Őriszentpéter Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 11. 29- 2025. 11. 29

Őriszentpéter Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.11.29.

[1] E rendelet célja, hogy a hatályos jogszabályoknak való megfelelőséget biztosítsa.

[2] Magyarszombatfa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Őriszentpéter Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 9941 Őriszentpéter Városszer 106.

(3) Az Önkormányzat hivatala: Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 9941 Őriszentpéter Városszer 106.

2. § Az Önkormányzat jelképei a címer és zászló, leírására, valamint a használatának rendjére vonatkozó szabályokat az Önkormányzat külön rendeletben állapítja meg.

II. Fejezet

Az Önkormányzat feladata, hatásköre

3. § (1) Az önkormányzat által ellátott kormányzati funkciók rendjét e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.

(2) A helyi közügy önálló megoldásának felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelyben tisztázni szükséges a feladat ellátásnak anyagi, személyi és technikai feltételeit.

III. Fejezet

A Képviselő-testület feladat és hatásköre

4. § (1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzati képviselő-választáson megválasztott 6 helyi képviselőből és feladatát főállásban ellátó polgármesterből áll.

(2) A képviselő-testület a hatáskörgyakorlás átruházásáról az alábbiak szerint rendelkezik:

a) A polgármester dönt

aa) az elfogadott kiadási előirányzatokon belül 500.000 Ft-ig kötelezettséget vállalásról

ab) temetési költségek mérséklése esetén önkormányzati segély megállapításáról,

ac) újszülöttek támogatásáról és

ad) szociális étkeztetésről.

b) Az Ügyrendi és Társadalmi Ügyek Bizottsága dönt:

ba) létfenntartást veszélyeztető esetben önkormányzati segély megállapításáról,

bb) beiskolázásra kért önkormányzati segély elbírálásáról és

bc) természetben nyújtott segély megállapításáról.

IV. Fejezet

A Képviselő-testület működése, összehívása

A Képviselő-testület ülése

5. § (1) A Képviselő-testület a munkáját rendes és rendkívüli ülés keretében végzi. A Képviselő-testületi ülés általános helye az Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal nagyterme, több települési önkormányzat vagy nagyobb érdeklődésre számot tartó ülés esetén a Művelődési Ház nagyterme

(2) A Képviselő-testület szükség szerint – általában havonta -, de évente legalább hat rendes ülést tart. A rendes testületi ülésen tárgyalandó napirendek témáját a munkaterv alapján határozza meg, mely kiegészül az aktuálisan felmerülő ügyek megtárgyalásával.

(3) A Képviselő-testület az éves munkatervben, illetve a folyamatban meghatározottakon felül összehívott ülésen kívül rendkívüli testületi ülés is összehívható, amennyiben a téma fontossága, illetve a határidő indokolja.

(4) A Képviselő-testület által az (1) bekezdésben meghatározottól eltérő helyen tartott rendes és rendkívüli ülés a kihelyezett képviselő-testületi ülés.

A testületi ülés összehívása

6. § (1) A Képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az őt helyettesítő alpolgármester, mindkettő akadályoztatása esetén a korelnök képviselő hívja össze.

(2) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.

(3) A rendkívüli testületi ülés összehívására különösen indokolt esetben van lehetőség. Különösen indokolt eset az olyan előre nem látott és nem tervezett ügy, melynek kérdésében a döntés a legközelebbi rendes ülésig nem várhat. Különösen ilyenek az Önkormányzatot pénzügyi, vagyoni területeken érintő ügyek, a halasztást nem tűrő személyi kérdések, valamint a lakosság széles körét érintő bármilyen okból rövid határidővel eldöntendő ügyek.

(4) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, azaz el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.

A meghívó

7. § (1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) állandó meghívottként:

aa) a képviselőket,

ab) a jegyzőt,

ac) Bizottságok külsős tagjait

b) eseti meghívottként, amennyiben a napirend tárgya érinti:

ba) a napirendi pont előterjesztőjét,

bb) az önkormányzat területén működő intézmények vezetőit,

bc) a településen bejegyzett székhellyel rendelkező és működő társadalmi szervezet képviseletére jogosult személyt e minőségében

bd) minden olyan személyt, akinek jelenlétére az ülésen szükség van.

be) polgármester döntése alapján a napirendben érintett személyt

(2) A Képviselő-testület ülésén a Képviselő-testület tagjai szavazati joggal vesznek részt, amely magában foglalja a tanácskozás jogát is.

(3) Az állandó meghívottakat kizárólag tanácskozási jog illeti meg.

(4) Az eseti meghívottakat kizárólag ahhoz a napirendi ponthoz kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog, amelyre meghívták.

(5) A meghívó tartalmazza:

a) a Képviselő-testületi ülés időpontját és helyét;

b) a napirendi pontok felsorolását

c) a kiadásának időpontját és a polgármester aláírását sk. megjelöléssel.

(6) A meghívóban szereplő napirendi pontok sorrendjére a polgármester tesz javaslatot.

(7) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, helyéről, és napirendjéről - a meghívó kiküldésével egy időben - a lakosságot is tájékoztatni kell. A tájékoztatás az önkormányzat hirdetőtábláin (hivatal előtti üveges, zárható hirdetőtábla a hivatalos) történő kifüggesztéssel történik.

(8) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 3 nappal az ülés előtt – a (7) bekezdésben meghatározott módon - nyilvánosságra kell hozni.

A testületi anyag, előterjesztések

8. § (1) Az írásbeli előterjesztéseket legkésőbb az ülés előtt 3 nappal meg kell küldeni a Képviselő-testület tagjai részére.

(2) Halaszthatatlan esetben az írásbeli előterjesztéseket az ülés megkezdése előtt kell kiosztani.

A tájékoztatók és beszámolók

9. § (1) Tájékoztatásra és beszámolóra bármilyen, az Önkormányzatot érintő, illetve az Önkormányzatot érdeklő kérdésekben sor kerülhet a Képviselő-testület ülésén, amennyiben azt jogszabály kötelezően előírja, illetve ha azt a Képviselő-testület kéri.

(2) A tájékoztatás, beszámoló szóban vagy írásban történhet.

Az előterjesztők

10. § (1) Testületi ülésen előterjesztés tételére bármely önkormányzati kérdésben a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a települési képviselő, a bizottság feladatköreibe tartozó témákban bármely állandó- és ideiglenes bizottság képviseletében a bizottság elnöke jogosult.

(2) Amennyiben az előterjesztés tárgya önkormányzati rendeletmódosítás vagy rendeletalkotás, úgy az előterjesztő a jegyző, illetve a polgármester lehet.

(3) Tájékoztató, beszámoló előterjesztője bármely, a jogszabály által kötelezően előírt témában vagy a Képviselő-testület által erre felkért, az adott témában illetékes személy lehet.

Munkaterv

11. § (1) A Képviselő-testület - a polgármester előterjesztése alapján - éves munkatervet készít, melyet a költségvetés elfogadásáig kell előterjeszteni. A munkaterv előkészítésében a jegyző részt vesz.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a) a Képviselő-testületi ülés tervezett időpontját, az előrelátható napirendeket,

b) a jogszabály által kötelezően előírt napirendeket;

c) mindazon egyéb javaslatokat, melyeket a javaslat tételre jogosult személyek vagy szervek adtak, és amelyeket a Képviselő-testület napirendre tűzésre

A Képviselő-testület ülése, nyilvánossága

12. § (1) A Képviselő-testületi ülést a polgármester, távollétében vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze és vezeti.

(3) A Képviselő-testület ülése nyilvános.

(4) A Képviselő-testület zárt ülést az Mötv. rendelkezései szerint tart. A zárt ülésre a testületi ülés végén kerül sor. A zárt ülésre vett napirendi pontokat ki kell emelni a nyilvános ülés napirendi pontjai közül.

(5) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe csak a polgármester, a képviselők, valamint a jegyző tekinthetnek be.

Zárt ülés elrendelésének módja

13. § A zárt ülés lefolytatásának szabályai egyebekben megegyeznek a nyílt ülés szabályaival.

A Képviselő-testületi ülés rendje A jelenlét megállapítása

14. § (1) A Képviselő-testület tagjai - a képviselő-testületi ülés megkezdése előtt - jelenléti ívet írnak alá.

(2) Az ülés elnöke a képviselő-testületi ülés megnyitásakor a jelenléti ív alapján megállapítja és kihirdeti a jelenlévő képviselők számát.

(3) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületi ülést a polgármester újra összehívja. Az összehívás írásban, új meghívó kiküldésével történik, a megismételt testületi ülés napirendje eltérhet az elmaradt testületi ülés tervezett napirendjétől.

A napirendi pontok elfogadása

15. § A határozatképes Képviselő-testület - a polgármester indítványára - számozott határozat nélkül egyszerű szótöbbséggel megállapítja a testületi ülés napirendi pontjait, s annak sorrendjét.

A testületi ülés lefolytatása

16. § (1) Az elfogadott napirendi pontoknak megfelelően az ülés elnöke a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

a) az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,

b) az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó maximum 5 percben rövid választ

ad.

(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A hozzászólásra kétszer van lehetőség, maximum 5-5 prcben.

(3) Az ülés elnöke a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további vagy ismételt hozzászólaló nem jelentkezik vagy a Képviselő-testület - egyszerű szótöbbséggel - a vita folytatását az ülés elnökének javaslatára mellőzi.

(4) A Képviselő-testületi ülésen – döntési és tanácskozási joggal nem rendelkező -megjelentek az ülés napirendjéhez kapcsolódva véleményt nyilváníthatnak és kérdést tehetnek fel. A hozzászólási igényt az ülés elnökéhez kell jelezni.

Az ülés rendjének fenntartása

17. § A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülés elnöke gondoskodik. Ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ;

b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít;

c) a tanácskozás rendjének megzavarása esetén rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig – a települési képviselő kivételével - a terem elhagyására is kötelezheti.

d) ismétlődő rendzavarás esetén javaslatot tehet a képviselő-testületnek arra, hogy a rendbontó képviselő tiszteletdíját csökkentse;

e) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok részére a képviselő-testületi ülés végén a Polgármester lehetőséget adhat hozzászólásra, kérdés feltevésre.

A képviselő kizárása

18. § (1) A képviselő személyes érintettsége esetén, kizárásról a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(2) Amennyiben a képviselő valamely ügyben elmulasztja személyes érintettségének bejelentését, és a mulasztó képviselő személyes érintettségét bármely önkormányzati képviselő a döntés meghozatalától számított hat hónapon belül jelentheti be, a képviselő-testület dönt az érintett önkormányzati képviselő kizárásáról. Amennyiben a képviselő-testület az önkormányzati képviselőt kizárja, és a hiányzó szavazat miatt a döntés érvénytelensége következik be, az ügyben korábban meghozott határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet újratárgyalja.

A szavazás módja

19. § (1) Az ülés elnöke az előterjesztés és a vitában elhangzottak alapján – a jegyző közreműködésével - megfogalmazott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.

(2) A Képviselő-testület döntéseit egyszerű szótöbbséggel vagy minősített szótöbbséggel hozza.

(3) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással, kézfeltartással hozza.

(4) A szavazásra feltett kérdést, javaslatot úgy kell megfogalmazni, hogy arra igennel vagy nemmel lehessen válaszolni.

(5) A szavazatok összeszámlálása után az ülés elnöke megállapítja az igen és a nem szavazatokat, végül a szavazástól tartózkodók számát.

(6) Amennyiben az "igen" szavazatok száma nem éri el a szükséges mennyiséget, a feltett kérdést a Képviselő-testület elvetette, a határozati javaslatot nem szavazta meg.

(7) A határozathozatal után a napirend további tárgyalására nincs lehetőség.

(8) Elutasított határozati javaslat esetén az ügyet ismételten csak újabb tartalmú előterjesztés alapján lehet napirendre tűzni - leghamarabb a Képviselő-testület következő ülésén.

Név szerinti szavazás

20. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:

a) azt a törvény írja elő;

b) azt az önkormányzati képviselők egynegyede számozott határozat nélkül, jegyzőkönyvi rögzítéssel indítványozza.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző ABC sorrendben felolvassa a tagok nevét, s a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor “igen”, “nem” vagy “tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(3) Az ülése elnöke a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét megállapítja.

Titkos szavazás

21. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazás tarthat az Mötv-ben meghatározott esetekben.

(2) A titkos szavazás elrendelését a Képviselő-testület jelenlévő tagjainak több mint fele kezdeményezheti. Titkos szavazás akár nyílt, akár zárt képviselő-testületi ülésen is kezdeményezhető.

(3) A titkos szavazás szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik. A szavazás technikai feltételeit a jegyző biztosítja.

(4) Titkos szavazáskor minden szavazásra jogosult képviselő-testületi tag szavazócédulát kap, melyen fel kell tüntetni az eldöntendő kérdést. A kérdés mellett három válaszlehetőség: „igen”, "nem", "tartózkodom", mindhárom válasz mellet O jel a válasz jelölésére. Valamennyi jelenlévő képviselő megkapja a szavazócédulát, melyen a döntését félreérthetetlenül kell jelölnie a O-be rajzolt X jellel. A szavazócédulákat össze kell hajtogatni és borítékba majd az urnába kell helyezni.

(5) A titkos szavazást követően a Társadalmi Ügyek Bizottsága megszámolja a szavazatokat, ismerteti az eredményt, melyet külön jegyzőkönyvben kell rögzíteni.

(6) A titkos szavazás eredményét tartalmazó jegyzőkönyvet a képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A szavazócédulákat 4 nap után meg kell semmisíteni.

A képviselő-testületi határozat

22. § (1) A Képviselő-testület által történt határozathozatal tényét és a szavazati arányokat a jegyzőkönyvben fel kell tüntetni.

(2) A Képviselő-testület határozatait külön-külön - a naptári év elejétől 1-es sorszámmal kezdődően - folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: …….(sorszám)/…… (év) (…..hó…..nap) számú határozata. Meg kell jelölni a hozott határozat végrehajtásáért felelős személyt és a határozat végrehajtásának határidejét.

(3) A testületi határozatokról a Hivatal időrendi nyilvántartást vezet.

(4) A határozatokat – jegyzőkönyvi kivonat formájában –a jegyzőkönyv aláírását követő 5 munkanapon belül a jegyző elküldi a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek. Sürgős esetben a jegyző azt megküldheti az illetékesnek a jegyzőkönyv hitelesítését megelőzően is.

A rendeletalkotási eljárás főbb szabályai

23. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a képviselő-testület tagja,

b) az önkormányzati bizottság elnöke,

c) a jegyző,

d) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.

(2) A képviselő a képviselő-testület ülésén az önkormányzati rendelet tárgyának, a szabályozás céljának megjelölésével, a szabályozás lényegi tartalmi elemeinek ismertetésével és indokolással ellátva kezdeményezheti rendelet megalkotását.

(3) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani.

(4) A kezdeményezés törvényességével kapcsolatban a jegyző állást foglal. A kezdeményezés alapján a jegyző a rendelettervezetet a soron következő rendes képviselő-testületi ülésre előkészíti, vagy amennyiben azt állapítja meg, hogy a rendelet megalkotása Alaptörvénybe vagy más jogszabályba ütközik, e tényről tájékoztatja a képviselő-testületet.

(5) A rendelet kihirdetése a Hivatal épületében található hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel történik. A rendeleteket a Hivatal tartja nyilván.

Az önkormányzati rendeletek végrehajtása és hatályosítása

24. § (1) Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek - a polgármester indítványára - tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a fontosabb tapasztalatokról.

(2) A jegyző folyamatosan gondoskodik a hatályos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatáról, és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását vagy hatályon kívül helyezését.

A jegyzőkönyv

25. § (1) A képviselő-testületi ülésről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni, melyet a Hivatalban kell megőrizni. A jegyző a jegyzőkönyvet és mellékleteit elektronikus úton küldi meg a Vas Megyei Kormányhivatal részére.

(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

A Képviselő-testület bizottságai

26. § (1) A képviselő-testület 2 állandó bizottsága:

a) Pénzügyi, Műszaki és Területfejlesztési Bizottság, tagjainak száma: 5 fő.

b) Ügyrendi és Társadalmi Ügyek Bizottsága, tagjainak száma: 5 fő.

(2) A képviselő-testület állandó bizottságainak feladatkörét a 2. melléklet tartalmazza.

(3) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

Pénzügyi, Műszaki és Területfejlesztési Bizottság feladatköre

27. § (1) Az önkormányzat pénzügyi, műszaki és területfejlesztési kihatással járó döntéseit megelőző véleményalkotás, javaslattétel,

(2) költségvetési koncepció, költségvetési rendelet és módosítások, intézményi költségvetések véleményezése

(3) Önkormányzati beruházásokkal kapcsolatos döntés előkészítés, véleményezés, a beruházások bonyolításának segítése,

(4) A település kommunális környezetvédelmi műszaki ügyeivel kapcsolatos javaslattétel döntés előkészítés testületi anyag véleményezése

Ügyrendi és Társadalmi Ügyek Bizottsága feladatköre és átruházott ügyekben hatásköre

28. § (1) a közoktatással, közművelődéssel, a sporttal és az idegenforgalommal kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátásában, döntés előkészítésében való közreműködés, véleményalkotás,

(2) a városban megrendezésre kerülő kulturális és egyéb rendezvények, ünnepségek előzetes koordinációjában való részvétel,

(3) véleményezi a lakásépítési és lakásvásárlási támogatás iránt benyújtott kérelmeket, javaslatot tesz a testületnek a támogatás mértékére vonatkozóan,

(4) előkészíti és véleményezi a szociális étkeztetési térítési díjak megállapítására vonatkozó rendelettervezetet.

(5) vagyonnyilatkozatok kezelése,

(6) méltatlansági eljárás ügyeiben eljár

(7) ügyrendi kérdésekben előzetes állásfoglalás, javaslattétel,

(8) ellátja a titkos szavazások során a szavazatszámláló bizottsági feladatokat,

(9) ellátja az SZMSZ felülvizsgálatát.

(10) a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. tv. 9. § (2) bekezdése alapján a polgármester összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezésének kivizsgálása.

Az összeférhetetlenség

29. § (1) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármesternek címezve a Hivatalhoz írásban kell benyújtani, megjelölve annak okát.

(2) A polgármester a kezdeményezést 5 munkanapon belül köteles a Bizottság elnöke - akadályoztatása esetén az egyik bizottsági tag - részére átadni.

(3) A Bizottság az átvételt követő 10 napon belül köteles az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést kivizsgálni, s annak megállapításáról a kezdeményezést követő képviselő-testületi ülésen - de legkésőbb a kezdeményezést követő 30 napon belül - döntés céljából a Képviselő-testületet tájékoztatni.

(4) A Bizottság ülésére meg kell hívni az érintett felet, valamint a kezdeményezést benyújtót.

(5) A jegyző köteles az összeférhetetlenségre vonatkozó iratokat elkülönítetett kezelni a Hivatalban e célra kijelölt helyen, továbbá gondoskodni az adatvédelmi szabályok betartásáról.

Ideiglenes (ad-hoc) bizottságok

30. § (1) A Képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésének a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(2) A bizottság a belső működési szabályaira a képviselő-testület állandó bizottságaira vonatkozó szabályok irányadóak.

(3) Az ideiglenes bizottság alakításáról rendelkező határozatnak tartalmaznia kell:

a) a bizottság alakításának célját és konkrét feladatait,

b) az elnök és a bizottsági tagok nevét,

c) feladat elvégzésére megállapított határidőt vagy feltételt.

A polgármester

31. § (1) A polgármester egy személyben képviselheti az Önkormányzatot. A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekinthető.

(2) A polgármester megbízatását főállásban látja el; illetményét, illetve költségátalányát egyéb juttatásait, jutalmát a Képviselő-testület határozza meg.

Az alpolgármester

32. § (1) A képviselő-testület a települési képviselők közül egy fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatait.

(2) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.

(3) Tartós akadályoztatásnak minősül:

a) 30 napot meghaladó távollét pl: betegség, külszolgálat stb.

b) büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés.

A közös önkormányzati hivatal jegyzője

33. § (1) A jegyző

a) ellátja a megállapodás szerint érintett Képviselő-testületek, bizottságok és képviselők működésével kapcsolatos igazgatási teendőket;

b) előkészíti a polgármester hatáskörébe utalt államigazgatási döntéseket, gondoskodik azok végrehajtásáról;

c) köteles a Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések Képviselő- testületi ülésein részt venni, és ott a szükséges felvilágosításokat megadni.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére hat hónap időtartamra a jegyzői feladatokat az Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal igazgatási osztályvezetője látja el.

(3) A jegyző szóban jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő. Amennyiben a jogsértő állapot nem kerül megszüntetésre, úgy köteles véleményét írásban benyújtani.

Az Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal

34. § (1) A képviselő-testület Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel - egységes hivatalt működtet.

(2) Az Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 9941 Őriszentpéter, Városszer 106. Kirendeltségei: Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal Bajánsenyei Kirendeltsége 9944 Bajánsenye, Vörösmarty u. 13/A. és Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal Hegyhátszentjakabi Kirendeltsége 9934 Hegyhátszentjakab, Kossuth u. 39.

(3) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására létrehozott egységes hivatal – a közös önkormányzati hivatal – működésével kapcsolatos részletes szabályokat az Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal Ügyrendje tartalmazza.

A társulások

35. § Az Önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és észszerűbb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:

a) Őriszentpéteri Katica Egységes Óvoda-Bölcsőde Intézményfenntartó Társulás feladatai: óvodai nevelés, bölcsődei ellátás

b) Zalamenti és Őrségi Önkormányzatok Szociális és Gyermekjóléti Társulás, feladatai: családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások, szociális szolgálatások és ellátások

c) Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás, feladata: hulladékgazdálkodással kapcsolatos egyes feladatok koordinálása

Lakossági fórumok, közmeghallgatás

36. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás fontosabb szabályai:

a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek;

b) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a Meghívó az Önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztése útján a rendezvény előtt legalább 5 nappal tájékoztatni kell;

c) a közmeghallgatásra a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályok az irányadóak.

(3) A Képviselő-testület a lakosság szélesebb körét érintő ügyekben lakossági fórumot tarthat, amennyiben arról a Képviselő-testület dönt.

(4) A lakossági fórum időpontjáról és tárgyáról a lakosságot a Meghívó az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztése útján a rendezvény előtt legalább 5 nappal tájékoztatni kell.

Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

37. § (1) Az önkormányzat a belső pénzügyi ellenőrzését a külön jogszabályok szerinti folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés (FEUVE) és belső ellenőrzés útján biztosítja.

(2) A FEUVE rendjéről a jegyző által készített külön szabályzat rendelkezik.

(3) Az önkormányzat a belső ellenőrzést megbízott belső ellenőr útján biztosítja.

Záró rendelkezések

38. § Hatályát veszti a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelet.

39. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 8/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelethez

Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

1.

011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320 Köztemető-fenntartás és – működtetése

013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051040 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

064010 Közvilágítás

066020 Város-, községgazdálkodási és egyéb szolgáltatások

072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

072450 Fizikoterápiás szolgáltatás

074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

076062 Település-egészségügyi feladatok

081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

082044 Könyvtári szolgáltatások

106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán

082030 Művészeti tevékenységek (kivéve: színház)

072111 Háziorvosi alapellátás

082010 Kultúra igazgatása

082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

041140 Területfejlesztés igazgatása