Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2015 (II.26..) önkormányzati rendelete
a 2015. évi költségvetésről
Hatályos: 2015. 09. 29- 2016. 05. 26Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2015 (II.26..) önkormányzati rendelete
a 2015. évi költségvetésről
2015-09-29-tól 2016-05-27-ig
a módosításról szóló 24/2015. (IX.25.), 18/2015. (VI.25.) önkormányzati rendelettel egységes szerkezetben
Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- Általános rendelkezések
1.§ (1) A költségvetési rendelet (továbbiakban: rendelet) hatálya kiterjed az önkormányzatra és az önkormányzat költségvetési szerveire.
(2) Az önkormányzat címrendjében az önkormányzat, a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal és a Balatonalmádi Városgondnokság címet, a Napköziotthonos Óvodák és a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár alcímeket alkotnak, hozzájuk kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. A címrendet a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat továbbá a 2015. évi gazdálkodás főbb szabályait.
(4) Az önkormányzat 2015. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
a)az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
aa) az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
ab) az önkormányzatra háruló pénzbeli és természetbeni szociális feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
ac) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,
b)az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
ba) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú kiadások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,
bb) a fennálló hosszú távú kötelezettségek 2015. évi részleteinek visszafizetését,
bc) a 2015. évben induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak figyelembe kell venni,
bd) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,
be) a felhalmozási célú feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, amely során a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
(5) A (4) bekezdésben foglaltak végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önkormányzat és a költségvetési szervek ellenőrzésének megszervezéséért a - Kelet-Balatoni Térség Önkormányzati Társulása által megbízott belső ellenőr közreműködése alapján - az önkormányzati hivatal vezetője a felelős.
- A bevételek és kiadások főösszege, a hiány mértéke és finanszírozás módja
2.§[1] [2] (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2015. évi költségvetésének
a) a költségvetési bevételi főösszegét 1 964 411 eFt-ban,
b) a költségvetési kiadási főösszegét 2 877 178 eFt-ban,
c) a finanszírozási bevételét 939 174 eFt-ban, és
d) a finanszírozási kiadását 26 407 eFt-ban
állapítja meg központi irányító szervi támogatás nélkül,
e) a költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként megállapított hiány összegét 912 767 eFt-ban állapítja meg, melyből az előző év költségvetési maradványának igénybevétele :
ea) 7 708 eFt működési célú,
eb) 905 059 eFt felhalmozási célú.
(2) A hiány finanszírozásának módja:
- a belső finanszírozás, 912 767 eFt maradvány igénybevétele, melyből :
aa) 7 708 eFt működési célú,
ab) 905 059 eFt felhalmozási célú,
- a külső finanszírozás: 0 eFt.
(3) Az önkormányzat költségvetésének főösszegét központi irányító szervi támogatás nélkül
2 903 585 eFt bevétellel és 2 903 585 eFt kiadással állapítja meg.
(4) Az önkormányzat költségvetésének központi irányító szervi támogatási előirányzatot is tartalmazó főösszegét 3 796 002 eFt bevételi előirányzattal és 3 796 002 eFt kiadási előirányzattal állapítja meg.
(5) A költségvetés egyensúlyának biztosítása az előző évi maradvány igénybevételével teljesül.
(6) A kiadási főösszegen belül
a) a működési célú költségvetési kiadások :
aa) a személyi juttatások 533 744 eFt,
ab) a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 150 308 eFt,
ac) a dologi kiadások 728 008 eFt,
ad) az ellátottak pénzbeli juttatásai 28 584 eFt,és
ae) az egyéb működési célú kiadások 237 256 eFt,
- az egyéb működési célú kiadásokból:
ba) az elvonások és befizetések 365 eFt,
bb) az egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre 112 876 eFt, és
bc) az egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre 52 078 eFt,
c) a felhalmozási célú költségvetési kiadások :
ca) a beruházások 562 055 eFt,
cb) a felújítások 621 977 eFt, és
cc) az egyéb felhalmozási kiadások 15 246 eFt,
d) az egyéb felhalmozási kiadásokból :
da) az egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülre 848 eFt,
db) az egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson kívülre 14 246 eFt, és
dc) a felhalmozási célú visszatérítendő támogatások államháztartáson kívülre 152 eFt.
e) az egyéb működési célú kiadásokból tartalékok: 71 937 eFt, melyből:
ea) a tartalékokból működési általános tartalék 16 230 eFt, és
eb) a tartalékokból működési céltartalék 55 707 eFt,
f) a finanszírozási célú kiadások központi irányító szervi támogatás nélkül: 26 407 eFt, melyből:
fa) az államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 26 407 eFt.
(7) Az önkormányzat által engedélyezett létszám 205,19 fő amelyből:
a) a közalkalmazottak létszáma 83,58 fő,
b) a köztisztviselők létszáma 58,00 fő,
c) a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám 36,63 fő, és
d) a közfoglalkoztatásban foglalkoztatottak létszáma 26,98 fő,
- a Balatonalmádi Városgondnokságnál 21,65 fő,
- a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárnál 2,00 fő,
- az Önkormányzatnál 0,83 fő és
- a Közös Önkormányzati Hivatalnál 2,50 fő.
(8) Az önkormányzat költségvetési és finanszírozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(9) Az önkormányzat és költségvetési szervei irányító szervi támogatásokat is tartalmazó bevételi és kiadási előirányzatait a rendelet 16-19. mellékletei tartalmazzák.
3.§ (1) Az önkormányzati szinten összesített működési célú költségvetési bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 3. melléklete, a felhalmozási célú költségvetési bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(2) A költségvetés bevételeinek mérlegszerű bemutatását a rendelet 5. melléklete, a kiadások mérlegszerű bemutatását a rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(3) A 2.§ (3) bekezdésben megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a rendelet 7. melléklete tartalmazza. A Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetési bevételeit kiemelt előirányzatonként – Balatonalmádi székhely és Felsőörsi Kirendeltség - megbontás szerint a rendelet 8. melléklete, Balatonalmádi Városgondnokság működési bevételeinek kormányzati funkciók szerinti részletezését a rendelet 9. melléklete tartalmazza.
(4) A működési célú költségvetési kiadási előirányzatokat címenként, alcímenként, gazdálkodó szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a rendelet 10. melléklete tartalmazza. A Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal működési kiadásait - Balatonalmádi székhely és Felsőörsi Kirendeltség - megbontás szerint a rendelet 11. melléklete Balatonalmádi Városgondnokság működési kiadásait kormányzati funkciók szerint a rendelet 12. melléklete tartalmazza.
(5) Az egyéb működési célú kiadások között szereplő egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre és az egyéb államháztartáson kívülre történő támogatások kiadásait támogatásonként a rendelet 13. melléklete tartalmazza.
(6) Az önkormányzat és költségvetési szervek felhalmozási célú költségvetési és finanszírozási célú kiadásainak előirányzatait a rendelet 14. melléklete tartalmazza.
(7) Az önkormányzat és a költségvetési szervek kiadásait és bevételeit összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban a rendelet 16. melléklete tartalmazza.
(8) Az önálló címet viselő önkormányzat kiadásait és bevételeit összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban a rendelet 17. melléklete tartalmazza.
(9) Az önálló címet viselő Balatonalmádi Közös Önkormányzati hivatal kiadásait és bevételeit összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban a rendelet 18. melléklete tartalmazza.
(10) Az önálló címet viselő Balatonalmádi Városgondnokság és gazdálkodási körébe tartozó intézmények bevételeit és kiadásait előirányzatok szerinti tagolásban a rendelet 19. melléklete tartalmazza.
(11) Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a rendelet 20. melléklete, az adott kölcsönök állományát a rendelet 21. melléklete tartalmazza.
(12) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a rendelet 22. melléklete tartalmazza.
(13) A rendelet 24. melléklete az önkormányzat részére a központi költségvetésből nyújtott támogatásokat jogcímenkénti bontásban tartalmazza.
(14) A rendelet 25. melléklete az önkormányzat által 2015. évben adott közvetett támogatások és kedvezmények összegeit, a 26. melléklete az önkormányzat előirányzat-felhasználási ütemtervét tartalmazza.
- A rendelet 27. melléklete az önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és állami feladatok megbontásban tartalmazza.
4.§ A Képviselő-testület a 2. §. (1) bekezdés szerinti hiányt az előző év költségvetési maradványának igénybevételével finanszírozza. Az önkormányzat 2015. évben hitelfelvételt nem tervez.
- Tartalék előirányzatok
5.§[3][4] (1) A költségvetési rendelet 2.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból általános tartalék összege 16 230 eFt.
(2) A költségvetési rendelet 2.§ (5) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék
55 707 eFt. A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a rendelet 15. melléklete tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát a rendelet 15. mellékletében szereplő 2-4. valamint 9. sorszám alatt szereplő keretek kivételével a polgármesterre ruházza. Az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
- Előre nem tervezhető bevételek, kiadások
6.§ (1) Az önkormányzat és költségvetési szervei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be. Balatonalmádi Városgondnokság és a gazdálkodási körébe tartozó költségvetési szervek esetében ehhez a gazdálkodási feladatát ellátó kijelölt költségvetési szerv gazdasági vezetőjének ellenjegyzése szükséges. Az olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben az irányító szerv előzetes hozzájárulása szükséges kivéve, ha a pályázati önrész pályázatonként a 200 000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez előirányzatában rendelkezésre áll.
(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
(4) Több évre kiható működési kiadás esetén vagy, ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja. Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja.
(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - a képviselő- testület hatásköréből át nem ruházható ügyeket kivéve – a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, életveszélyt, súlyos balesetveszély elhárítása céljából esetenként 1 000 000 Ft összeghatár erejéig dönthet. Amennyiben a kiadások fedezete nem áll rendelkezésre az adott évi költségvetésben, akkor a szükséges forrás megteremtése érdekében a polgármester - kiadási főösszeget nem érintő - előirányzat átcsoportosításról dönt. Az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.
- Az önkormányzat és a költségvetési szervek gazdálkodása
7.§ (1) Az önkormányzat feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a polgármester, a közös önkormányzati hivatal tekintetében a jegyző, az önkormányzat és költségvetési szervei feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a költségvetési szerv vezetője a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Képviselő-testületi döntés alapján lehet.
(2) Az önkormányzat és a költségvetési szervei a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét - kivéve a (3) – (4) bekezdésben foglaltakat - nem léphetik túl.
(3) Az előirányzat az önkormányzat és a költségvetési szervei költségvetésébe beépül, ha központi támogatást, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többletet év közben az Országgyűléstől, a Kormánytól, valamely költségvetési fejezettől, vagy elkülönített állami pénzalaptól kap, vagy többlettámogatásban részesül, ennek realizált összegével előirányzat módosítást hajthat végre. Erről a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(4) Az önkormányzat és a költségvetési szervei a tervezett működési bevételi előirányzatot meghaladó tényleges teljesített bevétel 50 %-ával növelhetik a saját bevételi és kiadási előirányzataikat. Az előirányzat módosítást a költségvetési rendeletbe legkésőbb a december havi módosításkor be kell építeni.
(5) Az önkormányzat és a költségvetési szervei által a (3) – (4) bekezdésben foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.
(6) A Balatonalmádi Városgondnokság a gazdálkodási körébe tarozó költségvetési szervek költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.
(7) A költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek. Balatonalmádi Városgondnokság és a hozzá tartozó költségvetési szervek vonatkozásában a jogkör tartalmát az egymás között kötött az erre vonatkozó megállapodás tartalmazza.
(8) A Balatonalmádi Városgondnokság gazdálkodó körébe tartozó költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak Balatonalmádi Városgondnokságnak, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.
(9) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival a 2015. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2016. február 29-ig december 31-i hatállyal módosítja.
8.§ (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv - jóváhagyott előirányzatán felül - minden esetben csak a Képviselő- testület előzetes engedélyével hajthat végre. Döntés előtt a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság javaslatot tesz a Képviselő- testület részére.
(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.
(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni. A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez a Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.
9.[5]§[6] Az önkormányzat 14. melléklete szerinti felhalmozási célra tervezett előirányzatai között a polgármester a I/1. 67-80. számú célok, és a I/2. 24 - 28. számú feladatok tekintetében a kötelezettségvállalást megelőzően jogosult az előirányzatokat módosítani. Az előirányzat átcsoportosításokat a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.
10.§ (1) Az önkormányzat, a költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.
(2) Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha az önkormányzat és a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.
(3) Az önkormányzat, a költségvetési szervek költségvetésükben nem szereplő - bevételt és kiadást egyaránt eredményező - gazdasági esemény felmerülésekor, a bevétel realizálódását követően a realizálódott bevétel összegével megegyező összegű bevételi előirányzat emelése mellett emelhetik kiadási előirányzataikat a Képviselő-testület döntése alapján.
11.§ (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármester számára biztosítja az önálló jogi személyiségű önkormányzat kiadásainak kiemelt előirányzatai közötti előirányzat átcsoportosítást a hivatali pénzügyi vezetőjének ellenjegyzése mellett.
(2) A költségvetési szerv vezetője a költségvetési szerv költségvetési kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra a jogszabályban meghatározottak betartása mellett jogosult a gazdasági vezető ellenjegyzése mellet. A kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás végrehajtását megelőzően a költségvetési szerv vezetője indokolással, pénzügyi számításokkal alátámasztott jelentést terjeszt elő a polgármesternek, aki azt a törvényességi és gazdaságossági szempontból felülvizsgálja.
12.§ (1) A 2014. évi maradványának elszámolása során az önkormányzat, a költségvetési szervek működési bevételének eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételei – kivéve a jogszabály-változást, vagy a helyi önkormányzati rendelet miatti többletet – a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén az intézményi ellátottakkal arányosan változó kiadási maradványok elvonásra kerülnek.
(2) Az önkormányzat és a költségvetési szervek előirányzatai a 2014. évi jóváhagyott költségvetési maradvány igénybevételének előirányzatával növekedhetnek. A Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevétele előirányzatának megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.
13.§ (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek a megállapított személyi juttatásból foglalkoztatható 2015. évre engedélyezett - közfoglalkoztatott létszámot is tartalmazó - létszám előirányzatát a rendelet 10. melléklete tartalmazza.
(2) Az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Kormányrendelet 51.§.(1) bekezdésében meghatározott személyi juttatás az önkormányzatnál, az önkormányzat költségvetési szerveinél az e bekezdésben szereplő mérték 150 %-át nem haladhatja meg.
(3) Az önkormányzatnak és az önkormányzati költségvetési szerveknek az irányító által a költségvetési rendelettel engedélyezett létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.
A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.
(4) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
(5) Az önkormányzatnak, a költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.
(6) [7]Az önkormányzatnál, valamint az önkormányzat költségvetési szerveinél – önkormányzati hivatal kivételével - foglalkoztatott közalkalmazottak és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók 2015. évben 2015. január 1-jétől 2015. június 30-ig terjedő időszakban bruttó 40.710 Ft összegű, 2015. július 1-jétől 2015. december 31-ig terjedő időszakban bruttó 65.136 Ft összegű cafetéria juttatásban részesülnek. Az önkormányzati tulajdonú strandokon szezonálisan foglalkoztatott munkavállalók 2015. január 1-jétől 2015. június 30-ig terjedő időszakban bruttó 6 785 Ft/fő/hó értékű, 2015. július 1-jétől 2015. december 31-ig terjedő időszakban bruttó 10.856 Ft/fő/hó értékű Erzsébet-utalvány formájában történő juttatásban részesülnek. A közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalók cafetéria juttatásban nem részesülnek.
(7) A Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatottak 2015. évben bruttó 200 000 Ft/fő összegű cafetéria juttatásban részesülnek.
(8) Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal anyakönyvvezetőinek munkaidőn túli díjazása házasságkötésenként bruttó 7 000 Ft.
14.§ (1) Az árubeszerzések, az építési beruházások és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat - a (2) és (3) bekezdésben foglaltak kivételével - Balatonalmádi Város Önkormányzatának Közbeszerzési Szabályzata és Balatonalmádi Városgondnokság Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.
(2) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó egy millió Ft-ot meghaladó felhalmozási célú beszerzések, illetve a nettó három millió Ft-ot meghaladó működési célú beszerzések megrendeléseire a Balatonalmádi Város Önkormányzat, a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal, a Balatonalmádi Városgondnokság, a Napköziotthonos Óvodák és a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár beszerzések lebonyolításával kapcsolatos eljárásrendről szóló szabályzata tartalmazza.
(3) A nettó egy millió Ft-ot meghaladó, de a nettó három millió Ft-ot nem meghaladó működési célú beszerzések esetén az önkormányzatnál, az önkormányzati hivatalnál és a költségvetési szerveknél legalább 3 db árajánlatot kell beszerezni.
(4) A beszerzésekre vonatkozó szerződéseket, megrendeléseket az önkormányzat esetében a polgármester írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzésével, az önkormányzati hivatal esetében a jegyző írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzése mellett, egyéb esetben a költségvetési szervek vezetői a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének pénzügyi ellenjegyzésével.
15.§ (1) Az önkormányzat és költségvetési szerveinek az éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.
(2) A költségvetési szervek a Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt. A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a jegyző a Képviselő-testület elé terjeszti.
16.§ A Közös Önkormányzati Hivatal és a Balatonalmádi Városgondnokság költségvetési szervenként - az önkormányzat 2015. évi költségvetésének elfogadását követő 30 napon belül - éves likviditási tervet kötelesek elkészíteni. Az önkormányzati hivatal által felülvizsgált pénzellátási terv alapján heti ütemezésben kerülnek finanszírozásra a költségvetési szervek. A likviditási tervet havonta felül kell vizsgálni.
17.§ (1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. számú törvény 85. §-ban és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerinti készpénzben történő teljesítésre vonatkozó részletes szabályokat az önkormányzati hivatal pénzkezelési szabályzata tartalmazza, melyet a költségvetés végrehajtása során a költségvetési rendelet hatálya alá tartozók kötelesek betartani.
(2) A költségvetési rendelet hatálya alá tartozók
a) a közfoglalkoztatásban résztvevők bére, valamint munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítései,
b) az egységes rovatrend és K41. Társadalombiztosítási ellátások és K47. Intézményi ellátottak pénzbeli juttatásai rovaton elszámolandó kiadások,
c) az egységes rovatrend K31. Készletbeszerzés és K34. Kiküldetések, reklám- és propagandakiadások rovatain elszámolandó kiadások,
d) az egységes rovatrend K61. Immateriális javak beszerzése, létesítése, K63. Informatikai eszközök beszerzése, létesítése és K64. Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése rovatain elszámolandó, kisértékű immateriális javak, tárgyi eszközök beszerzésére irányuló kiadások,
e) az egységes rovatrend K33. Szolgáltatási kiadások és K123. Egyéb külső személyi juttatások rovatain elszámolandó, százezer forint értéket el nem érő kiadások,
f) az alkalmazottak belföldi és külföldi kiküldetéséhez, tartós külszolgálatához kapcsolódó napidíjak, illetménybe nem tartozó kiadások,
g) az illetékbélyeg-beszerzés kiadásai,
h) a c)–e) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351. Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a K67. Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások, és
i) az a)–h) pont szerinti kiadásokra az alkalmazottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek készpénzben történő teljesítésére igényelhetik – a költségvetési szerv pénzkezelési szabályzatában meghatározott házipénztári keret nagyságára is figyelemmel.
- Korlátozó és egyéb intézkedések
18.§ (1) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.
(2) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület a költségvetési szerv kiadási előirányzatait csökkenti, a költségvetési szerv vezetőjét felelősségre vonja.
(3) A költségvetési szervektől a 2015. évben túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött felhasználású állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.
19.§ Az önkormányzat és az önkormányzat költségvetési szervei költségvetésük végrehajtása során - a saját bevételeik teljesülési ütemére figyelemmel - vállalhatnak fizetési kötelezettséget és fizethetik ki.
20.§ Az önkormányzat és az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét belső szabályzatban kell rögzíteni.
21.§ Az önkormányzat, a költségvetési szervek, az önkormányzat Képviselő-testülete, gazdasági társasága az önkormányzatot, a költségvetési szervet, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező.
22.§ Az önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget az önkormányzat, a költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.
23.§ A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.
24.§ Az önkormányzati költségvetési szerv alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú. E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati alapítvány létrehozására is.
25.§ (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át vagy a 150 millió forintot.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését a polgármester, a pénzügyi és gazdasági bizottság, a jegyző, és a költségvetési szerv vezetője kezdeményezheti. Az önkormányzati biztost a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg.
- Társadalmi önszerveződő közösségek és egyéb támogatások
26.§ (1) A Képviselő-testület a nyilvántartásba vett társadalmi önszerveződő közösségek (civil szervezetek, egyházak) részére az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló önkormányzati rendeletben foglalt szabályozásnak megfelelően és e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig, az arról szóló megállapodás megkötését követően pénzbeli támogatást nyújthat.
(2) A tartalékok között szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzati szervezet, magánszemély által lebonyolított helyi kulturális program támogatására, pályázati eljárás keretében, utólagos elszámolási kötelezettség mellett.
(3) Az egyéb működési kiadások között tervezett sporttámogatási keretösszeg, valamint a működési céltartalékban szereplő helyi sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületeknek támogatásokra és sportcélú pályázatokra, a működési kiadások között tervezett összeg a városi sportfeladatokra.
(4) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.
(5) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
(6) A támogatásban részesülő szervezetek - az államháztartáson belüli szervezetek kivételével -a kapott pénzeszközről a támogatási szerződésben meghatározott módon és időpontig, de legkésőbb tárgyév december 31-ig kötelesek elszámolni.
(7) Az államháztartáson belüli szervezetek a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek elszámolni.
(8) Az önkormányzat által támogatott szervezetek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a közbeszerzési törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.
- Európai Uniós támogatás
27.§ Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek európai uniós támogatásból megvalósuló projektjeinek kiadásait és bevételeit a rendelet 23. melléklete tartalmazza.
- Végrehajtási szabályok
28.§ Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért.
29.§ Az önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja. Az önkormányzat szabad pénzeszközét a polgármester jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a betételhelyezésről a Képviselő-testületet.
30.§ Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül.
- Záró rendelkezések
30.§ E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és rendelkezéseit 2015. január 1-jétől alkalmazni kell.
Keszey János Dr. Hoffmann Gyöngyi
polgármester jegyző
Kiadmány hiteléül:
A rendeletet 2015. szeptember 26.
Dr. Hoffmann Gyöngyi
jegyző
Módosította a 18/2015. (VI.25.) Ör. Hatályos 2015. június 26. napjától
Módosította a 24/2015. (IX.25.) Ör. Hatályos 2015. szeptember 26. napjától
Módosította a 24/2015. (IX.25.) Ör. Hatályos 2015. szeptember 26. napjától
Módosította a 24/2015. (IX.25.) Ör. Hatályos 2015. szeptember 26. napjától