Ajka város Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2013.(XI.4.) önkormányzati rendelete

az "Ajka" helységnév, valamint az Önkormányzat jelképeinek használatáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 03. 03

Ajka város Önkormányzatának Képviselő-testülete Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 12.§ (1) bekezdés, a 24.§ (1) bekezdés, a 34. § (1) bekezdés tekintetében a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 19.§ (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 6.§ (5) bekezdés és a 19.§ (4) bekezdés, a 29.§ (4)  tekintetében a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 28/B.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 10.§ és a 22. § tekintetében a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 112.§ (2) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I.Fejezet

Általános rendelkezések




  1. A rendelet célja


1.§            A rendelet célja, hogy szabályozza az „Ajka” helységnév jogszerű felvételét és használatát, valamint Ajka város címerének, zászlójának és lobogójának a jogszerű használatát. 



2. A rendelet személyi hatálya


2. §           A rendelet hatálya kiterjed azon természetes személyekre, szervezetekre, intézményekre, jogi személyiség nélküli gazdasági vagy egyéb társaságokra, egyéni cégekre, akik / amelyek az „Ajka” nevet, vagy annak toldalékos formáját, Ajka város címerét, zászlóját, lobogóját használni kívánják.

II.Fejezet

Az „Ajka” névnek és a név toldalékos formájának felvétele, használata,

a felvétel és használat engedélyezése


3. Az „Ajka” névnek és a név toldalékos formájának felvétele és használata


3. § (1)     Az „Ajka” nevet vagy annak bármely toldalékos formáját (a továbbiakban együtt: „Ajka” név) a 2. § - ban megjelölt jogalanyok elnevezésükhöz, tevékenységükhöz vagy tevékenységük során, valamint működésükkel összefüggésben bármilyen formában (pl.: fantázianévhez) csak engedéllyel vehetik fel vagy használhatják (a továbbiakban együtt: névhasználat).

Engedélyköteles akkor is a névhasználat, ha az „Ajka” nevet emblémán, jelvényen, kiadványon, egyéb terméken, más dísz- vagy emléktárgyon kívánják használni.


(2)     A névhasználat csak akkor engedélyezhető, ha a kérelmező

              

                a) lakóhelye, tartózkodási helye, székhelye, telephelye, működési helye Ajka város közigazgatási területén van,

                b) Ajka várossal kapcsolatos termékeken, kiadványokon kívánja használni.


(3)     A névhasználat engedélyezésének minősül, ha Ajka város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) az általa alapított intézmény vagy gazdasági társaság, egyéb szervezet elnevezésében a „Ajka” név feltüntetéséről rendelkezik.


(4)     Nem kell az Önkormányzat engedélye a tömegközlekedési eszköz megállója nevének feltüntetésével megvalósuló névhasználathoz.

4. §         (1)    A névhasználat az alábbi időtartamokra engedélyezhető:


                   a) határozott időre - minimum 1 hónap időtartamra, minden megkezdett hónap teljes hónapnak számít,

                   b) határozatlan időre,

                   c) tevékenység folytatásának idejére,

                   d) egy alkalomra,

                   e) több alkalomra.


(2)     Az egy alkalom legfeljebb hat összefüggő napot jelent alkalmanként.


5. § (1)     A kérelmező a névhasználatért a névhasználatot engedélyező képviselő-testületi döntést tartalmazó határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül engedélyezési díjat köteles fizetni, melynek mértékét e rendelet 3. melléklete tartalmazza. Amennyiben a kérelmező az engedélyezési díj megfizetését elmulasztja, úgy a névhasználatot számára engedélyező határozatot a képviselő-testület a soron következő ülésén visszavonja.


(2)     A határozatlan időre szóló névhasználat engedélyezéséért egyszeri engedélyezési díjat köteles fizetni a kérelmező.


(3)     A névhasználat ingyenes a 3. § (3) bekezdés szerinti esetben,


(4)     Azok az ajkai székhelyű társadalmi szervezetek, egyesületek, alapítványok, akiknek a képviselő-testület a névhasználatot 2014. január 1. napját megelőzően a mindenkor hatályos önkormányzati rendelet alapján engedélyezte és a névhasználati kérelmükben nevesített tevékenységük nem szűnt meg, 2014. február 28. napjáig egyszeri regisztrációs díjat kötelesek fizetni.


(5)     A (4) bekezdésben foglaltak szerint meghatározott regisztrációs díj mértéke nonprofit szervezetek esetében egyszeri alkalommal fizetendő 10.000 Ft, a haszonszerzésre irányuló tevékenységet folytató személyek, gazdasági társaságok esetében egyszeri alkalommal fizetendő 30.000 Ft. Amennyiben a kérelmező a regisztrációs díj megfizetését elmulasztja, úgy a névhasználatot számára engedélyező határozatot a képviselő-testület a soron következő ülésén visszavonja. 


4. Az engedélyezési eljárás


6. § (1)     A névhasználat iránti kérelmet Ajka város Önkormányzatának polgármesteréhez kell benyújtani.


     (2)     A kérelemnek tartalmaznia kell:

                 a) a kérelmező nevét/megnevezését, lakóhelyét/székhelyét,

                 b) a kérelmező tevékenységi körét,

                 c) a névhasználat időtartamát a 4. §-ban meghatározottak szerint,

                 d) a névhasználat célját,

                 e) a névhasználat módját,

                 f ) ha a kérelmező cégnév, fantázianév vagy valamilyen más megnevezés részeként kívánja az „Ajka” nevet használni, akkor a cégnév, fantázianév vagy a más megnevezés teljes szövegét és

                g) a névhasználat jogszerűségért vagy rendeltetésszerűségéért felelős személy nevét és  beosztását a kérelmező szervezetnél.


(3)     Nem természetes személy kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a létesítő okirata másolatát.


(4)     Amennyiben a név embléma, jelvény, kiadvány, egyéb termék vagy dísz- és ajándéktárgy termék megjelölését szolgálja, a kérelemhez csatolni kell az adott tárgy tervét színes rajzon, 20x20 cm-es méretben, feltüntetve a tényleges méreteket és a nagyítás/kicsinyítés léptékét is.


(5)     A névhasználattal kapcsolatos önkormányzati hatósági ügyben elektronikus kapcsolattartásra nincs lehetőség

7. §           A névhasználatra vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:


a) a jogosult nevét/cégnevét, lakóhelyét/székhelyét,

b) az engedélyezett névhasználat pontos szövegét,

c) a névhasználat időtartamát az 4. §-ban meghatározottak szerint,

d) a névhasználat célját,

e) a névhasználat módját,

f) a névhasználati díjat és

g) az engedély visszavonhatóságára történő figyelmeztetést és a lehetséges okainak a felsorolását.


8. §           A képviselő-testület a névhasználati kérelmet elutasítja, ha a kérelmező által végezni tervezett tevékenység, vagy a névhasználat tervezett célja sérti:


a) Ajka városnak, vagy lakosságának az ország határain belüli és azon túli jó hírét sérti, vagy


b) az önkormányzat vagy Ajka város lakosságának érdekeit, jogait, jogos érdekeit, méltóságát sérti, vagy


c) a kérelmezett névhasználat nem különbözik korábban már nyilvántartásba vett más, hasonló működési körben és azonos területen tevékenykedő jogalanyok részére engedélyezett névhasználattól (a továbbiakban: névkizárólagosság), vagy


d) a névhasználat célja vagy módja Magyarország Alaptörvénybe, vagy más jogszabályba ütközik.



9. §     A kiadott névhasználati engedélyt vissza kell vonni, ha


a) a tevékenység gyakorlása során a 8. §-ban foglaltak az engedély kiadását követően következnek be vagy


b) a névhasználati díjat az 5. § (1) bekezdés szerinti határidőben az engedélyes nem fizette meg.

10. §         A kiadott névhasználati engedélyt vissza lehet vonni, ha a tevékenység gyakorlása során a 8. §-ban foglaltak az engedély kiadását követően következnek be.


11. §         Az engedély nélküli vagy az engedély kiadásának megtagadása ellenére történő névhasználatot a jövőre nézve meg kell tiltani.


12.§ (1) A névhasználat engedélyezése, az engedélyezés megtagadása, az engedély visszavonása és a névhasználat megtiltása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.


(2)   A névhasználatra vonatkozó engedélyekről, az engedélyezett névhasználat módjáról, időtartamáról az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet.

III.Fejezet

Ajka város címerének használatáról és a használat engedélyezéséről


5. Ajka város címere


13. § (1)   Ajka város egyszerű címere: kék színű, hegyes végű pajzsban, zöld hármas halmon, a pajzs középtengelyében, jobbjában zöld pálmaágat tartó Szűz Szent Borbála vértanú áll, balra tőle az arany torony. Lábai előtt hegyes végű kis ezüst pajzsban nyeleikkel keresztbe tett bányászkalapácsok láthatók.(1. melléklet)


       (2)  Ajka város díszített címere: a pajzson, lovagi sisakra helyezett arany koronából kiterjesztett szárnyú fehér galamb emelkedik ki. A pajzsot jobbról vörös-ezüst, balról kék-arany foszladék övezi. (2. melléklet)


14. §  (1)   Ajka város címerét csak, mint a városra utaló és díszítő jelképet lehet használni.


          (2)   Ajka város címere a Magyar Köztársaság címerét nem helyettesíti.


(3)   A címert - a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel - a 13. §-ban meghatározottak szerinti hiteles alakban, az ábrázolás hűségének, a mérettartományok és színek pontos megtartása mellett lehet használni vagy alkalmazni.


(4) Indokolt esetben engedélyezhető a címernek a hordozó tárgy anyagában történő vagy egyszínű ábrázolással történő megjelenítése a heraldika általános szabályainak megtartásával.



6. A címer engedély nélküli használata


15. § (1) Ajka város címerét - kicsinyített, vagy nagyított méretben az arányok megtartása mellett - külön engedély nélkül - használni lehet:


a) Ajka város zászlaján,


b) az Önkormányzat, az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal, az Önkormányzat által fenntartott intézmények, az Önkormányzat által alapított gazdasági társaságok épületein, tanácskozótermeiben, vezetői irodáiban, valamint az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal Képviselői Irodájában,


c) az Önkormányzat, az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal, az Önkormányzat által fenntartott vagy működtetett intézmények, valamint az Önkormányzat által alapított vagy részvételével működő gazdasági társaságok által kiadott kiadványokon,


d) a Képviselő-testület által adományozott díszokleveleken, kitüntetéseken, emléklapokon, emlékplaketteken, jelvényeken,


e) az Önkormányzat ünnepi rendezvényein az állami címer jelentőségét nem kisebbítve,


f) az Önkormányzat által támogatott kulturális és szakmai rendezvények, sportrendezvények, bajnokságok kiadványain Ajka város Önkormányzatát támogatóként feltüntetve,


g) a Képviselő-testület, a polgármester, az alpolgármesterek, a tanácsnokok, a jegyző, az aljegyző, valamint az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal vezető beosztású dolgozói által használt levélpapíron,


h) az Önkormányzat és intézményei, gazdasági társaságai, az Önkormányzat által alapított alapítvány, közalapítványok által használt levélpapíron,


i) az Ajkai polgárőrök karjelzésén,


j) a Képviselő-testület által elfogadott és készíttetett dísz-és ajándéktárgyakon,


k)a nemzetiségi önkormányzatok épületein, tanácskozótermeiben, az általuk kiadott kiadványokon.


(2)   A címer művészeti alkotásokon szabadon felhasználható.

7. A címer engedéllyel történő használata


16. § (1) A 15. §-ban meghatározott eseteket kivéve kizárólag engedéllyel lehet Ajka város címerét - utaló vagy díszítő jelképként - alkalmazni, vagy használni.


(2)   Ajka város címerének használata az alábbi felhasználások esetére engedélyezhető:


a) nem az Önkormányzat fenntartásában működő intézmény és társadalmi szervezet által kiadott és az intézményről vagy társadalmi szervezetről szóló kiadványokon,


b) Ajkát érintő kiadványokon,


c) kulturális és szakmai rendezvényeken, sportrendezvényeken, bajnokságokon, kivéve a 15. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott eseteket,


d) a városra utaló ajándék-, emlék- és dísztárgyakon és


e) az Önkormányzat intézményei, gazdasági társaságai, valamint az általa alapított alapítvány, közalapítvány tulajdonában álló tárgyakon.



17. § (1)   A címerhasználat az alábbi időtartamokra engedélyezhető:


a) határozott időre-minimum 1 hónap, minden megkezdett hónap teljes hónapnak számít,

b) határozatlan időre,

c) egy alkalomra,

d) több alkalomra,

e) meghatározott eseményre,

f) meghatározott tárgyra.


(2)   Az egy alkalom legfeljebb hat összefüggő napot jelent alkalmanként.

18. § (1) A kérelmező a címerhasználatért a használatot engedélyező képviselő-testületi döntést tartalmazó határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül engedélyezési díjat köteles fizetni, melynek mértékét e rendelet 4. melléklete tartalmazza. Amennyiben a kérelmező az engedélyezési díj megfizetését elmulasztja, úgy a címerhasználatot számára engedélyező határozatot a képviselő-testület a soron következő ülésén visszavonja. 


(2)     A címerhasználat ingyenes a 15. § (1) bekezdés szerinti esetben.


(3)     Azok az ajkai székhelyű társadalmi szervezetek, egyesületek, alapítványok, akiknek a képviselő-testület a címerhasználatot 2014. január 1. napját megelőzően a mindenkor hatályos önkormányzati rendelet alapján engedélyezte és a címerhasználati kérelmükben nevesített tevékenységük nem szűnt meg 2014. február 28. napjáig egyszeri regisztrációs díjat kötelesek fizetni. Amennyiben a kérelmező a regisztrációs díj megfizetését elmulasztja, úgy a címerhasználatot számára engedélyező határozatot a képviselő-testület a soron következő ülésén visszavonja. 


(4)     A (3) bekezdésben foglaltak szerint meghatározott regisztrációs díj mértéke nonprofit szervezetek esetében egyszeri alkalommal fizetendő 10.000 Ft, a haszonszerzésre irányuló tevékenységet folytató személyek, gazdasági társaságok esetében egyszeri alkalommal fizetendő 30.000 Ft.


8. Az engedélyezési eljárás


19. § (1)   A címerhasználat iránti kérelmet Ajka város Önkormányzatának polgármesteréhez kell benyújtani.


    (2)   A kérelemnek tartalmaznia kell:


a) a kérelmező nevét/cégnevét és lakóhelyét/székhelyét,

b) a felhasználás célját,

c) az előállítandó termék, kiadvány stb. mennyiségét,

d) a terjesztés vagy forgalomba hozatal, valamint a felhasználás módját,

e) eseti felhasználásnál a használat helyét,

f) a használat időtartamát a 18. § (1) bekezdésben meghatározottak szerint,

g) a használat jogszerűségért vagy rendeltetésszerűségéért felelős személy nevét és beosztását a kérelmező szervezetnél.


    (3)   A kérelemhez mellékelni kell a címerrel díszített tárgy, kiadvány stb. nevét.


    (4)   A névhasználattal kapcsolatos önkormányzati hatósági ügyben elektronikus kapcsolattartásra nincs lehetőség



20. §         A címerhasználatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:


a) a jogosult nevét/cégnevét és lakóhelyét/székhelyét,

b) az engedélyezett felhasználási célt,

c) az engedély időtartamát a 17. § (1) bekezdésben meghatározottak szerint,

d) előállítás esetén az engedélyezett termék, kiadvány stb. mennyiségét,

e) a terjesztéssel, a forgalomba hozatal módjával kapcsolatos esetleges kikötéseket,

f) a felhasználással kapcsolatos egyéb kikötéseket,

g) a címerhasználati engedély díját és

h) az engedély visszavonásának lehetőségére történő figyelmeztetést a lehetséges okok felsorolásával.

21. §         A képviselő-testület a címerhasználati kérelmet elutasítja, ha a kérelmező által végezni tervezett tevékenység, vagy a címerhasználat tervezett célja sérti:


a) Ajka városnak, vagy lakosságának az ország határain belüli és azon túli jó hírét sérti, vagy

b) az önkormányzat vagy Ajka város lakosságának érdekeit, jogait, jogos érdekeit, méltóságát sérti, vagy

c) a kérelmezett címerhasználat nem különbözik korábban már nyilvántartásba vett más, hasonló működési körben és azonos területen tevékenykedő jogalanyok részére engedélyezett használattól, vagy

d) a címerhasználat célja vagy módja Magyarország Alaptörvénybe, vagy más jogszabályba ütközik.

22. §         A kiadott címerhasználati engedélyt vissza kell vonni, ha

a) a címerhasználati díjat az engedélyes a 18. § (1) bekezdésben meghatározott határidőn belül nem fizeti meg vagy

b) az engedélyezést követően merül fel a 21. § szerinti körülmény

23. §         Az engedély nélküli vagy az engedély kiadásának megtagadása ellenére történő címerhasználatot a jövőre nézve meg kell tiltani.

 24. § (1) A címerhasználat engedélyezéséről, az engedélyezés megtagadásáról, az engedély visszavonásáról és a címerhasználat megtiltásáról Ajka város Önkormányzatának Képviselő-testülete dönt.


(2) A kiadott címerhasználati engedélyekről, azok időtartamáról, módjáról az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet.


IV.Fejezet

Ajka város zászlója és lobogója használatáról


9. Ajka város zászlója és lobogója használatáról


25. § (1) Ajka város zászlaja: A zászlólap - arányában a zászlórúd felől nézve 1 : 2 arányú téglalap. A zászló színe a        címerpajzs alapszínével megegyező kék szín. A zászlólap közepén az önkormányzat címere található. A zászlórúd fából készül, natúr színben.


(2)   Az önkormányzat dísz-zászlaja kék selyemből készül, közepén az önkormányzat címere található. A zászlólap vége arannyal rojtozott.


(3)   Az önkormányzat zászlaja esetén az arányt meghatározó téglalap rövidebb oldala 1 méter.


(4)   A dísz-zászló rúdja fából készül natúr színben. A zászlócsúcs aranyszínű fémből készült.


(5)   Az önkormányzat dísz-zászlaja a városháza képviselő-testületi tanácstermében kerül elhelyezésre.


26. § (1) Ajka zászlaja vagy lobogója - a 27. §-ban meghatározottak kivételével - kizárólag engedéllyel használható.


(2)   A zászló- / lobogóhasználat akkor engedélyezhető, ha a zászló, lobogó használatának célja, módja kötődik Ajkához és nem méltatlan az Önkormányzathoz.


(3)   A zászló- / lobogóhasználat engedélyezhető az alábbi időtartamra:


a) határozott időre-minimum 1 hónap, minden megkezdett hónap teljes hónapnak számít

b) határozatlan időre,

c) egy alkalomra,

d) több alkalomra,

e) meghatározott eseményre,

f) meghatározott épületre, tárgyra.


(4)   Az egy alkalom legfeljebb egy napot jelent.


27. § (1)   Ajka város zászlaja / lobogója engedély nélkül használható:


a) az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal, valamint az Önkormányzat intézményei, gazdasági társaságai, alapítványa, közalapítványai tanácskozótermeiben, a Képviselő-testületi és bizottsági üléseken,

b) az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal zászlórúdján,

c) a nemzetiségii önkormányzatok tanácstermeiben és zászlórúdjain,

d) minden önkormányzati részvételű eseményen,

e) az Ajkai középületek zászlórúdjain, és

f) az Ajkai pártszervezetek zászlórúdjain.


(2)   Ajka város kicsinyített zászlaja vagy lobogója magán, vagy társadalmi, közösségi célokra engedély nélkül használható.

28. § A zászló- / lobogóhasználatért díjat nem kell fizetni.

10. Az engedélyezési eljárás


29. § (1)   A zászló- / lobogóhasználat engedélyezése iránti kérelmet Ajka város Önkormányzatának polgármesteréhez kell benyújtani.


(2) A kérelemnek tartalmaznia kell:


a) a kérelmező nevét/cégnevét és lakóhelyét/székhelyét,

b) a zászló- / lobogóhasználat időtartamát a 26. § (3) bekezdés szerint,

c) a használat célját,

d) a zászló méreteit, és tervezett évi kereskedelmi mennyiségét és a forgalomba hozatal helyét, ha a kérelmező célja a forgalomba hozatal,

e) a használatért, kereskedésért felelős személy nevét és beosztását.


(3) A kérelemhez csatolni kell a kicsinyített zászló méretarányos tervezetét színesben.


(4) A zászló- / lobogóhasználat kapcsolatos önkormányzati hatósági ügyben elektronikus kapcsolattartásra nincs lehetőség


30. §  A zászló- / lobogóhasználati engedélynek tartalmaznia kell:


a) a jogosult nevét/cégnevét és lakóhelyét/székhelyét,

b) az engedélyezett felhasználási célt,

c) az engedély időtartamát a 26. § (3) bekezdésben meghatározottak szerint,

d) a terjesztéssel, a forgalomba hozatal módjával kapcsolatos esetleges kikötéseket,

e) a felhasználással kapcsolatos egyéb kikötéseket, és

f) az engedély visszavonásának lehetőségére történő figyelmeztetést a lehetséges okok felsorolásával.

31. § (1) Az engedély kiadását meg kell tagadni, ha:


a) Ajka városnak, vagy lakosságának az ország határain belüli és azon túli jó hírét sérti, vagy

b) az önkormányzat vagy Ajka város lakosságának érdekeit, jogait, jogos érdekeit, méltóságát sérti, vagy

c) a kérelmezett használat nem különbözik korábban már nyilvántartásba vett más, hasonló működési körben és azonos területen tevékenykedő jogalanyok részére engedélyezett használattól, vagy

d) a használat célja vagy módja Magyarország Alaptörvénybe, vagy más jogszabályba ütközik.


 (2) Ha az (1) bekezdés szerinti körülmény az engedély megadását követően merül fel, akkor az engedélyt vissza kell vonni.


32. §         Ha a jogosult az engedélyezett mennyiségtől eltér, az engedélyt vissza lehet vonni.

33. §         Az engedély nélküli vagy az engedély kiadásának megtagadása ellenére történő zászló- / lobogóhasználatot a jövőre nézve meg kell tiltani.

34.§ (1) Az engedély megadásáról, az engedélyezés megtagadásáról, az engedély visszavonásáról, valamint a zászló- / lobogóhasználat megtiltásáról a Képviselő-testület dönt.


(2) A kiadott zászló- / lobogóhasználati engedélyekről, az engedélyezés időtartamáról, az engedélyezett mennyiségekről az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet.

V. Fejezet

Átmeneti és Záró rendelkezések



35. §         A rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.

36.§  (1)   Az engedéllyel nem rendelkező magánszemélyek és szervezetek név-és jelképhasználattól való eltiltása iránti per megindításáról a jogsértés tényéről való tudomásszerzést követő 30 napon belül a polgármester gondoskodik.

    (2)  Az engedélynélküli név-és jelképhasználat esetén a jogosulatlan használó rendelet 3. és 4. mellékletében meghatározott díjat köteles megfizetni.              

37. §         E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.