Vonyarcvashegy Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014.(XII.3.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról
Hatályos: 2014. 12. 04Vonyarcvashegy Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014.(XII.3.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról
Vonyarcvashegy Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) i.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 18. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az alábbiakat rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § (1) E rendelet hatálya kiterjed az önkormányzati vagyonra, beleértve:
a) az önkormányzat által alapított és fenntartott saját költségvetési szervek, intézmények vagyonát
b) az önkormányzat társulásba vitt vagyonát
c) a vállalkozásba vitt vagyont.
(2) E rendelet szempontjából önkormányzati vagyon
a) az önkormányzat ingatlan és ingó tulajdona
b) az önkormányzatot megillető, valamint terhelő vagyoni értékű jogok összessége,
c) az önkormányzat követelései,
d) a tagsági jogot megtestesítő értékpapírokra, illetve a közhasznú társaságban és gazdasági társaságban az önkormányzatot megillető egyéb társasági részesedésekre.
(3) A rendelet hatálya – jogszabály alapján – nem terjed ki a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére és elidegenítésére.
Az önkormányzati vagyon csoportosítása
2. § Az önkormányzati vagyon törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll. (1. függelék)
3. § A törzsvagyon tárgyai forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyonból állnak. A törzsvagyonba tartozó vagyontárgyak körét az erre vonatkozó törvények, valamint a Képviselő-testület rendelete állapítja meg.
Az önkormányzat törzsvagyona
4. § (1) A forgalomképtelen vagyon tárgyai:
a) kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyonból
b) nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű önkormányzati tulajdonban álló vagyonból állnak.
(2) A kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló forgalomképtelen törzsvagyontárgyak:
a) törvény által a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező nemzeti vagyonnak minősített vagyontárgyak
b) jelen rendelettel kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyontárgynak nyilvánított vagyontárgyak:
ba) levéltári anyag
bb) temetők.
(3) Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű önkormányzati tulajdonban álló forgalomképtelen vagyontárgyak a törvényben, vagy helyi önkormányzati rendeletében ekként meghatározott, a helyi önkormányzat tulajdonában álló vagyonelemek, amelyeknek a helyi önkormányzat tulajdonában történő megszerzése hosszú távon indokolt.
(4) A forgalomképtelen vagyon tárgyai nem idegeníthetők el, vagyonkezelői jog, jogszabályon alapuló használati jog vagy szolgalom kivételével nem terhelhetők meg, azokon dologi jog vagy osztott tulajdon nem létesíthető.
5. § (1) Korlátozottan forgalomképes törzsvagyontárgyak a törvény vagy helyi önkormányzat rendelete által korlátozottan forgalomképes vagyonelemnek nyilvánított vagyontárgyak, amelyek nem tartoznak a nemzeti vagyonról szóló törvény 1. § (2) bekezdés a) pontja hatálya alá, valamint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonba.
(2) A korlátozottan forgalomképes vagyontárggyal való rendelkezés szabályait – a helyi önkormányzat tulajdonában álló vagyon esetében- törvény vagy a helyi önkormányzat rendelete határozza meg.
Az önkormányzat üzleti vagyona
6. § (1) Üzleti vagyon – ha jogszabály másként nem rendelkezik - mindazon vagyon, amely nem tartozik a törzsvagyon körébe.
(2) Az üzleti vagyon forgalomképes.
Az önkormányzati vagyon átminősítése
7. § (1) A Képviselő-testület döntése alapján megváltoztatható a kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyon, a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű önkormányzati tulajdonban álló vagyon, illetve a korlátozottan forgalomképes vagyon körébe besorolt vagyontárgyak egészének vagy megosztással megjelölt részének besorolása különösen az alábbi feltételek valamelyikének fennállása esetén:
a) törvényi rendelkezés módosulása;
b) önkormányzati feladatok változása, megszűnése, más módon történő ellátásáról szóló döntés elfogadása;
c) önkormányzati feladat átvállalása;
d) használat, hasznosítás céljának megváltozása;
e) közterületet, közutat, illetve középületet érintő telekalakítás, telekhatár-rendezés;
f) egyéb, az önkormányzat érdekeit szolgáló, egyedileg elbírált indok alapján.
(2) A tulajdonosi jogokat gyakorló Képviselő-testület – a törvényi előíráson alapuló besorolás kivételével- a vagyontárgy rendeltetése, jellege, funkciója alapján rendeletalkotással dönt a vagyontárgyak törzsvagyon – ezen belül kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű önkormányzati tulajdonban álló vagyon, illetve korlátozottan forgalomképes vagyon - körébe történő besorolásáról, a besorolás megváltoztatásáról.
(3) Amennyiben az (1)-(2) bekezdésben megjelölt eljárás keretében a vagyontárgy forgalomképességében változás történik, a besorolást a vagyonkimutatásban, valamint ingatlan esetén a földhivatali ingatlan-nyilvántartásban rögzített állapotnak megfelelően az ingatlanvagyon-kataszterben is át kell vezetni.
A vagyon feletti tulajdonosi jog gyakorlása
8. § (1) A helyi önkormányzatot – a jogszabályban meghatározott eltérésekkel –megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik.
(2) helyi önkormányzat jogi személy. Az önkormányzatot megillető tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos feladatok és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg.
(3) A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
Az egyes tulajdonosi jogok
9. § (1) Az Önkormányzati vagyon elidegenítése és megterhelése csak a forgalmi érték megállapítását követően történhet.
(2) A vagyon értékének meghatározásakor általában az adott vagyonnak az önkormányzat könyvviteli nyilvántartásban szereplő értékét kell alapul venni.
(3) A vagyon értékesítésekor a vagyon piaci értékének meghatározása érdekében szakértő bevonása szükséges. Amennyiben a szakértő által meghatározott vagyoni érték magasabb, mint a könyvviteli nyilvántartásokban kimutatott érték, úgy az előbbi értéket kell alapul venni az értékesítéssel kapcsolatos jogok gyakorlásakor.
(4) Vagyont értékesíteni 5 millió Ft értékhatár felett versenytárgyalás útján lehet, ez alól kivételes esetben felmentést – megfelelő indokolással – csak a képviselő-testület adhat.
(5) Versenytárgyalás megtartása előtt az értékesíteni kívánt vagyontárgyról értékbecslést kell készíttetni.
(6) Ha a versenyeztetés eredménytelen, illetve meghiúsult a szerződéskötés, akkor az eredménytelen versenytárgyalás, illetve a meghiúsult szerződéskötés napjától számított 3 hónapon belül a polgármester az ingatlant kikiálltási áron értékesítheti.
(7) Építési ingatlan értékesítése esetén – ha a beépítési kötelezettség kikötésre kerül – a beépítési kötelezettség teljesítésére Vonyarcvashegy Nagyközség Önkormányzata javára elidegenítési tilalmat, valamint 5 évre szóló visszavásárlási jogot kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni. E tilalmak méltányossági okból legkorábban a felépítmény szerkezetkész állapotában töröltethető a képviselő-testület döntése alapján.
A vagyon megterhelése
10. § (1) Az önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona nem, a korlátozottan forgalomképes törzsvagyon csak kivételes esetben terhelhető meg.
(2) Az önkormányzat forgalomképes üzleti vagyona megterhelhető. A vagyon megterhelése – értékhatár nélkül – a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
A vagyon vállalkozásba, társulásba vitele
11. § (1) Az önkormányzat saját felelősségére vállalkozási tevékenységet folytathat, ez azonban kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti.
(2) Az önkormányzat olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.
(3) Az önkormányzat forgalomképtelen vagyona vállalkozásba nem vihető be.
(4) Az önkormányzat üzleti vagyona vállalkozásba vihető.
(5) Az önkormányzat vagyonának vállalkozásba viteléről – értékhatártól függetlenül – a képviselő-testület dönt minősített többséggel.
(6) Az önkormányzat vagyona megjelenhet részvény, üzletrész, esetleg vagyoni betét formájában.
(7) Az önkormányzat kötelező feladatainak ellátására részt vehet gazdasági társaságban, betéti társaságnak azonban csak kültagja lehet.
(8) A vállalkozással kapcsolatos minden jogosítványt, beleértve a részesedésekkel (részvények, üzletrészek, vagyoni betétek) kapcsolatos döntéseket a képviselő-testület hozza meg.
12. § (1) Az önkormányzat vagyona társulásba vihető.
(2) Az önkormányzat társulásba vitt vagyon szaporulata a társult helyi önkormányzatok közös vagyona és arra – az önkormányzatok eltérő szabályozása hiányában – a Ptk. közös tulajdonra vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
(3) Az önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona társulásba nem vihető be. A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon körébe sorolt vagyoni elemek közül az intézmények épületei és a középületek vihetők be társulásba, a forgalomképes egyéb vagyon társulásba bevihető.
Hitelfelvétel és törlesztés
13. § (1) Az önkormányzat hitelt vehet fel. A hitel felvételével, a törlesztéssel kapcsolatos rendelkezéseket az önkormányzat költségvetési rendelete állapítja meg.
(2) Az önkormányzat a költségvetési rendeletben dönt arról, hogy milyen beruházásokat valósít meg, s rendelkezik azok pénzügyi fedezetéről.
A vagyonkezelői jog létesítése, gyakorlásának és ellenőrzésének szabályai
14. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyonra önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolódva vagyonkezelői jogot létesíthet, az önkormányzati feladatellátás feltételeinek hatékony biztosítása, a vagyon állagának és értékének megőrzése, védelme, továbbá értékének növelése érdekében.
(2) A vagyonkezelői jog határozatlan vagy határozott idejű vagyonkezelési szerződéssel jön létre. A vagyonkezelési szerződés kizárólag a Nvtv.-ben meghatározott személyekkel, versenyeztetés nélkül köthető.
(3) A vagyonkezelési szerződésnek – figyelembe véve az adott vagyonelem sajátos jellegét és az ahhoz kapcsolódó önkormányzati közfeladatot – tartalmaznia kell különösen az alábbiakat:
a) a vagyonkezeléssel érintett vagyoni kör pontos megjelölését, tételes felsorolását, azok vagyonértékelés alapján megállapított, a szerződés megkötésekor érvényes értékét,
b) a vagyonkezelő által elvégzendő feladatokat,
c) a vagyonkezelő és az önkormányzat jogait és kötelezettségeit,
d) a vagyonkezelési szerződés időtartamát,
e) a vagyonkezelői ellenértékével kapcsolatos rendelkezéseket, amennyiben a vagyonkezelői jog megszerzése vagy gyakorlása nem ingyenes,
f) a vagyonkezelési szerződés megszűnésének eseteit,
g) a szerződés megszűnése esetén a felek által teljesítendő szolgáltatásokat,
h) az elszámolási kötelezettség tartalmát, ideértve a vagyonnal való folyamatos és a vagyonkezelői jog megszűnése következtében fennálló elszámolást.
(4) A vagyonkezelői jog – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a szerződés megkötésével keletkezik.
15. § (1) A vagyonkezelő a szerződéssel összhangban, a tulajdonos nevében – eseti vagy általános meghatalmazás alapján – gyakorolja a tulajdonost a polgári jogi kapcsolatokban megillető jogokat és teljesíti a tulajdonos ilyen kötelezettségeit.
(2) A vagyonkezelő a vagyont nem idegenítheti el, a jogszabályban meghatározott kivételeken kívül nem terhelheti meg, a vagyont biztosítékul nem adhatja, azon osztott tulajdont nem létesíthet, valamint a vagyonkezelői jogot harmadik személyre nem ruházhatja át.
(3) A vagyonkezelő a vagyonkezelési szerződése lejártánál hosszabb kötelezettséget a vagyonkezelésbe adott vagyonra vonatkozóan nem vállalhat, kivéve, ha ehhez az önkormányzat előzetesen hozzájárult.
(4) A vagyonkezelő köteles:
a) teljesíteni a jogszabályban és a vagyonkezelési szerződésben előírt, az önkormányzati vagyonra vonatkozó nyilvántartási, adatszolgáltatási és elszámolási kötelezettséget és egyéb kötelezettségeket,
b) viselni a vagyonhoz kapcsolódó terheket,
c) gondoskodni a vagyon értékének megőrzéséről, állagának megóvásáról, üzemképes állapotának fenntartásáról, a szükséges felújítási munkák elvégzéséről,
d) a tőle elvárható gondossággal eljárni a kezelt vagyon működtetése során, mely kötelezettség teljesítéséért a vagyonkezelő szerv vezetője felel,
e) évente elszámolni a vagyonkezelésbe vett vagyon után elszámolt és a bevételekben megtérülő értékcsökkenés összegének felhasználásáról,
f) tűrni az önkormányzat vagyonkezelésre vonatkozó ellenőrzéseit, közreműködni az ellenőrzés során,
g) a vagyont fenyegető veszélyről és a beállott kárról haladéktalanul értesíteni a tulajdonost (beleértve azt is, ha őt harmadik személy jogainak gyakorlásában akadályozza), továbbá mindent megtenni a veszély elhárítása és a kár következményeinek megszüntetése érdekében.
(5) A vagyonkezelő felelős minden olyan kárért, amely a rendeltetésellenes vagy szerződésellenes használat következménye, kivéve, ha bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben az önkormányzati vagyon kezelőjétől elvárható.
16. § (1) Az önkormányzat a vagyonkezelőt megillető jogok gyakorlását, annak szabályszerűségét, célszerűségét az önkormányzati hivatal közreműködésével, valamint a Mötv. alapján a belső ellenőrzés keretében ellenőrzi.
(2) A tulajdonosi ellenőrzés célja a vagyonkezelésbe adott vagyonnal való gazdálkodás vizsgálata, ennek keretében különösen: az önkormányzati vagyon-nyilvántartás hitelességének, teljességének és helyességének biztosítása, továbbá a jogszerűtlen, szerződésellenes, vagy a tulajdonos érdekeit sértő és az önkormányzatot hátrányosan érintő vagyonkezelői intézkedések feltárása és a jogszerű állapot helyreállítása.
Intézmények gazdálkodása
17. § (1) Az önkormányzat a kötelező és vállalt feladatai ellátására intézményt alapíthat.
(2) Az alapított intézmény vagyona az önkormányzat vagyona, amit az önkormányzat az alapított intézmény használatába ad. A használat és használati jog – vagyonkezelési jog – átadása ingyenes.
(3) Az intézmény a használatába adott ingatlanokat és ingókat – az alapfeladat sérelme nélkül – bevételei növelésére fordíthatja. A hasznosítás az intézmény feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti, nem korlátozhatja, a vagyon állagát nem ronthatja, tulajdonjogát át nem ruházhatja.
A vagyonleltár
18. § (1) Az önkormányzat vagyoni állapotát a vagyonállapotot mutató leltárban kell kimutatni az éves zárszámadáshoz kapcsolódóan. A leltárt az adott év december 31. fordulónappal kell készíteni.
(2) Az önkormányzat a vagyonát a jogszabályokban meghatározott módon köteles nyilvántartani, értékelni.
19. § (1) A vagyonleltárnak külön kell tartalmaznia a törzsvagyont (ezen belül kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyon, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű önkormányzati tulajdonban álló vagyon, illetve korlátozottan forgalomképes vagyon), valamint az önkormányzat üzleti vagyonát és a kötelezettségeket.
(2) A vagyonleltárnak a törzsvagyon tekintetében követnie kell az e rendeletben meghatározott vagyontípusokat. Ki kell emelni a befektetett eszközök csoportjaiban a részesedéseket, valamint az értékpapírokat.
(3) A vagyonleltárt határozattal kell elfogadni.
(4) A vagyonleltár szerkezetét e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
Záró rendelkezések
20. § (1) Jelen rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Vonyarcvashegy Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról szóló 2/2002 (II.1.), valamint az azt módosító 20/2004. (XI. 1.), és 5/2013. (IV. 05.) önkormányzati rendeletek.
1. függelék