Zalaegerszeg Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2006. (VI.15.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális, valamint gyermekvédelmi ellátásokról

Hatályos: 2013. 03. 15- 2013. 12. 31

I. Fejezet


ÁLTALÁNOS  RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja


1. §


(1)[1]    E rendelet célja, hogy Zalaegerszeg város lakossága szociális biztonságának megteremtése és megőrzése, valamint a gyermekek védelme, veszélyeztetettségének megelőzése és megszüntetése érdekében, meghatározza a helyi önkormányzat által biztosított egyes szociális és gyermekvédelmi pénzbeli és természetben nyújtott ellátások formáit, a jogosultsági és eljárási szabályokat, illetve azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


(2)[2]    A szociális biztonság megteremtésének és megőrzésének önkormányzati felelősségét megelőzi az egyénnek önmagáért és családjáért viselt felelősségvállalása.



[1] A 7/2007. (II.09) sz. rendelet 1. §-a (1) bekezdésre változtatta a szövegrészt.

[2] A 7/2007. (II.09.) sz. rendelet 1. § -a iktatta be.

6. §


(1)     A vagyoni helyzettől függő szociális és gyermekvédelmi ellátások jogosultságának elbírálása érdekében a kérelmező köteles nyilatkozni

a)[1]     a [2]foglalkoztatást helyettesítő támogatás és a rendszeres szociális segély igénylése esetén az Szvhr. 1. számú mellékletében meghatározott formanyomtatványon,

b)      a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény igénylése esetén Gyvhr. 3. számú mellékletében meghatározott formanyomtatványon,

c)       egyéb ellátások esetében e rendelet 3. számú melléklete szerinti formanyomtatványon

saját és a családtagjai, illetve a háztartásában élők vagyoni helyzetéről.


(2)[3]



[1] A 6/2009. (III.20.) sz. rendelet 4. §-a mód.

[2] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 17. § (2) bek. mód.

[3] Hatályon kívül helyezte a 9/2012. (III.14.) önk. rend. 19. (2) bek. a) pontja.

A  szociális és gyermekvédelmi ellátások megállapításának,

kifizetésének és folyósításának szabályai


7. §  


(1)[1]    A havi rendszerességgel adott szociális és gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások esetében a támogatásra való jogosultságot – a (3)-(4) bekezdésben meghatározott eseteket kivéve – a kérelem benyújtásának napjától kell megállapítani.


(2)[2]


(3)[3]   Az adósságkezelési szolgáltatásban részesülők lakásfenntartási támogatását az adósságkezelés időtartamára kell megállapítani.


(4)     Ha a kérelmet nem a formanyomtatványon nyújtották be, úgy a kérelem benyújtása napjának az írásbeli kérelem benyújtásának igazolt napját kell tekinteni, feltéve, hogy a formanyomtatványon történő utólagos bejelentés megtörtént.


(5)     Ha a kérelmező a határozott időre megállapított ellátás jogosultsági időtartamának megszűnése előtt kéri a jogosultság ismételt megállapítását, az új ellátási jogosultságot a korábbi jogosultság megszűnését követő naptól kell megállapítani.



[1] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 4. § mód.

[2] Hatályon kívül helyezte az 50/2010. (XII.23.) rendelet 7. § (4) bek. c) pontja

[3] A 7/2010. (III.19.) rendelet 2. §  (2) bek. iktatta be és a következő bek-ek számozását megváltoztatta.

9. §[1]


(1)     A havi rendszerességgel adott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások esetében a támogatásra való jogosultságot, ha a jogszabály másképpen nem rendelkezik

a)       a megszűnésre okot adó körülmény bekövetkezését megelőző nappal kell megszüntetni,

 b)     lakásfenntartási támogatás esetén, ha a jogosult lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a támogatást a változás, illetve a haláleset hónapjának utolsó napjával kell  megszüntetni.


(2)[2]    A pénzbeli és természetbeni szociális ellátás folyósításának megszüntetéséről – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - határozatot kell hozni.



[1] A 6/2008. (III.21.) sz. rendelet 7. §-a mód.

[2] A 26/2009. (VI.30.) sz. rendelet 2. §-a mód.

13. §


E rendeletben szabályozott szociális és gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet. 

Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése


14. §


(1)     A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások esetében az Szt. 17. §-ában, a pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások esetében Gyvt. 133. §-ában meghatározott szabályok szerint a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítését e rendelet 17. §  (3)-(6) bekezdésében meghatározott hatáskör gyakorlója rendeli el.


(2)[1]    A rendelet 17. § (1) bekezdés a-b) pontja szerinti hatáskör jogosultja a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét, továbbá a kamat összegét méltányosságból elengedheti, csökkentheti, illetve részletfizetést engedélyezhet, ha a jogosulatlanul igénybevett ellátás visszafizetése a kötelezett, illetve családja megélhetését súlyosan veszélyezteti, vagy aránytalanul nagy terhet jelent.


(3)[2]    Megélhetést súlyosan veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzetnek kell tekinteni, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem egyedülélő esetén a nyugdíjminimum összegének két és félszeresét, egyéb esetben kétszeresét nem haladja meg, és e rendelet 3. § (2) bekezdés k) pontjában meghatározott értékű vagyonnal nem rendelkeznek.



[1] A 6/2008. (III.21.) sz. rendelet 10. §-a mód.

[2] A 6/2008. (III.21.) sz. rendelet 10. §-a mód.

Adatkezelés


15. §


E rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások esetében az Szt. 18-24. §-aiban, a pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások esetében a Gyvt. 134-142. §-aiban meghatározott szabályok szerint a jegyző gondoskodik a nyilvántartások vezetéséről és az adatkezelésre vonatkozó szabályok betartásáról. 

1. rész

Szociális pénzbeli ellátások


19. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a 7/2013. (III.14.) mönk. rend. 16.§ (3) bek.

Aktív korúak ellátása


20. §[1]


(1)[2]    A jegyző a hátrányos munkaerőpiaci helyzetű aktív korú személyek esetében

a)       dönt – az Szt. 33. – 37/C. §-aiban, az Szvhr-ben, valamint e rendeletben meghatározott szabályok alapján – az aktív korúak ellátására jogosultságról, a [3]foglalkoztatást helyettesítő támogatás, vagy a rendszeres szociális segély folyósításáról, illetve a folyósítás szüneteltetéséről, továbbá

b)      elvégzi az Szt. 25. § (4)-(6) bekezdése szerinti felülvizsgálatokat.


(2)     Az aktív korúak ellátásának megállapítására vonatkozó kérelmet a Szvhr. 3. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, és csatolni kell – figyelemmel e rendelet 4. § (5) bekezdésére – Szvhr-ben meghatározott igazolásokat és nyilatkozatokat.



[1]  A 6/2009. (III.20.) sz. rendelet 10. §-a mód.

[2] A 6/2011. (III.18.) önk. rend. 1. § mód.

[3] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 17. § (6) bek. mód.

21. §[1]


(1)[2]      Az Szt. 37. § (1) bekezdés d) pontja alapján az aktív korúak ellátására jogosultnak kérelemre            rendszeres szociális segélyt kell folyósítani, ha

a) egyedülálló, és 55. életévét betöltötte, vagy

b) munkaképességét legalább 40 %-ban elvesztette, vagy legalább 30 %-os mértékű                  egészségkárosodást szenvedett.


(2)[3]      Az (1) bekezdés b) pontja alapján a segélyt a rá irányadó nyugdíjkorhatárt 10 éven belül be    töltő személy esetén határozatlan időre, egyéb esetben 2 év időtartamra lehet megállapítani. A kérelemhez mellékelni kell a rehabilitációs hatóságnak a munkaképesség-csökkenés, vagy     egészségkárosodás minősítését tartalmazó, érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalását,            szakvéleményét, vagy komplex minősítését.


(3)[4]      Az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a 2 év lejártát követően akkor lehet ismételten       megállapítani az aktív korúak ellátására és rendszeres szociális segélyre jogosultságot, ha a   fenti szakhatósági állásfoglalás vagy szakvélemény 2 évnél nem régebbi keltezésű.


(4)[5]   Meg kell szüntetni az (1) bekezdés alapján megállapított segély folyósítását, ha az aktív korú más jogcímen válik jogosulttá a rendszeres szociális segélyre.



[1] A 6/2011. (III.18.) önk. rend. 2. § mód.

[2] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 8. § mód.

[3] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 8. § mód.

[4] Módosította a 7/2013. (III.14.) önk. rend. 9.§ (1) bek.

[5] Megállapította a 7/2013. (III.14.) önk. rend. 9.§ (2) bek.

22. §[1]


(1)     A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult – kivéve az Szt. 33. § (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott személyt – köteles együttműködni

a)       az önkormányzat által együttműködésre kijelölt szervvel: a zalaegerszegi Családsegítő Szolgálat és Gyermekjóléti Központ, Családsegítő Szolgálatával (a továbbiakban: Családsegítő Szolgálat),

b)      az önkormányzattal.


(2)     Az (1) bekezdésben meghatározott személy

a)      az (1) bekezdés a) pont szerinti együttműködés teljesítése érdekében

 -    az önkormányzat által közölt határidőig nyilvántartásba veteti magát a Családsegítő Szolgálatnál,

 -   a beilleszkedési programról írásban megállapodik,

 -   teljesíti a beilleszkedési programban foglaltakat.

b)     az (1) bekezdés b) pont szerinti együttműködés teljesítése érdekében az ellátásra való jogosultság feltételeinek vagy összegének felülvizsgálatára irányuló eljárásban nyilatkozattételi, iratbemutatási kötelezettségének határidőre eleget tesz.


(3)     A beilleszkedést segítő program különösen az alábbiakra terjedhet ki:

-        az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartásra,

-        az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,

-        a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő           részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés   megszerzésére.



[1] A 6/2011. (III.18.) önk. rend. 3. § mód.

23. §[1]


A 21. § (1) bekezdésében meghatározott személy megszegi a Családsegítő Szolgálattal fennálló együttműködési kötelezettségét, ha neki felróhatóan

a)       a nyilvántartásba vételi kötelezettségét az önkormányzat által közölt határidőig nem teljesíti,

b)      a beilleszkedési programról a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül nem állapodik meg,

c)       nem teljesíti a programban foglaltakat.




[1] A 6/2011. (III.18.) önk. rend. 4. § mód.

24. §[1]


(1)     Ha az együttműködésre köteles személy a 22. §-ban foglalt kötelezettségét megszegi, a Családsegítő Szolgálat 5 munkanapon belül megvizsgálja, hogy a mulasztás az aktív korú személynek felróható-e. A vizsgálat eredményéről 3 munkanapon belül értesíteni köteles a jegyzőt.


(2) A Családsegítő Szolgálat az értesítéssel egyidejűleg írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyezettet, hogy az elmulasztott kötelezettségét, mellyel az együttműködést megszegte, az értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül teljesítse. Az értesítés tartalmazza az ismételt mulasztás jogkövetkezményeiről történő tájékoztatást is.


(3)       A jegyző az együttműködési kötelezettség két éven belül történő ismételt és felróható megszegése esetén az aktív korúak ellátására való jogosultságot megszünteti. Az erről szóló jogerős határozat egy példányát megküldi a Családsegítő Szolgálatnak.



[1] A 6/2011. (III.18.) önk. rend. 5. § mód.

25. §[1]


(1)     A jegyző aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg a hajléktalan személy kivételével annak, aki az Szt. 33. §-ában foglalt feltételek teljesítésén túl lakókörnyezete rendezettségét is biztosítja.[2] A lakókörnyezet rendezettsége abban az esetben állapítható meg, ha az igénylő illetve a jogosult:

  1. az általa lakott ingatlan udvarán, valamint a lakásban egy-egy darab szeméttároló edénnyel rendelkezik és azt rendeltetésszerűen használja,
  2. a lakáshoz tartozó udvart, kertet rendben tartja, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
  3. az ingatlan előtti járdát (járda hiányában egy méter széles területsávot), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területét, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területét gondozza, tisztán tartja, szemét-és gyommentesíti,
  4. gondoskodik az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől mentesítéséről,
  5. az állattartásra vonatkozó helyi szabályokat betartja,
  6. az általa lakott lakást rendeltetésszerűen használata, valamint higiénikus állapotának biztosítása keretében gondoskodik:

-      a lakás folyamatos tisztán tartásáról, takarításáról,

-      a vizes helyiségek és illemhely rendeltetésszerű használatáról, rendszeres takarításáról, fertőtlenítéséről.


(2)[3]    A jegyző az aktív korúak ellátásának megállapítására irányuló kérelem benyújtását követő 10 napon belül, már megállapított jogosultság esetén a felülvizsgálat alkalmával lefolytatott helyszíni szemle (környezettanulmány) során győződik meg a lakókörnyezet rendezettségéről.


(3)[4]   Ha a lakókörnyezet az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, legalább 5 napos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.


(4)[5]    Aki lakókörnyezete rendezettségét felszólítás ellenére a kitűzött határidőig nem biztosítja, annak aktív korúak ellátása nem állapítható meg, illetve az aktív korúak ellátására való jogosultsága megszűnik.


[1] A 16/2011. (VI.29.) önk. rend. 2. § (1) bek. iktatta be.

[2] A 7/2013. (III.14.) önk. rend. 10. § (1) bek. mód.

[3] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 9. § (2) bek. mód.

[4] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 9. § (3) bek. mód.

[5] Módosította a 7/2013. (III.14.) önk. rend. 10.§ (2) bek.

26. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a 6/2009. (III.20.) sz. rendelet 23. § (2) bek.

Lakásfenntartási támogatás


27. §[1]


(1)     Az önkormányzat által a szociálisan rászoruló személyek és családok részére az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség (továbbiakban: lakás) fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viselésének enyhítésére nyújtott támogatások fajtái

a)      normatív lakásfenntartási támogatás,

b)      adósságkezelési szolgáltatásban részesülők lakásfenntartási támogatása,

c)[2]    

d)[3]    


(2)     Amennyiben a lakásfenntartási támogatás jogosultja Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata tulajdonában lévő lakásban él, a támogatást elsősorban természetbeni formában kell nyújtani, és – figyelemmel a kiadásokra – a Lakáskezelő, Építőipari és Szolgáltató Kft. számlájára kell utalni.


(3)[4]



[1] A 6/2008. (III.21.) sz. rendelet 18. §-a mód.

[2] Hatályon kívül helyezte az 50/2010. (XII.23.) rendelet 7. § (4) bek. i) pontja.

[3] Hatályon kívül helyezte a 9/2012. (III.14.) önk. rend. 19. § (2) bek. d) pontja.

[4] Hatályon kívül helyezte a 9/2012. (III.14.) önk. rend. 19. § (2) bek. e) pontja.

Normatív lakásfenntartási támogatás


28. §


(1)[1]    A jegyző az Szt. 38. § (2)-(4) és (6)-(8) bekezdései, továbbá a 39. §-ban meghatározott jogosultsági feltételek, valamint az Szvhr-ben meghatározott szabályok alapján a jogosult részére normatív lakásfenntartási támogatást állapít meg.


(2)[2]    A normatív lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet az Szvhr. 12. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

          A kérelemhez mellékelni kell – figyelemmel e rendelet 4. § (5) bekezdésére –

a)       a kérelem nyomtatványon feltüntetett jövedelmekről – a jövedelem típusának megfelelő – igazolást, vagy azok fénymásolatát,

b)      az Szvhr. 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot, továbbá

c)       a lakás nagyságának hitelt érdemlő igazolására vonatkozó dokumentumot.


(3)     Amennyiben a kérelmezőnek a lakás nagyságát hitelt érdemlő módon igazoló irat nem áll a rendelkezésére

a)       a lakás nagyságára vonatkozó adatok közlése céljából meg kell keresni az ingatlan fekvése szerint illetékes körzeti földhivatalt, vagy

b)      a lakás nagyságát a kérelmező nyilatkozata, illetőleg helyszíni szemle alapján kell megállapítani.



[1] Módosította a 7/2013. (III.14.) önk. rend. 11.§-a

[2] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 10. § mód.

Adósságkezelési szolgáltatásban részesülők lakásfenntartási támogatása


29. §


(1)[1]    A jegyző az Szt. 38. § (5) bekezdése, továbbá a 39. §-ban meghatározott jogosultsági feltételek, valamint az Szvhr-ben meghatározott szabályok alapján a jogosult részére adósságkezelési szolgáltatásban részesülők lakásfenntartási támogatását állapít meg.


(2)     Az (1) bekezdésben meghatározott támogatási forma megállapítása iránt külön kérelmet nem kell benyújtani, a támogatásra való jogosultság megállapítása hivatalból történik.


(3)[2]   


(4)[3]   Amennyiben az adósságkezelési szolgáltatás megszűnése miatt az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő lakásfenntartási támogatásra való jogosultsága megszűnik, hivatalból – a támogatásra való jogosultság megszűnésétől számított 30 napon belül – meg kell vizsgálni, hogy fennállnak-e a normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság feltételei.



[1] Módosította a 7/2013. (III.14.) önk. rend. 12.§-a

[2] Hatályon kívül helyezte a 16/2011. (VI.29.) önk. rend. 7. § (2) bek.

[3] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 11. § mód.

Helyi lakásfenntartási támogatás


30. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a 9/2012. (III.14.) önk. rend. 19. § (2) bek. f) pontja.

31. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a 9/2012. (III.14.) önk. rend. 19. § (2) bek. f) pontja.

32. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a 9/2012. (III.14.) önk. rend. 19. § (2) bek. f) pontja.

33. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte az 50/2010. (XII.23.) rendelet 7. § (4) bek. m) pontja.

34. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a  7/2013. (III.14.) önk. rend. 16.§ (3) bek.

35. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a  7/2013. (III.14.) önk. rend. 16.§ (3) bek

Méltányossági ápolási díj


36. §


(1)[1]    A közgyűlés által átruházott hatáskörben a polgármester méltányossági ápolási díjat állapíthat meg az alábbi feltételek együttes fennállása esetén

a)       az igénylő zalaegerszegi lakóhellyel rendelkezik,

b)      a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (továbbiakban: Ptk.) 685. § b) pontjában (a jegyes kivételével) meghatározott nagykorú hozzátartozó (továbbiakban: ápoló), 18. életévét betöltött tartós beteg személy (továbbiakban: ápolt) gondozását, ápolását végzi,

c)       az ápoló családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum

          összegének 200 %-át,

d)      az ápolt családjában (egy háztartásban életvitelszerűen együttlakó hozzátartozók között) a kérelmezőn kívül ápolásra, gondozásra alkalmas más személy nincs,

e)       az ápolt személy gondozási és ápolási igényére tekintettel az ápoló személy kora, egészségi állapota és fizikuma alapján alkalmas a feladat ellátására,

f)       az ápoló és az ápolt között tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés nem áll fenn

feltéve, hogy az ápoló és családja e rendelet 3. § (2) bekezdés k) pontjában meghatározott értékű vagyonnal nem rendelkezik.


(2)     A méltányossági ápolási díj megállapítása során az Szt. 41-44. §-aiban foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.


(3)[2]   



[1] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 12. § mód.

[2] Hatályon kívül helyezte a  7/2013. (III.14.) önk. rend. 16.§ (3) bek.

37. §


A méltányossági ápolási díj iránti kérelmet a Szvhr. 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amelyhez mellékelni kell – figyelemmel e rendelet 4. § (5) bekezdésére –

a)       a háziorvos által kiállított, az Szvhr. 5. számú melléklete szerinti igazolást és szakvéleményt,

b)      e rendelet 2. számú melléklet szerinti jövedelemnyilatkozatot,

c)       az ápoló – e rendelet 5. számú melléklete szerinti – nyilatkozatát arról, hogy

-     kérelmezőn kívül családjában ápolásra, gondozásra alkalmas más személy nincs,

-     az ápolási tevékenység ellátására kora, egészségi állapota és fizikuma alapján, továbbá az ápolt gondozási és ápolási igényére tekintettel alkalmas,

-     ápoltjával tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződése nincs,

d)      e rendelet 3. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot.

38. §


(1)[1]    A méltányossági ápolási díj összege azonos az éves költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80 %-ával.

                  

(2) Az ápolási díj összege független az ápoltak számától.



[1] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 13. § mód.

39. §


Az ápolási kötelezettség teljesítését szükség szerint, a jogosultság fennállását, pedig kétévente legalább egyszer felül kell vizsgálni. 

40. §


(1)[1]   A hatáskör gyakorlója a méltányossági ápolási díj ügyében hozott döntése megalapozása érdekében szakmai bizottságot működtet, melynek véleményét – az ápolási díjról történő lemondás, valamint az ápolt halála miatti megszűntetés kivételével – kikéri.


(2)[2]    A szakmai bizottság összetételét a közgyűlés határozza meg. A bizottság tagjai tevékenységükért díjazásban részesíthetők.



[1] A 6/2009. (III.20.) sz. rendelet 12. §-a mód.

[2] A 9/2012. (III.14.) önk. rend. 14. § mód.

Szociális kölcsön


44. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a 9/2012. (III.14.) önk. rend. 19. § (2) bek. h) pontja.

Szabadulási segély


46. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a 9/2012. (III.14.) önk. rend. 19. § (2) bek i) pontja.

Bursa Hungarica ösztöndíj


48. §[1]


(1)     A közgyűlés által átruházott hatáskörben a polgármester – ha a közgyűlés döntése alapján az önkormányzat csatlakozott a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójához – Bursa Hungarica ösztöndíjban (továbbiakban: ösztöndíj) részesítheti azt a zalaegerszegi lakóhellyel rendelkező, szociálisan rászoruló, magyar állampolgárt, aki megfelel az ösztöndíjrendszer adott évre meghirdetett Általános Szerződési Feltételeiben foglaltaknak.


(2)     Szociálisan rászoruló az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum összegének 150 %-át és – e rendelet 3. § (2) bekezdésének k) pontjában meghatározott értékű – vagyonnal nem rendelkezik.



[1] A 38/2008. (X.22.) sz. rendelet 1. §-a mód.

49. §


(1)     Az „A” és „B” típusú ösztöndíj elnyerése érdekében az önkormányzat (azonos időben)  pályázatot köteles közzétenni, amelynek tartalmaznia  kell a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójának Általános Szerződési Feltételeiben (továbbiakban: szerződési dokumentum) meghatározott szempontokat.


(2)[1]      Az ösztöndíj elnyerése érdekében az igénylő a pályázati kiírásban meghatározott formanyomtatványon és határidőig köteles pályázatát benyújtani, amelyhez csatolni kell a formanyomtatvány tájékoztató részében meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat.



[1] A 6/2008. (III.21.) sz. rendelet 23. §-a mód.

50. §


(1)[1]    A hatáskör gyakorlója dönt az ösztöndíjra való jogosultság megállapításáról vagy elutasításáról, illetve az ösztöndíj összegéről, és a továbbiakban a szerződési dokumentumban meghatározott módon jár el. A pályázó a döntés ellen fellebbezéssel nem élhet.


(2)[2]    Az ösztöndíj havi összege nem haladhatja meg nyugdíjminimum összegének 25 %-át.


(3)     Az ösztöndíj-támogatás időtartama

a)       "A" típusú ösztöndíj esetén: 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév,

b)      "B" típusú ösztöndíj esetén: 3x10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév.


(4)     Az önkormányzat a megállapított ösztöndíjak összegét félévente előre, egyösszegben átutalja a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat bankszámlájára.


(5)     Az ösztöndíj-támogatás folyósításáról – az ösztöndíjas számlára történő havi utalásáról – az Oktatási Minisztérium gondoskodik.



[1] A 6/2008. (III.21.) sz. rendelet 24. §-a mód.

[2] A 7/2007. (II.09.) sz. rendelet 18. §-a mód.

51. §


(1)     Megszűnik az ösztöndíjra való jogosultság, ha

a)       az ösztöndíjas elköltözik az önkormányzat illetékességi területéről,

b)      az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a folyósítás feltételeinek nem felel meg,

c)       "B" típusú pályázat esetén: az ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn. E körülményt az önkormányzat évente egyszer felülvizsgálja. Amennyiben a felülvizsgálat során az ösztöndíjas a kért igazolásokat nem bocsátja rendelkezésre, vagy az együttműködést megtagadja, a szociális rászorultság megszűnését vélelmezni kell.

Az a)-c) pont szerinti megszüntetésre a döntés meghozatalát követő tanulmányi félévtől kerül sor.[1]


(2)     Szünetel az ösztöndíj folyósítása – a folyósítás határidejének módosulása nélkül – azokra a tanulmányi hónapokra, amikor az ösztöndíjas hallgatói jogviszonya szünetel.


(3)     Az ösztöndíjas 15 napon belül köteles bejelenteni felsőfokú tanulmányainak szüneteltetését/befejezését, továbbá ha tanulmányait más felsőoktatási intézményben folytatja, valamint elköltözését. Amennyiben ez utóbbi kötelezettségének nem tesz eleget, a jogosulatlanul felvett ösztöndíj visszafizetésére kötelezhető.



[1] A 6/2008. (III.21.) sz. rendelet 25. §-a mód.

52. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a 43/2009. (XI.27.) sz. rendelet 12. § (2) bek. f) pontja

53. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte az 50/2010. (XII.23.) rendelet 7. § (4) bek. n) pontja.

53/A. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte az 50/2010. (XII.23.) rendelet 7. § (4) bek. o) pontja.

2. rész

Természetben  nyújtott szociális ellátások

Köztemetés


54. §


(1)[1]    A polgármester  önkormányzati hatáskörben eljárva gondoskodik az Szt. 48. §-ában, valamint az Szvhr-ben meghatározott rendelkezések figyelembevételével az elhunyt személy közköltségen való eltemettetéséről.


(2)     Zalaegerszeg városban a köztemetés helye: Új Köztemető.


(3)     Közköltségen elsősorban hamvasztásos temetés, a hozzátartozó vagy az elhalt eltérő rendelkezése esetén a legolcsóbb testtemetés rendelhető el.


(4)[2]    A (2)-(3) bekezdésekben foglaltaktól indokolt esetben el lehet térni, de az ezzel járó jelentősebb többletköltségeket az önkormányzat nem vállalja fel. Ilyen indokolt eset különösen, ha a méltó eltemettetés költségére az elhalt hagyatéka fedezetet nyújt.


(5)     A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve  indokolt esetben a megtérítéstől részben vagy egészben eltekinthet,  ha az a  kötelezett vagy családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.


(6)     Megélhetést veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzet megítélésénél e rendelet 14. § (3) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.



[1] A 6/2008. (III.21.) sz. rendelet 28. §-a mód.

[2] A 6/2009. (III.20.) sz. rendelet 17. §-a mód.

Közgyógyellátás


55. §[1]


A szociálisan rászoruló személy részére – az egészségi állapotának megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásának csökkentése érdekében – méltányossági közgyógyellátás állapítható meg.



[1] Módosította a 7/2013. (III.14.) önk. rend. 14.§-a

56. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a  7/2013. (III.14.) önk. rend. 16.§ (3) bek.

57. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a  7/2013. (III.14.) önk. rend. 16.§ (3) bek.

59. §[1]


A hatáskör gyakorlója további eljárása során az Szt. és a Szvhr. közgyógyellátására vonatkozó hatályos rendelkezései alapján kötelesek eljárni.



[1] A 7/2007. (II.09.) sz. rendelet 22. §-a mód.

60. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte a  7/2013. (III.14.) önk. rend. 16.§ (3) bek.

Rendszeres gyermekvédelmi segély


 63. §


(1)[1]    A közgyűlés által átruházott hatáskörben a polgármester rendszeres gyermekvédelmi segélyre való jogosultságot állapíthat meg a zalaegerszegi lakóhellyel rendelkező gyermeknek és a – Gyvt. 20.§ (3) bekezdésében meghatározottak szerinti – fiatal felnőttnek (együtt: gyermek), ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg

a)[2]     a nyugdíjminimum 145 %-át, továbbá

aa)     a gyermek tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos, vagy

ab)    a gyermeket szülője, illetve más törvényes képviselője egyedül gondozza, vagy

ac)     a gyermek középfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul,

feltéve, hogy rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság feltételei nem állnak fenn.

b)      a nyugdíjminimum 120 %-át,[3] továbbá

ba) a gyermek tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos, vagy

bb) a gyermeket szülője, illetve más törvényes képviselője egyedül gondozza, vagy

bc) a gyermek középfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul,

feltéve, hogy rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosultság feltételei fennállnak,

c)       a nyugdíjminimum 100 %-át,[4] és rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság feltételei fennállnak.


(2)     Az (1) bekezdésben meghatározott feltételek fennállása esetén is csak akkor állapítható meg rendszeres gyermekvédelmi segélyre való jogosultság, ha a kérelmező családja e rendelet 3. § (2) bekezdésének k) pontjában meghatározott értékű – vagyonnal nem rendelkezik.


(3)     A családi jövedelem- és vagyonszámításnál a Gyvt. 19. § (4) bekezdés a-f) pontjaiban meghatározott közös háztartásban élő közeli hozzátartozók vehetők figyelembe.



[1]A 43/2009. (XI.27.) sz. rendelet 9. §-a mód.

[2] A 43/2009. (XI.27.) sz. rendelet 9. §-a mód.

[3] A 6/2009. (III.20.) sz. rendelet 19. § (2) bek. mód.

[4] A 6/2009. (III.20.) sz. rendelet 19. § (3) bek. mód.

64. §


A rendszeres gyermekvédelmi segély megállapítására irányuló kérelmet e rendelet 14. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell – figyelemmel e rendelet 4. § (5) bekezdésére –

a)       e rendelet 2. számú melléklete szerinti jövedelemnyilatkozatot, illetve a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről – a jövedelem típusának megfelelő – igazolást, vagy azok fénymásolatát, valamint

b)      e rendelet 3. számú mellékletében található vagyonnyilatkozatot. 

65. §


(1)[1]   A rendszeres gyermekvédelmi segély havi összege nem haladhatja meg gyermekenként a háromezer forintot, és nem lehet kevesebb ezer forintnál.


(2)[2]    A rendszeres gyermekvédelmi segély összegét úgy kell megállapítani, hogy a család egy főre jutó jövedelme a gyermek tekintetében a segéllyel  együtt lehetőség szerint érje el a jogosultság jövedelemi értékhatárát. Gyermekenként eltérő kiegészítő összeg is megállapítható.



[1] A 43/2009. (XI.27.) sz. rendelet 10. §-a mód.

[2] A 6/2009. (III.20.) sz. rendelet 20. §-a mód.

66. §[1]


(1)     A gyermekvédelmi segély – a kérelem benyújtása hónapjának első napjától – legfeljebb egy évre állapítható meg. Az egy éves időtartam lejárta után a támogatás iránti kérelmet meg kell újítani.


(2)     Amennyiben a segély megállapítására a kérelmet a korábbi jogosultság lejártának hónapjában nyújtják be, az új jogosultság a kérelem benyújtását követő hónap első napjától állapítható meg.



[1] A 7/2010. (III.19.) rendelet 8. §-a mód.

Óvodáztatási támogatás[1]


68/A. §


A jegyző a Gyvt-ben és a Gyvhr-ben meghatározottak szerint óvodáztatási támogatásra jogosultságot állapít meg és gondoskodik a támogatás folyósításáról.



[1] A 6/2009. (III.20.) sz. rendelet 21. §-a iktatta be.

4. rész

Természetben  nyújtott gyermekvédelmi ellátások

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény


69. §


(1)     A jegyző rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságot állapít meg egy évre a Gyvt. 19-20. §-aiban, valamint a Gyvhr-ben meghatározott szabályok alapján.


(2)     A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapítására irányuló kérelmet a Gyvhr. 3. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell – figyelemmel e rendelet 4. § (5) bekezdésére –

a)       a 2. számú mellékletben található jövedelemnyilatkozatban  feltüntetett jövedelmekről – a jövedelem típusának megfelelő – igazolást, vagy azok fénymásolatát, továbbá

b)      a Gyvhr. 65. § (1) b-f) pontjaiban meghatározott dokumentumok közül azokat, amelyek a jogosultság elbírálásának alapjául szolgálnak.


(3)       A gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság megállapítása esetén a gyermek a Gyvt. 19. § (1) bekezdés a-c) pontjaiban meghatározottak igénybevételére jogosult.