Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 40/2007.(XI.30.) önkormányzati rendelete

a közterületek elnevezéséről, a házszámozás szabályairól, az emléktábla állítás rendjéről

Hatályos: 2007. 12. 01- 2017. 01. 31

(egységes szerkezetben)


Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§ (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a közterületek elnevezésének és a házszámozás szabályainak megállapítására és az emléktábla állítás rendjéről az alábbi rendeletet alkotja:



I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet hatálya

1.§


(1) A rendelet hatálya Keszthely város közigazgatási területére minden természetes személyre, illetve székhellyel rendelkező jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságokra,  az ingatlan-nyilvántartásban külön helyrajzi számon szereplő ingatlanokra, illetve a szabályozási terv által kijelölt területekre terjed ki.

(2) A rendeletet az érintett ingatlan tulajdonosainak kérelme alapján megfelelően alkalmazni kell a közcélra igénybe vett magánutak elnevezésére, magánutakhoz csatlakozó ingatlanok házszámának megállapítására.

(3) A rendelet célja, hogy egységesen szabályozza Keszthely város igazgatási területén az utca, az út, a tér, a köz stb. jellegű közterület és a nagyobb területű összefüggő lakótelep, stb. elnevezését, továbbá az utcanév- és házszámtábla elhelyezésének, illetve az emléktábla állításának a rendjét.


Értelmező rendelkezések

2.§


E rendelet alkalmazásában
1. Közterület: közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy önkormányzati tulajdonban álló földterület, amelyet a rendeltetésének megfelelően bárki használhat, és az ingatlan-nyilvántartás ekként tart nyilván. Egyéb ingatlanoknak a közhasználat céljára átadott területrészére - az erről szóló külön szerződésben foglaltak keretei között - a közterületre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. Közterület rendeltetése különösen: a közlekedés biztosítása (utak, terek), a pihenő és emlékhelyek kialakítása (parkok, köztéri szobrok stb.), a közművek elhelyezése.

2. Építési telek: a város belterületén az ingatlan nyilvántartásban önálló helyrajzi számmal (alszámmal) rendelkező, vagy megosztás folytán újonnan keletkező ilyenné beépíthető, lakó,- üdülő és egyéb telek.

3. Épület: jellemzően emberi tartózkodás céljára szolgáló építmény, amely szerkezeteivel részben vagy egészben teret, helyiséget vagy ezek együttesét zárja körül meghatározott rendeltetés vagy rendeltetésével összefüggő tevékenység, avagy rendszeres munkavégzés, illetve tárolás céljából.

4. Házszám: az építési teleknek, önálló épületnek és a többlakásos épületbe levő egyes lakásoknak a házsorban elfoglalt egyedi számmal történő megjelölése.

5. Utcanév: földrajzi név, az út az utca a tér, a park, a köz stb. jellegű közterület (továbbiakban utca) neve, mely előtagból (pl. személynév, fogalom, tárgy) és utca jelentésű utótagból áll. Az utcanév a közterületek megjelölésére, földrajzi azonosítására, a tájékozódás biztosítására szolgál, egyúttal emléket állít és hagyományt őriz.



II. FEJEZET

AZ UTCÁK ELNEVEZÉSÉRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK


Az utcák elnevezésének általános szabályai

3.§


(1)  Minden utcát el kell nevezni.

(2)  Az új utca nevét a lejegyzését követően egy éven belül kell megállapítani.

(3) Az elnevezett utca természetes folytatásaként nyíló új útszakasz külön elnevezési  eljárás nélkül a már elnevezett utca nevét veszi fel. (meghosszabbítás).

(4) Az utca elnevezésénél figyelemmel kell lenni Keszthely város történelmére, hagyományaira, földrajzi sajátosságaira. Az elnevezés lehetőleg utaljon a közterületnek a városon belüli elhelyezkedésére, és helytörténeti vonatkozásaira.

(5) Az utca elnevezése során törekedni kell arra, hogy az elnevezés rövid és közérthető, a magyar nyelvhelyesség szabályainak megfelelő legyen.

(6) Az utca elnevezésekor előnyben kell részesíteni az irányjelölő és a helyhez kötődő neveket.

(7) A város közigazgatási területén több azonos elnevezésű utca nem lehet.

(8) Az új elnevezésnél betűk, vagy számjegyek nem helyettesíthetik az utcaneveket.

(9) Meglévő utca nevét az új elnevezéseknél nem szabad felhasználni, kivéve ha az utca korábbi nevének visszaállítása történik.


4.§


  1. Személyről utcát elnevezni halála után, legalább 25 év elmúltával lehet.
  2. Az (1) bekezdésben rögzített időbeli korlátozást nem kell alkalmazni Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete által rendeletében meghatározottak szerint díszpolgári cím kitüntetésben részesített személyekről történő utca elnevezésnél.
  3. Az utcanév előtagjának meg kell egyeznie a személy által használt családi és utónévvel.
  4. Kizárólag a családi nevet alkalmazni csak akkor szabad, ha a névadó személyiség így is, vagy így ismert, illetőleg ha az elnevezés egy családról történik.
  5. A (3) és a (4) bekezdésben foglaltaktól eltérni csak abban az esetben lehet, ha a személy nem az eredeti nevén vált ismertté.
  6. Ha a névadó személy foglalkozása, hivatása vagy egyéb ismertető jegye szorosan kapcsolódik a személynévhez, akkor ez a közterület elnevezésében is feltüntethető.


5.§


  1. Utca elnevezéssel emléket állítani olyan magyar személyiségnek lehet,

a) akinek tevékenysége a közjót, a nemzet szellemi, anyagi gyarapodását példaértékűen szolgálta és személye közmegbecsülést szerzett;

b) aki a tudományok, a művészetek, a sport, a közélet valamely területén kimagaslóan jelentőset alkotott;

c) aki a város életében, történetében kiemelkedő szerepe folytán jelentősen hozzájárult Keszthely fejlődéséhez, hírnevének öregbítéséhez.

(2) Utcát lehet elnevezni olyan külföldi személyiségről is, akinek életműve az emberiség egyetemes értékeit gyarapította és/vagy jelentős pozitív szerepet játszott hazánk, illetve Keszthely életében.


Az utcák elnevezésének megváltoztatása

6.§


Az elnevezések megváltoztatására akkor kerülhet sor, ha az azonos hangzású elnevezések zavart keltőek és a névazonosság másként nem kezelhető, ha a névhasználatban kimutatható változás következett be, vagy ha a névhasználat a közérdek szempontjából nem megfelelő. A történelmi hagyományokat őrző nevek nem változtathatóak meg.


Az utcák elnevezésének eljárási szabályai

7.§


  1. Az utcák elnevezését, meglévő utca elnevezésének megváltoztatását kezdeményezheti:
  1. a polgármester,
  2. bármely képviselő,
  3. a képviselő-testület bármely bizottsága,
  4. az érintett utcával határos ingatlanokon lakók, vagy az ott ingatlannal rendelkezők több, mint fele, továbbá
  5. bármely, Keszthelyen bejegyzett társadalmi szervezet.
  1. [1]Az utca elnevezésére, az elnevezés megváltoztatására irányuló kezdeményezést a Turisztikai, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság megtárgyalja, és az elnevezésre javaslatot tesz.
  2. Az előterjesztés elkészítése előtt az elnevezésre vonatkozó javaslatot 15 napra a helyben szokásos módon közzé kell tenni. Az elnevezéssel kapcsolatban benyújtott észrevételeket is a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.
  3. Az előterjesztéshez térképvázlatot is csatolni kell, amely tartalmazza az elnevezni kívánt közterület határait és a hozzá tartozó ingatlanokat.
  4. A képviselő-testület hatáskörébe tartozik
  1. Utcák elnevezése, nevük megváltoztatása
  2. Személyről való elnevezés, illetve az ilyen utcanevek megváltoztatása
  3. Emléktábla állításáról való döntés
  1. Az utca elnevezésével kapcsolatos döntést a helyben szokásos módon közzé tenni, továbbá a döntésről értesíteni kell a vonatkozó jogszabályokban megnevezett szerveket.


III.FEJEZET

NÉVTÁBLÁK ÉS HÁZSZÁMTÁBLÁK ELHELYEZÉSÉRE

VONATKOZÓ SZABÁLYOK


Névtáblák elhelyezésnek szabályai

8.§


(1) Az utcák nevét jól látható módon névtáblán kell feltüntetni.

(2) A névtáblát az utcák végein és minden útkereszteződés minden oldalán ki kell helyezni.

(3) Az utcák névtábláit a saroktelek kerítésén, ennek hiányában a saroképületen, vagy külön tartószerkezeten kell elhelyezni.

(4) A névtábla kihelyezésével érintett ingatlan tulajdonosa vagy használója a névtábla kihelyezését tűrni köteles.

(5) A névtáblák kihelyezéséről, karbantartásáról, szükség szerinti cseréjéről a polgármester gondoskodik.


9.§


Az utca elnevezésének megváltozása esetén a régi elnevezést feltüntető névtáblákat a változásról szóló döntést követő egy évig piros átlós vonallal áthúzva az eredeti helyén kell hagyni. Az új elnevezést feltüntető névtáblákat közvetlenül a régi fölött vagy alatt kell elhelyezni.


Házszámtáblák elhelyezésére vonatkozó szabályok

10§


  1. Új építési telkek kialakítása esetén, amelyik utcáról az új utca közvetlenül lecsatlakozik a házszámozást onnét kell kezdeni úgy, hogy az új utca jobb oldali teleksora páros számozást, bal oldali teleksora páratlan számozást kap a számok emelkedő sorrendjében.
  2. Meglévő beépített telket érintő telekalakítás esetén a házszámozást úgy kell elvégezni, hogy a beépített visszamaradó telek megtartja eredeti házszámát, az újonnan kialakuló telek (telkek) pedig az eredeti házszám szoros ABC szerinti alszámot kap(nak).
  3. A  házszámtáblát   az   építési frontban           lévő   épületek   esetében   annak homlokvonalán, a talajtól számított 2,5méter magasságban úgy kell elhelyezni, hogy az,  az utcáról jól olvasható és látható legyen. Az építési fronttól távolabb levő épületek házszámtábláit a bejárati ajtókra kell kifüggeszteni.
  4. A házszámtáblák kihelyezése, beleértve a házszámváltozás miatt szükségessé váló cserét is, továbbá a  megrongálódott,  olvashatatlanná  vált  házszámtáblák kicserélése  az  (4)  és  (5)  bekezdésben  foglalt   szabályok  betartásával   a tulajdonos,  bérlő,  használó  (továbbiakban:  tulajdonos)  kötelessége,  melynek költségei is őt terhelik.
  5. Ha a tulajdonos az (4) bekezdésben foglalt kötelezettségének nem, vagy nem az (3)  bekezdésben meghatározott módon tesz eleget, a polgármester azt a tulajdonos költségére elrendelheti.


11.§


(1) Az utca házszámozását úgy kell elvégezni, hogy a számok a város központjától kifelé haladva 1-től kezdődően növekedjenek. Az utca bal oldala páratlan, a jobb oldala páros számozást kap.

(2) Terek esetén a házszámozás 1-től kezdődően folyamatos, az óramutató járásával megegyező irányú.

(3) A csak egyik oldalán beépíthető utcák házszámozása 1-től kezdődően folyamatos.

(4) Az (1) – (3) bekezdés rendelkezései a rendelet hatálybalépésekor már meglévő utcák házszámozását nem érintik.


12.§


(1) Ugyanazon helyrajzi számú ingatlanon álló, több lépcsőházból álló épület, ikerház, sorház esetén, továbbá telekosztás során keletkező új helyrajzi számú ingatlan esetén A, B, C, stb. alátörés (pl.: 1/A, 1/B, 1/C) alkalmazható.

(2) A kialakult házszámozást követően egyesített ingatlanok megtartják eredeti házszámukat. (pl: Fő utca 15-17.)



IV. FEJEZET

EMLÉKTÁBLA ÁLLÍTÁS RENDJÉRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK


13. § A város közterületein emléktábla csak a képviselő-testület hozzájárulásával helyezhető el.

14. §

(1) Nem adható hozzájárulás olyan emléktábla állításához, amely

a) megjelenésében város- illetve utcaképet vagy műemlékvédelmi előírást sért;

b) személynek emléket állító emléktábla esetén

- ha tartalmában nem felel meg a 5. §-ban foglaltaknak.

(2) A Képviselő-testület határozhat emléktábla megszüntetéséről, ha az emléktábla-állítás (1) bekezdés szerinti feltételei már nem állnak fenn.

15. §

A műemlék, műemlék jellegű és a helyi védettségű épületeken emléktábla elhelyezéséhez az illetékes műemlékvédelmi hatóság előzetes hozzájárulása is szükséges.


16. §


A képviselő-testületi hozzájárulás nélkül vagy a hozzájárulásról szóló határozatban foglaltaknak nem megfelelően elhelyezett emléktáblát a polgármester - az eltávolításra vonatkozó felszólítás átvétele után 15 nap elteltével - az emléktábla tulajdonosának költségére leszerelteti és elszállíttatja.

17. §

1) Az emléktábla elhelyezésére irányuló kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) az emléktábla megjelenését ábrázoló tervet (vagy fényképet), a részleteket is (szöveg, ábra, betűforma, színek megjelölése, méret, anyag) egyértelműen ábrázoló méretarányban;

b) a kihelyezés helyének, módjának pontos megjelölését;

c) az ingatlan tulajdonosának írásbeli hozzájárulását;

d) a kérelmező és a kivitelezésért felelős személy nevét, címét;

e) nyilatkozatot a szükség szerinti karbantartás, javítás, helyreállítás, vállalásáról;

f) a 15. § hatálya alá tartozó esetekben az illetékes műemlékvédelmi hatóság hozzájárulását.

(2) Emléktábla megszüntetését a városban székhellyel rendelkező szervezet kezdeményezheti.

(3)[2] A közterületen emléktábla elhelyezésének engedélyezéséről, valamint a megszüntetés kezdeményezéséről a képviselő-testület a Turisztikai, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság és az Oktatási, Kulturális és Ifjúsági Bizottság véleményének figyelembevételével dönt.


V. FEJEZET

SZABÁLYSÉRTÉSI RENDELKEZÉS


18. §[3]



VI. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉS


19. §


Jelen rendelet 2007. december 1. napján lép hatályba.





Ruzsics Ferenc                                                  Dr. Markó Péter

             polgármester                                                           jegyző



[1] Módosította a 25/2010. (XI. 26.) rendelet. Hatályos 2010. december 1-től.

[2] Módosította a 25/2010. (XI. 26.) rendelet. Hatályos 2010. december 1-től.

[3] Hatályon kívül helyezte a 21/2012. (V. 31.) önkormányzati rendelet 2012. június 1-től.