Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 23/2021. (IV. 12.) önkormányzati rendeletének indokolása

a közterületek használatáról

Hatályos: 2021. 07. 01

a közterületek használatáról

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A közterületek használatáról szóló rendelet bevezető részében a felhatalmazó és hatáskört megállapító jogszabályok kiegészítésre, a változásai átvezetésre kerülnek.

A 2. §-hoz és a 3. §-hoz

Összehangolja a rendelet hatályát más önkormányzati közterületeket érintő jogszabályok hatályával. Az értelmező rendelkezések a korábbi tárgyban alkotott rendelethez képest kiegészítésre, pontosításra kerülnek. Az Ákr. 130. § (5) bekezdése alapján a rendelet közterület-használati engedély iránti eljárást olyan ügyfajtaként határozza meg, amelyben az ügyfelet költségmentesség illeti meg. Tekintettel arra, hogy az eljárási költségekről, az iratbetekintéssel összefüggő költségtérítésről, a költségek megfizetéséről, valamint a költségmentességről szóló 469/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet 1. §-a alapján költségnek minősül az illeték is, így az ügyfeleket illetékmentesség is megilleti.

A 4–7. §-hoz

Definiálja a nem rendeltetésszerű közterület-használat mibenlétét. Részletesen meghatározza annak engedélyhez kötött, és engedély nélkül gyakorolható eseteit. Tiltja a közterületen a szeszes ital fogyasztását ésszerű kivételek meghatározásával. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló 385/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően meghatározza a települési hulladék gyűjtésére szolgáló gyűjtőedény tartós közterületi elhelyezésének feltételeit. A helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásáról szóló önkormányzati rendelet megfelelő rendelkezéseit átemelésre kerülnek.

A 8–14. §-hoz

Szabályozza a hatósági hatáskört, a határozathozatal szabályait. Meghatározza az engedély iránti kérelem tartalmát és biztosítja a rendelet alkalmazásához szükséges adatvédelmi tájékoztatást. A közterület-használati iránti kérelmet az eddigi 15 nap helyett elegendő a használat tervezett megkezdése előtt legkésőbb 8 nappal benyújtani az ügyfeleknek. Az engedély megtagadásának eseteit a korábban kialakult gyakorlathoz igazodva határozza meg. Az Ákr. 36. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a kérelemnek nem kell olyan adatot tartalmaznia, amelyet a jogszabállyal rendszeresített közhiteles nyilvántartásnak tartalmaznia kell.

A főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 8. § d) pontja szerint az önkormányzati főépítész szakmai véleményével, állásfoglalásaival segíti a település egységes táji és építészeti arculatának alakítását. Továbbá a ugyanezen Korm.rendelet 10. § (2) bekezdése alapján szakmai véleményével segíti az önkormányzatnak a településüzemeltetéssel és ingatlanvagyon-gazdálkodással – azon belül is a közterület-használat engedélyezésével - kapcsolatos döntéseinek előkészítését, állásfoglalásainak kialakítását.E feladatkörei keretében véleményezi a közterület-használat iránti kérelmet a jogszabályokban rögzített településképi követelmények egyidejű érvényesülése érdekében.

A korábbiakhoz képest szigorítja az utcai zenélés feltételeit, kezeli a fesztiválok, városi rendezvények keretében történő közterület-használat kérdését.

A 15–18. §-hoz

Meghatározza a közterület-használati díj mértékét, megfizetésének szabályait, a díjmentesség eseteit jórészt az eddigi gyakorlatnak megfelelően, de kiegészítve a járványhelyzetre tekintettel biztosított ideiglenes mentességekkel. A Városgazdálkodási Kft. hatóságként nem járhat el, így a közterület-használat fizető parkolók rendeltetéstől eltérő célú használata esetén, a fizető parkolónak minősülő területeken, a fizető időszakon kívül érvényesülő szabályok megváltoznak.

A 19–21. §-hoz

Kitér a szabályozás a közterület-használat speciális eseteire, mint az ünnepi vásárok, vendéglátó-ipari előkertek, teraszok, taxidrosztok igénybevételének kérdésére az általánostól eltérő szabályokat megfogalmazva.

A 22. §-hoz és a 23. §-hoz

Egyszerűsödnek a közterületi járműtárolással kapcsolatos szabályok, ugyanakkor a szabályok egyértelműen kiterjesztésre kerülnek például a mezőgazdasági vontatókra, lassú járművekre, munkagépekre is. A járművek elszállítására, értékesítésére vonatkozóan a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény 20. §-ában, valamint a kerékbilincs közterület-felügyelet általi alkalmazására, a járművek elszállítására, valamint a felmerült költségekre vonatkozó szabályokról szóló 55/2009. (X. 16.) IRM rendeletben foglalt szabályokat kell alkalmazni megfelelően a hatósági jelzéssel rendelkező üzemképtelen járművek elszállítására, értékesítésére is. A korábbi gyakorlattal ellentétben, a jogalkotási előírásoknak megfelelően az előző mondatban említett két központi jogszabály rendelkezéseit nem ismétli meg a rendelet, azokat azonban megfelelően továbbra is alkalmazni kell. A közterületi járműtárolással kapcsolatos szabályok megsértése esetére előírja az objektív felelősséget.

A 24. §-hoz és a 25. §-hoz

A közterület filmforgatási célú használatára vonatkozó Zalaegerszegen érvényesülő külön előírásokat tartalmazza. Ez esetben nem engedély kiadására, hanem hatósági szerződés megkötésére kerül sor a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény, valamint a közterületek és az állami tulajdonban álló ingatlanok filmforgatási célú használatának részletes szabályairól szóló 302/2016. (X. 13.) Korm. rendeletrendelkezéseihez igazodva.

A 26–29. §-hoz

Meghatározza a rendelet az engedély megvonásának eseteit, a jogellenes közterület-használat jogkövetkezményeit. A közterület-használati engedély megvonása esetén nem lesz kötelező másik közterület felajánlása, hiszen ez egyes esetekben megoldhatatlan feladatot jelent. Ez nem jelenti azt, hogy az önkormányzat nem működik együtt az ügyfelekkel az érdekükben. A törvényi felhatalmazással élve biztosítja a közigazgatási bírság kiszabásának lehetőségét, ezzel növelve a jogsértéstől visszatartó erőt.

A 30. §-hoz

Hatályba léptető és deregulációs rendelkezést tartalmaz. A későbbi hatálybalépés megfelelő időt biztosít a nagyszámú tartós közterület-használati szerződés hatálybalépés előtti felmondására, az újonnan életbe lépő szabályozásnak megfelelő engedélyek kiadására, és a használatba vevők, az ügyfelek tájékoztatására. Az önkormányzat által felmondandó szerződések esetében hivatalból kerülnek kiadásra az engedélyek, ha egyébként a használatba vevő megfelel az e rendelet szerinti feltételeknek. A közterületi zöldfelületek fokozottabb védelme érdekében a zöldfelületek rendeltetéstől eltérő használatának gépjárművel történő megvalósítása esetében bevezeti az objektív felelősséget. A párhuzamos szabályozás elkerülése céljából hatályon kívül helyezésre kerül a közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek elmulasztása, megszegése jogkövetkezményeiről szóló önkormányzati rendeletnek a 3,5 t össztömeg feletti járművek közterület-használati szerződés nélküli tárolását megtiltó tényállása.

Az 1–3. melléklethez

A mellékletek az ügyfelek tájékozódását elősegítendő módon formanyomtatványt, (változatlan díjtételekkel) áttekinthető díjtáblázatokat és a város övezeti besorolását meghatározó előírásokat tartalmaznak.