Hévíz Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2013. (III. 14.) önkormányzati rendelete

A költségvetésről

Hatályos: 2014. 02. 13- 2014. 02. 27

 Hévíz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1)-(4) bekezdésében, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 27. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény rendelkezései alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva, a 68. § (4) bekezdése, továbbá a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 5 § (1a) bekezdésében biztosított hozzájárulási jogkörében eljáró Vindornyaszőlős Községek Önkormányzata Képviselő-testületének, a 2. § (2) bekezdés a) pontja tekintetében, a 2. § (2) bekezdés b) pontja tekintetében Alsópáhok, Felsőpáhok, Cserszegtomaj, Nemesbük, Rezi, Sármellék, Zalaköveskút Községek Önkormányzatai Képviselő-testületének hozzájárulásával a Hévíz Város Önkormányzata 2013. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:

 1. A költségvetés szerkezete

1. § A rendelet hatálya a Hévíz Város Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és annak bizottságaira, a Polgármesterre, a Hévízi Polgármesteri Hivatalra és a költségvetési szervekre terjed ki.

2. § A költségvetés címrendje:

(1) Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv:

a)Hévízi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: polgármesteri hivatal);

b) Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezet.

(2) Önállóan működő költségvetési szerv:

a) Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde

b) Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény

c) Gróf I. Festetics György Művelődési Központ, Városi Könyvtár és Muzeális Gyűjtemény (továbbiakban: Festetics György Művelődési Központ)

(3) A rendelet mellékletét képező táblázatok az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek és az önállóan működő költségvetési szervek, költségvetési kapcsolatát a következőképpen jelölik.

a) I. Hévízi Polgármesteri Hivatal;

b) II. Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezet és önállóan működő költségvetési szervek:

ba) II/1. Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezete;

bd) II/2. Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde;

be) II/3. Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény;

bf) II/4. Festetics György Művelődési Központ

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

 3. §

(1) Hévíz Város Önkormányzat 2013. évi költségvetési bevétele:       2.894.285 ezer forint

      ebből    működési célú bevételek                                                    2.437.525 ezer forint

                   felhalmozási célú bevételek                                                  456.760 ezer forint

  (2) Az Önkormányzat finanszírozási bevétele                                      738.400 ezer forint

  (3) Az Önkormányzat 2013. évi bevétele összesen:                         3.632.685 ezer forint

azaz hárommilliárd-hatszázharminckétmillió-hatszáznyolcvanötezer forint.

 (4) Az önkormányzat költségvetési bevételeit kiemelt előirányzatonként az 1. melléklet B oszlopa kötelező és nem kötelező feladat megbontásban tartalmazza.

(5) Az önkormányzat működési bevételeinek és kiadásainak egyensúly alakulását az 1/1. melléklet mutatja be.

(6) Az önkormányzat felhalmozási bevételeinek és kiadásainak alakulását az 1/2. melléklet tartalmazza.

 4. §

 (1) Hévíz Város Önkormányzat 2013. évi költségvetési kiadása:       3.632.685 ezer forint

   ebből  működési célú kiadások                                                          2.469.402 ezer forint

              felhalmozási célú kiadások                                                     1.163.283 ezer forint

  (2) Az Önkormányzat kiadási tartaléka                                                   84.117 ezer forint

   ebből  működési tartalék                                                                         40.360 ezer forint

              felhalmozási tartalék                                                                    48.764 ezer forint

  (3) Az Önkormányzat 2013. évi kiadása összesen:                          3.632.685 ezer forint

azaz hárommilliárd-hatszázharminckétmillió-hatszáznyolcvanötezer forint.”

 (4) Az önkormányzat költségvetési kiadásait kiemelt előirányzatonként az 1. melléklet tartalmazza.

5. § 

(1) A megállapított működési kiadás előirányzatain belül kiemelt előirányzatok:

                                                                                                                             adatok ezer forintban

Megnevezés

Kötelező feladat

Nem kötelező feladat

Előirányzat összesen

a) személyi jellegű kiadás

458.039

230.571

688.610

b) munkaadót terhelő járulék

121.393

62.404

183.797

c) dologi jellegű kiadás, egyéb folyó kiadás

444.591

577.709

       1.022.300

d) támogatás értékű működési kiadás

82.646

110.443

193.089

e) Áht-n kívüli működési célú pénzeszközátadás

126.863

189.631

316.494

f) ellátottak pénzbeli juttatása

3.500

3.500

g) szociálpolitikai juttatás

9.266

11.986

21.252

 (2) A költségvetési egyensúlyát 738.400 ezer forint pénzmaradvány igénybevételével biztosítja.

Ebből a kötelező működési feladat 6.619 ezer forint, a nem kötelező működési feladat 25.258 ezer forint, felhalmozási jellegű kötelező feladat 437.551 ezer forint, felhalmozási jellegű nem kötelező feladat 268.972 ezer forint.                                                                                                                                   

(3) A felhalmozási célú bevételek intézményi megbontását az 1/5. melléklet, a felhalmozási (beruházás, felújítás) kiadások intézményi megbontását az 1/7. melléklet , az Európai Uniós forrással megvalósuló fejlesztéseket az 1/7/1. melléklet  tartalmazza.

 (4) A működési célú bevételek költségvetési szervek szerinti megbontását a 2. melléklet B oszlop 1-10. sor, 3/1., 3/2.,3/3.,3/4.,. mellékletek B oszlop 1-10.sor, a polgármesteri hivatal működési célú bevételek feladatonkénti megbontását a 2/1. melléklet, a sajátos működési bevételek részletezését az 2/3. melléklet, a működési támogatás, végleges pénzeszköz átvétel részletezését a 1/4. melléklet, a normatív állami hozzájárulás bevételeinek részletezését az 1/3. melléklet tartalmazza.

 (5) A működési célú kiadások költségvetési szervek szerinti megbontását az 2. melléklet D oszlop 1-10.sor, 3/1., 3/2.,3/3.,3/4., mellékletek D oszlop 1-10. sor, a polgármesteri hivatal működési célú kiadások feladatonkénti megbontását a 2/1. melléklet, az önkormányzat szociálpolitikai juttatások, ellátások részletezését a E, F, G oszlop, a polgármesteri hivatal szociálpolitikai juttatások, ellátások részletezését a 2/6.melléklet E, F, G oszlop, a támogatás értékű és ÁHT-n kívüli működési pénzeszköz-átadás részletezését az 1/6. melléklet tartalmazza.

6. § (1) Az Önkormányzat 2013. évi:

      a) bevételi főösszege:                                                                    3.396.857 ezer forint

      b) kiadási főösszege:                                                                     3.396.857 ezer forint

      (2) A Polgármesteri Hivatal 2013. évi:

      a) bevételi főösszege:                                                                        414.245 ezer forint

      b) kiadási főösszege:                                                                                  414.245 e Ft

 

   

 7. § A Gazdasági Műszaki Ellátó Szervezet és az önállóan működő intézmények ( 3. melléklet)  2013. évi:

      a) bevételi főösszege:                                                                    1.137.326 ezer forint

      b) kiadási főösszege:                                                                     1.137.326 ezer forint

 

 3. Előirányzat felhasználás, prognosztizált költségvetés, létszámkeret, illetményalap, cafeteria juttatás, külföldi napi díj

 8. § A költségvetési szervek létszámkerete 2013.augusztus 30-ai időpontra 164 fő, költségvetési szervenkénti bontását az 4. számú melléklet állapítja meg. A közfoglalkoztatottak engedélyezett létszáma 2013. május 1-től július 31-ig 6 fő és december 1-től 31-ig 5 fő.

 

 9. § (1) A polgármesteri hivatal köztisztviselőinek 2013. évi illetményalapja 38.650 forint.

 (2) A polgármesteri hivatal személyi juttatásában 1.000 e Ft jutalomkeret került elkülönítésre, melynek a felhasználásáról a jegyző dönt.

10. § Az önkormányzatnál, a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak, a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester és alpolgármester részére, az éves cafeteria juttatás bruttó 200.000. Ft.

 11. § A képviselőtestület a 8 órát meghaladó külföldi kiküldetés esetén 30 EURO, négy óránál hosszabb, de 8 órát el nem érő külföldi kiküldetés esetén 20 EURO napidíjat állapít meg.

 4. Kötelezettségvállalás, közvetett támogatás és adósságszolgálat

 12.§ (1) A több éves kihatással járó kötelezettségvállalások 2013. évben esedékes összege 116.712 e Ft. (6. melléklet).

 (2) Az Önkormányzati rendeletek alapján biztosított közvetett támogatás 147.882 e Ft. (7.sz. melléklet).

 5. Pénzmaradvány felett gyakorolt jogok, felhasználásának módja

 13. § (1) A költségvetési szervek pénzmaradványát - ezen belül a személyi juttatásokra fordítható maradványt - a képviselőtestület hagyja jóvá, és dönt a szabad pénzmaradvány felosztásáról.

 (2) Az Egészségbiztosítási Alapból finanszírozott feladatok pénzmaradvány elszámolása során az Egészségbiztosítási Alap kezelőjének intézkedése szerint kell eljárni.

 (3) A költségvetési szerveknél a pénzmaradvány személyi juttatásokból származó része mely feladattal terhelt és a munkáltatót terhelő járulék is rendelkezésre áll az költségvetési szervet illeti meg.

 6. A költségvetés végrehajtásának szabályai

 14. § (1) A költségvetés végrehajtásáról a polgármester és a költségvetési szervek hatásköreik szerint gondoskodnak.

 (2) A képviselőtestület felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

 (3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kötelezettségvállalásokat - amennyiben a tervezett bevételek elmaradnak -, csak a bevételek mértékéig lehet eszközölni.

 (4) A költségvetés megállapított eredeti bevételi előirányzat 5 %-os mértékű túlteljesítése esetén a többlet az Önkormányzatot illeti meg.

 7. A költségvetési szervek gazdálkodása

15. § (1) A költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzatokon belül köteles gazdálkodni.

(2) Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért - az alapfeladatok ellátásának biztosításával - a költségvetési szerv vezetője felelős. A költségvetési szerv vezetője a kiemelt kiadási előirányzaton belül saját hatáskörben eltérhet.

(3) A költségvetési szervek a képviselőtestület által megállapított finanszírozásból, és a költségvetési szervek saját bevételeiből köteles úgy megtervezni kiadásait, hogy abból biztosított legyen az alapító okiratban meghatározott feladatok ellátása.

(4) Kifizetést csak a költségvetési rendeletben jóváhagyott célokra és feladatokra lehet teljesíteni. A képviselőtestület előzetes jóváhagyása mellett többletfeladat az költségvetési szervi saját forrástöbblet egyidejű biztosításával és az előirányzat emelésével vállalható.

(5) Képviselőtestület a költségvetési szerveknél az üres és megüresedő álláshelyeket zárolja. A zárolt álláshely betöltéséhez a költségvetési szerv vezetője a polgármester előzetes engedélyét köteles kérni.

(6) A költségvetési szervnél jutalom fedezete a képviselő-testület hozzájárulásával engedélyezett, ezen kívül jutalomra felhasználható az évközben keletkezett bérmaradvány.

16. §  A költségvetési szerv a működési és fejlesztési célú pályázatok benyújtása előtt a polgármestert köteles tájékoztatni.

17. § (1) A költségvetési szerv a dologi előirányzaton belül meghatározott célra biztosított forrásról pdf formátumban készített másolattal, összesített kimutatás készítéssel együtt a negyedévet követő hó 20-áig a Polgármesternek címezve kell elszámolni.

(2) GAMESZ intézmény részére adott feladatok:

a) jégpálya üzemeltetése 6.420 e Ft

 b) utak, járdák karbantartása, kátyúzás 16.250 e Ft

c) útburkolati jelek festése, közlekedési táblák kezelése                                    4.477 e Ft

d) növényvédelem, aknázómoly-, szúnyogirtás, lárvagyérítés 6.875 e Ft

e) csapadékcsatorna rendszer kezelése, azon belül nyílt árkok tisztítása 6.250 e Ft

f) sportcentrum és pályák gondozása                                                 7.000 e Ft

 g) belváros megfelelő és minőségű takarítása 4.063 e Ft

 h) kertészeti épületek felújítása, só tároló, műhely nyílászárók cseréje 4.500 e Ft

 i) aggregátor üzemeltetése 2.600 e Ft

 j) Sportcsarnok üzemeltetése és karbantartása 2.000 e Ft

 k) Illyés Gyula Általános Iskola 2. osztályos gyerekek úszásoktatása 500 e Ft

 l)  évközben felmerülő egyéb előre nem látható feladatok ellátásához 10.000 e Ft

 m)  köztéri szökőkutak karbantartása 3.000 e Ft

 (4) Festetics György Művelődési Központ részére adott feladatok:

a) a 2013. évi rendezvényterv megvalósítása 96.500 e Ft

b) Önkormányzati marketing feladatokhoz 4.500 e Ft

c) Nyomdaköltség 8.500 e Ft

d) Rózsakert bérleti díja 3.338 e Ft

e) Rózsakert közüzemi kiadásai 3.000 e Ft

f) Balneológiai állandó kiállításhoz műtárgy vásárlása 1.000 e Ft

g) Kiemelt kiállítások (Neonparádé, Az idő) szállítás, csomagolás 1.000 e Ft

h) Kiállítások szervezéséhez útiköltség 600 e Ft

i) Szerzői jogdíj (rendezvényekhez) Artisjus 3.000 e Ft

j) Épületüzemeltetési feladatok 1.632 e Ft

18. § (1) A költségvetési szervek a többletbevételük terhére a felhalmozási jellegű kiadási előirányzataikat saját hatáskörben nem emelhetik fel, ehhez a képviselőtestület jóváhagyását kell kérni.

(2) A költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítást a negyedévet követő hó 10-áig köteles bejelenteni a jegyzőnek.

19. § (1) A költségvetési rendelet hatályba lépését követően a költségvetési szerv vezető köteles a végrehajtott szolgáltatások díjemeléséből származó többletbevételi előirányzat módosítási javaslatát 15 napon belül a jegyző részére benyújtani. A rendeletmódosítást a polgármester a soron következő képviselő-testületi ülésre terjeszti be.

(2) A feladat elmaradásából származó megtakarítások felhasználására csak a fenntartó engedélyével kerülhet sor.

(3) A jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatokat valamennyi intézmény köteles betartani

 8. A polgármester hatásköre

20. § (1) A képviselőtestület a céltartalékból éves, 5.000 e Ft polgármesteri keretet képez, amely felett a rendelkezési jogot a polgármester gyakorolja egyedi elbírálás alapján. A polgármesteri keret előirányzata szabad felhasználású. A keret felhasználásáról a polgármester negyedévente a költségvetés módosításakor tájékoztatja a képviselő-testületet.

(2) A polgármester a felhalmozási célú kiadások között - a felhalmozási megtakarítások terhére - indokolt esetben előirányzat-átcsoportosítást hajthat végre. Az átcsoportosítás hatásköre nem érinti az adott felhalmozási kiadás elmaradását. Az átcsoportosításról negyedévente tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A felhalmozási kiadások egy sorszámon belüli alábontása összességében egy előirányzatot képez. A polgármester az alábontott előirányzatok között átcsoportosíthat, de nem módosíthatja az alábontott előirányzat összesen előirányzatát. Az átcsoportosításról negyedévente tájékoztatja a képviselő-testületet.

(4) A polgármester a céltartalékon belüli pályázati alap (1/8. melléklet B oszlop 3. sor) terhére maximum 5.000 e Ft önerőt biztosíthat, és pályázatot nyújthat be a költségvetésben tervezett célokhoz kapcsolódó beruházásokra. A pályázat benyújtásáról a polgármester a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(5) A polgármestert az átmenetileg - a saját forrásból származó felhalmozási és működési célú bevételekből, valamint a még felhasználásra nem került felhalmozási és működési célú kiadásokból - szabad pénzeszközökért egy évnél rövidebb lejáratú államilag garantált értékpapírt vagy pénzintézeti garanciával rendelkező értékpapírt vásárolhat.

(6) A hévízi állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselőtestület legközelebbi ülésén be kell számolnia. E jogkörében az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre. Egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

(7) A képviselőtestület feljogosítja a polgármestert a költségvetés végrehajtására, amely kiterjed a tárgyi eszköz, a felújítási, illetve egyéb felhalmozási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra is.

(8)  A Képviselőtestület a céltartalékból éves, 5.000 e Ft Vis maior Alapot képez, mely felett a rendelkezési jogot a polgármester gyakorolja egyedi elbírálás alapján az előre nem látható károkra és a biztonságos működés helyreállítására. A polgármester a Vis maior Alap felhasználásáról a képviselőtestületet legközelebbi ülésén tájékoztatni köteles.

9. A bankszámlavezetés rendje

21. § Az önkormányzat és a költségvetési szervek 2013. évben bevételeiket és kiadásaikat, az OTP Bank NYrt. Keszthelyi Fiókjánál vezetett költségvetési számlájukon teljesíthetik.

10. Követelésről lemondás

22. § (1) Az önkormányzatot illető követelésről az adós írásbeli kérelme alapján, az alábbi esetekben lehet részben, vagy teljes egészében lemondani:

a) ha a természetes személy, adós anyagi helyzete bizonyítottan, oly mértékben romlik, hogy a tartozás megfizetése a megélhetését veszélyezteti,

b) ha a természetes személy, adós munkanélkülivé válik (rokkant)

c) csődegyezség esetén.

(2) Az önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben engedélyezheti:

a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés törlését,

b) egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés törlését,

c) a 100.000.-Ft értékhatárt el nem érő kisösszegű követelés törlését, amennyiben önkéntes teljesítésre történő felszólítás harmadszorra is eredménytelen.

d) minden más egyedi esetben követelés csak a képviselő-testület hozzájárulásával törölhető.

23. § A költségvetési szervek kötelesek fokozottan figyelemmel kísérni a kintlévőségeiket. A lejárt tartozás állományról és azok behajtására tett intézkedésekről a költségvetési szervek vezetői félévente kötelesek jelentést tenni a polgármesternek.

11. Egyes eljárások sajátos szabályai

24. § A nettósítás figyelembevételével a költségvetési szervek költségvetési támogatását a képviselőtestület „kiskincstári rendszerben” finanszírozza, folyamatos likviditás biztosítása mellett - az előirányzat-felhasználási ütemtervnek megfelelően.

25. § A közalkalmazotti jogviszony létesítésekor a közalkalmazotti törvény szerinti garantált illetmény, szorzók és pótlék alkalmazhatók. Munkáltatói döntésen alapuló illetményrész nem biztosítható.

26. § A költségvetési szerveknek az állami támogatás felhasználását megalapozó adatszolgáltatást - a jegyző által meghatározottak szerint - 2014. január 5. napjáig kell megküldeni a polgármesteri hivatalnak.

27. § (1) A képviselőtestület jóváhagyja a polgármesternek a rendelet hatályba lépéséig, a 2013. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 55/2012 (XII.28.) önkormányzati rendeletnek megfelelően tett intézkedéseit, a bevételek beszedéséről és a kiadások teljesítéséről.

(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a 2013. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 55/2012. (XII.28) önkormányzati rendeletben jóváhagyottaknak megfelelően e rendeletbe beépültek

12. Vegyes rendelkezések

28. § (1) Az intézmények használatában lévő ingó-és ingatlan vagyon biztosításáról az önkormányzat gondoskodik.

(2) A költségvetési szerv a használatában lévő ingatlan vagyontárgyakban bekövetkező változásokról a negyedévet követő hó 5-ig írásban köteles értesíteni a fenntartót.

29. §. A Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény konyhája 2013. július 1-től megszűnik és csak melegítő konyhai feladatokat lát el. A költségvetési rendelet a feladatváltozásból adódó kiadásokat, létszámleépítést, illetve létszámmozgást tartalmazza

30. §  Az adóügyi dolgozók érdekeltségi rendszeréről szóló 40/2011. (VI.30.) önkormányzati rendelet 2013. március 1-én hatályát veszti.

31. §  Az önkormányzati rendelet 2013. március 15-én lép hatályba, és hatályba lépésével a 2013. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 55/2012. (XII.28) önkormányzati rendelet hatályát veszti.