Zalaegerszeg Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.13.) önkormányzati rendelete
a 2015. évi költségvetésről szóló
Hatályos: 2015. 04. 01- 2015. 05. 12Zalaegerszeg Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.13.) önkormányzati rendelete
a 2015. évi költségvetésről szóló
2015-04-01-tól 2015-05-12-ig
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1)-(4) bekezdésében és 34. § (1)-(4) bekezdésében, a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény 23. § (5) bekezdésében és 182. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény rendelkezései alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111.§-ában meghatározott feladatkörében eljárva Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata 2015. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:[1]
1. § A rendelet hatálya kiterjed Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésére, annak bizottságaira, az önkormányzatra és az önkormányzat költségvetési szerveire.
2. § (1)[2] Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése a 2015. évi összes bevételét 17.281.351 eFt-ban, ezen belül a költségvetési bevételek összegét 14.335.421 eFt-ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:
Költségvetési bevételek:
- működési célú támogatások államháztartáson belülről | 3.258.189 eFt |
- felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről | 3.491.467 eFt |
- közhatalmi bevételek | 4.552.000 eFt |
- működési bevételek | 2.502.285 eFt |
- felhalmozási bevételek | 144.480 eFt |
- működési célú átvett pénzeszközök | 67.000 eFt |
- felhalmozási célú átvett pénzeszközök | 320.000 eFt |
A bevételek címenkénti, költségvetési szervek szerinti részletezését az 5., 5.a. és 7. mellékletek tartalmazzák.
(2)[3] A 2015. évi összes kiadást 17.281.351 eFt-ban, ezen belül a költségvetési kiadások összegét 17.281.351 eFt-ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:
Költségvetési kiadások:
- személyi juttatások | 3.039.237 eFt |
- munkaadókat terhelő járulékok és szociális hj.-i adó | 854.332 eFt |
- dologi kiadások | 4.987.533 eFt |
- ellátottak pénzbeli juttatásai | 211.954 eFt |
- egyéb működési célú kiadások | 1.615.375 eFt |
ebből: működési célú tartalék | 291.907 eFt |
- beruházási kiadások | 5.026.394 eFt |
ebből: tartalék | 51.490 eFt |
- felújítási kiadások | 681.841 eFt |
ebből: tartalék | 10.000 eFt |
- egyéb felhalmozási célú kiadások | 864.685 eFt |
A kiadásokat címenként, feladatonkénti bontásban, költségvetési szervenként a 6., 6.a. és 8. mellékletekben foglaltak szerint hagyja jóvá.
(3)[4] A költségvetési hiány összegét 2.945.930 eFt-ban, ebből a működési hiányt 1.334.313 eFt-ban, a fejlesztési hiányt 1.611.617 eFt-ban állapítja meg.
A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételek:
|
(4) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat, ezen belül a költségvetési és finanszírozási bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen az 1. melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat jogcímenként a 6.a melléklet tartalmazza.
(6) Az önkormányzat bevételeit forrásonként a 2. melléklet, az állami hozzájárulások jogcímeit és összegeit a 3. melléklet, az önkormányzat kiadásait közgazdasági osztályozás alapján a 4. melléklet, a hitelállomány és az adósságszolgálat alakulását a 9. melléklet tartalmazza, valamint az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 11. melléklet tartalmazza.
(7) A közvetett támogatásokat (kedvezményeket, mentességeket) tartalmazó kimutatást a 12. melléklet tartalmazza.
(8) A 2015. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét a 13.a és 13.b mellékletek tartalmazzák.
(9) A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban a 14. melléklet tartalmazza.
3. § (1) Az önkormányzat költségvetési gazdálkodásának biztonságáért a közgyűlés, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(2) A bizottságok - a költségvetés végrehajtása során - Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletében (továbbiakban: SZMSZ) meghatározott átruházott hatáskörök szerint járhatnak el.
(3) A közgyűlés bizottságainak átruházott hatáskörébe utalt előirányzatok a 6.a. mellékletében foglaltak szerint az alábbiak:
Műszaki Bizottság:
- lakossági és civil kezdeményezések támogatása
Oktatási, Kulturális, Ifjúsági és Sport Bizottság:
- kulturális városi rendezvények
- augusztus 20-i falumúzeumi rendezvények
- művészeti ösztöndíjak
- Kamaratánc Fesztivál megrendezése
- Egerszeg Búcsú
- VIII. Fazekas-keramikus találkozó
- önálló kulturális egyesületek, együttesek
- peremkerületek támogatása
- 2015. évi közösségi és művészeti pályázatok
- felsőoktatási ösztöndíj
- szakképzési ösztöndíj
- saját fenntartású, illetve működtetésű intézmények karbantartása
- intézmények támogatása, rendezvényeik finanszírozása
- ifjúsági rendezvények
- DO rendezvények lebonyolítása
- alapfokú versenyek rendezése és támogatása
- rendezvény támogatása
- szabadidősport klubok támogatása
- országos DO. zalaegerszegi rendezvényei
Gazdasági Bizottság:
- egyéb szervezetek támogatása
Szociális, Lakás és Egészségügyi Bizottság:
- egyéb szociális szolgáltatás
- egészségügyi és szociális ágazat pályázati kerete
- Egészséges Városok Mozgalom
- címpótlék a szociális intézményekben
Ügyrendi, Jogi és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság
- közbiztonsági feladatok
(4) Céltartalékok között elkülönített előirányzatok igénybevételére
- a bizottsági hatáskörbe utalt tételek esetében az (5) bekezdésben foglaltakra figyelemmel a bizottsági döntéseket követően kerülhet sor,
- a költségvetési szervek felújítási (Vis maior) keretének életveszély, balesetveszély és rendkívüli kárelhárítás érdekében történő felhasználásáról az illetékes szakosztályok bevonásával a polgármester döntését követően kerülhet sor,
- egyéb esetekben a közgyűlés döntését követően kerülhet sor.
Az átruházott hatáskörben hozott döntések alapján a céltartalékból történő átvezetést a költségvetési rendelet soron következő módosításában kell megtenni.
(5) Az alapítványi forrás átvételének, átadásának engedélyezése a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik.
Egyéb államháztartáson kívüli forrás átvételére a polgármester jogosult, melyről a közgyűlést a költségvetési rendelet módosításai keretében utólagosan tájékoztatja.
Egyéb államháztartáson kívüli forrás átadására a forrást biztosító előirányzat feletti rendelkezési joggal bíró polgármester, a közgyűlés bizottságai, valamint a településrészi önkormányzatok jogosultak kérelem benyújtása után, a tárgy szerinti önkormányzati rendeletek szabályai alapján.
(6) A szakági keretekből történő pénzeszköz átadások felhasználásáról az átvevő szervezet köteles elszámolni a támogató felé az önkormányzati pénzeszközökből és támogatásokból megvalósuló beszerzésekről, valamint az államháztartáson kívüli forrás átadásáról-átvételéről szóló önkormányzati rendeletekben foglaltaknak megfelelően. Az elszámolást működési kiadások esetén lehetőleg a tárgyévet követő év január 31-ig, a felhalmozási célú felhasználásokról pedig a külön megállapodásban megjelölt határidőig kell benyújtani.
(7) Azok a szervezetek, amelyeknek lejárt határidejű tartozása van az önkormányzat, az önkormányzat költségvetési szervei, valamint gazdasági társaságai felé, addig költségvetési forrásból támogatást nem kaphatnak, amíg tartozásukat nem rendezték. Nem kaphat bizottsági támogatást az a szervezet, amely a bizottság korábbi támogatásából adódó lejárt elszámolási kötelezettségét nem teljesítette.
4. § (1) Kifizetéseket teljesíteni csak a jóváhagyott előirányzat mértékéig a költségvetési célokra és feladatokra lehet. Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:
a) működési kiadásokra vonatkozóan a feladatok között a jóváhagyott előirányzatokon belül engedélyezhet átcsoportosítást. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével, illetve az általános tartalék 50 %-os felhasználásáig,
b) felhalmozási célú előirányzatok esetében a közgyűlés által már jóváhagyott fejlesztési feladatok és felújítási célok előirányzatai között átcsoportosításokat engedélyezhet, esetenként 10 millió forintos összeghatárig,
c)a költségvetési cél megvalósítása érdekében indokolt esetben jogosult a működési és felhalmozási célú kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítások engedélyezésére.
(2) A költségvetésben jóváhagyott feladatokat a végrehajtás során rangsorolni kell, elsőbbséget kell biztosítani az intézményfinanszírozásnak, az önkormányzat működésével összefüggő kiadásoknak, az adósságszolgálat teljesítésének. A működési kiadásokat időarányosan, felhalmozási és felújítási kiadásokat teljesítményarányosan lehet kiutalni. Ettől eltérő finanszírozás csak a közgyűlés jóváhagyása szerint történhet.
(3) Az éves gazdálkodás során az előirányzatok felhasználásának ütemezését a szakosztályok és a költségvetési szervek által szolgáltatott adatok alapján, havi likviditási tervekben, ezen belül heti, szervezetenkénti és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban kell elkészíteni.
(4) Az éves gazdálkodás során a gazdaságossági intézkedések eredményeként keletkező pénzügyi többleteket, illetve egyszeri bevételeket lehetőség szerint tartalékba kell helyezni a jövőbeni kötelezettségek teljesítése érdekében.
(5) Az önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében az intézményvezető saját hatáskörben engedélyezheti:
a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés törlését,
b) egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés törlését,
c) a 100.000.-Ft értékhatárt el nem érő kisösszegű követelés törlését, amennyiben az önkéntes teljesítésre történő felszólítás harmadszorra is eredménytelen.
Minden más egyedi esetben követelés csak a közgyűlés hozzájárulásával törölhető.
(6) A 100 %-os önkormányzati tulajdonban lévő és az önkormányzat többségi befolyásával rendelkező gazdasági társaságok kivételével az önkormányzat egyéb szervezetek, társaságok, egyesületek részére - az Európai Uniós és hazai forrásból nyújtott támogatásból utófinanszírozással megvalósuló városérdekeket képviselő pályázatok eseteit kivéve, amennyiben az önkormányzattal a pályázat benyújtását megelőzően egyeztetés történik - hitelt nem folyósít, kamatmentes visszafizetendő támogatást nem nyújt, garanciát és kezességet nem vállal, jelzálogjogot nem biztosít. A 100 %-os, vagy többségi önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok esetében - az önkormányzati közfeladat ellátására tekintettel - az önkormányzat garanciavállalási vagy kezességvállalási díjat nem köt ki.
(7) A városi kincstár 2015. évben folytatja működését.
Az önkormányzat fenntartási körébe tartozó költségvetési szervek pénzellátása a számlavezető hitelintézet útján történik, akinek lehetősége van a saját bevételein felül jelentkező kifizetéseknek megfelelő összeget lehívni az önkormányzat számlájáról.
Az önkormányzat pénzellátási kötelezettséget a közgyűlés által elfogadott intézményfinanszírozási összeg erejéig vállal.
(8) A gazdálkodás során keletkezett átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről - a központi költségvetésből kiutalt pénzeszközök kivételével – a tulajdonosi tanácsadó testület véleményének kikérése után a polgármester gondoskodik. Kiemelt szempont a biztonság és az elérhető hozam nagysága.
(9) A településrészi önkormányzatok a rendelkezésükre bocsátott keretösszeg tervezett felhasználásáról határozatban döntenek, melyről az önkormányzatot értesítik. A felhasználásra a 3. § (5) bekezdésében foglaltakra figyelemmel kerülhet sor.
(10) Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata részére a 2015. évi költségvetési rendelet 5.a melléklete szerint
- a ZALAVÍZ Zrt. az önkormányzati kötelezettségekre figyelemmel 250 millió Ft-ot pénzeszköz átadás formájában,
- a ZALA-DEPO Kft. az önkormányzat tulajdonában lévő eszközök használatáért bruttó 190,5 millió Ft használati díjat számla alapján,
a felek között létrejött megállapodás szerint köteles teljesíteni.
(11) A bevételek beszedésekor és a kiadások teljesítésekor készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére az alábbi esetekben kerülhet sor, figyelemmel a Polgármesteri Hivatal pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárra és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményére:
- készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzése
- kiküldetés, munkába járási utazási költségtérítés
- reprezentációs kiadások
- kisösszegű szolgáltatási kiadások
- elszámolásra felvett előlegek
- társadalom- és szociálpolitikai juttatások, ellátottak pénzbeli juttatásai
- közfoglalkoztatottak juttatásai
- pályázatok végrehajtása során felmerülő (banki átutalással nem teljesíthető) kiadások
- munkavállalók személyi juttatásai rendkívül indokolt esetben
- külső személyi juttatások
- fizetési előleg és elszámolásra felvett előleg
- egyéb esetekben jogcímtől függetlenül 100.000,- Ft összeget meg nem haladó kifizetés.
5.§ (1)[5] A közgyűlés a költségvetési szervek létszámkeretét 1.179 főben, a 10. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.
(2) A közgyűlés az önkormányzat létszámkeretét 4 főben, a 10. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.
(3) Az önkormányzatnál és az általa irányított költségvetési szerveknél az engedélyezett létszámon felül közfoglalkoztatotti létszámot nem terveznek.
(4) A köztisztviselőket megillető illetménykiegészítés 2015. évre megállapított mértéke
a) felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 40 %-a,
b) középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 20 %-a.
6. § A közgyűlés Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata 2015. évi költségvetésének címrendjét az 5., 6., 7. és 8. melléklet szerint jóváhagyja a hozzá tartozó bevételi és kiadási előirányzatokkal együtt. Az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek címet, az egyes ágazati feladatok pedig alcímet képeznek.
7. § (1) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított intézményfinanszírozása és saját bevételei terhére köteles úgy megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodása, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(2) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül a szerv vezetője a felelős.
(3) A költségvetési szervek az eredeti költségvetésben a működési hiány finanszírozásához bevonni tervezett pénzmaradvány összegén felüli szabad pénzmaradványra, annak jóváhagyásáig kötelezettséget nem vállalhatnak. Amennyiben a felülvizsgált és jóváhagyásra kerülő pénzmaradvány összege elmarad a tervezettől, az elmaradás összegét köteles a költségvetési szerv egyéb bevételével pótolni, vagy a kiadások csökkentésével kompenzálni.
(4) A költségvetési szerv kiadási és bevételi előirányzatait saját hatáskörben módosíthatja, előirányzatai között átcsoportosíthat az államháztartásról szóló törvényben és a törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerint. A módosítások költségvetési rendeleten történő átvezetésére a költségvetési szerv adatszolgáltatása alapján a 10.§ szerint kerül sor.
(5) Az önkormányzat költségvetési intézményei részére az intézményfinanszírozás keretösszegén felül kiegészítő pénzforrás kiutalásáról - kivéve a központi előirányzatok leszervezését, törvények, rendeletek végrehajtását, központi költségvetésből kiutalt összegeket – legfeljebb a tárgyév október 15-ig benyújtott likviditási kérelem esetén, az azt követő felülvizsgálat eredményének függvényében dönt.
Abban az esetben, ha az intézmény olyan feladat ellátását vállalja fel, amit a fenntartó nem hagyott jóvá, akkor a finanszírozásához szükséges forrásokat saját többletbevételei terhére kell biztosítani.
(6) Az intézmények használatában lévő ingó- és ingatlan vagyon biztosításáról az önkormányzat gondoskodik a gépjárművek kivételével.
A költségvetési szerv a használatában lévő ingatlan vagyontárgyakban bekövetkező változásokról a negyedévet követő hó 5-ig írásban köteles értesíteni a fenntartót.
8. § A normatív állami hozzájárulás igényléséhez szolgáltatott adatok 3 %-os mértéknél nagyobb eltéréséért a költségvetési szerv vezetője a felelős, helytelen adatszolgáltatásból adódó különbözet és ahhoz kapcsolódó kamat fizetési kötelezettség összege az intézmény költségvetéséből elvonásra kerül.
9. § (1) Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) a költségvetési szervei számára helyben központosított közbeszerzési eljárás (továbbiakban: közbeszerzés) keretében választja ki a villamos- és gázenergia szállítást végző vállalkozót a gazdaságilag leghatékonyabb megoldás érdekében.
(2) Az ajánlatkérésre kizárólagosan az Önkormányzat jogosult.
(3) A közbeszerzés személyi hatálya alá tartozó intézmények körét a 15. melléklet tartalmazza.
(4) A közbeszerzés kizárólag a villamos- és gázenergia szállítására terjed ki.
(5) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek kötelesek a közbeszerzés során együttműködni. Ennek során az intézmények kötelesek az Önkormányzat számára az eljárással összefüggésben valamennyi adatot és információt – szóban vagy írásban, az erre vonatkozó megkereséstől számított legkésőbb 2 munkanapon belül – megadni. Az Önkormányzat köteles ezeket az adatokat a jogszabályoknak megfelelően kezelni. Az Önkormányzat a közbeszerzési eljárás dokumentumainak összeállítása során, továbbá a beérkezett ajánlatok értékelésekor köteles az intézményeket megfelelően tájékoztatni, illetve velük egyeztetni. A tájékoztatás, illetve egyeztetés nem jelentheti a pályázati anyagok olyan szintű ismertetését, mely az egyenlő elbírálást veszélyeztetné.
(6) Az intézmények a közbeszerzéshez kapcsolódó költségek fedezésére díjat nem kötelesek fizetni, a költségek az önkormányzatot terhelik.
10. § A 2015. évi költségvetés előirányzatainak módosítását a Polgármesteri Hivatalnál és a költségvetési szerveknél – az első negyedév kivételével - negyedévenként kell a közgyűlés elé terjeszteni. Kiemelt fontosságú előirányzat módosításokat soron kívül a közgyűlés elé kell terjeszteni.
11.§ E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2015. költségvetési év során kell alkalmazni.
Dr. Kovács Gábor sk. jegyző | Balaicz Zoltán sk. polgármester |
A 6/2015. (III.13.) önk. rend. mód.
A 6/2015. (III.13.) önk. rend. 1. § mód.
A 6/2015. (III.13.) önk. rend. 1. § mód.
A 6/2015. (III.13.) önk. rend. 1. § mód.
A 6/2015. (III.13.) önk. rend. 2. § mód.