Zalakaros Város Képviselő-testületének 2/2021 (II.25.) önkormányzati rendelete
a 2021. évi költségvetésről
Hatályos: 2021. 07. 07- 2021. 09. 22Zalakaros Város Képviselő-testületének 2/2021 (II.25.) önkormányzati rendelete
a 2021. évi költségvetésről
Zalakaros Város Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Kormányrendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Zalakaros Város Önkormányzata Képviselőtestületének feladat- és hatáskörében eljárva, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény rendelkezései alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §- ában meghatározott feladatkörében eljárva Zalakaros Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:
I. A rendelet hatálya
1. § A rendelet (a továbbiakban „R”) hatálya Zalakaros Város Képviselő-testületére, annak bizottságaira, az önkormányzatra, és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.
2. § A költségvetés címrendje: az önkormányzat, az önkormányzati hivatal, valamint az önkormányzat költségvetési szerve külön egy-egy címet alkotnak.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. § (1)[1] A Képviselőtestület az Önkormányzat 2021. évi költségvetésének főösszegét 1.494.971.730Ft-ban állapítja meg.
(2)[2] A 2021. évi költségvetési bevételeinek összegét 1.169.052.989 Ft-ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:
- a) működési célú támogatások államháztartáson belülről 374.105.596 Ft,
- b) felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 261.652.856 Ft,
- c) közhatalmi bevételek 370.000.000 Ft,
- d) működési bevételek 140.385.623 Ft,
- e) felhalmozási bevételek 20.598.765 Ft,
- f) működési célú átvett pénzeszközök 1.409.420 Ft,
- g) felhalmozási célú átvett pénzeszközök 900.729 Ft
(3)[3] A 2021. évi költségvetési kiadások összegét 1.466.464.267 Ft-ban hagyja jóvá, melynek jogcímeit a (4) (5) bekezdések tartalmazzák.
(4)[4] Működési költségvetés kiadásai:
- a) személyi juttatások összege 274.296.538 Ft,
- b) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 44.142.039 Ft,
- c) dologi kiadások 663.721.289 Ft,
- d) ellátottak pénzbeli juttatásai 5.000.000 Ft,
- e) egyéb működési célú kiadások 230.439.529 Ft,
- ea) ebből: véglegesen átadott pénzeszközök államháztartáson belülre 42.253.786 Ft,
- eb) államháztartáson kívülre 80.138.000 Ft,
- ec) működési célú kölcsön 1.000.000 Ft,
- ed) elvonások, befizetések 51.159.105 Ft,
- ee) tartalékok 55.888.638 Ft, ebből általános tartalék 8.749.698 Ft, ebből céltartalék 47.138.940 Ft.
(5)[5] Felhalmozási költségvetés kiadásai:
- a) beruházások 235.823.372 Ft,
- b) felújítások 571.500 Ft,
- c) egyéb felhalmozási célú kiadások 12.470.000 Ft.
(6)[6] A költségvetési hiány összegét 297.411.278 Ft-ban állapítja meg. Ebből belső finanszírozású: 297.411.278 Ft.
(7)[7] Finanszírozási bevételek és kiadások
- a) A 2021. évi finanszírozási bevétel jogcíme: maradvány igénybevétel: 325.918.741 Ft.
- b) A 2021. évi finanszírozási kiadás jogcíme:
- ba) Hiteltörlesztés 17.560.000 Ft,
- bb) államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetés 10.947.463 Ft,
A finanszírozási bevételek és kiadások mérlegét 297.411.278 Ft többlettel állapítja meg.
(8)[8] A működési és felhalmozási célú bevételei és kiadási előirányzatokat, ezen belül a költségvetési és finanszírozási bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a 1. melléklet 1. táblázata tartalmazza.
(9) Az éves gazdálkodás során a gazdaságossági intézkedések eredményeként keletkező pénzügyi többleteket, illetve egyszeri bevételeket lehetőség szerint tartalékba kell helyezni, melynek felhasználásáról a képviselőtestület határoz.
Költségvetési szervek létszáma
4. § (1) A Képviselőtestület az önkormányzat költségvetési létszám előirányzatát 56,1 főben állapítja meg, a 10. melléklet szerint.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal engedélyezett létszámkeretét - az állomány-tábla szerint – 16,5 főben, Óvoda, Bölcsőde létszámkeretét 26 főben, a Közösségi Ház és Könyvtár létszámkeretét 4,6 főben, az önkormányzat költségvetési szervek nélküli létszámkeretét 9 főben hagyja jóvá, amelyből 1 fő választott tisztségviselő a 10. melléklet szerint.
Az önkormányzat bevételei
5. § (1) A 3. § (1) bekezdésében megállapított bevételi főösszeg forrásonkénti megbontását az 2. mellékletek tartalmazzák.
(2) A megállapított bevételek közül az önkormányzat és a hozzá tartozó költségvetési szervek bevételeinek rovatonkénti részletezését a rendelet 2. a és 4. melléklete tartalmazza.
Az önkormányzat kiadásai
6. § (1)[9] A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei (ideértve a Közös Önkormányzati Hivatalt is) 2021. évi kiadási előirányzatait rovatonkénti, kötelező és önként vállalt feladat megjelöléssel az 1. melléklet 3. és 3. a és 4. táblázata szerint állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat működési és felhalmozási célú támogatásait, átadott pénzeszközeit a 3. a mellékletben részletezettek szerint hagyja jóvá.
Több éves kihatással járó feladatok
7. § A Képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 8. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi éves előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
Finanszírozási célú pénzügyi műveletek
8. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az átmenetileg szabaddá váló pénzeszközök befektetésére kincstárjegy és állampapír vásárlása, illetve betétbe történő lekötés formájában.
(2) A hitelműveletekkel kapcsolatos hatásköröket - értékhatártól függetlenül – át nem ruházható hatásköréből adódóan, a Képviselőtestület gyakorolja.
(3) A Képviselőtestület egyetért azzal, hogy szükség szerint a számlavezető pénzintézethez az önkormányzat folyószámlahitel kérelmet nyújtson be az átmenti likviditási hiányok kezelésére, a hitelkeret rendelkezésre állásához, a hitelszerződés aláírásához a Képviselőtestület hozzájárulása szükséges. A folyószámlahitel maximált összege 90.000 e Ft, a hitel lejáratának időpontja 2021. december 31.
Előirányzat felhasználási terv
9. § [10] Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet az 1. melléklet 12.a és 12.b táblázata szerint fogadja el a Képviselő-testület.
Közvetett támogatások
10. § A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.
Európai Uniós Projektek
11. § Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait a 9. melléklet szerint állapítja meg.
II. A 2021. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
12. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás és a költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a polgármester a felelős.
(2) A polgármester és a bizottságok a költségvetés végrehajtásáról meghatározott hatásköreik szerint gondoskodnak.
(3) Az költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért – az alapfeladatok ellátásának biztosításával – a költségvetési szervek vezetői a felelősek.
(4) Az költségvetési szervek éves költségvetését a jóváhagyott önkormányzati finanszírozás és saját bevételeik terhére kötelesek úgy megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodásuk, teljesíthetőek legyenek a kötelezően ellátandó feladataik.
(5) Az költségvetési szerv kifizetéseket csak a költségvetésben jóváhagyott célokra és feladatokra teljesíthet. Többletfeladat csak a források egyidejű biztosításával, az előirányzatok módosítását (felemelését) követően, a képviselőtestületi döntés után vállalható.
(6) Az önállóan működő költségvetési szerv előirányzatának a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó változtatását a Polgármester jogosult kezdeményezni a Képviselő-testületnél.
(7) Az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján – a jegyző irányításával – a pénzügyi osztály készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselő-testület részére.
(8) Az önkormányzati költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételét a képviselő-testület jóváhagyásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás jóváhagyása után használhatja fel. A képviselő-testület a többletbevételek körét nem korlátozza. A költségvetési szervek többletbevételei és azok felhasználásának előirányzatai, a megküldést követően, a következő költségvetési rendelet-módosítás során kerülnek beépítésre a költségvetési szerv költségvetésébe.
(9) A készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzések, a kiküldetés, reprezentációs kiadások, egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások, szociálpolitikai juttatások, az ellátottak pénzbeli juttatásai készpénzben kifizethetők a Pénzkezelési szabályzatban meghatározottak szerint.
13. § (1) A Képviselőtestület a költségvetési szerve részére – az önkormányzati finanszírozást - a likviditási tervének megfelelően biztosítja. Ettől csak rendkívüli kifizetések esetén lehet eltérni.
(2) A költségvetés előirányzatainak módosítását – az első negyedév kivételével negyedévente, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítéséig, december 31-ei hatállyal módosítja.
(3) A Képviselő-testület az évközben keletkezett saját bevételek többlete terhére történő előirányzat – átcsoportosítási jogát átruházza a polgármesterre azzal, hogy az éves átcsoportosítás összege nem haladhatja meg az 5.000.000 Ft-ot.
(4) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:
- a) A működési kiadások dologi kiadási előirányzatain belül, a feladatok közötti átcsoportosítást engedélyezheti.
- b) Felhalmozási célú előirányzatok esetében a képviselőtestület által már jóváhagyott fejlesztési feladatok és felújítási célok előirányzatai között 1 millió forint összegig az átcsoportosításokat engedélyezhet. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével lehet átcsoportosítani.
- c) A költségvetési cél megvalósítása érdekében indokolt esetben jogosult a működési és a felhalmozási célú kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítások engedélyezésére.
(5) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról a polgármester a következő költségvetési rendelet módosítás keretében köteles beszámolni.
(6) A Közös Önkormányzati Hivatal működési kiadásai és bevételei között – a meghatározott célok teljesítése mellett - a jegyző az előirányzatokat saját hatáskörben átcsoportosíthatja.
(7)[11] A Képviselő-testület a tartalék terhére történő átcsoportosítás jogáról a 1. melléklet 7. táblázatában felsorolt feladatok vonatkozásában, a mellékletben megjelöltek szerint rendelkezik.
(8) A saját határkörben hozott döntések a későbbi években – a Képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb – többletkiadással nem járhatnak.
14. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról – ha az érdemi döntést igényel – a testület dönt a polgármester előterjesztésében, a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok miatti költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület a 12. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.
15. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat – a jegyző ellenjegyzésének birtokában -, amelynek indokairól és a felhasznált összegről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti.
16. § Önkormányzati biztost kell kirendelni, ha az önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv 30 napon túli tartozás állományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, vagy a 100 millió Ft-ot, és e tartozását egy hónapon belül nem képes 30 nap alá szorítani.
III. Vegyes rendelkezések
17. § (1) Pályázat alapján támogatásban részesülhetnek a helyi érdekeket képviselő és a városban működő egyesületek, alapítványok, valamint azon városi rendezvények, melyeket a Képviselőtestület támogat.
(2) A támogatások kiutalásának feltétele, hogy a támogatott és a támogató nevében eljáró között írásbeli megállapodás kerüljön megkötésre, amely megállapodás kiemelten kell, hogy tartalmazza a támogatott elszámolási kötelezettségét, a támogatott írásbeli nyilatkozatát arról, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI törvényben foglalt feltételeknek. A támogatott újabb támogatásra nem jogosult, amennyiben elszámolási kötelezettségének nem tesz eleget.
(3) A Képviselőtestület a 8 órát meghaladó hivatalos külföldi tartózkodás esetén 40 EURO, négy óránál hosszabb, de 8 órát el nem érő hivatalos külföldi tartózkodás esetén 20 EURO napidíjat állapít meg.
(4) A külföldi kiküldetés elrendelésének és elszámolási rendjének megállapítására a Képviselőtestület a polgármestert hatalmazza fel. A polgármester külföldi kiküldetését a Képviselőtestület hagyja jóvá.
(5) A béren kívüli juttatásokról, azok igénybevételéről és feltétel rendszeréről a közszolgálati szabályzat rendelkezik. A közalkalmazottak és egyéb munkavállalók juttatásairól a munkaügyi szabályzat rendelkezik. A képviselőtestület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. §-ában előírtakra, továbbá az önkormányzatnál és az irányítása alatt álló költségvetési szervek munkavállalói részére cafeteria juttatásra forrást biztosít.
(6) A képviselőtestület a köztisztviselők illetményalapját 2021. január 1-jétől 48.895 forintban határozza meg. A nyelvpótlék illetményalapja 38 650 forint.
(7) Az állami támogatás igényléséhez szolgáltatott adatok 3 %-nál nagyobb mértékű eltéréséért a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(8) A képviselőtestület az Önkormányzat következő 3 évi kiadási és bevételi előirányzatait rovatonként a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.
18. § (1) A lejárt követelés, térítési díj hátralékok behajtásáról az Önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője köteles intézkedni.
(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Önkormányzat esetében a Polgármester, a költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője az alábbi esetekben saját hatáskörben engedélyezheti a meg nem térült követelések törlését:
- a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés, a felszámoló nyilatkozata alapján,
- b) egyéb, végrehajtás során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés,
- c) a kisösszegű lejárt követeléseik körül azon követeléseik esetében, melyeknek érvényesítésével kapcsolatos költségei igazoltan meghaladják a követelés összegeit, vagy a követelés összege nem éri el a 100.000 Ft-ot, amennyiben az önkéntes teljesítésre történő felszólás eredménytelenül zárul több mint 5 éve.
IV. Záró rendelkezések
19. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2021. év során alkalmazni kell.
(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az átmeneti gazdálkodásról szóló 27/2020. (XII. 11.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.