Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 45/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális, valamint gyermekvédelmi ellátásokról szóló 25/2006. (VI. 15.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 01. 01

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 37. § (1) bekezdésében, 37/A. § (3) bekezdésében, 38. § (9) bekezdésében, 43/B. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében és 132. § (4) bekezdésében, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. §


A pénzbeli és természetben nyújtott szociális, valamint gyermekvédelmi ellátásokról szóló 25/2006. (VI. 15.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


2. §


A rendelet személyi hatálya kiterjed, ha a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.), a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) és  végrehajtási rendeleteik, valamint e rendelet másképpen nem rendelkezik

a)       az önkormányzat területén élő, bejelentett lakóhellyel rendelkező

aa)     magyar állampolgárokra,

ab)     bevándoroltakra és letelepedettekre,

ac)     hontalanokra,

ad)    a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre;

b)      az Szt. 3.§ (3) bekezdésében meghatározott személyekre,

c)       a rendelet 68/A. §-ában és 69. §-ában meghatározott gyermekvédelmi ellátások tekintetében a Gyvt. 4. § (1) bekezdésében meghatározott személyekre; 

d) az önkormányzati segély esetében az önkormányzat területén tartózkodó, az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is, ha az ellátás biztosításának hiánya mindezen személyek életét, testi épségét veszélyezteti.”


2. §


(1)     Az R. 3. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„c)    pénzbeli szociális ellátás: foglalkoztatást helyettesítő támogatás; rendszeres szociális segély; normatív lakásfenntartási támogatás; adósságkezelési szolgáltatásban részesülők lakásfenntartási támogatása; méltányossági ápolási díj; önkormányzati segély; méltányossági segély, Bursa Hungarica ösztöndíj;”



  1. Az R. 3. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„e)    pénzbeli gyermekvédelmi ellátás: rendszeres gyermekvédelmi segély; óvodáztatási támogatás;”


(3)     Az R. 3. § (2) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„f)     természetbeni gyermekvédelmi ellátás: rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény;”


(4)     Az R. 3. § (2) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„i)      havi rendszeres pénzellátás: foglalkoztatást helyettesítő támogatás, rendszeres szociális segély, normatív lakásfenntartási támogatás, adósságkezelési szolgáltatásban részesülők lakásfenntartási támogatása, méltányossági ápolási díj, Bursa Hungarica ösztöndíj, rendszeres gyermekvédelmi segély;”


3. §


(1)     Az R. 4. § (2) bekezdés felvezető mondata és d) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2)   A rendeletben szabályozott szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások iránti kérelmet írásban Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalánál, a jegyző hatáskörébe tartozó ellátás esetén Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalánál, a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalánál, valamint a kormányablaknál, az aktív korúak ellátása iránti kérelmet ezeken felül a kérelmezőt álláskeresőként nyilvántartó járási hivatal munkaügyi kirendeltségénél lehet illetékmentesen benyújtani

        

d)      egyéb ellátások esetében e rendelet mellékleteiben meghatározott formanyomtatványon.”


(2)     Az R. 4. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(3)   Az eljárás során az igénylőnek nyilatkoznia kell:

          a)   saját és együtt élő családtagjai, továbbá lakásfenntartási támogatás igénylése esetén a háztartásban élők

-   természetes személyazonosító adatairól (név, születési hely és idő, anyja neve)

-   lakó- és tartózkodási helyéről, továbbá hajléktalan személy esetében arról a címről, amelyre a megállapított ellátást kéri,   

-   állampolgárságáról,                                                      

-   az igényelt szociális és gyermekvédelmi ellátás – e rendeletben az egyes ellátási formáknál meghatározott – jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokról,

-   társadalombiztosítási azonosító jeléről,

-   jövedelemi viszonyairól,

-   az Szt-ben, Gyvt-ben és e rendeletben meghatározott esetekben vagyoni viszonyairól,

b)   ápolási díj esetén az adóazonosító jeléről,

c)   lakásfenntartási támogatás esetén a támogatott szolgáltatást szerződőként igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek az azonosításához szükséges adatokról.”


4. §   


Az R. 5. § (8) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(8)   E rendelet 16. § (2) bekezdés b) és ca-cb) pontjaiban, valamint a (3) bekezdés b) és a (4) bekezdés b) pontjaiban szabályozott szociális és gyermekvédelmi ellátások esetében a jövedelmi korlát felső értékhatárától különösen indokolt esetben 3 %-kal el lehet térni.”


5. §


(1)     Az R. 8. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2)   Ha e rendelet 3. § (2) bekezdés i) pontjában meghatározott havi rendszeres pénzbeli ellátás nem teljes hónapra jár, a töredékellátás összege azonos az ellátás havi összege harmincad részének és az ellátási napok számának szorzatával.”


(2)     Az R. 8. § (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(4)   A Gyvt-ben szabályozott rendszeres gyermekvédelmi kedvezményhez kapcsolódó pénzbeli ellátás esetében, ha a jogosultság kezdete

a)       a tárgyhónap tizenötödikéig terjedő időszakra esik, a támogatás teljes összegét,

b)      a tárgyhónap tizenötödikét követő időszakra esik, a támogatás 50 %-át

kell folyósítani.”


6. §


Az R. 11. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(1)   E rendeletben meghatározott hatáskör gyakorlója elvégzi]

„c)    a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre, ideértve a Gyvt. 19. § (1a) bekezdés szerinti pénzbeli ellátásra való jogosultság hivatalból vagy kérelemre történő felülvizsgálatát, ha a megállapított jogosultság időtartama alatt a jogosultsági feltételekben változás következett be,”


7. §


(1)     Az R. 12. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(2)   Nem kell környezettanulmányt készíteni]

„c)    köztemetés és óvodáztatási támogatás ügyében indult eljárásokban.”


(2)     Az R. 12. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3)   Önkormányzati segély és rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény ügyekben a kérelemnek teljes egészében helyt adó elsőfokú döntés esetén, ellenérdekű ügyfél hiányában mellőzhető a döntésből az indokolás és a jogorvoslatról szóló tájékoztatás.”


8. §


(1)     Az R. 16. § (2) bekezdés b)-c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(2)   Szociális pénzbeli ellátásként az alábbi támogatások állapíthatóak meg:]


„b)    Az Szt-ben meghatározott keretszabályok figyelembevételével, e rendeletben meghatározott konkrét feltételek alapján

ba)    méltányossági ápolási díj,

bb)    önkormányzati segély;

c)      Az önkormányzat saját költségvetése terhére, e rendeletben meghatározott feltételek alapján:

ca)    Bursa Hungarica ösztöndíj,

cb)    méltányossági segély.”


(2)     Az R. 16. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3)   Gyermekvédelmi pénzbeli ellátásként az alábbi támogatások állapíthatóak meg:

a)       a Gyvt-ben és Gyvhr-ben meghatározott jogosultsági feltételek alapján óvodáztatási támogatás,

b)      az önkormányzat saját költségvetése terhére, e rendeletben meghatározott feltételek alapján rendszeres gyermekvédelmi segély.”


(3)     Az R. 16. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6)   A hatáskör gyakorlására jogosult döntése alapján az alábbi pénzbeli ellátások természetbeni ellátás formájában is nyújthatók:

a)       önkormányzati segély,

b)      méltányossági segély,

c)       normatív lakásfenntartási támogatás.”


9. §


(1)     Az R. 17. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4)   Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a polgármester az alábbi ellátások esetében gyakorol döntési hatáskört:

a)       méltányossági ápolási díj,

b)      méltányossági közgyógyellátás,

c)       önkormányzati segély,

d)      köztemetés,

e)       rendszeres gyermekvédelmi segély.”


(2)     Az R. 17. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott esetben a jegyző az alábbi ellátások esetében gyakorol döntési hatáskört:

a)      normatív lakásfenntartási támogatás,

b)      adósságkezelési szolgáltatásban részesülők lakásfenntartási támogatása,

c)      rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény,

d)      foglalkoztatást helyettesítő támogatás,

e)      rendszeres szociális segély,

f)     óvodáztatási támogatás.”


10. §


Az R. 18. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2)   Önkormányzati pénzforrásból finanszírozott ellátások:

  • méltányossági ápolási díj,
  • önkormányzati segély,
  • méltányossági segély,
  • Bursa Hungarica ösztöndíj,
  • köztemetés,
  • méltányossági közgyógyellátás után fizetendő térítési díj,
  • rendszeres gyermekvédelmi segély.”

                           

11. §


Az R. 41. §-a és az azt megelőző cím helyébe az alábbi rendelkezés lép:


„Önkormányzati segély


41. §


(1)     A közgyűlés által átruházott hatáskörben a polgármester önkormányzati segélyt állapíthat meg annak a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személynek, akinek családjában

a)       váratlan esemény, vagy egyéb rendkívüli ok miatt előre nem látható, jelentős többletkiadás keletkezett vagy várható, továbbá

b)      az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg

 ba)            egyedül élő esetén a nyugdíjminimum összegének 150 %-át,

bb)           egyéb esetben a nyugdíjminimum összegének 130 %-át.


(2)     Különösen indokolt esetben az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott értékhatároktól a nyugdíjminimum összegének 50 %-ával el lehet térni.


(3)     Különösen indokolt esetnek kell tekinteni elsősorban azt az élethelyzetet,

  a)      ha az igénylő

aa)    egyedül él,

ab)    70 éven felüli,

ac)    balesetet szenvedett vagy elemi kár érte,

ad)    betegsége miatt egy hónapot meghaladó táppénzes állományban volt,

ae)    e rendelet 3. § (2) bekezdés k) pontjában meghatározott értékű vagyonnal nem rendelkezik,

b) ha a szülő (törvényes képviselő)

ba)    az iskoláztatás

bb)    válsághelyzetben lévő várandós anyaként gyermekének megtartásával kapcsolatos

bc)    a gyermek fogadásához szükséges

bd)    a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás

be)    a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez szükséges

kiadásaira tekintettel szorul támogatásra.


(4)     Az önkormányzati segély adható eseti jelleggel, vagy tartósan jövedelem nélküli, létfenntartási gonddal küzdő rászoruló részére meghatározott időszakra havi rendszerességgel.


(5)     Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként önkormányzati segély – a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesülő kivételével - annak nyújtható, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 250 %-át.


(6)     A temetés költségeire tekintettel nem állapítható meg segély, ha a temetés számlával igazolt költsége a 400 000 Ft-ot meghaladja, vagy a kérelmet a temetési számla kiállításától számított 3 hónap után nyújtják be.


(7)     Indokolt esetben a temetés költségeinek kifizetéséhez megállapított önkormányzati segély előre is adható. Ez esetben a határozatban meg kell jelölni azt a határidőt, ameddig a jogosult köteles a temetést igazoló számlát bemutatni.


(8)     Az önkormányzati segély iránti kérelmet a rendelet 6. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amelyhez mellékelni kell – figyelemmel e rendelet 4. § (5) bekezdésére –

a)       a rendelet 2. számú melléklete szerinti jövedelemnyilatkozatot, illetve a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről – a jövedelem típusának megfelelő – igazolást, vagy azok fénymásolatát, továbbá

b)      a többletkiadásokat hitelt érdemlően bizonyító dokumentumokat vagy azok másolatát, illetve az előzőek hiányában az ügyfél nyilatkozatát,

c)      az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát, vagy annak fénymásolatát, továbbá

d)      a temetés költségeiről – a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, amelyet az Szvhr.  32. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint az igénylőnek vissza kell adni.


(9)     Ha a (8) bekezdés b) pontjában meghatározott dokumentumok hiányában az igénylő nyilatkozata igazolja a többletkiadásokat, részére utólagos elszámolási kötelezettség írható elő.


(10)   Önkormányzati segély:

a)      eseti kifizetéssel háztartásonként évente legfeljebb két alkalommal állapítható meg, összege pedig nem lehet kevesebb ezer forintnál, éves  együttes összege nem haladhatja meg a nyugdíjminimum négyszeresét.

b)      havi rendszerességgel egy naptári évben legfeljebb 6 hónapra állapítható meg azzal, hogy két megállapítás között 6 hónapnak el kell telnie, havi összege pedig nem haladhatja meg a nyugdíjminimum 50 %-át.

        

(11)   A temetés költségeihez megállapított önkormányzati segély százasra kerekített összege azonos a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének

a)      30 %-ával, ha a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 150 %-át,

b)      20 %-ával, ha a családban az egy főre jutó jövedelem meghaladja a nyugdíjminimum 150 %-át, de nem haladja meg annak 200 %-át,

c)      15 %-ával, ha a családban az egy főre jutó jövedelem meghaladja a nyugdíjminimum 200 %-át, de nem haladja meg annak 250 %-át,

de nem haladhatja meg a temetés számlával igazolt költségét.


(12)   A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének összege 151.000 Ft, melyet a zalaegerszegi Városgazdálkodási Kft. Kegyeleti Ágazatának tárgyévi számítása alapján a közgyűlés évente határoz meg.”


12. §


Az R. 45. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:


„(1)   A közgyűlés által átruházott hatáskörben a szociális ügyekért felelős szakbizottság  méltányossági segélyt állapíthat meg annak a zalaegerszegi lakóhellyel rendelkező, önkormányzati segélyre nem jogosult személynek, aki olyan rendkívüli élethelyzetbe került, melyet önerőből vagy családja, szűkebb környezete, illetve a szociális ellátórendszer nyújtotta egyéb lehetőségekkel megoldani nem képes.”


13. §


Az R. 61. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1)   A hatáskör gyakorlójának döntése alapján az alábbi pénzbeli szociális ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatóak

a)       lakásfenntartási támogatás,

b)      önkormányzati segély,

c)       méltányossági segély.”


14. §


(1)       Az R. 58. § (1) bekezdésének felvezető mondatában „A jegyző” szövegrész helyébe „A közgyűlés által átruházott hatáskörben a polgármester” szöveg lép.


(2)       Az R. 6. számú melléklete helyébe jelen rendelet 1. melléklete lép.


15. §


(1)     Ez a rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.


(2)     A 2014. január 1-jét megelőzően jogerős határozattal megállapított átmeneti segély, temetési segély és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás ellátásokra, valamint a 2014. január 1-jén átmeneti segély, temetési segély és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránt folyamatban lévő ügyekre a 2013. december 31-én hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni, azzal, hogy 2014. január 1-jétől e rendelet alkalmazásában az átmeneti segély, a temetési segély és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás önkormányzati segély ellátásnak minősül.


(3)     A 2013. december 31-ét követően átmeneti segély, temetési segély és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránt előterjesztett kérelmet önkormányzati segély iránt előterjesztett kérelemként kell elbírálni.


(4)     Hatályát veszti az R.

           

            a)         3. § (2) bekezdés h) pontjában a „folyamatos segély” szövegrész,

            b)         10. §-a,

            c)         42. §-a,

            d)        43. §-a,

            e)         47. §-a,           

f)         62. §-a és az azt megelőző „Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás” alcím,

            g)         67. §-a és az azt megelőző cím,        

            h)         68. §-a,

            i)          70. §-a és az azt megelőző cím,

            j)          8. számú melléklete,

k)         13. számú melléklete,

            l)          15. számú melléklete.



                        Dr. Kovács Gábor  sk.

                   jegyző

Gyutai Csaba sk.

                          polgármester