Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 43/2021. (IX. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása

2021. évi költségvetésről szóló 5/2021. (II.11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 09. 15

2021. évi költségvetésről szóló 5/2021. (II.11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Részletes indokolás

Az 1–3. §-hoz és az 1–10. melléklethez

1. §

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. §-ában és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 42-43/A. §-ában foglaltak figyelembevételével szabályozza a költségvetési rendelet 9. §-a az előirányzat-módosítások rendjét.

A költségvetési rendelet III. negyedéves módosítását az eredeti költségvetésben nem tervezett állami hozzájárulások, államháztartáson belülről, illetve kívülről érkező működési és felhalmozási célú bevételek, illetve egyéb bevételek tették szükségessé. Az átruházott hatáskörben történt előirányzat módosítások, illetve átcsoportosítások és a költségvetési szervek saját hatáskörű módosításai, illetve átcsoportosításai is átvezetésre kerültek.

A jelen előirányzat-módosítás keretében 8.801.029 E Ft-tal javasoljuk növelni a költségvetés főösszegét, mely így az eredeti költségvetésben szereplő 63.026.777 E Ft-ról a rendelet eddigi módosításaival együtt 74.992.050 E Ft-ra módosul.

A bevételi előirányzatok főbb változásai:

1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről

- önkormányzatok működési támogatásai

30.672 E Ft

- egyéb működési célú támogatások

554.205 E Ft

2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

önkormányzatok felhalmozási támogatásai

10.017 E Ft

- egyéb felhalmozási célú támogatások

7.783.489 E Ft

3. Közhatalmi bevételek

16.000 E Ft

4. Működési bevételek

356.212 E Ft

5. Felhalmozási bevételek

83.288 E Ft

6. Működési célú átvett pénzeszközök államháztartáson kívülről

3.400 E Ft

7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök államháztartáson kívülről

4.000 E Ft

8. Finanszírozási bevételek

egyéb finanszírozási bevétel

15.000 E Ft

9. Költségvetési szervek

- saját bevételek

55.254 E Ft

1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről rovaton az előirányzatot összességében 584.877E Ft-tal javasoljuk emelni.

A fenti összegből az önkormányzat működési célú állami hozzájárulásainak növekménye 30.672 E Ft. A Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény módosításáról szóló 2021. évi XLIV. törvény alapján a minimálbér és a garantált bérminimum 2021. februártól történő emelése miatt növekedtek az egyes feladatok támogatásai, jellemzően a bérnormatívák. Az emelkedő fajlagos összegek miatt 61.846 E Ft-tal növekedett az általános működésre és az ágazati feladatokra kapott állami hozzájárulás. Az állami támogatások májusi lemondása során a csökkenteni kellett az étkeztetésben résztvevők számát, mivel a járványügyi helyzet és az online oktatás miatt a tervezettnél kevesebb gyermek vette igénybe az étkeztetést. A bölcsőde finanszírozásában változást eredményezett a finanszírozott dolgozói létszám számítási módjának megváltoztatása, emiatt többlet támogatás illetné meg önkormányzatunkat, azonban az üzemeltetéshez biztosított egyösszegű támogatás központilag csökkentésre került. A májusi lemondással együttesen 69.845 E Ft-tal csökkent az állami hozzájárulás éves előirányzata. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatásai között a szociális ágazati összevont pótlék jogcímen 35.899 E Ft, és a szociális ágazatban egészségügyi végzettséghez kötött munkakörben foglalkoztatottak egészségügyi kiegészítő pótlék kifizetéséhez kapcsolódó támogatásként 2.095 E Ft került kiutalásra a 2021. május, június és július havi kifizetésekhez kapcsolódóan. Könyvtári célú érdekeltségnövelő támogatás címén 677 E Ft támogatás került kiutalásra.

Az állami támogatásokból származó pótelőirányzatok az érintett költségvetési szerveknél növelik a kapcsolódó kiadások előirányzatait.

Egyéb működési célú támogatások előirányzatát 554.205 E Ft-tal szükséges megemelni, melynek tételei az alábbiak:

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma pályázatán nyert városunk 7.500 E Ft-ot Tér-zene koncertek megtartásához.

A Nemzeti Kulturális Alaptól pályázat alapján 83.625 E Ft támogatás érkezett a kulturális intézményekben foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyának átalakítását elfogadók számára biztosított differenciált béremelés 2021. évi finanszírozásához, ide értve a munkabérbe beépült kulturális pótlékot is.

A Nemzeti Művelődési Intézet közreműködésével 60.000 E Ft támogatás illeti meg városunkat a koronavírus világjárvány által okozott, kulturális ágazatot érintő károk hatékony enyhítése céljából.

A Kormány az 1314/2021. (V.27.) határozatában Zalaegerszeg külterületén található Északi Ipari park infrastruktúra fejlesztésével összefüggő közműfejlesztések és közműcsatlakozások megvalósításához 10.560.000 E Ft támogatást biztosít önkormányzatunk részére, két évre ütemezve. 2021. évben 8.350.000 E Ft kiutalása várható, ebből a tervezett kiadásokkal összhangban 433.000 E Ft működési célra.

Az eredeti költségvetésben a kulturális ágazati bérfejlesztés finanszírozásához év közben még 29.920 E Ft minisztériumi támogatással számoltunk, ezt váltja ki a jelen módosításban szereplő 83.625 E Ft összegű NKA támogatás.

2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről rovaton az előirányzatot 7.793.506 E Ft-tal növelni szükséges.

A helyi önkormányzatok felhalmozási célú kiegészítő állami támogatásai között a „ belterületi utak, járdák, hidak felújítása” jogcímen 10.017 E Ft támogatásról született döntés a 745/95 hrsz-ú kivett közterület szilárd burkolatú járda és a kapcsolódó vízelvezető létesítmény felújításához. A támogatás a felújítás 50 %-át fedezi, a felújítás megvalósításának határideje 2022. év vége.

A Mihály deák szobor megvalósításához a Nemzeti Kulturális Alap pályázatán 7.000 E Ft támogatást nyert el a város. Szintén pályázaton elnyert támogatásként szerepeltetjük a Bethlen Gábor alaptól kapott 2.000 E Ft-ot, amit a Székelykapu állítás költségeihez használhatunk fel.

Zalaegerszeg nyugati vízbázisról ellátott települések ivóvízminőségének javítása KEHOP projektben módosításra került a Konzorciumi Együttműködési megállapodás, amit a közgyűlés a 196/2021. (VI.17.) számú határozatával hagyott jóvá. A módosítás alapján az építési költségek nem Zalaegerszeg városnál jelennek meg, így az erre jutó támogatás összegével 151.000 E Ft-tal, illetve a kapcsolódó levonható általános forgalmi adó összegével is szükséges a bevételi előirányzat csökkentése, ugyan ezekkel az összegekkel a kiadási oldalon a beruházási kiadás, illetve a fordított Áfa befizetés előirányzata is csökkentésre kerül.

A „TOP Üzemcsarnok építés a Zalaegerszeg 4815/6 hrsz-ú ingatlanon” projekthez engedélyezték a tartalékkeret felhasználását 7.997 E Ft összeggel. A „TOP CLLD Art mozi közösségi és rendezvénytérré alakítása” projekt 2020. évben befejeződött, az elszámolást követően még 492 E Ft kiutalása történt meg, mely összeget az önkormányzat előlegezte meg a kivitelezés során.

A Zalaegerszeg külterületén található Északi Ipari park infrastruktúra fejlesztésével összefüggő közműfejlesztések és közműcsatlakozások megvalósításához megítélt támogatásból 7.917.000 E Ft felhalmozási célra kell figyelembe venni.

3. A közhatalmi bevételek előirányzat 16.000 E Ft-tal emelhető. Az eredeti költségvetésben nem terveztünk idegenforgalmi adóból származó bevételt, mivel a pandémiás helyzet miatt a 2020. évi adófizetési kötelezettség felfüggesztése 2021. január 1-jétől meghosszabbításra került. A II. félévtől kezdődően újra beszedhető az idegenforgalmi adó, így 16.000 E Ft bevétel várható ebből az adónemből.

4. A működési bevételek előirányzatát 356.212 E Ft-tal javasoljuk növelni A növekmény legnagyobb tétele Zalaegerszeg külterületén található Északi Ipari park infrastruktúra fejlesztésével összefüggő közműfejlesztések és közműcsatlakozások projekthez kapcsolódó levonható általános forgalmi adó összege 342.165 E Ft. a Modern Városok Program projektnél az átmenetileg szabad pénzeszközeinek értékpapírban történő hasznosításából realizálódott 8.275 E Ft kamatbevétel, amit a projektek kiadásaihoz használhatunk fel. Kisebb összegű bevétel származott belterületbe vonással kapcsolatos költségeinek megtérítéséből, a Gébárti kemping és a fedett fürdő földhasználati díjból, közművesítési hozzájárulásból és területértékesítésekhez kapcsolódó általános forgalmi adóból.

5. A felhalmozási bevételek előirányzatát 83.288 E Ft-tal javasoljuk emelni, ami az eredeti költségvetésben nem tervezett ingatlanok értékesítésből származik.

6. A működési célú átvett pénzeszközök előirányzata 3.400 E Ft-tal növelhető. Nyugdíjas Otthonházi adományból 6.900 E Ft folyt be, ennek 50 %-át a lakások felújítására, 50 %-át pedig az intézményben a működési feltételek javítására fordítják. A Nemzetközi Vadászati és Természeti Kiállításhoz kapcsolódó rendezvényekhez és szoftverbeszerzéshez pályázat alapján 82.500 E Ft támogatást nyert önkormányzatunk, melyből 7.500 E Ft-ot működési célú átvett pénzeszközként szerepeltettünk a költségvetési rendelet II. negyedéves módosítása során, azonban ebből 3.500 E Ft-ot felhalmozási célú támogatásként szükséges megjeleníteni.

7. A felhalmozási célú átvett pénzeszközök előirányzata 4.000 E Ft-tal növelhető, mely két tételből tevődik össze. A Nemzetközi Vadászati és Természeti Kiállításhoz kapcsolódó rendezvényekhez és szoftverbeszerzéshez pályázat alapján 82.500 E Ft támogatást nyert önkormányzatunk, melyből a felhalmozási célú átvett pénzeszköz előirányzatát 3.500 E Ft-tal szükséges növelni a tervezett kiadásokkal összhangban. Másik tétel a MOL Nyrt. 500 E FT összegű adománya a katasztrófavédelmi feladatok magas szintű ellátásához.

8. A finanszírozási bevételek előirányzatát növelni szükséges 15.000 E Ft-tal, mivel a lakásalapból tervezett önkormányzati lakások felújításának forrásaként a lakásalaphoz kapcsolódó értékpapírokból ilyen összegű eladás válik szükségessé.

Kiadások előirányzatainak változása:

Az önkormányzat kiadási előirányzatainak változását a kapcsolódó bevételi előirányzatok növekedése, illetve költségvetési szervekhez történő leszervezések eredményezték, emellett átvezetésre kerültek a polgármesteri hatáskörben hozott előirányzat módosítások és az előirányzatok közötti átcsoportosítások is. A céltartalékból került leszervezésre az érintett intézmények részére a teljesítményösztönző kifizetésekhez szükséges forrás. A kulturális ágazatot érintő központi támogatások az „intézmények egyéb feladatainak évközi finanszírozása” céltartalék előirányzatát növelik, mivel a kulturális intézmények eredeti intézményfinanszírozási összege teljes körűen tartalmazta a 2021. évi bérek, a beépülő kulturális pótlék és a szükséges kiadások forrását.

9. Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata által irányított költségvetési szervek előirányzatát a 2021. évi III. negyedévi módosítás során 24.179 E Ft-tal javasoljuk felemelni.

Az önkormányzati költségvetési támogatás keretösszegének növekedése 79.433 E Ft, amely az alábbi tételeket tartalmazza:

- 2021. 5-7. hónapok után járó szociális ágazati pótlék

17.204 E Ft

- Könyvtári érdekeltségnövelő támogatás

677 E Ft

- Jubileumi jutalmak és felmentések kifizetésének támogatása

38.564 E Ft

- 2 % teljesítményösztönző keret

18.457 E Ft

- Humánigazgatási Osztály átcsoportosításai a Keresztury VMK-nak

981 E Ft

- A Griff Bábszínház gépjármű beszerzésének támogatása

3.000 E Ft

- Egyéb leszervezések

550 E Ft

A költségvetési szervek saját hatáskörben 55.254 E Ft-tal kérik csökkenteni a bevételi előirányzataikat.

Az államháztartáson belülről származó működési célú támogatások előirányzata 24.519 E Ft-tal, a felhalmozási célú támogatások előirányzata pedig 7.085 E Ft-tal nő, az előirányzat- növekedés főbb tételei:

- EMMI, Nemzeti Kulturális Alap pályázati támogatásai.

- Az önkormányzat támogatása kulturális és egyéb rendezvények megrendezéséhez.

- A Deák Könyvtár áfa megelőlegezésre kapott visszatérítendő támogatása.

A működési bevételek előirányzatát -87.108 E Ft-tal szükséges változtatni. A 2021. I. félévi étkezési adatok ismeretében a megtervezett térítési díj-bevétel csökkentése indokolt.

Az államháztartáson kívülről átvett felhalmozási célú támogatások előirányzata 250 E Ft-tal nő, a Zalaegerszeg Kultúrájáért Közalapítvány ad át 250 E Ft-ot a Göcseji Múzeumnak.

A kiadási előirányzatok változása a bevételek felhasználásával összhangban történik.

2. §, 1-10. melléklet

A költségvetési rendelet mellékleteiben a rendelet módosítás tételeinek átvezetése történik meg, a módosított mellékletek lépnek az eredetiek helyébe.

3. §

A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik. A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (3)-(4) bekezdése alapján az indokolást a rendelet kihirdetését követően a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.