Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 54/2005. (XI.25.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati biztos kirendeléséről

Hatályos: 2011. 02. 12- 2012. 10. 31

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 54/2005. (XI.25.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati biztos kirendeléséről

2011.02.12.

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 100/F. § (6) bekezdésében, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19.) Korm. rendelet 167. §-ában kapott felhatalmazás alapján az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a) pontjában és a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 1. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1

1. § A rendelet hatálya Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.2

2. § (1) 3Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének Pénzügyi Bizottsága a közgyűlés által átruházott hatáskörben – amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. §-a szerinti adósságrendezési eljárást az önkormányzat vagy hitelezői nem kezdeményezték - önkormányzati biztost rendel ki a közgyűlés irányítása alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 100 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani.

(2) A költségvetési szerv vezetője az általa elismert esedékességet követő 20-30 nap közötti és 30 napon túli lejárt határidejű tartozásállományáról havonta a tárgyhót követő hónap 10-ig köteles adatszolgáltatást teljesíteni Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Polgármestere részére a rendelet 1. számú mellékletének megfelelő szerkezetben. A polgármester az adatszolgáltatást a Pénzügyi Bizottsághoz továbbítja.

(3) A költségvetési szervek vezetői kötelesek önkormányzati biztos kirendelését kezdeményezni, az (1) bekezdésben meghatározott feltételek fennállása esetén.

A kezdeményezést az adatszolgáltatással egyidejűleg írásban a polgármesternél kell megtenni a feltételek bekövetkezését követő 2 munkanapon belül.
(4) 4A költségvetési szerv vezetőjének (3) bekezdés szerinti írásbeli kezdeményezését követő három napon belül vagy az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a polgármester kezdeményezi a Pénzügyi Bizottság haladéktalan összehívását az önkormányzati biztos kirendelése érdekében. Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatják az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 167. § (2) bekezdésében meghatározottak is.
(5) Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által finanszírozott intézmény esetén az önkormányzati biztos kijelölésének szükségességéről az OEP kérésére, illetve ennek hiányában az OEP véleményének előzetes kikérésével kell dönteni.
(6) A Pénzügyi Bizottság az önkormányzati biztos kijelölésének szükségességéről a közgyűlés által átruházott hatáskörben dönt.
(7) Pénzügyi Bizottság döntéséről a közgyűlést a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

3. § (1) Az önkormányzati biztos kijelölésére vonatkozóan a Pénzügyi Bizottság a 2. §-ban foglalt döntéssel egyidejűleg pályázatot ír ki. A pályázati kiírást a helyi sajtóban kell megjelentetni.

(2) A pályázatokat legkésőbb a megjelenést követő 15 napon belül el kell bírálni.

(3) 5Az önkormányzati biztost az Ámr. 164. § (4) bekezdése szerinti feltételeknek megfelelő természetes személyek, valamint jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaságok közül a Pénzügyi Bizottság döntése alapján a polgármester bízza meg.

(4) A megbízás tényét Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közlönyében, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint a város hivatalos honlapján közzé kell tenni, valamint arról a közgyűlést a soron következő testületi ülésen tájékoztatni kell.

4. § 6Az önkormányzati biztos tevékenységét a Pénzügyi Bizottság irányítja és ellenőrzi, amely gyakorolja az Ámr. 165. § (3)-(6) és (10) bekezdésében meghatározott hatásköröket.

5. § (1) Az önkormányzati biztos a költségvetési szerv gazdálkodásával összefüggésben jogosult:

- a költségvetési szerv vezetőitől és valamennyi dolgozójától írásban és szóban tájékoztatást kérni;
- a költségvetési szerv valamennyi okmányába betekinteni, arról másolatot vagy kivonatot készíteni;
- a költségvetési szerv helyiségeibe belépni;
- meghatározni a kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés és érvényesítés szabályait;
- a kötelezettségvállalás, utalványozás ellenjegyzését megtagadni, ha azzal nem ért egyet;
- szükség esetén szakértőt igénybe venni.
(2) Az önkormányzati biztos köteles
- megbízatásának időpontjától kezdve figyelemmel kísérni a költségvetési
szerv gazdálkodását, a jogszabályokban előírt feladatainak ellátását,
- feltárni azokat az okokat, amelyek a tartós fizetésképtelenséghez
vezettek, ennek alapján azonnali végrehajtásra irányuló intézkedési tervet
készíteni, melyet az ad-hoc bizottság fogad el,
- a tartozásállomány felszámolására, a gazdálkodás egyensúlyának biztosítására, a követelések behajtására, ezek ütemezésére azonnali intézkedéseket kezdeményezni és írásbeli utasítást kiadni oly módon, hogy azok az alaptevékenység ellátását ne akadályozzák,
- részt venni a felügyeletet ellátó szervvel, az adóhatósággal, a vám és pénzügyőrség szerveivel, a szállítókkal, és a megrendelőkkel folytatott egyeztető tárgyalásokon,
- kezdeményezi az intézkedési tervben foglaltak megvalósítására, valamint az átütemezés végrehajtására az előirányzat-átcsoportosítást,
- kezdeményezni a költségvetési szerv vezetőjének, valamint gazdasági vezetőjének a munkából való felfüggesztését, illetve felmentését, ha megállapítja, hogy a tartozásállomány nevezetteknek felróható okok miatt jött létre,
- kidolgozni intézkedési tervjavaslatot – a költségvetési szervvel, illetve a Pénzügyi Bizottsággal együttműködve – a gazdálkodás, a feladatellátás hosszabb távú ésszerűsítésére, amennyiben az azonnali intézkedések és írásbeli utasítások a fizetésképtelenség okainak tartós megszüntetésére nem elegendőek.
- a titoktartási kötelezettségre vonatkozó szabályok betartására,
- tájékoztatni a polgármestert és a Pénzügyi Bizottságot, ha a költségvetési szervvel szemben időközben 1996. évi XXV. törvény 4. § szerint adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.
(3) A költségvetési szerv vezetője köteles:
- az önkormányzati biztos (1)-(2) bekezdésben foglalt jogai és kötelezettségei teljesítését elősegíteni, munkavégzéséhez a szükséges személyi és tárgyi feltételeket biztosítani;
- az önkormányzati biztos részére a költségvetési szerv épületébe, helyiségeibe az állandó belépési lehetőséget biztosítani;
- az önkormányzati biztos által készített és elfogadott záróértékelés alapján a szükséges intézkedéseket megtenni, illetve az illetékes szervnél azok megtételét kezdeményezni, továbbá az elfogadott záróértékelést követő 2 évig, negyedévente a megtett intézkedések hatásáról a közgyűlés számára írásban tájékoztatót készíteni.

6. § (1) Az önkormányzati biztos kirendelésével összefüggő valamennyi kiadás - a költségvetési szervet terhelő, az önkormányzati biztos kezdeményezésére felbontott, megszűntetett, módosított szerződésekkel összefüggésben keletkező kiadásokat kivéve - az önkormányzatot terheli.

(2) Az önkormányzati biztost megillető havi megbízási díj összegét, a költségelszámolás rendjét és az abba bevonható költségek körét a megbízási szerződés tartalmazza. A havi megbízási díj összege nem lehet kevesebb, mint azon költségvetési szerv vezetőjének havi alapilletménye, ahová az önkormányzati biztost kijelölték.

7. § Az önkormányzati biztos tevékenységéről havonta, - munkájának költségvetési szerv általi akadályoztatása esetén soron kívül – köteles írásban beszámolót benyújtani a Pénzügyi Bizottság elnöke, valamint a polgármester részére, amelyben számot kell adni a megtett intézkedésekről, a tartozásállomány, a kintlévőségek alakulásáról, illetve javaslatot tenni e szervek hatáskörébe tartozó intézkedések megtételére. Az intézkedési javaslatot – szükség esetén – a Pénzügyi Bizottság elnöke a Pénzügyi Bizottság elé, a polgármester a közgyűlés elé terjeszti.

8. § (1) Az önkormányzati biztos megbízatása megszűnik az adósságrendezési eljárás kezdeményezése esetén a pénzügyi gondnok kirendelésekor.

(2) Az önkormányzati biztos megbízatása a Pénzügyi Bizottság döntése alapján megszüntethető, ha:

a) a költségvetési szervnek a szokásos, illetve a szerződésekben, megállapodásokban foglalt fizetési határidőkön belüli tartozásállományon felül egyéb tartozása nincs;

b) működése a költségvetési szerv gazdálkodásában javulást nem eredményezett, az önkormányzati biztosnak felróható ok miatt, ez esetben a Pénzügyi Bizottság új önkormányzati biztost jelöl ki;

c) a költségvetési szerv pénzügyi helyzete az önkormányzati biztos közreműködésével sem javítható, ez esetben a Pénzügyi Bizottság intézkedést kezdeményez a közgyűlésnél a szerv pénzügyi helyzetének javítására, átszervezésére, illetve megszüntetésére.

(3) Az önkormányzati biztos a (2) bekezdés b), illetve c) pontjában foglalt esetben köteles a Pénzügyi Bizottság által újonnan kijelölt önkormányzati biztossal, illetve a bíróság által kijelölt pénzügyi gondnokkal átadás-átvételi eljárást lefolytatni.

(4) Az önkormányzati biztos megbízatása megszűnésekor köteles az addigi tevékenységéről a Pénzügyi Bizottsághoz záró értékelést benyújtani, és a rendelkezésére bocsátott dokumentumokat visszaszolgáltatni a költségvetési szervhez.

A záró értékelésnek tartalmaznia kell a gazdálkodás, a feladatellátás hosszabb távú ésszerűsítésére vonatkozó intézkedési tervjavaslatot, amennyiben az önkormányzati biztos azonnali intézkedései és írásbeli utasításai a fizetésképtelenség okainak tartós megszüntetésére nem elegendőek. A záró értékelést és az intézkedési tervjavaslatot a Pénzügyi Bizottság a polgármester, a jegyző és az érintett intézmény részvételével tartott egyeztető bizottsági tárgyaláson fogadja el.
(5) A polgármester az elfogadott, az adósság újra képződését megakadályozó záró intézkedési tervben foglaltak végrehajtására az elfogadást követő 15 napon belül köteles írásban megtenni a szükséges intézkedéseket, illetve kezdeményezni az illetékes szervnél azok megtételét.
A megtett intézkedések hatásáról a vizsgálatot követő 2 évig, negyedévente a közgyűlést tájékoztatni szükséges.
(6) Az önkormányzati biztos köteles az 5. §-ban meghatározott feladatait fokozott gondossággal ellátni.

9. § (1) A rendelet 2005. november 26-án lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének az önkormányzati biztos kirendeléséről szóló 24/1998. (VII.02.) sz. önkormányzati rendelete hatályát veszti.

melléklet

ADATSZOLGÁLTATÁS
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata
felügyelete alá tartozó önállóan gazdálkodó költségvetési szerv
által elismert tartozásállományról
……oldal
…..Bizonylat száma
………………………………………………….
Költségvetési szerv megnevezése
…………………………………………… …………………………………………….
Költségvetési szerv Költségvetési szerv
kiadási előirányzata e Ft-ban kiadási előirányzatának 10%-a e Ft-ban
Adatok e Ft-ban

Sor-
szám

Ki nem egyenlített számlák
szállítói állománya

Elismert és lejárt határidejű tartozásállomány

20-30 nap közötti állomány

30 napon túli állomány

Összesen

Zalaegerszeg, …………………………………
P.H.
……………………….
aláírás
1

A 3/2011. (II.11.) önk. rend. mód.

2

A 3/2011. (II.11.) önk. rend. 1. § mód.

3

A 3/2011. (II.11.) önk. rend. 2. § (1) bek. mód.

4

A 3/2011. (II.11.) önk. rend. 2. § (2) bek. mód.

5

A 3/2011. (II.11.) önk. rend. 3. § mód.

6

A 3/2011. (II.11.) önk. rend. 4. § mód.