Zalakomár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 7.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 08Zalakomár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 7.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetéséről
[1] Az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amely alapján finanszírozza és ellátja a jogszabályban előírt kötelező, valamint a kötelező feladat ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. A rendelet célja, hogy Zalakomár Nagyközség Önkormányzata az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglalt, költségvetési rendelet elfogadásával kapcsolatos kötelezettségeknek, a gazdálkodás folytonosságának és átláthatóságának eleget tegyen. A költségvetés a polgárok megelégedésére biztosítja a forrást a település színvonalas működéséhez és a szükséges fejlesztésekhez.
[2] Zalakomár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §- ában meghatározott feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény helyi önkormányzatokra vonatkozó előírásaira, az intézményvezetők, a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a bevételek és kiadások egyensúlyának megőrzése valamint a közpénzekkel való szabályszerű, áttekinthető, gazdaságos, hatékony, eredményes és ellenőrizhető gazdálkodásának biztosításának céljából Zalakomár Nagyközség Önkormányzata és Intézményei 2025. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet célja Zalakomár Nagyközség Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat) 2025. évi költségvetése – mint az önkormányzat gazdálkodási alapja – egyensúlyának, és a közpénzekkel való szabályszerű, áttekinthető, gazdaságos, hatékony, eredményes és ellenőrizhető gazdálkodásának biztosítása. Az e rendeletben meghatározott bevételi előirányzatok azok teljesítésének kötelezettségét, a kiadási előirányzatok pedig – a bevételi előirányzatok teljesítésének figyelembevételével – azok felhasználásának jogosultságát jelentik.
(2) A rendelet hatálya a Képviselő – testületre és annak bizottságaira, a Közös Önkormányzati Hivatalra és az önkormányzat intézményire terjed ki.
(3) A Képviselő-testület – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezések alapján – költségvetés táblarendszerét e rendelet mellékleteinek szerkezetében és a 1.-21. mellékletek szerint alakítja ki és hagyja jóvá. A 2025. évi zárszámadás benyújtása is a Képviselő – testület részére – a teljesítési adatokkal kiegészítve – ezen szerkezetben történik.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és az intézmények együttes 2025. évi költségvetésének kiadásait a 3. melléklet részletezi, a 2025. évi költségvetés bevételeit a 2. melléklet részletezi, azt 437 031 914 Ft költségvetési kiadással, 409 898 919 Ft költségvetési bevétellel, 27 132 995 Ft költségvetési hiánnyal állapítja meg.
(2) A finanszírozási bevétellel együtt az önkormányzat bevételi és kiadási főösszege egyaránt 459 376 054 Ft. A Képviselő-testület megállapítja, hogy az önkormányzat 2025. évi költségvetésében 27 132 995 Ft működési hiány keletkezett, melynek fedezetére került betervezésre az előző évi maradvány felhasználása.
(3) Az Önkormányzat Képviselő- testülete kötelezettséget vállal a fejlesztési és likvid hitelek visszafizetésére a tőke és járulék erejéig.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) Az önkormányzat és költségvetési szervei 2025. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti, illetve működési és felhalmozási cél szerinti részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
(2) A 2025. évi költségvetési támogatások jogcímenkénti bemutatását a 9. melléklet tartalmazza
4. § (1) Az önkormányzat és költségvetési szervei 2025. évi költségvetési kiadásainak működési és felhalmozási cél szerinti részletezését, valamint finanszírozási kiadásait a 4. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület Zalakomár Nagyközség Önkormányzatának, illetve költségvetési szerveinek működési kiadásait kiemelt előirányzatonként a 3. §- ban megállapított bevételek és kiadások címenkénti megoszlását és a statisztikai átlagos állományi létszámot költségvetési szervenként, feladatonként a 5. melléklet, 6. melléklet, 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
5. § Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadások feladatonkénti részletezését az 10. melléklet, felújítási kiadások részletezését a 11. melléklet tartalmazza.
6. § Az önkormányzat költségvetésében szereplő Európai Uniós projektjeinek kimutatását a 12. melléklet szerint állapítja meg.
7. § Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat, adott kedvezményeket a 13. melléklet tartalmazza.
8. § (1) Az Önkormányzat költségvetésének kötelező, önként vállalt, valamint állami feladatonként megoszlását a rendelet 8. melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat 48 614 675 Ft pénzmaradvánnyal rendelkezik.
(3) Az önkormányzat tényleges költségvetési hiánya összesen 27 132 995 Ft.
9. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen az 1. melléklet adja meg.
10. § (1) Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége nincs. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait a 20. melléklet tartalmazza.
(2) A működési célra és a felhalmozási célra átvett pénzeszközöket a 14. melléklet és a 15. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat működési célú pénzeszközátadásait a 16. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat által adott pénzbeli juttatások az ellátottak számára a 17. melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 18. melléklet tartalmazza.
(6) Az önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási tervét a 19. melléklet tartalmazza.
(7) A képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban (2025. január 1-től) a tárgyévi költségvetés elfogadásáig a polgármester az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. § (1) bekezdése alapján intézkedett a bevételek beszedéséről és a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban teljesített bevételek és kiadások az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. § (4) bekezdés szerint ezen költségvetési rendeletbe és mellékleteibe beépültek, azt tartalmazzák.
4. A költségvetési létszámkeret
11. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és intézményei előirányzatát: 61 fő átlagos statisztikai állományi létszámban (átlaglétszámban) állapítja meg, melyet a 21. melléklet tartalmazza. (Közös Hivatal 11 fő, Önkormányzat 49 fő, Művelődési Ház 1 fő)
(2) Az önkormányzat költségvetési szerve, valamint az alcímek - ténylegesen felhasznált - létszámkeretét a Képviselő-testület a rendelet mellékleteiben foglaltak szerint hagyja jóvá.
5. Előre nem tervezett kiadások finanszírozása és előre nem tervezett bevételekre vonatkozó jogszabályok
12. § (1) Az önkormányzat költségvetési szervei feladataik ellátásához pályázatot nyújthatnak be. Pályázat csak olyan feladatra nyújtható be, amelyet a szervezet alapító okirata tartalmaz. A pályázat beadásának további feltétele, hogy a szükséges önrész rendelkezésre álljon. Az önrészt az intézmény saját költségvetésén belüli átcsoportosítással vagy az Önkormányzat Képviselő-testülete biztosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben vizsgálni kell a megvalósítandó cél jövőbeni kiadási vonzatát. A hozzájárulás olyan cél megvalósításához adható meg, amely a következő években önkormányzati finanszírozási többletigényt nem igényel.
(3) A közvetlen pénzbeli támogatás, felajánlás elfogadásáról a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert.
(4) Az önkormányzati intézmények vezetői, a költségvetési év során keletkező többletbevételeikről a Képviselő - testületet tájékoztatni kötelesek. A többletbevétel felhasználását a Képviselő - testület adott feladat ellátására engedélyezheti.
13. § (1) A Zalakomári székhelyű alapítványok, egyesületek és más egyéb társadalmi önszerveződő közösségek, civil szervezetek az Önkormányzat e célra elkülönített költségvetési előirányzatai terhére kizárólag a képviselő-testület döntése alapján írásbeli megállapodás szerint részesülhetnek önkormányzati támogatásban. A támogatásról és az elszámolás feltételeiről szóló megállapodás aláírására a polgármester jogosult.
(2) A támogatott szervezet a támogatás összegével köteles elszámolni. Az (1) bekezdés alapján kötendő megállapodásban meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját.
(3) Támogatás csak annak a szervezetnek adható, illetve folyósítható, amely az előző évi támogatással hiánytalanul elszámolt.
6. A költségvetés végrehajtásának szabályai
14. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(3) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (4) és (5) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(4) A képviselő-testület az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1.000.000 Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza.
(5) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(6) A bér és társadalombiztosítási járulék valamennyi önkormányzati intézmény esetében kötött, a dologi megtakarítások terhére nem növelhető.
(7) A (4) bekezdés szerinti átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években többletkiadással nem járhatnak.
(8) Az önkormányzat minden felhalmozási és tőkebevétele lehetőség szerint felhalmozási célra fordítandó.
(9) Az évközben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról a képviselő-testület dönt a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(10) A Képviselő - testület az operatív napi gazdálkodás és a célszerű intézkedések meghozatala érdekében felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat célhoz nem kötött forrásait – az állami hozzájárulás kivételével – az átmenetileg szabad pénzeszközeit betétként lekösse, illetve egyéb banki szolgáltatások igénybevételéről intézkedjen.
(11) Az intézményvezető a reá bízott feladatokat a költségvetésben meghatározott pénzösszeg keretein belül köteles elvégezni, különös tekintettel a szigorú gazdálkodás követelményeire.
15. § (1) Kiegészítő támogatás igényléséről működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik Képviselő-testületi döntés alapján.
(2) Az önkormányzati gazdálkodás során év közben keletkezett átmeneti hiány finanszírozása működési, likvid hitelfelvétellel történik. A hitelfelvételről a Képviselő-testület minden esetben külön határozatban dönt.
(3) Az önkormányzat a közös önkormányzati hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot 46.380 Ft-ban állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a 2025. évben intézményeinél, költségvetési szerveinél a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről szóló 50/1999. (XI.03.) EüM. rendelet szerinti szemüveg térítés mértékét 40.000.-Ft-ban állapítja meg.
(5) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó intézmények adatot szolgáltatnak az önkormányzat részére a költségvetési törvény szabályai szerint megállapítható támogatásokhoz. Az intézményvezető felelős az adatszolgáltatás valódiságáért és az általa szolgáltatott adatok 5 %-nál nagyobb mértékű eltéréséért.
(6) A jegyző köteles a központi működési támogatások, az évközi többletigény, vagy lemondás, valamint a költségvetési gazdálkodásról szóló beszámolók kitöltött adatlapjait a Magyar Államkincstárnak történő leadásuk, vagy megküldésük előtt az érintett intézmények vezetőivel egyeztetni, amit aláírásukkal igazolni kell.
(7) Az önkormányzati intézményeknél tervezett bevételek esetleges elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.
(8) Az önkormányzati intézmények a költségvetési évet meghaladó időtartamú kötelezettségeket nem vállalhatnak.
(9) Az önkormányzati pályázatokról és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt, a kötelezettségvállalást a költségvetési rendeletben át kell vezetni.
16. § (1) Zalakomár Nagyközség Önkormányzata a 2025. évben bevételeit és kiadásait az MBH Bank Zalakarosi Fiókjánál vezetett számlákon bonyolítja.
(2) Az Önkormányzat és intézményei házipénztárának készpénz-ellátását az MBH Bank Zalakarosi fiókpénztárából való készpénzfelvétellel biztosítja.
(3) Az önkormányzat költségvetési szervei részére finanszírozási támogatást havonta a tárgyhónap 5. napjáig ill. szükség szerint kell átutalni.
17. § (1) Az önkormányzat költségvetési szervei a rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek a többletbevételük terhére is csak a forrásképződés mértékének, illetve ütemének figyelembevételével és az intézmény biztonságos működésének szem előtt tartásával vállalhatnak kötelezettséget.
(3) Az önkormányzati intézmények vezetői jogosultak saját hatáskörben a rendelkezésükre bocsátott előirányzatok között kiemelt főcsoportokon belül átcsoportosítást végrehajtani a központi rendelkezések figyelembevétele mellett.
(4) Az intézmény költségvetésének takarékos gazdálkodási szemléletű végrehajtásáért – az alapellátás sérelme nélkül – a létszám-előirányzat betartásával az intézmény vezetője a felelős.
18. § A polgármester 1.000.000 Ft összegig vállalhat kötelezettséget – csak a költségvetésben elfogadott előirányzatok terhére - az önkormányzat nevében, melyről a soron következő testületi ülésen tájékoztatni köteles a Képviselő-testületet.
7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
19. § (1) A költségvetés végrehajtása belső ellenőrzési feladatellátás keretében kerül ellenőrzésre független belső ellenőr megbízása alapján. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(2) A költségvetési szervek vezetői kötelesek gondoskodni saját belső ellenőrzésük megszervezéséről.
8. Vegyes rendelkezések
20. § Felhatalmazást ad a Képviselő-testület a polgármesternek, hogy 2025. évben a költségvetés elfogadásáig az önkormányzat bevételeit folytatólagosan beszedhesse, és működési kiadásait fedezhesse. A kiadásokat a 2024. évi eredeti szinten teljesítheti, új kötelezettségeket nem vállalhat.
9. Záró rendelkezések
21. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.