Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 12/2006. (III.7.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati pénzeszközökből és támogatásokból megvalósuló beszerzésekről

Hatályos: 2013. 04. 18- 2015. 03. 13

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 12/2006. (III.7.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati pénzeszközökből és támogatásokból megvalósuló beszerzésekről

2013.04.18.

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 10. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1

A rendelet hatálya

1. § (1)2 Ezen rendelet személyi hatálya alá tartoznak:

a) Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat),

b) az önkormányzat által alapított helyi önkormányzati költségvetési szervek, kivéve az önkormányzat által létrehozott társulásokat.

(2)3 A rendelet tárgyi hatálya – a (3) bekezdésében foglaltak kivételével - kiterjed aZalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata költségvetési rendeletében jóváhagyott

a) építési beruházásra,

b) árubeszerzésre,

c) szolgáltatás megrendelésre,

d) építési koncesszióra és

e) szolgáltatási koncesszióra,

együttesen: beszerzésekre (továbbiakban beszerzések).

(3)4 E rendelet hatálya nem terjed ki azon beszerzésekre, amelyek során a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény (továbbiakban Kbt.) rendelkezéseit kell alkalmazni, illetve amely beszerzéseknél valamely jogszabály eltérő rendelkezéseket állapít meg.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott szervezetek és személyek az e rendelet hatálya alá tartozó beszerzéseik során kötelesek az e rendeletben foglaltak szerint eljárni.

Általános rendelkezések

2. § (1) E rendelet alkalmazásában:

a) Építési beruházás: olyan visszterhes szerződés, amelynek tárgya

- építmények építési munkálatainak továbbá helyreállítási vagy általános javítási munkálatoknak kivitelezése, vagy kivitelezése és külön jogszabályban meghatározott tervezése együtt,
- meghatározott követelményeknek megfelelő építmény bármilyen eszközzel, ill. módon történő kivitelezése.
b) Árubeszerzés: olyan visszterhes szerződés, amelynek tárgya forgalomképes és birtokba vehető ingó dolog tulajdonjogának vagy használatára, ill. hasznosításra vonatkozó jognak – vételi joggal vagy anélkül történő - megszerzése. Az árubeszerzés magában foglalja a beállítást és az üzembe helyezést is.
c) szolgáltatás megrendelése: olyan építési beruházásnak vagy árubeszerzésnek nem minősülő visszterhes szerződés, amelynek tárgya különösen valamely tevékenység megrendelése a beszerző részéről.
d) 5 építési koncesszió: olyan építési beruházás, amely alapján a beszerző ellenszolgáltatása az építmény hasznosítási jogának meghatározott időre történő átengedése vagy e jog átengedése pénzbeli ellenszolgáltatással együtt, ahol a hasznosításhoz kapcsolódó kockázatokat teljes egészében vagy legalább jelentős részben a nyertes ajánlattevő viseli.
e) 6 szolgáltatási koncesszió: olyan szolgáltatás megrendelés, amelynek alapján a beszerző a szolgáltatás nyújtásának jogát (hasznosítási jog) meghatározott időre átengedi, és ellenszolgáltatása a hasznosítási jog vagy e jog átengedése pénzbeli ellenszolgáltatással együtt, ahol a hasznosításhoz kapcsolódó kockázatokat teljes egészében vagy legalább jelentős részben a nyertes ajánlattevő viseli.
(2) 7 Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 84. § (1) bekezdése szerinti döntés és a könyvvizsgáló megbízása a Közgyűlés hatáskörébe tartozik.
(3) 8 Önkormányzati beszerzések esetén átruházott hatáskörben a polgármester (továbbiakban: beszerző) jár el.
(4) Az 1. § (1) bekezdés b) pontja szerinti költségvetési szerveknél a beszerzési feladatok ellátásáért a költségvetési szerv vezetője a felelős, aki építési beruházás esetén az elvégzendő munkálatokhoz köteles a tulajdonos hozzájárulását beszerezni, legkésőbb a kivitelezési vállalkozási szerződés megkötése előtt. A tulajdonosi hozzájárulást a polgármester adja ki.
(5) 9 A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a több intézményre kiterjedő beszerzések esetén ajánlatkérőként a polgármester jár el az eljárás valamennyi szakaszában, az érintett intézményvezetők bevonásával. A több intézményre kiterjedő beszerzések és az érintett intézmények körét a polgármester határozza meg.

Az Önkormányzat részéről nyújtott támogatásból megvalósuló beszerzések

3. § (1)10 Az Önkormányzat által nyújtott céljellegű, fejlesztési vagy működési célú támogatások esetén – értékhatárra vonatkozó korlátozás nélkül - a támogatás folyósítására vonatkozó megállapodásban rendelkezni kell arról, hogy a támogatott köteles a támogatással érintett beszerzéseknél a támogatás felhasználásáról elszámolni, megfelelve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglaltaknak.

a) Az eseti támogatásban részesített támogatott köteles továbbá az elszámoláskor az alábbi dokumentumokat becsatolni az ellenőrzéshez:

- elszámoló lap,
- a támogatott képviselője által hitelesített számlamásolatok,
- a beszerzés megvalósítására megkötött szerződés, megrendelés vagy megállapodás 1-1 eredeti vagy a támogatott képviselője által hitelesített példánya,
- építési munkák esetén a beszerzés tárgyára vonatkozó tételes költségvetés, mint szerződéses melléklet,
- egyéb feltételek (pl: építési beruházás esetén a felelős kivitelezői nyilatkozat, műszaki átadási jegyzőkönyv, szolgáltatás megrendelése és árubeszerzés esetén teljesítésigazolás).
b) Az általános működési célú támogatások esetében a támogatás szabályszerű felhasználásának ellenőrizhetősége érdekében a támogatott köteles az önkormányzati támogatásról számvitelében elkülönített nyilvántartást vezetni. A támogatott köteles továbbá az elszámoláskor az alábbi dokumentumokat becsatolni az ellenőrzéshez:
- az éves gazdálkodását és működését bemutató szöveges és számszaki beszámoló,
- az önkormányzati támogatás felhasználását dokumentáló főkönyvi kivonat (Naplófőkönyv).
Amennyiben az elkülönített nyilvántartás feltételei nem biztosítottak, úgy a támogatott a támogatás elszámolását az eseti támogatások elszámolására előírt módon köteles teljesíteni.
(2) A támogatási megállapodásban többek között rendelkezni kell arról, hogy a támogatást a támogatott részére történő átutalás időpontjától a Ptk. szerinti késedelmi kamattal növelten kell visszafizetni, amennyiben a támogatott szervezet nem tud megfelelően elszámolni a támogatás felhasználásáról.
(3) A fel nem használt támogatást a támogatottnak az Önkormányzat számlájára vissza kell fizetnie.

A beszerzések előkészítése, jóváhagyása

4. § (1) A beszerzések szükségességéről és azok előirányzatairól a tárgyévi költségvetési rendelet megalkotásakor, illetve a költségvetési rendelet módosításakor a Közgyűlés dönt.

(2)11 A polgármester és a bizottságok – a költségvetés végrehajtása során – Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletében (továbbiakban: SZMSZ) meghatározott átruházott hatáskörök szerint járhatnak el.

A beszerzések lebonyolítása

5. § (1)12 Az e rendelet hatálya alá tartozó beszerzések esetén legalább három, lehetőleg helyi vállalkozótól kell írásban ajánlatot kérni. Az ajánlattételre felkérhető személyeket, szervezeteket a beszerző határozza meg.

(2) Az ajánlatkéréseknek tartalmazni kell az alábbi tartalmi elemeket:

a) a beszerzés tárgyát, mennyiségét,

b) a részletes műszaki követelmények meghatározását,

c) a szerződéses feltételeket (különös tekintettel a jótállásra, és a kötbérre vonatkozó kikötésekre),

d) teljesítés idejét és helyét,

e) pénzügyi teljesítés feltételeit és garanciáit.

f) Az elbírálás szempontrendszerét, a súlyszámokat és a pontozás módszerét.

g) Az ajánlatok érvényességi feltételeit

h) A tárgyalásra vonatkozó feltételeket

(3) Nem kell az (1) bekezdésekben foglalt szabályokat alkalmazni:

(a) 13azon beszerzések esetében, amelyek teljesítésére egy meghatározott személy képes vagy a beszerzés tárgyának sajátos természete miatt korlátozott számú ajánlattevő alkalmas a szerződés teljesítésére, illetve műszaki vagy gazdaságossági indok alapján a munkaterületen kivitelezést folytató vállalkozóval indokolt a szerződés megkötése az adott beszerzéssel összefüggő, ahhoz kapcsolódó feladatra.
(b) rendkívüli sürgősség indoka esetében (különösen életveszély vagy baleset elhárítás, kárenyhítési kötelezettség). Ebben az esetben a rendkívüli sürgősséget indokoló körülmények nem eredhetnek a beszerző mulasztásából.
(c) 14amelynél a beszerzés tárgya az önkormányzat részére jogszabály alapján előírt, kötelezően ellátandó közfeladat, illetve közszolgáltatás ellátására irányul, és amelynek beszerzésére az önkormányzat által alapított, 100 %-os tulajdonában lévő gazdálkodó szervezettel köt szerződést.
(d)15
(e)16amennyiben azok becsült értéke árubeszerzés, szolgáltatás megrendelése, szolgáltatási koncesszió, építési beruházás és építési koncesszió esetén nem éri el a nettó 1 millió forintot.
(f)17 jelen rendelet 2. § (2) bekezdése szerinti esetekben.
(g)18 amennyiben a szerződést az önkormányzat az általa közfoglalkoztatási célra létrehozott közhasznú jogállású szervezettel köti, és a szerződés teljesítése során közfoglalkoztatási jogviszonyban lévő személy feladatellátásba történő bevonásával kerül sor.

Az ajánlatok elbírálása

6. § (1) Az ajánlatokat a lehető legrövidebb időn belül, de legfeljebb a benyújtási határidőt követő 30 napon belül el kell bírálni, indokolt esetben egy alkalommal további 30 nappal meg lehet hosszabbítani.

(2) Ha az ajánlatok elbírálása során bizonyos kérdések tisztázása szükséges, a beszerző az ajánlattevőtől felvilágosítást, illetve az ajánlatok pontosítását kérheti.

(3) A beszerző valamennyi ajánlattevő bevonásával tárgyalást tarthat, ha a tárgyalástól a beszerzés gazdaságossága valamint az alkalmazott műszaki megoldás indokolja.

(4)19 A 2. § (5) bekezdése szerinti beszerzések esetén az ajánlatokat a polgármester és az érintett intézményvezető, vagy intézményvezetők részvételével létrehozott munkacsoport bírálja el, és szavazattöbbséggel dönt a nyertes ajánlattevő személyéről. A munkacsoport munkájában részt vevő intézményvezetőt, vagy intézményvezetőket a polgármester kéri fel. A szerződést a nyertes ajánlattevővel az intézmények kötik meg.

(5)20 Önkormányzati beszerzés esetén a nettó 7,5 millió forintot elérő vagy meghaladó építési beruházásra és építési koncesszióra, valamint a nettó 4,0 millió forintot elérő vagy meghaladó árubeszerzésre, szolgáltatás megrendelésre és szolgáltatási koncesszióra vonatkozó ajánlatokat legalább 3 tagú munkacsoport bírálja el, és szavazattöbbséggel hozza meg a döntést előkészítő javaslatát. A munkacsoport akkor határozatképes, ha a tagok több mint fele jelen van.

A munkacsoport tagjait a beszerző kéri fel. Az ajánlatokat a beszerző bírálja el és dönt a nyertes személyéről.
(6) 21 Önkormányzati beszerzés esetén a nettó 7,5 millió forint alatti építési beruházásra és építési koncesszióra, valamint a nettó 4,0 millió forint alatti árubeszerzésre, szolgáltatás megrendelésre és szolgáltatási koncesszióra vonatkozó ajánlatokat a beszerző bírálja el és dönt a nyertes személyéről.
(7) Az elbírálásnál a beszerző köteles megállapítani, hogy mely ajánlatok érvénytelenek. Az érvényes ajánlatokat az ajánlati felhívásban meghatározott bírálati szempontok alapján kell értékelni.
(8) Az 1. § (1) bekezdés b) pontja szerinti költségvetési szerv e rendelet hatálya alá tartozó beszerzése esetén az ajánlatokat a költségvetési szerv vezetője bírálja el és dönt a nyertes személyéről.

Tájékoztató az eljárás eredményéről

7. § (1) Beszerző köteles az ajánlattevőt írásban tájékoztatni az ajánlatok elbírálásáról és a nyertes személyének kiválasztására vonatkozó beszerzői döntésről.

(2) Az eljárást eredménytelennek kell nyilvánítani, ha

a) nem érkezett ajánlat;

b) kizárólag érvénytelen ajánlatok érkeztek;

c) egyik ajánlattevő sem tett – különösen az ajánlatkérőnek rendelkezésére álló anyagi fedezet mértékére tekintettel - megfelelő ajánlatot.

(3) A beszerző az eljárást a szerződés megkötésére vagy teljesítésére képtelenné válása miatt eredménytelenné nyilváníthatja.

Szerződéskötés

8. § (1) A megvalósításra irányuló szerződéseket megkötni, illetve egyéb kötelezettséget vállalni, kifizetéseket teljesíteni csak a megvalósításhoz szükséges pénzügyi fedezet birtokában lehet.

(2) Eredményes eljárás esetén a nyertessel kell szerződést kötni az ajánlatkérésben meghatározott szerződéses feltételek szerint.

(3) A megkötött szerződésekre egyebekben a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

9. § (1) Jelen rendelet 2006. március 8-án lép hatályba.

(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az önkormányzati pénzeszközökből megvalósuló beruházásokról szóló 6/2002. (III.8.) sz. rendelet, valamint a módosításáról rendelkező 22/2004. (IV.30.) számú rendelet hatályát veszti.

(3) Jelen rendeletet a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

(4) A 14/2009. (IV.24.) sz. önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2009. április 24-én lépnek hatályba.

(5) Az 57/2009. (XII.23.) sz. önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2009. december 23-án lépnek hatályba. Rendelkezéseit a hatálybalépése után indult beszerzések esetében kell alkalmazni.

(6) A 47/2012. (X.31.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2012. november 1. napján lépnek hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

(7) A 13/2013. (IV.17.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2013. április 18. napján lépnek hatályba.

1

A 13/2013. (IV.17.) önk. rend. mód.

2

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 1. § mód.

3

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 1. § mód.

4

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 1. § mód.

5

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 2. § (1) bek. iktatta be.

6

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 2. § (1) bek. iktatta be.

7

A 14/2009. (IV.24.) sz. rendelet 1. §-a iktatta be és a következő bek-ek számozását megváltoztatta. A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 2. § (2) bek. mód. A 13/2013. (IV.17.) önk. rend. 1. § mód.

8

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 2. § (3) bek. mód.

9

Az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 1. §-a iktatta be.

10

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 3. § mód.

11

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 4. § mód.

12

Az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 2. § (1) bek. mód. A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 5. § (1) bek. mód.

13

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 5. § (2) bek. mód.

14

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 5. § (2) bek. mód.

15

Hatályon kívül helyezte az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 4. § (2) bek.

16

Az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 2. § (2) bek. mód. A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 5. § (2) bek. mód.

17

A 14/2009. (IV.24.) sz. rendelet 2. §-a iktatta be.

18

A 13/2013. (IV.17.) önk. rend. 2. § iktatta be.

19

Az 57/2009. (XII.23.) sz. rendelet 3. §-a iktatta be és ezzel egyidejűleg az eredeti (4)-(7) bek-ek számozását (5)-(8) bek-ekre változtatta.

20

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 6. § mód.

21

A 47/2012. (X.31.) önk. rend. 6. § mód.