Badacsonytomaj

a szociális igazgatásról és ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 11. 11

Badacsonytomaj Város Önkormányzata

Képviselő-testületének


25/2013.(V.17.) önkormányzati


r e n d e l e t e


a szociális igazgatásról és ellátásokról


(Egységes szerkezetben a 29/2013.(VIII.12.) és 42/2013.(XII.06.) önkormányzati rendeletekkel)


Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredetei jogalkotói hatáskörében,

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján

az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet


Általános rendelkezések


  1. A rendelet hatálya


1.§ (1)   A rendelet hatálya kiterjed a Badacsonytomaj településen állandó lakóhellyel rendelkező és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.)  3.§-ában meghatározott személyekre.

(2) A rendelet hatálya alá tartozó szociális ellátások fedezetét az önkormányzat éves költségvetésében kell tervezni.


2.       Értelmező rendelkezések


2.§        E rendelet alkalmazásában:

a)    háztartásban együtt élők: az egy lakásban együtt lakó személyek közössége.

b)   tisztántartás: a ház, lakás és annak udvarának szeméttől, hulladéktól való teljes mentesítése, a növények gondozása, ápolása.


  1. Eljárási rendelkezések


3.§   A szociális ellátásra való jogosultság megállapítására a Szt. rendelkezéseit az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.


4.§ (1)[1]  Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmek közül az önkormányzati segély a Szt. 43/B.§ (1) bekezdésében foglalt ápolási díj, az újszülöttek támogatása és az önkormányzati segély kamatmentes kölcsön formájában történő megállapítása, a méltányossági közgyógyellátás iránti kérelmek elbírálása a Humán Ügyek Bizottsága hatáskörébe tartozik.



[1] Módosította a 42/2013.(XII.06.) ör. 1.§-a. Hatályos 2014.01.01.


(2)  Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmek közül a köztemetés a polgármester hatáskörébe tartozik.


5.§ (1) A képviselő-testület hatáskörébe tartozó ellátások esetén a kérelmeket a Badacsonytomaji Polgármesteri Hivatalnál (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) kell benyújtani.

(2)  Szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.

(3)  Szociális ellátás megállapításának hivatalbóli kezdeményezésére jogosult:

a) helyi önkormányzati képviselő,

b) polgármester,

c) jegyző,

d) egészségügyi szervek,

e) társadalmi szervezetek,

f) Humán Ügyek Bizottságának elnöke.


6.§ (1) A Polgármesteri Hivatal a szociális ellátásokra vonatkozó kérelmeket és a hivatalból indult eljárásokat környezettanulmány felvételével támasztja alá az Szt. 10.§ (6) bekezdése alapján és a hatáskörrel rendelkező szerv elé terjeszti elbírálásra.


(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha az igénylőnél a tárgyévben már készült környezettanulmány, vagy a kérelmező életkörülményei hivatalból ismertek és az igénylő életkörülményeiben lényeges változás nem feltételezhető.


(3) A kérelemhez csatolni kell az igénylő és a családjában élők havonta rendszeresen mérhető jövedelméről a kérelem benyújtását megelőző egyhavi nettó, egyéb jövedelemnél pedig a kérelem benyújtását megelőző 12 havi nettó jövedelemre vonatkozó igazolást, vagy nyilatkozatot.


(4) Munkaviszonyban állók a munkáltató által kiállított kereseti igazolást, nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, álláskeresési járadékban, családi pótlékban, tartásdíjban részesülők a kiutalást bizonyító feladóvevényt vagy bankszámlakivonat másolatát csatolják.


(5)  A nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.


(6) Egyéb forrásból származó jövedelem esetén - különösen ingatlan-, üdülő-, lakás hasznosítása, alkalmi munka- személyes nyilatkozatot mellékelnek


(7) A hivatalból indult eljárásoknál a nyilatkozatokat az ügyféltől, az eljárás megindításától számított 15 napon belül kéri be a Polgármesteri Hivatal.

(8)[1]             Az önkormányzati segélyként adható gyógyszer támogatási kérelemhez mellékelni kell a gyógyszertár által igazolt havi gyógyszerköltséget.

(9)[2] A 14.§ (7) bekezdés szerint igényelt önkormányzati segélykérelemhez a biztosítótársaság igazolását, hogy a károsult rendelkezett-e biztosítással és milyen összeg került részére kifizetésre és a kárbecslés, javítás költségeinek előzetes kalkulációját.



[1] Módosította a 42/2013.(XII.16.) ör. 2.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[2] Módosította a 42/2013.(XII.16.) ör. 2.§-a. Hatályos 2014.01.01.

(10)   Amennyiben az igénylő vagy családja jövedelme kizárólag vagy túlnyomórészt vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból származik, illetve kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, úgy a Polgármesteri hivatal beszerzi az illetékes NAV igazolását a jövedelemadó alapra vonatkozóan.


7.§      Személyes gondoskodást nyújtó ellátás iránti kérelmeket a Tapolca és Környéke Kistérség Többcélú Társulás Balaton-felvidéki Szociális és Gyermekjóléti Szolgálatához kell benyújtani, amelyek elbírálása az intézményvezető hatáskörébe tartozik.


8.§ (1) Kérelmező létfenntartását veszélyeztető körülmények fennállása esetén a szociális ellátás bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozata alapján is megállapítható.


(2) A 8.§ (1) bekezdésében rögzített esetben a Polgármesteri hivatal a határozat kiadását követő 15 napon belül helyszíni ellenőrzéssel vizsgálja meg a nyilatkozatok valódiságát. A jegyző az esetlegesen jogtalanul felvett összeg visszafizettetésére a hatáskör gyakorlójának 8 napon belül javaslatot tesz.


9.§ (1) A rendszeres pénzbeli ellátásokat utólag minden hónap 5. napjáig kell folyósítani a63/2006.(III.27.) Kormányrendelet 6.§ (1) bekezdése alapján.


(2) Az igénylő rendkívüli élethelyzetére tekintettel a polgármester jogosult az ellátás azonnali készpénzben való kifizetésének engedélyezésére. Erről a Képviselő-testületet – soron következő ülésén – tájékoztatni kell.


(3) A természetben nyújtott ellátások számláit a Polgármesteri Hivatal egyenlíti ki.


II. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások


4. Aktív korúak ellátása


10.§ (1) Aktív korúak ellátására való jogosultság megállapításának egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója, vagy az ellátás jogosultja lakókörnyezetének rendezettségét biztosítsa.


(2)  A 10.§ (1) bekezdésben foglaltak biztosítása érdekében a kérelem benyújtója, vagy az ellátás jogosultja köteles az Szt. 33.§ (7) bekezdésében foglalt kötelezettsége teljesítésére.


(3)  Amennyiben helyszíni szemle során megállapítást nyer, hogy a 10.§ (1) és (2) bekezdésben meghatározott feltételek nem teljesülnek, a jegyző megfelelő, de legalább 5 napos határidő tűzésével a kérelmezőt, vagy a jogosultat – az elvégzendő feladatok konkrét megjelölésével – felszólítja.


(4)  Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személynek, aki a 10.§ (1) és (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek felszólítás ellenére nem tesz eleget.


5. Együttműködési szabály a rendszeres szociális segély esetében


11.§ (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő személyek vonatkozásában az együttműködésre kijelölt szerv Balaton-felvidéki Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat.


(2)  A rendszeres szociális segélyre jogosult személy – az egészségkárosodott személy kivételével – a segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni a 11.§ (1) bekezdés szerinti együttműködésre kijelölt szervvel, vagy az általa meghatározott esetekben egyéb szervekkel.


(3)  A 11.§ (2) bekezdésben meghatározott személy az együttműködés keretében köteles

a) a Szt.-ben foglalt kötelezettségének eleget tenni,

b) a Balaton-felvidéki Szociális és Gyermekjóléti Szolgálattal és a beilleszkedést segítő programban megjelölt szervezetekkel rendszeres kapcsolatot tartani, az általuk előírt időpontban megjelenni,

c) a beilleszkedését segítő programban előírtakat teljesíteni.


(4)  Amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő személy együttműködési kötelezettségének teljesítésében ténylegesen akadályozott, ennek okát köteles haladéktalanul – személyesen vagy írásban – legkésőbb 3 munkanapon belül hitelt érdemlő módon a Balaton-felvidéki Szociális és Gyermekjóléti Szolgálatnál bejelenteni. Az intézmény köteles az igazolás megalapozottságát vizsgálni.


(5)  A Balaton-felvidéki Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat a 63/2006.(III.27.) Kormányrendeletben meghatározott feladatain túl írásban tájékoztatja az önkormányzatot:

a) a beilleszkedést segítő programról, annak egy példányával,

b) a beilleszkedést módosító program módosításáról annak egy példányával.


(6) A beilleszkedést segítő program típusai:

a) munkaképesség javító programok,

b) egyéni foglalkozások,

c) tanácsadások,

d) álláskeresésre, elhelyezkedésre irányuló, 

e) más ellátásba juttatás.


12.§      Az együttműködés megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy számára felróható okból

a) a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem jelenik meg a Balaton-felvidéki Szociális és Gyermekjóléti Szolgálatnál nyilvántartásba vétele céljából,

b) az együttműködési megállapodásban foglaltaknak nem tesz eleget,

c) a beilleszkedést segítő program bármely pontjának nem tesz eleget,

d) akadályoztatása okát az előírt időben nem jelenti, hitelt érdemlő módon nem igazolja,

e) a beilleszkedést segítő programban meghatározott szervezetekkel a kapcsolatot nem veszi fel, az általuk meghatározott időpontban nem jelenik meg, vagy

f) a Balaton-felvidéki Szociális és Gyermekjóléti Szolgálatnál vagy a beilleszkedési programban meghatározott szervezeteknél a kijelölt időpontban ittas vagy bódult állapotban jelenik meg.


6. Ápolási díj


13.§ A Szt. 43/B.§ (1) bekezdésében meghatározott ápolási díjra nem jogosult a hozzátartozó amennyiben családjában az egy főre számított havi jövedelemhatár meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át.

7. Önkormányzati segély[1]


14.§ (1)[2] A képviselő – testület önkormányzati segélyben részesítheti azt a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, tartósan vagy időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyt, családot ahol az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetében 200 %-át.

(2)[3] Az önkormányzati segély egyszeri összege alkalmanként nem lehet kevesebb 3.000,- Ft-nál és nem haladhatja meg személyenként a 20.000,- Ft-ot, a 14.§ 87) bekezdés c) pontja esetén a 100.000,- Ft-ot, éves viszonylatban az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, lakásfenntartási támogatásban vagy ápolási díjban részesülő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 75%-át.

(3)[4] Az önkormányzati segély iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.

(4)[5] Az önkormányzati segély természetbeni ellátás az Szt. 47.§ (3) bekezdésében foglalt támogatási formákban is biztosítható:

a) erre irányuló kérelem esetén vagy

b) az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy az önkormányzati segély felhasználása nem rendeltetésének megfelelően történik.


(5)[6] Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzati segély természetbeni ellátásként történő biztosítására, a segélyezett részére elszámolási kötelezettség írható elő. Az elszámolás elmulasztása esetén kérelmező következő segélykérelme elutasításra kerül.

(6)[7] Közüzemi díjhátralék megfizetéséhez biztosított önkormányzati segélyt közvetlenül a szolgáltatónak kell utalni, tüzelő segély esetén annak helyszínre történő szállításáról a támogatott gondoskodik és viseli annak költségeit.

(7)[8] A létfenntartást különösen veszélyeztető élethelyzet a Szt. 45.§ (4) bekezdésében foglaltakon túl:

a) 1 hónapot meghaladó táppénzes állomány,

b) elemi kár,

c) tartós betegség,

d) 15 napot meghaladó kórházi ápolás,

e) temetési költség,

f) lakásfenntartási támogatásra nem jogosult, de a költségek megfizetésére nem képes,

g) méltányossági közgyógyellátásra nem jogosult, de gyógyszerköltségét nem képes viselni,

h) közüzemi díjhátralék megfizetésére nem képes,

i) felsőoktatási intézményben tanuló gyermek tanulmányi költsége,

j) iskoláztatás, élelmezés biztosítása

k) ellátatlan munkanélkülisége miatt bekövetkezett jövedelemcsökkenés, illetve

l) a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások,

m) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve

n) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése.


(8)[9] A képviselő-testület egyedi mérlegelés alapján különös méltánylást érdemlő körülmény esetén – 14.§ (7) bekezdés b), c), d) és e) pontja esetén – a 14.§ (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól, továbbá a 14.§ (2) bekezdésben meghatározott egyszeri összeghatártól eltérhet.

(9)[10] A 14.§ (7) bekezdés b) pontja esetén az önkormányzati segély egyszeri összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-ánál és nem haladhatja meg a 100.000,- Ft-ot.

15.§ (1)[11] A képviselő-testület önkormányzati segélyt kamatmentes kölcsön formájában is nyújthat az alábbi esetekben:

a)     elemi kár esetén a lakás és a berendezési tárgyak helyreállítására vagy pótlására,

b)    tartós betegség esetén megélhetésre,

c)     temetési költség fedezésére.


(2)[12] Önkormányzati segélyként megállapított kamatmentes kölcsön visszafizetési ideje legfeljebb egy év, amely időtartama alatt havi egyenlő mértékben kell a kölcsönt visszafizetni.

(3)[13] Háromhavi törlesztő részlet befizetésének elmulasztása esetén a teljes kamatmentes kölcsönt 15 napon belül egy összegben a mindenkori késedelmi kamattal növelten kell visszafizetni.


16.§[14]                Az önkormányzati segély támogatás megállapításánál a jövedelmi viszonyok mellett a vagyoni helyzetet is vizsgálni kell.


17.§[15]                Nem jogosult a kérelmező az önkormányzati segélyre, amennyiben a kérelmező az általa lakott lakáson túl vagyonnal rendelkezik.


18.§ (1)[16] Különös méltánylást érdemlő sürgős esetben, ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítségnyújtást indokolják – 14.§ (7) bekezdés b), c), d) és e) pontja esetén – a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az igénylő részére jövedelmi viszonyokra való tekintet nélkül azonnali önkormányzati segélyt állapítson meg, melynek összege nem haladhatja meg a 20.000,- Ft-ot. Az így hozott döntésről a polgármester a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.


(2)[17] Önkormányzati segélyre jogosult a haláleset időpontjában a badacsonytomaji állandó lakóhellyel rendelkező elhunytnak a haláleset időpontjában badacsonytomaji állandó lakóhellyel rendelkező hozzátartozója vagy a temetésről gondoskodó más személy, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem éri el egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, családban élő esetén 150 %-át.


(3)[18] Önkormányzati segélyre jogosult az elhunytnak a haláleset időpontjában badacsonytomaji állandó lakóhellyel rendelkező Ptk.685.§ b) pontja szerinti közeli hozzátartozója, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem éri el egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, családban élő esetén 150 %-át és az elhunyt a badacsonytomaji köztemetők valamelyikében került eltemettetésre.


(4)[19] Az önkormányzati segély iránti kérelemhez mellékelni kell

a)  az eltemettető és a vele közös háztartásban élők jövedelmét igazoló jövedelemnyilatkozatot,

b)  a temetési számlák eredeti példányát,

c)  amennyiben a haláleset nem Badacsonytomajon történt, a halotti anyakönyvi kivonatot.


(5)[20] A helyben szokásos, legolcsóbb temetés költség 250.000,- Ft.


(6)[21] A temetési célra szóló önkormányzati segély összege 30.000,- Ft.


(7)[22] Nem állapítható meg temetési célra szóló önkormányzati segély annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése.


(8)[23] A temetési célra szóló önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset anyakönyvezését követő 30 napon belül lehet benyújtani.


8. Temetési segély[24]




[1] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 3.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[2] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 4.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[3] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 4.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[4] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 4.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[5] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 4.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[6] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 4.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[7] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 4.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[8] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 4.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[9] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 4.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[10] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 4.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[11] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[12] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[13] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[14] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[15] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[16] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[17] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[18] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[19] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[20] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[21] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[22] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[23] Módosította a 42/2013.(XII.06.) 5.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[24] Hatályon kívül helyezte a 42/2013.(XII.06.) 6.§-a. Hatályos 2014.01.01.


9. Születési támogatás


20.§ (1) Születési támogatásra jogosult az a badacsonytomaji állandó lakos szülő vagy szülők közül legalább az egyik és a gyermekét egyedül nevelő szülő, aki gyermeke születése előtt legalább egy évvel badacsonytomaji állandó lakóhellyel rendelkezett és a gyermek állandó lakóhelye is Badacsonytomaj és a gyermek születését követő két évig badacsonytomaji állandó lakóhellyel rendelkezik.

(2) A születési támogatás mértéke gyermekenként 50.000,- Ft.

(3) A támogatás visszafizetésére köteles, aki a gyermek születését követő két éven belül badacsonytomaji állandó lakóhelyéről kijelentkezik. A támogatás visszafizetésére az ok felmerülésétől számított 15 napon belül és egy összegben köteles.


10. Szociálpolitikai Alap


21.§ (1) Badacsonytomaj Város Önkormányzata Szociálpolitikai Alapot (a továbbiakban: Alap) hoz létre.


(2) Az Alap létrehozásának célja, hogy hatékonyan segítse a településen egyedül élő időskorú lakosság és a településen élő fiatalok létfenntartási gondjainak enyhítését, életkörülményeinek javítását, továbbtanulási esélyeinek elősegítését.


(3) A támogatás igénybe vehető

a) Az általános iskolai vagy középiskolai nappali tagozatán, vagy a főiskola, egyetem nappali tagozatán első alapképzésben tanulmányokat folytató 25 év alatti badacsonytomaji állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező fiatal részére tanulmányai idejére tanulmányai támogatására, tandíjtámogatásra,

b)pályakezdő és 25 év alatti badacsonytomaji bejelentett állandó lakóhellyel rendelkező munkanélküli fiatal munkába állásának elősegítése érdekében (utazási támogatás, szakmai képesítést nyújtó képzésben való részvétel támogatása, első nyelvvizsga megszerzéséhez kapcsolódó támogatás, kezdő vállalkozóvá válás támogatása),

c) badacsonytomaji állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező 70. életévét betöltő egyedül élő szociális életkörülményeit javító vissza nem térítendő támogatására (lakásfelújítás, nyílászáró csere, fűtéskorszerűsítés).


(4) Az Alapból támogatást – az éves felhasználási terv erejéig – az a fiatal, vagy 70. életévét betöltött egyedül élő időskorú személy kaphat, akinek a családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem éri el egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át, családban élő esetén 200 %-át.


22.§ (1) Az Alap felhasználásának tervénél és keretösszegénél a képviselő-testület évente a költségvetési rendelet elfogadásával egyidejűleg rendelkezik.

(2)  Az Alap felhasználását a képviselő-testület évente, a zárszámadás elfogadásakor vizsgálja.


23.§ (1) Az Alapot kizárólag a 21. § (3) bekezdésében részletezett célok érdekében lehet felhasználni.

(2) A megítélt támogatások cél szerinti felhasználásáról a támogatott köteles elszámolni.


24.§      Az Alapból nyújtandó támogatást a Humán Ügyek Bizottság határozza meg. Kérelmet benyújtani minden negyedév végéig lehet. A kérelmet a Bizottság a beadástól számított 30 napon belül köteles elbírálni.


III. Fejezet


Szociális rászorultságtól függő természetbeni ellátások


11. Köztemetés


25.§ (1) A polgármester a köztemetés költségeinek visszafizetésére az eltemettetésre köteles személy részére maximum tizenkét havi részletfizetési lehetőséget biztosíthat.

(2)  Az első részlet visszafizetésének határideje a részletfizetést megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónap 15. napja.

(3)  A polgármester az eltemettetésre köteles személyt különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesítheti, amennyiben az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem éri el egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, családban élő esetén 100 %-át.

(4)  A köztemetés elrendelése során tekintettel kell lenni az elhunyt vallására, a temetésével kapcsolatos esetleges nyilatkozatára.


12. Közgyógyellátás


26.§ (1)[1] A Humán Ügyek Bizottsága kérelemre méltányosságból közgyógyellátásra való jogosultságot állapít meg annak a szociálisan rászorult személynek, akinek a családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 20 %-át,

(2)  A méltányossági alapon történő közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása iránti kérelemhez mellékelni kell:

a) a jövedelemnyilatkozatot, jövedelemigazolást,

b) a havi rendszeres gyógyító ellátásokról szóló a kormányrendelet szerint kiállított háziorvosi igazolást.


IV. Fejezet

Szociális szolgáltatások


27.§ (1)[2] Az önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat Tapolca Környéki Önkormányzati Társulás útján biztosítja:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,


(2)[3] Az önkormányzat szociális szolgáltatásként biztosítja a jelen rendelet 13.§-ában, a 14.§ (1) bekezdésében, a 19.§ (1) és (2) bekezdésében és 26.§ (1) bekezdésében előírt feltételek alapján jogosult személy és a Ptk. 685.§ b) pontja szerinti közeli hozzátartozója részére a szociálisan rászoruló érdekében az önkormányzati tulajdonú PEUGEOT EXPERT típusú KKU 946 forgalmi rendszámú gépjármű használatát orvosi alap- és járóbeteg-szakellátásban történő kezelés, orvosi felülvizsgálat, rehabilitáció, gyógyszerbeszerzés, élelmiszer és egyéb használati, a napi életvitelhez szükséges eszközbeszerzés céljából történő bevásárlás céljából. Az eljárás rendjéről és a gépjármű igénybevételéről, használatáról a polgármester és jegyző mindenkor hatályos együttes utasítása alapján kerül sor.


13. Étkeztetés


28.§      Az ellátással kapcsolatos eljárási kérdéseket és a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő térítési díjakat Ábrahámhegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének önkormányzati ren-delete szabályozza.


14. Házi segítségnyújtás


29.§ (1) A házi segítségnyújtás feladatainak ellátása során a Szt. 63.§-a és az 1/2000.(I.7.) SzCsM rendelet 25.§-ában foglaltak az irányadók.

(2) Az ellátással kapcsolatos eljárási kérdéseket és a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő térítési díjakat Ábrahámhegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének önkormányzati rendelete szabályozza.


15. Családsegítés


30.§ (1)        A családsegítés során a Szt. 64. § (2)-(5) bekezdésben meghatározottak szerint kell eljárni.

(2) A családsegítés feladatok ellátásáért megállapodás szerint a Balaton-felvidéki Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat (8300 Tapolca, Nyárfa utca 3.) köteles.


16. Közösségi ellátás


31.§      A közösségi az önkormányzat megállapodás szerint a Balaton-felvidéki Közösségi Szolgálat (8300 Tapolca, Nyárfa utca 3.) útján biztosítja.


17. Támogató szolgáltatás


32.§[4]


V. Fejezet


Szociálpolitikai Kerekasztal

33.§      Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:

a) Humán Ügyek Bizottsága tagjai,

b) polgármester,

c) jegyző,

d) védőnő,

e) Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézője,

f) háziorvosok.


VI. Fejezet


Záró rendelkezések


34.§ (1)  Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

(2)  A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 28/2011.(VI.30.) önkormányzati rendelete és az azt módosító 40/2011.(IX.29.), 47/2011.(XII.15.), 6/2012.(III.09.) önkormányzati rendeletek.




Krisztin N. László

polgármester

Dr. Weller-Jakus Tamás

jegyző



Jelen rendelet kihirdetésre került 2013. május 17. napján.





Dr. Weller-Jakus Tamás

jegyző





[1] Módosította a 42/2013.(XII.06.) ör. 7.§-a. Hatályos 2014.01.01.

[2] Módosította a 29/2013.(VIII.12.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2013.08.13.

[3] Kiegészítette a 29/2013.(VIII.12.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos: 2013.08.13

[4] Hatályon kívül helyezte a 29/2013.(VIII.12.) önkormányzati rendelet 3.§ (2) bekezdése. Hatályos: 2013.08.13.