Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete

Rezi Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 14- 2025. 06. 18

Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete

Rezi Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

2025.03.14.

[1] Rezi Község Önkormányzata gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amely egyben az államháztartás részét is képezi. Rezi Község Önkormányzata éves költségvetéséből finanszírozza a kötelező, valamint önként vállalt feladatait, melynek forrásait és kiadásait a költségvetésről szóló rendelet tartalmazza.

[2] Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § -ban , Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC törvény rendelkezései alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, meghatározott feladatkörében eljárva, figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23-24. § rendelkezéseire Rezi Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről a következőket rendeli el

1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, valamint az önkormányzat költségvetési szerveire.

2. § Az Önkormányzat és költségvetési szervei:

a) önállóan működő költségvetési szervek: Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi

b) Rezi Művelődési Ház és Konyha

c) Rezi Közös Önkormányzati Hivatal

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes, 2025. évi költségvetését az alábbiak szerint állapítja meg:

a) 452.479.192,- Ft költségvetési bevétellel

b) 452.479.192,- Ft költségvetési kiadással

c) 0,- Ft költségvetési egyenleggel, 0 Ft hiánnyal állapítja meg, melyből

d) Működési költségvetés bevételei 392 979 192,- Ft

e) Működési költségvetés kiadásai 407.979.192,- Ft

f) Működési költségvetés hiánya -15 000 000,- Ft

g) Működési célú belső finanszírozás (2024. évi pénzmaradvány) 15 000 000,- Ft

h) Fejlesztési költségvetés bevételei 19 500 000,- Ft

i) Fejlesztési költségvetés kiadásai 44 500 000,- Ft

j) Fejlesztési költségvetés hiánya -25 000 000,- Ft

k) Fejlesztési célú belső finanszírozás (2024. évi pénzmaradvány) 25 000 000,- Ft

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételei és kiadásait a rendelet 2. számú melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott főösszegek tartalmazzák a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által finanszírozott Ifjúság-egészségügyi gondozás szakfeladat bevételeit és kiadásait is. Az egészségügyi ágazat fő és részadatai tájékoztató jellegűek. Az erre vonatkozó végleges előirányzatokat a félévi, illetve az év végi beszámolók tartalmazzák.

(4) A költségvetési rendelet fő és részösszegeit címenként a 1. melléklet, 2. melléklet, 3. melléklet, 4. melléklet, 5. melléklet, 6. melléklet, 7. melléklet, 8. melléklet, 9. melléklet, 10. melléklet, 11. melléklet, 12. melléklet, 13. melléklet, 14. melléklet, 15. melléklet, 16. melléklet, 17. melléklet foglalják magukban. A mellékletek részét képezik a költségvetési rendeletnek. A mellékletekben szereplő intézményi, kormányzati funkció szerinti megnevezések költségvetési címeknek felelnek meg. A mellékletekben szereplő 2023. és 2024. évre vonatkozó számadatok tájékoztató jellegűek.

4. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodási igazgatási feladatait a Rezi Közös Önkormányzati Hivatal látja el, melynek költségvetési kiadásait a székhely Rezi Község önkormányzat költségvetése tartalmazza.

(2) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból az Önkormányzat és kormányzati funkcióinak működési kiadásait a 11. számú melléklet 1. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület. Ebből:

a) személyi juttatás 65 810 890,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 5 474 361,- Ft

c) dologi kiadás 62 827 539,- Ft

d) támogatás 3 800 000,- Ft

e) pénzeszköz átadás 2 770 000,- Ft

f) összesen 140 682 790,- Ft

(3) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi működési kiadásait a 11. számú melléklet 2. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület. Ebből:

a) személyi juttatás 76 317 880,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 8 833 582,- Ft

c) dologi kiadás 7 000 000,- Ft

d) támogatás 0,- Ft

e) pénzeszköz átadás 0,- Ft

f) összesen 92 151 462,- Ft

(4) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból a Rezi Művelődési Ház és Konyha működési kiadásait a 11. számú melléklet 3. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület. Ebből:

a) személyi juttatás 42 624 300,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 5 290 159,- Ft

c) dologi kiadás 48 830 000,- Ft

d) támogatás 0,- Ft

e) pénzeszköz átadás 0,- Ft

f) összesen 96 744 459,- Ft

(5) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból a Rezi Közös Önkormányzati Hivatal működési kiadásait a 11. számú melléklet 4. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület. Ebből:

a) személyi juttatás 62 854 000,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 7 515 000,- Ft

c) dologi kiadás 8 031,481- Ft

d) támogatás 0,- Ft

e) pénzeszköz átadás 0,- Ft

f) összesen 78 400 481,- Ft

(6) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból az Önkormányzat összevont működési kiadásait a 11. számú melléklet 5. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület. Ebből:

a) személyi juttatás 247 607 070,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 27 113 102,- Ft

c) dologi kiadás 126 689 020,- Ft

d) támogatás 3 800 000,- Ft

e) pénzeszköz átadás 2 770 000,- Ft

f) összesen 407 979 192,- Ft

(7) A Képviselő-testület működési célú pénzeszköz átadásait 2 770 000,- Ft-ban határozza meg, melynek címenkénti részletezését a 12. számú melléklet tartalmazza.

(8) A Képviselő-testület a társadalom és szociálpolitikai juttatásokat 3 800 000,- Ft-ban határozza meg. Címenkénti részletezését a 13. számú melléklet tartalmazza.

(9) Az Áht. 24. § (4) bekezdés c) pontja és az Áht. vr. 28. §-a szerint az Önkormányzat a 2025. évi közvetett támogatásairól szóló kimutatást a rendelet 14. számú melléklete tartalmazza.

(10) A Képviselő-testület fejlesztésekre 44 500 000,- Ft-ot biztosít az 15. számú mellékletben foglaltak szerint.

(11) Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a 16. számú melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.

(12) A többéves kihatással járó kötelezettségvállalása jelenleg nincs az Önkormányzatnak, ezért az erre vonatkozó melléklet nem szerepel a rendeletben.

(13) A bevételek és kiadások mérlegszerinti kimutatásait a 2. számú melléklet tartalmazza.

(14) A 2025-es évben várható állami támogatásokat a 9. számú melléklet tartalmazza.

(15) Az önkormányzat kötelező feladatainak és önként vállalt feladatainak kiadásait és a kapcsolódó bevételeit a 17. számú melléklet tartalmazza.

5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat létszámkeretét 47 főben állapítja meg.

(2) Az Önkormányzat, az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde, Rezi Művelődési Ház és Konyha, valamint a Rezi Közös Önkormányzati Hivatal létszámadatait a 11. számú mellékletek tartalmazzák.

(3) Az önkormányzat létszámkeretének összetétele a következő: teljes munkaidős, részmunkaidős

a) Polgármester 1

b) Hivatalsegéd / Takarító 1

c) Karbantartó 1

d) Tanyagondnoki szolgálat 1

e) Mezőőr 1

f) Házi gondozó 1

g) Közcélú, közhasznú munkás 11

h) Megbízási szerződéssel fogl. 2

(4) Az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi létszámkeretének összetétele a következő: teljes munkaidős

a) Óvoda vezető 1

b) Óvoda pedagógus 3

c) Dajka 2

d) Pedagógiai asszisztens 1

e) Kisgyermek nevelő, dajka 3

(5) Rezi Művelődési Ház és Konyha létszámkeretének összetétele a következő:

a) Intézményvezető 1

b) Élelmezésvezető 1

c) Szakács 2

d) Konyhai kisegítő 2

e) Művelődés szervező 1

f) Karbantartó 1

(6) Rezi Közös Önkormányzati Hivatal létszámkeretének összetétele a következő:

a) Jegyző 1

b) Köztisztviselő 8

c) Mt.fogl.ügyintéző 1

6. § (1) A meghatározott fő előirányzatok nem léphetők túl. Módosításuk, illetve egymás közti átcsoportosításuk a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik. A 2025. évi költségvetés végrehajtása során, a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy szükség szerint a költségvetés kiemelt előirányzatai között átcsoportosítást hajtson végre, az Ávr. 43. §. (2) bekezdése alapján.

(2) A betervezett bevételi főösszegek túl- vagy alulteljesítése során is a (1) bekezdésben előírtakat kell alkalmazni.

(3) Az önkormányzat intézmény vezetői felhatalmazást kapnak az (1)–(2) bekezdésekben meghatározott előirányzati főcímeken belül - a főösszegek megváltoztatása nélkül - saját hatáskörben a részelőirányzatok módosítására, az Ávr. 42- § alapján..

(4) A jóváhagyott intézményi létszámkeret csökkenéséből eredő személyi juttatás és közterhei megtakarításokat az intézményvezetők - alapfeladat ellátási kötelezettség mellett - saját dolgozóik tartós jövedelme és járulékai fejlesztésére fordíthatják a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása mellett.

(5) Az iskola-óvoda épülettel kapcsolatos intézményüzemeltetési költségeket 76-24 %-os arányban kell megosztani, és a 24 %-ot az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi részére tovább kell számlázni. A konyha-bölcsőde épülettel kapcsolatos víz-csatorna díjat 80-20 %-os arányban kell megosztani és tovább számlázni az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi részére.

(6) A felújítási, felhalmozási kiadások csak a felhalmozási bevételek teljesülésének mértékében, illetve a tervezett előző évi pénzmaradvány felhasználásával teljesíthetők. Felújítási, felhalmozási kiadások a működési költségvetés terhére nem teljesíthetők.

(7) Az előirányzat módosításokat a Polgármester felhatalmazása alapján - a Jegyző irányításával - a Közös Hivatal készíti elő jóváhagyásra a Polgármester, illetve a Képviselő-testület felé.

(8) A képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert és az intézmények vezetőit, hogy a reprezentációs kiadások előirányzatát az elemi költségvetésükben határozzák meg.

7. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert és a Jegyzőt a betervezett, illetve előírt bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére. A bevételek külön engedély nélkül túlléphetők, amelyet a költségvetési év végéig előirányzatosítani kell.

8. § (1) Központi forrásból származó a közszolgálati dolgozókat megillető illetményfejlesztéseket teljes mértékben a közterhekkel való csökkenés után személyi fejlesztésekre kell fordítani. Az Önkormányzat e címen kapott támogatást nem tart vissza.

(2) A köznevelési intézményben az illetménypótlékokat a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény szerinti alsó határon lehet alkalmazni.

(3) A közalkalmazottak bére a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi CX. törvény 7. számú melléklete, valamint a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 394/2024. (XII.12.) Korm. rendelet alapján került megállapításra.

9. § (1) A 2025. évi önkormányzati költségvetésben nem szereplő kiadásokra kötelezettség nem vállalható.

(2) A többletkiadások felmerülésekor a Képviselő-testületnek, illetve a Polgármesternek vizsgálnia kell a kiadás többletfedezete meglétét.

(3) A pénzügyi ellenjegyző csak a (2) bekezdésben előírtak megléte esetén adhatja a többletkiadásra ellenjegyzését.

10. § (1) A betervezett működési, felújítási és fejlesztési kiadásoknál - szerződéskötés, illetve kötelezettségvállalás előtt a kötelezettségvállalásra jogosult aláírását megelőzően ki kell kérni a pénzügyi ellenjegyző beleegyező aláírását.

(2) A pénzügyi ellenjegyző csak akkor írhatja alá a kötelezettségvállalást, ha a kiadásnak előirányzata van, és a fedezete is rendelkezésre áll.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy költségvetés 15. számú mellékletében szereplő fejlesztési kiadásokat 1 000 000,- Ft-ig értékhatárig külön Képviselő-testületi határozat nélkül, a fejlesztési bevétel megléte esetén végrehajtsa.

11. § Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

12. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapások következményeinek, illetve környezetvédelmi katasztrófa elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) - a Jegyző ellenjegyzésének birtokában - a költségvetés fejlesztési feladatokra felosztható keretéből - a felhasználási jogkörébe adott kereten belül - legfeljebb 1 000 000,- Ft összeghatárig intézkedést tehet. Intézkedése tartalmáról, indokairól és a felhasznált összegről legkésőbb a következő soros Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást kell adnia.

(2) Az előirányzat felhasználást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.

13. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a likviditási gondok elkerülése érdekében átmenetileg fejlesztési forrást használjon fel működési célokra. A működési források realizálásakor a felhasznált fejlesztési forrást vissza kell pótolni.

(2) A likviditási hitelfelvétellel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert arra, hogy az Állam, illetve a számlavezető bank visszafizetési garanciájával az átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközöket rövid lejáratú bankműveletekbe fektesse nyereség céljából. A Polgármester a megtett intézkedésről a következő Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

14. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert és a jegyzőt e rendelet és a kapcsolódó más jogszabályok előírásaira is figyelemmel Rezi Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének végrehajtására.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal felhatalmazást kap a számviteli, illetve a központi előírások alapján a megfelelő költségvetési és beszámoló tájékoztatók elkészítésére, és leadására.

(3) A Polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásainak megfelelően évközben tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés fél- és háromnegyed éves teljesüléséről, valamint az előirányzatok alakulásának helyzetéről.

15. § E rendeletben előírtakat értelem szerint alkalmazni kell a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által finanszírozott intézményeknél is.

16. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdése alapján az Önkormányzatnál és intézményeinél a kiadások készpénzben történő teljesítésének eseteit a pénzkezelési szabályzat tartalmazza.

17. § (1) Az önkormányzat első félévi előirányzat módosításait 2025. június 30-ig, az év végi beszámolóhoz szükséges és az e rendeletben előírt előirányzat módosításokat legkésőbb a 2025. évi beszámoló elfogadásáig kezdeményezni kell.

(2) A költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a Polgármester a felelős.

18. § Ez a rendelet 2025. március 14-én lép hatályba.