Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete

a 2023. évi költségvetésről

Hatályos: 2023. 02. 24

Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete

a 2023. évi költségvetésről

2023.02.24.

Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és Magyarország Alaptörvénye 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testületére és szerveire Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatalra, Balatonalmádi Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki, továbbá az államháztartáson belül és kívül átadott pénzeszközök tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik a pénzeszköz átadásában, vagy támogatásban részesülnek.

2. § (1) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat továbbá a 2023. évi gazdálkodás főbb szabályait.

(2) Az önkormányzat 2023. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzi ki:

a) az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:

aa) az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az ésszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,

ab) az önkormányzatra háruló pénzbeli és természetbeni szociális feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését, és

ac) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,

b) az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:

ba) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú kiadások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,

bb) a már benyújtott pályázatok önrészét szükséges biztosítani,

bc) az elnyert pályázatok megvalósításával összefüggő többletkiadásokat a költségvetési lehetőségek figyelembevételével lehet biztosítani,

bd) a több éves kihatással járó kötelezettségvállalások 2023. ütemévre vonatkozó forrás szükségletét a döntések alapján szükséges biztosítani,

be) az induló pályázatok adta lehetőségekkel élni kell a költségvetési lehetőségek figyelembevétele mellett,

bf) a 2023. évben induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak figyelembe kell venni,

bg) felújítások fontossági sorrendjét a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni, és

bh) a felhalmozási célú feladatok esetében indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, amely során a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.

(3) A (2) bekezdésben foglalt célok végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önkormányzat és a költségvetési szervek ellenőrzésének megszervezéséért a - Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal által megbízott belső ellenőr közreműködése alapján - az önkormányzati hivatal vezetője a felelős.

3. § (1) Az önkormányzat 2023. évi költségvetése kiadási címrendjében, amelyet a rendelet 1. melléklete tartalmaz:

a) önálló kiadási címet képvisel az önkormányzat, a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal és Balatonalmádi Városgondnokság, és

b) önálló kiadási alcímet képvisel az Almádi Magocskák Óvoda és Bölcsőde, valamint a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár.

(2) A rendelet címrenden kívüli mellékleteit a 4. § határozza meg.

4. § (1) Az önkormányzat költségvetési és finanszírozási célú bevételi és kiadási előirányzatait mérlegszerűen a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzati szinten összesített működési célú költségvetési bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 3. melléklete, a felhalmozási célú költségvetési bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(3) A költségvetés bevételeinek mérlegszerű bemutatását a rendelet 5. melléklete, a kiadások mérlegszerű bemutatását a rendelet 6. melléklete tartalmazza.

(4) A 3. § (1) bekezdésben megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a rendelet 7. melléklete tartalmazza. A Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetési bevételeit kiemelt előirányzatonként – Balatonalmádi székhely és Felsőörsi Kirendeltség - megbontás szerint a rendelet 8. melléklete, Balatonalmádi Városgondnokság működési bevételeinek kormányzati funkciók szerinti részletezését a rendelet 9. melléklete tartalmazza.

(5) A működési célú költségvetési kiadási előirányzatokat címenként, alcímenként, gazdálkodó szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a rendelet 10. melléklete tartalmazza. A Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal működési kiadásait - Balatonalmádi székhely és Felsőörsi Kirendeltség - megbontás szerint a rendelet 11. melléklete Balatonalmádi Városgondnokság működési kiadásait kormányzati funkciók szerint a rendelet 12. melléklete tartalmazza.

(6) Az egyéb működési célú kiadások között szereplő egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre és az egyéb államháztartáson kívülre történő támogatások kiadásait támogatásonként a rendelet 13. melléklete tartalmazza.

(7) Az önkormányzat és költségvetési szervek felhalmozási célú költségvetési és finanszírozási célú kiadásainak előirányzatait a rendelet 14. melléklete tartalmazza.

(8) Az általános tartalék összegét, valamint a céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a rendelet 15. melléklete tartalmazza.

(9) Az önkormányzat és a költségvetési szervek kiadásait és bevételeit - az irányító szervi támogatásokkal együtt - összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban, a rendelet 16. melléklete tartalmazza.

(10) Az önálló címet viselő önkormányzat kiadásait és bevételeit - az irányító szervi támogatásokkal együtt - összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban a rendelet 17. melléklete tartalmazza.

(11) Az önálló címet viselő Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal kiadásait és bevételeit - az irányító szervi támogatásokkal együtt - összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban a rendelet 18. melléklete tartalmazza.

(12) Az önálló címet viselő Balatonalmádi Városgondnokság és gazdálkodási körébe tartozó intézmények bevételeit - az irányító szervi támogatásokkal együtt - és kiadásait előirányzatok szerinti tagolásban a rendelet 19. melléklete tartalmazza.

(13) Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a rendelet 20. melléklete, az adott kölcsönök állományát a rendelet 21. melléklete tartalmazza.

(14) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a rendelet 22. melléklete tartalmazza.

(15) Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek európai uniós támogatásból megvalósuló projektjeinek kiadásait és bevételeit a rendelet 23. melléklete tartalmazza.

(16) A rendelet 24. melléklete az önkormányzat részére a központi költségvetésből nyújtott támogatásokat jogcímenkénti bontásban tartalmazza.

(17) A rendelet 25. melléklete az önkormányzat által 2023. évben adott közvetett támogatások és kedvezmények összegeit, a 26. melléklete az önkormányzat előirányzat-felhasználási ütemtervét tartalmazza.

(18) A rendelet 27. melléklete az önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és állami feladatok megbontásban tartalmazza.

2. A bevételek és kiadások főösszege, a hiány mértéke és finanszírozás módja

5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi költségvetésének

a) a költségvetési bevételi főösszegét 3 560 455 555 Ft-ban,

b) a költségvetési kiadási főösszegét 4 797 703 450 Ft-ban,

c) a finanszírozási bevételét 1 977 834 961 Ft-ban, és

d) a finanszírozási kiadását 740 587 066 Ft-ban állapítja meg központi irányító szervi támogatás nélkül.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi költségvetésének a költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként megállapított költségvetési hiány összegét 1 237 247 895 Ft-ban állapítja meg, melyből:

a) 79 004 439 Ft működési célú és

b) 1 158 243 456 Ft felhalmozási célú.

(3) Az önkormányzat 2023. évben hitelfelvételt nem tervez.

(4) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételek: az előző év költségvetési maradványának igénybevétele: 1 237 247 895 Ft, melyből 79 004 439 Ft működési célú és 1 158 243 456 Ft felhalmozási célú.

(5) Az önkormányzat költségvetésének főösszegét központi irányító szervi támogatás nélkül 5 538 290 516 Ft bevétellel és 5 538 290 516 Ft kiadással állapítja meg.

(6) Az önkormányzat költségvetésének központi irányító szervi támogatási előirányzatot is tartalmazó fő összegét 7 262 611 941 Ft bevételi előirányzattal és 7 262 611 941 Ft kiadási előirányzattal állapítja meg.

(7) A kiadási főösszegen belül

a) a működési célú költségvetési kiadások:

aa) a személyi juttatások 1 088 124 066 Ft,

ab) a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 157 132 801 Ft,

ac) a dologi kiadások 1 339 505 505 Ft,

ad) az ellátottak pénzbeli juttatásai 17 019 000 Ft, és

ae) az egyéb működési célú kiadások 479 760 175 Ft,

af) az elvonások és befizetések 0 Ft,

ag) az egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre 321 185 013 Ft, és

ah) az egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre 60 881 216 Ft,

b) a felhalmozási célú költségvetési kiadások:

ba) a beruházások 1 060 989 267 Ft,

bb) a felújítások 614 022 636 Ft, és

bc) az egyéb felhalmozási kiadások 41 150 000 Ft,

c) az egyéb felhalmozási kiadásokból:

ca) az egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülre 40 000 000 Ft,

cb) az egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson kívülre 1 150 000 Ft, és

cc) a felhalmozási célú visszatérítendő támogatások államháztartáson kívülre 0 Ft,

d) az egyéb működési célú kiadásokból tartalékok: 97 693 946 Ft, melyből:

da) a tartalékokból működési általános tartalék 8 000 000 Ft, és

db) a tartalékokból működési céltartalék 89 693 946 Ft,

e) finanszírozási célú kiadások központi irányító szervi támogatás nélkül: 740 587 066 Ft, melyből államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 40 587 066 Ft.

6. § Az önkormányzat által engedélyezett létszám 192,00 fő amelyből:

a) a közalkalmazottak létszáma 69,17 fő,

b) a köztisztviselők létszáma 53,50 fő,

c) a munka törvénykönyve hatálya alá tartozók létszám 63,33 fő, és

d) a közfoglalkoztatásban foglalkoztatottak létszáma 6,0 fő,

da) az Önkormányzatnál 0 fő,

db) a Közös Önkormányzati Hivatalnál 0 fő,

dc) a Balatonalmádi Városgondnokságnál 3,0 fő,

dd) a Magocskák Óvoda és Bölcsődénél 2,0 fő,

de) a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárnál 1,0 fő.

3. A tartalék előirányzatok

7. § (1) A költségvetési rendelet 5. § (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból általános tartalékot 8 000 000 Ft összegben képez. Az általános tartalék összegét a rendelet 15. melléklete tartalmazza.

(2) A költségvetési rendelet 5. § (6) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék

89 693 946 Ft. A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a rendelet 15. melléklete tartalmazza.

8. § A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát a rendelet 15. mellékletében szereplő 2. és a 9. sorszám alatt szereplő keretek kivételével a polgármesterre ruházza. Az előirányzat átcsoportosítást a költségvetési rendelet soron következő módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

4. Előre nem tervezhető bevételek, kiadások

9. § (1) Az önkormányzat és költségvetési szervei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be. Balatonalmádi Városgondnokság és a gazdálkodási körébe tartozó költségvetési szervek esetében ehhez a gazdálkodási feladatát ellátó kijelölt költségvetési szerv gazdasági vezetőjének ellenjegyzése szükséges. Az olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben az irányító szerv előzetes hozzájárulása szükséges kivéve, ha a pályázati önrész pályázatonként az 500 000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez előirányzatában rendelkezésre áll.

(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.

10. § Több évre kiható működési kiadás esetén vagy, ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja. Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja.

5. Az önkormányzat és a költségvetési szervek gazdálkodása

11. § (1) Az önkormányzat feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a polgármester, a közös önkormányzati hivatal tekintetében a jegyző, az önkormányzat és költségvetési szervei feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a költségvetési szerv vezetője a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Képviselő-testületi döntés alapján lehet.

(2) Az önkormányzat és a költségvetési szervei a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét - kivéve a (3) – (4) bekezdésben foglaltakat - nem léphetik túl.

(3) Az előirányzat az önkormányzat és a költségvetési szervei költségvetésébe beépül, ha központi támogatást, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többletet év közben az Országgyűléstől, a Kormánytól, valamely költségvetési fejezettől, vagy elkülönített állami pénzalaptól kap, vagy többlettámogatásban részesül, ennek realizált összegével előirányzat módosítást hajthat végre. Erről a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(4) Az önkormányzat és költségvetési szervei a tervezett működési bevételi előirányzatot meghaladó, ténylegesen teljesült bevétel 50 %-ával növelhetik a saját bevételi és kiadási előirányzataikat. E szabályozás alól kivételt képez az étkezési bevétel, a továbbszámlázott kiadások bevételei, a kiszámlázott általános forgalmi adó, a rendezvények működési bevétele. Az említett bevételek esetében a tervezett bevételi előirányzatot meghaladó ténylegesen teljesült bevétel 100 %-ig növelhető a saját bevételi és kiadási előirányzat.

(5) A Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár az év közben elért többletbevételek terhére saját hatáskörben azonnal kiadási előirányzatot képezhet. A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokat az önkormányzat költségvetési rendeletében a költségvetési rendelet soron következő módosításkor át kell vezetni. Az előirányzat módosításra a tárgyévet követő év február havi módosításkor is lehetőség van.

(6) Az önkormányzat és költségvetési szervei által a (4) – (5) bekezdésben foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.

(7) A Balatonalmádi Városgondnokság a gazdálkodási körébe tartozó költségvetési szervek költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.

(8) A költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek. Balatonalmádi Városgondnokság és a hozzá tartozó költségvetési szervek vonatkozásában a jogkör tartalmát az egymás között kötött az erre vonatkozó megállapodás tartalmazza.

(9) A Balatonalmádi Városgondnokság gazdálkodó körébe tartozó költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak Balatonalmádi Városgondnokságnak, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.

(10) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival a 2023. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2024. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.

12. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv - jóváhagyott előirányzatán felül - minden esetben csak a Képviselő- testület előzetes engedélyével hajthat végre. Döntés előtt a Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság javaslatot tesz a Képviselő- testület részére.

(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.

(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni. A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez a Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.

13. § A rendelet 14. melléklete szerinti felhalmozási célra tervezett előirányzatai között a polgármester a I/1. 65-73. számú célok, és a I/2. 45-49. számú feladatok tekintetében a kötelezettségvállalást megelőzően jogosult az előirányzatokat módosítani. Az előirányzat átcsoportosításokat a költségvetési rendelet soron következő módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.

14. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerv pótelőirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.

(2) Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha az önkormányzat és a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.

(3) Az önkormányzat, a költségvetési szervek költségvetésükben nem szereplő - bevételt és kiadást egyaránt eredményező - gazdasági esemény felmerülésekor, a bevétel realizálódását követően a realizálódott bevétel összegével megegyező összegű bevételi előirányzat emelése mellett emelhetik kiadási előirányzataikat a Képviselő-testület döntése alapján.

15. § (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármester számára biztosítja az önálló jogi személyiségű önkormányzat kiadásainak kiemelt előirányzatai közötti előirányzat átcsoportosítást a hivatal pénzügyi vezetőjének ellenjegyzése mellett.

(2) A költségvetési szerv vezetője a költségvetési szerv költségvetési kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra a jogszabályban meghatározottak betartása mellett jogosult a gazdasági vezető ellenjegyzése mellet. A kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás végrehajtását megelőzően a költségvetési szerv vezetője indokolással, pénzügyi számításokkal alátámasztott jelentést terjeszt elő a polgármesternek, aki azt törvényességi és gazdaságossági szempontból felülvizsgálja.

16. § (1) A 2022. évi maradvány elszámolása során a költségvetési szervek kötelezettséggel terhelt maradványa visszapótlásra kerül, míg az ezen felüli szabad maradvány elvonásra kerül. A projektekkel összefüggő működési célú és felhalmozási célú maradványok, valamint az egyéb felhalmozási célú kiadások visszapótlásra javasolt részét a 2023. évi költségvetés eredeti előirányzatai tartalmazzák.

(2) Az önkormányzat és a költségvetési szervek előirányzatai a 2022. évi jóváhagyott költségvetési maradvány igénybevételének előirányzatával növekedhetnek. A Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevétele előirányzatának megállapításával egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.

17. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek a megállapított személyi juttatásból foglalkoztatható 2023. évre engedélyezett - közfoglalkoztatott létszámot is tartalmazó - létszám előirányzatát a rendelet 10. melléklete tartalmazza.

(2) Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm.rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 51. § (1) bekezdésében meghatározott személyi juttatás az önkormányzatnál, az önkormányzat költségvetési szerveinél az e bekezdésben szereplő mérték 160 %-át nem haladhatja meg.

(3) Az önkormányzatnak és az önkormányzati költségvetési szerveknek az irányító által a költségvetési rendelettel engedélyezett létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre. A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.

(4) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

(5) Az önkormányzatnak, a költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban és erre vonatkozó egyéb szabályozásban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.

(6) Az önkormányzatnál, valamint az önkormányzat költségvetési szerveinél – önkormányzati hivatal kivételével - foglalkoztatott közalkalmazottak és a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó éves foglalkoztatású munkavállalók 2023. évben - munkáltatót terhelő közterhek összegét nem tartalmazó - 120 000 Ft/fő/év összegű cafetéria juttatásban részesülnek. Az önkormányzati tulajdonú strandokon szezonálisan foglalkoztatott és egyéb nem teljes éves foglalkoztatás esetén az intézményi munkavállalók - munkáltatót terhelő közterhek összegét nem tartalmazó - 10 000 Ft/fő/hó értékű cafetéria juttatásban részesülnek. Az önkormányzatnál és a költségvetési szerveinél foglalkoztatott közfoglalkoztatottak 2023. évben - munkáltatót terhelő közterhek összegét nem tartalmazó - 9 000 Ft/fő/hó cafetéria juttatásban részesülnek.

(7) A Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatottak 2023. évben 208 700 Ft/fő/év összegű - munkáltatót terhelő közterhek összegét nem tartalmazó - cafetéria juttatásban részesülnek.

(8) A polgármester 2023. évben 208 700 Ft/fő/év összegű - munkáltatót terhelő közterhek összegét nem tartalmazó - cafetéria juttatásban részesül.

(9) 2023. január 1-jétől kezdődően a köztisztviselői illetményalap összege 2022. teljes évre - a köztisztviselők és a polgármester tekintetében - 48 000 Ft-ban kerül megállapításra.

(10) Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal anyakönyvvezetőinek munkaidőn túli díjazása – Balatonalmádi és Felsőörs település illetékességi területén történő – anyakönyvi és családi eseményen való közreműködés esetén eseményenként bruttó 15 000 Ft.

(11) 2023. január 1. napjától a saját gépjárművel történő munkába járás költségtérítése a szerv vezetőjének döntése alapján - az üzemanyag árak nagyságát és emelkedését figyelembe véve - a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 25. § (2) bekezdés b) pontjában, illetve a munkába járás címén adható költségtérítés egyes szabályainak veszélyhelyzetben történő alkalmazásáról szóló 16/2023. (I.27.) kormányrendeletben előírt adómentes mértékig állapítható meg.

18. § (1) Az árubeszerzések, az építési beruházások és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat - a (2) és (3) bekezdésben foglaltak kivételével - Balatonalmádi Város Önkormányzatának Közbeszerzési Szabályzata és Balatonalmádi Városgondnokság Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.

(2) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó kettő millió Ft-ot meghaladó felhalmozási célú beszerzések, illetve a nettó négymillió Ft-ot meghaladó működési célú beszerzések megrendeléseire vonatkozó szabályokat a Balatonalmádi Város Önkormányzata, a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal, a Balatonalmádi Városgondnokság, az Almádi Magocskák Óvoda és Bölcsőde, valamint a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár beszerzések lebonyolításával kapcsolatos eljárásrendről szóló szabályzata tartalmazza.

(3) A nettó egy millió Ft-ot meghaladó, de a nettó négy millió Ft-ot nem meghaladó működési célú beszerzések esetén az önkormányzatnál, az önkormányzati hivatalnál és a költségvetési szerveknél legalább 3 db árajánlatot kell bekérni.

(4) A beszerzésekre vonatkozó szerződéseket, megrendeléseket az önkormányzat esetében a polgármester írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzésével, a közös önkormányzati hivatal esetében a jegyző írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzése mellett, egyéb esetben a költségvetési szervek vezetői a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének pénzügyi ellenjegyzésével.

19. § (1) Az önkormányzat és költségvetési szerveinek az éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.

(2) A költségvetési szervek a Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt. A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a jegyző a Képviselő-testület elé terjeszti.

20. § Az önkormányzat a költségvetési szervek 2023. évi támogatását - figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 78. § (2) bekezdésében, illetőleg az Ávr. 122. § (2) bekezdésében foglaltakra -finanszírozási terv alapján biztosítja. A tényleges pénzforgalomhoz igazodó fedezetet az önkormányzat fizetési számlájáról biztosítja.

21. § (1) Az Áht. 85. §-ban és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerinti készpénzben történő teljesítésre vonatkozó részletes szabályokat a közös önkormányzati hivatal pénzkezelési szabályzata tartalmazza, melyet a költségvetés végrehajtása során a költségvetési rendelet hatálya alá tartozók kötelesek betartani.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltak értelmében a költségvetési rendelet hatálya alá tartozók:

a) a közfoglalkoztatásban résztvevők bére, valamint munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítései,

b) az egységes rovatrend K48 Egyéb nem intézményi ellátások rovatain elszámolt kiadások,

c) az egységes rovatrend K31. Készletbeszerzés és K34. Kiküldetések, reklám- és propagandakiadások rovatain elszámolandó kiadások,

d) az egységes rovatrend K61. Immateriális javak beszerzése, létesítése, K63. Informatikai eszközök beszerzése, létesítése és K64. Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése rovatain elszámolandó, kisértékű immateriális javak, tárgyi eszközök beszerzésére irányuló kiadások,

e) az egységes rovatrend K33. Szolgáltatási kiadások és K123. Egyéb külső személyi juttatások rovatain elszámolandó, százezer forintot el nem érő kiadások,

f) az alkalmazottak belföldi és külföldi kiküldetéséhez kapcsolódó napidíjak, illetménybe nem tartozó kiadások,

g) az illetékbélyeg-beszerzés kiadásai,

h) a c)–e) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351. Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a K67. Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások, és

i) az a)–h) pont szerinti kiadásokra az alkalmazottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek készpénzben történő teljesítésére igényelhetik – a költségvetési szerv pénzkezelési szabályzatában meghatározott házipénztári keret nagyságára is figyelemmel.

6. Korlátozó és egyéb intézkedések

22. § (1) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó kifizetés esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.

(2) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület a költségvetési szerv kiadási előirányzatait csökkenti, a költségvetési szerv vezetőjét felelősségre vonja.

(3) A költségvetési szervektől a 2023. évi túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött felhasználású állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.

23. § Az önkormányzat és költségvetési szervei költségvetésük végrehajtása során - a saját bevételeik teljesülési ütemére figyelemmel - vállalhatnak fizetési kötelezettséget és teljesíthetnek kifizetést.

24. § (1) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek részére a 2023. évi költségvetésben eredeti előirányzatok között tervezett közüzemi díjak, valamint a költségvetési év során erre a célra biztosított további kiadási előirányzatok:

a) a víz-és csatornaszolgáltatás, a gázszolgáltatás, valamint az áramszolgáltatás kiadásaira és

b) energiatakarékosságot eredményező tevékenységek kiadásaira használhatók erre vonatkozó egyedi Képviselő-testületi döntést követően.

(2) A közüzemi díjak kiadásaira biztosított előirányzatok egyéb kiadások teljesítésére nem használhatók fel.

25. § Az önkormányzatot, a költségvetési szervet megillető követelésről lemondani, fizetési halasztást, részletfizetést engedélyezni abban az esetben lehet - az önkormányzat vagyonával kapcsolatos tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól szóló rendeletben foglaltak betartásával -, amennyiben az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti.

26. § Az önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget az önkormányzat, a költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.

27. § A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.

28. § Az önkormányzati költségvetési szerv alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú. E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati alapítvány létrehozására is.

29. § (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át vagy a 150 millió forintot.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését a polgármester, a Pénzügyi Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság, a jegyző, és a költségvetési szerv vezetője kezdeményezheti. Az önkormányzati biztost a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg.

7. Társadalmi önszerveződő közösségek és egyéb támogatások

30. § (1) A Képviselő-testület a nyilvántartásba vett társadalmi önszerveződő közösségek (civil szervezetek, egyházak), magánszemélyek részére az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló önkormányzati rendeletben foglalt szabályozásnak megfelelően és e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig, az arról szóló megállapodás megkötését követően pénzbeli támogatást nyújthat.

(2) Az egyéb működési kiadások között szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzati szervezet, magánszemély által lebonyolított helyi kulturális program támogatására, pályázati eljárás keretében, utólagos elszámolási kötelezettség mellett.

(3) Az egyéb működési kiadások között tervezett sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületek és magánszemélyek részére sportcélú támogatásokra.

(4) Az épített környezet helyi védelméről szóló rendelet alapján a felhalmozási célú kiadások között tervezett pályázati keretösszeg nyújt fedezetet a településen lévő helyi építészeti értékek megóvásának, fennmaradásának, megőrzésének elősegítése érdekében magánszemélyek és szervezetek részére pályázati eljárás keretében, elszámolási kötelezettség mellett nyújtott támogatás.

(5) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.

(6) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.

(7) A támogatásban részesülő szervezetek és magánszemélyek - az államháztartáson belüli szervezetek, a Balatonalmádi Sportegyesület és a helyi építészeti értékek megóvásának, fennmaradásának, megőrzésének, elősegítése érdekében pályázati támogatást elnyerő szervezetek és magánszemélyek kivételével - a kapott pénzeszközökről a támogatási szerződésben meghatározott módon és időpontig, de legkésőbb tárgyév december 31-ig kötelesek elszámolni.

31. § (1) Az államháztartáson belüli szervezetek, a Balatonalmádi Sportegyesület és a helyi építészeti értékek megóvásának, fennmaradásának, megőrzésének elősegítése érdekében pályázati támogatást elnyerő szervezetek és magánszemélyek a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek elszámolni.

(2) Az önkormányzat által támogatott szervezetek, vállalkozások, magánszemélyek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a beszerzéseikre, beruházásaikra vonatkozó külön törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.

8. Végrehajtási szabályok

32. § Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért.

33. § Az önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja.

34. § Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek hasznosítására a polgármester jogosult. A polgármester jogosult az átmenetileg szabad pénzeszköz betétként történő lekötésére, illetve államilag garantált, hitelviszonyt megtestesítő értékpapír megszerzésére abban az esetben, ha a lekötött betét megszüntetésre, illetve az értékpapír visszavásárlására az éves kamatmérték időarányos teljesülésével a tőkegarancia mellett 2023. december 31. napjáig sor kerül. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a szabad pénzeszköz hasznosításáról a Képviselő-testületet.

35. § Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé az Áht. 91. § (1) bekezdésében foglaltak szerint.

9. Záró rendelkezések

36. § Ez a rendelet 2023. február 24-én lép hatályba.

37. § A rendelet rendelkezéseit 2023. január 1-jétől kell alkalmazni.