Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 34/2021. (VI. 21.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2021. évi költségvetésről szóló 5/2021. (II.11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 06. 22

a 2021. évi költségvetésről szóló 5/2021. (II.11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. §-ában és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 42-43/A. §-ában foglaltak figyelembevételével szabályozza a költségvetési rendelet 9. §-a az előirányzat-módosítások rendjét.

A költségvetési rendelet II. negyedéves módosítását az eredeti költségvetésben nem tervezett állami hozzájárulások, előző évi támogatások elszámolásából származó bevételek tették indokolttá. Az átruházott hatáskörben történt előirányzat módosítások, illetve átcsoportosítások és a költségvetési szervek saját hatáskörű módosításai, illetve átcsoportosításai is átvezetésre kerültek.

A jelen előirányzat-módosítás keretében 3.069.245 E Ft-tal javasoljuk növelni a költségvetés főösszegét, mely így az eredeti költségvetésben szereplő 63.026.777 E Ft-ról a rendelet eddigi módosításaival együtt 66.191.021 E Ft-ra módosul.

A bevételi előirányzatok főbb változásai:

1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről

- önkormányzatok működési támogatásai

65.289 E Ft

- egyéb működési célú támogatások

666.182 E Ft

2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

önkormányzatok felhalmozási támogatásai

630.000 E Ft

- egyéb felhalmozási célú támogatások

- 337.183 E Ft

3. Működési bevételek

- 108.806 E Ft

4. Felhalmozási bevételek

24.774 E Ft

5. Működési célú átvett pénzeszközök államháztartáson kívülről

19.747 E Ft

6. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök államháztartáson kívülről

77.546 E Ft

7. Finanszírozási bevételek

maradvány igénybevétel

63.475 E Ft

egyéb finanszírozási bevétel

1.500.000 E Ft

8. Költségvetési szervek

- maradvány igénybevétele

227.800 E Ft

- saját bevételek

240.421 E Ft

1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről rovaton az előirányzatot összességében 731.471 E Ft-tal javasoljuk emelni.

A fenti összegből az önkormányzat működési célú állami hozzájárulásainak növekménye 65.289 E Ft. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatásai között a szociális ágazati összevont pótlék jogcímen 23.827 E Ft, és a szociális ágazatban egészségügyi végzettséghez kötött munkakörben foglalkoztatottak egészségügyi kiegészítő pótlék kifizetéséhez kapcsolódó támogatásként 1.382 E Ft került kiutalásra a 2021. március és április havi kifizetésekhez kapcsolódóan.

Az állami támogatásokból származó pótelőirányzatok az érintett költségvetési szerveknél növelik a kapcsolódó kiadások előirányzatait.

A Magyar Államkincstár a 2020. évi beszámoló keretében a 2020. évi állami hozzájárulások elszámolása során a mutatószámok alapján 40.080 E Ft összegben állapított meg az önkormányzatot még megillető állami hozzájárulást, mely összeg kiutalásra került.

Egyéb működési célú támogatások előirányzatát 666.182 E Ft-tal szükséges megemelni, melynek tételei az alábbiak:

A Modern Városok Program keretében tervezett közúthálózat és kapcsolódó tereinek fejlesztései projektnél a tervezett támogatást a kiadásokhoz igazodóan meg kell osztani működési, illetve felhalmozási célú támogatásra, 618.775 E Ft-ot szükséges működési támogatásként szerepeltetni, ugyanezzel az összeggel a felhalmozási célú támogatás előirányzata csökkentésre kerül.

A 2020. évi zárszámadási rendeletben feladat elmaradás címén 47.257 E Ft intézményektől történő elvonásról született döntés, amit az érintett intézmények kötelesek befizetni az önkormányzat részére.

Az „egyéb szervezetek támogatása” sor terhére 2020. évben nyújtott támogatások elszámolása során 150 E Ft visszautalásra került, ezzel a költségvetési sor bevételi és kiadási előirányzata is növekszik.

2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről rovaton az előirányzatot 292.817 E Ft-tal növelni szükséges.

A Kormány a koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében a mikro-, kis- és középvállalkozásokat a helyi iparűzési adó rendszerén keresztül is támogatja, ezzel párhuzamosan megvizsgálta a huszonötezer főnél nagyobb lakosságszámú önkormányzatok támogatásának lehetőségét. A Kormány döntést hozott az érintett önkormányzatokat megillető támogatás összegéről – városunk esetében 630.000 E Ft -, melyről a Belügyminisztérium értesítette önkormányzatunkat, az egyedi kormányhatározat kiadása folyamatban van.

A „TOP Zalaegerszegi Logisztikai Központ” projekt a tervezettől eltérően nem nettó finanszírozással valósul meg, így 231.307 E Ft forrás támogatásból és nem Áfa visszaigénylési lehetősséggel áll rendelkezésre a beruházáshoz.

A „TOP Göcseji Falumúzeumfejlesztése” projekthez az 1270/2021.(V.14.) Korm.határozattal 47.786 E Ft többlettámogatást ítéltek meg.

A Szénatér zártkerti fejlesztéséhez megítélt támogatásból a projekt befejezését követően benyújtott elszámolás elfogadását követően kiutalásra került 2.499 E Ft még járó támogatás.

A fent említett projektnél 618.775 E Ft-tal csökkentésre kerül a felhalmozási támogatás összege, amit működési célú támogatásként kell szerepeltetni.

3. A működési bevételek előirányzatát 108.806 E Ft-tal javasoljuk csökkenteni. A növekmény legnagyobb tétele a Modern Városok Program projektnél az átmenetileg szabad pénzeszközeinek értékpapírban történő hasznosításából realizálódott 88.709 E Ft kamatbevétel. Kisebb összegű bevétel származott telekalakítások költségeinek megtérítéséből. A „TOP Zalaegerszegi Logisztikai Központ” projekt a tervezettől eltérően nem nettó finanszírozással valósul meg, így a tervezett 231.307 E Ft levonható Áfa előirányzatot le kell csökkenteni. Szintén csökkenteni javasoljuk a helypénz és helybiztosítási díjakból tervezett bevételét bruttó 1.270 E Ft-tal, mivel a Vásárcsarnokban bérelt ingatlanok egy részére is vonatkozott a bérleti díj mentesség, amit központi jogszabály, illetve helyi szabályozás biztosított.

4. A felhalmozási bevételek előirányzatát 24.774 E Ft-tal javasoljuk emelni, ami ingatlanok értékesítéséből és cserével vegyes ingatlan szerződésekből származik. A cserével vegyes ingatlan szerződések esetében a bevétellel azonos összeggel a kiadási oldalon ingatlanvásárlásként is szükséges megjeleníteni.

5. A működési célú átvett pénzeszközök előirányzata 19.747 E Ft-tal növelhető. Nyugdíjas Otthonházi adományból 10.500 E Ft folyt be, ennek 50 %-át a lakások felújítására, 50 %-át pedig az intézményben a működési feltételek javítására fordítják. A Nemzetközi Vadászati és Természeti Kiállításhoz kapcsolódó rendezvényekhez és szoftverbeszerzéshez pályázat alapján 82.500 E Ft támogatást nyert önkormányzatunk, melyből 7.500 E Ft-ot működési célú átvett pénzeszközként szükséges szerepeltetni a kiadással összhangban. A 2019. évi Aquapark jótékonysági nap bevételéből történt visszafizetés összegét működési célú helyett felhalmozási célú átvett pénzeszközként kell megjeleníteni.

6. A felhalmozási célú átvett pénzeszközök előirányzata 77.546 E Ft-tal növelhető, mely két tételből tevődik össze. A Nemzetközi Vadászati és Természeti Kiállításhoz kapcsolódó rendezvényekhez és szoftverbeszerzéshez pályázat alapján 82.500 E Ft támogatást nyert önkormányzatunk, melyből 75.000 E Ft-ot felhalmozási célú átvett pénzeszközként szükséges szerepeltetni. A 2019. évi Aquapark jótékonysági nap bevételéből történt visszafizetés összegét szintén felhalmozási célú átvett pénzeszközként kell megjeleníteni.

7. A finanszírozási bevételek előirányzatát növelni szükséges 1.563.475 E Ft-tal. A 2020. évi zárszámadásban jóváhagyott maradványból még 63.475 E Ft visszatervezésére jelen rendelet módosításban kerül sor. A saját bevételekből átmenetileg szabaddá váló pénzeszközökből 1.500.000 E Ft keretösszeget tervezünk állampapírok vásárlására, amit ugyanezzel az összeggel értékpapír beváltásként is meg kell jeleníteni.

Kiadások előirányzatainak változása:

Az önkormányzat kiadási előirányzatainak változását a kapcsolódó bevételi előirányzatok növekedése, illetve költségvetési szervekhez történő leszervezések eredményezték, emellett átvezetésre kerültek a polgármesteri hatáskörben hozott előirányzat módosítások és az előirányzatok közötti átcsoportosítások is. A helyi iparűzési adó kiesés ellentételezéseként megítélt kormányzati támogatásból nevesített új feladatok, illetve a következő évi feladatok finanszírozásához képzett céltartalék is nevesítésre került.

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata által irányított költségvetési szervek

előirányzatát a 2021. évi II. negyedévi módosítás során 407.657 E Ft-tal javasoljuk felemelni.

A központi, irányítószervi támogatás keretösszegének változása -60.564 E Ft, mely többek között az alábbi tételeket tartalmazza:

- 2021. 3-4. hónapok után járó szociális ágazati pótlék

11.580 E Ft

- Gyermekétkezésre tervezett költségek csökkentése az intézmények bezárása miatt, a 2021. májusi mutatószámfelmérés alapján

-104.088 E Ft

- Nyári napközis tábor finanszírozása

8.500 E Ft

- Városi Sportlétesítmény Gondnokság Intézménye kieső bevételeinek kompenzálása

11.953 E Ft

- A Humánigazgatási Osztály átcsoportosításai az intézményeknek

2.575 E Ft

- Tavaszi szüneti étkezés finanszírozása

16 E Ft

- Projektek személyi költségeinek átvezetése a hivatal költségvetésébe

9.100 E Ft

- Zalaegerszegért díj forrásának átvezetése az önkormányzat költségvetésébe

- 200 E Ft

A költségvetési szervek saját hatáskörben 240.421 E Ft-tal kérik felemelni a bevételi előirányzataikat, valamint 227.800 E Ft előző évi maradványt terveznek vissza.

Az államháztartáson belülről származó működési célú támogatások előirányzata 130.092 E Ft-tal, a felhalmozási célú támogatások előirányzata pedig 58.165 E Ft-tal nő, az előirányzat- növekedés főbb tételei:

- A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő plusz támogatást nyújt az Egészségügyi Alapellátási Intézménynek az egészségügyi szakdolgozók és az ügyelet támogatására

- EMMI, Nemzeti Kulturális Alap pályázati támogatásai

- Ágazati bértámogatás

- Az önkormányzat működési és felhalmozási célú támogatásai

A működési bevételek előirányzata 47.166 E Ft-tal emelésre került a várható adatok ismeretében.

Az államháztartáson kívülről átvett működési támogatások előirányzata 4.998 E Ft-tal emelkedik, a Nemzeti Filmintézet nyújt támogatást a Keresztury VMK-nak az Art Mozi működésére, valamint a Csornai Premontrei Prépostság támogatja a Göcseji Múzeumot a türjei feltárás leletanyagának restaurálásában.

A maradvány igénybevétele előirányzaton jelenik meg a 2020. évi maradvány eredeti költségvetésben be nem tervezett része. A költségvetési szervek 227.800 E Ft maradványt terveztek vissza a zárszámadási rendeletnek megfelelően:

- Működési célra visszatervezett maradvány

162.701 E Ft

- Felhalmozási célra visszatervezett maradvány

17.842 E Ft

- A gyermekétkeztetés 2020. évi mutatószámainak elszámolásából adódó visszafizetési kötelezettség

47.257 E Ft

A kiadási előirányzatok változása a bevételek felhasználásával összhangban történik.

A 2. §-hoz

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése a Keresztury Dezső Városi Művelődési Központ létszám előirányzatát 6 fővel növelte a 2020. évi költségvetési rendelet I. negyedévi módosítása során. Az emelést az alábbi Uniós pályázatok által megkívánt Munka Törvénykönyve alá eső munkavállalók foglalkoztatása indokolta.

EFOP-1.2.9-17-2017-00116 „Zalaegerszegi NŐ-KÖZ-PONT” projekthez 3 fő

TOP-6.9.2-16 „ A helyi identitás és kohézió erősítése” projekthez 3 fő

Az EFOP-1-2-9-17-2017-00116 számú, Zalaegerszegi NŐ-KÖZ-PONT nevű pályázat 2021. február 28. napjával befejeződött, a határozott idejű munkaszerződések lejártak, ezért szükséges a létszám előirányzatot 3 fővel csökkenteni.

A fenti 3 fő létszámváltozással együtt a Keresztury Dezső Városi Művelődési Központ egyéb szakalkalmazotti létszáma 10 főre, az összlétszáma pedig 60,5 főre módosul.

A költségvetési szervek létszáma 1.110 főre változik.

A Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata létszáma a költségvetési szervek létszámával együtt 1.116 főre módosul.

A 3. §-hoz és az 1–11. melléklethez

A költségvetési rendelet mellékleteiben a rendelet módosítás tételeinek átvezetése történik meg, a módosított mellékletek lépnek az eredetiek helyébe.

A 4. §-hoz

A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik. A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (3)-(4) bekezdése alapján az indokolást a rendelet kihirdetését követően a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.