Szentpéterfa község képviselő-testületének 7/2014 (VIII.27.) önkormányzati rendelete

az egyes szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 08. 27- 2015. 02. 27

Szentpéterfa Község Önkormányzatának képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1.§ (2) bekezdésében, 10.§ (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32.§ (3) bekezdésében, 33.§ (7) bekezdésében, 37/A (3) bekezdésében, 43/B § (1) és (3) bekezdéseiben, 45. § (1) bekezdésében, 48.§ (4) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92.§ (2) bekezdésében 132. § (4) bekezdés a) c) d) g) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében és a Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja.


I. FEJEZET


Általános rendelkezések


Az ellátások megállapításának általános szabályai


1. §


(1) A pénzbeli szociális ellátás iránti kérelmet szóban vagy írásban az e célra rendszeresített formanyomtatványon, az Szt-ben, a végrehajtási rendelete mellékletében meghatározott mellékletek csatolásával a Pornóapáti Közös Önkormányzati Hivatal Szentpéterfai Kirendeltségénél (Szentpéterfa, Alkotmány u. 91.) kell előterjeszteni.


(2) A szociális ellátásra való jogosultság feltételeinek fennállásához kérelmező a kérelem benyújtásakor köteles a saját, illetőleg a vele egy háztartásban élők személyi adatairól, vagyoni és jövedelmi viszonyairól igazolást becsatolni, vagy ha ez akadályba ütközik, akkor büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozni, valamint az elbíráláshoz szükséges egyéb adatokat dokumentumokkal igazolni, illetve ha az igazolások vagy iratok hivatal általi beszerzését kéri, az adatokat kezelő, vagy az ellátást folyósító szerv nevét, címét és a nyilvántartási számot megadni:


(3) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapításakor – kivéve, ha az Szt. vagy e rendelet eltérően nem rendelkezik – az egy háztartásban élő személyek szociális helyzetét összetartozó egységként kell vizsgálni. A támogatásukat úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a kérelmező és a családjának létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.


Nem állapítható meg pénzbeli és természetbeni ellátás – önkormányzati átmeneti segély kivételével – ha a kérelmező vagy a jogosultság szempontjából beszámítandó bármely családtagja az igénylés benyújtásának időpontjáig nem vette igénybe azokat a társadalombiztosítási vagy más rendszeres pénzellátásokat, amelyekre jogosult, vagy igénybejelentést sem nyújtott be.


Állástalan, munkanélküli, havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező aktív korú kérelmező részére ellátás csak abban az esetben állapítható meg, ha az állami foglalkoztatási szervnél álláskeresőként nyilvántartott, továbbá az állami foglalkoztatási szervvel folyamatosan együttműködik, és az erről szóló igazolást benyújtotta.


(4) Az ellátásra jogosultság feltételei azonnali intézkedést igénylő élethelyzet esetén a bizonyítékok utólagos csatolása mellett a kérelmező jövedelmi, vagyoni, szociális és lakáskörülményeiről készített környezettanulmánnyal vizsgálható. Ha a kérelmező életkörülményeiből következően a helyi önkormányzat, vagy a jegyző hivatalos tudomás, illetőleg a környezettanulmány adatai alapján a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt a saját és vele közös háztartásban élő hozzátartozók tulajdonában álló vagyon után képződő jövedelmet, valamint a vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására.


(5) A kérelmező köteles együttműködni az eljáró személyekkel. Az együttműködés elutasítása, valótlan adat szolgáltatása, vagy a háztartásban élők megélhetését különösen veszélyeztető magatartás illetőleg életvitel – rendkívüli élethelyzet kivételével – esetén a szociális ellátás megállapítására benyújtott kérelmet el kell utasítani.


(6) Szociális ellátások igénylését az önkormányzat hivatalában elektronikus úton nem lehet intézni.


(7) A képviselő-testület az alábbiakban felsorolt feladat- és hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át:

- méltányossági ápolási díj,

- önkormányzati segély,

- életkezdési támogatás

-méltányossági közgyógyellátás,

-köztemetés,

- szociális étkeztetés,,

- térítési díj méltánylás iránti kérelmek elbírálása.


(8) A polgármester az átruházott hatáskörében hozott döntések előtt a szociális ellátás megállapítására benyújtott kérelmet véleményeztetheti a települési képviselőkkel, és döntéséről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.


(9) A kérelem elbírálásáról a polgármester a kérelem beérkezésétől számított 15 napon belül dönt, melyről a kérelmezőt egyedi határozattal kell értesíteni. A polgármester átruházott hatáskörben hozott döntése ellen 15 napon belül fellebbezéssel lehet élni, melyet Szentpéterfa Községi Önkormányzatának címezve a képviselő-testülethez kell benyújtani.


A pénzellátások folyósításának szabályai


2. §


(1) A szociális ellátást az ügyfél nyilatkozata szerint átutalással vagy postautalványon kell folyósítani az elbírálást követő 5 munkanapon belül.


(2) Rendkívüli létfenntartást veszélyeztető élethelyzet esetén az egyszeri ellátás házipénztárból haladéktalanul is kifizethető.


(3) Ha a megállapított szociális ellátás, térítési díj vagy egyéb kötelezettség, adósságkezelési szolgáltatás megfizetését szolgálja, azt közvetlenül az arra jogosult intézmény vagy szerv, közüzemi szolgáltató, hitelintézet részére kell utalni, amelyről a támogatást megállapító határozatban rendelkezni kell.



II. FEJEZET


Pénzbeli ellátások


Az aktív korú rendszeres szociális segélyezettek együttműködése


3. §


(1) Az aktív korú (nem foglalkoztatott személy) ellátásra jogosult a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat – Szombathely, Széll Kálmán utca 4. – (a továbbiakban: együttműködésre kijelölt szerv).


(2) A rendszeres szociális segélyezett köteles:

- a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül nyilvántartásba vétel céljából megjelenni az együttműködésre kijelölt szervnél,

- a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedési programról 30 napon belül megállapodni az együttműködésre kijelölt szervvel,

- az esetleges akadályoztatásáról a kijelölt szervet előzetesen értesíteni, illetve az akadályoztatás okát 5 napon belül igazolni,

- a nyilvántartott adatokban bekövetkezett változást 8 napon belül bejelenteni a jegyzőnél és az együttműködésre kijelölt szervnél.


(3) Az együttműködésre kijelölt szerv a nyilvántartásba vételt követően:

- tájékoztatást ad a beilleszkedést segítő programok típusairól, az együttműködés elmulasztásának következményeiről,

- a nem foglalkoztatott személlyel közösen kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó, beilleszkedést segítő programot, amelyről az ügyféllel 30 napon belül megállapodást köt,

- a nem foglalkoztatott személlyel a megállapodásban foglaltak szerint kapcsolatot tart,

- jelzi az önkormányzatnak a nyilvántartásba vétel megtörténtét,

- jelzi, ha a nem foglalkoztatott személy az együttműködési kötelezettségét megszegi.


(4) A beilleszkedési program típusai:

- munkavállalási tréning,

- munkakeresési tréning,

- önsegítő csoport

- problémaelemző és megoldó technikák.


(5) Az együttműködési kötelezettséget megszegi a segélyezett, ha a 4. § (2) bekezdésében meghatározott kötelezettségét nem teljesíti.



Aktív korúak ellátása


4. §


(1) Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapításának, valamint folyósításának egyéb feltételeként az ellátásra jogosult köteles gondoskodni lakókörnyezetének rendben tartásáról. Az aktív korúak ellátására jogosult személy lakókörnyezetét abban az esetben kell rendezettnek tekinteni, ha

a) az életvitelszerű tartózkodásra használt ingatlan lakóépülete, és az ahhoz tartozó beépítetlen terület, valamint az ingatlanhoz a telekhatárral párhuzamosan kapcsolódó, a közútig terjedő teljes közterület, ezen belül a járda, nyílt árok vagy folyóka és ezek műtárgyai tisztán tartottak, valamint a téli időszakban a hó- és jégmentesítés el van végezve,

b) az életvitelszerű tartózkodásra használt lakóépület rendeltetésszerű használatra alkalmas, folyamatosan tisztán tartott, és az egészségre ártalmas hulladékoktól, rágcsálóktól és egyéb károsítóktól mentes,

c) az ingatlanon nincs a rendezett településképet kedvezőtlenül befolyásoló környezetállapot,

d) az ingatlan kerítésének állapota biztosítja az ellátásra jogosult tartásában álló állatok közterületre való kijárásának megakadályozását,

e) az ingatlan előtti közterület növényzete a hozzá kapcsolódó közút rendeltetésszerű használatát és a forgalom biztonságát nem akadályozza.


(2) A rendeletben szabályozott feltételek meglétét a kérelem benyújtását, valamint a felülvizsgálati eljárás megindítását követő 10 napon belül környezettanulmány készítésével vizsgálni kell.


(3) Ha a feltételek ellenőrzése során megállapításra kerül, hogy a rendezett lakókörnyezetre vonatkozó az (1) bekezdésben foglalt bármelyik feltétel nem teljesül, a jegyző legalább ötnapos határidő kitűzésével írásban felszólítja a kérelmezőt, illetve az ellátásban részesülő személyt a kifogásolt állapot megszüntetésére.


(4) Amennyiben a kérelmező, valamint az ellátás jogosultja a lakókörnyezet rendezettségét a kitűzött határidőig nem biztosítja, részére aktív korúak ellátása nem állapítható meg, illetve a juttatásra való jogosultságát és a támogatás folyósítását meg kell szüntetni.



Méltányossági ápolási díj


5. §


(1) Ápolási díj méltányosságból annak a nagykorú személynek állapítható meg, aki a 18. életévét betöltött és önmaga ellátására képtelen, tartósan beteg hozzátartozóját otthon ápolja, gondozza, továbbá ha

a) a beteg hozzátartozó ápolása érdekében munkahelyétől fizetés nélküli szabadságot kénytelen igénybe venni, vagy az ápolást más hozzátartozó keresetveszteség nélkül nem tudja megoldani,

b) az ápolási tevékenység ellátására az egészségi állapotát is figyelembe véve alkalmas.


(2) Az ápolási díj iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 41. § (1) bekezdésében foglaltakat igazoló szakvéleményt, valamint

a) az ápoló és az ápolt közös nyilatkozatát, hogy nem áll fenn köztük, vagy az ápolt és az ápoló közeli hozzátartozója között tartási, életjáradéki, illetőleg öröklési szerződés,

b) az ápoló nyilatkozatát arról, hogy:

- nem önálló vállalkozó, őstermelő, illetve gazdasági társaságnak nem személyes közreműködő tagja,

- az ápoltnak rajta kívül nincs olyan hozzátartozója, aki az ápolóval él, gondozására képes és jövedelemmel nem rendelkezik,

c) ha az ápoló a 60. életévét betöltötte a háziorvos arra vonatkozó külön igazolását, hogy e körülmény az ápolási feladatainak ellátásában nem gátolja,

d) az ápoló és családja jövedelem- és vagyonnyilatkozatát.


(3) Nem állapítható meg ápolási díj, ha

a) az ápoló személy családjában az egy főre eső havi nettó jövedelem az öny. mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló kérelmező esetén annak 250 %-át meghaladja,

b) az ápoló és az ápolt között, vagy az ápolt és az ápoló közeli hozzátartozója között tartási, életjáradéki, illetőleg öröklési szerződés áll fenn,

c) az ápoló önálló vállalkozó, őstermelő, illetve gazdasági társaságnak személyes közreműködő tagja,

d) az ápolttal közös háztartásban élő hozzátartozó nem rendelkezik jövedelemmel, de az ápoltnak van olyan hozzátartozója, aki vele közös háztartásban él, rendszeres pénzellátással rendelkezik, és az ápolt személy gondozására képes,


(4) A méltányosságból megállapítható ápolási díj havi összege az éves központi költségvetési törvényében meghatározott alapösszeg 80 %-a.


(5) A képviselő-testület kivételes méltánylást érdemlő esetben – a tartósan beteg, egyedül élő, fogyatékosság miatt mások segítségére szoruló kérelmező javára – a (4) bekezdés szerinti összegtől eltérhet, ha a jövedelem legfeljebb 30 %-kal meghaladja a (3) bekezdés a) pontjában meghatározott kizáró értékhatárt.


(6) Az ápolási díjra való jogosultságát meg kell szüntetni, ha ápolási kötelezettségének körében az ápolást végző személy önhibájából nem gondoskodik az ápolt személy:

a) alapvető ellátási, gondozási, és ápolási igényeinek kielégítéséről,

b) a háziorvos, vagy az illetékes módszertani intézmény által kijelölt szakértő szakvéleményében meghatározott egészségügyi ellátásáról, gyógykezelésének biztosításáról, a gyógyszereihez való hozzájutásról,

c) elemi személyi higiéniás körülményeiről, lakásának tisztán tartásáról és fűtéséről,

d) állapotának megfelelő felügyeletének ellátásáról.

e) a támogatási jogosultság felülvizsgálatához szükséges iratokat a megadott határidőig nem csatolta.


(7) Az ápolási díj folyósításának jogosultságát a képviselő-testület évente felülvizsgálja. Az ápolást végző személy ápolási kötelezettségének teljesítését a Pornóapáti Közös Önkormányzati Hivatal szükség szerint, de legalább félévente ellenőrzi. Az ellenőrzés során megállapított kötelezettségszegésről tájékoztatja a képviselő-testületet.


Önkormányzati segély

6. §


(1) A polgármester önkormányzati segélyben részesítheti azt a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyt, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öny. mindenkori legkisebb összegnek 350 %-t, egyedül élő kérelmező esetén annak 400 %-át.


(2) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet különösen:

a) tartós megbetegedés vagy egyéb önhibáján kívüli körülmény következtében keletkező jövedelem kiesés, nagymértékben meg növekedett gyógykezelési kiadások megfizetése, közgyógyellátásra nem jogosult személy esetében gyógyászati segédeszköz beszerzése,

b) elemi kár, baleset vagy más rendkívüli esemény következményeinek halaszthatatlan elhárítása,

c) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,

d) gyermek családba való visszakerülésének elősegítése.


  1. Létfenntartási gondok különösen:

a) megfelelő élelmezés hiánya,

b) a lakhatás elvesztésének veszélye,

c) a közüzemi szolgáltatás megszűnésének veszélye,

d) 1 hónapot meghaladó táppénzes állomány,

e) a megfelelő ruházkodás hiánya,

f) ha a család anyagi erőforrásai nem elegendőek a szükséges tanszer, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz megvásárlására,

g) munkahely létesítése esetén első alkalommal, a munkába járáshoz szükséges bérlet megvásárlása,

h) gyermek, fiatal felnőtt beiskolázása, illetve gyermek óvodakezdése,

i)óvodai, iskolai étkeztetés megfizetésének nehézségei,

j) nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás,

k) gyermek hátrányos helyzete miatti anyagi segítségnyújtás,

l) napi megélhetési gondok.


  1. Az önkormányzati segély egyszeri összege az (1) bekezdés szerinti esetben a rászorultsághoz igazodóan az öny. mindenkori legkisebb összegéig terjedhet, de éves szinten nem haladhatja meg annak kétszeresét. A támogatás évente egy alkalommal nyújtható, ha a kérelmező, illetve családtagja méltányossági közgyógyellátásban is részesül.


(5) Rendkívüli körülmény esetén (különösen betegség, elemi kár, baleset, vagy más krízishelyzet bekövetkezése esetén) a jövedelmi viszonyoktól függetlenül is adható önkormányzati segély, amely a (2) bekezdésben meghatározott összegnél magasabb összegben is megállapítható.


7. §


(1) A fiatal felnőtt részére iskoláztatással összefüggő önkormányzati segély legfeljebb a jogosult 23. életévének betöltéséig és akkor állapítható meg, ha közép- vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanul, amennyiben 6.§ (1) bekezdésében meghatározott összeget az egy főre eső jövedelme nem haladja meg.

(2) A gyermek, fiatal felnőtt beiskolázása, valamint a gyermek óvodakezdésének támogatás iránti kérelmet minden év július 1. és szeptember 30. között lehet előterjeszteni.

(3) Beiskolázásra teintettel kért önkormányzati segélyre nem jogosult, aki jogszabály rendelkezése folytán vagy más forrásból ingyenes tankönyvellátásra jogosult.


8.§



(1) A polgármester ugyancsak önkormányzati segélyt állapít meg annak a Szentpéterfa községben állandó lakóhellyel rendelkező, vagy életvitelszerűen a településen élő személynek, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öny. mindenkori legkisebb összegének 450 %-át, egyedül élő esetén 500 %-át,, és ezáltal a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyezteti.


(2) Nem állapítható meg temetési segély annak, akinek az elhunyt eltemettetése tartási, életjáradéki, vagy öröklési szerződés alapján a szerződésben meghatározott kötelezettsége.


(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a tízszerese.


(4) A temetésre adott önkormányzati segély összege az (3) bekezdésben meghatározott összeg 10%-a, de annak összege elérheti az (3) bekezdésben meghatározott összeget, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti.


(5) A segélyt a temetés napját követő 30 napon belül lehet igényelni. A kérelemhez a jövedelemigazolás mellé csatolni kell a temetési költségekről kiállított számla eredeti példányát, és amennyiben nem Szentpéterfa településen történt az anyakönyvezés, a halálesetről kiállított halotti anyakönyvi kivonatot.


9.§


(1) Kamatmentes kölcsön formájában nyújtható önkormányzati segély, ha a kérelmező családjában az egy főre eső átlagjövedelem nem haladja meg az öny. mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.

Átmeneti létfenntartást veszélyeztető körülmények esetén az eltemettetéshez nyújtott önkormányzati segély kamatmentes kölcsön formájában is adható. A megállapított összeg közvetlenül a temetkezési vállalkozónak is kiutalásra kerülhet.


(2) A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott önkormányzati segély évente egyszer adható, amely az öny. mindenkori legkisebb összegének 800 %-ig terjedhet.


(3) A képviselő-testület azon személyek részére nyújt kamatmentes kölcsönt, akiknél – jövedelmi viszonyaik alapján – feltételezhető a kölcsön visszafizetése.


(4) A kamatmentes kölcsön elsősorban lakásfelújításra, lakáskorszerűsítésre és pénzintézettel szemben fennálló kölcsöntartozás törlesztésére adható.


(5) A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott önkormányzati segélyt 1 év alatt – indokolt esetben 2 év alatt – kell visszafizetni, a visszafizetés feltételeit – a kérelmező anyagi és szociális helyzetét figyelembe véve a – képviselő-testület határozatban állapítja meg.


(6) A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott önkormányzati segély folyósítására és visszafizetésére a képviselő-testület a segélyben részesített személlyel kölcsönszerződést köt, melyben rögzíteni kell a törlesztés havi részleteinek összegét, a visszafizetés feltételeit, a kölcsöntörlesztés lejáratának határidejét, a visszafizetés vagy kezességvállalás garanciáit, és a vissza nem fizetés esetén megindítandó végrehajtás eljárási rendjét.


(7) Az öny. mindenkori legkisebb összegének 400 %-át meghaladó kamatmentes kölcsön nyújtása esetén visszafizetési garanciaként készfizető kezességvállalás vagy jelzálogjog is feltételül szabható.


10. §


Amennyiben az eljárási adatokra tekintettel feltételezhető, hogy az önkormányzati segélyt a jogosult nem rendeltetésének megfelelően használja fel, az részben vagy egészében természetbeni juttatásként (Erzsébet utalvány, vásárlási utalvány, élelmiszercsomag, tüzelőanyag, tankönyv, iskolai kirándulás, táborozás költségeihez hozzájárulás, intézményi térítési díj) is kiadható.


11. §


  1. A polgármester a segély felhasználását ellenőrzi, a segélyezett a segély folyósítását követően 30 napon belül számlával, igazolással, nyilatkozattal igazolni köteles a segély felhasználást.


(2) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett önkormányzati segély visszafizetését a polgármester elengedheti, csökkenheti, vagy legfeljebb 12 havi részletfizetési lehetőséget biztosíthat, ha a kötelezett családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át.



Életkezdési támogatás


12. §


(1) A polgármester a szentpéterfai lakóhellyel rendelkező újszülött törvényes képviselőjét támogatásban részesíti, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 1000%-át


(2) A támogatás összege gyermekenként 25.000 Forint.


(3) A támogatás iránti kérelmet a gyermek születését követő 3 hónapon belül lehet benyújtani.


(4) A kérelemhez mellékelni kell:

a) a jövedelemigazolásokat, illetve nyilatkozatokat,

b) és a születési anyakönyvi kivonat és lakcímkártya másolatát.



III. FEJEZET


Természetben nyújtott szociális ellátás


13. §


Köztemetés



(1) A polgármester az eltemettetésre kötelezett önhibáján kívül időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személy kérelmére engedélyezheti a köztemetés költségeinek


a) részbeni (legfeljebb 50 %-ig terjedő elengedését, ha az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén annak 250 %-át nem haladja meg,

b) elengedését, ha az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének150 %-át, egyedül élő esetén annak 200 %-át nem haladja meg, és

a kérelmező, valamint családja az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal nem rendelkezik.


A kérelemhez minden esetben csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmi adatait igazoló dokumentumokat, valamint vagyonnyilatkozatot a külön jogszabályban meghatározott formanyomtatványon1.


(2) Közköltségen csak a helyben szokásos legalacsonyabb osztályú temetés rendelhető el.



Méltányossági közgyógyellátás


14. §


(1) A polgármester közgyógyellátásra való jogosultságot állapít meg annak a személynek, aki szociálisan rászorult, és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni.


(2 ) Közgyógyellátásra jogosult az a személy:

a) akinek a családjában az egy főre eső havi jövedelem az öny. mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetén annak 300 %-át nem haladja meg, továbbá

b) akinek a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége meghaladja az öny. mindenkori legkisebb összegének 15 %-át.

c) aki betöltötte a 65. életévét, egyedül él, a jövedelme nem haladja meg az öny. mindenkori legkisebb összegének 350 %-át, és a havi rendszeres gyógyító ellátás mértéke eléri az öny. mindenkori legkisebb összegének 25 %-át.



IV. FEJEZET


Szociális szolgáltatások


15. §


(1) A z önkormányzat szociális alapszolgáltatásként:

a) az étkeztetést a Szentpéterfai Óvoda konyhája útján biztosítja.

b) a házi segítségnyújtáshoz, a családsegítéshez, jelzőrendszeres házi segítségnyújtáshoz, nappali ellátásokhoz (idősek, szenvedélybetegek) való hozzáférést a Pálos Károly Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat (Szombathely, Széll Kálmán utca 4.) útján megállapodás alapján,

c) gyermekek napközbeni ellátásához való hozzáférést a Szombathelyi Egyesített Bölcsődei Intézmény és Családi Napközi (9700 Szombathely, Bem József utca 33.) útján biztosítja.


16. §


(1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás igénybe vétele önkéntes.


(2) Az önkormányzat által nyújtott ellátások igénybevétele iránti kérelmeket a külön jogszabályban2 meghatározott formanyomtatványon

- az étkeztetés vonatkozásában a Szentpéterfai Óvoda vezetőjénél,

- a házi segítségnyújtás, a családsegítés, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, nappali ellátások (idősek, szenvedélybetegek) vonatkozásában a Pálos Károly Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat (Szombathely, Széll Kálmán utca 4.) intézmény vezetőjénél,

- a gyermekek napközbeni ellátásához való hozzáférést a Szombathelyi Egyesített Bölcsődei Intézmény és Családi Napközi (9700 Szombathely, Bem József utca 33.) vezetőjénél.


(3) A jegyző külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést és házi segítségnyújtást biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti.

17. §


A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást meg kell szüntetni a feltétel bekövetkezése hónapjának utolsó napjával, ha:

a) az ellátás megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történt,

b) az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább két hétig) nem vette igénybe, és ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki,

c) az ellátott magatartásával az ellátást lehetetlenné teszi, vagy akadályozza,

d) a személyi térítési díj megfizetését figyelmeztetés ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne.


Étkeztetés

18. §


  1. A polgármester térítési díj ellenében a szociálisan rászorultak részére napi egyszeri meleg ételt biztosít. Szociálisan rászorultnak kell tekinteni:

a) a kora miatt: aki a 70. életévét betöltötte,

b) egészségi állapota miatt: aki mozgásában korlátozott, krónikus vagy akut betegsége miatt részben vagy egészben nem tud önmaga ellátásáról gondoskodni,

c) fogyatékossága miatt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül,

d) pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége miatt: önmaga ellátására, részben képes, fekvő gyógyintézeti kezelésre nem szorul.


(2) Az (1) bekezdésben részletezett jogosultságokat az alábbi módon kell igazolni:

a) 19.§ (1) bekezdése a) pontja szerinti életkort személyazonosító igazolvánnyal;

b) a 19.§ (1) bekezdése b) és d) szerinti egészségi állapotot, illetve betegséget háziorvosi, kezelőorvosi vagy szakorvosi igazolással

c) a 19.§ (1) bekezdés c) pontja szerinti fogyatékosságot a fogyatékossági támogatás vagy emelt összegű családi pótlék megállapításáról szóló határozattal.


(3) Térítésmentesen biztosítja az Önkormányzat a napi egyszeri meleg ételt annak, aki jövedelemmel nem rendelkezik és egészségi állapota miatt részben vagy egészben nem tud gondoskodni önmaga ellátásáról



(4) Az étkeztetés szociális ellátásként hivatalból is megállapítható.


V. Fejezet



Térítési díj


19. §


  1. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni.

  2. A szociális étkeztetésre fizetendő díjat a 4. melléklet tartalmazza.

  3. A 15.§ (1) bekezdés b) pontja szerinti esetekben a térítési díjat Szombathely Megyei Jogú

Város Önkormányzata állapítja meg.



ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



Hatálybalépés


20. §


(1) Ez a rendelet 2014. augusztus 27. napján lép hatályba.


(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az egyes szociális ellátásokról szóló 2/2014. (II.6.) önkormányzati rendelet



Szentpéterfa, 2014. augusztus 26.



             Skrapitsné Jurasits Ágnes sk.                                           Dr. Linhárt Gábor sk.

                         polgármester                                                                      jegyző


 



Kihirdetve: 2014. augusztus 27.


Dr. Linhárt Gábor sk.

jegyző


1a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet

2 A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet 1. sz. melléklete