Zalaegerszeg Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.13.) önkormányzati rendelete

a 2015. évi költségvetésről szóló

Hatályos: 2016. 02. 04


Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében és 34. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény rendelkezései alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111.§-ában meghatározott feladatkörében eljárva Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata  2015. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:[1]    



[1] 1/2016.(II.04.) önk. rend. mód.


1. § A rendelet hatálya kiterjed Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésére, annak bizottságaira, az önkormányzatra és az önkormányzat költségvetési szerveire.

2 § ​(1)[1] Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése a 2015. évi összes bevételét 20.575.513  E Ft-ban, ezen belül a költségvetési bevételek összegét 17.242.655 E Ft-ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:

       Költségvetési bevételek:

- működési célú támogatások államháztartáson belülről                        

              3.737.486 E Ft

- felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről                    

              4.534.323 E Ft

- közhatalmi  bevételek

5.276.800 E Ft

- működési bevételek                                                                         

              2.938.713 E Ft

 - felhalmozási bevételek

308.461 E Ft

- működési célú átvett pénzeszközök                                                  

107.462 E Ft

- felhalmozási célú átvett pénzeszközök

                 339.410 E Ft


A bevételek címenkénti, költségvetési szervek szerinti részletezését az 5., 5.a. és 7.  mellékletek tartalmazzák.


(2)[2]  A 2015. évi összes kiadást 20.575.513 E Ft-ban, ezen belül a költségvetési kiadások összegét 20.508.678 E Ft-ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:


       Költségvetési kiadások:

- személyi juttatások

        3.244.985 E Ft

- munkaadókat terhelő járulékok és szociális hj.-i adó

           928.421  E Ft

- dologi  kiadások

        5.681.626  E Ft

- ellátottak pénzbeli juttatásai

           199.607  E Ft

-  egyéb működési  célú kiadások

        1.744.003  E Ft 

                ebből: működési célú tartalék

           161.451  E Ft

 - beruházási kiadások

        6.422.720  E Ft

                 ebből: tartalék

           776.043  E Ft

 - felújítási kiadások

        1.261.232  E Ft

             ebből: tartalék

                  995  E Ft

 - egyéb felhalmozási célú kiadások

        1.026.084  E Ft


A kiadásokat címenként, feladatonkénti bontásban, költségvetési szervenként a 6., 6.a. és 8.  mellékletekben foglaltak szerint hagyja jóvá.



(3)[3]  A költségvetési hiány összegét 3.266.023 E Ft-ban, ebből a működési hiányt 1.630.635 E Ft-ban, a fejlesztési hiányt 1.635.388 E Ft-ban állapítja meg.                                                            


                A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételek:


Előző évek  maradványának igénybevétele

          Működési célra:                                                              1.694.344 E Ft

          Felhalmozási célra:                                                         1.260.496 E Ft 


Költségvetési hiány belső finanszírozását meghaladó összegének külső finanszírozására szolgáló bevételek:

 Felhalmozási célú hitel felvétele                                                378.018 E Ft                         

                                Finanszírozási bevételek összesen:       3.332.858  E Ft


            Finanszírozási kiadások (működési célra)     :                     63.709 E Ft

          Finanszírozási kiadások (felhalmozási célra)     :                   3.126 E Ft

                                   Finanszírozási kiadás összesen:                   66.835 E Ft”


 


(4) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat, ezen belül a költségvetési és finanszírozási bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen az 1.  melléklet tartalmazza.


(5) Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat jogcímenként a 6.a melléklet tartalmazza.


(6) Az önkormányzat bevételeit forrásonként a 2. melléklet, az állami hozzájárulások jogcímeit és összegeit a 3. melléklet, az önkormányzat kiadásait közgazdasági osztályozás alapján a 4. melléklet, a hitelállomány és az adósságszolgálat alakulását a 9. melléklet tartalmazza, valamint az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 11. melléklet tartalmazza.


(7) A közvetett támogatásokat (kedvezményeket, mentességeket) tartalmazó kimutatást a 12. melléklet tartalmazza.


(8) A 2015. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét a 13.a és 13.b mellékletek tartalmazzák.


(9) A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban a 14. melléklet tartalmazza.

3. § (1) Az önkormányzat költségvetési gazdálkodásának biztonságáért a közgyűlés, a  gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.


(2) A bizottságok - a költségvetés végrehajtása során - Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletében (továbbiakban: SZMSZ) meghatározott átruházott hatáskörök szerint járhatnak el.


(3) A közgyűlés bizottságainak átruházott hatáskörébe utalt előirányzatok a 6.a.  mellékletében foglaltak szerint az alábbiak:


          Műszaki Bizottság:

                       -  lakossági és civil kezdeményezések támogatása

       

          Oktatási, Kulturális, Ifjúsági és Sport Bizottság:

                        -  kulturális városi rendezvények

                        -  augusztus 20-i falumúzeumi rendezvények

                        -  művészeti ösztöndíjak

                        -  Kamaratánc Fesztivál megrendezése

                        -  Egerszeg Búcsú

                        -  VIII. Fazekas-keramikus találkozó

                        -  önálló kulturális egyesületek, együttesek

                        -  peremkerületek támogatása

                        -  2015. évi közösségi és művészeti pályázatok

                        -  felsőoktatási ösztöndíj

                        -  szakképzési ösztöndíj

                        -  saját fenntartású, illetve működtetésű intézmények karbantartása

                        -  intézmények támogatása, rendezvényeik finanszírozása

                        -  ifjúsági  rendezvények

-  DO rendezvények lebonyolítása

 -  alapfokú versenyek rendezése és támogatása

-  rendezvény támogatása

 -  szabadidősport klubok támogatása

 -  országos DO. zalaegerszegi  rendezvényei


             Gazdasági Bizottság:

-  egyéb szervezetek támogatása


             Szociális, Lakás és Egészségügyi Bizottság:

-  egyéb szociális szolgáltatás

-  egészségügyi és szociális ágazat pályázati kerete

-  Egészséges Városok Mozgalom
-  címpótlék a szociális intézményekben


             Ügyrendi, Jogi és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság

                        -  közbiztonsági feladatok


(4) Céltartalékok között elkülönített előirányzatok igénybevételére

- a bizottsági hatáskörbe utalt tételek esetében az (5) bekezdésben foglaltakra figyelemmel a bizottsági döntéseket követően kerülhet sor,

- a költségvetési szervek felújítási (Vis maior) keretének életveszély, balesetveszély és rendkívüli kárelhárítás érdekében történő felhasználásáról az illetékes szakosztályok bevonásával a polgármester döntését követően kerülhet sor,

- egyéb esetekben a közgyűlés döntését követően kerülhet sor.  

Az átruházott hatáskörben hozott döntések alapján a céltartalékból történő átvezetést a költségvetési rendelet soron következő módosításában kell megtenni.


(5) Az alapítványi forrás átvételének, átadásának engedélyezése a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik.

Egyéb államháztartáson kívüli forrás átvételére a polgármester jogosult, melyről a közgyűlést a költségvetési rendelet módosításai keretében utólagosan tájékoztatja.

Egyéb államháztartáson kívüli forrás átadására a forrást biztosító előirányzat feletti rendelkezési joggal bíró polgármester, a közgyűlés bizottságai, valamint a településrészi önkormányzatok jogosultak kérelem benyújtása után, a tárgy szerinti önkormányzati rendeletek szabályai alapján.


(6) A szakági keretekből történő pénzeszköz átadások felhasználásáról az átvevő szervezet köteles elszámolni a támogató felé az önkormányzati pénzeszközökből és támogatásokból megvalósuló beszerzésekről, valamint az államháztartáson kívüli forrás átadásáról-átvételéről szóló önkormányzati rendeletekben foglaltaknak megfelelően. Az elszámolást működési kiadások esetén lehetőleg a tárgyévet követő év január 31-ig, a felhalmozási célú felhasználásokról pedig a külön megállapodásban megjelölt határidőig kell benyújtani.


(7) Azok a szervezetek, amelyeknek lejárt határidejű tartozása van az önkormányzat, az önkormányzat költségvetési szervei, valamint gazdasági társaságai felé, addig költségvetési forrásból támogatást nem kaphatnak, amíg tartozásukat nem rendezték. Nem kaphat bizottsági támogatást az a szervezet, amely a bizottság korábbi támogatásából adódó lejárt elszámolási kötelezettségét nem teljesítette.

4. § (1) Kifizetéseket teljesíteni csak a jóváhagyott előirányzat mértékéig a költségvetési célokra és feladatokra lehet. Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:

a)  működési kiadásokra vonatkozóan a feladatok között a jóváhagyott előirányzatokon belül engedélyezhet átcsoportosítást. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével, illetve az általános tartalék 50 %-os felhasználásáig,

b)  felhalmozási célú előirányzatok esetében a közgyűlés által már jóváhagyott fejlesztési feladatok és felújítási célok előirányzatai között átcsoportosításokat engedélyezhet, esetenként 10 millió forintos összeghatárig,

c)a költségvetési cél megvalósítása érdekében indokolt esetben jogosult a működési  és felhalmozási célú kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítások engedélyezésére.


(2) A költségvetésben jóváhagyott feladatokat a végrehajtás során rangsorolni kell, elsőbbséget kell biztosítani az intézményfinanszírozásnak, az önkormányzat működésével összefüggő kiadásoknak, az adósságszolgálat teljesítésének. A működési kiadásokat időarányosan, felhalmozási és felújítási kiadásokat teljesítményarányosan lehet kiutalni. Ettől eltérő finanszírozás csak a közgyűlés jóváhagyása szerint történhet.


(3) Az éves gazdálkodás során az előirányzatok felhasználásának ütemezését a szakosztályok és a költségvetési szervek által szolgáltatott adatok alapján, havi likviditási tervekben, ezen belül heti, szervezetenkénti és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban kell elkészíteni.


(4) Az éves gazdálkodás során a gazdaságossági intézkedések eredményeként keletkező pénzügyi többleteket, illetve egyszeri bevételeket lehetőség szerint tartalékba kell helyezni a jövőbeni kötelezettségek teljesítése érdekében.


(5) Az önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében az intézményvezető saját hatáskörben engedélyezheti:

a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés törlését,

b) egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés törlését,

c) a 100.000.-Ft értékhatárt el nem érő kisösszegű követelés törlését, amennyiben az önkéntes teljesítésre történő felszólítás harmadszorra is eredménytelen.

          Minden más egyedi esetben követelés csak a közgyűlés hozzájárulásával törölhető.


(6) A 100 %-os önkormányzati tulajdonban lévő és az önkormányzat többségi befolyásával rendelkező gazdasági társaságok kivételével az önkormányzat egyéb szervezetek, társaságok, egyesületek részére - az Európai Uniós és hazai forrásból nyújtott támogatásból utófinanszírozással megvalósuló városérdekeket képviselő pályázatok eseteit kivéve, amennyiben az önkormányzattal a pályázat benyújtását megelőzően egyeztetés történik - hitelt nem folyósít, kamatmentes visszafizetendő támogatást nem nyújt, garanciát és kezességet nem vállal, jelzálogjogot nem biztosít. A 100 %-os, vagy többségi önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok esetében - az önkormányzati közfeladat ellátására tekintettel - az önkormányzat garanciavállalási vagy kezességvállalási díjat nem köt ki.


(7) A városi kincstár 2015. évben folytatja működését.

Az önkormányzat fenntartási körébe tartozó költségvetési szervek pénzellátása a számlavezető hitelintézet útján történik, akinek lehetősége van a saját bevételein felül jelentkező kifizetéseknek megfelelő összeget lehívni az önkormányzat számlájáról.

Az önkormányzat pénzellátási kötelezettséget a közgyűlés által elfogadott intézményfinanszírozási összeg erejéig vállal.


(8) A gazdálkodás során keletkezett átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről - a központi költségvetésből kiutalt pénzeszközök kivételével – a tulajdonosi tanácsadó testület véleményének kikérése után a polgármester gondoskodik. Kiemelt szempont a biztonság és az elérhető hozam nagysága.


(9) A településrészi önkormányzatok a rendelkezésükre bocsátott keretösszeg tervezett felhasználásáról határozatban döntenek, melyről az önkormányzatot értesítik. A felhasználásra a 3. § (5) bekezdésében foglaltakra figyelemmel kerülhet sor.

(10)[4] Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata részére a 2015. évi költségvetési rendelet 5.a melléklete szerint 

 - a ZALAVÍZ Zrt. az önkormányzati kötelezettségekre figyelemmel  250 millió Ft-ot    pénzeszköz átadás formájában,

   - a ZALA-DEPO Kft. az önkormányzat tulajdonában lévő eszközök használatáért bruttó 127 millió Ft használati díjat számla alapján,

          a felek között létrejött megállapodás szerint köteles teljesíteni.


(11) A bevételek beszedésekor és a kiadások teljesítésekor készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére az alábbi esetekben kerülhet sor, figyelemmel a Polgármesteri Hivatal pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárra és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményére:

      - készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzése

       - kiküldetés, munkába járási utazási költségtérítés

       - reprezentációs kiadások

       - kisösszegű szolgáltatási kiadások

      - elszámolásra felvett előlegek

      - társadalom- és szociálpolitikai juttatások, ellátottak pénzbeli juttatásai

- közfoglalkoztatottak juttatásai

            - pályázatok végrehajtása során felmerülő (banki átutalással nem teljesíthető) kiadások

            - munkavállalók személyi juttatásai rendkívül indokolt esetben

            - külső személyi juttatások

            - fizetési előleg és elszámolásra felvett előleg

   - egyéb esetekben jogcímtől függetlenül 100.000,- Ft összeget meg nem haladó kifizetés.


5.§ (1)[5] A közgyűlés a költségvetési szervek létszámát 1.172 főben, a 10. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.



(2) A közgyűlés az önkormányzat létszámkeretét 4 főben, a 10. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.


(3) Az önkormányzatnál és az általa irányított költségvetési szerveknél az engedélyezett létszámon felül közfoglalkoztatotti létszámot nem terveznek.


(4) A köztisztviselőket megillető illetménykiegészítés 2015. évre megállapított mértéke

           a) felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 40 %-a,

           b) középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 20 %-a.

6. § A közgyűlés Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata 2015. évi költségvetésének címrendjét az 5., 6., 7. és 8. melléklet szerint jóváhagyja a hozzá tartozó bevételi és kiadási előirányzatokkal együtt. Az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek címet, az egyes ágazati feladatok pedig alcímet képeznek.

7. § (1) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított intézményfinanszírozása és saját bevételei terhére köteles úgy megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodása, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


(2) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül a szerv vezetője a felelős.


(3) A költségvetési szervek az eredeti költségvetésben a működési hiány finanszírozásához bevonni tervezett pénzmaradvány összegén felüli szabad pénzmaradványra, annak jóváhagyásáig kötelezettséget nem vállalhatnak. Amennyiben a felülvizsgált és jóváhagyásra kerülő pénzmaradvány összege elmarad a tervezettől, az elmaradás összegét köteles a költségvetési szerv egyéb bevételével pótolni, vagy a kiadások csökkentésével kompenzálni.


(4) A költségvetési szerv kiadási és bevételi előirányzatait saját hatáskörben módosíthatja, előirányzatai között átcsoportosíthat az államháztartásról szóló törvényben és a törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerint. A módosítások költségvetési rendeleten történő átvezetésére a költségvetési szerv adatszolgáltatása alapján a 10.§ szerint kerül sor.


(5) Az önkormányzat költségvetési intézményei részére az intézményfinanszírozás keretösszegén felül kiegészítő pénzforrás kiutalásáról - kivéve a központi előirányzatok leszervezését, törvények, rendeletek végrehajtását, központi költségvetésből kiutalt összegeket – legfeljebb a tárgyév október 15-ig benyújtott likviditási kérelem esetén, az azt követő felülvizsgálat eredményének függvényében dönt.

Abban az esetben, ha az intézmény olyan feladat ellátását vállalja fel, amit a fenntartó nem hagyott jóvá, akkor a finanszírozásához szükséges forrásokat saját többletbevételei terhére kell biztosítani.


(6) Az intézmények használatában lévő ingó- és ingatlan vagyon biztosításáról az önkormányzat gondoskodik a gépjárművek kivételével.

A költségvetési szerv a használatában lévő ingatlan vagyontárgyakban bekövetkező változásokról a negyedévet követő hó 5-ig írásban köteles értesíteni a fenntartót.

8. § A normatív állami hozzájárulás igényléséhez szolgáltatott adatok 3 %-os mértéknél nagyobb eltéréséért a költségvetési szerv vezetője a felelős, helytelen adatszolgáltatásból adódó különbözet és ahhoz kapcsolódó kamat fizetési kötelezettség összege az intézmény költségvetéséből elvonásra kerül.

9. § (1) Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) a költségvetési szervei számára helyben központosított közbeszerzési eljárás (továbbiakban: közbeszerzés) keretében választja ki a villamos- és gázenergia szállítást végző vállalkozót a gazdaságilag leghatékonyabb megoldás érdekében.


(2) Az ajánlatkérésre kizárólagosan az Önkormányzat jogosult.


(3) A közbeszerzés személyi hatálya alá tartozó intézmények körét a 15. melléklet  tartalmazza.


(4) A közbeszerzés kizárólag a villamos- és gázenergia szállítására terjed ki.


(5) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek kötelesek a közbeszerzés során együttműködni. Ennek során az intézmények kötelesek az Önkormányzat számára az eljárással összefüggésben valamennyi adatot és információt – szóban vagy írásban, az erre vonatkozó megkereséstől számított legkésőbb 2 munkanapon belül – megadni. Az Önkormányzat köteles ezeket az adatokat a jogszabályoknak megfelelően kezelni. Az Önkormányzat a közbeszerzési eljárás dokumentumainak összeállítása során, továbbá a beérkezett ajánlatok értékelésekor köteles az intézményeket megfelelően tájékoztatni, illetve velük egyeztetni. A tájékoztatás, illetve egyeztetés nem jelentheti a pályázati anyagok olyan szintű ismertetését, mely az egyenlő elbírálást veszélyeztetné.


(6) Az intézmények a közbeszerzéshez kapcsolódó költségek fedezésére díjat nem kötelesek fizetni, a költségek az önkormányzatot terhelik.

10. § A 2015. évi költségvetés előirányzatainak módosítását a Polgármesteri Hivatalnál és a költségvetési szerveknél – az első negyedév kivételével - negyedévenként kell a közgyűlés elé terjeszteni. Kiemelt fontosságú előirányzat módosításokat soron kívül a közgyűlés elé kell terjeszteni. 

11.§ (1) E rendelet 2015. február 14. napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2015. költségvetési év során kell alkalmazni.


(2) A 6/2015. (III.13.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2015. április 1. napján lépnek hatályba.


(3) A 18/2015. (V.13.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2015. május 13. napján lép hatályba.


(4) A 19/2015. (VI.26.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2015. június 27. napján lépnek hatályba.



(5) A 27/2015. (IX.25.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2015. szeptember 26. napján lépnek hatályba.


(6) A 40/2015.(XII.22.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2015. december 23. napján lépnek hatályba.

(7)  E  rendelet 2.§- a   és 9. melléklete 2015. december 31. napján lép hatályba.


8) A 1/2016.(II.04.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2016. február 4. napján lépnek hatályba.


9) Jelen rendelet rendelkezéseit a 2015. költségvetési év vonatkozásában kell   alkalmazni.





Dr. Kovács Gábor sk.

jegyző

Balaicz Zoltán sk.

polgármester

[1]

1/2016.(II.04.) önk. rend.  1. § mód.

[2]

  1/2016.(II.04.) önk. rend.  1. § mód.

[3]

  1/2016.(II.04.) önk. rend.  1. § mód.

[4]

  1/2016.(II.04.) önk. rend.  2. § mód.

[5]

40/2015.(XII.22.) önk.rend. 2. § mód.

Mellékletek