Hévíz Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015(II.17.) önkormányzati rendelete

Hévíz Város Önkormányzat 2015. évi gazdálkodásáról

Hatályos: 2015. 02. 27- 2015. 04. 30

Hévíz Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

  1. A költségvetés szerkezete


1. § A rendelet hatálya a Hévíz Város Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat) és annak bizottságaira, a polgármesterre, a Hévízi Polgármesteri Hivatalra és a költségvetési szervekre terjed ki.


2. § (1) A költségvetés címrendje:

a) Hévízi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: polgármesteri hivatal);

b) Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezet;

c) Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda;

d) Gróf I. Festetics György Művelődési Központ, Városi Könyvtár és Muzeális Gyűjtemény;

e) Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény.

(2) A költségvetési szerveket a címrend szerint a rendelet mellékletét képező táblázatok a következőképpen jelölik.

a) I. Hévízi Polgármesteri Hivatal;

b) II. Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezet;

c) III. Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda;

d) IV. Gróf I. Festetics György Művelődési Központ, Városi Könyvtár és Muzeális Gyűjtemény;

e) V. Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai


3. § (1) Hévíz Város Önkormányzat 2015. évi költségvetési bevétele: 2.792.575 ezer forint, ebből működési célú bevételek 2.449.786 ezer forint,

      felhalmozási célú bevételek 342.789 ezer forint.

(2) Az Önkormányzat finanszírozási bevétele 366.195 ezer forint.

(3) Az Önkormányzat 2015. évi bevétele összesen: 3.158.770 ezer forint, azaz Hárommilliárd-százötvennyolcmillió-hétszázhetvenezer forint.

(4) Az önkormányzat költségvetési bevételeit kiemelt előirányzatonként az 1. melléklet B oszlopa kötelező és nem kötelező feladat megbontásban tartalmazza.

(5) Az önkormányzat költségvetési működési bevételeinek és kiadásainak egyensúly alakulását az 1/1. melléklet mutatja be.

(6) Az önkormányzat felhalmozási bevételeinek és kiadásainak alakulását az 1/2. melléklet tartalmazza.


4. § (1) Az Önkormányzat költségvetési kiadása 3.158.770 ezer forint, ebből működési célú kiadások 2.496.164 ezer forint, felhalmozási célú kiadások 662.606 ezer forint.

(2) Az Önkormányzat tartaléka 183.256 ezer forint, ebből működési tartalék 88.000 ezer forint, felhalmozási tartalék 95.256 ezer forint.

(3) Az Önkormányzat 2015. évi kiadása összesen: 3.158.770 ezer forint, azaz Hárommilliárd-százötvennyolcmillió-hétszázhetvenezer forint.

(4) Az önkormányzat költségvetési kiadásait kiemelt előirányzatonként az 1. melléklet D oszlopa kötelező és nem kötelező feladat megbontásban tartalmazza.


5. § (1) A megállapított működési kiadás előirányzatain belül kiemelt előirányzatok:

  1. személyi juttatások előirányzat összesen 797.396 ezer forint;
  2. munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó előirányzat összesen 234.587 ezer forint;
  3. dologi kiadások előirányzat összesen 977.166 ezer forint;
  4. ellátottak pénzbeli juttatásai előirányzat összesen 26.350 ezer forint;
  5. egyéb működési célú kiadások előirányzat összesen 460.665 ezer forint.                                                                                                        

(2) A költségvetés egyensúlyát 366.195 ezer forint költségvetési maradvány igénybevételével biztosítja. Ebből a működési célú kiadás 46.378 ezer forint, a felhalmozási jellegű kötelező feladatok 223.463 ezer forint, a felhalmozási jellegű nem kötelező feladat 96.354 ezer forint.

(3) A felhalmozási célú bevételek intézményi megbontását az 1/5. melléklet, a felhalmozási (beruházás, felújítás) kiadások intézményi megbontását az 1/7. melléklet, az Európai Uniós forrással megvalósuló fejlesztéseket az 1/7/1. melléklet  tartalmazza.

(4) A működési és felhalmozási célú bevételek Önkormányzat és költségvetési szervek szerinti megbontását a 2/1 melléklet B oszlop 1-24. sor, 3/1., 3/2.,3/3.,3/4. mellékletek B oszlop 1-24.sor, a polgármesteri hivatal működési célú bevételek feladatonkénti megbontását a 2/1/1. melléklet 1-24 sora, a közhatalmi bevételek részletezését az 2/2/2. melléklet, az önkormányzat működési és egyéb bevételeket a 2/2. melléklet az egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről, részletezését a 1/4. melléklet, az önkormányzatok működési támogatásainak bevételeinek részletezését az 1/3. melléklet tartalmazza.

(5) A működési és felhalmozási célú kiadások költségvetési szervek szerinti megbontását az 2/1. melléklet D oszlop 1-24.sor, 3/1., 3/2., 3/3., 3/4. mellékletek D oszlop 1-24. sor, a polgármesteri hivatal működési és felhalmozási célú kiadások feladatonkénti megbontását a 2/1/1. melléklet D oszlop 1-24. sor, az önkormányzat ellátottak pénzbeli juttatásainak részletezését a 2/5 melléklet, a polgármesteri hivatal ellátottak pénzbeli juttatásainak részletezését a 2/6. melléklet  tartalmazza. 

6. § (1) Az Önkormányzat l (2/1. melléklet) 2015. évi:

a) bevételi főösszege 2.900.129 ezer forint;

b) kiadási főösszege 2.900.129 ezer forint.

(2) A polgármesteri hivatal (2/1/1. melléklet) 2015. évi:

a) bevételi főösszege 324.062 ezer forint;

b) kiadási főösszege 324.062 ezer forint.

7. § A Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezet (3/1. melléklet) 2015. évi:

a) bevételi főösszege 491.677 ezer forint;

b) kiadási főösszege 491.677 ezer forint.

8. § A Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda (3/2. melléklet) 2015. évi:

a) bevételi főösszege 132.964 ezer forint;

 b) kiadási főösszege 132.964 ezer forint.

9. § A Gróf I. Festetics György Művelődési Központ, Városi Könyvtár és Muzeális Gyűjtemény (3/3. melléklet) 2015. évi:

a) bevételi főösszege 271.587 ezer forint.

b) kiadási főösszege 271.587 ezer forint;

10. § A Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény (3/4. melléklet) 2015. évi:

a) bevételi főösszege 326.835 ezer forint;

b) kiadási főösszege 326.835 ezer forint.

3. Létszámkeret, cafeteria juttatás


11. § A költségvetési szervek létszámkerete 2015. január 1-jei időpontra 255,5 fő, költségvetési szervenkénti megbontását az 5. melléklet állapítja meg. A Polgármesteri Hivatalnál egy fő közfoglalkoztatott létszám engedélyezett.


12. § Az önkormányzatnál, a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak, a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester és alpolgármester részére, az éves cafetéria juttatás bruttó 200.000. Ft.

4. Kötelezettségvállalás, közvetett támogatás és adósságszolgálat


13.§ (1) A több éves kihatással járó kötelezettségvállalások 2015. évben esedékes összege 165.363 ezer forint. (6. melléklet).

(2) Az Önkormányzati rendeletek alapján biztosított közvetett támogatás 177.522 ezer forint. (7. melléklet).


5. A költségvetési maradvány felett gyakorolt jogok, felhasználásának módja


14. § (1) A költségvetési szervek költségvetési maradványát - ezen belül a személyi juttatásokra fordítható maradványt - a képviselőtestület hagyja jóvá, és dönt a szabad költségvetési maradvány felosztásáról.

(2) Az Egészségbiztosítási Alapból finanszírozott feladatok költségvetési maradvány elszámolása során az Egészségbiztosítási Alap kezelőjének intézkedése szerint kell eljárni.


6. A költségvetés végrehajtásának szabályai


15. § (1) A költségvetés végrehajtásáról a polgármester és a költségvetési szervek hatásköreik szerint gondoskodnak.

(2) A képviselőtestület felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kötelezettségvállalásokat - amennyiben a tervezett bevételek elmaradnak -, csak a bevételek mértékéig lehet eszközölni.

(4) A költségvetési szervek a költségvetési rendeletben elfogadott bevételeiket túlteljesítik annak nagyságrendjével a költségvetési támogatásuk csökkentésre kerül.

(5) A költségvetés megállapított eredeti bevételi előirányzat 5 %-os mértékű túlteljesítése esetén a többlet az Önkormányzatot illeti meg.

(6) Az államháztartáson kívülre engedélyezett támogatások, amennyiben annak előirányzata meghaladja a 10 millió forintot, a megállapodásokat úgy kell megkötni, hogy azok finanszírozása havi ütemezésben, míg az évközi elszámolások negyedévente történjenek. Kivételt képeznek ez alól a pályázathoz, pályázati önrészhez kapcsolódó támogatások, ezek finanszírozása egy összegben is történhet. A Hévíz Balaton Airport Kft. finanszírozása legfeljebb három részletben engedélyezett.


7. A költségvetési szervek gazdálkodása


16. § (1) A költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzatokon belül köteles gazdálkodni.



(2) A költségvetési szerv költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért - az alapfeladatok ellátásának biztosításával - a költségvetési szerv vezetője felelős. A költségvetési szerv vezetője a kiemelt kiadási előirányzaton belül saját hatáskörben eltérhet.

(3) A költségvetési szervek a képviselőtestület által megállapított finanszírozásból, és a költségvetési szervek saját bevételeiből köteles úgy megtervezni kiadásait, hogy abból biztosított legyen az alapító okiratban meghatározott feladatok ellátása.

(4) Kifizetést csak a költségvetési rendeletben jóváhagyott célokra és feladatokra lehet teljesíteni. A képviselőtestület előzetes jóváhagyása mellett többletfeladat az költségvetési szervi saját forrástöbblet egyidejű biztosításával és az előirányzat emelésével vállalható.

(5) Képviselő-testület a költségvetési szerveknél az üres és megüresedő álláshelyeket zárolja. A zárolt álláshely betöltéséhez a költségvetési szerv vezetője a polgármester előzetes engedélyét köteles kérni.

(6) A Képviselő-testület a Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda létszámából egy fő technikai létszámot (dajka) 2015. április 1-től átcsoportosít a Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény bölcsődei feladatok ellátására. A Képviselő-testület elrendeli a Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény Gyermekjóléti és Családsegítői feladatokat ellátó munkavállalók közül egy fő létszám leépítését 2015. július 1-től, valamint a nyugdíjba vonuló munkatárs létszámának zárolását.

(7) A költségvetési szervnél jutalom fedezete a képviselő-testület hozzájárulásával engedélyezett, ezen kívül jutalomra felhasználható az évközben keletkezett bérmaradvány.

17. §  A költségvetési szerv a működési és fejlesztési célú pályázatok benyújtása előtt a polgármestert köteles tájékoztatni.

18. § (1) A költségvetési szerv a dologi előirányzaton belül meghatározott célra biztosított forrás felhasználásáról eredeti bizonylatról készített másolattal, összesített kimutatás készítéssel együtt a negyedévet követő hó 20-áig a polgármesternek címezve kell elszámolni.

(2) Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezet részére adott feladatok:

a) jégpálya üzemeltetése 6.420 ezer forint;

b) utak, járdák karbantartása, kátyúzás 11.250 ezer forint;

c) útburkolati jelek, festése, közlekedési táblák kezelése 4.375 ezer forint;

d) növényvédelem, aknázó moly-, szúnyogirtás, lárvagyérítés 5.875 ezer forint;

e) csapadékcsatorna rendszer kezelése, azon belül nyílt árkok tisztítása 6.250 ezer forint;

f) belváros megfelelő és minőségű takarítása 3.063 ezer forint;

g) aggregátor üzemeltetése 1.600 ezer forint;

h) Illyés Iskola alsó tagozatos gyerekek úszásoktatása 500 ezer forint;

i) évközben felmerülő egyéb előre nem látható feladatok ellátásához 13.000 ezer forint;

j) köztéri szökőkutak karbantartása 3.000 ezer forint.

 (3)Gróf I Festetics György Művelődési Központ, Városi Könyvtár és Muzeális Gyűjtemény részére adott feladatok:

a) 2015. évi rendezvényterv megvalósítása 140.000 ezer forint;

b) önkormányzati marketing feladatokhoz 2.000 ezer forint;

c) nyomdaköltség 10.000 ezer forint;

d) Rózsakert bérleti díja 4.000 ezer forint;

e) Rózsakert közüzemi kiadásai 3.800 ezer forint;

f) kiállítások szervezéséhez útiköltség 600 ezer forint;

g) szerzői jogdíj (rendezvényekhez) Artisjus 3.000 ezer forint;

h) épület üzemeltetés (tűzjelző, lift, füstablak) 1.332 ezer forint;

i) rendezvények felelősség biztosítása 800 ezer forint;

j) Díszítő Szakkör működési kiadásai 300 ezer forint.

19. § (1) A költségvetési szervek a többletbevételük terhére a felhalmozási jellegű kiadási előirányzataikat saját hatáskörben nem emelhetik fel, ehhez a képviselőtestület jóváhagyását kell kérni.

(2) A költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítást a negyedévet követő hó 10-áig köteles bejelenteni a jegyzőnek.

20. § (1) A költségvetési rendelet hatályba lépését követően a költségvetési szerv vezető köteles a végrehajtott szolgáltatások díjemeléséből származó többletbevételi előirányzat módosítási javaslatát 15 napon belül a jegyző részére benyújtani. A rendeletmódosítást a polgármester a soron következő képviselő-testületi ülésre terjeszti be.

(2) A feladat elmaradásából származó megtakarítások felhasználására csak a fenntartó engedélyével kerülhet sor.

(3) A jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatokat valamennyi intézmény köteles betartani.

8. A polgármester hatásköre


21. § (1) A képviselőtestület a céltartalékból éves, 5.000 ezer forint polgármesteri keretet képez, amely felett a rendelkezési jogot a polgármester gyakorolja egyedi elbírálás alapján. A polgármesteri keret előirányzata szabad felhasználású. A keret felhasználásáról a polgármester negyedévente a költségvetés módosításakor tájékoztatja a képviselő-testületet.

(2) A polgármester a felhalmozási célú kiadások között - a felhalmozási megtakarítások terhére - indokolt esetben előirányzat-átcsoportosítást hajthat végre. Az átcsoportosítás hatásköre nem érinti az adott felhalmozási kiadás elmaradását. Az átcsoportosításról negyedévente tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A felhalmozási kiadások egy sorszámon belüli alábontása összességében egy előirányzatot képez. A polgármester az alábontott előirányzatok között átcsoportosíthat, de nem módosíthatja az alábontott előirányzat összesen előirányzatát. Az átcsoportosításról negyedévente tájékoztatja a képviselő-testületet.

(4) A polgármestert az átmenetileg - a saját forrásból származó felhalmozási és működési célú bevételekből, valamint a még felhasználásra nem került felhalmozási és működési célú kiadásokból - szabad pénzeszközökért egy évnél rövidebb lejáratú államilag garantált értékpapírt vagy pénzintézeti garanciával rendelkező értékpapírt vásárolhat, vagy rövidlejáratú betétként lekötheti a számlavezető banknál. A képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert, hogy a finanszírozási célú előirányzat módosítás jogkörét gyakorolja.

(5) A hévízi állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselőtestület legközelebbi ülésén be kell számolnia. E jogkörében az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre. Egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

(6) A képviselőtestület feljogosítja a polgármestert a költségvetés végrehajtására, amely kiterjed a tárgyi eszköz, a felújítási, illetve egyéb felhalmozási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra is.

9. A bankszámlavezetés rendje


22. § Az önkormányzat és a költségvetési szervek 2015. évben bevételeiket és kiadásaikat, az OTP Bank NYrt. Keszthelyi Fiókjánál vezetett költségvetési számlájukon teljesíthetik.


10. Követelésről lemondás


23. § (1) Az önkormányzatot illető követelésről az adós írásbeli kérelme alapján, az alábbi esetekben lehet részben, vagy teljes egészében lemondani:

a) ha a természetes személy, adós anyagi helyzete bizonyítottan, oly mértékben romlik, hogy a tartozás megfizetése a megélhetését veszélyezteti;

b) ha a természetes személy, adós munkanélkülivé válik (rokkant);

c) csődegyezség esetén.

(2) Az önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben engedélyezheti:

a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés törlését,

b) egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés törlését,

c) a 100.000.-Ft értékhatárt el nem érő kisösszegű követelés törlését, amennyiben önkéntes teljesítésre történő felszólítás harmadszorra is eredménytelen.

d) minden más egyedi esetben követelés csak a képviselő-testület hozzájárulásával törölhető.


24. § A költségvetési szervek kötelesek fokozottan figyelemmel kísérni a kintlévőségeiket. A lejárt tartozás állományról és azok behajtására tett intézkedésekről a költségvetési szervek vezetői félévente kötelesek jelentést tenni a polgármesternek.

11. Egyes eljárások sajátos szabályai


25. § A nettósítás figyelembevételével a költségvetési szervek támogatását a képviselőtestület „kiskincstári rendszerben” finanszírozza, folyamatos likviditás biztosítása mellett - az előirányzat-felhasználási ütemtervnek megfelelően.


26. § A költségvetési szerveknek az állami támogatás felhasználását megalapozó adatszolgáltatást - a jegyző által meghatározottak szerint - 2016. január 15. napjáig kell megküldeni a polgármesteri hivatalnak.

27. § (1) A képviselőtestület jóváhagyja a polgármesternek a rendelet hatályba lépéséig, a 2015. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 42/2014 (XII.15.) önkormányzati rendeletnek megfelelően tett intézkedéseit, a bevételek beszedéséről és a kiadások teljesítéséről.

(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a 2015. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 42/2014. (XII.15.) önkormányzati rendeletben jóváhagyottaknak megfelelően e rendeletbe beépültek.

12. Vegyes rendelkezések


28. § (1) Az intézmények használatában lévő ingó-és ingatlan vagyon biztosításáról az önkormányzat gondoskodik.

(2) A költségvetési szerv a használatában lévő ingatlan vagyontárgyakban bekövetkező változásokról a negyedévet követő hó 5-ig írásban köteles értesíteni a fenntartót.


29. §  Az önkormányzati rendelet a kihirdetését következő napon lép hatályba, és hatályba lépésével a 2015. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 42/2014. (XII.15.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

30. § A Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott közszolgálati tisztviselők egyéb juttatásairól szóló 30/2012. (VI. 27.) önkormányzati rendelet 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„A Hévízi Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő 2015. évi illetménykiegészítése alapilletményének 20%-a, a középfokú iskolai végzettségű 2015. évi köztisztviselő illetménykiegészítése alapilletményének 10%-a.”

Mellékletek