesztés tárgyának és előterjesztőjének megjelölését, az ülés típusát (alakuló, rendes, rendkívüli, ünnepi). A meghívó mellé csatolni kell a benyújtott írásbeli előterjesztéseket, az önálló képviselői indítványokat és a határozati javaslatokat.

(3)

A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Polgármesteri Hivatal a lakosságot az ülés előtt 5 nappal, a hivatal hirdetőtábláján, valamint a település honlapján értesíti.





Meghívottak köre


18. §


A Képviselő-testület ülésére - tanácskozási joggal - meg kell hívni:


o

a tárgyalásra kerülő napirendi pont szerint illetékes szerv, illetőleg önszerveződő közösség képviselőit, az intézményvezetőket és a Polgármesteri Hivatal érintett ügyintézőjét,


o

a megyei kormányhivatal képviselőjét törvényességi felhívás és alkotmánybírósági kezdeményezés tárgyalása esetén,   


o

akinek a meghívását a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, vagy a képviselők legalább negyede szükségesnek tartja.



Nyilvános és zárt ülés


19. §


(1)

A Képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján lehet nyilvános és zárt.

(2)

A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés a)-b) pontjaiban meghatározott esetekben zárt ülést tart, az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben a testület – minősített többséggel meghozott döntéssel – zárt ülés tartásáról határozhat.



A testületi ülés tanácskozási rendje


20. §


(1)

A polgármester a Képviselő-testület megkezdésekor megállapítja és kimondja a határozatképességet, javaslatot tesz a jegyzőkönyvvezető személyére.

A polgármester a testület határozatképességét az ülés végéig folyamatosan figyelemmel kíséri. Képviselő-testület határozatképtelensége esetén a levezető elnök az ülést berekeszti, és azt új időpont kitűzésével elnapolja. 


(2)

A polgármester a napirendi pontok tárgyalása előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről, a folytatott tárgyalásokról és egyéb kezdeményezésekről. 

(3)

Az ülés vezetése során polgármester feladatai különösen:


a)

javaslatot tesz az ülés napirendjére,


b)

a képviselő kérésére a napirendekhez nem kapcsolódó tárgyakban napirend előtti felszólalást engedélyezhet,


c)

napirendi pontonként vezeti a vitát, megadja, illetve jelen rendeletben meghatározott esetben megvonja a szót,


d)

döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,


e)

a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a testület határozatát.



21. §


(1)

A Képviselő-testület tagjai, a jegyző, valamint az előterjesztési joggal rendelkezők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve ügy napirendre vételét.

A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.

(2)

A napirenden nem szereplő, de a település életében nagy jelentőségű és halaszthatatlan ügyben – amennyiben nem tartozik – a 10. és 11. § hatálya alá – az ülés napirendi pontjainak elfogadása előtt a képviselők és az ülésen tanácskozási joggal résztvevők 5 percben felszólalhatnak.

A felszólalási szándékot és annak tárgyát a halaszthatatlanság indoklásával együtt az ülés megnyitása előtt legalább két órával írásban kell bejelenteni a polgármesternél.

A megszólalási lehetőségről a polgármester dönt.

(3)

Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz a javaslatról.

(4)

Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a döntéshozatalt megelőzően válaszolni kell.

(5)

Napirenden nem szereplő kérdésben a polgármester mérlegelési jogkörében jogosult – legfeljebb 5 perc időtartamú – felszólalási lehetőséget biztosítani olyan személynek, szervezetnek, akik a település polgárait széles körben érintő témakörben adhatnak tájékoztatást.

A felszólalás felett vitának nincs helye.



A tanácskozás rendjének fenntartása


22. §


(1)

A polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében:


a)

a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita hatékony és érdemi eldöntésére,


b)

figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától, vagy ugyanazon érveket hangoztatja, majd ismételt figyelmeztetés után a szót megvonja,


c)

rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.

(2)

A Képviselő-testület – bármely tagjának javaslatára – vita nélkül, minősített többséggel hozott határozattal rendbírsággal sújthatja azt a képviselőt, aki


a)

az ülésen másokat sértő, vagy a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést, vagy hangnemet használ,


b)

az adott ülésen több alkalommal túllépte a részére biztosított időkeretet, a napirendtől  az ismételt figyelmeztetés ellenére eltért. 

(3)

A rendbírság összege alkalmanként 3.000,- Ft.

(4)

A rendbírság összege a kiszabást követő tiszteletdíj kifizetetésekor a polgármesteri, alpolgármesteri, tanácsnoki, képviselői illetményből kerül levonásra.1 

(5)

Tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a vita szabályszerű menetét lehetetlenné tevő egyéb körülmény esetén az ülés elnöke – ha a figyelmeztetése eredménnyel nem jár – az ülést felfüggesztheti, vagy az ülést berekesztheti és a hátralévő napirendek tárgyalását a következő ülésre elnapolhatja.



Az előterjesztések megtárgyalása


23. §


(1)

A napirendi pont előterjesztéseit a meghívóban megnevezett személy terjeszti elő.

(2)

A napirendi ponthoz való hozzászólás időtartama és sorrendje a vita megnyitása előtt a napirendi pont előadója:


a)

öt perc kiegészítést tarthat, ha az előterjesztés írásban kiküldésre került,


b)

tíz perc kiegészítést tehet, ha az előterjesztés írásban nem került kiküldésre,


c)

tizenöt perc kiegészítést tarthat éves költségvetési koncepció, költségvetési beszámolók, költségvetési rendelek, valamint egyéb önkormányzati rendeletek esetében.


(3)

A napirend megnyitását követen a Pénzügyi, Gazdasági és Ellenőrző Bizottság képviselőjét  a (2) bekezdésben meghatározott időkeretben hozzászólás illeti meg.1 


(4)

A képviselőt a vita megnyitását követően:


a)

legfeljebb tíz perc,


b)

éves költségvetési koncepció, költségvetési beszámolók, költségvetési rendelek, valamint egyéb önkormányzati rendeletek esetében húsz perc hozzászólás illeti meg.


(5)

Ugyanazon napirendi pont keretében a képviselőt a fenti időkereten túl egy alkalommal legfeljebb öt perces hozzászólás illeti meg.


(6)

A polgármester – személyes érintettség esetén – a képviselő számára soron kívüli hozzászólást engedélyezhet legfeljebb két percben. 



A döntéshozatal


24. §


(1)

A Képviselő-testület határozatképességére az Mötv. 47. § (1) bekezdése, egyszerű többségű, illetve minősített többségű döntéshozatalra az Mötv. 47. § (2) bekezdése irányadó.

(2)

Az  Mötv. 47. § (2) bekezdésében meghatározott ügykörökön túl minősített többség szükséges:


a)

sürgősségi indítvány napirendre tűzéséhez,


b)

kitüntetések, díjak és elismerő címek adományozásához,


c)

ideiglenes bizottság választásához, feladatának megállapításához, megbízatásának meghosszabbításához.

(3)

A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában – az elhangzás sorrendjében – elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatot bocsátja szavazásra.

(4)

A döntéshozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a döntés törvényességét érintően észrevételt kíván tenni. 

(5)

A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet.

(6)

A szavazás számszerű eredményének megállapítása után az elnök kihirdeti a Képviselő-testület döntését.



Nyílt szavazás


25. §


(1)

A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2)

A Képviselő-testület név szerinti szavazást tarthat az Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott esetekben. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.


(3)

A név szerinti szavazás esetén a jegyzőnek a képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni. A képviselők "igen", "nem", „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A polgármester szavazatát utolsóként adja le. A névsort a személyek szavazatának feltüntetésével a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.    



Titkos szavazás


26. §


(1)

A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben titkos szavazást tarthat.

(2)

Titkos szavazást a polgármester, valamint a Képviselő-testület tagjainak legalább egynegyede kezdeményezhet, melyről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.


(3)

A titkos szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület tagjai közül háromtagú szavazatszámláló bizottságot választ. A szavazatszámláló bizottság tagjai maguk közül elnököt választanak.

A választás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke hirdeti ki.

(4)

A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza a szavazás időpontját, helyét, a szavazatszámláló bizottság tagjait, a szavazás eredményét. 

A jegyzőkönyvet a Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv első példányához kell csatolni.



A Képviselő-testület döntései


27. §


(1)

A Képviselő-testület döntései a rendelet és a határozat.

(2)

A rendeleteket és határozatokat külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal és a döntés tartalmára utaló címmel kell ellátni.

A Képviselő-testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.



Önkormányzati rendeletalkotás


28. §


(1)

Rendelet alkotását és módosítását kezdeményezheti a Képviselő-testület tagja, a jegyző, a helyi társadalmi szervezet vezetőtestülete, valamint a választópolgárok erre irányuló népi kezdeményezéssel, helyi népszavazással.

(2)

A rendelet-tervezet a jegyző készíti elő.

(3)

A rendelet-tervezet előkészítése során törvény felhatalmazása alapján készülő rendelet-tervezetnél meg kell vizsgálni különösen:


a)

a szabályozási javaslat összhangban van-e a felhatalmazást adó törvénnyel, illetve a kapcsolódó egyéb jogszabályokkal;


b)

a rendelet alkotási kötelezettség esetén a szabályozási javaslat kiterjed-e valamennyi, a törvényben megjelölt szabályozandó kérdéskörre;


c)

a szabályozási javaslat nem terjeszkedik-e túl a törvény szerinti felhatalmazás keretein;


d)

a szabályozási javaslat nem ellentétes-e magasabb szintű jogszabály rendelkezéseivel.

(4)

A rendeletnek tartalmaznia kell a felhatalmazó jogszabályi rendelkezést, a rendelet célját, a szabályozás tárgyára vonatkozó helyi előírásokat, magatartási szabályokat, a magatartási szabályok megsértésének következményeit, a hatályba léptető rendelkezéseket, a hatályon kívül helyezendő rendelet megjelölését.

(5)

A jegyző az elfogadott rendeletet a Polgármesteri Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki, gondoskodik a rendeletnek a település honlapján történő közzétételéről és nyilvántartásáról.



A Képviselő-testületi ülések dokumentálása


29. §


(1)

A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül, mely alapján az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározott tartalmi feltételeknek megfelelő jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2)

A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell: a meghívót, az előterjesztések egy-egy példányát, valamint az eredeti jegyzőkönyvhöz a jelenléti ívet.

(3)

A jegyzőkönyv eredeti példányát - a mellékletekkel együtt - a polgármesteri hivatal kezeli.

(4)

A jegyzőkönyvet évenként be kell köttetni és irattárba kell helyezni.

(5)

A jegyzőkönyvből készített kivonatot a lakosság tájékoztatására közzé kell tenni, valamint e kivonatot a település közéleti-információs lapjának az ülést követő legközelebbi lapszámában közölni kell. A jegyzőkönyvből készült kivonatot a közéleti-információs havi lap szerkesztője, a jegyző és a képviselő-testület által erre felkért képviselője állítja össze.



Közmeghallgatás


30. §


(1)

A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

(2)

A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület dönt, erről a lakosságot a polgármester tájékoztatja legalább 10 nappal korábban a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján hirdetményi közzététel, valamint a testület honlapján és a helyi közéleti-információs havilap közmeghallgatás előtt kézbesített utolsó számában történő közzététel útján.

(3)

A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre a képviselő-testületen lehetőleg azonnal válaszolni kell.

(4)

Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester, illetve a körjegyző vizsgálja, és 15 napon belül megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

(5)

A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a Képviselő-testület nyilvános ülésére vonatkozó általános szabályok az irányadók, a meghívottak körére vonatkozó szabályozás kivételével.


(6)

A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a testületi ülés jegyzőkönyvére irányadó szabályok alkalmazandók.



Lakossági fórum


31. §


(1)

A Képviselő-testület munkatervében vagy határozataiban dönt lakossági fórumok tartásáról, amelyek a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, illetőleg a döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.

(2)

A lakossági fórumokról feljegyzés készül.



III. Fejezet

A települési képviselő


32. §


(1)

A Képviselő-testület tagjai Gencsapáti település egészéért vállalt felelősséggel képviselik választóik érdekeit.

(2)

A Képviselő-testület a polgármester, az alpolgármester, a tanácsnokok, valamint a képviselők tiszteletdíjának mértékét, folyósításának feltételeit, valamint költségtérítésére vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendeletben határozza meg.1



A képviselők jogai


33. §


(1)

A képviselő a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl jogosult


a)

megbízatása idejére képviselői munkájához igénybe venni a Hivatal erre kijelölt helyiségét, az önkormányzat által térítésmentesen biztosított informatikai szolgáltatásokat,


b)

az önkormányzati ügyeket tartalmazó iratokba betekinteni, azokról jegyzetet, feljegyzést készíteni, a személyes adatok és az üzleti titok védelmére, az iratvédelemre és iratkezelésre vonatkozó szabályok betartásával.


(2)

A képviselő döntéseit kizárólag saját meggyőződése alapján hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmilyen hátrány nem érheti.



A képviselő kötelezettségei


34. §


(1)

A képviselő köteles:


a)

olyan magatartás tanúsítására, mely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,


b)

az ügyben a személyes érintettségét bejelenteni,


c)

felkérés alapján részt vehet a testületi ülés előkészítésében,



d)

köteles előzetesen bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy bizottság ülésén nem tud megjelenni, vagy bízatásának teljesítésében akadályoztatva van,


e)

tudomására jutott állami, vagy szolgálati titkot köteles megőrizni,


f)

nem vehet részt olyan tevékenység végzésében, amely az általa képviselt község érdekeit sértené, vagy az ellen irányul.


(2)

Igazoltan van távol a Képviselő-testület üléséről az a képviselő, aki távollétét az ülés előtt bejelentette, illetve fontos, méltányolható ok vagy betegsége miatt marad távol.


(3)

Igazolatlanul van távol a képviselő, ha a szabályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a Képviselő-testület ülésén előzetes bejelentés vagy igazolás nélkül távolmaradt és távolmaradását alapos indokkal nem menti ki.

Az igazolatlan távollét következményeiről a helyi képviselők és képviselő-testületi bizottsági tagok tiszteletdíjáról szóló önkormányzati rendelet rendelkezik.


(4)

Amennyiben a képviselő a személyes érintettsége esetén a jogszabályban meghatározott bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, akkor – erre vonatkozó indítvány esetén – a rendelet 22. § (3) bekezdésében meghatározott mértékű rendbírsággal sújtható.    


(5)

A képviselőt mind a Képviselő-testület, mind annak valamely bizottsága konkrét feladat elvégzésével bízhatja meg, a képviselő köteles az elvégzett munkáról a következő ülésen beszámolni.



IV. Fejezet

A Képviselő-testület bizottsága 1


35. §


(1)

A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére állandó bizottságot választ és eseti bizottságokat választhat. 1

(2)

A képviselő-testület az Mötv. 57. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján 5 tagú Pénzügyi, Ellenőrző és Civil kapcsolatok Bizottságot hoz létre. 1


(3)

A Pénzügyi, Ellenőrző és Civil kapcsolatok Bizottság feladat- és hatáskörét jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.1


(4)

A Pénzügyi, Ellenőrző és Civil kapcsolatok Bizottság tagjait jelen rendelet 2. számú függeléke tartalmazza. 1  

(5)

A bizottság ügyrendjét maga állapítja meg.



36. §


A képviselő-testület az alábbi esetenkénti feladatokra Ideiglenes Bizottságot hoz létre:


a)

egy-egy önkormányzati rendelet, vagy jelentősebb határozat végrehajtásának segítésére, ellenőrzésére,


b)

titkos szavazás elrendelésekor, szavazatszámláló bizottság választásakor,


c)

a képviselőtestület hatáskörébe tartozó egyes személyi ügyekben,


d)

a testületi ülés elé kerülő olyan jelentős napirend előkészítésére, amely külön vizsgálatot, összehangolást és széleskörű tájékozódást igényel.



Tanácsnok


37. § 2




V. Fejezet

A tisztségviselők


A polgármester


38. §


(1)

A polgármester a Képviselő-testület elnöke, a település első tisztségviselője, megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

(2)

A polgármester az Mötv.ben és egyéb jogszabályokban foglaltakon túlmenően:


a)

szervezi a községi önkormányzat feladat- és hatásköreinek ellátását és érvényesülését,


b)

biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,


c)

szervezi a településfejlesztést, a közszolgáltatások ellátását,


d)

segíti a képviselőket, a bizottságot munkájuk ellátásában,


e)

együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel,


f)

rendszeresen tájékoztatja a képviselőtestületet és vezetőtársait (alpolgármester, bizottsági elnökök, jegyző) az időszerű feladatokról,


g)

kapcsolatot tart az intézmények vezetőivel, összehangolja az intézményirányító tevékenységet,


h)

halaszthatatlan esetben a képviselő-testület nevében döntést hozhat, ez esetben a döntésről a képviselő-testületnek a legközelebbi ülésen köteles beszámolni és a képviselő-testület a döntés, illetőleg intézkedés elfogadásáról határoz,


i)

a Polgármesteri Hivatalban    hétfőn           10,00 – 12,00 óráig

                                                     szerdán          10,00 - 12,00 óráig fogadóórát tart.


j)

koordinálja és szervezi a helyi ünnepélyeket és egyéb rendezvényeket.




Az alpolgármester


39. §


(1)

A Képviselő-testület saját tagjai közül – a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel – a polgármester helyettesítésére és munkájának segítésére alpolgármestert választ.


(2)

Az alpolgármester feladatköreit a polgármester határozza meg.


(3)

Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.



A jegyző


40. §


(1)

A jegyző – a polgármester irányításával – vezeti a Polgármesteri Hivatalt, biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit.

(2)

Előkészíti a képviselő-testületi előterjesztéseket, ellátja a Képviselő-testület és a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.

(1)

A jegyző az Mötv. és egyéb jogszabályokban meghatározott feladatokon kívül gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, továbbá:


a)

rendszeres tájékoztatást ad a polgármesternek, a testületnek és a bizottságnak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,


b)

véleményt nyilvánít a polgármester, alpolgármester, bizottság elnöke, vagy képviselő kérésére jogértelmezési kérdésekben, javaslatot tesz önkormányzati döntés felülvizsgálatára,


c)

a polgármester irányításával előkészti a Képviselőtestület elé kerülő előterjesztéseket,


d)

gondoskodik az önkormányzati rendeletek és a lakosság széles körét érintő határozatok megismertetéséről és végrehajtásáról,


e)

gondoskodik a hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről, eleget tesz a jegyzőkönyv és határozat megküldési kötelezettségének.


(2)

A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 251. §-ában foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.



A Képviselő-testület hivatala


41. §


(1)

A Képviselő-testület az önkormányzat működésével, továbbá az önkormányzati igazgatási és a közigazgatási hatósági ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására egységes hivatalt hozott létre.

(2)

A Polgármesteri Hivatal a Képviselő-testület által elfogadott alapító okirat és szervezeti és működési szabályzat, valamint a jegyző által elkészített és a polgármester által jóváhagyott ügyrend szerint működik.




VI. Fejezet

Az önkormányzat gazdasági alapjai, gazdálkodása


42. §


(1)

Az Önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerve:

  • a Polgármesteri Hivatal

önállóan működő költségvetési szervei:

  • Idősek Klubja,
  • Művelődési Ház és Könyvtár.


(2)

Az Önkormányzat vagyonára, gazdálkodására az Mötv. 106-116. §-ai irányadóak.

(3)

A Képviselő-testület a hosszú távú fejlesztési elképzeléseit gazdásági programban foglalja össze.

A tervezetet a polgármester a Pénzügyi, Ellenőrző és Civil kapcsolatok Bizottsággal együttműködve állíja össze. 1


(4)

A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg, melyben dönt az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatot lát el. A költségvetési rendeletet külön törvény rendelkezésének megfelelően tartalommal és szerkezetben kell megalkotni.

(5)

A költségvetési rendelet tárgyalását megelőzően külön törvényben meghatározott költségvetési koncepciót kell előterjeszteni, melynek elemei:


a)

a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv;


b)

az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérés;


c)

az elemzés és helyzetfelmérés során számításba veendők a bevételi források, azok bővítésének lehetőségei, a kiadási szükségletek, azok gazdaságos célszerű megoldásainak meghatározása;


d)

a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása.



VII. Fejezet

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés


43. §


(1)

A helyi népszavazásra és népi kezdeményezésre vonatkozó eljárást a választási eljárásról szóló jogszabályi rendelkezések alapján kell lefolytatni.

(2)

A helyi népszavazás és népi kezdeményezésre vonatkozó egyéb szabályok:


a)

a helyi választási iroda vezetője a jogszabályi feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet a benyújtásáról számított 15 napon belül hitelesíti. Az aláírások ellenőrzéséről a helyi választási bizottság gondoskodik,


b)

a helyi népszavazás kiírását, valamint a népi kezdeményezést tárgyaló képviselőtestületi ülésre - tanácskozási joggal - meg kell hívni az aláírást gyűjtők képviselőjét, illetőleg képviselőit,


c)

a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés eredményéről, valamint azok kapcsán hozott képviselő-testületi döntésről, intézkedésekről a választópolgárokat a polgármester tájékoztatja.

Az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, valamint a település honlapján történő közzététellel értesíti.

(3)

A népszavazás eredménye a Képviselő-testületre kötelező. Eredménytelen helyi népszavazás esetén a népszavazásra bocsátott kérdésben a Képviselő-testület dönthet.

(4)

Ugyanabban a kérdésben a helyi népszavazást egy éven belül nem lehet kitűzni, akkor sem, ha a helyi népszavazás eredménytelen volt.



44. §


(1)

A helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti:


a)

az önkormányzati képviselők legalább egynegyede,


b)

a helyi társadalmi szervezet vezető testülete,


c)

a választópolgárok legalább 15 százaléka.



(2)

A helyi népszavazáson megválaszolást igénylő kérdést, vagy kérdéseket a kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő íveken egyértelműen, világosan fel kell tüntetni.

(3)

A képviselő-testület a helyi népszavazást köteles kiírni, ha azt a választópolgárok legalább huszonöt százaléka kezdeményezte, és az ügyben a helyi népszavazást a törvény nem zárja ki.

(4)

A helyi népszavazásra irányuló kezdeményezésről a Képviselő-testület a legközelebbi ülésén, de legalább 30 napon belül határoz. A népszavazást az elrendelésétől számított 2 hónapon belül kell megtartani.



Népi kezdeményezés


45. §


(1)

Népi kezdeményezés útján a Közgyűlés elé terjeszthető minden olyan ügy, amelynek eldöntése a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

(2)

A Képviselő-testület köteles megtárgyalni a népi kezdeményezést, ha azt a választópolgárok legalább 10 százaléka indítványozta.

(3)

A Képviselő-testület a népi kezdeményezés tárgyalásáról a következő ülésén, de legkésőbb 30 napon belül határoz.



IX. Fejezet

Záró rendelkezések


46. §


(1)

E rendelet 2013. április 1-én lép hatályba.

(2)

E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 5/2011. (IV.21.) önkormányzati rendelet.


(3)

A jegyző köteles gondoskodni az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek folyamatos vezetéséről, kiegészítéséről.

(4)

Az SZMSZ mellékletei:

1. számú mellékelt: A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök

2. számú melléklet: Pénzügyi, Ellenőrző és Civil kapcsolatok Bizottság feladat- és hatásköre.

3. számú melléklet: Az Önkormányzat önként vállalt feladatai 1


(5)

Az SZMSZ függelékei:

1. számú függelék: Az Önkormányzat szakfeladatrendje

2. számú függelék: A Képviselő-testület tagjainak névsora.

3. számú függelék: A Pénzügyi, Ellenőrző és Civil kapcsolatok Bizottság névsora.1



Gencsapáti, 2013. március 22.  




(: Dr. Görög István :)

(: Kovács Vince :)

jegyző

polgármester


Kihirdetési záradék:


Jelen rendelet kihirdetése az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (IV.21.) önkormányzati rendelet 29. § (4) bekezdése alapján a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján 2013. március 22-én a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kihirdetésre került.




(: Dr. Görög István :)


Jegyző










1

Módosította a 13/2013. (VII.26.) önkormányzati rendelet

2

Hatályon kívül helyezte a 13/2013. (VII.26.) önkormányzati rendelet