Csepreg Város Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (VII. 2.) önkormányzati rendeletének indokolása
a szociális ellátásokról
Hatályos: 2021. 07. 03a szociális ellátásokról
Általános indokolás
Csepreg Város Önkormányzat Képviselő-testületének korábbi, 1/2015 (II.27) számú rendelete az időközben bekövetkező jogszabályi változások révén már sem a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Sztv.), sem a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX törvény (Jat.) előírásaival nem volt összhangban. Az újonnan megalkotott rendelet rendezni kívánta a fentiekben hivatkozott jogszabályoknak való megfelelést annak érdekében, hogy a szociális ellátások területen átlátható, koherens szabályozás kerüljön kialakításra.
Részletes indokolás
A 2–32. §-hoz
1. §-hoz
A rendeletben használt egyes kifejezések, fogalmak tartalmának meghatározását szabályozza e szakasz.
2. – 6. §-okhoz
A rendelet e szakaszai az általános eljárási alapelveket rögzítenek az egyes ellátásokra vonatkozó eljárás megindításának módja, a támogatások folyósítása, felhasználása tekintetében, továbbá jogkövetkezményeket határoz meg az ellátások jogosulatlan igénybevétele esetén.
7. §-hoz
Az egyes ellátások tekintetében eljárni jogosult szervek kijelölését szabályozza.
8.-9. §-okhoz
A rendelet kettő fajta pénzbeli támogatást különböztet meg. Települési támogatást és rendkívüli települési támogatást. A települési támogatás esetében a döntéshozónak mérlegelési joga van a támogatás odaítélése tekintetében, míg a rendkívüli települési támogatás esetén e mérlegelési jogkörrel a döntéshozó nem rendelkezik, hiszen ezen esetben létfenntartást veszélyeztető helyzet elhárítására irányul a pénzbeli ellátás tekintetében indult eljárás.
10. §-hoz
A pénzbeli ellátási formák egyes esetekben természetbeni formában is biztosíthatóak, továbbá természetbeni támogatásnak minősül az Sztv. alapján a köztemetés.
11.-12. §-okhoz
A pénzbeli támogatási formák közül a települési támogatás odaítélésének feltételeit szabályozza. A települési támogatás jellegénél fogva havi rendszerességgel nyújtott támogatási forma.
13.-15. §-okhoz
A rendkívüli települési támogatás odaítélésének feltételeit szabályozza. A rendkívüli települési támogatás jellegénél fogva elsősorban alkalomszerű módon nyújtott támogatási forma.
16.-17. §-okhoz
A természetbeni települési támogatás elsősorban garanciális jellegű a támogatói oldalról, mely biztosítékot jelent arra, hogy a támogatás cél szerint kerül felhasználásra.
Csepreg városában társadalmi igény az idős korúak segítése olyan területen, amely jelentős, elsősorban fizikai megterhelést jelentene az érintetti kör számára. Már a korábbi szociális rendelet is szabályozta a közterületi gyepgondozás támogatását, amelyre a rendelet magalkotásának időszakában is jelentős igény mutatkozott. Figyelemmel arra, hogy az Sztv. a támogatások területén a rászorultsági elvet követi, a szabályozás az Sztv.-ből eredően kötelezően új elemként vezette be a támogatási feltételek között a jövedelemvizsgálatot.
18.-19. §-okhoz
A rendkívüli település támogatás természetbeni formájaként a tűzifa támogatást és az élelmiszertámogatást nevesíti a rendelet. A tűzifa támogatás esetében fontos megemlíteni, hogy ez nem a külön központi költségvetésből finanszírozott és önálló önkormányzati rendelettel szabályozott szociális célú tüzelőanyagtámogatást jelenti, hanem azon túlmenően, az időszakosan felmerülő ilyen jellegű igények rászorultsági alapon történő kielégítését célozza.
A Sztv.-vel összhangban a rendelet a köztemetés részletszabályait is rendezni kívánta.
20.-26. §-okhoz
A képviselő-testület szociális alapszolgáltatásként szociális étkeztetést, a házi segítségnyújtást, családsegítés, idősek nappali ellátását biztosítja. Az Sztv. a 3000 főnél nagyobb lélekszámú települési önkormányzatok esetében ezen szolgáltatásokat kötelező feladatként írja elő. A rendelet az Sztv. részletszabályait egészíti ki elsősorban a feladat ellátására kötelezett szervek megjelölésével, valamint az igénybevétel módja tekintetében.
27. §-hoz
A képviselő-testület bentlakásos ellátást nyújtó intézményként a Csepreg Város Területi Gondozási Központjában működteti a 23 férőhellyel rendelkező Idősek Bentlakásos Otthonát. Az intézmény Csepreg város közigazgatási területére nézve rendelkezik ellátási kötelezettséggel. Az ezen túli szabad férőhelyek azonban szabadon betölthetőek a rendeletben szabályozottak szerint.
28. §-hoz
A rendelet rögzíti a térítési díjak ellenében és a térítésmentesen igénybe vehető szolgáltatásokat, valamint a térítési díjak mértékét.
29. §-hoz
Az Sztv. értelmében a 2000 fő feletti települések kötelesek szociálpolitikai kerekasztalt létrehozni és működtetni. A kerekasztal összetétele a városban működő szociális, egészségügyi és gyermekjóléti szervekből, illetve azok munkatársaiból áll, továbbá tanácskozási joggal részt vehetnek a kerekasztal munkájában a településen képviselettel bíró nemzetiségek is.
30-31. §
Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz.