Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2025. 06. 01- 2025. 11. 19Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
[1] A rendelet megalkotásának célja, hogy meghatározza a képviselő-testület működésének részletes szabályait.
[2] Nyirád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Az önkormányzat hivatalos megnevezése és székhelye
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nyirád Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: 8454 Nyirád, Szabadság utca 3.
(3) Az önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése: Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal
(4) Az önkormányzati hivatal székhelye: 8477 Tüskevár, Kossuth L. u. 48.
Feladat és hatáskörök
2. § (1) Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkció szerinti besorolását és alaptevékenységének államháztartási szakágazati besorolását az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.
A képviselő-testület működése
1. A képviselő-testület üléseinek összehívása
3. § (1) A képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
(2) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
4. § (1) A képviselő-testület üléseinek helyszíne az önkormányzat székhelye. Ha a tárgyalandó napirend vagy egyéb körülmény indokolja, a képviselő-testület ülését a község közigazgatási területén belül olyan másik helyszínen is meg lehet tartani, amely nyitva áll bárki számára és a helyiségbe való bejutásnak nem feltétele külső engedély megszerzése vagy díjfizetési kötelezettség teljesítése. A képviselő-testület más önkormányzat képviselő-testületével együttes ülést is tarthat az önkormányzat hivatalának feladatellátásához tartozó településen is. Ez esetben figyelemmel kell lenni arra, hogy az ülés helyszíne a választópolgár számára jelentősebb megterhelés nélküli is elérhető legyen.
(2) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a javasolt napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(3) Az ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 4 nappal előbb kell kézbesíteni, elsősorban elektronikus úton.
(4) Sürgős döntést vagy azonnali intézkedést igénylő napirend esetén rendkívüli ülést tart a képviselő-testület. A rendkívüli ülés napirendjére a polgármester az ülésen tesz javaslatot.
(5) A rendkívüli ülést össze lehet hívni:
a) telefonon vagy
b) futár vagy
c) elektronikus levél
útján.
(6) A képviselő-testület üléseire meg kell hívni
a) a települési képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a napirendi pontok előadóit,
d) akiket a polgármester indokoltnak tart,
e) azokat, akiknek törvény, kormányrendelet vagy helyi önkormányzati rendelet
tanácskozási jogot biztosít.
(7) A meghívóval együtt kell kézbesíteni az írásos előterjesztéseket a képviselők részére elsősorban elektronikus úton, igény esetén papír alapon.
(8) A (6) bekezdés a) és b) pontjaiban meghatározott személyek valamennyi napirendi pont írásos előterjesztését megkapják, míg a c) - e) pontokban meghatározott személyek írásos előterjesztést csak ahhoz a napirendi ponthoz kapnak, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.
(9) A képviselő-testület és bizottsága ülésein - meghívásuk esetén – tevékenységi körükben tanácskozási jog illeti meg a településen székhellyel rendelkező önszerveződő közösségek képviselőit.
2. A képviselő-testület üléseinek vezetése, tanácskozási rendje
5. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti. A polgármester ülésvezetésének körébe tartozó feladatokat a 3. § (2) bekezdésében meghatározott esetben az Ügyrendi Bizottság elnöke látja el.
(2) A polgármester akadályoztatásának minősül az is, ha kizárási ok merül fel személyére vonatkozóan.
6. § (1) A polgármester a képviselő-testület ülésvezetésének feladatai körében:
a) megállapítja a határozatképességet, melynek során számba veszi a jelenlévő, illetve távolmaradó képviselőket, a meghívottakat,
b) határozatképesség esetén az ülést megnyitja
c) határozatképesség esetén javaslatot tesz a napirendre,
d) az ülés során folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet, a képviselő-testület munkájából való kizárási okot, kizárási ok felmerülése esetén a képviselő-testület döntését kezdeményezi,
e) a szót megadja vagy megtagadhatja,
f) a szót megvonhatja, a tárgyra térésre szólíthat fel,
g) napirend előtti és ügyrendi kérdésben a szót megadja vagy megtagadhatja,
h) az ülést megszakíthatja, bezárhatja,
i) javaslatot tehet a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,
j) tárgyalási szünetet rendelhet el,
k) javaslatot tehet napirendek összevont tárgyalására,
l) az ülést bezárja.
(2) A polgármester vitavezetési feladatai:
a) napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát,
b) szavazást rendel el,
c) megállapítja a szavazás eredményét és
d) kimondja a határozatot.
(3) A polgármester egyéb feladatai, jogköre:
a) a felszólítás joga a képviselő-testület ülésén bármikor,
b) az ülés rendjének biztosítása, rendreutasítás joga.
3. Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok, az ülés rendjének fenntartása és az annak érdekében hozható intézkedések
7. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az ülés vezetője felszólítja, hogy térjen a tárgyra.
(2) Az ülést vezető az (1) bekezdés szerinti ismételt felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
8. § (1) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést vezető az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ha az ülést vezető rendelkezése ellenére a képviselő-testület folytatja ülését, az ülést vezető elhagyja az ülésvezetői széket; az ülés ezzel félbeszakad. A rendzavarás megszűnését követően az ülés vezetőjének elrendelésére az ülés folytatódik.
(2) Amennyiben a tanácskozás rendjének helyreállítása nem lehetséges, az ülést vezető a képviselő-testület ülését berekeszti és elhagyja az üléstermet. Ez esetben a képviselő-testület ülését 5 napon belülre a tárgyalással be nem fejezett és még nem tárgyalt napirendekkel ismét össze kell hívni.
(3) Ha valamely képviselő vagy felszólaló a felszólalása során a képviselő-testület tekintélyét vagy valamelyik települési képviselőt sértő kifejezést használ; aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít, vagy más módon e rendeletnek a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi, azt az ülés vezetője rendreutasítja. Amennyiben a rendreutasított ennek nem tesz eleget, az ülés vezetője 5 perc szünetet rendel el. Ha a képviselő vagy felszólaló a szünetet követően sem tartja be az ülés szabályait, az kötelezettségszegésnek minősül, amelyet az adott ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell.
(4) A nyilvános ülésen megjelent érdeklődő polgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, az ismétlődő rendzavarás esetén az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.
(5) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett – e rendeletben meghatározott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
4. A nyilvánosság biztosítása, fórumok rendje
9. § (1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot (a település lakosságát) a meghívónak az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztésével kell értesíteni. Rendkívüli ülés összehívása esetén a helyben szokásos módon, továbbá lehetőség szerint az önkormányzat www.nyirad.hu című hivatalos honlapján, vagy a Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal www.tuskevarikozoshivatal.hu című honlapján gondoskodni kell a tájékoztatásról, amely tartalmazza a rendkívüli ülés összehívásának tényét, időpontját és helyszínét.
(2) A képviselő-testületi működés nyilvánosságára az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
10. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára helyi közügyekben:
a) a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra,
b) a közvetlen tájékoztatásra és
c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.
(2) Fontosabb lakossági fórumok:
a) falugyűlés,
b) a helyi közösségek által szervezett rendezvények.
(3) A képviselő-testület által szervezett fórum időpontjáról, tárgyáról és helyszínéről a lakosságot, a helyi önszerveződő közösségek képviselőit lehetőleg a fórumot megelőző 5 nappal tájékoztatni kell. A fórumot a polgármester vagy az általa meghatalmazott személy vezeti.
5. Közmeghallgatás
11. § (1) A közmeghallgatás helyét és időpontját 8 nappal korábban kell a helyi lakosság tudomására hozni.
(2) A közmeghallgatás a képviselő-testület ülésének olyan napirendje, amelyen a település lakosságának valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga.
6. Döntéshozatali eljárás, a szavazás módja
12. § A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester tesz javaslatot, melynek alapján a napirendet a képviselő-testület állapítja meg. A napirendhez bármely képviselő és a jegyző tehet módosító, kiegészítő indítványt. Ezek napirendre vételéről, a napirend elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt, de arról alakszerű határozatot nem hoz.
13. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet. A kiegészítés időtartama az 5 percet nem haladhatja meg.
(2) Az előadóhoz a képviselő-testület tagja, az ülésen az adott ügyben tanácskozási joggal részt vevő kérdést intézhet, amelyre az előadó köteles válaszolni.
(3) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama a 8 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester a szót megvonhatja. A felszólalót viszontválaszra újabb 2 perc illeti meg, továbbá személyes érintettség esetén 2 perc felszólalási jog illeti meg.
(4) Az előterjesztő a javaslatot, a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, azt bármikor visszavonhatja.
(5) A vita lezárására a polgármester vagy bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt, arról alakszerű határozatot nem hoz.
(6) Az (5) bekezdésben foglaltak kivételével a polgármester – amennyiben felszólalásra nincs jelentkező – a vitát lezárja.
(7) A vita lezárása után – a határozathozatal előtt – a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(8) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra azzal, hogy először – az elhangzás sorrendjében – a módosító és kiegészítő javaslatokat, majd az elfogadott módosításokkal és kiegészítésekkel együtt az eredeti határozati javaslatot teszi fel szavazásra.
(9) A minősített többséggel meghozandó döntések esetében a hozzájuk érkező módosító, kiegészítő javaslatok elfogadásához is minősített többség szükséges.
14. § A képviselő-testület a szavazati arányok jegyzőkönyvben történő rögzítése mellett alakszerű határozat nélkül dönt:
a) módosító, kiegészítő javaslatokról;
b) tájékoztató, bejelentés tudomásulvételéről;
c) amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, az ügyrendi kérdésekről.
15. § A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon túl minősített többség szükséges
a) a hitelfelvételhez;
b) helyi népszavazás elrendeléséhez;
c) az önkormányzat ingatlanvagyonának értékesítéséhez, ingatlanvagyon szerzéséhez.
16. § (1) A képviselő-testület a döntéseit nyílt szavazással hozza. A képviselők „IGEN” vagy „NEM” szavazattal szavaznak. A szavazástól való „tartózkodás” a döntéshozatal szempontjából „nem” szavazatnak minősül. A szavazategyenlőség a döntéshozatal szempontjából azt jelenti, hogy a szavazásra feltett javaslat elutasításra került. Ez esetben az ülésvezető a szavazategyenlőség és ennek következtében a javaslat elutasításának tényét állapítja meg, erről alakszerű határozat nem születik.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A szavazatok összeszámlálása az ülés vezetőjének a feladata. Ha a szavazás eredményét tekintve kétség merül fel és bármelyik képviselő kéri, az ülés vezetője köteles a szavazást egy alkalommal megismételtetni.
(3) Személyi ügyekben – választás, kinevezés, vezetői megbízás – több jelölt esetén a szavazás a jelöltek névsora alapján történik azzal, hogy egy képviselő „IGEN” szavazattal csak egy jelöltet támogathat.
17. § (1) Titkos szavazás rendelhető el azokban az ügyekben, melyeket a képviselő-testület zárt ülésen tárgyal vagy tárgyalhat.
(2) Ha a titkos szavazást törvény nem teszi kötelezővé, azt bármely képviselő indítványozhatja, de az indítványról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt, döntését alakszerű határozatba foglalja.
(3) Az Ügyrendi Bizottság gondoskodik a szavazólapok elkészítéséről, melyen a személyi kérdésekben a jelöltek neveit ABC sorrendben, egyéb esetekben a határozati javaslatot köteles feltüntetni. A szavazólapon „IGEN” és „NEM” szavazat leadására szolgáló kört kell elhelyezni. A szavazólapon fel kell tüntetni a szavazás napját, tárgyát és hivatalos bélyegző lenyomattal kell azt ellátni.
(4) Érvényesen szavazni tollal, valamelyik körbe tett egymást metsző két vonallal lehet.
(5) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, lehetőleg külön helyiségben elhelyezett urna igénybevételével történik. Amennyiben a titkosság feltételei más módon is biztosítottak, úgy a boríték, külön helyiség vagy urna igénybevétele nem kötelező.
(6) Érvénytelen a szavazat, ha
a) azt nem a (4) bekezdésben meghatározott módon adták le;
b) azt nem a hivatalos szavazólapon adták le;
c) a szavazólap nem tartalmaz szavazatot, vagy több szavazatot is tartalmaz.
(7) A szavazásról az Ügyrendi Bizottság külön jegyzőkönyvet vesz fel, amely tartalmazza a szavazás napját, a szavazás megkezdésének és befejezésének időpontját, a szavazás tárgyát, a szavazásban részt vett képviselők számát, a leadott érvényes és érvénytelen szavazatok számát, az Ügyrendi Bizottság elnökének és tagjainak nevét és aláírását.
(8) A titkos szavazás eredményéről az Ügyrendi Bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
(9) A titkos szavazással hozott döntést az ülésről készült jegyzőkönyvben alakszerű határozatba kell foglalni.
18. § (1) Név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét és a jelen lévő képviselők nevük felolvasásakor „IGEN”-nel vagy „NEM”-mel szavaznak.
(2) A jegyző a névsoron a szavazatot a név mellett feltünteti, majd átadja a névsort a polgármesternek.
(3) A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg és hirdeti ki.
(4) A név szerinti szavazás tényét rögzíteni kell az ülésről készített jegyzőkönyvben, a jegyző által hitelesített névsorát az ülésről készített jegyzőkönyv mellé kell csatolni.
7. Rendeletalkotás és határozathozatal
19. § (1) A képviselő-testület ülésére rendelettervezet csak írásban nyújtható be. Határozati javaslat, vagy döntést nem igénylő egyéb előterjesztés szóbeli is lehet.
(2) A rendelettervezet előkészítésének jogi és szakmai koordinációja a jegyző feladata.
(3) Rendeletalkotást, határozathozatalt a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltakon kívül a jegyző is kezdeményezhet.
(4) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) annak tárgyát, az előterjesztés készítőjének és előterjesztőjének személyét;
b) a tényállást, döntési lehetőségeket és azok jogszabályi alapját;
c) a döntési javaslatot;
d) a határidőt és a végrehajtásért felelős megjelölését.
8. A képviselő-testület döntései
20. § (1) A képviselő-testület döntései: a rendelet és a határozat.
(2) Az önkormányzati rendeletet a jegyző kihirdetési záradékkal látja el és gondoskodik a rendelet kihirdetéséről
(3) A rendeletet a megalkotásától számított 15 napon belül a helyben szokásos módon kell kihirdetni. Helyben szokásos mód: a rendeletnek a Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal épületében (8477 Tüskevár, Kossuth L. u. 48.) lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztés. A kihirdetés napja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja.
(4) Nagyobb terjedelmű rendelet esetében a teljes terjedelemben történő kifüggesztés helyett a (3) bekezdés szerinti helyben szokásos módon hirdetményt kell közzétenni a rendelet elfogadásáról, hatályba lépésének időpontjáról, és arról, hogy a rendelet teljes terjedelemben az önkormányzat hivatalában megtekinthető.
(5) A rendeletekről és határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
21. § A képviselő-testület normatív határozatát a 20. § (1) – (2) bekezdéseiben foglaltak szerint kell közzétenni.
9. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
22. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon túl tartalmazza:
a) kezdetének és befejezésének időpontját;
b) a napirend előtti és a napirend utáni felszólalások lényegét;
c) a távolmaradásukat előre bejelentő képviselők nevét;
d) a távolmaradásukat előre bejelenteni elmulasztó képviselők nevét;
e) napirendi pontonként a napirend tárgyát, az előadók nevét,
f) a titkos és a név szerinti szavazás tényét;
g) minősített többségű döntést igénylő ügyekben a szavazás számszerű eredményénél ennek feltüntetését;
h) a tanácskozás rendjének fenntartásával és vezetésével összefüggő intézkedéseket;
i) a képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket.
(2) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékleteit képezik:
a) az ülésre szóló meghívó;
b) jelenléti ív;
c) a képviselő előre benyújtott írásbeli hozzászólása;
d) név szerinti szavazásról készült névsor;
e) titkos szavazásról készült jegyzőkönyv.
(3) A jegyzőkönyvet az iratkezelés szabályai szerint iktatni kell, zsinórral össze kell fűzni, a zsinórt az utolsó lapon záró cédulával kell rögzíteni, a záró cédulát az önkormányzat bélyegzőjével kell hitelesíteni. A mellékleteket is a jegyzőkönyvhöz kell fűzni. Ha a melléklet erre nem alkalmas, a jegyzőkönyv iktató számával ellátva a jegyzőkönyvhöz csatolva kell őrizni.
(4) A jegyzőkönyv eredeti példányát az önkormányzat hivatala őrzi.
(5) A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyv a hivatalban megtekinthető.
23. § (1) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv készítésére és tartalmára, mellékleteire a nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályokat értelemszerűen kell alkalmazni.
(2) A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntések nyilvánosságát a mindenkor hatályos információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényben meghatározottak szerint kell biztosítani.
Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai
10. A polgármester, az alpolgármester
24. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, a társulás.
(2) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(3) A polgármester jogállását, feladatait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény határozza meg. Az ott meghatározottakon kívül a polgármester:
a) kapcsolatot tart a helyi társadalmi szervezetekkel, önszerveződő közösségekkel;
b) szükség szerint kapcsolatot tart megyei, illetve országos szinten működő társadalmi szervezetekkel;
c) jogosult az önkormányzat nevében a sajtónak nyilatkozni;
(4) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat olyan halaszthatatlan vagy sürgős döntést igénylő ügyekben, amelyekben a döntéshozatal elmaradása az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működését veszélyeztetné, vagy az önkormányzati vagyon sérelmét okozná.
(5) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a két ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
a) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében;
b) az önkormányzat saját forrását nem igénylő, vagy az önkormányzat költségvetéséről szóló rendeletében e célra rendelkezésre álló forrás összegét nem meghaladó
mértéket igénylő támogatási kérelem, pályázat benyújtásáról.
(6) A képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester a vagyonnyilatkozatok kezelésével és az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálásával foglalkozó Ügyrendi Bizottság elnökének adja át kivizsgálásra.
25. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(3) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, illetve a legidősebb települési önkormányzati képviselőnek.
11. A képviselő-testület bizottságai
26. § (1) A képviselő-testület feladatai ellátásának biztosítása érdekében, döntéseinek előkészítésére, illetve a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére állandó vagy ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) A bizottság tagjainak személyéről a polgármester előterjesztésére a képviselő-testület külön határozattal dönt. Az ideiglenes bizottság a feladata végrehajtásával megszűnik.
(3) A bizottság döntésének kiadmányozója a bizottság elnöke, távollétében az elnökhelyettes, vagy – ennek hiányában – a bizottság ülésének vezetője.
(4) A bizottságok működésére e rendelet képviselő-testületre vonatkozó rendelkezéseit a jelen fejezetben meghatározott eltérésekkel kell értelemszerűen alkalmazni.
27. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze.
(2) Az elnök köteles összehívni a bizottságot:
a) a képviselő-testület határozatára,
b) a polgármester indítványára,
c) a bizottsági tagok 1/3-ának javaslatára.
(3) A polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a bizottság ülésein részt vehetnek. A jegyzőt a bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni.
28. § (1) A bizottság üléseit a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az elnökhelyettes, vagy – ennek hiányában – a korelnök vezeti.
(2) A bizottsági ülésen történt esetleges rendbontásokról, rendkívüli eseményekről a polgármestert haladéktalanul, a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni kell.
29. § A bizottság határozatait a naptári év elejétől kezdődő folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben a hónap (római számmal) és a nap (arab számmal) feltüntetésével, továbbá a bizottság rövid nevének megjelölésével hozza.
30. § (1) A bizottság tagja akadályoztatását az ülés megkezdése előtt köteles bejelenteni az ülés elnökénél.
(2) A bizottsági döntéshozatalból való kizárás szabályaira Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
31. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati képviselők, a polgármester és a bizottságok nem képviselő tagjai vagyonnyilatkozatainak kezelésére és ellenőrzésére, valamint összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására, egyes szavazási eljárások lefolytatására háromtagú, önkormányzati képviselőkből álló állandó Ügyrendi Bizottságot hoz létre. A bizottság rövid neve: ÜB.
(2) Az Ügyrendi Bizottság:
a) javaslatot tehet a polgármester jutalmazására;
b) ellenőrizheti az önkormányzati rendeletek hatályosulását, szükség esetén javaslatot tehet azok módosítására;
c) ellátja a képviselők összeférhetetlenségére vagy méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezések kivizsgálását;
d) lebonyolítja a titkos szavazást.
(3) Az Ügyrendi Bizottság ellátja a polgármester, a képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat. Ennek keretében:
a) felhívja a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezetteket a nyilatkozat megtételére,
b) igazolja a vagyonnyilatkozatok átvételét, azokról külön nyilvántartást vezet,
c) gondoskodik a vagyonnyilatkozatok egyéb iratoktól elkülönítetten történő, adatvédelmi szabályoknak megfelelő őrzéséről, kezeléséről, valamint arról, hogy az abban foglaltakat – a nyilvános vagyonnyilatkozatok kivételével – más ne ismerhesse meg,
d) gondoskodik a képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvánosság számára történő
hozzáférhetővé tételéről.
(4) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 8 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.
(5) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást, adatot tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezést a bizottság elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
12. A közös önkormányzati hivatal, a jegyző
32. § A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Tüskevár, Apácatorna, Kisberzseny, Nagypirit, Kispirit, Iszkáz, Kiscsősz, Kolontár, Pusztamiske, Nagyalásony, Dabrony, Somlóvecse, Vid, Kerta, Kamond, Karakószörcsök és Nyirád községek önkormányzatainak képviselő-testületeivel közösen, Tüskevár székhellyel közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melyet a jegyző vezet.
33. § (1) A jegyzőnek a képviselő-testületi és bizottsági üléseken való részvételével kapcsolatos jogosultságára, a képviselő-testület, a bizottság, a polgármester jogszabálysértő döntésének észlelésével kapcsolatos kötelezettségére a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(2) A jegyző általános feladata a törvényesség, a jogszabályszerűség biztosítása.
(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal azon köztisztviselője látja el, akinek a munkaköri leírása szerint a feladatkörébe tartozik.
34. § (1) A jegyző és a közös önkormányzati hivatal ügyfélfogadási és munkarendjét a Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(2) A közös önkormányzati hivatal kirendeltségeket működtet Kolontár községben „Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal Kolontári Kirendeltsége” elnevezéssel - Kolontár és Pusztamiske - , Nagyalásony községben „Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal Nagyalásonyi Kirendeltsége” elnevezéssel – Nagyalásony, Dabrony, Somlóvecse és Vid - , Nagypirit községben „Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal Nagypiriti Kirendeltsége” elnevezéssel – Nagypirit és Kispirit - , Iszkáz községben „Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal Iszkázi Kirendeltsége” elnevezéssel – Iszkáz és Kiscsősz - Kerta községben „Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal Kertai Kirendeltsége” elnevezéssel – Kerta, Kamond és Karakószörcsök - , Nyirád községben „Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal Nyirádi Kirendeltsége” elnevezéssel – Nyirád - önkormányzati hatósági és pénzügyeinek, a testületi működtetés helyben történő intézése céljából.
(3) A közös önkormányzati hivatal szervezeti struktúráját és működését a képviselő-testületek által jóváhagyott Tüskevári Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(4) A közös önkormányzati hivatal fenntartásának költségeit a fenntartó önkormányzatok a közös önkormányzati hivatal létrehozásáról megkötött megállapodásban foglaltak szerint viselik.
13. A Képviselő-testület társulásai
35. § A képviselő-testület az Észak-balatoni Térség Regionális Település Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás tagja.
Vegyes rendelkezések
14. Helyi népszavazás
36. § Helyi népszavazást a település választópolgárai legalább 25 %-ának megfelelő számú választópolgár kezdeményezhet.
15. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményei
37. § A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület csökkenti. A csökkentés mértéke nem haladhatja meg háromhavi időtartamra vonatkozó tiszteletdíj összegét. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.
Záró rendelkezések
38. §1
39. §2
40. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 8/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Törzskönyvi alany azonosító adatai:
1.1. Törzskönyvi azonosító szám: 733919
1.2. Adószám: 15733919-2-19
1.3. KSH statisztikai számjele: 15733919-8411-321-19
1.4. Törzskönyvi bejegyzés dátuma: 2010.01.01.
1.5. ÁHTI azonosító: 743495
2. Megnevezés:
2.1. Törzskönyvi alany neve: NYIRÁD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
2.2. Székhelye: 8454 Nyirád, Szabadság utca 3.
3. Alaptevékenységi besorolás:
4. Kormányzati funkció:
4.1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
4.2. 013320 Köztemető-fenntartás és működtetés
4.3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
4.4. 016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek
4.5. 016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek
4.6. 041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
4.7. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
4.8. 041234 Közfoglalkoztatás mobilitását szolgáló támogatás (közhasznú kölcsönző részére)
4.9. 041236 Országos közfoglalkoztatási program
4.10. 045120 Út, autópálya építése
4.11. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
4.12. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
4.13. 064010 Közvilágítás
4.14. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
4.15. 072111 Háziorvosi alapellátás
4.16. 072311 Fogorvosi alapellátás
4.17. 074011 Foglalkozás-egészségügyi alapellátás
4.18. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
4.19. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
4.20. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
4.21. 081045 Szabadidősport (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
4.22. 082044 Könyvtári szolgáltatások
4.23. 082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
4.24. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
4.25. 082093 Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek
4.26. 082094 Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés
4.27. 091110 Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai
4.28. 091120 Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének,ellátásának szakmai feladatai
4.29. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
4.30. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
4.31. 096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
4.32. 098021 Pedagógiai szakszolgáltató tevékenység szakmai feladatai
4.33. 098022 Pedagógiai szakszolgáltató tevékenység működtetési feladatai
4.34. 102031 Idősek nappali ellátása
4.35. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
4.36. 104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások
4.37. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
4.38. 107052 Házi segítségnyújtás
4.39. 107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok
5. Pénzforgalmi számla:
5.1. Számlatípus: Közfoglalkoztatási programokhoz nyújtott költségvetési támogatás alszámla
5.2. Számlaszám: 11748052-15733919-10070004
5.3. Számlavezető pénzintézet neve: OTP Észak-dunántúli r., Tapolca
5.4. Számlatípus: Fizetési számla
5.5. Számlaszám: 11748052-15733919-00000000
5.6. Számlavezető pénzintézet neve: OTP Észak-dunántúli r., Tapolca
5.7. Számlatípus: Ávr. 145. § (2) bek. szerinti alszámla
5.8. Számlaszám: 11748052-15733919- 05120000
5.9. Számlavezető pénzintézet neve: OTP Észak-dunántúli r., Tapolca
6. Számítógépes nyilvántartás technikai, besorolási adatai:
6.1. Szervtípus: 31 Községi önkormányzat
6.2. Szektor: 1254 Helyi önkormányzatok
6.3. KSH gazdálkodási formakód: 321 Helyi önkormányzat
6.4. KSH területi számjel: 1924004
6.5. KSH járáskód, név: 183 Ajkai járás
6.6. Pénzügyi körzet: 3405 Nyirád
6.7. Közös Hivatal PIR száma, neve: 802266 TÜSKEVÁRI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL
6.8. Önkormányzat típusa: 9 község
6.9. Település típusa: 94 község 1.000-4.999 fő
6.10. Önkormányzat működési jellege: 9 közös önkormányzati hivatalban résztvevő önkormányzat
6.11. KSH kód: 1924004
7. Központosított illetmény-számfejtési és nettó finanszírozás körbe tartozás:
7.1. Központosított illetmény-számfejtési körbe tartozás: igen
7.2. Központosított illetmény-számfejtési körbe tartozás dátuma: 2022.10.01.
7.3. Igazgatóság kódja/neve: 09 Hajdú-Bihar Vármegyei Igazgatóság
7.4. Nettó finanszírozási körbe tartozik: igen
7.5. Nettó finanszírozási körbe tartozás dátuma: 1996.01.01.
8. Adóalanyisággal összefüggő adatok:
8.1. Adószám: 15733919-2-19
8.2. Adóköteles bevételszerző tev. kezdete: 2010.01.01.
8.3. Közösségi adószám: HU15733919
8.4. TAO-törvény hatálya alá tartozik: nem
9. Ténylegesen végzett tevékenységek TEÁOR’08 besorolás szerint:
9.1. Fő tevékenység 8411 Általános közigazgatás
9.2. egyéb tevékenység: 5611 Éttermi vendéglátás
9.3. egyéb tevékenység: 5622 Szerződéses étkeztetés és egyéb vendéglátás
9.4. egyéb tevékenység: 8891 Gyermekek napközbeni ellátása
9.5. egyéb tevékenység: 9499 M.n.s. egyéb közösségi, társadalmi tevékenység
2. melléklet a 8/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
1. közfoglalkoztatással kapcsolatos feladatok ellátása;
2. döntés a közterület-használat iránt benyújtott kérelmekben;
3. döntés a közútkezelői hozzájárulás iránt benyújtott kérelmekben
4. döntés a közműépítéshez, a közművekre való rákötésekhez szükséges tulajdonosi nyilatkozatok iránt benyújtott kérelmekben;
5. döntés a közterület filmforgatási célú használatához szükséges hatósági szerződés jóváhagyása ügyében.
6. a képviselő-testület által jóváhagyott költségvetési előirányzatok között átcsoportosítás engedélyezése az önkormányzat adott évi költségvetési tervét jóváhagyó rendeletben meghatározott összeg erejéig,
7. az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok tekintetében tulajdonosi hozzájárulás megadása,
8. döntés a pénzügyi kötelezettségvállalást nem igénylő együttműködési megállapodások jóváhagyásáról,
9. döntés a településképi véleményezési és bejelentési eljárás, a településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció, a településképi kötelezés és bírság kiszabása, valamint a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtásának foganatosítása ügyében.
A 38. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 39. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.