Badacsonytomaj

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének 42/2013.(XII.06.) önkormányzati rendelete az önkormányzati segéllyel összefüggő önkormányzati rendeletek módosításáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 01. 01

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének

42/2013.(XII.06.) önkormányzati

r e n d e l e t e

az önkormányzati segéllyel összefüggő önkormányzati rendeletek módosításáról


Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésének g.) pontjában kapott felhatalmazás alapján és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


  1. A szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 25/2013.(V.17.) önkormányzati rendelet önkormányzati segély bevezetéséhez szükséges módosítások


1.§       Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 25/2013.(V.17.) önkormányzati rendeletének – a továbbiakban: R. – 4.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„4.§ (1) Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmek közül az önkormányzati segély a Szt. 43/B.§ (1) bekezdésében foglalt ápolási díj, az újszülöttek támogatása és az önkormányzati segély kamatmentes kölcsön formájában történő megállapítása, a méltányossági közgyógyellátás iránti kérelmek elbírálása a Humán Ügyek Bizottsága hatáskörébe tartozik.”


2.§       A R. 6. § (8) és (9) bekezdése az alábbiak szerint módosul:


„(8) Az önkormányzati segélyként adható gyógyszer támogatási kérelemhez mellékelni kell a gyógyszertár által igazolt havi gyógyszerköltséget.

(9) A 14.§ (7) bekezdés szerint igényelt önkormányzati segélykérelemhez a biztosítótársaság igazolását, hogy a károsult rendelkezett-e biztosítással és milyen összeg került részére kifizetésre és a kárbecslés, javítás költségeinek előzetes kalkulációját.”


3.§       A R. 7. fejezet címe „Önkormányzati segély” kifejezésre változik.


4.§       A R. 14.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„14.§ (1) A képviselő – testület önkormányzati segélyben részesítheti azt a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, tartósan vagy időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyt, családot ahol az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetében 200 %-át.

(2) Az önkormányzati segély egyszeri összege alkalmanként nem lehet kevesebb 3.000,- Ft-nál és nem haladhatja meg személyenként a 20.000,- Ft-ot, a 14.§ 87) bekezdés c) pontja esetén a 100.000,- Ft-ot, éves viszonylatban az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, lakásfenntartási támogatásban vagy ápolási díjban részesülő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 75%-át.

(3) Az önkormányzati segély iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.

(4) Az önkormányzati segély természetbeni ellátás az Szt. 47.§ (3) bekezdésében foglalt támogatási formákban is biztosítható:

a)         erre irányuló kérelem esetén vagy

b)         az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy az önkormányzati segély felhasználása nem rendeltetésének megfelelően történik.

(5) Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzati segély természetbeni ellátásként történő biztosítására, a segélyezett részére elszámolási kötelezettség írható elő. Az elszámolás elmulasztása esetén kérelmező következő segélykérelme elutasításra kerül.

(6) Közüzemi díjhátralék megfizetéséhez biztosított önkormányzati segélyt közvetlenül a szolgáltatónak kell utalni, tüzelő segély esetén annak helyszínre történő szállításáról a támogatott gondoskodik és viseli annak költségeit.

(7)        A létfenntartást különösen veszélyeztető élethelyzet a Szt. 45.§ (4) bekezdésében foglaltakon túl:

a)         1 hónapot meghaladó táppénzes állomány,

b)         elemi kár,

c)          tartós betegség,

d)         15 napot meghaladó kórházi ápolás,

e)          temetési költség,

f)          lakásfenntartási támogatásra nem jogosult, de a költségek megfizetésére nem képes,

g)          méltányossági közgyógyellátásra nem jogosult, de gyógyszerköltségét nem képes viselni,

h)         közüzemi díjhátralék megfizetésére nem képes,

i)          felsőoktatási intézményben tanuló gyermek tanulmányi költsége,

j)          iskoláztatás, élelmezés biztosítása

            k)         ellátatlan munkanélkülisége miatt bekövetkezett jövedelemcsökkenés, illetve

l)          a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások,

m)         a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve

n)         a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése.

(8)        A képviselő-testület egyedi mérlegelés alapján különös méltánylást érdemlő körülmény esetén – 14.§ (7) bekezdés b), c), d) és e) pontja esetén – a 14.§ (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól, továbbá a 14.§ (2) bekezdésben meghatározott egyszeri összeghatártól eltérhet.

(9)        A 14.§ (7) bekezdés b) pontja esetén az önkormányzati segély egyszeri összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-ánál és nem haladhatja meg a 100.000,- Ft-ot. „


5.§       A R. 15 – 18.§-a helyébe a következő szabályozás lép:

15.§ (1) A képviselő-testület önkormányzati segélyt kamatmentes kölcsön formájában is nyújthat az alábbi esetekben:

a)         elemi kár esetén a lakás és a berendezési tárgyak helyreállítására vagy pótlására,

b)         tartós betegség esetén megélhetésre,

c)          temetési költség fedezésére.

(2)        Önkormányzati segélyként megállapított kamatmentes kölcsön visszafizetési ideje legfeljebb egy év, amely időtartama alatt havi egyenlő mértékben kell a kölcsönt visszafizetni.

(3)        Háromhavi törlesztő részlet befizetésének elmulasztása esetén a teljes kamatmentes kölcsönt 15 napon belül egy összegben a mindenkori késedelmi kamattal növelten kell visszafizetni.

16.§      Az önkormányzati segély támogatás megállapításánál a jövedelmi viszonyok mellett a vagyoni helyzetet is vizsgálni kell.

17.§      Nem jogosult a kérelmező az önkormányzati segélyre, amennyiben a kérelmező az általa lakott lakáson túl vagyonnal rendelkezik.

18.§      (1) Különös méltánylást érdemlő sürgős esetben, ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítségnyújtást indokolják – 14.§ (7) bekezdés b), c), d) és e) pontja esetén – a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az igénylő részére jövedelmi viszonyokra való tekintet nélkül azonnali önkormányzati segélyt állapítson meg, melynek összege nem haladhatja meg a 20.000,- Ft-ot. Az így hozott döntésről a polgármester a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(2)        Önkormányzati segélyre jogosult a haláleset időpontjában a badacsonytomaji állandó lakóhellyel rendelkező elhunytnak a haláleset időpontjában badacsonytomaji állandó lakóhellyel rendelkező hozzátartozója vagy a temetésről gondoskodó más személy, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem éri el egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, családban élő esetén 150 %-át.

(3)        Önkormányzati segélyre jogosult az elhunytnak a haláleset időpontjában badacsonytomaji állandó lakóhellyel rendelkező Ptk.685.§ b) pontja szerinti közeli hozzátartozója, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem éri el egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, családban élő esetén 150 %-át és az elhunyt a badacsonytomaji köztemetők valamelyikében került eltemettetésre.

(4)        Az önkormányzati segély iránti kérelemhez mellékelni kell

a)         az eltemettető és a vele közös háztartásban élők jövedelmét igazoló jövedelemnyilatkozatot,

b)         a temetési számlák eredeti példányát,

c)          amennyiben a haláleset nem Badacsonytomajon történt, a halotti anyakönyvi kivonatot.

(5)        A helyben szokásos, legolcsóbb temetés költség 250.000,- Ft.

(6)        A temetési célra szóló önkormányzati segély összege 30.000,- Ft.

(7)        Nem állapítható meg temetési célra szóló önkormányzati segély annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése.

(8)        A temetési célra szóló önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset anyakönyvezését követő 30 napon belül lehet benyújtani.”


6.§       A R. 8. fejezete hatályát veszíti.


7.§       A R. 26.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

„(1)       A Humán Ügyek Bizottsága kérelemre méltányosságból közgyógyellátásra való jogosultságot állapít meg annak a szociálisan rászorult személynek, akinek a családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 20 %-át,”


  1. A gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 27/2011. (VI.30.) önkormányzati rendelet

önkormányzati segély bevezetéséhez szükséges módosítások


8.§       Badacsonytomaj város Önkormányzata Képviselő - testületének a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 27/2011. (VI.30.) önkormányzati rendeletének (továbbiakban: Gyhr.) 2.§ (2) bekezdése hatályát veszíti.


9.§       A Gyhr. 3.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„3.§ A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:

a) pénzbeli és természetbeli ellátások: rendszeres gyermekvédelmi segély,

b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:

ba) gyermekjóléti szolgálat,

bb) gyermekek napközbeni ellátása érdekében, működtetett óvoda, általános iskolai napközi.”


10.§      A Gyhr. 5.§ és 6.§-a hatályát veszíti.

11.§      A Gyhr. 8.§  (2), (4) és (5) bekezdése hatályát veszíti.

12.§      A Gyhr. 10.§-a hatályát veszíti.



  1. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló

1/2013.(I.25.) önkormányzati rendeletet érintő

önkormányzati segély bevezetéséhez szükséges módosítások


13.§      A Képviselő – testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 1/2013.(I.25.) önkormányzati rendelet 2. számú melléklete az alábbiak szerint módosul:


„2. melléklet az 1/2013.(I.25.) önkormányzati rendelethez

A bizottságok feladatköre, a bizottságokra átruházott feladat- és hatáskörök


I. Humán Ügyek Bizottsága


a) önkormányzati segély megállapítása,

b) méltányossági ápolási díj megállapítása,

c) újszülöttek támogatása,

d) az Ifjúságpolitikai alap éves tervének jóváhagyása,

e) az Ifjúságpolitikai Alappal való gazdálkodás felhasználásáról való döntés,

f) óvodai felvétel idejének meghatározása,

g) a jogosulatlanul felvett pénzbeli ellátások visszafizetésére a segélyezettek kötelezése, indokolt esetben a visszafizetés alóli mentesítése,

h) étkezési személyi térítési díj csökkentése,

i) önkormányzati segély kamatmentes kölcsön formájában történő megállapítása,

j) sportcélú támogatási keret elosztása,

k) képviselői összeférhetetlenség kivizsgálása,

l) szervezi a településen fellelhető nemzeti értékek azonosítását, létrehozza a településen fellelhető nemzeti értékek adatait tartalmazó gyűjteményt,

m) méltányossági közgyógyellátásra vonatkozó ellátás megállapítása.



II. Pénzügyi, Ügyrendi, Mezőgazdasági és Városfejlesztési Bizottság


a) ellátja az Európai Uniós forrásokhoz kapcsolódó, a pályázatok előkészítésével, a fejlesztés lebonyolításával kapcsolatos feladatok végrehajtásának ellenőrzési feladatait, ülésen rendszeresen beszámoltatja a projekt szervezet vezetőjét,

b) nem lakás céljára szolgáló helyiségek és egyéb bérlemény után fizetendő bérleti díj megfizetésére részletfizetési kedvezmény költségvetési éven belül történő engedélyezése,

c) 100.000.- Ft-ot meg nem haladó értékű támogatás és/vagy pénzeszköz átadási kérelem elbírálása, kivéve a sportcélú támogatási keretet,

d) étkezési nyersanyagnormák meghatározása,

e) önkormányzati helyi rendelet alapján az OTÉK 4. számú melléklete szerint számított gépjármű elhelyezési kötelezettség – lakás és üdülőegység kivételével – legfeljebb 50%-al történő csökkentése,

f) Környezetvédelmi Alap éves tervének jóváhagyása,

g) önkormányzati tulajdonra vonatkozó szolgalmi jog létesítésére irányuló kérelem elbírálása értékbecslés alapján a 2 millió Ft értéket meg nem haladó ingatlanok értékesítésével kapcsolatos döntési hatáskör,

h) feltételhez nem kötött ingatlan felajánlás elfogadása tárgyában döntés,

i) érvényes bérleti szerződés hatálya alatt bekövetkezett bérlői jogutódlás elfogadása,

j) a Rendezési Tervben szabályozott, a beépíthetőség alsó határát el nem érő külterületi mezőgazdasági ingatlan bérbe, haszonbérbe adása, elidegenítése,

k) az 5000 m2-t meg nem haladó mértékű önkormányzati tulajdonú mezőgazdasági ingatlanok haszonbérbe adása a haszonbérleti szerződés jóváhagyása és a haszonbérleti szerződés felmondása,

l) víziközmű hozzájárulás megfizetésére részletfizetés biztosítása,

m) a polgármester illetményének meghatározására javaslat előterjesztése.”


  1. Záró rendelkezések


14.§      E rendeletben foglaltak 2014. január 1. napján lépnek hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.


Krisztin N. László

polgármester

Dr. Weller-Jakus Tamás

jegyző


Jelen rendelet kihirdetésre került 2013. december 6. napján.



Dr. Weller-Jakus Tamás

jegyző


...