Perenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015 (V.8.) önkormányzati rendelete

Perenye Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 05. 08- 2018. 07. 11




Perenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének


5/2015.(V.08) önkormányzati rendelete


Perenye Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról




Perenye Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a XII. fejezet vonatkozásában a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. CCXXXVII. törvény 92.§-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



I. 


ÁLTALÁNOS  RENDELKEZÉSEK



Az Önkormányzat elnevezése, székhelye, illetékességi területe, kapcsolatai


1.§       /1/ Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Perenye Község Önkormányzata (a              

                 továbbiakban: Önkormányzat)

            /2/ Az Önkormányzat székhelye: 9722. Perenye Béke u.34.

            /3/ Az Önkormányzat illetékességi területe: Perenye község közigazgatási területe.

/4/ Az Önkormányzat az őt megillető jogosítványokat a képviselőtestület, a  

     polgármester, ill. helyi népszavazás útján gyakorolja.

/5/ Az Önkormányzat hivatalának megnevezése: Séi Közös Önkormányzati Hivatal

     /a továbbiakban: Közös Hivatal/.

           


Az Önkormányzat jelképei, nyilvánosság


2.§            Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön önkormányzati   

                 rendelet állapítja meg.


3.§       /1/ Az Önkormányzat díszpolgári címet adományozhat.

/2/ A díszpolgárság adományozásának részletes szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.


4.§            Az önkormányzat, a polgármester, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal hivatalos  

                kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő 

    felirat olvasható:

                                   a.) Perenye Község Önkormányzata

                                   b.) Perenye Község Polgármestere

                                   c.) Séi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője

                                   d.) Séi Közös Önkormányzati Hivatal


5.§       /1/ Az Önkormányzat hivatalos lapja a Perenyei Hírlevél.

            /2/ Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.perenye.hu

Az Önkormányzat feladatvállalása


6.§             Az Önkormányzat által használt kormányzati funkciókat az 1. számú melléklete  

                  tartalmazza.    


7.§       /1/ Az Önkormányzat önként vállalt feladata:

                        a.) a közösségi és versenysport támogatása

                        b.) a civil szervezetek, alapítványok támogatása

            /2/ További feladatok felvállalását megelőzőn előkészítő eljárást kell lefolytatni,  

melynek során meg kell vizsgálni, hogy a feladat vállalásának jogszabályban   

meghatározott feladat és hatáskör szerinti feltételei fennállnak-e. Vizsgálni kell továbbá a feladat vállalásának anyagi, személyi és technikai feltételeit.  Az előkészítő eljárásról összegző előterjesztés készül a képviselő-testület részére.

            /3/ Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, fedezet   

                 biztosításával egyidejűleg kell a képviselő-testületnek döntést hoznia.



Önkormányzati hatáskörök


8.§       /1/ A Képviselő-testület operatív döntést igénylő esetekre tekintettel, egyes

      hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza át.

      A képviselő-testület a hatáskör gyakorlás átruházásáról illetve visszavonásáról  

      annak felmerülésekor, illetve az egyes tárgykörökben rendeletalkotásakor dönt.

/2/ Az átruházott hatáskör gyakorlója intézkedéseiről, azok eredményeiről a képviselő-

     testület következő ülésén beszámol.

/2/ A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartoznak a Mötv. 42.§-ban    

     meghatározottak, melyekben kizárólag a képviselő-testület dönthet.

/3/ Az átruházott hatáskörök és rendeletek jegyzékét a rendelet 2. számú melléklete  

     tartalmazza.

                

II.


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE



9.§       /1/ A Képviselő-testület a megválasztott képviselőkből és a polgármesterből áll;  

                 tagjainak száma: 5 fő.

                 A Képviselő-testület névjegyzékét az 1. számú függelék tartalmazza.  



A Képviselő-testület összehívása


10.§     /1/ A Képviselő-testületi ülést a polgármester papíralapon vagy elektronikus úton    

                 meghívóval, és az írásos előterjesztések együttes megküldésével hívja össze, az ülést    

                 megelőzően öt nappal. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét, a javasolt  

                 napirendeket és a napirendek előterjesztőinek nevét.

/2/ Indokolt esetben az /1/ bekezdésben meghatározottaktól eltérően szóban vagy    

     telefonon is intézkedhet az ülés összehívásáról, a határnapra tekintet nélkül.


11.§     /1/ A Képviselő-testület nyilvános üléseinek időpontjáról a lakosságot hirdetmény útján kell tájékoztatni.

            /2/ A nyilvánosság biztosításához az ülésteremben a feltételeket meg kell teremteni.

            /3/ Az ülésen tanácskozási joggal az írásos meghívóval rendelkezők vehetnek részt.

            /4/ Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni a napirenddel közvetlenül érintett szervezet képviselőjét.


Előterjesztések


12.§     /1/ A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések általában szóbeliek.

/2/ Írásos előterjesztést az alábbi esetekben kell készíteni:

a.)valamennyi rendelet tervezetnél,

b.)az önkormányzati tulajdonnal, vagyonnal összefüggő döntések előkészítésénél,

c.)amelyek előterjesztése során a képviselő-testület előzetesen írásos előterjesztést jelöl meg.

/3/ Az előterjesztések törvényességéért és határidőre történő elkészítéséért az előterjesztő felelős.

/4/ A határozati javaslatok törvényességét a jegyző köteles megvizsgálni.



A Képviselő-testület ülése


13.§     /1/ A képviselő-testületi ülést a polgármester vezeti. A polgármestert akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.

/2/ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg  

                 egyidejű tartós akadályoztatása esetén a korelnök képviselő hívja össze és vezeti a   

                 képviselő-testület ülését.

/3/ A polgármester az ülés kezdetén megállapítja a határozatképességet, melyet az ülés végéig folyamatosan figyelemmel kísér.

A napirendek tárgyalása előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről.

/4/ A polgármester a /3/ bekezdésben leírt tájékoztatás után javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

/5/ A polgármester a napirend sorrendjében, minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit.

A vita megnyitása előtt, az előadóhoz a képviselők kérdéseket intézhetnek, melyekre a vita előtt kell válaszolni.

/6/ A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

/7/ A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

/8/ A képviselő-testületi ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joga.

A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok hozzászólását a polgármester engedélyezi.

Szavazás


14.§.    /1/ A képviselő-testület a határozatait általában szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.

                 Minősített többség szükséges az Mötv-ben meghatározottakon túl:

  1. helyi népszavazás kiírásához
  2. hitel felvételéhez, kötvény kibocsátásához
  3. fegyelmi ügyek elbírálásához

              A nyílt szavazás kézfeltartással történik.

/2/ A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon külön helyiség és urna  

     igénybevételével történik. A titkos szavazást a képviselő-testület által erre a célra  

     létrehozott 3 főből álló ideiglenes bizottság bonyolítja le. A titkos szavazásról külön  

     jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza a szavazás helyét, idejét, a szavazást  

     lebonyolító bizottság tagjainak nevét, a szavazás során felmerült körülményeket, a  

     szavazás eredményét. A titkos szavazással hozott döntést az ülésről készült   

     jegyzőkönyvben alakszerű határozatba kell foglalni.


15.§     /1/ A döntéshozatalban a javaslatok elfogadásához egyszerű többség szükséges, mely a

jelenlévő képviselők  több mint felének szavazatát jelenti, a minősített többséghez a        

megválasztott képviselők több, mint felének, 3 főnek a szavazata szükséges.

/2/ A szavazásra feltett kérdést közérthetően úgy kell megfogalmazni, hogy az igennel vagy nemmel eldönthető legyen.

/3/ A polgármester a szavazást követően megállapítja a javaslat mellet, majd ellene szavazók, végül a tartózkodók számát.


16.§     /1/ A jelenlévők egynegyedének – szavazás előtt benyújtott – javaslatára név szerinti szavazást kell tartani. A kérdésről a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

/2/ A név szerinti szavazás esetén a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy  

     szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) szavazati  

     íven rögzíti, melyet aláírásával hitelesít. A szavazati ívet a jegyzőkönyvhöz kell   

     csatolni.


17.§     /1/ A képviselő-testület döntésével rendeletet alkot, normatív vagy egyedi határozatot

                 hoz.

/2/ A Képviselő-testület ülésén rendelet alkotás kezdeményezése szóban és írásban

     történhet.            

/3/ Rendelet alkotási kezdeményezésre jogosult a polgármester, az önkormányzati

      képviselő és a jegyző.


18.§.    /1/ A képviselő-testület más település képviselő-testületeivel együttes ülést tarthat,  

                  melyre a /2/-/6/ bekezdés kivételével a rendes képviselő-testületi ülésre vonatkozó   

                  szabályok az irányadóak.

         /2/ A képviselő-testületek együttes ülésére szóló meghívót az érintett települések    

              polgármesterei írják alá.

/3/ Amennyiben az együttes ülés helyszíne Perenye, akkor az együttes ülést Perenye   

     polgármestere  vezeti.

/4/ Az együttes ülésen a határozatképességet a résztvevő képviselő-testületek külön- 

     külön megállapított határozatképessége figyelembe vételével kell megállapítani.

/5/ A napirend vitája után a határozati javaslatot a résztvevő képviselő-testületeknek   

     külön-külön kell szavazásra feltenni. Egybehangzó határozatok meghozatala esetén   

     a javaslatot elfogadottnak kell tekinteni és a jegyzőkönyvben a döntések eredményét    

     településenként kell határozatba rögzíteni.

/6/ Az együttes ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni a képviselő-testület üléseiről   

     készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint. A jegyzőkönyvet az érintett    

     települések polgármesterei és jegyzői írják alá. 



Jegyzőkönyv


19.§     /1/ A Képviselő-testület üléséről az Mötv. 52.§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezések

                 szerint jegyzőkönyv készül.

      A jegyzőkönyv a törvényi előírásokon túl tartalmazza:

-az ülés helyét, időpontját;

-napirendi pontonként az előadók és felszólalók nevét,

-szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát;

-az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat;

-az előterjesztett határozati javaslatokat;


/2/ Az állampolgárok – a zárt ülés kivételével – a közös önkormányzati hivatalban a   

     testületi ülések jegyzőkönyveit megtekinthetik.



III.


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI



20.§     /1/ A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó

      vagy ideiglenes bizottságot hoz létre.

/2/ A képviselő-testület állandó bizottságként Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottságot és Települési Értéktár Bizottságot hoz létre. A bizottságok tagjainak száma 3-3 fő. A bizottság tagjait a képviselők köréből kell megválasztani.

      A bizottságok tagjainak névsorát a 2. számú függelék tartalmazza.

/3/ A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság feladata: a polgármester, a képviselők, valamint jogszabályban meghatározott hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának jogszabály szerinti kezelése, ellenőrzése.

      A bizottság jogosult az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kérelem kivizsgálása.

/4/ A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság szükség szerint ülésezik. Üléseit a bizottság elnöke hívja össze.

/5/ A bizottság döntéshozatalából kizárható az, akit az ügy személyesen érint.

/6/  A Települési Értéktár Bizottság feladata: a településen fellelhető nemzeti értékek felvétele az értéktárba.

/7/ A Települési Értéktár Bizottság szükség szerint ülésezik. Üléseit a bizottság elnöke hívja össze.

      Tevékenységéről félévente beszámol a képviselő-testületnek.

/8/ A bizottság határozatképességére, és döntéshozatalára a képviselő-testületre

vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

            /9/ A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül.

.


21.§     /1/ A képviselő-testület esetenkénti feladatok ellátására ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

Az ideiglenes bizottságok megbízatása, feladata elvégzéséig tart.

/2/ A bizottságok összetétele, létszáma a feladat ellátásához igazodik.



IV.


A KÉPVISELŐ



22.§      /1/ A képviselőt megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek     

       melyeket a Mötv.  megállapít.

 /2/ A képviselő tevékenysége során hivatalos személyként jár el.


23.§     /1/ A képviselő a vele szemben a fennálló összeférhetetlenségi okot köteles haladéktalanul bejelenteni a polgármesternek.

/2/ A képviselő a megbízólevelének átvételét, illetve a összeférhetetlen helyzet keletkezését, vagy annak a képviselő tudomására jutását követő 30 napon belül köteles a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot megszűntetni, az összeférhetetlen tisztségről való lemondását írásban benyújtani.


24.§     /1/ A képviselőt megilleti a kérdezési és az interpellációs jog.

                 Az interpellációkra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, ezt követően a képviselő-testület határoz.

/2/ A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem hoz döntést.


25.§         A Képviselő-testület a képviselőnek – a jogszabályi keretek között – külön    rendeletben  meghatározott tiszteletdíjat állapíthat meg.



V.



A  POLGÁRMESTER,  AZ ALPOLGÁRMESTER,  A JEGYZŐ,  AZ ALJEGYZŐ



26.§          A polgármester megbízatását – tiszteletdíjasként – társadalmi funkcióban látja el.

                 A polgármester  hetente pénteki napon 17-19 óráig a hivatali irodájában tart     

                 fogadó órát.


27.§          A polgármester akadályoztatása esetén az e Rendelet 13.§ /1/ és /2/ bekezdésében    

                 foglaltak  kell alkalmazni.

                 Tartós akadályoztatásnak minősül, a legalább 30 napos távollét. Ebben az esetben a

                 polgármester megbízása  nélkül is jogosult az alpolgármester eljárni.


28.§           A polgármester, és az alpolgármester a megválasztásuktól, illetve az Mötv.-ben meghatározott összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított 30 napon belül köteles az összeférhetetlenségi okot megszűntetni.


29.§     /1/ A képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki tevékenységét társadalmi   

                  funkcióban látja el.

/2/  Az alpolgármestert a polgármester tartós távollétében vagy tartós akadályoztatása esetén a polgármester jogosultságai illetik meg. Egyéb esetben a helyettesítés rendjét a polgármester az általa meghatározott körben és terjedelemben, íráűsbeli felhatalmazással szabályozza.


30.§     /1/  A jegyző – az egyéb jogszabályokban meghatározott feladatin túl – gondoskodik  az     

                 önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.

            /2/ A jegyző feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatban:

  1. előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;
  2. előkészíti a képviselő-testület elé kerülő rendelet-tervezeteket;

b.) ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos igazgatási teendőket;

c.) törvényességi észrevételt tehet a szavazás előtt az előterjesztés vitájában;

e.) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert és a képviselőket az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.

/3/ Az aljegyző a jegyző általános helyettesese, ellátja továbbá a jegyző által   

     meghatározott feladatokat.

/4/ A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós      

     akadályoztatásuk esetén – legfeljebb 30 napos időtartamra - a jegyzői feladatokat a     

     közös hivatal igazgatási ügyintézője látja el.



VI.


KÖZÖS  ÖNKORMÁNYZATI  HIVATAL



31.§     /1/ A Képviselő-testület Bucsu, Narda és Sé községekkel együtt közös önkormányzati

                 hivatalt hozott létre Séi Községi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.

/2/ A Közös Hivatal belső szervezeti felépítését, működését a hivatal saját Szervezeti  

     és Működési Szabályzata tartalmazza.



VII.


AZ ÖNKORMÁNYZAT EGYÜTTMŰKÖDÉSE



32.§     Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb   

                 megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:

  1. Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulása, melynek feladata családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása
  2. Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás, melynek feladata a szilárd hulladékkezelési rendszer létrehozása és működtetése.



VIII.


LAKOSSÁGI FÓRUMOK



33.§     /1/ A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal  

                 közmeghallgatást tart.

/2/ A közmeghallgatáson az állampolgárok a képviselőkhöz, a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetve közérdekű javaslatokat tehetnek.

/3/ A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon, a rendezvény előtt, legalább öt nappal értesíteni kell.

      A helyben szokásos mód alatt a lakosság szórólapon, és a hivatalos honlapon történő értesítését kell érteni.

/4/ A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

/5/ A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére megállapított szabályok. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.


34.§     /1/ Az állampolgárokat érintő fontosabb községfejlesztési és közszolgáltatási kérdésekben, a lakosság véleményének megismerése céljából lakossági fórum tartható.

/2/ Összehívására, vezetésére, bonyolítására a 33.§.-ban leírtak az irányadók és kötelezőek.




XII.


HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS



35.§           A helyi népszavazás, valamint a népi kezdeményezés részletes szabályait a   

                  választási eljárásról szóló hatályos törvény tartalmazza.


36.§           A helyi népszavazást, valamint a népi kezdeményezést a választópolgárok

                  20%-a nyújthat be.


XI.


AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA



37.§.    /1/ Az önkormányzat vagyonát évente a pénzügyi beszámolóhoz csatolt mérlegben kell kimutatni.

/2/ Az önkormányzat belső ellenőrzéséről, jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik, eseti megbízás formájában, illetve társulás keretében.


38.§.          A Képviselő-testület csak olyan vállalkozásban vehet részt, amely nem veszélyezteti az alapellátáshoz tartózó önkormányzati feladatok teljesítését.



XII.


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



39.§     /1/ A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


            /2/ A rendelet kihirdetésével egyidejűleg hatályát veszti Perenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 7/2005./XI.30./ önkormányzati rendelete.

                





Perenye, 2015. május 06





/: Imre Viktória :/                                                       /: Dr. Deák Mariann :/

   polgármester                                                                       jegyző