Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2014.(III.28.) számú Önkormányzati rendelete

2013. évi zárszámadásról

Hatályos: 2014. 04. 01- 2022. 05. 31 20:00

Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2014.(III.28.) számú Önkormányzati rendelete

2013. évi zárszámadásról

2014.04.01.

Alsóörs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Lovas Község Önkormányzatának véleménye kikérésével a következőket rendeli el.

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, annak bizottságaira, Alsóörs Község Önkormányzatára, az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatalra, az Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezetre, valamint a Napraforgó Óvodára

2. A rendelet tartalma

2. § (1) A 2011. évi CXCV. Törvény az államháztartásról 91. § (1)-(2) bekezdéseiben foglaltak alapján a Képviselő-testület a zárszámadási rendelet tartalmát az alábbiak szerint állapítja meg:

a) a 2011. évi CXCV. Törvény az államháztartásról 24. § (4) bekezdése szerinti mérlegeket, kimutatásokat azzal, hogy az előirányzat felhasználási terven a pénzeszközök változásának bemutatását kell érteni,

b) a helyi önkormányzat adósságának állományát lejárat, a Stabilitási tv. 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyletek, bel- és külföldi irányú kötelezettségek szerinti bontásban,

c) a vagyonkimutatást, és

d) a helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását.

(2) A 2011. évi CXCV. Törvény az államháztartásról 24. § (4) bekezdése szerinti kimutatások:

a) a helyi önkormányzat költségvetési mérlege közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási terve,

b) a többéves kihatással járó döntések számszerűsítése évenkénti bontásban és összesítve, és

c) a közvetett támogatásokat - így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket - tartalmazó kimutatás

3. Általános rendelkezések

3. § (1) A rendelet meghatározza az Önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges rendes és rendkívüli bevételeket, kiadásokat, figyelemmel a költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, meghatározza továbbá a 2013. évi gazdálkodás főbb szabályait.

(2) Alsóörs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete irányítása alá tartozó költségvetési szerveknek takarékos és hatékony gazdálkodást kell folytatniuk.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, polgármestere, jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint az intézmények vezetőinek általános és eseti jellegű beszámoltatása révén ellenőrzi.

(4) Az Önkormányzat 2013. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzi ki:

a) Az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetése, működési feltételeinek biztosítása, figyelemmel a takarékos gazdálkodás követelményeire, a feladatellátás színvonalának pályázatok adta lehetőségekkel történő emelésére.

b) Felújításoknál, beruházásoknál a fontossági sorrendet figyelembe kell venni, a már megkötött szerződések vonatkozásában a kötelezettségeket teljesíteni kell.

4. A költségvetés bevételei és kiadásai

4. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat, az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal és az intézmények együttes 2013. évi költségvetésének bevételi főösszegét 638.393 ezer forintban, kiadási főösszegét 638.393 ezer forintban állapítja meg. A költségvetési hiány összege 0 eFt.

(2) A főösszegen belül a költségvetési keretösszegek az alábbiak szerint alakulnak (1. számú melléklet)

eFt-ban

A

B

C

D

E

F

G

Megnevezés

Bevétel eredeti ei.

Bevétel mód. ei.

Tény

Kiadás eredeti ei.

Kiadás mód. ei.

Tény

1

Önkormányzat

330398

358357

388020

330398

358357

331127

2

Közös Hivatal

53828

49938

52139

53828

49938

51748

3

TEMÜSZ

190875

173730

175351

190875

173730

174788

4

Napraforgó Óvoda

59962

56368

58671

59962

56368

58100

5

Összesen

635063

638393

674181

635063

638393

615763

Az intézmények tervezett kiadásaihoz a fedezetet – saját bevételeiken túl – az Önkormányzat biztosítja.

5. Finanszírozás

5. § (1) Alsóörs Község Önkormányzatának és intézményeinek 2013.12.31-én nincs hitelállománya.

6. Támogatásértékű bevételek és kiadások

6. § Az Önkormányzat támogatásértékű bevételeit és kiadásait a 3. számú melléklet tartalmazza. Alsóörs Község Önkormányzata ez évben is támogatta a Bursa Hungarica ösztöndíjban részesülőket, hozzá járult a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ által ellátott feladatokhoz, továbbá az Önkormányzati Társulás által ellátott feladatokhoz.

7. Átadott/Átvett pénzeszközök

7. § Az Önkormányzat civil szervezeteknek, alapítványoknak, egyesületeknek, egyéb szervezeteknek, vállalkozásoknak nyújtott pénzeszköz átadásait, illetve az átvett pénzeszközöket a 7. számú melléklet tartalmazza. A pénzeszköz átadás biztosítja a helyi szervezetek településen végzett hathatós munkájának és segítségének támogatását.

8. Beruházás/felújítási kiadások

8. § A beruházásokat és felújításokat az 6. számú melléklet tartalmazza.

9. Helyi adó bevételek

9. § Az Önkormányzat helyi adó bevételeit a 2. számú melléklet tartalmazza.

10. Költségvetési támogatás

10. § Az Önkormányzat költségvetési támogatását, valamint a központi költségvetésből kapott egyéb támogatásokat a 4. számú melléklet tartalmazza

11. Tartalékok

11. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete az általános működési tartalék összegét 61.374 eFt-ban határozza meg. A tartalék felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A tartalék terhére hozott döntések alapján a Képviselő-testület negyedévenként, az utolsó negyedévben legkésőbb 2014. február 15-ig, 2013. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.

12. Európai Uniós projektek

12. § Az Önkormányzat EU-s projektjeit, azok jelenlegi állását az 5. számú melléklet tartalmazza.

13. Létszám-előirányzatok

13. § (1) Az Önkormányzat és intézményei 2013. évi létszámszükségletét a 9. számú melléklet tartalmazza. Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat és az intézményei költségvetési létszámkeretét 52 főben állapítja meg.

(2) A Képviselőtestület az intézmények létszámkeretét az alábbiak szerint határozza meg:

a.) Önkormányzat: 10 fő (ebből 1,6 közfoglalkoztatott)
b.) Közös Hivatal 13 fő
c.) TEMÜSZ: 19 fő (ebből 0,3 közfoglalkoztatott)
d.) Napraforgó Óvoda 10 fő

14. Adósságot keletkeztető ügyletek

14. § Az Önkormányzatnak és Intézményeinek 2013. évben a Stabilitás törvény szerinti adósságot keletkeztető ügylete nem volt.

15. Többéves kihatással járó kötelezettségek

15. § Az Önkormányzatnak és intézményeinek többéves kihatással járó kötelezettsége nincs.

16. Költségvetési mérleg

16. § Az Önkormányzat és intézmények mérlegét közgazdasági tagolásban a 10. számú melléklet tartalmazza.

17. Egyszerűsített mérleg, pénzforgalmi jelentés, pénzmaradvány-kimutatás, vállalkozási maradvány kimutatás, pénzmaradvány felhasználása

17. § . (1) Az önkormányzat összevont egyszerűsített mérlegét, pénzforgalmi jelentését, pénzmaradvány-kimutatását, vállalkozási maradvány kimutatását a 11-14. számú mellékletek tartalmazzák.

(2) Az Önkormányzat és intézményei módosított pénzmaradványa 2013. december 31-én 68.313 eFt.

(3) Pénzmaradvány kimutatás részletezése

eFt-ban

A

B

C

D

Megnevezés

Módosított pénzm.

Kötelezettséggel terhelt pénzm.

Szabad pénzm.

1

Önkormányzat

61392

0

61392

2

Közös Hivatal

2223

0

2223

3

TEMÜSZ

1982

0

1982

4

Napraforgó Óvoda

2005

27

1978

5

Összesen

67602

27

67575

18. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

18. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(2) A költségvetési szerv költségvetésének végrehajtásáért az irányító szerv közjogi felelősséggel tartozik.

(3) Az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésének végrehajtásáért a jegyző a felelős. Felelőssége nem érinti a költségvetési szervek vezetőinek felelősségét. A költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért az intézményvezetők felelősek.

(4) Az önkormányzat és szervei gazdálkodásának szabályosságát a jegyző éves költségvetési ellenőrzési terv alapján - belső ellenőr útján - ellenőrzi.

19. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig támogatja a társadalmi szerveket, helyi civil önszerveződő közösségeket, egyházakat. Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.

(2) Alapítvány részére akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Alsóörs községben van, de a község lakosságának, illetve az önkormányzat érdekeit is szolgálja.

(3) 100.000,- forint alatti támogatás egy összegben, 100.000,- forint feletti támogatást pedig az egyéni megállapodásban foglaltak szerint, részletekben utalja ki a Hivatal.

(4) A támogatásban részesülő önszerveződő közösségek, egyesületek, alapítványok, vállalkozások, a kapott pénzeszközről tárgyévet követő január 31-ig kötelesek elszámolni.

(5) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltakon túlmenően társadalmi szervezetek, alapítványok, helyi civil önszerveződő közösségek, egyházak, vállalkozások támogatásáról a Képviselő-testület az általános tartalék, valamint a plusz bevételek terhére hozhat döntést.

20. § (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza a költségvetési intézményeket és a Közös Hivatalt a költségvetésben előírt bevételek beszedésére, és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(2) A költségvetési intézményeknél és a Közös Hivatalnál a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatások növekedését.

(3) A költségvetési intézmények vezetői az e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatok felett előirányzat felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(4) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében az Alapító Okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el. Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv Alapító Okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv Alapító Okirata szerinti tevékenység ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.

(5) A (4) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden olyan esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, ahol a pályázatnak feltétele a saját erő, kivéve ha az intézményvezető a költségvetéséből ki tudja gazdálkodni. A közvetlen pénzbeli támogatás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről az intézmény vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert.

(6) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.

21. § (1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszámkeretek között átcsoportosítást - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a Képviselő-testület engedélyezhet.

(2) A Képviselő-testület a költségvetési szerv kiadási előirányzatai közötti átcsoportosítási jogát a kiemelt előirányzatokon belül – személyi kiadások, társadalombiztosítási járulékok és szociális hozzájárulási adó, dologi kiadások, átadott pénzeszközök, támogatások, felhalmozási kiadások – a jegyzőre, illetve az intézményvezetőkre ruházza. Az átcsoportosítás nem terjedhet ki kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításra. Az átruházott hatáskörben hozott döntés a későbbi évekre vonatkozóan többletkiadással nem járhat.

22. § Az év közben keletkező központi és egyéb pótelőirányzatok felosztásáról a polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület dönt, a költségvetési rendelet módosításával. A Képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb 2014. február 15-ig, 2013. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.

23. § Az önkormányzati költségvetési szervek 2013. évi pénzmaradványának elszámolása során a kötelezettséggel nem terhelt szabad pénzmaradvány felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. Amennyiben a felhasználásról külön döntés nem születik, úgy a pénzmaradványt az intézmények a következő költségvetési évben felhasználhatják.

24. § (1) Az önkormányzat szabad pénzeszközeit a polgármester jogosult a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében, melyről a képviselőtestületet tájékoztatja.

25. § (1) Felújítás, beruházás csak akkor indítható, ha a szükséges fedezet rendelkezésre áll.

(2) Az önkormányzati költségvetési szervek közbeszerzési értékhatárt elérő beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni. A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2.000 eFt-ot meghaladó beszerzések, beruházások illetve felújítások esetén a Beszerzési Szabályzatban foglaltak szerint kell eljárni.

26. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok közötti átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

19. Záró rendelkezések

27. § A zárszámadási rendelet 2014. április 01-én lép hatályba.

Hebling Zsolt Báró Béla
polgármester jegyző
Mellékletek
×
Jelmagyarázat

Lap tetejére