Hévíz Város Önkormányzat Képviselő-testületének 39/2013. (X. 31.) önkormányzati rendelete
A közterületek elnevezéséről, a házszám-megállapítás szabályairól
Hatályos: 2013. 12. 01- 2023. 03. 31Hévíz Város Önkormányzat Képviselő-testületének 39/2013. (X. 31.) önkormányzati rendelete
A közterületek elnevezéséről, a házszám-megállapítás szabályairól
Hévíz Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott felhatalmazás alapján, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 51. § (5) bekezdésében, valamint a 143. § (3) bekezdésében kapott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy a közterület elnevezése Hévíz város közterületeit pontosan megjelölje, azonosítsa, a tájékozódás céljára szolgáljon, egyben emléket állítson, hagyományokat ápoljon és a közterületek elnevezésére, azok megváltoztatására vonatkozó szabályokat egységes rendbe foglalja.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában:
a) Közterület: az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 2. §. 13. pontja alá tartozó fogalmi meghatározás alá tartozó ingatlan.
b) Közterületnév: a város területén lévő közutak és terek különösen út, utca, tér, park, köz, sétány stb. utótagot tartalmazó neve.
c) Házszám: olyan számmal, vagy számmal és betűvel meghatározott azonosító jel, amely az ingatlan-nyilvántartásban helyrajzi számmal jelölt ingatlanhoz tartozik, és amely az ingatlan térbeli beazonosítását szolgálja.
3. Általános szabályok
3. § (1) Hévíz városban minden közterületet el kell nevezni.
(2) Új közterület kialakítása után, közterületként való bejegyzését követően 60 napon belül belül meg kell állapítani a közterület nevét.
(3) Az elnevezett közterület természetes folytatásaként nyíló új szakasz külön elnevezési eljárás nélkül a már elnevezett közterület nevét veszi fel (meghosszabbítás).
(4) Közterület elnevezésekor figyelemmel kell lenni a helyi hagyományokra, a helytörténeti kutatásokra, a lakosság élő névhasználatára, a magyar nyelv követelményeire, az egyszerűségre és arra, hogy a név a többitől írásban is, hangzásában is jól megkülönböztethető legyen.
(5) Közterület élő személyről nem nevezhető el.
4. Hatásköri és eljárási szabályok
4. § (1) A közterület elnevezése és megváltoztatása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) Közterület elnevezését kezdeményezhetik az önkormányzati képviselők, a Képviselő-testület bizottsága és Hévízen lakóhellyel rendelkező állampolgárok legalább tíz főből álló csoportja, akik az indítvány benyújtásának időpontjában az érintett közterületen bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek.
(3) Ha a közterület elnevezésének megváltoztatását az érintett lakosság kezdeményezi, akkor az adott közterületen lakók véleményét ki kell kérni. A lakosság vélemény-nyilvánítása e rendelet alapján történik, azonban a lakosság véleményének a Képviselő-testület döntésére nincs kötelező ereje.
(4) Nem lakossági kezdeményezés esetében a Képviselő-testület kikérheti a közterület elnevezésével, megváltoztatásával érintett lakosság véleményét, azonban a lakosság véleményének a Képviselő-testület döntésére nincsen kötelező ereje.
(5) Az érintett lakosság véleményének kikérése esetén a Hévízi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) hirdetményt tesz közzé – az Önkormányzat honlapján, illetőleg a Hivatal hirdetőfalán a tervezett névváltozásról, amelyre a helyi érdekeltségű civil szervezetek, illetve bármely helyi lakos észrevételt tehet.
(6) A lakosság a Képviselő-testülethez a véleményét, kérelmét, javaslatát postai és elektronikus úton egyaránt benyújthatja.
(7) A lakosság véleményének kikérésében, azok összesítésében, a Képviselő-testület döntésének előkészítésében a Polgármesteri Hivatal működik közre.
5. § Az elnevezésről a Képviselő-testület határozattal dönt.
6. § A képviselő-testületi döntéssel kapcsolatos előkészítési és végrehajtási feladatokat a Polgármesteri Hivatala látja el.
7. § (1) A közterületnév megállapításáról, megváltoztatásáról szóló határozatban a Képviselő-testület rendelkezik arról, hogy az új, illetőleg megváltozott közterületnév mely időponttól lép hatályba. A határozatban rendelkeznie kell az utcanév-táblák elhelyezésének határidejéről.
(2) A Képviselő-testület döntéséről a Polgármesteri Hivatal 30 napon belül köteles értesíteni:
a) az érintett tulajdonosokat (lista szerint, ingatlanonként 1 személyt);
b) az ingatlanügyi hatóságot;
c) települési címnyilvántartást helyben;
d) a Magyar Posta hévízi postahivatalát;
e) a Hévízi Rendőrőrsöt;
f) a tűzvédelmi hatóságot;
g) a Keszthelyi Mentőállomást;
h) a közműszolgáltatókat (DRV Zrt., E-ON Zrt., Zalaispa Zrt.);
i) a Földrajzinév-bizottságot valamint a Földmérési és Távérzékelési Intézetet (csak településrész-névvel kapcsolatos döntés esetében).
5. Közterületnév táblák
8. § (1) Az utcanév-táblák elkészíttetése, elhelyezése, karbantartása és szükség szerinti pótlása a Gazdasági Műszaki Ellátó Szervezet (a továbbiakban: GAMESZ) feladata.
(2) Az utcanév-táblákat építményeken (épületen, kerítésen, támfalon), illetőleg önálló vagy pedig más célra is szolgáló oszlopon, a kereszteződésből jól látható helyen kell elhelyezni.
(3) Az ingatlan tulajdonosa, kezelője vagy használója a közterületnév tábla elhelyezését és az ezzel kapcsolatos munkálatokat tűrni köteles. Amennyiben a tábla elhelyezésével az ingatlanon kár keletkezik, azt a kihelyezésért felelős szerv köteles megtéríteni.
6. Házszámtáblák, címmegállapítás
9. § (1) A házak (építési telkek) megszámozását a Polgármesteri Hivatal köteles elvégezni minden új utca vagy telek kialakítása alkalmával és erről köteles értesíteni a tulajdonosokat és az ingatlan-nyilvántartást végző szervet.
(2) Az épületek házszámait az ingatlanok tulajdonosai (kezelői) kötelesek saját költségükön a közterületről jól látható módon (táblán vagy más módon) kihelyezni. Az utcanév házankénti feltüntetése nem kötelező.
7. Vegyes és záró rendelkezések
10. § (1) Közterületnév, házszám, épület, lépcsőház, szint, ajtó számozásának változása miatt, költözéssel nem járó lakcímváltozásról nem kell bejelentést tenni. A lakcímadat ilyen megváltozása nem minősül adatváltozásnak. Társasházak esetében a lakcímek pontosításakor egyidejűleg, szükség esetén az ajtószámozások ellenőrzését, pontosítását is el kell végezni.
(2) A jegyző az (1) bekezdés szerinti változást hivatalból vezeti át a nyilvántartáson.
11. § A házszámtáblával nem rendelkező ingatlan tulajdonosa, kezelője, használója a jelen rendelet 9. § (2) bekezdésében foglalt tábla-kihelyezési kötelezettségének e rendelet hatályba lépését követő fél éven belül köteles eleget tenni.