Tardona Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2018 (VII.10.) önkormányzati rendelete

A Tardona Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 11. 29- 2019. 11. 28

Tardona Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

5/2018. (VII.10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról


Tardona Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:



  1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei


  1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Tardona Község Önkormányzata


  1.     Az Önkormányzat székhelye: 3644 Tardona, Kossuth utca 37.


  1.     A Képviselő- testület szervei:
  • a polgármester,
  • a képviselő-testület bizottsága,
  • a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal,
  • a jegyző.


  1. A Képviselő- testület működésének szabályai


4. §      (1) Tardona Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.


(2) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.


5. §      (1) A képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.


(2) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot.


(3) A polgármester és az alpolgármester díjazását a képviselő-testület a megválasztást követően állapítja meg.


6. §      A képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására Szavazatszámláló Bizottságot választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.


7. §      (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.

(2) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


8. §      (1) A képviselő-testület évente nyolc munkaterv szerinti (rendes) ülést tart. A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.


(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

            a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,

            b) a javasolt napirendet,

            c) a napirendi pontok előadóit,

            d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.


(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább három nappal megkapják.


(4) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak részére.


(5) A meghívót, valamint az írásbeli előterjesztéseket a képviselő és a tanácskozási joggal meghívott nyilatkozata alapján elektronikusan is lehet kézbesíteni.


(6) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A rendkívüli ülés előterjesztésének írásbeli anyaga legkésőbb az ülésen kerül kiosztásra.


(7) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről a község lakosságát az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) való közzététellel kell értesíteni.


(8) A kihirdetett rendeleteket és a közérdekű információkat az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) kell közzétenni.


(9) A képviselő-testület üléseit a Jókai Mór Művelődési Otthon és Könyvtár épületében (3644 Tardona, Kossuth út 32.) tartja.


(10) A képviselő-testület amennyiben együttes ülésen ülésezik, akkor a társulást, vagy a közös hivatalt fenntartó más önkormányzatok területén is ülésezhet, melyről a lakosságot az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) való közzététellel kell értesíteni.


9. §      (1) A képviselő a törvényben meghatározottakon túl köteles a képviselő-testületi ülésen

  • olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
  • a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktalanul szem előtt tartani,
  • a képviselő-testület ülését vezető személy a képviselő-testület méltósága érdekében tett intézkedést tiszteletben tartani.

(2) Amennyiben a képviselő a képviselő-testületi üléseken megjelenésre, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részvételre vonatkozó törvényi kötelezettségeit indokolatlanul nem teljesíti, a megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület határozatával

a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50 %-os mértékre csökkenti,

b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75 %-os mértékre csökkenti,

c) harmadik és további alkalmak esetén 12 havi időtartamra megvonja.


10. §    (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.


(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.


(3) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.


(4) A képviselő-testület a napirend elfogadását megelőzően a jelen lévő képviselők közül két jegyzőkönyv-hitelesítőt választ.


11. §    A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:

a) megnyitja az ülést, javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítők személyére,

b) megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,

c) vizsgálja testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,

d) napirendi javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé döntésre,

e) közli a képviselő- testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,

f) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőnek, a sorrendben hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától,

g) dönt arról, hogy a képviselő-testületi ülésen megjelent, nem meghívott, hozzászólásra jelentkező személyeknek megadja-e a szót,

h) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,

i) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a képviselő-testület döntését,

j) szükség esetén tanácskozási szünetet rendel el.


12. §     (1) Amennyiben a képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést a bizottság tárgyalta és véleményezte, a bizottság elnöke vagy a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag a bizottság javaslatát ismerteti.


(2) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.


(3) Az előterjesztő legfeljebb tizenöt percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.


(4) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.


(5) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.


(6) A polgármester a lezárást követően ismerteti az előterjesztett és módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.


(7) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.


13. §    Amennyiben egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezi, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönt, egyúttal a képviselő figyelmét felhívja a bejelentési kötelezettségének teljesítésére.


14. §    (1) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja azzal, hogy elhagyja a székét.


(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.


15. §    A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán, valamint a www.tardona.hu honlapon meg lehet tekinteni.


16. §    (1) A képviselő- testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.


(2) Nyílt szavazás történhet:

                        a) kézfelemeléssel,

                        b) név szerinti szavazással.


(3) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.


(4) A szavazás módjának megválasztását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.


(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.


(6) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt a polgármesternek átadja, aki azt kihirdeti.


17. §    (1) Törvényben meghatározott esetben a képviselő- testület titkos szavazást is tarthat.


(2) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti.


            (3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.


(4) A titkos szavazásnál az Ügyrendi és Szociális Bizottság jár el.


18. §    (1) Titkos szavazást követően az Ügyrendi és Szociális Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja és érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazás eredményét.


(2) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.



  1. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége


19. §    Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:

                        a) a helyi önkormányzati képviselők,

                        b) a képviselő-testület bizottsága,

                        c) a polgármester,

                        d) az alpolgármester,

                        e) a jegyző,


20. §    (1) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.


(2) A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.


(3) A rendelettervezet kidolgozást a jegyző segíti.


21. §    A rendelettervezeteket és azok indokolását társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.


22. §    (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

                        a) az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,

                        b) a helyi adókról,

                        c) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról,

                        d) a kiemelkedő közérdek miatt sürgős döntésről szóló tervezeteket.


(2) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, melynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős hátrány érné.


23. §    (1) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző 8. napon 16.00 órától kell közétenni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu). A tervezetre benyújtott véleményeket a képviselő testületi ülést megelőző 3. nap 12.00 óráig veszi figyelembe a képviselő- testület.


(2) A véleményeket a jegyzo.banhorvati@mail.lgov.hu e-mail címre kell megküldeni.


(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:

                        a) a véleményadó nevét,

                        b) a véleményadó lakóhelyét,

                        c) a véleményadó elektronikus elérhetőségét.

           

(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.


(5) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbításra, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha  a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.


(6) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait.


24. §    (1) A vélemény hagyományos módon írásban, papíralapon is megküldhető, de tartalmaznia kell a 23. § (3) bekezdésben foglaltakat.


(2) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető. A lakossági fórumon elhangzottak összefoglalóját helyben szokásos módon közzé kell tenni.


25. §    (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(2) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel történik.

(3) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


26. §    Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:

                        a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,

                        b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,

c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,

d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,

e) hitelfelvételhez.


27. §    Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, vagy a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésén köteles ezt jelezni a képviselő-testület felé.


  1. A képviselő-testületi ülésének jegyzőkönyve


28. §    A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Tardonai Kirendeltségén kell tárolni.


29. §    A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik:

                        a) a meghívó,

                        b) a jelenléti ív,

c) a titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,

d) a név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.


5. A Képviselő-testület bizottságának működése, feladat- és hatásköre


30. §    A Képviselő-testület állandó bizottsága Tardona Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi és Szociális Bizottsága.


31. §    (1) A Képviselő-testület Ügyrendi és Szociális Bizottsága ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.


(2) Az Ügyrendi és Szociális Bizottság három önkormányzati képviselő tagból és két nem önkormányzati képviselő tagból áll. A tagok névsorát a Rendelet 1. függeléke tartalmazza.


(3) Az Ügyrendi és Szociális Bizottság

  • ellátja az SZMSZ-ben meghatározott ügyrendi feladatokat,
  • ellátja a képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatokat,
  • véleményezi a képviselő-testület ülésén tárgyalásra kerülő pénzügyi, valamint a települési támogatásokkal kapcsolatos napirendi pontokat.



32. §    A bizottság működésére, jegyzőkönyveire, előterjesztésére a Képviselő-testületre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni és vezetni a bizottság ülését.


6. A polgármester


33. §    (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.


(2) A polgármester a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Tardonai Kirendeltségén előre egyeztetett időpontban  ügyfélfogadást tart.


34. §    A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtásáról.


35. §    A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

  • a helyi közutak és azok tartozékainak fenntartása,
  • helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
  • helyi közfoglalkoztatási program indítása,
  • önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtása.


36. §    Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.


37. §    A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a települési támogatással kapcsolatos feladat- és hatásköreit.


7. A Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző, aljegyző


38. §    (1) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Bánhorváti Községi Önkormányzat, Mályinka Község Önkormányzata, Nagybarca Községi Önkormányzat, és Tardona Község Önkormányzata közös önkormányzati hivatala.


(2) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3645 Mályinka, Rákóczi Ferenc utca 5.


(3) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.


(4) A jegyzőt az aljegyző vagy – az aljegyzői tisztség betöltetlensége esetén – a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti és ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.


(5) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - az ok bekövetkezésétől számított 8 napon belül – a székhely település polgármestere kezdeményezi a Közös Hivatalhoz tartozó települések polgármestereinek döntését a Közös Hivatalban dolgozó olyan személy jegyzői feladatokkal történő megbízására - legfeljebb hat hónap időtartamra - aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel.

(6) Amennyiben a Közös Hivatalban nem dolgozik olyan köztisztviselő, aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel, a Közös Hivatalhoz tartozó polgármesterek kezdeményezik másik jegyző kinevezését helyettesítés céljából.



8. A társulások


39. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb és célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A társulások formáiról, működésének szabályairól az Mötv. 87-95. §-ban meghatározott rendelkezések, valamint a megkötött társulási megállapodások az irányadók.

(2) A Képviselő-testület átruházza

a) a Mályinka - Mucsony - Nagybarca Szociális, Családsegítő és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásra a gyermekjóléti szolgáltatással valamint – az étkeztetésen kívül – a szociális szolgáltatásokkal kapcsolatos feladat és hatásköreit,

b) a Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulásra a hulladékgazdálkodással kapcsolatos feladat és hatásköreit.


(3) Az Önkormányzat által fenntartott intézményeket és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 1. függeléke tartalmazza.


8. A lakossági fórumok, közmeghallgatás


40. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és önszerveződő közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:

a) a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény nyilvánítására

b) a közvetlen tájékoztatásra,

c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.

 (2) Fontosabb lakossági fórumok:

a) falugyűlés

b) állampolgári közösségek rendezvényei.

(3) A lakosságot a lakossági fórum helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 8 nappal az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) történő közzététellel értesíteni kell.

41. § (1) A polgármester vagy a képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetőleg a jelentősebb községi döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot, falugyűlést hívhat össze.

(2)A falugyűlés egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörökben.

(3)A falugyűlés elé kerülő ügyeket a képviselő-testület előzetesen megtárgyalja és véleményt nyilvánít.

42. § (1) A képviselő-testület munkaterve, vagy eseti döntése alapján évente szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatáson résztvevők felszólalhatnak, észrevételeket tehetnek és kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a képviselőkhöz, a képviselő-testület bizottságához.

A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.


(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a lakosságot meghívóval kell tájékoztatni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint a meghívónak az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) közzététel útján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.


(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő-testületi ülés szabályai vonatkoznak.


9. Záró rendelkezések


43. §    (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti Tardona Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XI. 5.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.





           Balla György                                                                          Dr. Szécsi Ottó

           polgármester                                                                                  jegyző