Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 46/2021. (X. 19.) önkormányzati rendeletének indokolása

Településkép védelméről szóló 42/2017. (XII.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 10. 20

Településkép védelméről szóló 42/2017. (XII.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Helyesírási hiba javítás került átvezetésre.

A 2. §-hoz

A helyi védelem alá helyezési eljárást gördülékenyebbé teszi, ha a Kérelmező készítteti és nyújtja be az értékvizsgálati dokumentációt.

A 3. §-hoz

A mobilházat is szükséges a nem megengedett épülettípusok között felsorolni, annak érdekében, hogy a konténer és lakókocsi felsorolás közérthetőbb legyen a rendelet alkalmazhatósága során.

A 4–6. §-hoz

A közterületről látható magánterületen elhelyezhető vállalkozások, üzletek hirdetményeinek, feliratainak köre bővítésre, pontosításra szorul az eltelt időszak tapasztalatai alapján.

A 7. §-hoz

A településképi véleményezés alá eső területek köre kibővítendő annak érdekében, hogy a meghatározó területeken kívüli beruházások, pl az Északi ipari park csarnokai is a körbe bekerüljenek, hiszen méretükből kifolyólag bár nem belvárosi az elhelyezkedésük fontos, hogy arculati megjelenésük kedvező legyen, és azt szakmai szempontok alapján konstruktív szándékkal véleményezni lehessen.

Az állami főépítész véleménye alapján az építési munka fogalom helyett, építési tevékenység került a rendeletben nevesítésre.

A 8. §-hoz

A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 44. § a.) pontja alapján módosítandó, mivel: ha a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló kormányrendelet szerint a területi vagy a központi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, akkor lehet egy építési tevékenységet településképi véleményezési körbe bevonni.

A 68/2018. (IV.9.) Korm. rendeletben az örökségvédelmi engedélyhez kötött tevékenységek között nem szerepel országos jelentőségű védett természeti vagy közösségi jelentőségű (Natura 2000) terület megnevezés. Emiatt javasolt, hogy az örökségvédelmi hatósági engedélyhez nem kötött és az országos jelentőségű védett természeti vagy közösségű jelentőségű (Natura 200 terület) kifejezések logikailag ne legyenek összekapcsolva.

A 9. §-hoz

A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény lehetőséget biztosít arra, hogy az önkormányzat az önkormányzati hatósági hatásköröket a településképi rendeletben átruházza. A Polgármesterre átruházás oka: a településképi eljárások nagy száma a Közgyűlési ülések gyakoriságával nem összeegyeztethető az eljárási határidőkre való tekintettel.

A 10. §-hoz

A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 46. § (3) a) pontja alapján módosítandó, mivel: az önkormányzat nem folytathat le településképi bejelentési eljárást a műemléket, műemléki környezetet vagy műemléki területet érintő, az örökségvédelmi hatósághoz történő bejelentéshez, vagy örökségvédelmi engedélyhez kötött tevékenység esetében.

A 62. § (2) bekezdés f) pontjának nem tartalma, csak formája módosul a Loclex rendszerrel való harmonizáció miatt.

A 11. §-hoz

A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény lehetőséget biztosít arra, hogy az önkormányzat az önkormányzati hatósági hatásköröket a településképi rendeletben átruházza. A Polgármesterre átruházás oka: a településképi eljárások nagy száma a Közgyűlési ülések gyakoriságával nem összeegyeztethető az eljárási határidőkre való tekintettel.

A településképi bejelentési eljárás szabályai változtak, természetes személyek papír alapon, vagy elektronikusan, az egyéb szereplők elektronikus benyújtásra kötelezettek az elektronikus ügyintézés szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény és az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016 Korm. rendelet alapján. A bejelentési dokumentáció tartalmi követelménye nem változik.

A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 47. § (2) alapján a településképi bejelentés tudomásulvételének érvényességi ideje változott.

A 12. §-hoz

A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény lehetőséget biztosít arra, hogy az önkormányzat az önkormányzati hatósági hatásköröket a településképi rendeletben átruházza. A Polgármesterre átruházás oka: a településképi eljárások nagy száma a Közgyűlési ülések gyakoriságával nem összeegyeztethető az eljárási határidőkre való tekintettel.

2017. évi a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló CXXV. törvény alapján a településképi bírság felső határa 2.000.000 Ft-ra módosult.

A 13–15. §-hoz

A védett építmények felújításnak és díszkivilágítás kiépítésének támogatása szabályait módosítani szükséges annak érdekében, hogy a pályázat kiírásra kerüljön tárgyi év március 01-től december 31-ig, és a pályázatok folyamatos elbírálásban részesüljenek az év során, a keret rendelkezésre állásának határáig.

A módosítás oka: életszerűség, gyakorlatiasság, hogy az ösztönző rendszer gördülékenyebben működjön

A 16. §-hoz

A közlekedési főútvonalak mentén a nagy gépjármű forgalomból adódó környezeti károk – zaj-, hangterhelés – enyhítése érdekében indokolt a lakótelkek védelme érdekében a tömör kerítés létesítésének lehetősége. A közlekedési fő útvonalak száma bővül a Köztársaság út belvárosi területen kívül eső szakaszával.

A Szakmai konzultáció és Településképi véleményezés formanyomtaványa tartalmilag nem változik, a LocLex rendszerhez való kompatibiltás miatt kerül cserére.

Településképi bejelentési eljárás formanyomtatványáról az „illetékbélyeg helye” lekerül, mivel az eljárás illetékmentessé vált az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 28. § (1) bekezdése alapján.

A helyi területi védelem alatt álló területek térképi lehatárolása, valamint a településképi követelmények térképi lehatárolása a Loclex rendszerrel való kompatibilitás miatt kerül egyesével a mellékletek közé befűzésre. A 4. és 16. számú szelvény cseréjének oka emellett: hibajavítás.

4. szelvényen Andráshidai kiskastély, 7287/3 hrsz helyi védettség alóli törlése megtörtént, de a TKR. szelvényeken a törlés nem történt meg

16.szelvényen Jánkahegyi kőkereszt, 23945/2 hrsz helyi védetté nyilvánítása megtörtént, de a TKR. szelvényeken való jelölés nem történt meg.

A 17. §-hoz

A helyi területi védelem alatt álló területek térképi lehatárolása, valamint a településképi követelmények térképi lehatárolása a Loclex rendszerrel való kompatibilitás miatt került hatályon kívül helyezésre, minden szelvény külön mellékletként szerepel a rendeletben.

A 18. §-hoz

A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik. A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (3)-(4) bekezdése alapján az indokolást a rendelet kihirdetését követően a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.

Az 1. melléklethez

A közlekedési főútvonalak mentén a nagy gépjármű forgalomból adódó környezeti károk – zaj-, hangterhelés – enyhítése érdekében indokolt a lakótelkek védelme érdekében a tömör kerítés létesítésének lehetősége. A közlekedési fő útvonalak száma bővül a Köztársaság út belvárosi területen kívül eső szakaszával.

A 2. melléklethez

A Szakmai konzultáció formanyomtaványa tartalmilag nem változik, a LocLex rendszerhez való kompatibiltás miatt kerül cserére.

A 3. melléklethez

A Településképi véleményezés formanyomtatványa tartalmilag nem változik, a LocLex rendszerhez való kompatibilitás miatt kerül cserére.

A 4. melléklethez

Településképi bejelentési eljárás formanyomtatványáról az „illetékbélyeg helye” lekerül, mivel az eljárás illetékmentessé vált az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 28. § (1) bekezdése alapján.

Az 5–8. melléklethez, a 10–21. melléklethez és a 23–29. melléklethez

A helyi területi védelem alatt álló területek térképi lehatárolása, valamint a településképi követelmények térképi lehatárolása a Loclex rendszerrel való kompatibilitás miatt kerül egyesével a mellékletek közé befűzésre.

A 9. melléklethez

A helyi területi védelem alatt álló területek térképi lehatárolása, valamint a településképi követelmények térképi lehatárolása a Loclex rendszerrel való kompatibilitás miatt kerül egyesével a mellékletek közé befűzésre. A 4. és 16. számú szelvény cseréjének oka emellett: hibajavítás.

4. szelvényen Andráshidai kiskastély, 7287/3 hrsz helyi védettség alóli törlése megtörtént, de a TKR. szelvényeken a törlés nem történt meg.

A 22. melléklethez

A helyi területi védelem alatt álló területek térképi lehatárolása, valamint a településképi követelmények térképi lehatárolása a Loclex rendszerrel való kompatibilitás miatt kerül egyesével a mellékletek közé befűzésre. A 4. és 16. számú szelvény cseréjének oka emellett: hibajavítás.

16.szelvényen Jánkahegyi kőkereszt, 23945/2 hrsz helyi védetté nyilvánítása megtörtént, de a TKR. szelvényeken való jelölés nem történt meg.