Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 12/2006. (III.7.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati pénzeszközökből és támogatásokból megvalósuló beszerzésekről

Hatályos: 2009. 12. 23- 2012. 10. 31

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 12/2006. (III.7.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati pénzeszközökből és támogatásokból megvalósuló beszerzésekről

2009.12.23.

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:

A rendelet hatálya

1. § (1) Ezen rendelet személyi hatálya alá tartoznak:

a) Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Cigány Kisebbségi Önkormányzat és az Örmény Kisebbségi Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat), kivéve: a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. törvényben felsorolt helyi közszolgáltatás ellátása céljából Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése által alapított gazdasági társaság (2) bekezdésben meghatározott beszerzései esetén, ha az e célú alapítást a gazdasági társaság társasági szerződése (alapító okirata, alapszabálya) tartalmazza,

b) az önkormányzat által alapított helyi önkormányzati költségvetési szervek, kivéve az önkormányzat által létrehozott társulásokat.

(2) A rendelet tárgyi hatálya – a (3) bekezdésében foglaltak kivételével - kiterjed a Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata költségvetési rendeletében jóváhagyott

a) építési beruházásokra,

b) árubeszerzésekre, és

c) szolgáltatás megrendelésekre

együttesen: beszerzésekre (továbbiakban beszerzések).

(3) E rendelet hatálya nem terjed ki azon beszerzésekre, amelyek során a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (továbbiakban Kbt.) rendelkezéseit kell alkalmazni, illetve amely beszerzéseknél valamely jogszabály eltérő rendelkezéseket állapít meg.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott szervezetek és személyek az e rendelet hatálya alá tartozó beszerzéseik során kötelesek az e rendeletben foglaltak szerint eljárni.

Általános rendelkezések

2. § (1) E rendelet alkalmazásában:

a) Építési beruházás: olyan visszterhes szerződés, amelynek tárgya

- építmények építési munkálatainak továbbá helyreállítási vagy általános javítási munkálatoknak kivitelezése, vagy kivitelezése és külön jogszabályban meghatározott tervezése együtt,
- meghatározott követelményeknek megfelelő építmény bármilyen eszközzel, ill. módon történő kivitelezése.
b) Árubeszerzés: olyan visszterhes szerződés, amelynek tárgya forgalomképes és birtokba vehető ingó dolog tulajdonjogának vagy használatára, ill. hasznosításra vonatkozó jognak – vételi joggal vagy anélkül történő - megszerzése. Az árubeszerzés magában foglalja a beállítást és az üzembe helyezést is.
c) szolgáltatás megrendelése: olyan építési beruházásnak vagy árubeszerzésnek nem minősülő visszterhes szerződés, amelynek tárgya különösen valamely tevékenység megrendelése a beszerző részéről.
(2) 1 A helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. tv. 92/A. § (1) bekezdése és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998.( XII. 30.) Korm. rendelet 103. § (1) bekezdése szerinti esetekben a Közgyűlés dönt, a lebonyolításért a jegyző a felelős.
(3) Önkormányzati beszerzések esetén a polgármester (továbbiakban: beszerző) jár el, a beszerzések lebonyolításáért a jegyző a felelős.
(4) Az1. § (1) bekezdés b) pontja szerinti költségvetési szerveknél a beszerzési feladatok ellátásáért a költségvetési szerv vezetője a felelős, aki építési beruházás esetén az elvégzendő munkálatokhoz köteles a tulajdonos hozzájárulását beszerezni, legkésőbb a kivitelezési vállalkozási szerződés megkötése előtt. A tulajdonosi hozzájárulást a polgármester adja ki.
(5) 2 A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a több intézményre kiterjedő beszerzések esetén ajánlatkérőként a polgármester jár el az eljárás valamennyi szakaszában, az érintett intézményvezetők bevonásával. A több intézményre kiterjedő beszerzések és az érintett intézmények körét a polgármester határozza meg.

Az Önkormányzat részéről nyújtott támogatásból megvalósuló beszerzések

3. § (1) Az Önkormányzat által nyújtott céljellegű, fejlesztési vagy működési célú támogatások esetén – értékhatárra vonatkozó korlátozás nélkül - a támogatás folyósítására vonatkozó megállapodásban rendelkezni kell arról, hogy a támogatott köteles a támogatással érintett beszerzéseknél a támogatás felhasználásáról elszámolni, megfelelve az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben foglaltaknak. A támogatott köteles továbbá az elszámoláshoz az alábbi dokumentumokat becsatolni az ellenőrzéshez:

- elszámolólap
- a támogatott képviselője által hitelesített számlamásolatok
- a beszerzés megvalósítására megkötött szerződés, megrendelés vagy megállapodás 1-1 eredeti vagy a támogatott képviselője által hitelesített példánya
- építési munkák esetén a beszerzés tárgyára vonatkozó tételes költségvetés, mint szerződéses melléklet
- egyéb feltételek (pl: építési beruházás esetén a felelős kivitelezői nyilatkozat, műszaki átadási jegyzőkönyv, szolgáltatás megrendelése és árubeszerzés esetén teljesítésigazolás)
(2) A támogatási megállapodásban többek között rendelkezni kell arról, hogy a támogatást a támogatott részére történő átutalás időpontjától a Ptk. szerinti késedelmi kamattal növelten kell visszafizetni, amennyiben a támogatott szervezet nem tud megfelelően elszámolni a támogatás felhasználásáról.
(3) A fel nem használt támogatást a támogatottnak az Önkormányzat számlájára vissza kell fizetnie.

A beszerzések előkészítése, jóváhagyása

4. § (1) A beszerzések szükségességéről és azok előirányzatairól a tárgyévi költségvetési rendelet megalkotásakor, illetve a költségvetési rendelet módosításakor a Közgyűlés dönt.

(2) A polgármester és a bizottságok – a költségvetés végrehajtása során – Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendeletben (továbbiakban: SZMSZ) meghatározott átruházott hatáskörök szerint járhatnak el.

A beszerzések lebonyolítása

5. § (1)3 Az e rendelet hatálya alá tartozó beszerzések esetén szolgáltatás megrendelése és árubeszerzés esetén legalább három, építési beruházás esetén pedig legalább öt vállalkozótól kell írásban ajánlatot kérni. Az ajánlattételre felkérhető személyeket, szervezeteket a beszerző határozza meg.

(2) Az ajánlatkéréseknek tartalmazni kell az alábbi tartalmi elemeket:

a) a beszerzés tárgyát, mennyiségét,

b) a részletes műszaki követelmények meghatározását,

c) a szerződéses feltételeket (különös tekintettel a jótállásra, és a kötbérre vonatkozó kikötésekre),

d) teljesítés idejét és helyét,

e) pénzügyi teljesítés feltételeit és garanciáit.

f) Az elbírálás szempontrendszerét, a súlyszámokat és a pontozás módszerét.

g) Az ajánlatok érvényességi feltételeit

h) A tárgyalásra vonatkozó feltételeket

(3) Nem kell az (1) bekezdésekben foglalt szabályokat alkalmazni:

(a) azon beszerzések esetében, amelyek teljesítésére egy meghatározott személy képes, illetve a beszerzés tárgyának sajátos természete miatt korlátozott számú ajánlattevő alkalmas a szerződés teljesítésére
(b) rendkívüli sürgősség indoka esetében (különösen életveszély vagy baleset elhárítás, kárenyhítési kötelezettség). Ebben az esetben a rendkívüli sürgősséget indokoló körülmények nem eredhetnek a beszerző mulasztásából.
(c) amelynél a beszerzés tárgya az önkormányzat részéről jogszabály vagy közgyűlési döntés alapján kötelezően ellátandó közfeladat illetve közszolgáltatás ellátására irányul, és amelynek beszerzésére az önkormányzat által alapított, 100 %-os tulajdonban lévő gazdálkodó szervezettel köt szerződést.
(d)4
(e)5 amennyiben azok becsült értéke szolgáltatás megrendelése, árubeszerzés és építési beruházás esetén nem éri el a nettó 1 millió forintot.
(f)6 jelen rendelet 2. § (2) bekezdése szerinti esetekben.

Az ajánlatok elbírálása

6. § (1) Az ajánlatokat a lehető legrövidebb időn belül, de legfeljebb a benyújtási határidőt követő 30 napon belül el kell bírálni, indokolt esetben egy alkalommal további 30 nappal meg lehet hosszabbítani.

(2) Ha az ajánlatok elbírálása során bizonyos kérdések tisztázása szükséges, a beszerző az ajánlattevőtől felvilágosítást, illetve az ajánlatok pontosítását kérheti.

(3) A beszerző valamennyi ajánlattevő bevonásával tárgyalást tarthat, ha a tárgyalástól a beszerzés gazdaságossága valamint az alkalmazott műszaki megoldás indokolja.

(4)7 A 2. § (5) bekezdése szerinti beszerzések esetén az ajánlatokat a polgármester és az érintett intézményvezető, vagy intézményvezetők részvételével létrehozott munkacsoport bírálja el, és szavazattöbbséggel dönt a nyertes ajánlattevő személyéről. A munkacsoport munkájában részt vevő intézményvezetőt, vagy intézményvezetőket a polgármester kéri fel. A szerződést a nyertes ajánlattevővel az intézmények kötik meg.

(5) Önkormányzati beszerzés esetén a nettó 7,5 millió forintot elérő vagy meghaladó építési beruházásra, valamint a nettó 4,0 millió forintot elérő vagy meghaladó árubeszerzésre és szolgáltatás megrendelésére vonatkozó ajánlatokat legalább 3 tagú munkacsoport bírálja el, és szavazattöbbséggel dönt. A munkacsoport akkor határozatképes, ha a tagok több mint fele jelen van.

A munkacsoport tagjai:
- polgármester, vagy az általa meghatalmazott alpolgármester
- a Műszaki Bizottság elnöke, vagy az általa meghatalmazott bizottsági tag
- a beszerzésben illetékes szervezeti egység vezetője, vagy az általa meghatalmazott más személy.
(6) Önkormányzati beszerzés esetén a nettó 7,5 millió forint alatti építési beruházásra, valamint a nettó 4,0 millió forint alatti árubeszerzésre és szolgáltatás megrendelésére vonatkozó ajánlatokat a beszerző bírálja el és dönt a nyertes személyéről.
(7) Az elbírálásnál a beszerző köteles megállapítani, hogy mely ajánlatok érvénytelenek. Az érvényes ajánlatokat az ajánlati felhívásban meghatározott bírálati szempontok alapján kell értékelni.
(8) Az 1. § (1) bekezdés b) pontja szerinti költségvetési szerv e rendelet hatálya alá tartozó beszerzése esetén az ajánlatokat a költségvetési szerv vezetője bírálja el és dönt a nyertes személyéről.

Tájékoztató az eljárás eredményéről

7. § (1) Beszerző köteles az ajánlattevőt írásban tájékoztatni az ajánlatok elbírálásáról és a nyertes személyének kiválasztására vonatkozó beszerzői döntésről.

(2) Az eljárást eredménytelennek kell nyilvánítani, ha

a) nem érkezett ajánlat;

b) kizárólag érvénytelen ajánlatok érkeztek;

c) egyik ajánlattevő sem tett – különösen az ajánlatkérőnek rendelkezésére álló anyagi fedezet mértékére tekintettel - megfelelő ajánlatot.

(3) A beszerző az eljárást a szerződés megkötésére vagy teljesítésére képtelenné válása miatt eredménytelenné nyilváníthatja.

Szerződéskötés

8. § (1) A megvalósításra irányuló szerződéseket megkötni, illetve egyéb kötelezettséget vállalni, kifizetéseket teljesíteni csak a megvalósításhoz szükséges pénzügyi fedezet birtokában lehet.

(2) Eredményes eljárás esetén a nyertessel kell szerződést kötni az ajánlatkérésben meghatározott szerződéses feltételek szerint.

(3) A megkötött szerződésekre egyebekben a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

9. § (1) Jelen rendelet 2006. március 8-án lép hatályba.

(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az önkormányzati pénzeszközökből megvalósuló beruházásokról szóló 6/2002. (III.8.) sz. rendelet, valamint a módosításáról rendelkező 22/2004. (IV.30.) számú rendelet hatályát veszti.

(3) Jelen rendeletet a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

(4) A 14/2009. (IV.24.) sz. önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2009. április 24-én lépnek hatályba.

(5) Az 57/2009. (XII.23.) sz. önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2009. december 23-án lépnek hatályba. Rendelkezéseit a hatálybalépése után indult beszerzések esetében kell alkalmazni.

1

A 14/2009. (IV.24.) sz. rendelet 1. §-a iktatta be és a következő bek-ek számozását megváltoztatta

2

Az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 1. §-a iktatta be.

3

Az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 2. § (1) bek. mód.

4

Hatályon kívül helyezte az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 4. § (2) bek.

5

Az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 2. § (2) bek. mód.

6

A 14/2009. (IV.24.) sz. rendelet 2. §-a iktatta be.

7

Az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 3. §-a iktatta be és ezzel egyidejűleg az eredeti (4)-(7) bek-ek számozását (5)-(8) bek-ekre változtatta.