Ajka Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

az építményadóról

Hatályos: 2025. 01. 01

Ajka Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

2025.01.01.
az építményadóról
Végső előterjesztői indokolás
Az utóbbi években amellett, hogy az önkormányzat kiadásai az infláció, a bérek növekedése, a beruházások költségeinek drasztikus emelkedése miatt folyamatosan emelkednek, a forrásszerzési lehetőségei beszűkültek. A gépjárműadó központosítása, a KOVID járvány miatt a KKV-k számára felére csökkentett iparűzési adó, az ideiglenes iparűzési adó, a reklámadó megszüntetése mind forrásvesztéssel jártak.
A legújabb kormányzati szándék szerint amennyiben a 2025. évi iparűzési adóbevétel meghaladja a 2024. évit, a különbözet központi elvonásra kerül.
Fenti körülmények miatt szükséges újra gondolni a helyi adók szerepét, különösen az ingatlanadók (építmény-, telek-, kommunális adó) tekintetében.
A lakosság széles körének terheit nem kívánjuk növelni, ezért a kommunális adóban sem mértékemelésre, sem a kedvezmények, mentességek csökkentésére nem teszünk javaslatot.
Nem javaslunk változtatást az idegenforgalmi adó tekintetében sem.
Az adómértékek valorizációs szorzóit a 2022 évi infláció jelentősen megemelte. 2025-re az önkormányzatok által alkalmazható legmagasabb adómértékek a következők:
építményadó: 2.950.-Ft/m2
telekadó: 536,40.-Ft/m2
Idegenforgalmi adó: 804,50.-Ft/m2
magánszemélyek kommunális adója: 45.592,40.-Ft/m2
Az építmény- és telekadó esetében nem csupán az adómértékek emelésére teszünk javaslatot, hanem a mentességek, kedvezményes adómértékek körének jelentős szűkítésére is.
Az eddigi gyakorlat szerint egy adott ingatlan után vagy telekadót, vagy építményadót fizettek az adózók, és ez vonatkozott a vállalkozókra is. (A lakások után kommunális adófizetés terheli a tulajdonost, ezen ingatlanok továbbra sem tárgyai az építményadónak.)
„Az önkormányzat adómegállapítási joga arra terjed ki, hogy:
d) az e törvény második részében meghatározott mentességeket, kedvezményeket további mentességekkel, kedvezményekkel, így különösen a lakások esetében a lakásban lakóhellyel rendelkező eltartottak számától, a lakáson fennálló, hitelintézet által lakásvásárlásra, lakásépítésre nyújtott hitel biztosítékául szolgáló jelzálogjog fennállásától, a lakásban lakóhellyel rendelkezők jövedelmétől függő mentességekkel, kedvezményekkel kibővítse,”
A Htv. 7. § e) pontja szerint:
„Az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza az, hogy:
e) a vállalkozó (52. § 26. pont) üzleti célt szolgáló épülete, épületrésze utáni építményadó, telke utáni telekadó és a helyi iparűzési adó megállapítása során – ha e törvény eltérően nem rendelkezik – a 6. § d) pontja nem alkalmazható.”
Ez azt jelenti, hogy a vállalkozókat érintően az önkormányzat a törvényben meghatározottakon túl mentességet, kedvezményt nem állapíthat meg.
E jogszabályhelyre az Állami Számvevőszék ingatlanadókat érintő folyamatban lévő ellenőrzése során helyszíni egyeztetés során a számvevők külön felhívták a figyelmet.
Fentiek miatt mind a telekadó, mind az építményadó rendeletünket felül kell vizsgálni.
A javaslat figyelembe veszi az észrevételt, így a javasolt mentességek többsége megszűnne.
Megmarad a lakások mentessége, mivel azok után a tulajdonost kommunális adófizetési kötelezettség terheli. Ezt a mentességet kiegészíti a javaslat azzal, hogy azok a lakóingatlanok is mentesek (de kommunális adó terheli ezeket is), amelyekben egyetlen vállalkozás székhelye van, feltéve, hogy ott üzleti tevékenységet nem folytatnak. (Például a garázsokban működő bolt nem lesz mentes, azt építményadó terheli.) Fennmaradna továbbá a garázsok adómentessége 50 m/2-ig. Az építményadó mértékét 2.900.-Ft/m2-ben javasolja a tervezet megállapítani. Fennmaradna a szociális, nevelési-oktatási, kulturális, valamint sport intézmények céljára szolgáló építmények esetében a kedvező 5.-forint/m2 adómérték.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A fennmaradó mentességeket határozza meg. A mentesség a lakásokra és a garázsokra marad fenn, előbbi esetében akkor is, ha az vállalkozás székhelye, feltéve, hogy abban gazdasági tevékenység nem folyik és kizárólag lakhatási célt szolgál. Mentesek továbbá a szociális, egészségügyi, állategészségügyi, nevelési-oktatási, kulturális közfeladat ellátására szolgáló, valamint sport céljára szolgáló építmények.
A 2. §-hoz
Az adó alapját határozza meg, az építmény m/2-ben meghatározott nagysága képezi az adó alapját.
A 3. §-hoz
Az adómértéket határozza meg. Az építményadó mértékét 2900.-Ft/m2 összegben javasolja a tervezet meghatározni.
A 4. §-hoz
A bevalláshoz kapcsolódó eljárási szabályokat határoz meg.
Az 5. §-hoz
Az életvitelszerű tartózkodás fogalmát határozza meg.
A 6. §-hoz
A korábban hatályos rendelet hatályon kívül helyezését határozza meg.
A 7. §-hoz
A rendelet hatálybalépésének időpontját határozza meg.