Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2013.(XII.21.) önkormányzati rendelete
Vasvár Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 11. 30Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2013.(XII.21.) önkormányzati rendeleteVasvár Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Vasvár Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye: 9800 Vasvár, Alkotmány u.1.
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét, használatuk módját a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben szabályozza.
(2) Az önkormányzat díjakat, elismerő címeket adományoz, melynek részletes szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
3. § (1) A képviselő-testület feladat- és hatásköreit magasabb szintű jogszabályok határozzák meg. Az önkormányzat által önként vállalt feladatokat az SZMSZ 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat kormányzati funkcióit az SZMSZ 2. számú melléklete tartalmazza.
A képviselő-testület működése
Alakuló ülés
4. § A polgármester esküokmányát az esküt kivevő legfiatalabb képviselő írja alá.
5. § (1) A képviselő-testület a megalakulását követően egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Amennyiben az alpolgármester választása eredménytelen volt, a soron következő rendes ülésen a választást e rendelet 5. § (1) bekezdése szerint meg kell ismételni.
Munkaterv
6. § A képviselő-testület – a polgármester előterjesztése alapján – éves munkatervet készít, melyet a tárgyévet megelőző év december hónapjában kell előterjeszteni. A munkaterv tervezetét a polgármester irányításával a jegyző készíti elő.
7. § A munkaterv tartalmazza:
8. § A munkaterv tervezetének összeállításához a polgármester javaslatot kér:
Az előterjesztések
9. §
.
10. §
.
11. § (1) Az írásbeli előterjesztést a megfelelő belső egyeztetéseket követően a képviselő-testület ülésének időpontja előtt legalább 10 nappal korábban el kell készíteni, és leadni az üléseket előkészítő munkatársnak. Az előterjesztések tartalmáért, a határidők és a szükséges egyeztetések megtartásáért az előterjesztő, illetve a hivatal előkészítést végző belső szervezeti egységének a vezetője a felelős.
Sürgősségi indítvány
12. § (1) A polgármester, az alpolgármester, a tanácsnok, a bizottság, a képviselő és a jegyző javaslatot tehet a képviselő-testületnek előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalására. A sürgősségi javaslatot indokolni kell.
A képviselő-testület összehívása
13. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 10 ülést tart.
(2) A képviselő-testület minden hónap utolsó csütörtöki napján tartja rendes ülését. A képviselő-testület július és augusztus hónapban nem ülésezik. A polgármester a rendes ülés időpontjától eltérően is összehívhatja a képviselő-testület ülését.
(3) A képviselő-testület minden év februárjában az önkormányzat költségvetését elfogadó ülésén közmeghallgatást tart.
(4) Indokolt esetben a polgármester a rendes ülést a (2) bekezdésben meghatározott időponttól eltérően is összehívhatja azzal, hogy ebben az esetben is a rendes ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
14. § (1)1 A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke hívja össze.
(2) A képviselő-testület ülésére szóló meghívót a napirendi pontok írásos anyagaival együtt úgy kell kézbesíteni, illetve elektronikus úton kiküldeni, hogy a képviselők és a meghívottak legalább az ülés előtt 5 nappal korábban megkapják.
(3) Indokolt esetben a meghívóban „később kerül kiküldésre” jelzéssel jelölt előterjesztéseket a (2) bekezdésben megjelölt időponttól eltérően, de legkésőbb az ülés napján kell az érintettekhez eljuttatni.
(4) A rendkívüli ülésre szóló meghívót 3 nappal, sürgős esetekben legalább 24 órával előbb kell kézbesíteni, illetve elektronikus úton kiküldeni.
15. § (1)2 A képviselő-testület ülésére a városi képviselőkön, jegyzőn és aljegyzőn kívül a nyilvános anyag valamennyi írásbeli előterjesztésének megküldésével tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a város országgyűlési képviselőjét,
b) a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős Vas Vármegyei Kormányhivatal vezetőjét,
c) a város önkormányzati hivatalának osztályvezetőit,
d) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét.
(2)3 A képviselő-testület ülésére a meghívó és a feladatkörükkel kapcsolatos napirendi pont előterjesztésének megküldésével tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a napirendi pont előadóját, amennyiben az előterjesztő külső szerv
b) a Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság és a Vasvár Városi Rendőrkapitányság vezetőjét,
c) az önkormányzat tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaságok ügyvezető igazgatóit,
d) a napirendi pont tárgya szerinti gazdasági kamara képviselőjét,
e) a helyi, a körzeti és a megyei sajtó képviselőit,
f) azon önszerveződő közösségek vezetőit, akiket tevékenységi körüket érintően a polgármester, illetve a képviselő-testület a 22. §-ban foglaltak szerint meghív,
g) akinek a meghívását a polgármester indokoltnak tartja.
(3) A sajtó képviselői nem rendelkeznek tanácskozási joggal, de meghívót, előterjesztést kapnak a képviselő-testület ülésére.
(4) A 15. § (1) bekezdésében meghatározott személyek bármely napirendi ponthoz, a (2) bekezdésben felsorolt személyek pedig a feladatkörükkel kapcsolatos napirendi ponthoz hozzászólhatnak, azonban szavazati joggal nem rendelkeznek.
(5) A zárt ülés anyagát azon személyek kapják meg, akik az Mötv. törvény szabályai szerint az ülésen részt venni jogosultak, továbbá a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletét ellátó szervnek is meg kell küldeni.
16. § A meghívó tartalmazza:
17. § A nyilvános képviselő-testületi ülés időpontját, helyét és napirendi-tervezetét a meghívó kiküldésével egyidejűleg a Városháza hirdetőtábláján, honlapján is közzé kell tenni.
A képviselő-testület ülésének menete
18. §4 A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke vezeti.
19. § (1) A polgármester a képviselő-testület ülésének megkezdésekor megállapítja és kimondja a határozatképességet a jelenléti ív alapján.
(2) A polgármester a határozatképességet az ülés végéig állandóan figyelemmel kíséri.
20. § A polgármester feladatai és jogosítványai a képviselő-testületi ülés vezetésével kapcsolatban:
21. § (1) A polgármester az ülés vezetése körében a következő intézkedések megtételére jogosult:
Civil önszerveződő közösségek
22. § (1) Az önkormányzat feladatai ellátása körében együttműködik az önszerveződő közösségek képviselőivel. Jelen SZMSZ 3. sz. melléklete tartalmazza azon civil szervezetek, egyesületek megnevezését, akiknek a tevékenységi körüket illetően a képviselő-testület és a bizottságok ülésein tanácskozási jogot biztosít. Őket a tevékenységi körüket érintő napirend tárgyalására tanácskozási joggal meghívja a polgármester, illetve az illetékes bizottság elnöke.
(2) Az egyesületek, önszerveződő közösségek jelen SZMSZ 63. §-a szerint az évi egyszer tartandó civil fórumon kapnak tájékoztatást a fontosabb önkormányzati döntésekről, és e tanácskozáson az előkészítésbe is bekapcsolódhatnak, véleményt nyilváníthatnak. Ezen túl jelen SZMSZ 61. §-a szerinti fórumon is véleményt nyilváníthatnak és bekapcsolódhatnak a döntés előkészítésébe.
A tanácskozás rendje
23. § (1) A képviselő-testület – a polgármester előterjesztése alapján – a napirend tárgyalásának megkezdése előtt – vita nélkül dönt:
24. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról dönt a képviselő-testület.
Határozathozatal, a szavazás rendje
25. § Minősített többség szükséges az Mötv-ben foglaltakon túl:
26. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) A szavazásra feltett kérdést mindenki számára közérthető módon kell az ülés elnökének ismertetnie úgy, hogy az igennel vagy nemmel eldönthető legyen.
(3) A szavazatok összeszámlálása során a polgármester megállapítja az igen és a nem szavazatokat, végül a szavazástól tartózkodók számát.
(4) Amennyiben a szavazás eredménye felől kétség merül fel, akkor az Mötv-ben foglaltak szerint a szavazást meg lehet ismételni.
(5) A polgármester a személyes érintettségét be nem jelentő képviselő döntéshozatalban történő részvételéről tájékoztatja a képviselő-testületet. Ezt követően a képviselő-testület az érintett döntést visszavonja, majd újratárgyalja.
27. § (1) A név szerinti szavazás tartásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.
(2) Az ülést vezető elnök névszerinti szavazást rendel el a 100.000.000,-Ft-ot meghaladó fejlesztési célú önkormányzati hitel felvétele esetén.
(3) Névszerinti szavazást egyébként a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel az Mötv-ben meghatározott ügyek kivételével bármely ügyben elrendelhet.
(4) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát, minden képviselőt személy szerint szólít. A képviselők „igen”’, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
28. § A titkos szavazásra vonatkozó javaslatot a jelen lévő képviselők legalább egyharmada az adott napirendi pont tárgyalásának megkezdéséig az ülés elnökénél írásban köteles jelezni. A javaslatról a képviselő-testület a napirendi pont tárgyalását megelőzően vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
29. § (1) A titkos szavazás lebonyolítása a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság képviselő tagjainak a feladata.
(2) A titkos szavazást bélyegzővel ellátott, a döntés tárgyát és a szavazás módját megjelölő szavazólapon kell lebonyolítani.
30. § (1) Amennyiben ugyanazon döntés elfogadásához titkos, illetve név szerinti szavazásra vonatkozó javaslatot nyújtanak be egyazon döntésre vonatkozóan, abban az esetben a polgármester a titkos szavazásra irányuló javaslatot teszi fel szavazásra.
(2) Amennyiben a titkos szavazásra irányuló javaslat nem kapja meg a szükséges többséget, úgy a polgármester a név szerinti szavazásra irányuló javaslatot teszi fel szavazásra.
31. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete ../20..(..hó..nap) számú határozata.
(2) A képviselő-testületi határozatokról a Hivatal nyilvántartást vezet betűsoros és határidő szerinti formában.
(3) A képviselő-testületi határozatok végrehajtásának időpontját lehetőség szerint konkrét naptári napban kell meghatározni.
(4) A képviselő-testületi határozat végrehajtásáért felelős személy köteles a végrehajtásról szóló jelentést legkésőbb a határidő lejártát követően a képviselő-testületi előterjesztések előkészítésére és leadási határidejére vonatkozó szabályok meghatározásával a jegyzőnek megküldeni.
Önkormányzati rendelet
32. § (1) A rendelet-tervezetet általában a jegyző készíti elő. Az előkészítéssel megbízható ezen kívül a képviselő-testület illetékes bizottsága, továbbá a polgármester által felkért személy, szervezet.
(2) A tervezetet megvitatás céljából a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság elé kell terjeszteni.
(3) A lakosság széles rétegeit érintő helyi rendeleteket nyilvános vitára lehet bocsátani. A vita eredményéről, az ott elhangzott javaslatokról, véleményekről a képviselő-testületet a polgármester tájékoztatja.
(4) A lakosság széles rétegeit érintő önkormányzati rendelet tervezetének megvitatására városi gyűlés is tartható.
33. § (1) Az elfogadott önkormányzati rendeletet, valamint a képviselő-testület által meghozott normatív határozatokat ki kell hirdetni. A kihirdetés a város főterén, a Vasvár, Március 15. tér 6. szám alatti épületen elhelyezett üvegezett, zárt önkormányzati hirdetőtáblán való kifüggesztéssel történik. A kihirdetésről a jegyző gondoskodik.
(2) Az önkormányzati rendeletet a 33. § (1) bekezdés szerinti hirdetőtáblán való kifüggesztés napján kihirdetettnek kell tekinteni.
(3) A hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a Hivatal gondoskodik.
(4) A hatályos önkormányzati rendeletek a Hivatal Szervezési, Jogi és Igazgatási Osztályán munkaidő alatt, továbbá a város honlapján megtekinthetők.
Kérdés, interpelláció
34. § (1) A napirend tárgyalásának befejezése után a képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, a jegyzőhöz kérdést intézhetnek, felvilágosítást kérhetnek, illetve interpellációt terjeszthetnek elő.
(2) A kérdést feltenni maximum 2 perc időtartamban, a választ megadni maximum 5 perc időtartamban lehet.
(3) Az interpellációt legkésőbb az ülés előtt egy nappal, a polgármesternél írásban kell benyújtani. Rendkívüli esetben az interpellációt az ülésen szóban is elő lehet terjeszteni.
(4) Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett az ülésen történő szóbeli kiegészítés joga.
(5) A kérdésre és az interpellációra lehetőleg az ülésen kell válaszolni. Ha ez nem lehetséges, akkor a választ a kérdező, illetve interpelláló képviselőnek 15 napon belül írásban kell megadni.
Jegyzőkönyv
35. § (1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvben az Mötv-ben rögzített jegyzőkönyvi tartalmon kívül a névszerinti és titkos szavazás módját, és annak eredményét, továbbá a kérdéseket, interpellációkat és az azokra adott válaszokat is rögzíteni kell.
(2) A jegyzőkönyv:
Bizottságok
36. § (1) A bizottság elnökének és tagjainak személyére vagy visszahívására a polgármester vagy bármelyik képviselő javaslatot tehet.
(2) A bizottság elnökét és tagjait a képviselő-testület választja meg legkésőbb az alakuló ülést követő első ülésén.
(3) A bizottság szükség szerint tart ülést.
(4) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(5) A bizottságok a polgármester vagy bármely bizottság elnökének javaslatára együttes ülést is tarthatnak. Az együttes ülés akkor határozatképes, ha bizottságonként a tagok több mint fele jelen van.
(6) Az együttes ülés vezetőjét az elnökök egyhangú döntéssel jelölik ki maguk közül. Megegyezésük hiányában az ülést az idősebbik elnök vezeti.
(7) Az ülés vezetésének rendjére, a hozzászólási jogra vonatkozó szabályok tekintetében úgy kell eljárni, mintha egy bizottság ülésezne.
(8) Az együttes ülésen résztvevő bizottságok határozataikat külön szavazással hozzák meg.
37. § (1) Az ideiglenes bizottság személyi összetételére a bizottságok személyi összetételére vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) Az ideiglenes bizottság alakításáról rendelkező határozatnak tartalmaznia kell:
38. § A képviselő-testület állandó jelleggel az alábbi bizottságokat hozza létre és létszámukat a következőkben állapítja meg:
39. §
Az egyes bizottságok sajátos feladatai
40. § (1) A bizottsági elnököt távolléte esetén a bizottság elnökhelyettese helyettesíti.
(2) A bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a feladatkörüket érintő napirendi pontok tárgyalásához azon lakossági önszerveződő közösségek vezetőit, képviselőit, akiket tevékenységi körüket illetően az SZMSZ 3. sz. melléklete megnevez.
(3) A bizottság ülésén megjelent állampolgárok az ülés napirendi pontjához kapcsolódva legfeljebb 5 percben hozzászólhatnak.
41. § (1) Az előterjesztéseket írásban kell elkészíteni. A biztossági ülés meghívóját és a napirendi javaslatok anyagait írásban kapják meg a bizottság tagjai.
(2) A bizottság ülésére előterjesztést a 9. § (2) bekezdésében meghatározott személyek tehetnek.
(3) A meghívót a javasolt napirendi pontok anyagaival együtt legalább 4 nappal korábban ki kell küldeni.
42. § A képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatásköröket az SZMSZ 7. számú melléklete tartalmazza.
43. § (1) A bizottság ülését követően 3 napon belül a határozatokat az elnök által jóváhagyott formában írásba kell foglalni.
(2) A határozatokat bizottságonként külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal és a bizottság nevének feltüntetésével kell ellátni, feltüntetve a végrehajtásért felelős személy nevét és a határidőt.
(3) Önkormányzati ügyekben a polgármestert, alpolgármestert és a bizottság elnökét vagy tagját lehet végrehajtásért felelősként megjelölni. Egyúttal felelősként fel kell tüntetni a Hivatal azon belső szervezeti egységének vezetőjét, vezetőit, akiknek a feladatkörükbe tartozik a határozat végrehajtásának szervezése.
44. § (1) Amennyiben ugyanazon ügyben két vagy több bizottság egybehangzó állásfoglalására vagy határozatára van szükség, a bizottságok az ügyben együttes ülést is tarthatnak.
(2) Együttes ülés esetén az egyes bizottságok határozatképességét külön-külön kell megállapítani. A vita lefolytatása után a bizottságok külön szavaznak.
(3) Amennyiben a szavazás eredményeképpen a bizottságok döntése nem egybehangzó, az ügyet döntés végett a soron következő képviselő-testületi ülés elé kell terjeszteni.
A polgármester, az alpolgármester
45. § A polgármester a megbízatását főállásban látja el.
A polgármesterre átruházott képviselő-testületi hatáskörök
46. § (1) A polgármesterre átruházott képviselő-testületi hatásköröket az SZMSZ 8. számú melléklete tartalmazza.
(2) A képviselő-testület által átruházott hatáskörben hozott intézkedéseiről a polgármester a képviselő-testület következő ülésén köteles tájékoztatást adni.
47. § A polgármester a két ülés közti időszakban jelentkező halaszthatatlan vismajor helyzet bekövetkezése esetén az Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján dönthet szolgáltatási, beszerzési pályázat kiírásáról és elbírálásáról 5.000.000,-Ft értékhatárig.
Alpolgármester
48. § (1) A képviselő-testület megbízatásának idejére az Mötv-ben meghatározott eljárási rend szerint egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatkörét társadalmi megbízatásban látja el.
49. § A polgármester és az alpolgármester közti munkamegosztásról, az általa ellátott feladatokról külön polgármesteri utasítás rendelkezik.
Az összeférhetetlenségi, méltatlansági és vagyonnyilatkozat-tétellel kapcsolatos eljárás
Összeférhetetlenségi eljárás
50. § A polgármester, alpolgármester és a városi képviselők összeférhetetlensége, méltatlansága ügyében a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság jár el.
51. § (1) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést írásban kell benyújtani, amiben pontosan meg kell jelölni, hogy mely képviselővel szemben, és milyen összeférhetetlenségi ok merült fel. Mellékelni kell az összeférhetetlenségi ok megállapításához szükséges, összeférhetetlenségi okot valószínűsítő adatokat is. A bejelentésnek tartalmaznia kell a bejelentő személyi azonosító adatait (név, lakcím) és aláírását.
(2) A Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke a képviselő összeférhetetlenségére vonatkozó bejelentés esetén megvizsgálja, hogy a bejelentés megfelel-e az 51. § (1) bekezdésében megkívánt alaki feltételeknek. Amennyiben a bejelentés megfelel a feltételeknek, a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke elrendeli az összeférhetetlenségi vizsgálati eljárás megindítását.
(3) Hiányos bejelentés esetén a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke egy esetben – megfelelő határidő kitűzésével – hiánypótlásra hívja fel a bejelentőt.
52. § (1) A Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság adatokat kérhet be és bárkit meghallgathat.
(2) A Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke az összeférhetetlenségi ügy tárgyalásáról, idejéről és helyéről köteles az érintett képviselőt értesíteni. Amennyiben a képviselő megjelenik, kérésére meg kell őt hallgatni, és lehetőséget kell adni neki bizonyítékainak előterjesztésére.
(3) Abban az esetben, ha a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság a rendelkezésre álló adatok és bizonyítékok alapján nem tud dönteni az összeférhetetlenségi ügy előterjeszthetőségében, akkor további adatokat és bizonyítékokat szerezhet be.
(4) A Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság összeférhetetlenségi vizsgálata eredményéről tájékoztatja a polgármestert és javaslatot tesz a polgármesternek a képviselő-testületi ülés összehívására.
53. § (1) Összeférhetetlenségi ügyben a határozati javaslathoz módosító indítványt nem lehet tenni, arról a képviselő-testület vita nélkül határoz. A határozathozatal előtt az érintett képviselő felszólalhat.
(2) Amennyiben a képviselő-testület nem állapítja meg az összeférhetetlenséget, akkor a képviselővel szemben ugyanezen tények alapján újabb összeférhetetlenségi eljárást kezdeményezni nem lehet.
53/A. § A méltatlansági eljárásra az SZMSZ-nek az összeférhetetlenségre vonatkozó 51. §, 52. § és 53. § rendelkezéseit kell értelemszerűen alkalmazni.
Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
54. § (1) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése. A vagyonnyilatkozatot a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság tartja nyilván.
(2) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. A kezdeményezést írásban kell benyújtani, amiben konkrétan meg kell jelölni a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, illetve a bejelentésnek tartalmaznia kell a bejelentő személyi azonosító adatait (név, lakcím) és aláírását.
(1) Abban az esetben, ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Amennyiben a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, akkor a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság a rendelkezésre álló adatok alapján dönt.
(4) A Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás keretében felhívja az érintett képviselőt, hogy 5 napon belül nyilatkozzon a kezdeményezéssel kapcsolatosan, illetve – amennyiben azt alaposnak találja – javítsa ki a kezdeményezésben kifogásolt adatokat.
55. § A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást, adatot tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállás nélküli – ismételt kezdeményezést a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
56. § (1) A vagyonnyilatkozatokat a hivatalban kizárólag erre a célra rendszeresített, elkülönített és a biztonsági követelményeknek megfelelően elhelyezett páncélszekrényben kell őrizni.
(2) A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás során az adatvédelmi törvény rendelkezéseit maradéktalanul be kell tartani.
(3) A képviselők vagyonnyilatkozatába – a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság által kijelölt időpontban – havonta legalább két alkalommal a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnökének vagy arra kijelölt tagjának jelenlétében bárki betekinthet.
Tanácsnok
57. § (1) A képviselő-testület a polgármesternek vagy bármely képviselőnek a javaslatára a képviselők közül kettő tanácsnokot választhat:
Jegyző, aljegyző és a hivatal
58. § A jegyző és aljegyző tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén őket – az Mötv. 82. § (3) bek. figyelemmel – a Vasvári Polgármesteri Hivatal Városfejlesztési és Műszaki Osztályának vezetője helyettesíti, aki ellátja ez idő alatt a jegyzői feladatokat.
Hivatal
59. § (1) A hivatal elnevezése: Vasvári Polgármesteri Hivatal. Székhelye 9800 Vasvár, Alkotmány u. 1. A Hivatal ellátja a mindenkor hatályos jogszabályokban foglalt feladatköröket.
(2) A képviselő-testület a közös hivatalban adományozható szakmai főtanácsadói és szakmai tanácsadói címek számát 1 főben állapítja meg.
Lakossági fórumok
Közmeghallgatás
60. § (1) Az évi egy alkalommal tartandó kötelező közmeghallgatás tervezett időpontját a képviselő-testület az éves munkatervében határozza meg.
(2) A meghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre és tárgyalásra kerülő kérdésekről az állampolgárokat és a társadalmi szervezeteket az önkormányzat hirdetőtábláján, valamint a köztájékoztatási eszközök útján (plakáton, megyei napilap útján és a város honlapján) kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 5 nappal korábban.
Városi gyűlés
61. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetőleg jelentősebb döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása céljából városi gyűlést hívhat össze.
(2) A városi gyűlés napirendjéről, helyéről és idejéről az állampolgárokat és a társadalmi szervezeteket az 60. § (2) bekezdésében foglaltak szerint tájékoztatni kell.
(3) A városi gyűlést a polgármester vagy az alpolgármester vezeti.
(4) A városi gyűlésre a képviselőket, jegyzőt, aljegyzőt és a Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit meg kell hívni.
(5) A városi gyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek elkészítéséről a Hivatal gondoskodik.
Városrészi tanácskozás
62. § (1) Vasvár egyes összefüggő területein élő állampolgárokat érintő fontos városfejlesztési és közszolgáltatási kérdésekben a lakosság véleményének megismerése céljából városrészi tanácskozás tartható.
(2) A városrészi tanácskozás napirendjéről, helyéről és idejéről az állampolgárokat az Önkormányzat hirdetőtábláján és a köztájékoztatási eszközök útján (plakáton, megyei napilap útján és a város honlapján) kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 5 nappal korábban.
Érdekegyeztetés rendszere
63. § (1) A polgármester évente egy alkalommal civil fórumot hív össze a város civil szervezeteivel történő konzultációra.
(2) A civil fórum helyéről, idejéről a civil szerveztek írásos meghívót kapnak.
Társulás
64. § (1) Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete minősített többséggel hozott döntése alapján tagja a jogi személyiséggel rendelkező Vasi Hegyhát Önkormányzati Társulásnak (székhelye: 9800. Vasvár, Alkotmány u.1.), valamint a ZALAISPA Hulladékgazdálkodási Társulásnak (székhelye: 8798 Zalabér, 3096/12. hrsz.).
(2) A társulás által ellátandó feladatokat, melyeket a képviselő-testület a társulásra ruházott át, a 10. számú melléklet tartalmazza.
Nemzetiségi Önkormányzat
65. § (1) Vasváron Roma Nemzetiségi Önkormányzat működik. A képviselő-testület a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény rendelkezéseinek megfelelően a Vasvári Roma Nemzetiségi Önkormányzattal közigazgatási szerződést kötött.
Záró rendelkezések
1. melléklet
1. Civil szervezetek támogatása
2. Kitüntetések adományozása
3. Vérvételi hely működtetése és a szerződött laborjárati helyre „laborjárat” biztosítása
4. Kulturális szervezetek támogatása
5. Bőrgyógyászati szakrendelés
6. Fizioterápia szakrendelés
7. Szülészeti-nőgyógyászati szakrendelés
8. Fül orr-gégészet
9. Ideggyógyászat
10. Városi fürdő nyári működtetése
2. melléklet5
kódja |
megnevezése |
|
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
|
013320 |
Köztemető fenntartás és működtetés |
|
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
|
013370 |
Informatikai fejlesztések, szolgáltatások |
|
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
|
022010 |
Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése |
|
041110 |
Általános gazdasági és kereskedelmi ügyek igazgatása |
|
041232 |
Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás |
|
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
|
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
|
045120 |
Út, autópálya építése |
|
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|
045530 |
Csővezetékes szállítás |
|
047120 |
Piac üzemeltetése |
|
047310 |
Turizmus igazgatása és támogatása |
|
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
|
051020 |
Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítása, átrakása |
|
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
|
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
|
052080 |
Szennyvízcsatprna építése, fenntartása, üzemeltetése |
|
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
|
063020 |
Víztermelés-, kezelés-, ellátás |
|
063080 |
Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése |
|
064010 |
Közvilágítás |
|
066010 |
Zöldterület-kezelés |
|
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
072210 |
Járóbetegek gyógyító szakellátása |
|
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
|
072450 |
Fizikoterápiás szolgáltatás |
|
074031 |
Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás |
|
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
|
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
|
081043 |
Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása |
|
081045 |
Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása |
|
081061 |
Szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás |
|
082061 |
Múzeumi gyűjteményi tevékenység |
|
082062 |
Múzeumi tudományos feldolgozó és publikációs tevékenység |
|
082063 |
Múzeumi kiállítási tevékenység |
|
082064 |
Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység |
|
082070 |
Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása |
|
082091 |
Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
|
082092 |
Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
|
082093 |
Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek |
|
082094 |
Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
|
083030 |
Egyéb kiadói tevékenység |
|
086020 |
Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése |
|
086090 |
Egyéb szabadidős szolgáltatás |
|
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményekben |
|
104031 |
Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása |
|
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
|
106010 |
Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
|
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
3. melléklet
1. Vasvár Városi Sportegyesület
2. Vasvári Kosárlabda Sport Egyesület
3. Nagymákfáért Egyesület
4. Vasvár Városi Kórusegyesület
5. Vasvári Kneipp Közhasznú Egyesület
6. Vasvári Természetjáró Sportegyesület
7. Vasvár Város Önkéntes Tűzoltó Egyesülete
8. Magyar Vöröskereszt Területi Szervezete
9. Vasvári Petőfi Horgász Egyesület
10. Máltai Szeretetszolgálat Vasvári Csoportja
11. Hegyhát Vidék Vagyonvédelmi Közalapítvány
12. Vasvár Városért Közalapítvány
13. Vas-Vár Örökség Népfőiskola
4. melléklet
I. Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi tanácsnok:
1. Figyelemmel kíséri az önkormányzati rendelet tervezetek, képviselő-testületi határozatok megalkotását, előkészítését. E feladatkörében véleményezi különösen a költségvetésről, a helyi adókról, valamint a települési szerkezeti tervről, helyi építési szabályzatról szóló javaslatokat.
2. Figyelemmel kíséri az önkormányzati vagyon hasznosítását, ennek keretében vizsgálja az önkormányzati vagyon működtetésével, felhasználásával kapcsolatos lehetőségeket.
3. Figyelemmel kíséri az önkormányzati beruházásokat és azok megvalósítását.
4. Véleményezi az önkormányzat által alapított gazdasági társaságok tevékenységéről szóló éves beszámolót, üzleti tervet.
5. Véleményezi a város közlekedésének helyzetét, forgalmi rendjét, az önkormányzati belterületű utak állagát.
6. Figyelemmel kíséri a város környezetvédelmi helyzetét.
II. Humánerőforrás tanácsnok:
1. Figyelemmel kíséri az önkormányzat egészségügyi, szociális feladatköreinek teljesítését.
2. Javaslatokat dolgoz ki a szociális, egészségügyi, lakásügyi, oktatási és kulturális feladatok színvonalasabb ellátására.
3. Figyelemmel kíséri az önkormányzati rendelet-tervezetek, képviselői-testületi határozatok megalkotását, előkészítését az általa felügyelt feladatkörök vonatkozásában.
4. Figyelemmel kíséri a kulturális, művészeti és sport programok tervezését, különösen az állami ünnepi megemlékezéseket.
5. Véleményezi a szakterületéhez kapcsolódó terveket, azok pénzügyi kihatásait.
6. Kapcsolatot tart a szakterületét érintő civil szervezetekkel.
5. melléklet
1. Közreműködik az éves költségvetési koncepció kialakításában.
2. Közreműködik az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet-tervezet előkészítésében.
3. Közreműködik a költségvetésről szóló önkormányzati rendelet módosításának előkészítésében.
4. Közreműködik a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló /zárszámadás/ elkészítésében.
5. Előkészíti a helyi adókról szóló önkormányzati rendelet-tervezeteket.
6. Értékeli az önkormányzat által alapított költségvetési szervek ellenőrzésének tapasztalatait.
7. Ellenőrzi az önkormányzat vagyonával történő gazdálkodást.
8. Javaslatot tesz téma-, cél- és utóvizsgálatok megtartására.
9. Javaslatot tesz az átmenetileg szabad pénzeszköz felhasználására.
10. Évenként egyszer ellenőrzi a képviselők, bizottsági tagok és elnökök tiszteletdíjának és költségtérítésének kifizetését és elszámolását.
11. Figyelemmel kíséri az önkormányzatot érintő pénzügyeket.
12. Közreműködik a városfejlesztési koncepciók, programok, tervek kialakításában és véleményezi ezen programtervezeteket.
13. Figyelemmel kíséri a városrekonstrukciót, a műemlék, illetve műemlék jellegű ingatlanok hasznosítását.
14. Figyelemmel kíséri a nagyobb önkormányzati beruházásokat.
15. Figyelemmel kíséri a kommunális szolgáltatások fejlesztését.
16. Figyelemmel kíséri az önkormányzati tulajdonban lévő vagyontárgyak hasznosítását vagy elidegenítését.
17. Kezdeményezheti a zajvédelem érdekében csendes övezet kialakítását.
18. Figyelemmel kíséri a helyi jelentőségű természeti értékek megóvását, őrzését, fenntartását, bemutatását és helyreállítását.
19. Szervezi és ellenőrzi a környezetvédelem terén hozott jogszabályok végrehajtását.
20. Nyilvántartja, ellenőrzi és kezeli az önkormányzati képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatát.
21. A Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság – egyebek között közreműködik – az önkormányzatnál és intézményeinél:
a, az éves költségvetési javaslat és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteinek előkészítésében,
b, figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás /vagyonnövekedés-, csökkenés/ alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;
22. Figyelemmel kíséri a közüzemi szolgáltatást végző önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaságok tevékenységét.
23. Figyelemmel kíséri az ingatlankezelés– és fenntartás alakulását az önkormányzati vagyont illetően.
24. Figyelemmel kíséri az önkormányzat stratégiai jellegű fejlesztési elképzeléseit.
25. Figyelemmel kíséri az önkormányzat által benyújtásra kerülő európai uniós és egyéb pályázatokat.
26. Figyelemmel kíséri az önkormányzat és a Hivatal informatikai ellátottságát, és fejlesztésének lehetőségeit.
27. Figyelemmel kíséri az önkormányzati közutak állapotát, javaslatot tesz azok felújítására.
28. Figyelemmel kíséri a közlekedés helyzetét, az utak, hidak és közterek állapotát, és erről a képviselő-testületet tájékoztatja.
6. melléklet
1. Közreműködik az önkormányzat kulturális, oktatási, valamint testnevelési és sporttevékenységéről szóló koncepciójának kidolgozásában.
2. Közreműködik az előkészítésnél a művészeti alkotás közterületen, önkormányzati tulajdonban, illetve nem önkormányzati tulajdonban álló épületen való elhelyezésénél, áthelyezésénél, lebontásánál.
3. Előkészíti a közterületek elnevezését és emlékmű állítását.
4. Koordinálja az önkormányzat művelődési és oktatási intézményeinek tevékenységét.
5. Figyelemmel kíséri az önkormányzat által kiírt, a város művészeti, kulturális életének gazdagítását szolgáló pályázatokat.
6. Figyelemmel kíséri a városi sportegyesületek támogatását.
7. Figyelemmel kíséri a sportegyesületeknél az önkormányzati támogatás felhasználását.
8. Kezdeményezi a kulturális, művészeti és sport rendezvényeket.
9. Részt vesz az állami, a nemzeti és az önkormányzati ünnepek programjának előkészítésében, és közreműködik az ünnepségek rendezésében.
10. Együttműködik az egyházakkal, karitatív szervekkel, és a szociális gondoskodás területén tevékenykedő társadalmi szervezetekkel.
11. Figyelemmel kíséri a konkrét szociális jellegű helyi intézkedéseket.
12. Figyelemmel kíséri a városban a hátrányos helyzetben lévő néprétegek helyzetének, élet- és munkakörülményeinek alakulását.
13. Figyelemmel kíséri a veszélyeztetett kiskorúak helyzetét, a gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenységet.
14. Közreműködik az egészségügyi beruházások, fejlesztések, nagy értékű eszköz- és műszer beszerzések előkészítésében.
15. Közreműködik az egészségügyi alapellátások, illetve szakrendelések működési, tárgyi feltételeinek biztosításában.
16. Ellenőrzi az egészségügyi rendtartás megvalósulását.
17. Tájékozódik a város közegészségügyi és járványügyi helyzetéről.
18. Közreműködik az önkormányzat lakásgazdálkodásáról szóló rendelet-tervezet előkészítésében.
19. Javaslatot tesz az önkormányzati bérlakásokat, illetve a nem lakás céljára szolgáló helyiségeket érintő kérdésekben.
7. melléklet
8. melléklet6
1. A város címere és zászlója díszítő jelképként való használatának engedélyezése
2. A közterület rendeltetéstől eltérő, eseti, meghatározott időre szóló használatának engedélyezése és az erre vonatkozó szerződés megkötése
3. Az engedélyezett közterület használati díj fizetésének részben vagy egészben történő elengedése
4. A filmforgatási célú közterület használat engedélyezése
5. Szociális ellátások körében:
9. melléklet7
1. „A közúti közlekedésről” szóló 1988. évi I. törvény 46. § (1) bekezdés a) pontja alapján a 3. § (2) bekezdésében, 7. § (3) bekezdésében, 12. § (5) bekezdésében, 14. § (1) bekezdés a) pontjában, 15. § (1) bekezdésében, 29. § (9) bekezdésében, 29/B. § (2) bekezdésének a) pontjában, 33. § (2) bekezdésében, 36. § (1), (3) és (4) bekezdésében, 37. § (2) és (3) bekezdésében, 41. §-ban, 42. § (3) bekezdésében, 42/A. § (1) és (2) bekezdésében, és a 43. § (1) bekezdésében meghatározott közútkezelői hatáskör.
2. „A közterületek elnevezéséről és a házszám-megállapítás szabályairól” szóló 2/2023.(I.30.) önkormányzati rendelet 4. §-ában meghatározott házszám-megállapítás.
3. „A közösségi együttélés alapvető szabályairól és azok elmulasztása jogkövetkezményeiről” szóló 10/2023.(VI.8.) önkormányzati rendeletben foglalt közösségi együttélés alapvető szabályainak megszegése, elmulasztása miatt indult eljárás lefolytatása.
10. melléklet8
1. A szociális feladatok körében:
1.1. étkeztetés
1.2. házi segítségnyújtás
1.3. családsegítés
1.4. nappali ellátás (idősek klubja)
2. A gyermekvédelmi feladatkörben:
2.1. gyermekjóléti alapellátás
2.2. helyettes szülői feladat
A 14. § (1) bekezdése a Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XII. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (1) bekezdése a Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (XI. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (2) bekezdése a Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (XI. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 18. § a Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XII. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 8. melléklet a Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 9. melléklet a Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 10. melléklet a Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (XI. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.