Perenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015 (V.8.) önkormányzati rendelete
Perenye Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 05. 08- 2018. 07. 11Perenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015 (V.8.) önkormányzati rendelete
Perenye Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-05-08-tól 2018-07-11-ig
Perenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének
5/2015.(V.08) önkormányzati rendelete
Perenye Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Perenye Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a XII. fejezet vonatkozásában a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. CCXXXVII. törvény 92.§-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az Önkormányzat elnevezése, székhelye, illetékességi területe, kapcsolatai
1.§ /1/ Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Perenye Község Önkormányzata (a
továbbiakban: Önkormányzat)
/2/ Az Önkormányzat székhelye: 9722. Perenye Béke u.34.
/3/ Az Önkormányzat illetékességi területe: Perenye község közigazgatási területe.
/4/ Az Önkormányzat az őt megillető jogosítványokat a képviselőtestület, a
polgármester, ill. helyi népszavazás útján gyakorolja.
/5/ Az Önkormányzat hivatalának megnevezése: Séi Közös Önkormányzati Hivatal
/a továbbiakban: Közös Hivatal/.
Az Önkormányzat jelképei, nyilvánosság
2.§ Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön önkormányzati
rendelet állapítja meg.
3.§ /1/ Az Önkormányzat díszpolgári címet adományozhat.
/2/ A díszpolgárság adományozásának részletes szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
4.§ Az önkormányzat, a polgármester, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal hivatalos
kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő
felirat olvasható:
a.) Perenye Község Önkormányzata
b.) Perenye Község Polgármestere
c.) Séi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője
d.) Séi Közös Önkormányzati Hivatal
5.§ /1/ Az Önkormányzat hivatalos lapja a Perenyei Hírlevél.
/2/ Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.perenye.hu
Az Önkormányzat feladatvállalása
6.§ Az Önkormányzat által használt kormányzati funkciókat az 1. számú melléklete
tartalmazza.
7.§ /1/ Az Önkormányzat önként vállalt feladata:
a.) a közösségi és versenysport támogatása
b.) a civil szervezetek, alapítványok támogatása
/2/ További feladatok felvállalását megelőzőn előkészítő eljárást kell lefolytatni,
melynek során meg kell vizsgálni, hogy a feladat vállalásának jogszabályban
meghatározott feladat és hatáskör szerinti feltételei fennállnak-e. Vizsgálni kell továbbá a feladat vállalásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az előkészítő eljárásról összegző előterjesztés készül a képviselő-testület részére.
/3/ Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, fedezet
biztosításával egyidejűleg kell a képviselő-testületnek döntést hoznia.
Önkormányzati hatáskörök
8.§ /1/ A Képviselő-testület operatív döntést igénylő esetekre tekintettel, egyes
hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza át.
A képviselő-testület a hatáskör gyakorlás átruházásáról illetve visszavonásáról
annak felmerülésekor, illetve az egyes tárgykörökben rendeletalkotásakor dönt.
/2/ Az átruházott hatáskör gyakorlója intézkedéseiről, azok eredményeiről a képviselő-
testület következő ülésén beszámol.
/2/ A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartoznak a Mötv. 42.§-ban
meghatározottak, melyekben kizárólag a képviselő-testület dönthet.
/3/ Az átruházott hatáskörök és rendeletek jegyzékét a rendelet 2. számú melléklete
tartalmazza.
II.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
9.§ /1/ A Képviselő-testület a megválasztott képviselőkből és a polgármesterből áll;
tagjainak száma: 5 fő.
A Képviselő-testület névjegyzékét az 1. számú függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület összehívása
10.§ /1/ A Képviselő-testületi ülést a polgármester papíralapon vagy elektronikus úton
meghívóval, és az írásos előterjesztések együttes megküldésével hívja össze, az ülést
megelőzően öt nappal. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét, a javasolt
napirendeket és a napirendek előterjesztőinek nevét.
/2/ Indokolt esetben az /1/ bekezdésben meghatározottaktól eltérően szóban vagy
telefonon is intézkedhet az ülés összehívásáról, a határnapra tekintet nélkül.
11.§ /1/ A Képviselő-testület nyilvános üléseinek időpontjáról a lakosságot hirdetmény útján kell tájékoztatni.
/2/ A nyilvánosság biztosításához az ülésteremben a feltételeket meg kell teremteni.
/3/ Az ülésen tanácskozási joggal az írásos meghívóval rendelkezők vehetnek részt.
/4/ Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni a napirenddel közvetlenül érintett szervezet képviselőjét.
Előterjesztések
12.§ /1/ A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések általában szóbeliek.
/2/ Írásos előterjesztést az alábbi esetekben kell készíteni:
a.)valamennyi rendelet tervezetnél,
b.)az önkormányzati tulajdonnal, vagyonnal összefüggő döntések előkészítésénél,
c.)amelyek előterjesztése során a képviselő-testület előzetesen írásos előterjesztést jelöl meg.
/3/ Az előterjesztések törvényességéért és határidőre történő elkészítéséért az előterjesztő felelős.
/4/ A határozati javaslatok törvényességét a jegyző köteles megvizsgálni.
A Képviselő-testület ülése
13.§ /1/ A képviselő-testületi ülést a polgármester vezeti. A polgármestert akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.
/2/ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg
egyidejű tartós akadályoztatása esetén a korelnök képviselő hívja össze és vezeti a
képviselő-testület ülését.
/3/ A polgármester az ülés kezdetén megállapítja a határozatképességet, melyet az ülés végéig folyamatosan figyelemmel kísér.
A napirendek tárgyalása előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről.
/4/ A polgármester a /3/ bekezdésben leírt tájékoztatás után javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
/5/ A polgármester a napirend sorrendjében, minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit.
A vita megnyitása előtt, az előadóhoz a képviselők kérdéseket intézhetnek, melyekre a vita előtt kell válaszolni.
/6/ A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
/7/ A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
/8/ A képviselő-testületi ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joga.
A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok hozzászólását a polgármester engedélyezi.
Szavazás
14.§. /1/ A képviselő-testület a határozatait általában szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.
Minősített többség szükséges az Mötv-ben meghatározottakon túl:
- helyi népszavazás kiírásához
- hitel felvételéhez, kötvény kibocsátásához
- fegyelmi ügyek elbírálásához
A nyílt szavazás kézfeltartással történik.
/2/ A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon külön helyiség és urna
igénybevételével történik. A titkos szavazást a képviselő-testület által erre a célra
létrehozott 3 főből álló ideiglenes bizottság bonyolítja le. A titkos szavazásról külön
jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza a szavazás helyét, idejét, a szavazást
lebonyolító bizottság tagjainak nevét, a szavazás során felmerült körülményeket, a
szavazás eredményét. A titkos szavazással hozott döntést az ülésről készült
jegyzőkönyvben alakszerű határozatba kell foglalni.
15.§ /1/ A döntéshozatalban a javaslatok elfogadásához egyszerű többség szükséges, mely a
jelenlévő képviselők több mint felének szavazatát jelenti, a minősített többséghez a
megválasztott képviselők több, mint felének, 3 főnek a szavazata szükséges.
/2/ A szavazásra feltett kérdést közérthetően úgy kell megfogalmazni, hogy az igennel vagy nemmel eldönthető legyen.
/3/ A polgármester a szavazást követően megállapítja a javaslat mellet, majd ellene szavazók, végül a tartózkodók számát.
16.§ /1/ A jelenlévők egynegyedének – szavazás előtt benyújtott – javaslatára név szerinti szavazást kell tartani. A kérdésről a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
/2/ A név szerinti szavazás esetén a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy
szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) szavazati
íven rögzíti, melyet aláírásával hitelesít. A szavazati ívet a jegyzőkönyvhöz kell
csatolni.
17.§ /1/ A képviselő-testület döntésével rendeletet alkot, normatív vagy egyedi határozatot
hoz.
/2/ A Képviselő-testület ülésén rendelet alkotás kezdeményezése szóban és írásban
történhet.
/3/ Rendelet alkotási kezdeményezésre jogosult a polgármester, az önkormányzati
képviselő és a jegyző.
18.§. /1/ A képviselő-testület más település képviselő-testületeivel együttes ülést tarthat,
melyre a /2/-/6/ bekezdés kivételével a rendes képviselő-testületi ülésre vonatkozó
szabályok az irányadóak.
/2/ A képviselő-testületek együttes ülésére szóló meghívót az érintett települések
polgármesterei írják alá.
/3/ Amennyiben az együttes ülés helyszíne Perenye, akkor az együttes ülést Perenye
polgármestere vezeti.
/4/ Az együttes ülésen a határozatképességet a résztvevő képviselő-testületek külön-
külön megállapított határozatképessége figyelembe vételével kell megállapítani.
/5/ A napirend vitája után a határozati javaslatot a résztvevő képviselő-testületeknek
külön-külön kell szavazásra feltenni. Egybehangzó határozatok meghozatala esetén
a javaslatot elfogadottnak kell tekinteni és a jegyzőkönyvben a döntések eredményét
településenként kell határozatba rögzíteni.
/6/ Az együttes ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni a képviselő-testület üléseiről
készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint. A jegyzőkönyvet az érintett
települések polgármesterei és jegyzői írják alá.
Jegyzőkönyv
19.§ /1/ A Képviselő-testület üléséről az Mötv. 52.§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezések
szerint jegyzőkönyv készül.
A jegyzőkönyv a törvényi előírásokon túl tartalmazza:
-az ülés helyét, időpontját;
-napirendi pontonként az előadók és felszólalók nevét,
-szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát;
-az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat;
-az előterjesztett határozati javaslatokat;
/2/ Az állampolgárok – a zárt ülés kivételével – a közös önkormányzati hivatalban a
testületi ülések jegyzőkönyveit megtekinthetik.
III.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
20.§ /1/ A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó
vagy ideiglenes bizottságot hoz létre.
/2/ A képviselő-testület állandó bizottságként Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottságot és Települési Értéktár Bizottságot hoz létre. A bizottságok tagjainak száma 3-3 fő. A bizottság tagjait a képviselők köréből kell megválasztani.
A bizottságok tagjainak névsorát a 2. számú függelék tartalmazza.
/3/ A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság feladata: a polgármester, a képviselők, valamint jogszabályban meghatározott hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának jogszabály szerinti kezelése, ellenőrzése.
A bizottság jogosult az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kérelem kivizsgálása.
/4/ A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság szükség szerint ülésezik. Üléseit a bizottság elnöke hívja össze.
/5/ A bizottság döntéshozatalából kizárható az, akit az ügy személyesen érint.
/6/ A Települési Értéktár Bizottság feladata: a településen fellelhető nemzeti értékek felvétele az értéktárba.
/7/ A Települési Értéktár Bizottság szükség szerint ülésezik. Üléseit a bizottság elnöke hívja össze.
Tevékenységéről félévente beszámol a képviselő-testületnek.
/8/ A bizottság határozatképességére, és döntéshozatalára a képviselő-testületre
vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
/9/ A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül.
.
21.§ /1/ A képviselő-testület esetenkénti feladatok ellátására ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
Az ideiglenes bizottságok megbízatása, feladata elvégzéséig tart.
/2/ A bizottságok összetétele, létszáma a feladat ellátásához igazodik.
IV.
A KÉPVISELŐ
22.§ /1/ A képviselőt megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek
melyeket a Mötv. megállapít.
/2/ A képviselő tevékenysége során hivatalos személyként jár el.
23.§ /1/ A képviselő a vele szemben a fennálló összeférhetetlenségi okot köteles haladéktalanul bejelenteni a polgármesternek.
/2/ A képviselő a megbízólevelének átvételét, illetve a összeférhetetlen helyzet keletkezését, vagy annak a képviselő tudomására jutását követő 30 napon belül köteles a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot megszűntetni, az összeférhetetlen tisztségről való lemondását írásban benyújtani.
24.§ /1/ A képviselőt megilleti a kérdezési és az interpellációs jog.
Az interpellációkra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, ezt követően a képviselő-testület határoz.
/2/ A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem hoz döntést.
25.§ A Képviselő-testület a képviselőnek – a jogszabályi keretek között – külön rendeletben meghatározott tiszteletdíjat állapíthat meg.
V.
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ, AZ ALJEGYZŐ
26.§ A polgármester megbízatását – tiszteletdíjasként – társadalmi funkcióban látja el.
A polgármester hetente pénteki napon 17-19 óráig a hivatali irodájában tart
fogadó órát.
27.§ A polgármester akadályoztatása esetén az e Rendelet 13.§ /1/ és /2/ bekezdésében
foglaltak kell alkalmazni.
Tartós akadályoztatásnak minősül, a legalább 30 napos távollét. Ebben az esetben a
polgármester megbízása nélkül is jogosult az alpolgármester eljárni.
28.§ A polgármester, és az alpolgármester a megválasztásuktól, illetve az Mötv.-ben meghatározott összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított 30 napon belül köteles az összeférhetetlenségi okot megszűntetni.
29.§ /1/ A képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki tevékenységét társadalmi
funkcióban látja el.
/2/ Az alpolgármestert a polgármester tartós távollétében vagy tartós akadályoztatása esetén a polgármester jogosultságai illetik meg. Egyéb esetben a helyettesítés rendjét a polgármester az általa meghatározott körben és terjedelemben, íráűsbeli felhatalmazással szabályozza.
30.§ /1/ A jegyző – az egyéb jogszabályokban meghatározott feladatin túl – gondoskodik az
önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.
/2/ A jegyző feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatban:
- előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;
- előkészíti a képviselő-testület elé kerülő rendelet-tervezeteket;
b.) ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos igazgatási teendőket;
c.) törvényességi észrevételt tehet a szavazás előtt az előterjesztés vitájában;
e.) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert és a képviselőket az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.
/3/ Az aljegyző a jegyző általános helyettesese, ellátja továbbá a jegyző által
meghatározott feladatokat.
/4/ A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós
akadályoztatásuk esetén – legfeljebb 30 napos időtartamra - a jegyzői feladatokat a
közös hivatal igazgatási ügyintézője látja el.
VI.
KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL
31.§ /1/ A Képviselő-testület Bucsu, Narda és Sé községekkel együtt közös önkormányzati
hivatalt hozott létre Séi Községi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.
/2/ A Közös Hivatal belső szervezeti felépítését, működését a hivatal saját Szervezeti
és Működési Szabályzata tartalmazza.
VII.
AZ ÖNKORMÁNYZAT EGYÜTTMŰKÖDÉSE
32.§ Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb
megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:
- Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulása, melynek feladata családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása
- Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás, melynek feladata a szilárd hulladékkezelési rendszer létrehozása és működtetése.
VIII.
LAKOSSÁGI FÓRUMOK
33.§ /1/ A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal
közmeghallgatást tart.
/2/ A közmeghallgatáson az állampolgárok a képviselőkhöz, a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetve közérdekű javaslatokat tehetnek.
/3/ A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon, a rendezvény előtt, legalább öt nappal értesíteni kell.
A helyben szokásos mód alatt a lakosság szórólapon, és a hivatalos honlapon történő értesítését kell érteni.
/4/ A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
/5/ A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére megállapított szabályok. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
34.§ /1/ Az állampolgárokat érintő fontosabb községfejlesztési és közszolgáltatási kérdésekben, a lakosság véleményének megismerése céljából lakossági fórum tartható.
/2/ Összehívására, vezetésére, bonyolítására a 33.§.-ban leírtak az irányadók és kötelezőek.
XII.
HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS
35.§ A helyi népszavazás, valamint a népi kezdeményezés részletes szabályait a
választási eljárásról szóló hatályos törvény tartalmazza.
36.§ A helyi népszavazást, valamint a népi kezdeményezést a választópolgárok
20%-a nyújthat be.
XI.
AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA
37.§. /1/ Az önkormányzat vagyonát évente a pénzügyi beszámolóhoz csatolt mérlegben kell kimutatni.
/2/ Az önkormányzat belső ellenőrzéséről, jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik, eseti megbízás formájában, illetve társulás keretében.
38.§. A Képviselő-testület csak olyan vállalkozásban vehet részt, amely nem veszélyezteti az alapellátáshoz tartózó önkormányzati feladatok teljesítését.
XII.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
39.§ /1/ A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
/2/ A rendelet kihirdetésével egyidejűleg hatályát veszti Perenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 7/2005./XI.30./ önkormányzati rendelete.
Perenye, 2015. május 06
/: Imre Viktória :/ /: Dr. Deák Mariann :/
polgármester jegyző