Badacsonytomaj Város Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (VI. 9.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 8/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 06. 10

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 8/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz

A Jat. 18. § (1)-(2) bekezdése rögzíti, hogy „A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait.

(2) A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről.”

Badacsonytomaj Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2015-ben fogadta el és azóta többször módosította a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 8/2015. (II.27.) önkormányzati rendeletet, mely tartalmazza a Badacsonytomajon élő személyek részére adható pénzbeli és természetbeni juttatásokat.

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály, Törvényességi Felügyeleti Osztálya a Miniszterelnökség által meghatározott 2021. évi ellenőrzési munkaterv szerint vizsgálta a szociális témájú rendeleteket, mely során felhívták a figyelmünket a rendeletek felülvizsgálatára, a feltárt hibák javítására.

Az előbb említett önkormányzati rendelet 8. § (3) bekezdése {„8. § (3) Az (1) bekezdésben foglalt kiadások enyhítésére tekintettel személyenként évente legfeljebb 4 alkalommal adható támogatás, melynek összege alkalmanként nem haladhatja meg az igazolt költségek 70%-át.”} korlátozza a rendkívüli települési támogatásként megállapítható eseti támogatás igénybevételét, mely a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 7. § (1) bekezdésében és 45. §-ában rögzített rendelkezéseibe ütköző.

A Szoctv. 7. § (1) bekezdése kimondja:

A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

A Szoctv. 45. § értelmében:

(1) A képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján - pénzbeli vagy természetbeni formában - települési támogatást nyújt. Települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen

a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,

c) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

d) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.

(2) Más jogszabály alkalmazásában az (1) bekezdés a) pontja szerinti célra nyújtott települési támogatást lakásfenntartási támogatásnak kell tekinteni.

(2a) A 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére megállapított települési támogatás a társadalombiztosítási tárgyú jogszabályok alkalmazásában ápolási díjnak minősül, ha az ellátás önkormányzati rendeletben szabályozott havi összege eléri az ápolási díj központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott alapösszegének a 80%-át.

(3) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.

(4) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(5) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.

(6) Ha a fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzat nem állapodik meg ettől eltérően, a fővárosban a hajléktalanok számára nyújtott rendkívüli települési támogatás megállapítása a fővárosi önkormányzat feladata.

(7) A települési önkormányzat rendeletében a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére megállapított, havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás havi összegét úgy kell szabályozni, hogy az nem haladhatja meg az ápolási díjnak a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott alapösszegét.”

Badacsonytomaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 8/2015.(II.27.) önkormányzati rendeletének 8. § (3) bekezdését módosítani szükséges a fenti jogszabályi rendelkezések értelmében, melyre a módosító rendelet tervezetet tartalmaz előírásokat az 1. § szerint. Ennek értelmében a 8. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lépne: „(3) Az (1) bekezdésben foglalt kiadások enyhítésére tekintettel személyenként adható támogatás, melynek összege alkalmanként nem haladhatja meg az igazolt költségek 70%-át.”

A rendelet 2. §-a a hatályba léptető rendelkezéseket tartalmazza.