Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.)
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 02. 15- 2020. 02. 15Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.)
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
2020-02-15-tól 2020-02-15-ig
Gencsapáti Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Szervezeti és Működési Szabályzat megalkotásával meg kívánja teremteni polgárai érdekeit szolgáló önkormányzati és közigazgatási munka feltételeit, az önkormányzati döntések során az egységes elvek, és elvárások szerinti előkészítését, biztosítani kívánja a széles nyilvánosságon alapuló demokratikus hatalomgyakorlás alapvető feltételeit. Fentiekre tekintettel Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikkének (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja. | ||||||||||||||||||||||||||||||
I. Fejezet | ||||||||||||||||||||||||||||||
Általános rendelkezések | ||||||||||||||||||||||||||||||
1. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Gencsapáti Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Az Önkormányzat székhelye: 9721 Gencsapáti, Hunyadi út 229. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | Az Önkormányzat illetékességi területe: Gencsapáti község közigazgatási területére terjed ki. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő, a Képviselő-testület tagjainak névsorát a Rendelet 2. számú függeléke tartalmazza. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | Az Önkormányzat és szervei által használt hivatalos kör alakú pecsét közepén a Magyar Köztársaság címere található, a köríven a „Gencsapáti Község Önkormányzata”, „Gencsapáti Község Polgármestere”, „Gencsapáti Polgármesteri Hivatala” és „Gencsapáti Község Jegyzője” felirat található. A bélyegzőket sorszámmal kell ellátni, azokról lenyomatukkal és a használó megjelölésével a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet. A pecsétek, bélyegzők készítésének, használatának rendjéről belső szabályzatot kell készíteni. | |||||||||||||||||||||||||||||
(6) | Az Önkormányzat pecsétjét kell használni: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | a Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv hitelesítésére; | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | a Képviselő-testület által adományozott elismeréseken, okleveleken; | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | önkormányzati ügyek során. | |||||||||||||||||||||||||||||
(7) | A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Gencsapáti Polgármesteri Hivatal. 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
2. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
A település hagyományaihoz igazodva az Önkormányzat helyi ünnepeknek és egyéb rendezvénynek tekinti: | ||||||||||||||||||||||||||||||
o | a Hősők Napját, május utolsó vasárnapján, | |||||||||||||||||||||||||||||
o | az Idősek Napját december hónapban, | |||||||||||||||||||||||||||||
o | a Pünkösdi Vigasságokat, pünkösd napján, | |||||||||||||||||||||||||||||
o | a Falunapot. | |||||||||||||||||||||||||||||
3. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | Az Önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. Használatuk rendjét a Képviselő-testületkülön rendeletben szabályozza. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A helyi kitüntetések és elismerő címek alapításának és adományozásának joga a Képviselő-testületet illeti meg. A helyi kitüntetések és elismerő címek alapításának és adományozásának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza. | |||||||||||||||||||||||||||||
Az Önkormányzat feladatai és azok ellátásában résztvevők | ||||||||||||||||||||||||||||||
4. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | Az Önkormányzat ellátja Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat. Az Önkormányzat önként vállalt feladatait jelen rendelet 3. számú melléklete tartalmazza. 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A Képviselő-testület szervei: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | a polgármester | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | a Képviselő-testület Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottsága | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | a Képviselő-testület Kulturális és Településfejlesztési Bizottsága | |||||||||||||||||||||||||||||
d) | a Gencsapáti Polgármesteri Hivatal | |||||||||||||||||||||||||||||
e) | a Gencsapáti Polgármesteri Hivatal jegyzője, valamint | |||||||||||||||||||||||||||||
a (2a) bekezdés szerinti társulásai. 8,11 | ||||||||||||||||||||||||||||||
(2a) | Az önkormányzati feladatok hatékonyabb és gazdaságosabb ellátása érdekében – jogi személyiségű társulásokban vesz részt. Gencsapáti Község Önkormányzata tagja a Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásnak, valamint a Gyöngyös-kert Óvoda Fenntartó Társulásnak. 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A Képviselő-testület az 1. számú mellékletben szereplő feladat- és hatásköreit a polgármesterre ruházza át. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi, és Kulturális és Településfejlesztési Bizottság feladat- és hatásköreit jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.1,3,8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | A Képviselő-testület feladatainak eredményes ellátása érdekében – a kölcsönös érdekek alapján – együttműködik a megyei önkormányzattal, más települési önkormányzatokkal, önkormányzati szövetségekkel és civil szervezetekkel. | |||||||||||||||||||||||||||||
II. Fejezet | ||||||||||||||||||||||||||||||
A Képviselő-testületi anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok | ||||||||||||||||||||||||||||||
Előterjesztés | ||||||||||||||||||||||||||||||
5. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület ülésére előterjesztést szóban vagy írásban lehet megtenni. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A testületi ülésre, napirendi pont előterjesztésére jogosult: a polgármester, a képviselő, a jegyző, a Hivatal szakügyintézője, illetve a polgármester, valamint a Képviselő-testület bizottságai által felkért szakértő. 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztés lehet: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | az éves munkatervben előirányzott, vagy aktuális feladatból következő, érdemi döntést igénylő javaslat; | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | tájékoztató, vagy beszámoló jellegű anyag. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | Az előterjesztést, a Képviselő-testület ülésének időpontját megelőzően legalább 10 nappal a polgármesternek és ezzel egyidejűleg a jegyzőnek kell benyújtani. | |||||||||||||||||||||||||||||
6. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | Az előterjesztésre vonatkozó rendelkezéseket értelemszerűen alkalmazni kell a beszámolóra és a tájékoztatóra is, amennyiben annak előterjesztése írásban történik. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Az írásbeli előterjesztés főbb részei: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | az első részben ismertetni kell: | |||||||||||||||||||||||||||||
o | az előterjesztés címét, tárgyát, | |||||||||||||||||||||||||||||
o | ismertetni kell a téma előzményeit (testületi megállapítások, hozott testületi határozatok), | |||||||||||||||||||||||||||||
o | a kérdést szabályozó jogszabályokat, | |||||||||||||||||||||||||||||
o | a javaslat költségvetési hatásait, | |||||||||||||||||||||||||||||
o | mindazon körülményeket, tényeket, melyek lehetővé teszik megalapozott döntés meghozatalát. | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | a második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza, a végrehajtásért felelős megnevezésével és a határidő megjelölésével. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | Kizárólag írásbeli előterjesztés alapján kerülhet a Képviselő-testület elé: | |||||||||||||||||||||||||||||
o | éves költségvetés; | |||||||||||||||||||||||||||||
o | éves költségvetés végrehajtásának első félévi, háromnegyed évi végrehajtásáról szóló tájékoztató; | |||||||||||||||||||||||||||||
o | zárszámadás; | |||||||||||||||||||||||||||||
o | településrendezési terv; | |||||||||||||||||||||||||||||
o | jelentősebb fejlesztésekneél a beruházási program; | |||||||||||||||||||||||||||||
o | önkormányzati tulajdonnal, vagyonnal összefüggő döntések; | |||||||||||||||||||||||||||||
o | intézmények alapítása, átszervezése, megszüntetése ügyében; | |||||||||||||||||||||||||||||
o | rendeletek tervezete. | |||||||||||||||||||||||||||||
Sürgősségi indítvány | ||||||||||||||||||||||||||||||
7. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A képviselő-testület tagjai, bizottság és a jegyző javaslatot tehetnek előterjesztés, vagy önálló indítvány sürgős tárgyalására. A sürgősségi javaslatot indokolni kell. A sürgősségi indítvány esetében jelen rendelet 6. §-ában foglalt előírásokat értelemszerűen alkalmazni kell. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A sürgősségi indítványt legkésőbb a testületi ülést megelőző napon 12 óráig a polgármesternél – és ezzel egyidejűleg a jegyzőnek megküldve – lehet benyújtani. | |||||||||||||||||||||||||||||
Beszámoló | ||||||||||||||||||||||||||||||
8. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A beszámoló a Képviselő-testület feladat és hatáskörébe tartozó valamely megtett intézkedésről, elvégzett vizsgálatról, vagy valamely önkormányzati szerv tevékenységéről szóló jelentés. Különösen: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | önkormányzati hatáskör gyakorlását érintő ügyben; | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | képviselő-testületi határozat(ok) végrehajtásáról; | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | interpellációk kivizsgálásának eredményéről; | |||||||||||||||||||||||||||||
d) | a Képviselő-testület és szervei működését érintő ügyről; | |||||||||||||||||||||||||||||
e) | az önkormányzati feladatot ellátó szervezet tevékenységéről; | |||||||||||||||||||||||||||||
f) | amit jogszabályok a képviselő-testület előtti beszámolás körébe utalnak. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A beszámoló benyújtására a polgármester, a Képviselő-testület bizottságai, a jegyző, továbbá jogszabály alapján beszámolásra kötelezett jogosult.1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A beszámoló elfogadásáról a Képviselő-testület határozatot hoz. | |||||||||||||||||||||||||||||
Tájékoztató | ||||||||||||||||||||||||||||||
9. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A tájékoztató olyan szóban, illetve írásban közölt információ, adat, tény, megállapítás Képviselő-testület elé terjesztése, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát elősegítik, illetve alátámasztják. Tájékoztató benyújtására jogosult polgármester, a Képviselő-testület bizottságai, a jegyző, továbbá a jogszabály alapján tájékoztatásra kötelezett személy, vagy szerv.1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Tájékoztató formájában kell a képviselő-testület elé terjeszteni: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | jogszabályok ismertetését; | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | az Önkormányzat költségvetési mérlegére vonatkozó adatokat; | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | a Képviselő-testület és szervei működésére vonatkozó adatokat. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A tájékoztató elfogadásáról a Képviselő-testület határozatot hoz. | |||||||||||||||||||||||||||||
Interpelláció, kérdés | ||||||||||||||||||||||||||||||
10. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | Interpelláció a polgármesterhez és a jegyzőhöz intézett, intézkedést igénylő vagy véleménynyilvánító kérdés, amelyben a képviselő önkormányzati feladat-és hatáskörbe tartozó ügyben problémát vet fel, illetve valamilyen mulasztásra, helytelen gyakorlatra hívja fel a figyelmet. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Az interpellációt írásban, legkésőbb az ülés előtt 2 nappal kell benyújtani a polgármesterhez. Az interpellációnak tartalmaznia kell a képviselő nevét, az interpelláció tárgyát és címzettjét. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | Az interpelláció címzettje a választ az ülésen szóban, vagy az ülést követő 15 napon belül írásban adja meg. Az írásban adott választ valamennyi képviselőnek meg kell küldeni. A szóbeli válasz elfogadásáról ugyanazon az ülésen, az írásbeli válasz elfogadásáról az interpelláló a soron következő ülésen nyilatkozik. A válasz el nem fogadása esetén képviselő-testület egyszerű többséggel vita nélkül határoz. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő-testület nem fogadta el, további vizsgálat javaslattétel céljából a polgármester vagy a jegyző elé utalja. A kivizsgálást követően a javaslatot a következő rendes ülésen a Képviselő-testület elé kell terjeszteni. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | Ismételt el nem fogadás esetén a polgármester javaslatára a Képviselő-testület dönt az interpelláló által felvetett kérdés lezárásának módjáról. | |||||||||||||||||||||||||||||
11. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | Kérdésnek minden olyan a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz önkormányzati ügyekben intézett felvilágosítás-kérés, amely nem minősül interpellációnak. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A napirendi előtti kérdést írásban, legkésőbb az ülés előtt 2 nappal kell benyújtani a polgármesterhez. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A kérdésre a kérdezett a napirendi pontok tárgyalása előtt köteles válaszolni. Indokolt esetben a válaszadás az ülést követő 15 napon belül írásban is történhet. A választ a következő rendes testületi ülésen ismertetni kell, amennyiben a kérdés feltevője, vagy a válaszadó kéri. A Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem dönt. | |||||||||||||||||||||||||||||
III. Fejezet | ||||||||||||||||||||||||||||||
A Képviselő-testület működése | ||||||||||||||||||||||||||||||
Munkaterv | ||||||||||||||||||||||||||||||
12. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület – a polgármester előterjesztése alapján – éves munkatervet készít. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A munkatervet – legkésőbb a tárgyév első ülésén kell előterjeszteni és jóváhagyni. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A munkatervnek tartalmaznia kell: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | a tárgyidőszak főbb feladatait, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | az ülések tervezett időpontját, az előre látható napirendeket, | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | a közmeghallgatás és a lakossági fórum témáját, tervezett időpontját. | |||||||||||||||||||||||||||||
A Képviselő-testület ülése | ||||||||||||||||||||||||||||||
13. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli, és ünnepi ülést, illetve közmeghallgatást tart. 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A Képviselő-testület állami ünnepek, jeles évfordulók, jubileumok, kitüntetések, díjak átadása alkalmából ünnepi ülést tart. Az ünnepi ülés összehívására, levezetésére a szerinti rendes és rendkívüli ülésére vonatkozó szabályokat nem kell alkalmazni. | |||||||||||||||||||||||||||||
Alakuló ülés | ||||||||||||||||||||||||||||||
14. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
Rendes ülés | ||||||||||||||||||||||||||||||
15. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A képviselő-testület rendes ülést az éves munkaterv szerint, minden hónap második, esetleg harmadik csütörtökén tartja, és lehetőség szerint a következő testületi ülés időpontjáról az előző rendes ülésen megállapodik. A polgármester a testület ülését indokolt esetben a munkatervtől eltérő időszakban is összehívhatja. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti a testület ülését. | |||||||||||||||||||||||||||||
Rendkívüli ülés | ||||||||||||||||||||||||||||||
16. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A polgármester indokolt esetben – a munkatervben nem szereplő – rendkívüli ülést is összehívhat. Rendkívüli esetben a rendkívüli ülés telefonon és elektronikus úton is összehívható az értesítés kézbesítését követő napra, a napirend megjelölésével. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A polgármester a Képviselő-testület ülését köteles összehívni a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesternél – és ezzel egyidejűleg a jegyzőnek megküldve – kell előterjeszteni, az előterjesztésekre vonatkozó rendelkezések figyelembe vételével. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A rendkívüli ülés írásos meghívója megegyezik a rendes ülésre küldött meghívó tartalmával, azzal az eltéréssel, hogy interpellációk, kérdések és egyebek napirendi pont nem szerepel a napirendi javaslatban. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | A rendkívüli ülés vezetése a rendes ülés vezetésére vonatkozó szabályok szerint történik. | |||||||||||||||||||||||||||||
A Képviselő-testület összehívása | ||||||||||||||||||||||||||||||
17. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület meghívóját a tervezett írásbeli előterjesztésekkel együtt legalább 5 nappal a Képviselő-testület ülése előtt elektronikus úton kell megküldeni a testületi tagok által megadott elektronikus kézbesítési címre. Amennyiben az elektronikus megküldés sikertelen, vagy el nem háríthetó technikai ok miatt nem lehetséges, a testületi ülés dokumentumait papír alapon kell megküldeni. 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett írásbeli előterjesztés tárgyának és előterjesztőjének megjelölését, az ülés típusát (alakuló, rendes, rendkívüli, ünnepi). A meghívó mellé csatolni kell a benyújtott írásbeli előterjesztéseket, az önálló képviselői indítványokat és a határozati javaslatokat. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Polgármesteri Hivatal a lakosságot az ülés előtt 5 nappal, a hivatal hirdetőtábláján, valamint a település honlapján értesíti. | |||||||||||||||||||||||||||||
Meghívottak köre | ||||||||||||||||||||||||||||||
18. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
A Képviselő-testület ülésére - tanácskozási joggal - meg kell hívni: | ||||||||||||||||||||||||||||||
o | a tárgyalásra kerülő napirendi pont szerint illetékes szerv, illetőleg önszerveződő közösség képviselőit, az intézményvezetőket és a Polgármesteri Hivatal érintett ügyintézőjét, | |||||||||||||||||||||||||||||
o | a megyei kormányhivatal képviselőjét törvényességi felhívás és alkotmánybírósági kezdeményezés tárgyalása esetén, | |||||||||||||||||||||||||||||
o | akinek a meghívását a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, vagy a képviselők legalább negyede szükségesnek tartja. 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
Nyilvános és zárt ülés | ||||||||||||||||||||||||||||||
19. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján lehet nyilvános és zárt. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés a)-b) pontjaiban meghatározott esetekben zárt ülést tart, az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben a testület – minősített többséggel meghozott döntéssel – zárt ülés tartásáról határozhat. | |||||||||||||||||||||||||||||
A képviselő-testületi ülés tanácskozási rendje | ||||||||||||||||||||||||||||||
20. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A polgármester a Képviselő-testület megkezdésekor megállapítja és kimondja a határozatképességet, javaslatot tesz a jegyzőkönyvvezető személyére. A polgármester a testület határozatképességét az ülés végéig folyamatosan figyelemmel kíséri. Képviselő-testület határozatképtelensége esetén a levezető elnök az ülést berekeszti, és azt új időpont kitűzésével elnapolja. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A polgármester a napirendi pontok tárgyalása előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről, a folytatott tárgyalásokról és egyéb kezdeményezésekről. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | Az ülés vezetése során polgármester feladatai különösen: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | javaslatot tesz az ülés napirendjére, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | a képviselő kérésére a napirendekhez nem kapcsolódó tárgyakban napirend előtti felszólalást engedélyezhet, | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | napirendi pontonként vezeti a vitát, megadja, illetve jelen rendeletben meghatározott esetben megvonja a szót, | |||||||||||||||||||||||||||||
d) | döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat, | |||||||||||||||||||||||||||||
e) | a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a testület határozatát. | |||||||||||||||||||||||||||||
21. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület tagjai, a jegyző, valamint az előterjesztési joggal rendelkezők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve ügy napirendre vételét. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A napirenden nem szereplő, de a település életében nagy jelentőségű és halaszthatatlan ügyben – amennyiben nem tartozik – a 10. és 11. § hatálya alá – az ülés napirendi pontjainak elfogadása előtt a képviselők és az ülésen tanácskozási joggal résztvevők 5 percben felszólalhatnak. A felszólalási szándékot és annak tárgyát a halaszthatatlanság indoklásával együtt az ülés megnyitása előtt legalább két órával írásban kell bejelenteni a polgármesternél. A megszólalási lehetőségről a polgármester dönt. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz a javaslatról. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a döntéshozatalt megelőzően válaszolni kell. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | A polgármester mérlegelési jogkörében jogosult – legfeljebb 5 perc időtartamú – felszólalási lehetőséget biztosítani olyan személynek, szervezetnek, akik a település polgárait széles körben érintő témakörben adhatnak tájékoztatást. 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
A tanácskozás rendjének fenntartása | ||||||||||||||||||||||||||||||
22. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita hatékony és érdemi eldöntésére, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától, vagy ugyanazon érveket hangoztatja, majd ismételt figyelmeztetés után a szót megvonja, | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A Képviselő-testület – bármely tagjának javaslatára – vita nélkül, minősített többséggel hozott határozattal rendbírsággal sújthatja azt a képviselőt, aki | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | az ülésen másokat sértő, vagy a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést, vagy hangnemet használ, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | az adott ülésen több alkalommal túllépte a részére biztosított időkeretet, a napirendtől az ismételt figyelmeztetés ellenére eltért. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A rendbírság összege alkalmanként 3.000,- Ft. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A rendbírság összege a kiszabást követő tiszteletdíj kifizetetésekor a polgármesteri, alpolgármesteri, képviselői illetményből kerül levonásra. 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | Tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a vita szabályszerű menetét lehetetlenné tevő egyéb körülmény esetén az ülés elnöke – ha a figyelmeztetése eredménnyel nem jár – az ülést felfüggesztheti, vagy az ülést berekesztheti és a hátralévő napirendek tárgyalását a következő ülésre elnapolhatja. | |||||||||||||||||||||||||||||
Az előterjesztések megtárgyalása | ||||||||||||||||||||||||||||||
23. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A napirendi pont előterjesztéseit a meghívóban megnevezett személy terjeszti elő. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A napirendi ponthoz való hozzászólás időtartama és sorrendje a vita megnyitása előtt a napirendi pont előadója: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | öt perc kiegészítést tarthat, ha az előterjesztés írásban kiküldésre került, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | tíz perc kiegészítést tehet, ha az előterjesztés írásban nem került kiküldésre, | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | tizenöt perc kiegészítést tarthat éves költségvetési koncepció, költségvetési beszámolók, költségvetési rendelek, valamint egyéb önkormányzati rendeletek esetében. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A napirend megnyitását követen a Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi, illetve Kulturális és Területfejlesztési Bizottság képviselőjét a (2) bekezdésben meghatározott időkeretben hozzászólás illeti meg. 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A képviselőt a vita megnyitását követően: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | legfeljebb tíz perc, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | éves költségvetési koncepció, költségvetési beszámolók, költségvetési rendelek, valamint egyéb önkormányzati rendeletek esetében húsz perc hozzászólás illeti meg. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | Ugyanazon napirendi pont keretében a képviselőt a fenti időkereten túl egy alkalommal legfeljebb öt perces hozzászólás illeti meg. | |||||||||||||||||||||||||||||
(6) | A polgármester – személyes érintettség esetén – a képviselő számára soron kívüli hozzászólást engedélyezhet legfeljebb két percben. | |||||||||||||||||||||||||||||
A döntéshozatal | ||||||||||||||||||||||||||||||
24. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület határozatképességére az Mötv. 47. § (1) bekezdése, egyszerű többségű, illetve minősített többségű döntéshozatalra az Mötv. 47. § (2) bekezdése irányadó. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Az Mötv. 47. § (2) bekezdésében meghatározott ügykörökön túl minősített többség szükséges: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | sürgősségi indítvány napirendre tűzéséhez, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | kitüntetések, díjak és elismerő címek adományozásához, | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | ideiglenes bizottság választásához, feladatának megállapításához, megbízatásának meghosszabbításához. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában – az elhangzás sorrendjében – elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatot bocsátja szavazásra. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A döntéshozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a döntés törvényességét érintően észrevételt kíván tenni. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet. | |||||||||||||||||||||||||||||
(6) | A szavazás számszerű eredményének megállapítása után az elnök kihirdeti a Képviselő-testület döntését. | |||||||||||||||||||||||||||||
Nyílt szavazás | ||||||||||||||||||||||||||||||
25. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A Képviselő-testület – az Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott eseteken kívül – a Képviselő-testület tagjainak legalább egynegyedének kezdeményezésére név szerinti szavazást tarthat. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A név szerinti szavazás esetén a jegyzőnek a képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni. A képviselők "igen", "nem", „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A polgármester szavazatát utolsóként adja le. A névsort a személyek szavazatának feltüntetésével a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. | |||||||||||||||||||||||||||||
Titkos szavazás | ||||||||||||||||||||||||||||||
26. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben titkos szavazást tarthat. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Titkos szavazást a polgármester, valamint a Képviselő-testület tagjainak legalább egynegyede kezdeményezhet, melyről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A titkos szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület tagjai közül háromtagú szavazatszámláló bizottságot választ. A szavazatszámláló bizottság tagjai maguk közül elnököt választanak. A választás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke hirdeti ki. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza a szavazás időpontját, helyét, a szavazatszámláló bizottság tagjait, a szavazás eredményét. A jegyzőkönyvet a Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv első példányához kell csatolni. | |||||||||||||||||||||||||||||
A Képviselő-testület döntései | ||||||||||||||||||||||||||||||
27. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület döntései a rendelet és a határozat. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A rendeleteket és határozatokat külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal és a döntés tartalmára utaló címmel kell ellátni. A Képviselő-testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet. | |||||||||||||||||||||||||||||
Önkormányzati rendeletalkotás | ||||||||||||||||||||||||||||||
28. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | Rendelet alkotását és módosítását kezdeményezheti a Képviselő-testület tagja, a jegyző, a helyi társadalmi szervezet vezetőtestülete, valamint a választópolgárok erre irányuló népi kezdeményezéssel, helyi népszavazással. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A rendelet-tervezet a jegyző készíti elő. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A rendelet-tervezet előkészítése során törvény felhatalmazása alapján készülő rendelet-tervezetnél meg kell vizsgálni különösen: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | a szabályozási javaslat összhangban van-e a felhatalmazást adó törvénnyel, illetve a kapcsolódó egyéb jogszabályokkal; | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | a rendelet alkotási kötelezettség esetén a szabályozási javaslat kiterjed-e valamennyi, a törvényben megjelölt szabályozandó kérdéskörre; | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | a szabályozási javaslat nem terjeszkedik-e túl a törvény szerinti felhatalmazás keretein; | |||||||||||||||||||||||||||||
d) | a szabályozási javaslat nem ellentétes-e magasabb szintű jogszabály rendelkezéseivel. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A rendeletnek tartalmaznia kell a felhatalmazó jogszabályi rendelkezést, a rendelet célját, a szabályozás tárgyára vonatkozó helyi előírásokat, magatartási szabályokat, a magatartási szabályok megsértésének következményeit, a hatályba léptető rendelkezéseket, a hatályon kívül helyezendő rendelet megjelölését. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | A jegyző az elfogadott rendeletet a Polgármesteri Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki, gondoskodik a rendeletnek a település honlapján történő közzétételéről és nyilvántartásáról. | |||||||||||||||||||||||||||||
A Képviselő-testületi ülések dokumentálása | ||||||||||||||||||||||||||||||
29. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül, mely alapján az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározott tartalmi feltételeknek megfelelő jegyzőkönyvet kell készíteni. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell: a meghívót, az előterjesztések egy-egy példányát. 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A jegyzőkönyv eredeti példányát - a mellékletekkel együtt - a Polgármesteri Hivatal kezeli. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A jegyzőkönyvet évenként be kell köttetni és irattárba kell helyezni. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | A jegyzőkönyvből készített kivonatot a lakosság tájékoztatására közzé kell tenni, valamint e kivonatot a település közéleti-információs lapjának az ülést követő legközelebbi lapszámában közölni kell. A jegyzőkönyvből készült kivonatot a közéleti-információs havi lap szerkesztője, a jegyző és a képviselő-testület által erre felkért képviselője állítja össze. | |||||||||||||||||||||||||||||
Közmeghallgatás | ||||||||||||||||||||||||||||||
30. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület dönt, erről a lakosságot a polgármester tájékoztatja legalább 10 nappal korábban a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján hirdetményi közzététel, valamint a testület honlapján és a helyi közéleti-információs havilap közmeghallgatás előtt kézbesített utolsó számában történő közzététel útján. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre a képviselő-testületen lehetőleg azonnal válaszolni kell. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester, illetve a jegyző vizsgálja, és 15 napon belül megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell. 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a Képviselő-testület nyilvános ülésére vonatkozó általános szabályok az irányadók, a meghívottak körére vonatkozó szabályozás kivételével. | |||||||||||||||||||||||||||||
(6) | A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a testületi ülés jegyzőkönyvére irányadó szabályok alkalmazandók. | |||||||||||||||||||||||||||||
Lakossági fórum | ||||||||||||||||||||||||||||||
31. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület munkatervében vagy határozataiban dönt lakossági fórumok tartásáról, amelyek a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, illetőleg a döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A lakossági fórumokról feljegyzés készül. | |||||||||||||||||||||||||||||
IV. Fejezet | ||||||||||||||||||||||||||||||
A települési képviselő | ||||||||||||||||||||||||||||||
32. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület tagjai Gencsapáti település egészéért vállalt felelősséggel képviselik választóik érdekeit. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A Képviselő-testület a képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjának mértékére, folyósításának feltételeire vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendeletben szabályozza.1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
A képviselő jogai | ||||||||||||||||||||||||||||||
33. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A képviselő az Mötv.-ben meghatározottakon túl jogosult | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | megbízatása idejére képviselői munkájához igénybe venni a Hivatal erre kijelölt helyiségét, az önkormányzat által térítésmentesen biztosított informatikai szolgáltatásokat, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | az önkormányzati ügyeket tartalmazó iratokba betekinteni, azokról jegyzetet, feljegyzést készíteni, a személyes adatok és az üzleti titok védelmére, az iratvédelemre és iratkezelésre vonatkozó szabályok betartásával. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A képviselő döntéseit kizárólag saját meggyőződése alapján hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmilyen hátrány nem érheti. | |||||||||||||||||||||||||||||
A képviselő kötelezettségei | ||||||||||||||||||||||||||||||
34. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A képviselő – az Mötv. 32. § (2) bekezdés i)-k) pontjaiban meghatározottakon túl köteles: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | olyan magatartás tanúsítására, mely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | az ügyben a személyes érintettségét bejelenteni, | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | felkérés alapján részt vehet a testületi ülés előkészítésében, | |||||||||||||||||||||||||||||
d) | köteles előzetesen bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy bizottság ülésén nem tud megjelenni, vagy bízatásának teljesítésében akadályoztatva van, | |||||||||||||||||||||||||||||
e) | tudomására jutott állami, vagy szolgálati titkot köteles megőrizni, | |||||||||||||||||||||||||||||
f) | nem vehet részt olyan tevékenység végzésében, amely az általa képviselt község érdekeit sértené, vagy az ellen irányul. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Igazoltan van távol a Képviselő-testület üléséről az a képviselő, aki távollétét az ülés előtt bejelentette, illetve fontos, méltányolható ok vagy betegsége miatt marad távol. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | Igazolatlanul van távol a képviselő, ha a szabályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a Képviselő-testület ülésén előzetes bejelentés vagy igazolás nélkül távolmaradt és távolmaradását alapos indokkal nem menti ki. Az igazolatlan távollét következményeiről a helyi képviselők és képviselő-testületi bizottsági tagok tiszteletdíjáról szóló önkormányzati rendelet rendelkezik. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | Amennyiben a képviselő a személyes érintettsége esetén a jogszabályban meghatározott bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, akkor – erre vonatkozó indítvány esetén – a rendelet 22. § (3) bekezdésében meghatározott mértékű rendbírsággal sújtható. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | A képviselőt mind a Képviselő-testület, mind annak valamely bizottsága konkrét feladat elvégzésével bízhatja meg, a képviselő köteles az elvégzett munkáról a következő ülésen beszámolni. | |||||||||||||||||||||||||||||
(6) | A Képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását legfeljebb 25 %kal, legfelejebb 12 havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés, vagy megvonás újra megállapítható. 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
V. Fejezet | ||||||||||||||||||||||||||||||
A Képviselő-testület bizottságai 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
35. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére állandó bizottságokat választ és eseti bizottságokat választhat.1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A képviselő-testület az Mötv. 57. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján 3 tagú Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi, és 3 tagú Kulturális és Településfejlesztési Bizottságot hoz létre. 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A bizottságok feladat- és hatáskörét jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.1,3,8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A bizottságok tagjait jelen rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | A bizottság ügyrendjét maga állapítja meg. | |||||||||||||||||||||||||||||
36. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
A képviselő-testület az alábbi esetenkénti feladatokra Ideiglenes Bizottságot hoz létre: | ||||||||||||||||||||||||||||||
a) | egy-egy önkormányzati rendelet, vagy jelentősebb határozat végrehajtásának segítésére, ellenőrzésére, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | titkos szavazás elrendelésekor, szavazatszámláló bizottság választásakor, | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | a képviselőtestület hatáskörébe tartozó egyes személyi ügyekben, | |||||||||||||||||||||||||||||
d) | a testületi ülés elé kerülő olyan jelentős napirend előkészítésére, amely külön vizsgálatot, összehangolást és széleskörű tájékozódást igényel. | |||||||||||||||||||||||||||||
Tanácsnok 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
37. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
VI. Fejezet | ||||||||||||||||||||||||||||||
A tisztségviselők | ||||||||||||||||||||||||||||||
A polgármester | ||||||||||||||||||||||||||||||
38. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A polgármester a megbízatását főállásban látja el. 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A polgármester az Mötv.ben és egyéb jogszabályokban foglaltakon túlmenően: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | szervezi a községi önkormányzat feladat- és hatásköreinek ellátását és érvényesülését, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát, | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | szervezi a településfejlesztést, a közszolgáltatások ellátását, | |||||||||||||||||||||||||||||
d) | segíti a képviselőket, a bizottságot munkájuk ellátásában, | |||||||||||||||||||||||||||||
e) | együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel, | |||||||||||||||||||||||||||||
f) | rendszeresen tájékoztatja a képviselőtestületet és vezetőtársait (alpolgármester, bizottsági elnökök, jegyző) az időszerű feladatokról, | |||||||||||||||||||||||||||||
g) | kapcsolatot tart az intézmények vezetőivel, összehangolja az intézményirányító tevékenységet, | |||||||||||||||||||||||||||||
h) | halaszthatatlan esetben a képviselő-testület nevében döntést hozhat, ez esetben a döntésről a képviselő-testületnek a legközelebbi ülésen köteles beszámolni és a képviselő-testület a döntés, illetőleg intézkedés elfogadásáról határoz, | |||||||||||||||||||||||||||||
i) | a Polgármesteri Hivatalban hétfőn 10,00 – 12,00 óráig szerdán 10,00 - 12,00 óráig fogadóórát tart. | |||||||||||||||||||||||||||||
j) | koordinálja és szervezi a helyi ünnepélyeket és egyéb rendezvényeket. | |||||||||||||||||||||||||||||
Alpolgármester | ||||||||||||||||||||||||||||||
39. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület saját tagjai közül – a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel – a polgármester helyettesítésére és munkájának segítésére alpolgármestert választ. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Az alpolgármester feladatköreit a polgármester határozza meg. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el. | |||||||||||||||||||||||||||||
A jegyző | ||||||||||||||||||||||||||||||
40. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A jegyző – a polgármester irányításával – vezeti a Polgármesteri Hivatalt, biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Előkészíti a képviselő-testületi előterjesztéseket, ellátja a Képviselő-testület és a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A jegyző az Mötv. és egyéb jogszabályokban meghatározott feladatokon kívül gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, továbbá: | |||||||||||||||||||||||||||||
a) | rendszeres tájékoztatást ad a polgármesternek, a testületnek és a bizottságnak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, | |||||||||||||||||||||||||||||
b) | véleményt nyilvánít a polgármester, alpolgármester, bizottság elnöke, vagy képviselő kérésére jogértelmezési kérdésekben, javaslatot tesz önkormányzati döntés felülvizsgálatára, | |||||||||||||||||||||||||||||
c) | a polgármester irányításával előkészti a Képviselőtestület elé kerülő előterjesztéseket, | |||||||||||||||||||||||||||||
d) | gondoskodik az önkormányzati rendeletek és a lakosság széles körét érintő határozatok megismertetéséről és végrehajtásáról, | |||||||||||||||||||||||||||||
e) | gondoskodik a hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről, eleget tesz a jegyzőkönyv és határozat megküldési kötelezettségének. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 251. §-ában foglaltakat kell megfelelően alkalmazni. | |||||||||||||||||||||||||||||
A Képviselő-testület hivatala | ||||||||||||||||||||||||||||||
41. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület az önkormányzat működésével, továbbá az önkormányzati igazgatási és a közigazgatási hatósági ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására egységes hivatalt hozott létre. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | A Polgármesteri Hivatal a Képviselő-testület által elfogadott alapító okirat és szervezeti és működési szabályzat, valamint a jegyző által elkészített és a polgármester által jóváhagyott ügyrend szerint működik. | |||||||||||||||||||||||||||||
VII. Fejezet | ||||||||||||||||||||||||||||||
Az önkormányzat gazdasági alapjai, gazdálkodása | ||||||||||||||||||||||||||||||
42. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | Az Önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerve:
önállóan működő költségvetési szervei:
| |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Az Önkormányzat vagyonára, gazdálkodására az Mötv. 106-116. §-ai irányadóak. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A Képviselő-testület rövid és hosszú távú fejlesztési elképzeléseit gazdásági programban foglalja össze. A tervezetet a polgármester a Képviselő-testület bizottságaival együttműködve állíja össze.1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg, melyben dönt az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatot lát el. A költségvetési rendeletet külön törvény rendelkezésének megfelelően tartalommal és szerkezetben kell megalkotni. | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | 9 | |||||||||||||||||||||||||||||
VIII. Fejezet | ||||||||||||||||||||||||||||||
Helyi népszavazás 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
43. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | A Képviselő-testület a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges számú választópolgárok számát külön rendeletben szabályozza. 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
44. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
Népi kezdeményezés | ||||||||||||||||||||||||||||||
45. § 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
IX. Fejezet | ||||||||||||||||||||||||||||||
Záró rendelkezések | ||||||||||||||||||||||||||||||
46. § | ||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | E rendelet 2013. április 1-én lép hatályba. | |||||||||||||||||||||||||||||
(2) | E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 5/2011. (IV.21.) önkormányzati rendelet. | |||||||||||||||||||||||||||||
(3) | A jegyző köteles gondoskodni az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek folyamatos vezetéséről, kiegészítéséről. | |||||||||||||||||||||||||||||
(4) | Az SZMSZ mellékletei: 1. számú mellékelt: A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök 2. számú melléklet: Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság, valamint a Kulturális és Településfejlesztési Bizottság feladat- és hatásköre. 3. számú melléklet: Az Önkormányzat önként vállalt feladatai 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
(5) | Az SZMSZ függelékei: 1. számú függelék: Az Önkormányzat által ellátott feladatok 2. számú függelék: A Képviselő-testület tagjainak névsora 3. számú függelék: A Pénzügyi, Gazdasági és Területfejlesztési, valamint Ügyrendi, Közművelődési, Sport és Civil kapcsolatok Bizottság névsora 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||
Gencsapáti, 2013. március 22. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Kihirdetési záradék: | ||||||||||||||||||||||||||||||
Jelen rendelet kihirdetése az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (IV.21.) önkormányzati rendelet 29. § (4) bekezdése alapján a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján 2013. március 22-én a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kihirdetésre került. | ||||||||||||||||||||||||||||||
|