Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 24/2021. (IV. 12.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2021. évi költségvetésről szóló 5/2021. (II.11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 04. 13

a 2021. évi költségvetésről szóló 5/2021. (II.11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. §-ában és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 42-43/A. §-ában foglaltak figyelembevételével szabályozza a költségvetési rendelet 9. §-a az előirányzat-módosítások rendjét.

A költségvetési rendelet I. negyedéves módosítását az eredeti költségvetésben nem tervezett állami hozzájárulások, előző évi támogatások elszámolásából származó bevételek tették indokolttá. Az átruházott hatáskörben történt előirányzat módosítások, illetve átcsoportosítások és a költségvetési szervek saját hatáskörű módosításai, illetve átcsoportosításai is átvezetésre kerültek.

A jelen előirányzat-módosítás keretében 94.999 E Ft-tal javasoljuk növelni a költségvetés főösszegét, mely így az eredeti költségvetésben szereplő 63.026.777 E Ft-ról a rendelet eddigi módosításaival együtt 63.121.776 E Ft-ra módosul.

A bevételi előirányzatok főbb változásai:

1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről

- önkormányzatok működési támogatásai

37.758 E Ft

- egyéb működési célú támogatások

5.145 E Ft

2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

önkormányzatok felhalmozási támogatásai

7.901 E Ft

- egyéb felhalmozási célú támogatások

- 4.955 E Ft

3. Működési bevételek

24.579 E Ft

4. Felhalmozási bevételek

2.900 E Ft

5. Működési célú átvett pénzeszközök államháztartáson kívülről

21.671 E Ft

1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről rovaton az előirányzatot összességében 42.903 E Ft-tal javasoljuk emelni.

A fenti összegből az önkormányzat működési célú állami hozzájárulásainak növekménye 37.758 E Ft. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatásai között a szociális ágazati összevont pótlék jogcímen 35.415 E Ft, és a szociális ágazatban egészségügyi végzettséghez kötött munkakörben foglalkoztatottak egészségügyi kiegészítő pótlék kifizetéséhez kapcsolódó támogatásként 2.343 E Ft került kiutalásra a 2020. december, illetve a 2021. január és február havi kifizetésekhez kapcsolódóan.

Az állami támogatásokból származó pótelőirányzatok az érintett költségvetési szerveknél növelik a kapcsolódó kiadások előirányzatait.

Egyéb működési célú támogatások előirányzatát 5.145 E Ft-tal szükséges megemelni, melynek tételei az alábbiak:

Két projektnél a tervezett támogatást a kiadásokhoz igazodóan meg kell osztani működési, illetve felhalmozási célú támogatásra, a „Zalaegerszeg keleti vízbázisról ellátott települések ivóvízminőségének javítása KEHOP” projektnél 4.455 E Ft-ot, a „Zalaegerszeg nyugati vízbázisról ellátott települések ivóvízminőségének javítása KEHOP” projektnél 500 E Ft-ot szükséges működési támogatásként szerepeltetni, ugyanezzel az összeggel a felhalmozási célú támogatás előirányzata csökkentésre kerül.

A kulturális városi rendezvények és a településrészi önkormányzatok sor terhére 2020. évben nyújtott támogatásokból az elszámolást követően 40 E Ft, illetve 150 E Ft visszautalásra került, ezzel a költségvetési sorok bevételi és kiadási előirányzata is növekszik.

2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről rovaton az előirányzatot 2.946 E Ft-tal növelni szükséges.

A 2019. évi Vis maior támogatás elszámolását követően került kiutalásra a megítélt összeg 7.901 E Ft.

A fent említett két projektnél azzal az összeggel csökkentésre kerül a felhalmozási támogatás összege, amit működési célú támogatásként kell szerepeltetni, együttesen 4.955 E Ft-tal.

3. A működési bevételek előirányzatát 24.579 E Ft-tal javasoljuk növelni. A növekmény legnagyobb tétele az uszoda építés projektnél az átmenetileg szabad pénzeszközeinek értékpapírban történő hasznosításából realizálódott kamatbevétel. Kisebb összegű bevétel kapcsolódik kártérítésből, a belterületbe vonás költségeinek megtérítéséből, valamint két nettó finanszírozású projekthez kapcsolódóan Áfa visszaigényléssel számolhatunk.

4. A felhalmozási bevételek előirányzatát 2.900 E Ft-tal javasoljuk emelni, ami cserével vegyes ingatlan szerződésből származik, a kiadási oldalon ugyanezzel az összeggel cserével vegyes ingatlanvásárlást is szükséges megjeleníteni.

5. A működési célú átvett pénzeszközök előirányzata 21.671 E Ft-tal növelhető. Nyugdíjas Otthonházi adományból 6.000 E Ft folyt be, ennek 50 %-át a lakások felújítására, 50 %-át pedig az intézményben a működési feltételek javítására fordítják. Az Idősek Otthonában emelt szintű ellátás igénybevételéhez 1.318 E Ft befizetés történt. Az előző évben nyújtott támogatásokból az elszámolást követően több esetben a támogatott a fel nem használt összeget visszafizette az önkormányzat részére, ez 14.353 E Ft bevételt jelentett.

Kiadások előirányzatainak változása:

Az önkormányzat kiadási előirányzatainak változását a kapcsolódó bevételi előirányzatok növekedése, illetve költségvetési szervekhez történő leszervezések eredményezték, emellett átvezetésre kerültek a polgármesteri hatáskörben hozott előirányzat módosítások és az előirányzatok közötti átcsoportosítások is.

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata által irányított költségvetési szervek

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata által irányított költségvetési szervek előirányzatait 60.533 E Ft-tal javasoljuk felemelni az I. negyedévi módosítás során, mely összeg a központi, irányító szervi támogatás növekedése, és az alábbi tételeket tartalmazza:

- Szociális ágazati összevont pótlék (2020.12. – 2021.1-2. hónapokra)

17.088 E Ft

- Minimálbéremelés és garantált bérminimum emelkedésének többletköltsége

37.232 E Ft

- Zalaegerszegi Egészségügyi Alapellátás intézményvezetője illetménynövekedésének többletköltsége

2.326 E Ft

- Egerszeg Kártyára adott kedvezmények miatti bevételkiesés kompenzálása

225 E Ft

- ZEGESZ: a rászoruló gyermekek őszi és téli szünidei étkeztetésének költsége

63 E Ft

- Család-és Gyermekjóléti Központ: krízissegélyezés

2.500 E Ft

- Projekt személyi költségeinek átvezetése

1.099 E Ft

A kiadási előirányzatok változása a bevételek felhasználásával összhangban történik.

A 2. §-hoz és a 3. §-hoz

2021. április 1-jétől a jegyző - a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 29. § (2) bekezdésének és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 51. § (2) bekezdésének megfelelően - a Nemzeti Jogszabálytárról szóló 338/2011. (XII.29.) Korm. rendelet 4/A. §-a és 4/B. §-a alapján az önkormányzati rendelet és annak indokolása Nemzeti Jogszabálytárban való közzétételéről az Integrált Jogalkotási Rendszer (IJR) igénybevételével gondoskodik, így erre, valamint a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendeletben foglalt előírásoknak való megfelelésre tekintettel technikai módosítás került átvezetésre a szakaszokban.

A 4. §-hoz és az 1–10. melléklethez

A költségvetési rendelet mellékleteiben a rendelet módosítás tételeinek átvezetése történik meg, a módosított mellékletek lépnek az eredetiek helyébe.

Az 5. §-hoz

A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik. A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (3)-(4) bekezdése alapján az indokolást a rendelet kihirdetését követően a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.