Sé Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2020 (X.1.) önkormányzati rendelete

Sé Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2020. 10. 02- 2021. 07. 29

Sé Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2020 (X.1.) önkormányzati rendelete

Sé Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Sé Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az Önkormányzat elnevezése, székhelye, illetékességi területe, kapcsolatai

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Sé Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)

(2) Az Önkormányzat székhelye: 9789 Sé Szabadság u.29.

(3) Az Önkormányzat illetékességi területe: Sé község közigazgatási területe.

(4) Az Önkormányzat hivatalának megnevezése: Séi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Hivatal).

(5) Sé község testvér-települési kapcsolatot tart Kiskorpád községgel.

  • 1. Az Önkormányzat jelképei, nyilvánosság

2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.

(2) Az Önkormányzat címere: vágással két részre osztott kék színű dombor pajzs alsó mezőjében zöld talajon arany búzakéve áll. A felső mezőben három gombos aranykorona középső ágára támaszkodó aranymarkolatos, kétélű, egyenes, balra döntött kard látható.

(3) Az Önkormányzat zászlója: téglalap alakú, kék-arany színű, rajta az Önkormányzat címerével.

(4) A címert és a zászlót kizárólag hiteles alakban szabad ábrázolni. A címer használatának köre:

  • a) a település életével, fejlődésével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléklapokon;
  • b) ünnepségeken, rendezvényeken;
  • c) idegenforgalmi propagandában, nemzetközi kapcsolatokban;
  • d) a polgármester és a jegyző tevékenysége kapcsán;
  • e) a képviselő-testület külön engedélye alapján.

(5) Az állami címer elsőbbségét a használat során biztosítani kell.

3. § Az önkormányzat, a polgármester, a jegyző, a Közös Hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:

  • a) Sé Község Önkormányzata
  • b) Sé Község Polgármestere
  • c) Séi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője
  • d) Séi Közös Önkormányzati Hivatal

4. § (1) Az Önkormányzat hivatalos lapja a Séi Telegráf.

(2) Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.se.hu

  • 1. Az Önkormányzat feladatvállalása

5. § (1) Az Önkormányzat ellátja Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.

(2) Az Önkormányzat által használt kormányzati funkciókat az 1. melléklet tartalmazza.

6. § (1) További feladatok felvállalását megelőzően előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek során meg kell vizsgálni, hogy a feladat vállalásának jogszabályban meghatározott feladat és hatáskör szerinti feltételei fennállnak-e. Vizsgálni kell továbbá a feladat vállalásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az előkészítő eljárásról összegző előterjesztés készül a képviselő-testület részére.

(2) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, fedezet biztosításával egyidejűleg kell a képviselő-testületnek döntést hoznia.

  • 1. Önkormányzati hatáskörök

7. § (1) A képviselő-testület operatív döntést igénylő esetekre tekintettel, egyes hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza át. A képviselő-testület a hatáskör gyakorlás átruházásáról vagy visszavonásáról annak felmerülésekor, vagy az egyes tárgykörökben rendeletalkotásakor dönt.

(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója intézkedéseiről, azok eredményeiről a képviselő-testület következő ülésén beszámol.

(3) Az átruházott hatáskörök jegyzékét a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

II. FEJEZET A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

8. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(2) A képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.

5. A képviselő-testület összehívása

9. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester papíralapon vagy elektronikus úton meghívóval, és az írásos előterjesztések együttes megküldésével hívja össze, az ülést megelőzően öt nappal. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét, a javasolt napirendeket és a napirendek előterjesztőinek nevét.

(2) Indokolt esetben az (1) bekezdésben meghatározottaktól eltérően szóban vagy telefonon is intézkedhet az ülés összehívásáról, a határnapra tekintet nélkül.

10. § (1) A képviselő-testület nyilvános üléseinek időpontjáról a lakosságot hirdetmény útján kell tájékoztatni.

(2) A nyilvánosság biztosításához az ülésteremben a feltételeket meg kell teremteni.

(3) Az írásos meghívóval rendelkezők az ülésen tanácskozási joggal vehetnek részt.

(4) Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni a napirenddel közvetlenül érintett szervezet képviselőjét.

6. Előterjesztések

11. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket szóban vagy írásban lehet megtenni.

(2) Írásos előterjesztést kell készíteni:

  • a) valamennyi rendelet tervezetnél,
  • b) az önkormányzati tulajdonnal, vagyonnal összefüggő döntések előkészítésénél és
  • c) amelyek előterjesztése során a képviselő-testület előzetesen írásos előterjesztést jelöl meg.

(3) A testületi ülésre, napirendi pont előterjesztésére jogosult: a polgármester, a képviselő, a jegyző, a Hivatal szakügyintézője.

(4) Az előterjesztések törvényességéért és határidőre történő elkészítéséért az előterjesztő felelős.

(5) A határozati javaslatok törvényességét a jegyző köteles megvizsgálni.

  • 1. A képviselő-testület ülése

12. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester vezeti. A polgármestert akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége és egyidejű tartós akadályoztatása esetén a korelnök képviselő hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.

(3) A polgármester az ülés kezdetén megállapítja a határozatképességet, melyet az ülés végéig folyamatosan figyelemmel kísér. A napirendek tárgyalása előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről.

(4) A polgármester a (3) bekezdésben leírt tájékoztatás után javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(5) A polgármester a napirend sorrendjében, minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit. A vita megnyitása előtt, az előadóhoz a képviselők kérdéseket intézhetnek, melyekre a vita előtt kell válaszolni.

(6) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(8) A képviselő-testületi ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joga. A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok hozzászólását a

13. § (1) Az ülés rendjének fenntartása az ülésvezető feladata. Az ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében az ülésvezető a következő intézkedéseket teheti, illetve köteles megtenni:

  • a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a hozzászólásra kapott időintervallumot túllépte, vagy akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
  • b) rendreutasítja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít,
  • c) figyelmezteti azt az ülésen, közmeghallgatáson jelenlévő választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,
  • d) az ülés elhagyására kötelezheti azt a választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét ismételten megzavarja.

(2) A ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.

(3) Amennyiben a képviselő valamely ügyben elmulasztja személyes érintettségének bejelentését, és a személyes érintettséget bármely önkormányzati képviselő a döntés meghozatalától számított hat hónapon belül bejelenti, a képviselő-testület dönt az érintett önkormányzati képviselő kizárásáról. Amennyiben a képviselő-testület az önkormányzati képviselőt kizárja, az ügyben korábban meghozott határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet újratárgyalja.

8. Szavazás

14. § (1) A képviselő-testület a határozatait általában szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Minősített többség szükséges az Mötv.-ben meghatározott ügyeken túlmenően:

  • a) fegyelmi ügyek elbírálásához.

(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon külön helyiség és urna igénybevételével történik. A titkos szavazást a képviselő-testület által erre a célra létrehozott 3 főből álló ideiglenes bizottság bonyolítja le. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza a szavazás helyét, idejét, a szavazást lebonyolító bizottság tagjainak nevét, a szavazás során felmerült körülményeket, a szavazás eredményét. A titkos szavazással hozott döntést az ülésről készült jegyzőkönyvben alakszerű határozatba kell foglalni.

15. § (1) A szavazásra feltett kérdést közérthetően úgy kell megfogalmazni, hogy az igennel vagy nemmel eldönthető legyen.

(2) A polgármester a szavazást követően megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a tartózkodók számát.

16. § A név szerinti szavazás esetén a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ „igen”, „nem”, „tartózkodom” a szavazati íven rögzíti, melyet aláírásával hitelesít. A polgármester a szavazatát utolsóként adja le. A szavazati ívet a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

17. § (1) A képviselő-testület döntésével rendeletet alkot, normatív vagy egyedi határozatot hoz.

(2) A képviselő határozat meghozatalát vagy rendelet megalkotását írásban vagy szóban kezdeményezheti a képviselő-testület ülésén.

(3) Rendeletalkotási kezdeményezésre jogosult a polgármester, a képviselő és a jegyző.

(4) Az önkormányzati rendeleteket az Önkormányzat székhelyén található hirdetőtáblán való kifüggesztéssel kell kihirdetni, továbbá közzé kell tenni az Önkormányzat honlapján.

18. § (1) A képviselő-testület más település képviselő-testületeivel együttes ülést tarthat, melyre a (2)-(6) bekezdés kivételével a rendes képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok az irányadóak.

(2) A képviselő-testületek együttes ülésére szóló meghívót az érintett települések polgármesterei írják alá.

(3) Amennyiben az együttes ülés helyszíne Sé, akkor az együttes ülést Sé polgármestere vezeti.

(4) Az együttes ülésen a határozatképességet a résztvevő képviselő-testületek külön- külön megállapított határozatképessége figyelembe vételével kell megállapítani.

(5) A napirend vitája után a határozati javaslatot a résztvevő képviselő-testületeknek külön-külön kell szavazásra feltenni. Egybehangzó határozatok meghozatala esetén a javaslatot elfogadottnak kell tekinteni és a jegyzőkönyvben a döntések eredményét településenként kell határozatba rögzíteni.

(6) Az együttes ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni a képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint. A jegyzőkönyvet az érintett települések polgármesterei és jegyzői írják alá.

9. Jegyzőkönyv

19. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyv készül, amely az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:

  • a) szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, és
  • b) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat

(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyet elkülönítve kell kezelni. A zárt ülésen hozott – a közérdekű adatok nyilvánosságát szabályozó törvény alapján – közérdekű, vagy közérdekből nyilvános adatnak minősülő határozat nyilvános, a zárt ülési jegyzőkönyv ezen része megtekinthető a Közös Hivatalban, ügyfélfogadási időben.

  • 1. Az Önkormányzat együttműködése

20. § Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:

  • a) Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulása, melynek feladata családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása
  • b) Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás, melynek feladata a szilárd hulladékkezelési rendszer létrehozása és működtetése.

11. Helyi népszavazás

21. § Helyi népszavazást legalább 107 fő választópolgár kezdeményezhet.

12. Belső ellenőrzés

22. § Az önkormányzat belső ellenőrzéséről, jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik, eseti megbízás formájában.

III. FEJEZET A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEI

13. A képviselő-testület bizottságai

23. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságot hoz létre.

(2) A képviselő-testület állandó bizottságaként Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottságot hoz létre. A bizottság tagjainak száma 3 fő. A bizottság tagjait a képviselők közül kell megválasztani.

(3) A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság feladata: a polgármester, a képviselők, valamint jogszabályban meghatározott hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának jogszabály szerinti kezelése, ellenőrzése. A bizottság jogosult az összeférhetetlenség és méltatlanság megállapítására irányuló kérelem kivizsgálására

(4) A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság szükség szerint ülésezik. Üléseit a bizottság elnöke hívja össze.

24. § (1) A képviselő-testület esetenkénti feladatok ellátására ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

Az ideiglenes bizottságok megbízatása, feladata elvégzéséig tart.

(2) A bizottságok összetétele, létszáma a feladat ellátásához igazodik.

25. § (1) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést írásban, a kezdeményezés alapjául szolgáló tények, körülmények megjelölésével, a polgármesternek címezve kell benyújtani.

(2) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, illetve képviselői vagy bizottsági indítványt (a továbbiakban együtt: kezdeményezés) a polgármester átadja a kijelölt bizottság elnöke, vagy akadályoztatása esetén a kijelölt bizottság tagja részére.

(3) A kijelölt bizottság az átvételt követő 8 napon belül kivizsgálja a kezdeményezést, amelynek során meghallgathatja az érintett képviselőket és a kezdeményezés benyújtóját, továbbá dokumentumokat tanulmányozhat és adatokat kérhet be.

(4) A kijelölt bizottság elnöke a következő képviselő-testületi ülésen, de legkésőbb a kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül tájékoztatja a képviselő-testületet a kijelölt bizottság vizsgálatának megállapításairól, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos döntésre vonatkozó javaslatáról.

26. § A méltatlansággal kapcsolatos eljárás során az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárás szabályait kell megfelelően alkalmazni.

27. § A kijelölt bizottság elnöke az összeférhetetlenségre, méltatlanságra vonatkozó iratokat az önkormányzati hivatalban e célra kijelölt helyen elkülönítetten kezeli, és gondoskodik az adatvédelmi szabályok betartásáról.

  • 1. A képviselő

28. § A képviselő a vele szemben a fennálló összeférhetetlenségi okot köteles haladéktalanul bejelenteni a polgármesternek.

29. § (1) A képviselőt megilleti a kérdezési és az interpellációs jog. Az interpellációkra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, ezt követően a képviselő-testület határoz.

(2) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem hoz döntést.

15. A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző

30. § A polgármester megbízatását – tiszteletdíjasként – társadalmi megbízatásban látja el. A polgármester hetente hétfői napon 9 – 12 óráig hivatali irodájában tart fogadóórát.

31. § A polgármester akadályoztatása esetén az e rendelet 12. § (1) és (2) bekezdésében foglaltak kell alkalmazni. Tartós akadályoztatásnak minősül, a legalább 30 napos távollét. Ebben az esetben a polgármester megbízása nélkül is jogosult az alpolgármester eljárni.

32. § (1) A képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki tevékenységét társadalmi megbízatásban látja el.

(2) Az alpolgármestert a polgármester tartós távollétében vagy tartós akadályoztatása esetén a polgármester jogosultságai illetik meg. Egyéb esetben a helyettesítés rendjét a polgármester az általa meghatározott körben és terjedelemben, írásbeli felhatalmazással szabályozza.

33. § (1) A jegyző feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatban:

  • a) előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;
  • b) előkészíti a képviselő-testület elé kerülő rendelet-tervezeteket;
  • c) ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos igazgatási teendőket;
  • d) szükség esetén törvényességi észrevételt tesz a szavazás előtt az előterjesztés vitájában;
  • e) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert és a képviselőket az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a Közös Hivatal pénzügyi vezetője látja el.

16. A Közös Önkormányzati Hivatal

34. § A képviselő-testület Bucsu, Narda és Perenye községekkel együtt közös önkormányzati hivatalt hozott létre.

IV. FEJEZET LAKOSSÁGI FÓRUMOK

35. § (1) A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon, a rendezvény előtt, legalább öt nappal értesíteni kell. A helyben szokásos mód alatt a lakosság szórólapon, és a hivatalos honlapon történő értesítését kell érteni.

(2) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére megállapított szabályok vonatkoznak. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(4) A közmeghallgatáson elhangzott javaslatra, kérdésre adott válaszról - amennyiben arra nem a közmeghallgatáson került sor - a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

36. § (1) Az állampolgárokat érintő fontosabb községfejlesztési és közszolgáltatási kérdésekben, a lakosság véleményének megismerése céljából lakossági fórum tartható.

(2) Összehívására, vezetésére, bonyolítására a 35. §-ban leírtak az irányadók és kötelezőek.

V. FEJEZET ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

37. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Sé Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 4/2015. (V.28.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet

Az Önkormányzat által használt kormányzati funkciók

A

B

Kormányzati funkció

Megnevezés

1.

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános
igazgatási tevékenysége

2.

013320

Köztemető-fenntartás és - működtetés

3.

013330

Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés

4.

013340

Az állami vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

5.

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

6.

018010

Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel

7.

018030

Támogatási célú finanszírozási műveletek

8.

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

9.

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

10.

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

11.

045120

Út, autópálya építése

12.

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

13.

045161

Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

14.

062010

Településfejlesztés igazgatása

15.

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

16.

064010

Közvilágítás

17.

066010

Zöldterület-kezelés

18.

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

19.

072111

Háziorvosi alapellátás

20.

074011

Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

21.

076062

Település-egészségügyi feladatok

22.

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

23.

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

24.

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

25.

082044

Könyvtári szolgáltatások

26.

082091

Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

27.

082092

Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

28.

082093

Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

29.

082094

Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

30.

084031

Civil szervezetek működési támogatása

31.

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

32.

107060

Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

2. melléklet

1. Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:

1.1. Önkormányzati jelképek használatának engedélyezése

1.2. Közterület használathoz hozzájárulás

1.3. Közútkezelői hozzájárulás

1.4. Közműépítéshez és-rákötéshez tulajdonosi nyilatkozat megtétele

1.5. Közbeszerzésnél ajánlatkérési eljárás