Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 15- 2025. 09. 19

Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetéséről

2025.02.15.

[1] Gencsapáti Község Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotása alapvető feladata, mely a közösség szolgálatát, a helyi feladatok ellátását és a pénzeszközök hatékony felhasználását biztosítja. A rendelet célja, hogy átlátható kereteket adjon a bevételek és kiadások tervezéséhez, elősegítse a gazdálkodás felelősségteljes és jogszerű végrehajtását, valamint biztosítsa az önkormányzati feladatok maradéktalan teljesítését a helyi lakosok érdekében. A rendelet jogalapot teremt a közszolgáltatások finanszírozásához és a közösségi célok eléréséhez, figyelembe véve a gazdasági stabilitás és fenntarthatóság elveit.

[2] Gencsapáti Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya

a) Gencsapáti Község Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat),

b) a Képviselő-testület szerveire,

c) az Önkormányzat által alapított, irányított költségvetési szervre,

d) az államháztartáson kívülre juttatott önkormányzati költségvetési támogatásban részesülő szervezetekre és személyekre terjed ki.

(2) E rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat költségvetéséből államháztartáson belülre és azon kívülre történő kifizetésekre, valamint az államháztartáson kívülről érkező támogatásokra.

(3) E rendeletben foglaltak végrehajtását az Önkormányzat Képviselő-testülete, a Képviselő-testület Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.

II. Fejezet

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak önkormányzati szintre összesített főösszege, és finanszírozásának módja, a költségvetés szerkezete

2. § A Képviselő-testület az Önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2025. évi költségvetését:

a) 462 374 020,- Ft költségvetési bevétellel

b) 1 215 949 574,- Ft költségvetési kiadással

c) 753 575 554,- Ft hiánnyal

d) 10 153 459,- Ft finanszírozási kiadással

e) 763 729 013,- Ft belső finanszírozási bevétellel

f) 0,- Ft külső finanszírozási bevétellel állapítja meg.

3. § (1) Az Önkormányzat központilag szabályozott összesített állami bevételeit az 1. melléklet, a központilag szabályozott állami bevételek intézményi bontását a 2. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzati és az általa fenntartott intézmények összesített bevételi és kiadási főösszegének kiemelt előirányzatonkénti megosztását a 8. melléklet tartalmazza. A Képviselő-testület az önkormányzatnál és az intézményeiben dolgozók létszámát 37 főben állapítja meg.

4. § (1) Az Önkormányzat felhalmozási célú bevételeit a 9. melléklet tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület a költségvetésben szereplő beruházások és felújítások részletezését a 10. melléklet határozza meg.

(3) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket a 11. melléklet tartalmazza

(4) A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban a 12. melléklet tartalmazza.

(5) Az Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 13. melléklet tartalmazza

(6) A Képviselő-testület az előirányzat-felhasználási és likviditási ütemtervet a 14. melléklet szerint fogadja el.

III. Fejezet

Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek költségvetése

5. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzatnál dolgozók engedélyezett létszámkeretét a 3. melléklet tartalmazza.

6. § (1) A Képviselő-testület a Gencsapáti Polgármesteri Hivatal 2025. évi bevételeit és kiadásait, valamint az intézménynél dolgozók engedélyezett létszámkeretét a 4. melléklet tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület a Hivatal köztisztviselői részére 2025. évben évi bruttó 334 000 Ft/év/fő cafeteria keretet állapít.

7. § A Képviselő-testület az Gencsapáti Művelődési Ház és Községi Iskolai Könyvtár 2025. évi bevételeit és kiadásait, valamint az intézménynél dolgozók engedélyezett létszámkeretét az 5. melléklet tartalmazza.

8. § A Képviselő-testület az Gencsapáti Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézmény 2025. évi bevételeit és kiadásait, valamint az intézménynél dolgozók engedélyezett létszámkeretét a 6. melléklet tartalmazza.

9. § A Képviselő-testület a Gyöngyös-kert Óvoda 2025. évi bevételeit és kiadásait, valamint az intézménynél dolgozók engedélyezett létszámkeretét a 7. melléklet tartalmazza.

IV. Fejezet

A költségvetés végrehajtásának általános szabályai

10. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás minden területén érvényesíteni kell a takarékos, szigorú gazdálkodás követelményét.

(2) A kiadások teljesítésekor (a beszerzések, szolgáltatások pénzügyi teljesítésénél) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 85. §-ára figyelemmel előnyben kell részesíteni a banki átutalással történő fizetési módokat.

(3) Az önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába.

(4) A bevétel előirányzat-módosítás nélkül is túlteljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel.

(5) A költségvetés végrehajtása során fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig csak a bevételi előirányzatok megfelelő szintű teljesülése esetén vállalható. A bevételek teljesülésének elmaradása esetén a polgármester a kiadási előirányzatok felhasználását az önkormányzat likviditási tervének adataihoz igazodva korlátozza.

(6) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – a teljes önkormányzati körben a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül a szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megteheti az önkormányzat költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében.

(7) A 2025. évi költségvetési gazdálkodás során e rendeletben foglaltakon túlmenően további kötelezettséget vállalni kizárólag a Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság véleményezését követően lehet.

(8) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetésben 329 064 491,- Ft-os általános tartalékot állapít meg.

(9) A költségvetési rendeletben meghatározott tartalék feletti rendelkezési jogot a Képviselő-testület magánál tartja, azzal, hogy nettó 1 000 000 Ft összeghatárig a polgármester saját hatáskörben a tartalék előirányzatból átcsoportosíthat. A Polgármester a tartalékból történő saját hatáskörében végzett átcsoportosításáról a Képviselő-testületet a soron következő munkarend szerinti rendes Képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatni.

11. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a költségvetési szervek vezetőit az önkormányzat költségvetésében elfogadott, előírt bevételek beszedésére, kiadások teljesítésére.

(2) Az Önkormányzat által létrehozott intézmények vezetői teljes felelősséggel tartoznak az intézmények költségvetési előirányzatainak betartásáért.

(3) A költségvetési szerv vezetője köteles

a) az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban, költségvetésben foglaltaknak, és az irányító szerv által közvetlenül meghatározott követelményeknek és feltételeknek megfelelő ellátásáért

b) költségvetési szerv működése során a gazdaságosság, hatékonyság, valamint az eredményesség követelményeinek érvényesítésért

c) gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségvállalások összhangjáért;

d) költségvetési szerv vagyonkezelésébe, használatába adott, és a tulajdonában lévő vagyonnal kapcsolatosan a vagyonkezelői, tulajdonosi jogok rendeltetésszerű gyakorlásáért.

(4) Az intézményi költségvetés végrehajtása során a költségvetési szerv vezetője fizetési kötelezettséget a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalhat, és kifizetéseket is ezen összeghatárig rendelhet el. Az előirányzatok túllépése esetén a fenntartó az intézményvezetők beszámoltatását és felelősségre vonását kezdeményezi.

(5) Több év kiadási előirányzatait terhelő kötelezettséget vállalni – kivéve a költségvetési szerv alapvető közszolgáltatásokkal történő ellátásához kapcsolódó szerződések megkötését - csak a képviselő–testület előzetes engedélyével lehet.

12. § (1) Az Önkormányzat és költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.

(2) Az előirányzatok átcsoportosításáról, az előirányzaton belül önkormányzati kötelezettségvállalásról a polgármester saját hatáskörben nettó 1 000 000,- Ft erejéig dönthet. A Képviselő-testület az átcsoportosítás jogát – kiemelt előirányzatok között és kiemelt előirányzaton belül – a fenti összeghatárig a polgármesterre átruházza. Az értékhatár feletti átcsoportosításról kizárólag a Képviselő-testület dönthet. A Polgármester a saját hatáskörében végzett átcsoportosításról a Képviselő-testületet a soron következő rendes Képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatni.

(3) A költségvetési szerv bevételeinek és kiadásainak módosítása, a kiemelt előirányzatok közötti és a kiemelt előirányzatokon belüli átcsoportosítás joga 300 000 forint nettó összegig megilleti a költségvetési szerv vezetőjét, amennyiben:

a) az átcsoportosítás nem módosítja a költségvetés főösszegét

b) nem veszélyezteti az Önkormányzat, illetve a költségvetési szerv által kötelezően ellátandó feladatot.

(4) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, vagy következményeinek elhárítása érdekében a Polgármester az Önkormányzat költségvetésében átmeneti – az Áht. rendelkezéseitől eltérő – intézkedéseket hozhat, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet. A polgármesternek a megtett intézkedéseiről a Képviselő-testületnek a legközelebbi ülésen be kell számolnia.

(5) Az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló tartalékok felett a Képviselő-testület rendelkezik.

(6) A feladatelmaradásból származó kiadási előirányzat-megtakarítás felhasználásra csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

13. § (1) E rendeletben nem szabályozott gazdálkodási kérdésekben a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény, valamint az Áht., és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011 (XII. 31.) Korm. rendelet, és az államháztartás számviteléről szóló 4/2013 (I. 11.) Korm. rendelet előírásait kell figyelembe venni.

(2) Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2025. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.

14. § Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.