Öskü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 13

Öskü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 13

[1] Öskü Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Öskü Község Önkormányzata biztonságos és jogszerű gazdálkodásának megteremtése és zavartalan működtetésének biztosítása érdekében,

[2] az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya az Önkormányzatra, valamint az Önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.

2. § (1) A Képviselő testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) A költségvetési szervek külön-külön alkotnak egy-egy címet az 1. mellékletben részletezettek szerint.

1. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege

3. § (1) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek együttes 2025. évi költségvetési bevétel, és kiadási fő összegét 931.268.656 Ft-ban állapítja meg.

(2) Az önkormányzat és költségvetési szerveinek összesített működési bevételei 48.301.655 Ft

a) a működési célú támogatás ÁHT-n belülről 364.886.655 Ft

b) közhatalmi bevételek 45.200.000 Ft

c) működési bevételek 77.215.000 Ft

(3) Az önkormányzat és költségvetési szerveinek összesített működési kiadásai 599.298.482 Ft

a) személyi juttatások kiadásai 278.661.970 Ft

b) a munkaadókat terhelő járulékok 33.037.762 Ft

c) a dologi kiadások 228.403.470 Ft

d) az ellátottak pénzbeli juttatásai 13.393.000 Ft

e) működési célú támogatás ÁHT-n belülre 0. Ft

f) működési célú támogatás ÁHT-n kívülre 0. Ft

g) működési tartalék 45.802.280. Ft

(4) Az önkormányzat összesített felhalmozási bevételei 58.771.295 Ft

a) Felhalmozási c. támogatások AHT-n belülről 0 Ft

b) Immateriális javak, ingatlanok értékesítésének bevétele 58.771.295. Ft

(5) Az önkormányzat összesített felhalmozási kiadásai 25.985.756 Ft

a) beruházások 1.491.132 Ft

b) felújítások 14.494.624 Ft

(6) Az önkormányzat összesített finanszírozási bevételei 385.195.706 Ft

a) Működési célú finanszírozási bevételek 383.768.074 Ft

aa) Értékpapír értékesítés bevételei 0 Ft

ab) Előző évi pénzmaradvány igénybevétele 90.342.236 Ft

ac) Intézményfinanszírozás bevétele 293.425.838 Ft

b) Felhalmozási célú finanszírozási bevételek 1.427.632 Ft Előző évi felhalmozási pénzmaradvány igénybevétele 1.427.632 Ft

(7) Az önkormányzat összesített finanszírozási kiadásai 305.984.418 Ft

a) Működési célú finanszírozási kiadások 305.984.418 Ft

aa) államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 12.558.580 Ft

ab) intézményfinanszírozás kiadása 293.425.838 Ft

ac) likviditási célú hiteltörlesztés 0 Ft

b) Felhalmozási célú finanszírozási kiadások 0. Ft fejlesztési tartalék 0 Ft

(8) Önkormányzat és költségvetési szerveinek működési egyenlege 0 Ft

(9) Önkormányzat és költségvetési szerveinek felhalmozási egyenlege 0 Ft

(10) Öskü Község Önkormányzatának működési bevételei és kiadásai

a) Működési bevételek 533.176.375 Ft

b) Működési kiadások 567.389.546 Ft

c) Egyenleg -34.213.171 Ft

(11) Öskü Község Önkormányzatának felhalmozási bevételei és kiadásai

a) Felhalmozási bevételek 58.771.295.Ft

b) Felhalmozási kiadások 24.558.124 Ft

c) Egyenleg 34.213.171. Ft

(12) Öskü Község Önkormányzatának finanszírozási bevételei és kiadásai

a) Finanszírozási bevételek 76.584.720 Ft

b) Finanszírozási kiadások 305.984.418 Ft

(13) Napsugár Óvoda működési bevételei és kiadásai

a) Működési bevételek 232.760.271 Ft

b) Működési kiadások 232.760.271 Ft

c) Egyenleg 0 Ft

(14) Napsugár Óvoda felhalmozási bevételei és kiadásai

a) Felhalmozási bevételek 1.332.382. Ft

b) Felhalmozási kiadások 1.332.382 Ft

c) Egyenleg 0 Ft

(15) Napsugár Óvoda finanszírozási bevételek 203.612.653 Ft

(16) Ösküi Közös Önk. Hivatal működési bevételei és kiadásai

a) Működési bevételek 105.133.083Ft

b) Működési kiadások 105.133.083 Ft

c) Egyenleg 0 Ft

(17) Ösküi Közös Önk. Hivatal felhalmozási bevételei és kiadásai

a) Felhalmozási bevételek 95.250. Ft

b) Felhalmozási kiadások 95.250 Ft

c) Egyenleg 0Ft

(18) Ösküi Közös Önk. Hivatal finanszírozási bevételek 104.998.333. Ft.

2. Az önkormányzat bevételei

4. § (1) A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg forrásonkénti megbontását, bevételi főösszegeit Öskü Község Önkormányzat tekintetében a 4. melléklet, Ösküi Közös Önkormányzati Hivatal tekintetében a 13. melléklet, a Napsugár Óvoda tekintetében pedig a 16. melléklet szerinti adattartalommal fogadja el.

(2) A Képviselő testület felhatalmazza a Polgármestert az átmenetileg szabaddá váló pénzeszközök éven belüli tőkegarantált értékpapír vásárlásával, illetve betétbe történő lekötésével.

5. § A 3. §-ban megállapított bevételek közül az állami támogatások részletezését a 6. melléklet, közhatalmi bevételeit a 8. melléklet, összevont intézményi működési bevételeit a 9. melléklet tartalmazza.

3. Az önkormányzat kiadásai

6. § (1) A Képviselő-testület a 3. §-ban megállapított kiadási főösszeg kiemelt előirányzatonkénti bontását, kiadási főösszegeit Öskü Község Önkormányzat tekintetében az 5. melléklet, Ösküi Közös Önkormányzati Hivatal tekintetében a 14. melléklet, a Napsugár Óvoda tekintetében a 17. melléklet szerinti adattartalommal fogadja el.

(2) A Képviselő Testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát költségvetési szervenként és kormányzati funkciónként a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a 2025. évi közfoglalkoztatási pályázati lehetőség esetén a pályázat benyújtására. A pályázat eredményének függvényében a létszámadatokban bekövetkezett változás a soron következő költségvetési rendeletmódosítás keretében kerül átvezetésre.

(4) A Képviselő-testület az Önkormányzat és költségvetési szerveinek összevont költségvetési mérlegét a 3. melléklet, Öskü Község Önkormányzat költségvetési mérlegét a 7. melléklet, Ösküi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetési mérlegét a 12. melléklet, a Napsugár Óvoda költségvetési mérlegét a 15. melléklet szerinti adattartalommal hagyja jóvá.

(5) A Képviselő-testület az önkormányzat és intézményei összevont működési kiadásait a 10. melléklet, az ellátottak pénzbeli juttatásainak tervezett kiadásait a 11. melléklet, a közvetett támogatások mértékét a 20. melléklet, az előirányzatok felhasználásának ütemtervét a 23. melléklet szerinti adattartalommal tudomásul veszi.

7. § A Képviselő-testület a beruházási és felújítási előirányzatokat e rendelet 19. melléklete szerint hagyja jóvá azzal, hogy a jóváhagyott keretösszegen belül a képviselő-testület egyedi döntéseinek megfelelően valósíthatók meg a fejlesztések.

4. Általános és céltartalék

8. § Az Önkormányzat működési és fejlesztési tartalékát 341.155.810 Ft- ban állapítja meg. Ebből a Bakonykarsztnak a Fejlesztési Alapba elkülönített összeg 10.005.895 Ft, a TOP-1.1.1 projektre 500.000 FT, a TOP-3.1.1 projektre 3.930.016 Ft, a TOP-1.4.1 projektre 265.922.406 Ft, az EFOP-1.5.2 azonosítójú pályázatra 2.259.736 Ft, az EFOP-3.3.2 pályázatra 419.507 Ft és a Magyar Falu Programban elnyert 32.118.250 Ft, Közművelődési támogatás 1.000.000 Ft értékben, az Óvodai, iskolai és utánpótlás sport infrastruktúra- fejlesztés, felújítás jogcímen 17.000.000 Ft és 8.000.000 Ft került elkülönítésre a működési és fejlesztési tartalékban.

9. § Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektekre, programokra bevételi és kiadási előirányzatot a 18. melléklet szerinti adattartalommal hagyja jóvá.

5. Többéves kihatással járó feladatok

10. § (1) A Képviselő Testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 21. melléklete és a 22. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

(2) Az Önkormányzat több éves kihatással járó feladatainak előirányzatait éves bontásban és a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejének végéig, a kezesség érvényesíthetőségéig, és az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011.(XII.30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében foglalt saját bevételeit a 21. melléklet tartalmazza.

6. Az előirányzatok módosítása

11. § (1) Az Önkormányzat és intézménye bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók.

(2) A bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításáról a képviselő-testület dönthet.

(3) A (2) bekezdéstől eltérően a bevételi és kiadási előirányzatok Kormányrendeletben meghatározott esetekben saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók.

(4) A (2) bekezdéstől eltérően a Képviselő-testület a polgármester számára lehetővé teszi az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást. A polgármester a költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosításokról, átcsoportosításokról a képviselő-testületet tájékoztatja.

(5) A képviselő-testület a (3) és (4) bekezdés szerinti előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(6) Az Önkormányzat által fenntartott Intézmény költségvetési bevételi és kiadási előirányzatainak módosítása tárgyában költségvetési módosítási kérelemmel élhet a Képviselő-testület felé, melyet írásban juttat el a Polgármester részére.

(7) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzat költségvetéséből, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

7. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

12. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(3) A Községi Önkormányzat bankszámláit az OTP Bank Zrt. várpalotai fiókjában és a Magyar Államkincstárnál vezeti.

(4) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül az intézmény vezetője a felelős.

13. § Nem folyósítható támogatás azon civil szervezetek részére, melyeknek lejárt határidejű tartozása van az Önkormányzat felé, vagy a korábbi támogatásához kapcsolódó lejárt elszámolási kötelezettségét nem teljesítette, illetve az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011 évi CLXXV. számú törvény 30. § és 75. §-a alapján a beszámolójának letétbe helyezését nem teljesítette.

14. § Az Önkormányzat költségvetési szervei éven túli kötelezettséget csak a Képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.

15. § A költségvetési szervek költségvetési támogatását a Képviselő-testület az intézmények pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően kerülnek kiutalásra.

8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

16. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért a jegyző és az intézményvezető a felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Várpalota Kistérség Többcélú Társulása útján gondoskodott. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

9. Záró rendelkezés

17. § Ez a rendelet 2025. február 13-án lép hatályba.