Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 5/2013. (II.8.) önkormányzati rendelete
a 2013. évi költségvetésről
Hatályos: 2013. 06. 29- 2013. 07. 31Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 5/2013. (II.8.) önkormányzati rendelete
a 2013. évi költségvetésről
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1)-(4) bekezdésében, a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény 23. § (5) bekezdésében és 182. § (3) bekezdésében, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 27. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény rendelkezései alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata 2013. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:1
1. § A rendelet hatálya kiterjed Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésére, annak bizottságaira, az önkormányzatra és az önkormányzat költségvetési szerveire.
2. § (1)2 Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése a 2013. évi költségvetési bevételeket 12.254.020 eFt-ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:
- intézményi működési bevételek |
2.382.309 eFt |
- közhatalmi bevételek |
3.966.015 eFt |
- felhalmozási bevételek |
483.181 eFt |
- kapott támogatás |
2.458.177 eFt |
- TB alaptól átvett pénzeszközök |
231.745 eFt |
- támogatás értékű bevétel |
2.706.993 eFt |
- kölcsönök visszatérülése |
25.600 eFt |
- személyi jellegű kiadások |
3.119.843 eFt |
- munkaadókat terhelő járulékok |
816.558 eFt |
- dologi jellegű kiadások |
4.983.042 eFt |
- működési támogatások |
872.099 eFt |
- ellátottak juttatásai |
303.795 eFt |
- kölcsönnyújtás |
52.485 eFt |
Előző évek pénzmaradványának igénybevétele |
Költségvetési hiány belső finanszírozását meghaladó összegének külső finanszírozására szolgáló bevételek: |
Felhalmozási célú hitel felvétele 862.489 eFt |
Finanszírozási bevételek összesen: 3.533.777 eFt |
Finanszírozási célú kiadások: |
Működési célú (átvállalt ) hitel törlesztése 14.700 eFt |
Felhalmozási célú hitel és kölcsöntörlesztés 250.528 eFt |
Finanszírozási kiadások összesen: 265.228 eFt |
3. § (1) Az önkormányzat költségvetési gazdálkodásának biztonságáért a közgyűlés, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(2) A bizottságok - a költségvetés végrehajtása során - Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletében (továbbiakban: SZMSZ) meghatározott átruházott hatáskörök szerint járhatnak el.
(3) A közgyűlés bizottságainak átruházott hatáskörébe utalt előirányzatok a 6.a. számú mellékletében foglaltak szerint az alábbiak:
4. § (1) Kifizetéseket teljesíteni csak a jóváhagyott előirányzat mértékéig a költségvetési célokra és feladatokra lehet. Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:
a) működési kiadásokra vonatkozóan az egyes szakfeladatok, illetve feladatok között a jóváhagyott előirányzatokon belül engedélyezhet átcsoportosítást. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével, illetve az általános tartalék 50 %-os felhasználásáig,
b) felhalmozási célú előirányzatok esetében a közgyűlés által már jóváhagyott fejlesztési feladatok és felújítási célok előirányzatai között átcsoportosításokat engedélyezhet, esetenként 10 millió forintos összeghatárig,
c) a költségvetési cél megvalósítása érdekében indokolt esetben jogosult a működési kiadási és felhalmozási célú előirányzatok közötti átcsoportosítások engedélyezésére.
(2) A költségvetésben jóváhagyott feladatokat a végrehajtás során rangsorolni kell, elsőbbséget kell biztosítani az intézményfinanszírozásnak, az önkormányzat működésével összefüggő kiadásoknak, az adósságszolgálat teljesítésének. A működési kiadásokat időarányosan, felhalmozási és felújítási kiadásokat teljesítményarányosan lehet kiutalni. Ettől eltérő finanszírozás csak a közgyűlés jóváhagyása szerint történhet.
(3) Az éves gazdálkodás során az előirányzatok felhasználásának ütemezését a szakosztályok és a költségvetési szervek által szolgáltatott adatok alapján, havi likviditási tervekben, ezen belül heti, szervezetenkénti és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban kell elkészíteni.
(4) Az éves gazdálkodás során a gazdaságossági intézkedések eredményeként keletkező pénzügyi többleteket, illetve egyszeri bevételeket lehetőség szerint tartalékba kell helyezni a jövőbeni adósságszolgálat teljesítése érdekében.
(5) Az önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében az intézményvezető saját hatáskörben engedélyezheti:
a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés törlését,
b) egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés törlését,
c) a 100.000.-Ft értékhatárt el nem érő kisösszegű követelés törlését, amennyiben az önkéntes teljesítésre történő felszólítás harmadszorra is eredménytelen.
Minden más egyedi esetben követelés csak a közgyűlés hozzájárulásával törölhető.
(6) A 100 %-os önkormányzati tulajdonban lévő és az önkormányzat többségi befolyásával rendelkező gazdasági társaságok kivételével az önkormányzat egyéb szervezetek, társaságok, egyesületek részére - az Európai Uniós és hazai forrásból nyújtott támogatásból utófinanszírozással megvalósuló városérdekeket képviselő pályázatok eseteit kivéve, amennyiben az önkormányzattal a pályázat benyújtását megelőzően egyeztetés történik - hitelt nem folyósít, kamatmentes visszafizetendő támogatást nem nyújt, garanciát és kezességet nem vállal, jelzálogjogot nem biztosít. A 100 %-os önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok esetében - az önkormányzati közfeladat ellátására tekintettel - az önkormányzat garanciavállalási vagy kezességvállalási díjat nem köt ki.
(7) A városi kincstár 2013. évben folytatja működését.
5. § (1)10
(2) A közgyűlés a költségvetési szervek létszámkeretét 1.332,5 főben, a 12. számú mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.
(3) Az önkormányzat a „Bio és megújuló energiafelhasználás startmunka mintaprogram”projekt keretében vállalta 2 fő közfoglalkoztatását 2013. január 1. és november 30. közötti időszakban, és a „Petőfi tagiskola tornaterem padlóburkolat és világításkorszerűsítés BM pályázati támogatással”projekt keretében 1 fő közfoglalkoztatását 2013. január 1. és június 30. közötti időszakban.
(4) Az önkormányzat által irányított költségvetési szerveknél az engedélyezett létszámon felül közfoglalkoztatotti létszámot nem terveznek
(5) A köztisztviselőket megillető illetménykiegészítés 2013. évre megállapított mértéke
a) felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 40 %-a,
b) középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 20 %-a.
6. § (1) A közgyűlés Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata 2013. évi költségvetésének címrendjét az 5., 6., 9. és 10. számú melléklet szerint jóváhagyja a hozzá tartozó bevételi és kiadási előirányzatokkal együtt. Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek képeznek címet, az önállóan működő költségvetési szervek és az egyes ágazati feladatok pedig alcímet.
(2) Az önkormányzat bevételeit forrásonként a 2. számú melléklet, az állami hozzájárulások jogcímeit és összegeit a 3. számú melléklet, az önkormányzat kiadásait közgazdasági osztályozás alapján a 4. számú melléklet, a hitelállomány és az adósságszolgálat alakulását a 11. számú melléklet, valamint az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 13. számú melléklet tartalmazza.
7. § (1) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított intézményfinanszírozása és saját bevételei terhére köteles úgy megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodása, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül a szerv vezetője a felelős.
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek az eredeti költségvetésben a működési hiány finanszírozásához bevonni tervezett pénzmaradvány összegén felüli szabad pénzmaradványra, annak jóváhagyásáig kötelezettséget nem vállalhatnak. Amennyiben a felülvizsgált és jóváhagyásra kerülő pénzmaradvány összege elmarad a tervezettől, az elmaradás összegét köteles a költségvetési szerv egyéb bevételével pótolni, vagy a kiadások csökkentésével kompenzálni.
(4) A költségvetési szerv vezetője az előirányzatán felüli pénzügyileg teljesült összeg erejéig előirányzatait megemelheti, felhasználására a közgyűlés döntését követően kerülhet sor.
(5) Az önállóan működő költségvetési szerv előirányzatának változtatását a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátását végző, önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője jogosult kezdeményezni a közgyűlésnél.
(6) Az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézményei részére az intézményfinanszírozás keretösszegén felül kiegészítő pénzforrás kiutalásáról - kivéve a központi előirányzatok leszervezését, törvények, rendeletek végrehajtását, központi költségvetésből kiutalt összegeket – legfeljebb a tárgyév október 15-ig benyújtott likviditási kérelem esetén, az azt követő felülvizsgálat eredményének függvényében dönt.
8. § A normatív állami hozzájárulás igényléséhez szolgáltatott adatok 3 %-os mértéknél nagyobb eltéréséért az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője a felelős, helytelen adatszolgáltatásból adódó különbözet és ahhoz kapcsolódó kamat fizetési kötelezettség összege az intézmény költségvetéséből elvonásra kerül.
9. § (1) Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) a költségvetési szervei számára helyben központosított közbeszerzési eljárás (továbbiakban: közbeszerzés) keretében választja ki a villamos- és gázenergia szállítást végző vállalkozót a gazdaságilag leghatékonyabb megoldás érdekében.
(2) Az ajánlatkérésre kizárólagosan az Önkormányzat jogosult.
(3) A közbeszerzés személyi hatálya alá tartozó intézmények körét a 17. sz. melléklet tartalmazza.
(4) A közbeszerzés kizárólag a villamos- és gázenergia szállítására terjed ki.
(5) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek kötelesek a közbeszerzés során együttműködni. Ennek során az intézmények kötelesek az Önkormányzat számára az eljárással összefüggésben valamennyi adatot és információt – szóban vagy írásban, az erre vonatkozó megkereséstől számított legkésőbb 2 munkanapon belül – megadni. Az Önkormányzat köteles ezeket az adatokat a jogszabályoknak megfelelően kezelni. Az Önkormányzat a közbeszerzési eljárás dokumentumainak összeállítása során, továbbá a beérkezett ajánlatok értékelésekor köteles az intézményeket megfelelően tájékoztatni, illetve velük egyeztetni. A tájékoztatás, illetve egyeztetés nem jelentheti a pályázati anyagok olyan szintű ismertetését, mely az egyenlő elbírálást veszélyeztetné.
(6) Az intézmények a közbeszerzéshez kapcsolódó költségek fedezésére díjat nem kötelesek fizetni, a költségek az önkormányzatot terhelik.
10. § A 2013. évi költségvetés előirányzatainak módosítását a Polgármesteri Hivatalnál és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveknél – az első negyedév kivételével - negyedévenként kell a közgyűlés elé terjeszteni. Kiemelt fontosságú előirányzat módosításokat soron kívül a közgyűlés elé kell terjeszteni.
11. §
11. § (1) E rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2013. február 09. napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2013. költségvetési év során kell alkalmazni.
(2) A rendelet 5. § (2) bekezdése és 12. számú melléklete 2013. február 15. napján lép hatályba.
(3) A rendelet 5. § (1) bekezdése és 12.a számú melléklete 2013. február 15. napján hatályát veszti.
12. §
12. § (1) A 17/2013. (IV.17.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2013. április 18. napján lépnek hatályba.
(2) A 25/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2013. június 29. napján lépnek hatályba. A 25/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdése, valamint 13. számú melléklete 2013. augusztus 1. napján lép hatályba. A 25/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése, valamint 13.a számú melléklete 2013. szeptember 1. napján lép hatályba.
1. melléklet
A 17/2013. (IV.17.) önk. rend. mód. A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. mód.
A 17/2013. (IV.17.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód. A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód.
A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód. A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód.
A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód. A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód.
A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód.
A 17/2013. (IV.17.) önk. rend. 1. § (2) bek. mód. A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód.
A 17/2013. (IV.17.) önk. rend. 1. § (2) bek. mód. A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód.
A 17/2013. (IV.17.) önk. rend. 1. § (2) bek. mód. A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 1. § (1) bek. mód.
A 25/2013. (VI.28.) önk. rend. 2. § mód.
Hatályon kívül helyezte az 5/2013. (II.18.) önk. rend. 11. § (3) bek.