Ajka város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2017.(II.16.) önkormányzati rendelete
a 2017. évi költségvetésről
Hatályos: 2017. 02. 17- 2017. 06. 29Ajka város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2017.(II.16.) önkormányzati rendelete
a 2017. évi költségvetésről
2017-02-17-tól 2017-06-29-ig
Ajka város Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§ (1) A rendelet hatálya Ajka város Önkormányzatára és annak költségvetési intézményeire terjed ki, és meghatározza az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges bevételeket és kiadásokat, figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a 2017. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) Az önkormányzat címrendjében az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek (továbbiakban: intézmények) címeket alkotnak, az intézményekhez kapcsolt bevételekkel, kiadásokkal kiemelt előirányzatonként és létszám-előirányzattal. A képviselő-testület a címrendet az 1. melléklet szerint állapítja meg.
(3) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete pénzügyi és ügyrendi bizottsága, polgármestere, jegyzője, valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről, a vezetői a kialakított kontroll rendszer 370/2011. (XII.31.) Korm. rendelet és a FEUVE hatékony működtetésével, azok egységes rendszerével ellenőrzik.
II. fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEINEK ÉS KIADÁSAINAK FŐÖSSZEGE, A HIÁNY MÉRTÉKE ÉS FINANSZÍROZÁSÁNAK MÓDJA
2. § (1) Az Ajka Város Önkormányzatának képviselő-testülete az önkormányzat 2017. évi
a. bevételi főösszegét 6.082.605.000 forintban
b. kiadási főösszegét 6.452.593.000 forintban
c. a hiányt 0 forintban
finanszírozási előirányzat
d. bevételi összegét 400.000.000 forintban,
e. kiadási összegét 30.012.000 forintban,
a költségvetés
f. bevételi főösszegét 6.482.605.000 forintban,
g. kiadási főösszegét 6.482.605.000 forintban, a 2. melléklet szerinti bevétel-kiadás mérlegegyezőségével állapítja meg, a 2/A. mellékletben bemutatott pénzügyi mérleg szerint hagyja jóvá.
(2) Az önkormányzat 2017. évi költségvetési előirányzatainak kiadási és bevételi főösszegnek címek, alcímek, jogcím – csoportok, jogcímek szerinti részletezését a rendelet 3. - 4. mellékletei tartalmazzák.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi költségvetésének kiadási főösszegén belül:
1. Költségvetési kiadási előirányzatok:
a. személyi jellegű kiadásokat 1.658.143.000 forintban,
b. a szociális hozzájárulási adó 402.440.000 forintban,
c. a dologi jellegű kiadásokat 2.021.329.000 forintban,
d. támogatásértékű működési kiadás 1.500.000 forintban,
e. működési célú pénzeszköz átadás
államháztartáson kívülre 813.936.000 forintban,
f. társadalom és szoc. pol. támogatás 26.094.000 forintban,
g. az ellátottak pénzbeni juttatásai 0 forintban,
2. felhalmozási célú kiadások:
a. felújítási kiadások 195.231.000 forintban,
b. beruházási kiadások 484.589.000 forintban,
c. támogatásértékű felhalmozási kiadás 0 forintban,
d. felhalmozási célú pénzeszköz átadás
államháztartáson kívülre 688.977.000 forintban,
e. pénzügyi befektetések 105.670.000 forintban,
f. adott kölcsönök 0 forintban,
3. finanszírozási műveletek kiadási előirányzata:
a. működési kiad. (folyószámla hiteltörleszt.) 0 forintban,
b. államházt. belüli megelőlegezés visszaf. 30.012.0000 forintban
a rendelet 4. - 5., 7. mellékleteiben részletezettek szerint, a felhalmozási kiadásokat a 6., 6/A. mellékletben megjelölt feladatokkal és előirányzatokkal állapítja meg.
3.§ (1) A képviselő-testület 2017. évben a bevétel – kiadás mérlegegyensúlyát 1.958.000 forint működési célú 2016. évről áthozott fel nem használt költségvetési maradvánnyal tervezi. A likviditási feladatok kezelésére 400.000.000 forint önkormányzati folyószámla-hitelt vesz fel - a 3. tájékoztató táblában bemutatottak szerint - melynek törlesztésére a kapcsolódó hitel és kamata megfizetésére képviselő-testület kötelezettséget vállalt.
(2) A kiadások finanszírozásának biztosítására a polgármester jogosult átmenetileg igénybe venni - az elkülönített számlákon levő pénzeszközöket, tárgyéven belüli visszapótlási kötelezettség mellett.
III. fejezet
A KÖLTSÉGVETÉSI TARTALÉK-ELŐIRÁNYZATAI
4.§ (1) Az önkormányzat 2017. évi költségvetésében működési általános tartalékkal nem számol, 37.500.000 forint működési cél- és 17.184.000 forint felhalmozási céltartalékot állapít meg. A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a költségvetési rendelet 7. melléklete tartalmazza.
(2) Céltartalékban megjelölt feladatok körében az előirányzatok pályázati önrészként is kezelendők.
(3) A képviselő-testület a működési cél- és felhalmozási céltartalékkal való rendelkezés jogát a megjelölt feladatokon belül a polgármesterre ruházza, melynek keretében előirányzat-módosítást is elrendel. A hatáskör gyakorlásáról a polgármester a képviselő-testületet negyedévente, de legkésőbb 2017. december 31-ig tájékoztatja.
IV. fejezet
A KÖLTSÉGVEÉS ELŐRE NEM TERVEZHETŐ BEVÉTELEIVEL ÉS KIADÁSAIVAL, BEVÉTELI ELMARADÁSÁVAL KAPCSOLATOK SZABÁLYOK
5. § (1) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében - kizárólag az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben – pályázhatnak, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást, adományt fogadhatnak el.
A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alaptevékenységének ellátását, annak biztonságát nem veszélyeztetheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához az (4) bekezdés kivételével minden esetben a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges, kiemelten az Európai Uniós forrásból származó pályázat esetében.
(3) Mind a pályázó intézmény, mind az irányító szerv/képviselő-testület a hozzájárulás megadása előtt vizsgálja a pályázattal megvalósítandó cél fejlesztési és működési kiadásának vonzatát, annak több évre szóló kihatását és hasznosságát figyelemmel az (1) bekezdésben foglaltakra.
(4) Amennyiben a pályázati önrész a 200.000 forintos értékhatárt nem éri el, éven túli kötelezettséggel nem jár és az ehhez szükséges fedezet az intézmény költségvetésében rendelkezésre áll, az érintett intézmény a pályázat benyújtására jogosult, azonban ezt megelőzően a pályázat másolati példányával köteles a polgármestert tájékoztatni, aki az előzetes engedélyezéssel kapcsolatos hatáskört az irányító szerv/képviselő-testület nevében gyakorolja.
A hatáskör gyakorlásáról a polgármester a képviselő-testületet negyedévenként, de legkésőbb december 31-ig tájékoztatja.
(5) A közvetlen pénzbeli támogatásról, felajánlás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről, annak felhasználásáról az intézmény vezetője köteles azonnal tájékoztatni a polgármestert, a képviselő-testületet, pedig legkésőbb az éves költségvetési beszámolójában.
Az intézményvezetője köteles továbbá gondoskodni arról, hogy az előirányzat módosítás a költségvetési rendeletben folyamatosan megjelenjen, de legkésőbb 2017. december 31-éig beépüljön.
6. § Az intézmények által nem tervezhető és többletbevételként jelentkező valamennyi forrással, feladat- elmaradásból eredő előirányzat maradvánnyal, valamint sikertelen pályázat esetén az önrész előirányzatának maradványával – ha az nem kötött felhasználási rendszerű - a tervezett bevételi elmaradást kell ellentételezni.
A térítési díj bevételi többletére tekintettel az önkormányzati támogatást/finanszírozást csökkenteni kell.
V. fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEINEK GAZDÁLKODÁSA ÉS ELŐIRÁNYZATAIK MÓDOSÍTÁSA
7. § (1) Az önkormányzat intézményei a számításokkal megalapozott és jóváhagyott előirányzatokon belül kötelesek a gazdaságossági, hatékonysági, eredményességi követelmények szerint takarékosan gazdálkodni. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után. Az önkormányzat költségvetését a képviselő-testület módosíthatja.
(2) Az intézmények kiemelt előirányzatait, költségvetésének főösszegét kizárólag a képviselő-testület jogosult módosítani, mely alól kivételt képez a központi támogatás és a céllal érkezett pénzeszköz átvétel, amivel a polgármester jogosult az intézmény előirányzatait módosítani – annak érdekében, hogy a folyamatos feladatellátás biztosítható legyen.
A polgármester az előirányzat módosítás dokumentumait köteles előzetesen felülvizsgálni és a döntéséről határozatot hozni. A határozat kiadását követően indítható a feladat végrehajtása. A polgármesternek e döntéseiről a képviselő-testület következő ülésén tájékoztatást kell adni. A döntés hosszú távú kötelezettség vállalással nem járhat, ellenkező esetben a képviselő-testület döntése szükséges.
(3) Az intézmény vezetője havonta köteles felülvizsgálni a költségvetési szerv előirányzatainak alakulását, mely alapján kiemelt előirányzatok módosítását (+ -), kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítást jogosult kezdeményezni minden hónap 20-áig.
Az előirányzat módosítási kérelmet Ajka város Önkormányzatának Képviselő-testületéhez kell címezni és az önkormányzat jegyzőjéhez kell benyújtani, részletes indokolással és a kapcsolódó dokumentumokkal. A módosításból eredően azonban a költségvetési szerv többlettámogatási igényt nem nyújthat be, és ez nem eredményezhet kiemelt előirányzatoknál hiányt és hosszú távú kötelezettség vállalást.
(4) A személyi juttatások és a szociális hozzájárulási adó előirányzata más kiemelt előirányzatok terhére nem emelhető. A személyi juttatások és a kapcsolódó munkáltatói járulékok előirányzatának módosítására együttesen/arányosan kerülhet sor.
A személyi juttatáshoz nem kapcsolódó munkáltatói járulékok maradványával az előirányzatot módosítani/csökkenteni kell, melyet dokumentumokkal kell alátámasztani.
(5) Az önkormányzat kormányzati funkciói között átruházott hatáskörben a polgármester átcsoportosítást hajthat végre, az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal kormányzati funkciói között a jegyző átcsoportosítást hajthat, végre mely alól kivétel képez a kormányzati funkciókon belül az 5. mellékletben megjelölt működési célú pénzeszközátadások, támogatások előirányzatai.
(6) A végrehajtott előirányzat-módosításokról a polgármester negyedévenként – az első negyedév kivételével - költségvetési rendeletmódosítást készít, melyet indokolással az önkormányzat jegyzője lát el.
Az utolsó átruházott hatáskörben végrehajtott módosítás és az intézmények kiemelt előirányzat módosítási javaslatának benyújtása – a 8. § (2) bekezdéstől eltérően - 2017. november 15-ig történhet meg. A képviselő-testület 2017. évi költségvetését legkésőbb december 31-ig módosítja.
(7) Amennyiben évközben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület negyedévenként – az első negyedév kivételével -, legkésőbb az intézmények számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt költségvetési rendeletének módosításáról.
8. § (1) Az intézmények feladatainak változását a képviselő-testület - azt megalapozó számításokkal alátámasztva - engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) Az intézmény mutatószámainak értéke 10 %-nál nagyobb mértékben, bármely irányban (+ -) és okból eltérnek, és ezek kihatással vannak a feladatok ellátására, az intézmény vezetője költségvetés módosítási javaslatot köteles készíteni 30 napon belül, de legkésőbb október 5-éig. A javaslatnak tartalmaznia kell azokat a számításokat, melyek a módosítást alátámasztják, és csatolni kell hozzá a kapcsolódó dokumentumokat.
(3) Az intézményeknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.
(4) Az intézményi feladatok évközi változásáról - a támogatások évközi módosításának időpontjáig május 15., október 1. - az intézmény vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni.
VI. fejezet
A SZEMÉLYI JUTTATÁSOKKAL ÉS A MUNKAERŐVEL VALÓ GAZDÁLKODÁS, AZ ÖNKORMÁNYZATI ALKALMAZOTTAK EGYÉB TÁMOGATÁSA
9. § (1) Az önkormányzat intézményeinek a személyi juttatás előirányzatából foglalkoztatható létszám-előirányzatát/keretét, annak 2017. évben tervezett módosulását címenként, alcímenként a költségvetési rendelet 8. melléklete tartalmazza, melynek módosítására a képviselő-testület jogosult. A képviselő-testület a 8. mellékletben jelöli meg a létszám-előirányzatokat/kereteket.
(2) Az intézmény szakmai alapfeladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenységre szolgáltatási szerződést köthet az alábbi körben: városi főépítész, jogtanácsos, egyedi ügyekben speciális szakértő, speciális nem rendszeres pedagógiai feladatokra, szociális intézményeknél orvosi felügyelet ellátására.
(3) Feladatelmaradás és csökkenés esetén a létszám-előirányzatot/keretet a hozzá kapcsolódó személyi juttatást és járulékait csökkenteni kell.
(4) Az önkormányzat intézményeinél folyamatosan vizsgálni kell a feladatellátás racionálisabb megszervezését a gazdaságosság, hatékonyság, eredményesség jegyében.
A létszámcsökkentést úgy kell végrehajtani, hogy annak kiadásai központosított támogatásból igényelhetők legyenek.
10. § (1) Az önkormányzat intézményeinél illetményfizetés egységesen lakossági folyószámlára utalással történik. A dolgozó igényének megfelelően postai utalással is teljesíthető az illetmény kifizetése. Az illetmény utalásáról lehetőleg úgy kell gondoskodni, hogy az minden hónap 5-éig - amennyiben a munkaszüneti napra esik a megelőző munkanapon - a közalkalmazott, illetve köztisztviselő számláján jóváírásra kerüljön, vagy azt postán felvehesse.
(2) Az önkormányzat intézményeiben rendkívüli helyzet - betegség, baleset, haláleset, gyermek iskolába való felkészítése, váratlan káresemény - esetén a közalkalmazottak és munkaviszonyban álló dolgozók munkabérelőleget vehetnek igénybe a gazdasági év folyamán egy alkalommal, amely maximálisan 300.000 forint mértékig terjedhet, azonban ez intézményfinanszírozási többletigénnyel nem járhat.
A munkabérelőleget a gazdasági éven belül vissza kell fizetni, mely a második félévben felvehető maximális mértéket befolyásolja. Az elbírálásnál a munkáltató köteles vizsgálni a visszafizetés biztonságát.
(3) Az Ajka város Önkormányzata költségvetési szerveinél jutalmazásra – ideértve a prémium címén teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából történő kifizetést is – a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 77. § (1) bekezdése szerinti feltételek fennállása esetén nyújtott kereset-kiegészítés a 2017. évben a keresetbe tartozó juttatások előző évi bázis előirányzatának 2 %-a.
(4) Az önkormányzat a módosított közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. §-ának, végrehajtásához az érintett kormányzati funkciók – a Költségvetési törvény 57. § (4) bekezdésében megjelölt, 200.000 Ft, valamint a (5) bekezdésben megjelölt, 1.000 Ft értékeknek megfelelően - a szükséges keretösszeget tartalmazzák.
11. § A költségvetési szerv vezetője az intézmény kollektív szerződésének, munkaügyi szabályzatának módosítását úgy köteles kezdeményezni, hogy e rendelet szabályai érvényre jussanak, és a 2017. évi személyi juttatás és járulék előirányzata a végrehajtás során fedezetet nyújtson, valamint éven belül, a további években pedig önkormányzati többlettámogatással nem járhat.
VII. fejezet
FELHALMOZÁSI ÉS KARBANTARTÁSI ELŐIRÁNYZATOKKAL VALÓ GAZDÁLKODÁS
12. § (1) A képviselő-testület által meghatározott a 6. mellékletben tervezett beruházások, felújítások, felhalmozási célú pénzeszköz átadások előirányzatával a közös önkormányzati hivatal a meghatározottak szerint önállóan gazdálkodik, lebonyolításához speciális esetben külső szakmai szerv közreműködését veheti igénybe. A 6. - 7. mellékletben szereplő előirányzatok további pályázatokhoz önrészként is szolgálnak.
(2) Azok az önkormányzati fejlesztések, melyek központi támogatással vagy más pályázati támogatással, pénzeszközátvétellel valósíthatók meg csak abban az esetben indíthatók, ha a kiadáshoz szükséges valamennyi forrás rendelkezésre áll. Amennyiben erre a költségvetési évben nincs lehetőség a polgármester legkésőbb 2017. december 31-ig, a fejlesztés forrásról köteles lemondani és egyúttal a költségvetési rendeletmódosítását is kezdeményezni.
(3) A képviselő-testület feljogosítja az intézményeket, hogy a 2017. évi 6/A. mellékletben jóváhagyott, illetve módosított költségvetési előirányzataikon belül, valamint pályázaton elnyert pénzeszközeikből nagy értékű tárgyi eszköz beszerzéseket, felújításokat teljesítsenek, e körben kötelesek együttműködni a közös önkormányzati hivatal műszaki ellenőreivel.
(4) Kiadási megtakarítás esetén a polgármester a 6. mellékletben rögzített feladatok között átcsoportosítást hajthat végre, melyről a képviselő-testület előtt a soron következő ülésén, de legkésőbb december 31-ig beszámol, illetve 7. § szerint módosítja költségvetési rendeletét.
13. § (1) Ajka város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzati intézmények karbantartási feladatainak ellátására a költségvetésben központosított intézmény karbantartási előirányzatot biztosít. Az előirányzat egyrészt fedezetet biztosít az előre nem látható, és az üzemeltetést befolyásoló feladatok másrészt, pedig az előre tervezhető karbantartási feladatok finanszírozására.
(2) A központosított karbantartási előirányzat felhasználását a polgármester hagyja jóvá a 2017. évi költségvetés kihirdetését követő 30 napon belül, melyről a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja.
Polgármester átruházott hatáskörben jogosult a karbantartási előirányzatok és feladatok rendszerét módosítani, melyről a képviselő-testületet negyedévente tájékoztatja a költségvetési rendelet módosítás keretében.
(3) Az előre tervezhető feladatokhoz kapcsolódó előirányzatok biztosítására intézményfinanszírozás keretében kerül sor. Az átadott előirányzat kizárólag épület karbantartási feladatokkal kapcsolatos szerződések teljesítésére, illetve épület karbantartáshoz kapcsolódó anyagok beszerzésére használható fel. A biztosított előirányzat felhasználásról az érintett intézmény évente egy alkalommal, a felhasználást igazoló számlák, illetve szerződések másolati példányának átadásával, legkésőbb október 31-ig az Építési- és Városgazdálkodási Iroda felé köteles elszámolni. A fel nem használt, illetve nem az adott célnak megfelelően felhasznált előirányzat elvonásra kerül.
(4) Az előre nem tervezhető, és üzemeltetést befolyásoló feladatokhoz kapcsolódó előirányzat felhasználásáról, az évközben jelentkező igények függvényében, a fontossági sorrendet figyelembe véve, a szakiroda saját hatáskörben gondoskodik.
(5) A központosított karbantartási előirányzattal - az év közben jelentkező igények figyelembevételével – a meghatározottak szerint az önkormányzati hivatal gazdálkodik, melynek teljesítéséről a polgármester féléves költségvetési beszámolóban és a zárszámadáskor számol be a képviselő-testületnek.
(6) Az intézmények üzemeltetésével összefüggő rendkívüli helyzet esetén a polgármester beruházási, felújítási és további karbantartási feladatok előirányzatait zárolhatja, és azonnal intézkedik az üzemelés feltételeinek biztosítására. Ezen intézkedéséről a képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.
14. § A felhalmozási és karbantartási feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén, kötelező a jótállási, szavatossági igény érvényesítése.
VIII. fejezet
ÖNKORMÁNYZATI PÉNZESZKÖZÁTADÁSOK, TÁMOGATÁSOK
15. § (1) A képviselő-testület az 5. és 6. mellékletekben nevesített szervek részére támogatást állapít meg, pénzeszközt ad át az ott megjelölt feladataik ellátásához. Kiemelt önkormányzati támogatásban részesül a Futball Club Ajka, a FC Ajka Kft., a Kézilabda Klub Ajka, a Rája ’94 Úszóklub, a Bányász Fúvószenekar, az Ajka-Padragkút Néptáncegyüttes, a Cápa Vízilabda Sportklub, az Ajka Kristály SE, Padragkút Sportegyesület, az Ajka és Térsége Civil Szervezetek Szövetsége, a Bányász Férfikórus, a Pedagógus Nőikar Egyesület, a Fekete István Irodalmi Társaság, a Sun-Dome SE., a Dimanik Rock’n Roll Klub, az Ajkai Bányász Sportegyesület Sakk Szakosztálya, az Ajkai Bányász Sportegyesület Asztalitenisz Szakosztálya, az Ajkai Technika Tömegsport Egyesület.
(2) Az önkormányzati intézményekben működő szervezeteknek, politikai pártoknak, alapítványoknak pénzbeli támogatás nem nyújtható. Kivételt jelent azon alapítvány, melynek az önkormányzat tagja, illetve az önkormányzattól feladatot vállal át.
(3) A támogatás, pénzeszközátadás megállapodás alapján folyósítható. A megállapodásnak a feladat- és utalási időpontok, megjelölésén túl ki kell térni az elszámolás módjára, tartalmára, a feladat teljesítésének ellenőrzésére, a jogszerűtlen felhasználás esetén követendő eljárásra, a visszafizetési kötelezettségre, köztartozásra (adó-, járulék-, illeték- vám-) vonatkozó nyilatkozatra, az önkormányzati intézményekkel szembeni kötelezettségeire (díj- vagy egyéb tartozás). A pénzeszközátvevő szervezet köteles biztosítani pénzügyi folyamatainak átláthatóságát.
(4) A működési célú támogatás és pénzeszközátadás 200.000 forint és ez alatti összege egyszerre, a 200.000 forint feletti pedig negyedévenként egyenlő részletekben utalható. Ha az előirányzathoz tartozó pénzügyi fedezet rendelkezésre áll, valamennyi felhalmozási célú pénzeszköz átadás a cél teljes megvalósulása esetén utalható, melyet a megállapodásokban is rögzíteni szükséges.
(5) Valamennyi pénzeszközt átvevő annak felhasználásáról a közös önkormányzati hivatal felé köteles elszámolni. Az a pénzeszközt átvevő, aki számadási kötelezettségének teljes körűen nem tesz eleget a további támogatásból, kizárja magát.
(6) A támogatás felhasználásának ellenőrzését, az elszámolását, illetve beszámoltatást folyamatosan kell elvégezni úgy, hogy az újabb megállapodás megkötéséig, de legkésőbb 2017. március 31-ig megtörténjen. Tárgyévre vonatkozó megállapodás csak az előző évi elszámolás elfogadását követően köthető.
(7) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg. Működési pénzeszköz átvétel esetén az utolsó utalást megelőzően, felhalmozási célra biztosított pénzeszköz esetén pedig az utalást megelőzően mondhat le, ez esetben az (9) bekezdés szerinti szankciót nem kell érvényesíteni.
(8) Amennyiben a pénzeszközátvevő a pénzt vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, az átvett pénzt az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára köteles egy összegben visszafizetni. A jogtalanul igénybe vett összeg után a pénzeszközátvevő az éves átlag szerinti jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő mértékű kamatot köteles fizetni, a jogtalan igénybevétel napjától a visszafizetés napjáig.
(9) A (8) bekezdéssel érintett pénzeszközátvevő, támogatott a következő évben önkormányzati támogatásban nem részesülhet.
(10) A működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat az önkormányzat honlapján, a döntést követő 30 napon belül közzé kell tenni. Az adatok hozzáférhetőségét legalább öt évig biztosítani kell.
E közzétételi kötelezettséget a pályázati kiírásokban, a támogatásról szóló megállapodásokban szerepeltetni kell.
(11) A támogatás, pénzeszköz átadás valamennyi eljárási szakaszában figyelemmel kell lenni a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény szabályaira.
16. § (1) A képviselő-testület az ajkai székhelyű társadalmi önszerveződő közösségek, egyesületek részére pénzbeli és természetbeli támogatást nyújt, amennyiben a támogatott 2017. évre érvényes gazdasági-pénzügyi tervéből egyértelműen kitűnik, hogy működéséhez, a pályázat keretében megjelenített feladatához 30 % önerővel rendelkezik. A nyugdíjas klubok által a város érdekében végzett önkéntes munka értéke az 30 % önerőbe beszámítható, melyet a Művelődési-, Oktatási- és Sportbizottság annak minősít.
A pályázóknak a pályázat benyújtásával egyidejűleg hitelt érdemlően – papír alapon – dokumentálni kell az 30 % önerőt.
A rendelet 16. § (2) bekezdése szerinti elszámoláskor a támogatottnak pénzforgalom szerint bizonyítania kell a realizált 30 %-ot. Azok a támogatottak, akik a hitelt érdemlő bizonyításnak nem tesznek eleget a 2017. évi támogatásból kizárják magukat.
(2) Pénzbeli támogatás az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény hatálya alá tartozó társadalmi önszerveződő közösségek, nyugdíjas kluboknak adható.
(3) A kiemelt és pályázati rendszerben támogatott sport és kulturális közösségeket - l.000.000 forint feletti támogatás esetén – a Művelődési-, Oktatási- és Sportbizottság szakmai beszámoló keretében – a 16. § (1)-(2) bekezdésén túl - elszámoltatja. Az 1.000.000 forint és ez alatti támogatások esetén a támogatott a 15. § (5), (6) bekezdése szerint számol el.
17. § A nyugdíjas klubok pályázati rendszerben részesülhetnek önkormányzati pénzeszköz átadásban, mely két részből tevődik össze:
a) A klubok átlagosan 20.000 Ft alaptámogatása a 2017. január 1-jén regisztrált létszámuk arányában kerül felosztásra.
b) A kiegészítő támogatáshoz azon nyugdíjas klubok juthatnak, amelyek saját művészeti csoportokat működtetnek, közreműködnek a városi rendezvényeken, eseti rendezvényeket szerveznek, a város arculatának szebbé tétele érdekében tevékenykednek (emlékmű-, parkgondozás, stb.).
18. § (1) A rendelet 5. mellékletében a megállapított „Egyesületek pályázati támogatása (közművelődési-, sportegyesületek)” valamint a „Helyi nyugdíjas klubok pályázati támogatása” elnevezésű pályázatok kiírásáról pénzeszköz átadás előirányzatának felhasználásáról a Művelődési-, Oktatási- és Sportbizottság átruházott hatáskörben dönt. A pénzeszköz odaítélése kizárólag pályázat útján történhet, a pályázat kiírása akkor lehetséges, ha az előirányzathoz tartozó pénzügyi fedezet rendelkezésre áll.
(2) A képviselő-testület megbízza a Művelődési-, Oktatási- és Sportbizottság, hogy figyelemmel e rendelet 16-18. § -aira a pályázatok feltétel- és elbírálás rendszerét részletesen dolgozza ki és azt az Ajkai Szóban, valamint az önkormányzat honlapján tegye közzé.
A pályázat kiírásának és közzétételének feltétele, hogy az előirányzathoz tartozó pénzügyi fedezet rendelkezésre álljon.
19. § A képviselő-testület kiegészítő támogatást biztosít a 2017. évi működési céltartalékban, az ott megjelölt szervezeteknek azzal, hogy az előirányzat felhasználásra csak a második félévben kerülhet sor.
A kiegészítő támogatás feltétele:
a) 1.000 eFt az Ajka Kristály Sportegyesületnek, a labdarugó csapat megyei osztály 1. – 5. helyezése elérése esetén,
b) 2.000 eFt a Rája Úszóklubnak, 2017. évben minimum2 fő korosztályos válogatott versenyzője legyen a klubnak,
c) 10.000 eFt a Kézilabda Klub Ajka férfi szakosztályának, az NB I/B. osztályba jutás esetén.
20. § A polgármester elkülönítetten 3.000.000 forint pénzeszköz átadási előirányzat felett rendelkezik önszerveződő közösségek, természetes személyek támogatásához. A feladat teljesítése során e rendelet 15. § -ait kell alkalmazni.
21. § A Művelődési-, Oktatási- és Sportbizottság a soron következő bizottsági ülésen, a polgármester a saját keretéből a döntéseiről az éves zárszámadás keretében köteles beszámolni.
IX. fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSÁVAL KAPCSOLATOS EGYÉB INTÉZKEDÉSEK
22. § (1) Annak érdekében, hogy az önkormányzatot megillető pénzkövetelések mielőbb behajtásra kerüljenek, a költségvetési szervek vezetőinek minden intézkedést meg kell tenniük. A követelésekkel kapcsolatos eljárást a többszörösen módosított az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 43/2005. (XI.02.) önkormányzati rendelet 16. §-a szerint kell biztosítani.
(2) A pénzköveteléseknél a szerződés külön kitétele alapján, amennyiben erre a szerződés nem tér ki a Ptk. szabályai szerint kamatot kell felszámítani.
23 § (1) Az önkormányzat 2017. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a 12. melléklet szerint állapítja meg.
(2) Az önkormányzat intézményeinek pénzellátását a közös önkormányzati hivatal kincstári finanszírozásban, időarányosan biztosítja, az előirányzat-felhasználási terv figyelembevételével. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia. E szabálytól eltérni csak a beruházások és felújítások esetén lehet, a hozzá kapcsolódó bevételek realizálásának ismeretében.
Ajka város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy egyedi kérelmek alapján az intézményeknek folyósítandó éves költségvetési támogatás előirányzatának 2 %-a erejéig időben előre hozott finanszírozást engedélyezzen, amennyiben a kiadáshoz szükséges bevétel az Önkormányzat Költségvetési Elszámolási Számláján rendelkezésre áll.
(3) A kincstári finanszírozás keretében a havi likviditási terv készítéséhez az önkormányzat valamennyi költségvetési szerve köteles heti bontásban, kiemelt előirányzatonként számla- és készpénz felhasználási igényét minden hónap 2 -áig a közös önkormányzati hivatalnak bejelenteni. Egyidejűleg tájékoztatót adni saját bevételeik alakulásáról heti bontásban. A Közös Önkormányzati Hivatal a teljesített bevételek ismeretében heti két alkalommal tájékoztatja a költségvetési szerveket az igénybe vehető finanszírozás mértékéről, itt figyelembe kell venni a saját bevételek teljesülését. Amennyiben a saját bevétel nem realizálódik többletfinanszírozás nem igényelhető.
(4) Az önkormányzat valamennyi költségvetési szerve kötelezettséget úgy vállalhat, hogy abban köteles megjelölni a számla utalására vonatkozó kötelezettség teljesítésének időpontját, mely a számlával érintett feladat szakmai teljesítésigazolásától számított 120 napban jelölhető meg, kivétel amennyiben egyéb jogszabály, szerződés vagy az önkormányzati érdek ettől eltérően rendelkezik. Amennyiben a kötelezettség tárgya „fordított adózás” alá eső termék vagy szolgáltatás, a kötelezettség ÁFA tartalmát a számla beérkezésének időszakában kell megfizetni.
Az önkormányzat valamennyi költségvetési szervének a készpénzforgalmát korlátozni kell, a pénztári kifizetések csak rendkívüli esetben (szociális ellátás, rendkívüli és speciális szakmai feladat, stb.) haladhatják meg az 5.000 forint értéket. A pénztári kifizetésekhez kapcsolódó igényeket a (3) bekezdésben megjelölt rendszeren belül, de elkülönítetten kell igényelni.
24. § (1) Az önkormányzat biztosítja a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben végrehajtási rendeleteiben meghatározott és kapcsolódó működési kiadások ellátásához a tanulók ingyenes étkeztetéséhez kapcsolódó hozzájárulásokat.
(2) Az önkormányzati intézményeknek az élelmezéshez, a balatonszepezdi tábor működtetéséhez biztosít kiemelt finanszírozást, melynek maradványa nem használható fel, a rendelet 8. §-ai körében nem módosítható.
(3) Az (1) - (2) bekezdésekben megjelölt támogatások felhasználására kötött módon kerülhet sor, melyről az érintett intézményeknek – éves beszámoló keretében, dokumentumokkal alátámasztva – el kell számolni a közös önkormányzati hivatal felé.
25. § (1) Az önkormányzat intézményeinek 2016. évi költségvetési maradvány elszámolását az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) kormányrendelet 8. §-ának (3) bekezdése szerinti összeget kell elszámolni az előirányzatok megfelelő módosítása után, valamint e költségvetésben megjelölt, céllal biztosított - működési, felhalmozási feladatok finanszírozását szolgáló - támogatás figyelembevételével kell elszámolni. A céllal biztosított működési, felhalmozási feladatok előirányzat-maradványa elvonásra kerül. A céltól eltérő felhasználás esetén a támogatást a költségvetési maradvány elszámolása során el kell vonni. Ha központi támogatás visszafizetési kötelezettség terheli az önkormányzatot, és esetleg még kamatfizetési kötelezettséggel is társul, az érintett intézmény költségvetési maradványát terheli.
(2) Az emeltszintű elhelyezést nyújtó idősek otthonában fizetett egyszeri hozzájárulásból 2017. évben is céltartalékot kell képezni.
26. § (1) Az önkormányzat intézményei amennyiben szellemi és anyagi infrastruktúrájuk magáncélú használatát engedélyezik - meghatározott feladat elvégzéséhez –, az igénybe vevők számára kötelesek térítési díjat előírni.
A díj megállapításánál figyelembe kell venni a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségeket. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét az intézménynek szabályzatban kell rögzíteni.
(2) A közszolgáltatásokat igénybe vevők részére - jogszabály vagy jogszabályban foglaltak alapján, törvény eltérő rendelkezése hiányában - a költségvetési szerv vezetője jogosult a szolgáltatások ellenértékét megállapítani. A díjképzés alapját az önköltség (közvetlen és közvetett költség) adja. A megállapított díjakról az irányító szerv vezetőjét, a polgármestert írásban, 15 napon belül tájékoztatni kell.
27. § (1) Az önkormányzat és intézményrendszerének a vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő nettó ötmillió forint, vagy azt meghaladó értékű:
a) árubeszerzésre,
b) építési beruházásra,
c) szolgáltatás megrendelésre,
d) vagyonértékesítésre,
e) vagyonhasznosításra,
f) vagyon, vagy vagyoni értékű jog átadására,
g) koncesszióba adására vonatkozó szerződéseiből, annak megnevezését (típusát), tárgyát, szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződés esetén annak időtartamát, az előzőekben felsorolt adatokban bekövetkezett változásokat közzé kell tenni a szerződés létrejöttét követő hatvan napon belül.
(2) Az (1) bekezdés szerinti közzététel az Ajka Város Önkormányzatának honlapján történik. Ez esetben az adatok hozzáférhetőségét legalább öt évig biztosítani kell. A közzétételről az önkormányzati szerv nevében szerződést kötő személy, valamint a költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni.
28. § (1) Az önkormányzat és intézménye átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja. Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközét a polgármester a többszörösen módosított az önkormányzat szervezeti és működésinek szabályzatáról szóló 15/2013. (VI. 27.) önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörében eljárva jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb - államilag garantált - betétben elhelyezni a tervezett kamatbevétel realizálása érdekében.
(2) Az önkormányzat kölcsönt törvényben és helyi rendeletében meghatározott körben és módon adhat.
29. § (1) Az önkormányzat kezesi felelősséget a gazdasági társaságainak kötelezettségéért a társaságban levő tulajdona mértékéig vállalhat, kormányzati hozzájárulás mellett.
(2) Az intézmények tartós adósságaiért az általános és céltartalékban szereplő feladatok elhagyása mellett, annak terhére az önkormányzat helytáll.
E körben azonnali intézkedést a polgármester jogosult megtenni, és a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatnia kell.
30. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
31. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati biztost akkor rendel ki, ha valamely költségvetési szerv 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelésével összefüggő valamennyi kiadás az önkormányzatot terheli akkor, ha finanszírozása teljes egészében az önkormányzattól származik, minden más esetben a finanszírozók a finanszírozás arányában viselik az összes költséget.
(3) Az önkormányzaton kívüli finanszírozót az önkormányzati biztossal kapcsolatos eljárásba be kell vonni.
(4) Az önkormányzat által kirendelt önkormányzati biztos köteles folyamatos kapcsolatot tartani a finanszírozóval és a tulajdonossal, tevékenységére vonatkozó szabályokat a polgármester részletesen szabályozza a feladatra szóló szerződésben, valamint annak mellékletében.
(5) Az önkormányzati biztos személyére és kirendelésére az Ávr. 116. §-ban foglaltak az irányadók.
(6) Az önkormányzati biztost - a választható személyek vagy pénzügyi-számviteli tevékenységet folytató jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaságok közül - átruházott hatáskörben a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság jelöli ki. A bizottság jelölése/döntése alapján a polgármester bízza meg és gondoskodik díjazásáról. Az önkormányzati biztos alkalmazásának tényét a polgármester az Ajkai Szóban és az önkormányzat honlapján közzéteszi.
(7) Az önkormányzati biztos jogaira és kötelezettségeire az Ávr. 117. §.–ban foglaltakat kell alkalmazni.
(8) Az önkormányzat költségvetési szervei a "Költségvetési szerv elismert tartozásállományáról” szóló adatszolgáltatást minden hó 5-éig köteles megküldeni a jegyzőnek.
32. § (1) A képviselő-testület a nevelési-oktatási, valamint szociális intézményeinél 2017. évben alkalmazandó élelmezési nyersanyagnormákat, a bölcsődei, óvodai, iskolai intézményekben az intézményi térítési díjakat e rendelet 10. melléklete szerint hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület a 2017. év során elidegeníthető önkormányzati ingatlanok jegyzékét a 9. melléklet szerint állapítja meg azzal, hogy az értékesítés feltételét egyedi döntésekben rögzíti a többszörösen módosított 43/2005.(XI.02.) számú az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló rendelet figyelembevételével.
33. § A képviselő-testület az önkormányzati bérlakások elidegenítéséből származó bevételeit a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény lehetőségeinek figyelembevételével az alábbi feladatokra használja fel:
(a) ingatlankezelés és forgalmazás működési kiadásokra,
(b) lakásépítési és lakásvásárlási támogatás nyújtására,
(c) lakóterületek és építési telkek előkészítésére, kialakítására,
(d) meglévő önkormányzati bérlakások korszerűsítésére, felújítására,
(e) önkormányzati bérlakás vásárlására.
34. § A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektek jegyzékét e rendelet 16. melléklete szerint hagyja jóvá.
35. § A képviselő-terület és az általa irányított költségvetési szervek előirányzatainak tagolása a kötelező feladatok, önként vállalat feladatok és államigazgatási feladatok szerint e rendelet 17. melléklete szerint hagyja jóvá.
X. fejezet
VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
36. § Ezen rendelet a 2017. február 17-én lép hatályba, de rendelkezéseit 2017. január 1-jétől kell alkalmazni.